درمان پرکاری غده ی تیروئید

لیست مطالب :

پرکاری تیروئید زمانی که رخ می‌دهد که مقدار زیادی هورمون تیرودی در بدن وجود داشته باشد. برای درمان پرکاری تیروئید با دکتر نیم همراه باشید.

تیروئید یک غده به شکل پروانه است که در گردن انسان واقع‌شده است، کار اصلی تیروئید تنظیم متابولیسم و انرژی بدن است. هنگامی که تیروئید بیش از حد فعال باشد و مقدار بیش از حد هورمون تیروکسین تولید کند اصطلاحاً پر کاری تیروئید می‌گویند.

علل شایع پرکاری تیروئید شامل خود ایمنی, التهاب غده تیروئید، ترشح غیر طبیعی هورمون تحریک کننده تیروئید (TSH)، مصرف بیش از حدید و یا توده‌های خوش خیم یا گره‌ها در تیروئید.

پرکاری تیروئید 8 برابر در زنان رخ می‌دهد تا مردان. پرکاری تیروئید در مردانی که تازه به 3 سالگی رسیده ان و در زنانی که بالای 6 سال هستند رایج است.درمان پرکاری غده ی تیروئید

از علائم پرکاری تیروئید می‌توان به کاهش وزن شدید, ضربان قلب نظم، عصبی بودن، بی اشتهایی بیش از حد، تغییرات در چرخه قاعدگی، خستگی، ضعف عضلانی و مشکل خواب برد.

توجه: برای تشخیص و درمان این بیماری حتماً به پزشک مراجعه کنید و از روش‌های گیاهی برای درمان تیروئید پرکار به صورت کمکی می‌توان استفاده کرد.

تشخیص بیماری پرکاری تیروئید کمی دشوار است و هر چه سریع‌تر تشخیص داده شود راحت‌تر می‌توان با استفاده از داروها، مکمل‌ها و تغییرات شیوه زندگی آن را درمان کرد.

همچنین می‌توان از روش‌های گیاهی زیر هم برای درمان پرکاری تیروئید استفاده کرد.

کلم بروکلی حاوی مواد شناخته شده‌ای به ایزوتیوسیانات و گویتروگنس (goitrogens) است که می‌تواند به درمان پرکاری تیروئید (هیپرتیروئیدیسم) با محدود کردن تولید هورمون آن کمک کند.

دیگر سبزجات ماننده جوانه‌های بروسل، گل کلم، کرفس، کلم، تربجه نیز می‌توانند به شما کمک کنند.

گیاه لبدیسی رونده می‌تواند به کنترل پرکاری تیروئید خفیف (هیپرتیروئیدیسم) کمک کند زیرا میزان تولیدی هورمون تیروئیدی را کاهش می‌دهد.

گیاه آجوگا به کاهش سطح TSH (هورمون تحریک کننده تیروئید) کمک می‌کند و باعث کاهش سنتز هورمون تیروئید می‌شود علاوه بر این به کاهش سطح T4 کمک می‌کند و تبدیل T4 به T3 را مسدود می‌کند.

فرنجمشک یک گیاهی است که می‌تواند سطح TSH را کاهش دهد و به درمان پرکاری تیروئید شما کمک کند.

این گیاه شمال فلانوئید ها، اسیدهای فنولی و سایر ترکیبات مفید است که تیروئید را تنظیم می‌کنند.

آنتی بادی‌هایی که غده تیروئید را تحریک می‌کند را مسدود می‌کند و از بیماری گراویس که یکی از علل رایج بیماری پرکاری تیروئید است جلوگیری می‌کند

رژیم غذایی از آنتی اکسیدان ها در مدیریت پرکاری تروئید مفید است. آسیب رادیکال‌های آزاد و اکسید کنندهای موجود در بدن با افزایش سطح هورمون‌های تیروئید ناشی از پرکاری تیروئید مرتبط است.

آنتی اکسیدان ها برای کاهش فشار اکسید کنند ها مفید هستند. غذاهایی که غنی از ویتامین C، ویتامین E، بتاکاروتن، سلنیم (Se) و منزیوم است را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

کلم یکی از مفیدترین مواد غذایی است که می‌تواند به درمان پرکاری تیروئید (هیپرتیروئیدیسم) استفاده شود.

کلم حاوی مقدار زیادی از گیتروژن ها است که به کاهش تولید هورمون تیروئید کمک می‌کند.

روی کمک می‌کند تا شما از انرژی غذاها استفاده کنید. این ماده معنی همچنین سبب بهبود سیستم ایمنی شما در درمان پرکاری تیروئید می‌شود. منابع دردسترس روی عبارت‌اند از:

این گیاه به‌عنوان یک بتا بلوکر طبیعی عمل می‌کند و به کنترل قند خون و تشنگی کمک می‌کند، همچنین دارای برخی از فعالیت‌های ضد تیروئید است که علاوه بر درمان تیروئید پرکار می‌تواند برای افرادی که بیماری‌های قلبی دارند مفید باشد.

توجه: اگر از داروهای آرام‌بخش استفاده می‌کنید از مصرف این گیاه اجتناب کنید.

اگر بدن شما مقدار کافی اسیدهای چرب امگا 3 را دریافت نکند، اختلال هورمونی، ازجمله هورمون‌های تیروئید به وجود می‌آید.

اسیدهای چرب امگا 3 عملکرد ایمنی و رشد سلول را کنترل می‌کنند و به بهبود توانایی پاسخگویی به هورمون‌های تیروئیدی کمک می‌کنند.

توت‌ها غنی از ویتامین‌ها و خواص آنتی‌اکسیدانی هستند که می‌توانند باعث کاهش التهاب به درمان پرکاری تیروئید کمک کند.

انگور فرنگی هندی می‌تواند بسیاری از مشکلات بهداشتی ازجمله درمان پرکاری تیروئید کمک کند. انگور فرنگی هندی با توجه به اثرات مخرب بر غده تیروئید به کنترل تولید هورمون‌های تیروئیدی کمک کند.

نظر

سلام من خانم 26 ساله هستم بابت کم شدن وزنم به دکتر مراجعه کردم .سونوگرافی تیروئید نوشته لوب سمت راست ی مقدار از چپ بزرگتره و اینکه ازمایشات تیروئیدم نرماله به نظر شما نیاز به نمونه برداری هست ؟ و اینکه من این مدت فشار روحی عصبی شدیدی بخاطر مریضی و فوت پدرم داشتم منتهی بیش از حد عصبی هستم اما اشتهام عالیه

انشالله که خوب بشی

بعضی از افراد به صورت ارثی مشکل تیروئید نهفته دارن و با استرس بدتر هم می شود

سلام یکی از بستگان ما دوسال است تیروئیدش رو عمل کردندو ید درمانی هم شده در طول این مدت دارو هم مصرف کرده اما یک ماه پیش دوباره ید درمانی شده. آیا ممکن است جونش به خطر بیفتد؟

اما در تمام مقالات خارجى و ايرانى گفتن كام بروكلى و سويا نخوريد

با سلام خدمت کاربر گرامی انواع کلم ها برای کنترل پرکاری مفیده چون باعث میشه استفاده بیش از حد ید توسط غده تیروئید جلوگیری بشه برای اطلاعات می تونید به این مقاله از معتبر خط سلامت مراجعه کنیددرمان پرکاری غده ی تیروئید

https://www.healthline.com/health/hyperthyroidism-diet#foods-to-eat

سلام مردي هستم 51 ساله با سابقه بيماري مغزو اعصاب 34 ساله ( جانباز جنگي) مدت 1ساله درگير بيماري چربي خون بالاي 38 هستم و تقريبا3ساله درگير ديابت هم شده ام چندي پيش آزمايش دادم TSH6.2 بود دكتر گفت كم كاري تيروئيد داري و قرص لووتيروكسين تجويز كرد در آزمايش بعدي مقدارش به .1 بازم گفت كم كاره و قرصها روادامه بده اما جاهاي ديگه پرسيدم و مطالعه كردم عكس اينو گفتند يعني پركاري واقعا مستأصل شدم لطفا راهنمايي بفرمائيد بسيار سپاسگزارم

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است


تیروئید غده ای به شکل پروانه در جلوی نای می باشد. اگر فعالیت این غده زیاد شود و هورمون زیادی تولید کند، می گوییم فرد دچار پرکاری تیروئید یا هایپرتیروئیدیسم شده است. اولین قدم برای تشخیص پرکاری تیروئید، یک آزمایش خون (هورمونی) می باشد.



درمان پرکاری غده ی تیروئید

علائم پرکاری تیروئید

– لرزش بدن

– عرق کردن زیاد

– پوست نرم

– موی صاف

– تپش قلب

– بزرگ شدن غده تیروئید

– پف کردگی اطراف چشم ها

در تمام موارد، آزمایش خون برای تشخیص بیماری لازم است و میزان TSH (هورمون محرک تیروئید) خون را اندازه گیری می کنند.

اسکن تیروئید با استفاده از ید رادیواکتیو نیز برای تشخیص این بیماری مهم است.

 

درمان پرکاری تیروئید

با توجه به سن بیمار، اندازه غده تیروئید و وجود بیماری های دیگر، پزشک تصمیم می گیرد که کدام روش درمانی مناسب تر است.

روش های مختلفی برای درمان این بیماری وجود دارند، از قبیل:

– درمان علائم پرکاری تیروئید

– داروهای ضدتیروئید

– ید رادیواکتیو

– جراحی


درمان علائم پرکاری تیروئید


داروهایی وجود دارند که فورا علائم ناشی از افزایش هورمون های تیروئید (مثل تپش قلب) را درمان می کنند. یکی از این داروها، بتابلوکرها همانند پروپرانولول (ایندرال)، آتنولول (تنورمین) و متوپرولول (لوپرسور) می باشد.

 

این داروها اثر هورمون های تیروئید و افزایش سوخت و ساز بدن را خنثی می کنند، اما این داروها میزان هورمون های تیروئید خون را تغییری نمی دهند.

 

داروهای ضد تیروئید

دو داروی ضدتیروئید وجود دارند به های متیمازول (Tapazole) و پروپیل تیوراسیل (PTU).

این داروها در بافت غده تیروئید جمع می شوند و جلوی ساخت هورمون تیروئید را می گیرند.

PTU از تبدیل شدن هورمون های تیروئید نیز جلوگیری می کند، مثلا هورمون T4 نمی تواند به هورمون T3 که فعال تر است، تبدیل شود.

بیشترین عارضه ناشی از این داروها، مربوط به عدم ساخت گلبول های سفید خون توسط مغز استخوان است. همانطور که می دانید، گلبول های سفید خون برای مبارزه با عفونت ها لازم می باشند.

اگر بیمار از داروهای ضدتیروئید استفاده می کرد و دچار تب، گلودرد و علائم نشاندهنده عفونت در بدن شد، باید فورا او را به نزد پزشک ببرید.

این داروها را تنها برای درمان بیماری گریوز، برای مدت طولانی تجویز می کنند.

 

ید رادیواکتیو

درمان پرکاری غده ی تیروئید

ید رادیواکتیو از راه دهان، به صورت قرص و یا مایع، به بیمار داده می شود تا برای یک بار، فعالیت زیاد غده تیروئید را قطع کند.

بعد از یک اسکن، ید رادیواکتیو داده می شود.

ید رادیواکتیو توسط سلول های فعال در غده تیروئید برداشته می شود و ید رادیواکتیو، آن سلول ها را تخریب می کند.

از آنجایی که فقط ید توسط سلول های تیروئید برداشته می شود، تخریب هم در همان محل رخ می دهد و این درمان اثر سوئی را در برنخواهد داشت.

به طور کلی، از 8 درصد این بیماران با ید رادیواکتیو درمان می شوند.

بعد از خوراندن ید رادیواکتیو، حدود 8 تا 12 هفته طول می کشد تا تیروئید درمان شود و اندازه آن طبیعی گردد.

یکی از مهم ترنی عوارض این روش درمانی،  ابتلا به کم کاری دائمی تیروئید است.

شش ماه بعد از درمان با ید رادیواکتیو، ممکن است فرد دچار کم کاری تیروئید موقتی شود. اما اگر این کم کاری تیروئید از شش ماه طول بکشد، درمان جایگزینی تیروئید شروع می شود. در این درمان هورمون T4 و یا T3 به بیمار داده می شود.

 

عمل جراحی

برای بیماران دچار پرکاری تیروئید یکی از روش های درمانی عبارتست از برداشتن قسمتی از غده تیروئید با عمل جراحی.

در این جراحی، بافت غده تیروئید که مسئول ساخت زیاد هورمون های تیروئیدی می باشد را برمی دارند.

اگر مقدار زیادی از بافت غده تیروئید را بردارند، باعث می شود که هورمون های تیروئیدی به اندازه کافی تولید نشوند و کم کاری تیروئید بوجود آید.

پس در این مورد نیز درمان جایگزین تیروئید شروع می شود.

مهمترین عارضه این جراحی عبارت است از اختلال در بافت اطراف آن. بافت های اطراف غده تیروئید عبارتند از اعصاب تارهای صوتی و چهار غده کوچک در گردن که کلسیم بدن را تنظیم می کنند و به غدد پاراتیروئید معروف هستند. اگر به طور اشتباهی، این غدد را با جراحی بردارند، باعث کاهش میزان کلسیم در بدن می شود و بیمار نیاز به دریافت مکمل کلسیم دارد.

در مقایسه با درمان با ید رادیواکتیو و داروهای ضد تیروئید، عمل جراحی کمتر رایج است.

مریم سجادپور

بخش سلامت تبیان


مطالب مرتبط:

علل پرکاری تیروئید چیست؟ 

گواتر، بیماری شایعی است

اثر بیماری تیرویید بر پوست و مو

چه موقع آزمایش تیروئید بدهید؟

تفسیر نتایج آزمایش تیروئید

علایم کم‌کاری و پرکاری تیروئید

تیروئید، پُرکاری و کم کاری آن

پرکاری تیروئید؛ علل و درمان

9 اشتباه رایج درباره تیروئید

تاثیر بیماری تیروئید بر پوست‌ومو

پرکاری تیروئید باعث سندرم گریوز می‌شود

درباره گواتر چه می دانید؟

 

کلیپ های مرتبط:

پركاری تیروئید 

کم کاری تیروئید

غده تیروئید

قطعا برای این موضوع، مطالب مختلفی در سرتاسر اینترنت فارسی می بینید که عمدتا علمی نبوده و نظر شخصی نویسنده هستند. اما در این مطلب ما حاصل جدیدترین تحقیقات از مجله معتبر خط سلامتی را در اختیار شما قرار می دهیم.

پرکاری تیروئید یک بیماری تیروئید است. تیروئید یک غده ی کوچک پروانه ای شکل است که در جلوی گلو واقع شده است. این غده تترایدوتیرونین یاT4 و تری یدوتیرونین یا T3 تولید میکنند که دو هورمون اساسی برای کنترل چگونگی مصرف انرژی سلولها میباشد. غده ی تیروئید از طریق ترشح این هورمونها متابولیسم فرد را تنظیم میکند.

هیپرتیروئیدیسم یا پرکاری تیروئید وقتی اتفاق می افتد که تیروئید هورمونهای T3 یا T4 یا هردو را زیاد تولید کند. تشخیص پرکاری تیروئید و درمان علت اصلی آن میتواند موجب بهبود علایم شود و از عوارض آن جلوگیری کند.

از دست ندهید: جدیدترین تحقیقات: خواص و مضرات بادرنجبویه که نمیدانستید! (حتما بخوانید)درمان پرکاری غده ی تیروئید

عوامل مختلفی منجر به پرکاری تیروئید میشود. بیماری گریوز یا بازدو که یک بیماری خود ایمنی است، یکی از شایعترین دلایل پرکاری تیروئید است. این باعث ایجاد آنتی بادی هایی میشود که موجب تحریک تیروئید برای تولید هورمون زیاد میگردد. بیماری گریوز در زنان از مردان شایع است. این در خانواده ها هم ایجاد میشود که نشاندهنده ی عامل ژنتیک است. اگر بستگان شما این وضعیت را داشته اند به پزشک بگویید.

دیگر علل پرکاری تیروئید عبارتست از:

مقادیر زیاد T3 و T4 یا هر دوی آنها موجب افزایش بیش از حد متابولیسم میشود. که به این هایپر متابولیک میگویند. در حالت هایپرمتابولیک فرد ضربان قلب بالا، بالارفتن فشارخون و لرزش دستها را تجربه میکند. همچنین ممکن ست فرد زیاد عرق کند و درمقابل گرما بی طاقت باشد. این بیماری موجب حرکات مکرر روده، کاهش وزن و علاوه بر آن بی نظمی قاعدگی در زنان میشود.

به طور قابل توجهی، غده ی تیروئید میتواند متورم شود و منجر به گواتر شود، که میتواند یک طرفه یا متقارن باشد. همچنین چشم ها ممکن است کمی برجسته بنظر برسند که نشانه ای از برون چشمی (exophthalmos) است (این بیماری نوعی بیرون زدگی کره ی چشم است که اغلب در بیماری گریوز دیده میشود.)‎

هیپرتیروئیدیسم همچنین موجب فیبریلاسیون دهلیزی میشود که یک بیماری است که موجب سکته ی مغزی و همچنین نارسایی احتقانی قلب میگردد.

اولین گام در تشخیص، سابقه ی کامل پزشکی و معاینه ی فیزیکی است. موارد زیر علایم شایع پرکاری تیروئید است:

آزمایشهای دیگری برای تشخیص وجود دارد ازجمله:

ممکن است لازم باشد پزشک سطح کلسترول را بررسی کند. کلسترول پایین نشانه ی میزان متابولیسم بالا است بدلیل اینکه بدن فرد سریعا کلسترول را میسوزاند.

این آزمایش نشان میدهد که چه میزان هورمونهای تیروئید (T4, T3) در خون شما وجود دارد.

آزمایش TSH یا هورمون تحریک کننده ی تیروئید یک هورمون غده ی هیپوفیز است که غده ی تیروئید را به تولید هورمون تحریک میکند. اگر سطح هورمون تیروئید طبیعی یا بالا باشد، TSH باید پایین باشد. اولین علامت پرکاری تیروئید، سطح TSH غیرطبیعی پایین است.

سطح تری گلیسرید هم ممکن است آزمایش شود. مانند کلسترول پایین، تری گلیسرید پایین هم میتواند نشانه ای از متابولیسم بالا باشد.

این موجب میشود که پزشک ببیند تیروئید پرکار است یا خیر. بطورخاص، این میتواند مشخص شود که کل تیروئید یا فقط یک قسمت خاص از این غده موجب پرکاری است.

بااستقاده از سونوگرافی، اندازه ی کل غده ی تیروئید و همچنین همه ی گرهک های آن اندازه گیری میشود. پزشکان همچنین از سونوگرافی استفاده میکنند که ببینند این گرهک ها جامد هستند یا کیستیک.

CT یا MRI نشان میدهد که آیا احتمالا توموری در هیپوفیز وجود دارد که موجب این بیماری شده باشد.

داورهای ضد تیروئید مانند داروی متی مازول (Tapazole) مانع از ساخت هورمونهای زیاد توسط تیروئید میگردند. آنها یک روش درمانی معمول هستند.

برطبق گفته ی انجمن تیروئید آمریکا، ید رادیواکتیو به بیش از ۷۰ درصد بزرگسالان آمریکایی مبتلا به پرکاری تیروئید داده میشود. این روش بطور موثر سلولهای تولید کننده ی هورمون را نابود میکند. عوارض جانبی معمول عبارتند از خشکی دهان، خشکی چشم ها، گلودرد و تغییر در چشایی.

یک قسمت یا تمام غده ی تیروئید ممکن است بصورت جراحی برداشته شود. پس از این عملهای جراحی به فرد مکملهای هورمون تیروئید داده میشود تا از هیپوتیروئیدیسم (کم کاری تیروئید) جلوگیری شود. همچنین داروی پروپرانول میتواند به کنترل تعریق، اضطراب و فشارخون بالا کمک کند. افراد پاسخ خوبی به این درمان میدهند.

استفاده از یک رژیم غذایی مناسب، بخصوص تمرکز روی مصرف کلسیم و سدیم در پیشگیری از پرکاری تیروئید مهم است. با پزشکتان درمورد ایجاد یک رژیم سالم، مکملهای تغذیه ای و ورزش صحبت کنید.

هیپرتیروئیدیسم همچنین موجب ضعیف و لاغر شدن استخوانها میگردد که این خود موجب پوکی استخوان میشود. استفاده از مکملهای ویتامین D و کلسیم در طول و پس از درمان موجب تقویت استخوانها میگردد. پزشک میتواند به شما بگوید که روزانه چقدر ویتامین D و کلسیم مصرف کنید.

پزشک احتمالا فرد را به یک متخصص غدد ارجاع میدهد که متخصص درمان سیستم هورمونی بدن است. استرس یا عفونت میتواند موجب ایجاد طوفان تیروئیدی شود. طوفان تیروئیدی وقتی اتفاق می افتد که میزان زیادی هورمون تیروئید ترشح میشود و نتیجه ی آن بدتر شدن ناگهانی علایم است. پس درمان پرکاری تیروئید برای پیشگیری از طوفان تیروئیدی، thyrotoxicosis و دیگر عوارض مهم است.

بخوانید: بهترین و جدیدترین روش درمان سریع تیروئید کم کار چیست؟ (روش علمی)

درمان و نگرش کلی درمورد پرکاری تیروئید به علل ایجاد آن بستگی دارد. برخی علل میتوانند بدون درمان از بین بروند. برخی دیگر مانند بیماری گریوز درصورت عدم معالجه درطول زمان بدتر میشوند. عوارض بیماری گریوز میتواند تهدیدی برای زندگی باشد و برروی کیفیت آن تاثیرگذار باشد. تشخیص زودهنگام و درمان علایم میتواند موجب بهبود بیماری گردد.

 

زمینه های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

فروشگاه اینترنتی لوتوس با حدود ۱۰ سال سابقه فعالیت های اینترنتی و ۸ سال سابقه در بستر فروشگاههای اینترنتی دارای سابقه درخشان در این زمینه میباشد. ما دارای نماد اعتماد الکترونیکی و تاییدیه رسانه های دیجیتال می باشیم. تماس: ۲۸۴۲۶۹۲۹ -۰۲۱
تماس با ما: [email protected]

مطالب این سایت تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.



اختلال غده تيروئيد در زمره ي شایع ترین اختلالات غدد درون ریز است که از آن جمله به پرکاري وکم کاري تيروئيد مي توان اشاره نمود. هورومون هاي تيروئيدي براي متابوليسم سلول ها و بافت هاي بدن ضروري اند. پرکاري تيروئيد که تيروتوکسيکوز یا هایپرتیروئیدیسم يده مي شود، دومين عارضه شايع در ميان اختلالات سيستم غدد درون ریز بعد از ديابت مليتوس مي باشد. اين عارضه در زنان ۸ برابر از مردان بروز می کند و معمولا در ۳۰ تا ۶۰ سالگی بسیار بروز می کند. بيماري گريوز که شايع ترين فرم هايپرتيروئيدي مي باشد، در اثر تولید بيش از حد هورمون هاي تيروئيدي ايجاد مي شود که به علت تحريک غير طبيعي غده تيروئيد توسط ايمونو گلوبولين هاي موجود در خون ايجاد مي شود. اين اختلال ممکن است بعد از يک شوک عاطفي، استرس، يا عفونت ظاهر شود اما اهميت واقعي ارتباط اين عوامل با بروز بيماري ناشناخته مي باشد. ساير علل اصلي و رايج پرکاري تيروئيد (تيروئيديت) و مصرف بيش از حد هورمون هاي ساختگی تيروئيد مي باشد.

غده تیروئید در جلو و طرفین گردن و مقابل مهره ‌های تحتانی گردن و اولین مهره پشتی قرار دارد. غده تیروئید دو لوب راست و چپ در هر سمت گردن دارد که توسط بخش باریکی به تنگه تیروئید (اسیموس) به یکدیگر متصل هستند. اسیموستیروئید زیر حنجره از عرض تراشه عبورمی‌کند. غده تیروئید از تعدادی فولیکول حاوی مواد زرد رنگ و نیمه مایع به کلوئید ساخته شده است. تقریبا ۵ سانتی متر طول، ۳ سانتی متر عرض و۲۰ تا ۳۰ گرم وزن دارد. حجم خون رسانی بافت تیروئید به ازای هر گرم از بافت، بسیار زیاد (حدود ۵ میلی لیتر به ازای هر گرم بافت تیروئید در دقیقه) و حدود ۵ برابر خون رسانی کبد است. این موضوع نشان دهنده فعالیت متابولیکی زیاد غده تیروئید می باشد. غده تیروئید، دو هورمون مختلف تیروکسین (T4) و تری یدوتیرونین (T3) را تولید می کند که در مجموع، هورمون تیروئید یده می شود. این هورمون ها، اسیدهای آمینه ای هستند که مولکول های ید به ساختمان آنها اضافه شده است. این هورمون ها در سلول های غده تیروئید، تولید و ذخیره می شوند تا در صورت لزوم، به داخل جریان خون آزاد شوند. در جریان خون حدود ۵۵ درصد هورمون تیروئید همراه با گلوبولین اتصالی تیروکسین و بقیه متصل به پره آلبومین اتصالی تیروئید و آلبومین حرکت می کنند.

 

نوع اول: مربوط به خود تيروئيد (افزايشT3 ، T4) وکاهش TSH که شايع ترين فرم پرکاري تيروئيد است.درمان پرکاری غده ی تیروئید

نوع دوم: مربوط به هيپوفيز (افزايش TSH)

نوع سوم: مربوط به هيپوتالاموس (افزايش TRH)

 

 

کاهش وزن، عرق زیاد و عدم تحمل گرما، تحریک پذیری نسبت به عوامل محیطی یا پرخاشگری، حواس پرتی، تپش قلب، تنگی نفس، لرزش دست ها، احساس خستگی در ماهیچه های پرکار مانند ماهیچه های پا، تغییر در حرکات روده و اسهال، قاعدگی نظم، بروز مشکلات در پوست، مو و ناخن به طوری که موها نازک و شکننده می شوند، تورم ساق پا و خارش آن به دنبال بیماری گریوز، بروز اختلالات بینایی و قرمز شدن چشم و پف کردن دور چشم.

 

 

 

 

عواملي متعدد از قبيل سن، جنسيت، مصرف دخانيات، بيماري هاي زمينه ساز و ديگر عوامل فردي و محيطي با اختلال هاي تيروئيد مرتبط می باشند. نقش عوامل محيطي در زمينه سازي براي ايجاد اختلال هاي تيروئيد بسيار مهم است. عوامل رواني و رخداد هاي آزاردهنده، استرس ها و مشكلات رواني مي توانند با كاهش قدرت سيستم ايمني در بروز اختلال هاي تيروئيد مؤثر باشند و در ايجاد و تشديد اختلال هاي تيروئيد نقش مهمی ایفا کنند. همچنين اساس و مباني ژنتيكي و نيز تاريخچه خانوادگي از نظر ابتلا به اختلال هاي تيروئيد با ايجاد  اختلال هاي تيروئيدي در نسل هاي بعدي مرتبط است. بيماري هاي زمينه ساز مانند اختلال هاي قلبي-عروقي، ديابت، اختلال هاي كليوي و ديگر اختلال ها مي توانند زمينه ساز ايجاد اختلال هاي تيروئيد در افراد باشند.

 

تغييرات هورموني و نيازهاي متابوليكي متعددي در زمان بارداري رخ مي هند كه بر عملكرد تيروئيد مادر تاثيرات پيچيده اي اعمال مي نمايند. در كل بيماري هاي تيروئيد در صورت رعایت نکردن در حاملگی شايع مي باشند. شيوع پرکاري تيروئيد در زنان ۵ در هزار و کمکاري تيروئيد حدود ۳ در هزار نفر است. با توجه به شيوع قابل توجه بيماري هاي تيروئيد در زنان طي سنين باروري، شيوع اين بيماري ها از جمله تيروئيديت مزمن، كم كاري تيروئيد، بيماري گريوز و غيره در زنان باردار نيز بالا است. آگاهي از روندهاي فيزيولوژي از جمله تغييرات آزمون هاي عملكرد تيروئيد، حجم تيروئيد، تغيير سيستم ايمني، و اكونومي يد در دوران حاملگي ضرورت دارد. زنان باردار كه تيروئيد طبيعي دارند تغييرات زيادي را در نياز به هورمون هاي تيروئيد در زمان بارداري پيدا مي كنند. به طور معمول نياز به هورمون هاي تيروئيد ۴۰ تا ۱۰۰ درصد افزايش مي يابد تا بتواند نيازهاي مادر و جنين در حال رشد را تامين نمايد. يد حدود ۶۵ درصد مولكول تيروكسين و ۸۵ درصد مولکول تري يدوتيرونين را تشكيل مي دهد. روزانه ۳۰ ميكروگرم T3 در بدن توليد مي شود كه ۸۰ درصد آن از تبديل T4 به T3 در سلول هاي كبد و كليه حاصل مي گردد و تيروئيد فقط ۲۰ درصد يعني ۶ ميكروگرم T3 ترشح مي كند.

 

داروهاي گياهي در طي جنگ جهاني اول به خاطر كمبود دارو به طور وسيعي استفاده شدند. بعد از جنگ صنايع داروسازي رشد زيادي يافتند و پني سيلين كشف گرديد. طب گياهي جديد توسط هيلدا منتشر شد. قانون پزشكي و داروسازي سال ۱۹۴۱حق فروش داروي گياهي توسط اطباي گياهي را به بيماران لغو كرد. جنجال عمومي باعث شد تا اين قانون هيچگاه اجرا نشود. بعد از يكسري بحث ها قانون پزشكي در ۱۹۶۸ حقوق اين اطبا را دوباره برقرار كرد و انجمن پزشكي گياهي بريتانيا تأسيس شد. هم اكنون عموم مردم به خاطر عوارض جانبي داروهاي شيميايي به طبيعت روي آورده اند. طبق منابع طب سنتی بهترین روش بر درمان و کنترل هایپرتیروئیدیسم (پرکاری تیروئید) کاهش و پرهیز از مصرف گرمی‌جات و مصرف سردی جات مخصوصا غذاهایی با مزاج سرد و تر است.

به دلیل افزایش متابولیسم بدن، فرد دچار كاهش وزن می شود، پس باید كالری و پروتئین لازم را تأمین كرد بنابراین نیاز به یك رژیم پركالری (به دلیل كاهش وزن) با پروتئین و كربوهیدرات، كلسیم، فسفر، ویتامین های گروه B، D احساس می شود.

 

 

منابع:

https://www.Healthhelper.com/Complementary/botanical/nih-traditional.html

https://www.naturalhealthnotebook.com/Alternative-Medicine/Biologecal-Therapies/ history-of-herbal-medicine.html

Glinoer D. The regulation of thyroid in pregnancy: Pathways of endocrine adaptation from physiology to pathology. Endocr Rev 1997 18: 871- 87.

Krassas GE, Poppe K, Glinoer D. Thyroid and human reproductive health. Endocr Rev 21 3: 72- 55.

Weetman PA. Immunity, thyroid and pregnancy: Molecular mechanisms. Nat Rev Endocrinol 21 6: 311-18.

Lazarus JH, Soldin O, Evans C. Assessing thyroid in pregnancy. ln: Brent G, ed. Thyroid testing. New York, NY: Springer, 21: 29-33.

Surks MI, Ortiz E, Daniels GH. Subclinical thyroid disease: scientific review and guidelines for diagnosis and management. JAMA 24291(2):228-238.

Allahabadia A, Daykin J, Holder RL, Sheppard MC, Gough SC, Franklyn JA. Age and gender predict the outcome of treatment for Graves’ hyperthyroidism. J Clin Endocrinol Metab 2 85:138–۱۰۴۲.

Azizi F, Ataie L, Hedayati M, Mehrabi Y, Sheikholeslami F. Effect of long-term comtinuous methimazol treatment of hyperthyroidism: comparison with radioiodine. Eur J Endocrinol 25 152: 695-71

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *