درمان کاهش تستوسترون در زنان

درمان کاهش تستوسترون در زنان
درمان کاهش تستوسترون در زنان

در صورتیکه تستوسترون به طور معمول به عنوان یک هورمون مردانه دیده می شود، در زنان نیز (البته در مقادیر بسیار کوچکتر) وجود دارد. با این حال، بین ۴-۷٪ از زنان آمریکایی در تخمدانها بیش از حد تولید تستوسترون می کنند، که معمولا منجر به ایجاد بیماری به نام سندرم تخمدان پلی کیستیک (polycystic ovary syndrome) می شود. تستوسترون زیادی در زنان می تواند منجر به ناباروری به دلیل عدم تخمک گذاری، و همچنین برخی از نشانه های ناراحت کننده مانند آکنه، تغییر صدا و رشد موی صورت شود. کاهش میزان تستوسترون در زنان اغلب با داروها انجام می شود، اگر چه تغییرات تغذیه ای می تواند تاثیر مثبتی نیز داشته باشد.

۱- با پزشک خانوادگی خود مشورت کنید

اگر احساس می کنید که مشکلی در هورمون دارید، به پزشک خود مراجعه کنید. آزمایش خون می تواند عدم تعادل هورمون را تشخیص دهد. علائم معمول زیاد بودن استروژن، بروز ناگهانی احساسات و غضب است، اما علائم زاید بودن تستوسترون ممکن است کمتر قابل تشخیص باشد و زمان بیشتری برای پیشرفت آن صرف شود. ژنتیک و عوامل ناشناخته محیط زیست غده های معینی (تخمدان، هیپوفیز و غده فوق کلیه) را به سوء عملکرد سوق می دهند و باعث تولید بیش از حد تستوسترون می شوند.

۲- دیابت خود را کنترل کنید

درمان کاهش تستوسترون در زنان

دیابت نوع ۲ با کاهش حساسیت سلولی به اثرات انسولین مشخص می شود. دیابت نوع ۲ اغلب به وسیله چاقی ایجاد می شود و منجر به تولید بیش از حد انسولین می شود که باعث می گردد تا تخمدانها بیشتر تستوسترون تولید کنند. بنابراین، چاقی، دیابت نوع ۲ (مقاومت به انسولین)، تولید تستوسترون بالا و PCOS اگر زمان کافی برای پیشرفت پیدا کنند اغلب در زنان به صورت هم زمان با هم ایجاد می شوند. پزشک می تواند میزان انسولین و قند خون شما را آزمایش کند تا ببیند آیا شما در خطر ابتلا به بیماری دیابت هستید یا خیر.

۳- برای قرص های ضد بارداری با دکتر خود مشورت کنید

هنگامی که PCOS از سطوح بالای تستوسترون بالا میرود، اگر چرخه قاعدگی متوقف شود (در زنان قبل از یائسگی)، خطر ابتلا به سرطان رحم افزایش مییابد. به این ترتیب، بهتر است که شروع به ایجاد چرخه طبیعی قاعدگی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان کند. این کار می تواند به راحتی با تکمیل قرص های پروژسترون و یا با استفاده از قرص های ضد بارداری انجام شود که به طور منظم حاوی استروژن و پروژسترون است. به یاد داشته باشید قاعدگی که بر اثر مصرف قرص ایجاد می شود باروری شما را (توانایی باردار شدن) بازیابی نمی کند.

۴- داروهای ضد آندروژن مصرف کنید

گزینه دیگری برای زنان که میزان تستوسترون بالا دارند، به ویژه اگر آنها دچار دیابت نیستند و ترجیح می دهند که قرص های ضد بارداری مصرف نکنند، داروهای ضد آندروژن است. آندروژن ها گروهی از هورمون های مرتبط با هم هستند، از جمله تستوسترون، که مسئولیت رشد ویژگی های مردانه است. داروهای ضد آندروژن معمولا شامل اسپرینولاکتون (آلدکتون)، لوپرولید (لوپرون، ویادور، الیگار)، گزرلین (زولدکس) و ابریلیک (پلناکسیس) می باشد. پزشک ممکن است پیشنهاد دهد که برای شش ماه داروهای ضد آندروژن را در دوزهای پایین مصرف کنید تا اثربخشی آن را در مقایسه با اثرات جانبی منفی سنجیده شود.

۱- محصولات سویا بیشتر بخورید

سویا غنی از ترکیبات فیتواستروژنیک هستند که به عنوان ایزوفلاون ها شناخته می شوند (به ویژه ژن هایستین و گلیسین). این ترکیبات تاثیر استروژن در بدن را تقلید می کنند که می تواند تولید تستوسترون را به طور متوسط ​​کاهش دهد. سویا همچنین حاوی ترکیبی است به نام  daidzein که می تواند در برخی از افراد در روده بزرگ (این فرایند نیاز به برخی از باکتری های خوب دارد) به ضد اندروژنیک بالا ترکیب شده با اکول (equol) تبدیل گردد. اکول می تواند به طور مستقیم تولید یا اثرات تستوسترون را کاهش دهد.

۲- به رژیم غذایی خود بذر کتان بیشتری اضافه کنید

دانه های کتان دار اسیدهای چرب امگا ۳ (که دارای اثر ضد التهابی هستند) و ترکیبات آن لیگناها هستند که بسیار استروژنی هستند (تولید استروژن را تحریک می کنند). لیگناها همچنین قادر به کاهش سطح کلسترول و تستوسترون در بدن خود هستند، در حالی که تبدیل تستوسترون به دی هیدروتستوسترون رل نیرومندتر متوقف می کند. به خاطر داشته باشید که دانه های کتان برای هضم توسط افراد باید از ابتدا موجود باشد. پودر کتان را روی غلات صبحانه و یا ماست بخورید. شما همچنین می توانید نان های گندم خالص همراه با دانه های کتان(بزرک) را در بیشتر فروشگاه های مواد غذایی یافت کنید.

۳- مصرف چربی خود را محدود کنید

تستوسترون یک هورمون استروئیدی است که نیاز به تولید کلسترول دارد. کلسترول تنها در چربی های اشباع شده از محصولات حیوانی (گوشت، پنیر، کره و غیره) یافت می شود. برخی از کلسترول برای ساخت هورمون های استروئیدی و تقریبا تمام غشاهای سلولی بدن ضروری است، اما رژیم های همراه با چربی اشباع، باعث افزایش تولید تستوسترون می شوند. علاوه بر این، رژیم های غذایی حاوی چربی های اشباع نشده (آوکادو، بسیاری از آجیلها، روغن زیتون، روغن کانولا، روغن کافیشه) باعث افزایش سطح تستوسترون نیز می شوند. اسیدهای چرب اشباع نشده (PUFA) تنها چربی های مرتبط با کاهش میزان تستوسترون هستند.

۴- از کربوهیدرات های تصفیه شده اجتناب کنید

کربوهیدرات های تصفیه شده دارای قند قابل هضم (گلوکز) هستند. که سطوح انسولین را افزایش می دهد و باعث می شود تا تخمدانها تستوسترون بیشتری تولید کنند-روند مشابه دیابت نوع دو، گرچه اثر آن به جای کوتاه مدت، بلند مدت است. بنابراین، از کربوهیدرات های تصفیه شده (هر چیز با شربت ذرت فروکتوز بالا) اجتناب کنید و کربوهیدرات های سالمتری مانند محصولات گندم خالص ، انواع توت ها و میوه های مرکبات، سبزیجات فیبردار، سبزیجات برگدار و حبوبات را انتخاب کنید.

۵- استفاده از داروهای گیاهی را نیز در نظر بگیرید

گیاهانی وجود دارند که می توانند اثرات ضد آندروژنی (بر اساس پژوهش های مختلف حیوانات) داشته باشند، اگر چه اثر مستقیم آنها بر میزان تستوسترون زنان به خوبی مورد مطالعه قرار نگرفته است. گیاهانی که معمولا برای خواص آنتی آندروژنی مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از  نخل اره ای ، توت خشک، کوهاش سیاه(بومی امریکای شمالی)، شیرین بیان، نعنای تند و چای نعناع و روغن اسطوخودوس. همیشه قبل از مصرف هر گونه گیاهی که دارای شهرت در توانایی تأثیر گذاری بر هورمون ها را دارد، با پزشک خود مشورت کنید.

رسانه دکتر سلامت

نظر شما در مورد این مطلب چیست ؟

نام

آدرس ایمیل


Current ye@r *


Leave this field empty

پیلینگ پوست یا همان پیلینگ شیمیایی پوست، یک روش لایه برداری از پوست است که از یک محلول شیمیایی و…

اگزما، یک التهاب پوستی است که می تواند موجب علائم گوناگون از راش قرمز خارش دار تا زخم های تکه…

کف لگن، به مجموعه ای از عضلات گفته می شود که یک زنجیر یا حلقه در میان لگن ایجاد می…

قاعدگی نامنظم، به عدم وقوع قاعدگی یا وقوع 6 تا 8 قاعدگی در سال اطلاق می گردد. عدم وقوع قاعدگی…

درمان کاهش تستوسترون در زنان
درمان کاهش تستوسترون در زنان
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *