درمان کمبود پلاکت خون در دوران بارداری

درمان کمبود پلاکت خون در دوران بارداری
درمان کمبود پلاکت خون در دوران بارداری

کمبود پلاکت خون به این معنی است که پلاکت خون پایین آمده است و در هنگام خونریزی بدن نمی تواند لخته خون ایجاد کند. کمبود پلاکت خون را ترومبوسیتوپنی نیز می گویند.

پلاکت خون نقش مهمی در منعقد شدن خون دارد و کمبود پلاکت خون موجب عدم لخته شدن خون در هنگام خونریزی می شود. برای آگاهی بیشتر در این زمینه در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

پلاکتی که در خون وجود دارد در مغز استخوان تولید شده است و در مواقعی که منطقه ای از رگ های خونی آسیب ببیند، به هم پیچیده می شوند تا جلوی خونریزی را بگیرند. به طور کلی پلاکت خون نقش مهمی در انعقاد خون دارد. وظیفه اصلی این پلاکت ها جلوگیری از خونریزی و خروج گلبول های قرمز از رگ می باشد.

درمان کمبود پلاکت خون در دوران بارداری

تعداد نرمال پلاکت خون در بدن بین صد و پنجاه هزار تا چهارصد و پنجاه هزار در هر میکرو میلی لیتر می باشد. اگر تعداد پلاکت بیشتر از چهارصد و پنجاه هزار باشد شخص دچار بیماری ترومبوسیتوز و اگر کمتر از صد و پنجاه هزار تا باشد فرد به بیماری ترومبوسیتوپنی مبتلا است. همچنین پلاکت زیر پنجاه هزار و بیشتر از یک میلیون غیرطبیعی است و نیاز به مراقبت های جدی و خاص دارد. تعداد پلاکت بیشتر و یا کمتر از میزان طبیعی و یا وجود پلاکت هایی که به درستی عمل نمی کنند احتمال ایجاد لخته خون، سکته و حمله قلبی می شود. گاهی کمبود پلاکت خون در بدن ارثی می باشد.


نشانه های کمبود پلاکت در ترومبوسیتوپنی بستگی به شدت کمبود دارد و وقتی که که این پایین بودن پلاکت خون به خاطر بارداری باشد نیز علامتی ندارد. اما در موارد شدیدتر علایم زیر را از خود بروز می دهد:

چندین دلیل برای کمبود پلاکت خون به شرح ذیل وجود دارد:

با خوردن میوه و سبزیجات تر و تازه و غلات و پروتئین های بدون چربی، قند و نشاسته تصفیه شده کمتر، چربی اشباع و ترانس کمتر، غذاهای فراوری شده کمتر به درمان پایین بودن پلاکت خون بپردازید.

کیوی بخورید که در افزایش پلاکت خون بسیار مفید است. کلم پیچ، برگ کلم، کلم بروکلی، اسفناج و جلبک دریایی، تخم مرغ و جگر که سرشار از ویتامین K هستند مصرف نمایید. خوردن مواد غذایی که حاوی فولات یا ویتامین B1 هستند مانند مارچوبه، پرتقال، اسفناج و غلات غنی شده نیز در این زمینه بسیار تاثیر گذار است.

انجام حرکات ورزشی شنا و پیاده روی هم گزینه روی میز برای درمان افت پلاکت خون می باشد. حرکات ورزشی را به طور منظم و با دقت انجام دهید و در نظر داشته باشید که خود را خسته نکنید.

هفت تا نه ساعت خواب برای جبران کمبود پلاکت در بدن مورد نیاز است. فردی که با کاهش پلاکت مواجه است زود خسته می شود و نیاز دارد بین زمان فعالیت و استراحتش یک فاصله معین ایجاد کند.

تا می توانید آب بنوشید و بدن خود را هیدراته کنید. روزانه نوشیدن دو تا سه لیتر آب یا هشت لیوان آب در روز برای بدن حتی اگر احساس تشنگی نکنید، لازم است.

ما در این مقاله سعی کردیم تا حد امکان از آنچه مربوط به پلاکت خون در بدن می شود به طور خلاصه اما مفید و موثر مطلب به اشتراک بگذاریم. امیدواریم موفق بوده باشیم.

منبع : آرگا



چگونه اندام های کوچک مانده بدن را بزرگ کنیم؟



چگونه چین و چروک پوست را از بین ببریم ؟



چگونه اشتهای کودکان را افزایش دهیم؟



ایده های جذاب برای طراحی ناخن در نوروز 98


دتاکس واتر چیست؟ چگونه دتاکس واترهای مفید درست کنیم؟



معرفی انواع غذاهای رژیمی برای کاهش وزن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام

ایمیل

وب‌سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.



70 تا از بهترین سفره های هفت سین برای سال 98


درمان کمبود پلاکت خون در دوران بارداری


تزیین ظروف هفت سین با ایده های بکر و زیبا



55 ایده جذاب برای هفت سین سال 98



چه غذایی به ماهی قرمز بدهیم؟



سفره هفت سین های نمدی دوست داشتنی



ایده های جذاب هفت سین سال خوک

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

درمان کمبود پلاکت خون در دوران بارداری
درمان کمبود پلاکت خون در دوران بارداری
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *