درمان چربی خون بالا چیست

خواص دارویی و گیاهی




خانه

موبایل

 

 

درمان چربی خون بالا چیست

گیاهان (سبزی‌ها و میوه‌ها) به علت فیبر و الیافی که دارند، باعث کاهش کلسترول و تری‌گلیسرید خون می‌شوند

 

البته تأثیر گیاهان در کاهش چربی خون یکسان نیست، تأثیر برخی از آن‌ها است و به دلیل خاصیتی که در کاهش کلسترول و تری‌گلیسرید خون دارند، برای تهیه دارو استفاده می‌شوند.

 

بین گیاهان، سیر بیشترین قدرت را در کاهش کلسترول و تری‌گلیسرید خون دارد و بیش از 1 صنعت داروسازی در دنیا از سیر، فرآورده‌های دارویی تهیه کرده‌اند. سیر علاوه بر کاهش کلسترول و تری‌گلیسرید، خاصیت ضدمیکروبی و ویروسی دارد و فشارخون و قندخون را کاهش می‌دهد و خون را رقیق می‌کند.

 

 

برخی دیگر از گیاهان مانند خرفه و دانه کنگر فرنگی نیز تری‌گلیسرید خون را پایین می‌آورند و مصرفشان در بسیاری از کشورهای دنیا شایع است ولی متأسفانه در ایران استفاده از این گیاهان هنوز جا نیفتاده است.

 

 

میوه زیتون و روغن آن هم کلسترول را کاهش می‌دهند. مصرف برخی از روغن‌ها نیز HDL (کلسترول خوب) را بالا و LDL (کلسترول بد) را پایین می‌آورد مانند روغن بادام‌زمینی، هسته انگور، کنجد، ماهی و کتان. این روغن‌ها کلسترول و تری‌گلیسرید خون را هم پایین می‌آورند.

 

اگر بخواهیم 3 نوشیدنی را ببریم که هم فشارخون را پایین می‌آورند و هم کلسترول و تری‌گلیسرید را باید به آب گوجه‌فرنگی،‌ آب انار و آب‌غوره اشاره کنیم که بهترین گزینه‌ها هستند. این 3 نوشیدنی هم می‌توانند بین وعده‌های غذایی و هم همراه غذا مصرف شوند.

 

آلبالو، گیلاس، نارنج، لیموترش و گریپ‌فروت نیز از میوه‌هایی هستند که مصرفشان هم به صورت آب‌میوه و هم میوه تازه چربی و کلسترول خون را کاهش می‌دهد.

 

همچنین کدو حلوایی، جعفری، پیاز، جو، فلفل سبز، بادمجان و عدس نیز از جمله مواد غذایی‌ای هستند که به کاهش تری‌گلیسرید و کلسترول خون کمک می‌کنند.

 

البته باید دقت داشته باشید، این گیاهان باید به مقدار متناسب مصرف شوند و روش طبخشان نیز مورد توجه قرار گیرد.

 

فلفل سیاه

با فلفل سیاه به جنگ چربی بروید

فلفل سیاه به دلیل داشتن ماده «پپرین» که موجب طعم تند فلفل می‌شود، تشکیل سلول‌های جدید چربی را متوقف می‌کند و خاصیت ضد چربی دارد.

 

تحقیقات گذشته نشان می‌دهد که فلفل سیاه علاوه برداشتن مزیت‌های بسیار بر سلامتی، میزان چربی جریان خون را کاهش می‌دهد.

 

اکنون محققان طی تحقیقات آزمایشگاهی و مدل‌های کامپیوتری دریافتند که «پپرین» در فعالیت ژنی که مسئول کنترل تشکیل سلول‌های جدید چربی است، دخالت می‌کند.

 

«پپرین» همچنین ممکن است فعالیت‌های زنجیره‌ای متابولیکی که در حفظ کنترل چربی نقش دارد را هدف قرار دهد.

 

پژوهشگران معتقدند که این یافته باعث استفاده وسیع از عصاره پپرین یا فلفل سیاه در جنگ با چربی و سایر بیماری‌های مربوطه خواهد شد.

 

خرفه

کاهش چربی خون به خرفه

مرتضی صفوی، متخصص تغذیه گفت: مصرف خرفه به صورت خام یا پخته موجب کاهش چربی خون و رفع التهاب بدن می‌شود در پزشکی طب سنتی ایران از خرفه برای رفع لاغری، رفع تشنگی و تقویت کننده قوای جسمانی استفاده می‌شود.

درمان چربی خون بالا چیست

 

وی گفت: خرفه تصفیه کننده خون، تب‌بر و مُدر «ادرارآور» است همچنین این گیاه صفراآور، ضد اسکوربوت و کمبود ویتامین ‌C است.

 

صفوی ادامه داد: از گیاه دارویی خرفه می‌توان به صورت استعمال خارجی برای رفع سوختگی،‌ رفع میخچه، رفع دمل و جوش استفاده کرد.

 

وی بیان داشت: می‌توان از گیاه تازه خرفه به میزان 5 تا صد گرم روزی سه بار استفاده کرد که اثرات خوبی را بر بدن می‌گذارد.

منابع:

سلامتیران – دکتر محمدحسین صالحی‌سورمقی، استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران

باشگاه خبرنگاران

فارس


باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

چربی خون به معنای بالا بودن لیپوپروتئین با چگالی پایین (کلسترول بد خون یا LDL) یا بالا رفتن سطح نوعی چربی به تری‌گلیسرید است. با افزایش کلسترول بد خون یا تری‌گلیسرید، خطر بروز بیماری‌های قلبی افزایش می‌یابد. بنابراین چربی خون می‌تواند مشکلات بسیاری برای سلامتی به‌وجود بیاورد. با ادامه‌ی این مطلب همراه شوید تا چربی خون را بهتر بشناسید.حتما بخوانید:۷ غذای مفید برای کاهش قند خونکدام خوراکی‌ها کلسترول خون را پایین می آورند؟کنترل فشار خون بالا؛ این رژیم غذایی‌ زندگی شما را نجات می‌دهد

درمان چربی خون بالا چیست

کلسترول در بدن به دو شکل لیپوپروتئین با چگالی پایین (کلسترول بد خون یا LDL) و لیپوپروتئین با چگالی بالا (کلسترول خوب خون یا HDL) وجود دارد. کلسترول خوب خون با خارج کردن کلسترول مضر از سرخرگ‌ها، از قلب محافظت می‌کند. بر اساس توصیه‌ی پزشکان، باید مقدار این کلسترول در بدن بالا باشد.

کلسترول بد خون توسط خود بدن ساخته می‌شود. همچنین کلسترول بد خون، از غذاهای سرشار از کلسترول مانند گوشت قرمز و لبنیات جذب می‌شود. این کلسترول می‌تواند با سایر چربی‌ها و مواد دیگر ترکیب شود و مسیر سرخرگ‌ها را مسدود کند. نتیجه‌ی این امر کاهش جریان خون و بروز مشکلات جدی برای سلامتی بدن است.

تری‌گلیسرید نوعی چربی است که از طریق غذاها به‌دست می‌آید. همچنین زمانی که بدن کالری اضافی را به شکل چربی ذخیره می‌کند، تری‌گلیسرید تولید می‌شود. مقدار کم تری‌گلیسرید برای عملکرد مناسب سلول‌ها ضروری است، ولی مقدار زیاد آن برای سلامتی مضر خواهد بود. اغلب افرادی که مشکل کلسترول بالا دارند، سطح تری‌گلیسریدشان نیز بالاست.

برخی بیماری‌ها و عادات ناسالم غذایی باعث بالا رفتن کلسترول و تری‌گلیسرید خون می‌شوند.

غذاهایی که سرشار از چربی‌های اشباع‌شده هستند، کلسترول خون را افزایش می‌دهند. چربی‌های اشباع‌شده در محصولات غذایی جانوری یافت می‌شود. پنیر، شیر، کره و گوشت کبابی نمونه‌هایی از این غذاها هستند. همچنین برخی غذاهای با پایه‌ی گیاهی مانند روغن پالم و روغن نارگیل هم محتوی مقدار زیادی چربی‌های اشباع‌شده هستند.

بر روی چربی‌های ترانس یا اسیدهای چرب ترانس، فرآیند هیدروژناسیون انجام می‌گیرد. برخی چربی‌های ترانس در فرآورده‌های جانوری وجود دارند. چربی‌های ترانس اغلب در کره‌ی بادام‌زمینی، کره‌ی گیاهی و چیپس سیب‌زمینی یافت می‌شود.

این چربی‌ها از کلسترول خوب خون می‌کاهند و کلسترول بد خون را افزایش می‌دهند. نتیجه‌ی این امر افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته‌های مغزی خواهد بود.

کلسترول بالا، بیماری‌های قلبی و دیابت، می‌توانند باعث افزایش تری‌گلیسرید خون شوند.

کلسترول بالا نیز می‌تواند نتیجه‌ی بیماری‌های زیر باشد:

کم‌تحرکی و ورزش‌ نکردن می‌تواند کلسترول بد خون را افزایش بدهد. ورزش‌ کردن در افزایش کلسترول خوب خون مؤثر است. مصرف سیگار با ایجاد پلا‌ک‌هایی در سرخرگ‌ها، باعث افزایش کلسترول بد خون می‌شود. سابقه‌ی خانوادگی کلسترول خون نیز می‌تواند احتمال ابتلای فرد به کلسترول بالا را افزایش بدهد.

کلسترول خون بالا علائم خاصی ندارد. علائم آن تنها زمانی بروز می‌کند که آسیب‌های فراوانی به بدن‌تان زده باشد.

کلسترول و چربی خون بالا از طریق نوعی آزمایش خون به «پروفایل چربی» قابل شناسایی است. این آزمون کلسترول بد خون، کلسترول خوب خون و تر‌ی‌گلیسرید را اندازه‌گیری می‌کند. احتمالا پزشک‌تان از شما خواهد خواست که ۱۰ تا ۱۲ ساعت قبل از آزمایش چیزی جز آب نخورید و ننوشید. نتیجه‌ی این آزمایش بر مبنای میلی‌گرم کلسترول یا تری‌گلیسرید در دسی‌لیتر (mg/dL) است. نحوه‌ی بررسی اعداد حاصل از این آزمایش به شکل زیر خواهد بود:

کلسترول کامل‌تان نباید از ۲۰۰mg/dL باشد.

ترکیبی از داروها و ورزش‌ کردن می‌تواند چربی خون را پایین بیاورد.

گروهی از داروها به «استاتین‌» برای کاهش کلسترول خون رایج است. این داروها آنزیمی که در کبد برای ایجاد کلسترول است را مهار می‌کنند. سپس مجددا کبدتان از خون کلسترول برمی‌دارد. نتیجه‌ی این پدیده، کاهش کلسترول خون است. همچنین استاتین‌ها می‌توانند کلسترول به‌‌دام‌افتاده در سرخرگ‌ها را جذب کنند. تجویز داروهای آتورواستاتین، فلوراستاتین، رزوواستاتین و سیمواستاتین برای درمان چربی خون رایج است.

برخی از داروها با عنوان «مهارکننده‌های جذب کلسترول» نیز با محدود کردن جذب کلسترول از مواد غذایی، در کاهش چربیخون مؤثرند. گاهی اوقات این داروها نیز همراه با استاتین‌ها تجویز می‌شوند.

یک سری دیگر از داروها با «رِزین‌های اسید صفراوی» نیز در کنترل کلسترول خون مؤثرند. این داروها رزین‌های صفراوی (که محتوی کلسترول‌اند) را به‌دام‌انداخته و از جذب دوباره‌ی آنها در روده‌ی کوچک جلوگیری می‌کنند.

فیبرات‌ها داروهای دیگری هستند که تری‌گلیسرید بالای خون را کاهش می‌دهند.

مکمل‌های بدون نسخه‌ی اسیدهای چرب امگا ۳ نیز برای کاهش تری‌گلیسرید و کلسترول بد خون بسیار مؤثرند. اسیدهای چرب امگا ۳، اسیدهای چرب چنداشباع‌نشده‌ای هستند که می‌توانند به سلامت قلب کمک کنند. این چربی‌ها به‌طور طبیعی در ماهی‌های چرب (مانند ماهی آزاد) وجود دارند. روغن‌های گیاهی مانند کانولا و روغن زیتون نیز محتوی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند.

نیاسین (ویتامین B۳) نیز در افزایش کلسترول خوب خون مؤثر است. نیاسین می‌تواند بدون نسخه یا با نسخه مصرف شود. بر اساس اعلام مایوکلینیک (یکی از معتبرترین مراکز و دانشگاه‌های علوم پزشکی جهان) زمانی که استاتین‌ها مصرف شوند، مصرف نیاسین نمی‌تواند فایده‌ی بیشتری داشته باشد. همچنین نیاسین می‌تواند خطر بیماری‌های کبدی و سکته‌های مغزی را در کسانی که از استاتین‌ها استفاده می‌کنند، افزایش بدهد. بنابراین پزشکان نیاسین را برای کسانی تجویز می‌کنند که قادر به مصرف استاتین‌ها نیستند.

بر اساس توصیه‌ی انجمن قلب آمریکا، نباید از ۶٪ کالری روزانه‌ از چربی‌های اشباع‌شده تأمین شود. همچنین این انجمن توصیه می‌کند چربی‌های ترانس، کمتر از ۱٪ کالری روزانه را تشکیل بدهند. مصرف غلات کامل، میوه‌ها و سبزیجات می‌تواند به کاهش چربی خون کمک کند.

روش‌های دیگری که برای پیشگیری از کلسترول خون بالا مؤثرند عبارتند از:

اضافه وزن، سیگار کشیدن و سابقه‌ی خانوادگی چربی خون عواملی هستند که احتمال چربی خون را بالا می‌برند. خودداری از مصرف برخی غذاها، عدم مصرف مواد مخدر و انجام مرتب آزمایش چربی (پروفایل چربی) راهی مناسب برای پیشگیری از ابتلا به چربی خون است.

برگرفته از: healthline.com

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(“”)[]
.(“”)
.type “text/”
.
.src “”

درمان چربی خون بالا چیست

سلامتی

لاغری در یک ماه؛ چگونه در یک ماه ۶ تا ۹ کیلوگرم وزن کم کنیم؟


کاهش اسید معده با ۱۳ روش خانگی

خواص بادرنجبویه؛ ۹ دلیل قانع‌کننده برای مصرف دمنوش بادرنجبویه

علت اسهال خونی؛ علائم و روش‌های درمان آن

متقاعد کردن دیگران با استفاده از سلسله‌‌مراتب انگیزشی مونرو

چطور برای برقراری ارتباط بره ریزی کنیم؟

با کتاب افزایش فروش به روش اساتید هاروارد، پولدار شوید

علت خواب زیاد؛‌ عوارض آن و نحوه بهبود کیفیت خواب

۷ اصل مهمی که هنگام برقراری ارتباط باید در نظر بگیرید

بهترین فیلم های رازآلود جهان که ذهن شما را ساعت‌ها درگیر خود می‌کنند

بهترین فیلم های عاشقانه جهان که شما را در فضایی رمانتیک غرق می‌کنند

عجیب ترین خانه های دنیا که شما را بهت‌زده می‌کنند


با خاص ترین ماشین های دنیا آشنا شوید


شادترین کشورهای جهان در سال ۲۰۱۸


سالم ترین میوه های جهان را بشناسید

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *