درمان پرولاکتین بالا در خون

پاسخ به سوالات پزشکی و جنسی شما ، در مجله دلگرم کلیک کنید

© تمامی حقوق این سایت برای شرکت آرادپرداز محفوظ است ؛ هر گونه استفاده از مطالب دلگرم با رعایت شرایط بازنشر امکان پذیر است.

پرولاکتین یک هورمون پروتئینی زنانه است که از قسمت جلویی غدد هیپوفیز ترشح می شود و وظیفه اصلی آن تولید شیر در پستان ها بوده و نقش بزرگی را در آماده سازی سینه ها جهت تولید شیر در دوران بارداری دارد.علاوه بر آن با ترشح پریودیک این هورمون در دوران شیردهی تداوم تولید شیر توسط پستان ها باقی می ماند.پرولاکتین رل مهمی در باروری خانم ها بازی می کند.لازم به ذکر است که در خانم های غیر باردار پرولاکتین به مقدار کم در خون موجود است.

علل افزایش پرولاکتین :
1- افزایش بیولوژیک یا طبیعی: در زمان بارداری و شیردهی پرولاکتین به طور طبیعی میزانش بسیار بالا است. در مواردی که استرس روحی وجود دارد و در زمان خواب میزان آن به طور طبیعی بالا می رود. افزایش کاذب پرولاکتین به علت وجود مولکول های غیر فعال این هورمون دیده شده است که علائمی ایجاد نکرده است.

2- افزایش غیر طبیعی: از علل مهمی که به طور بیماریزا باعث بالا رفتن مقدار پرولاکتین خون می شوند، شامل: کم کاری تیروئید- استفاده از بعضی داروها، به خصوص داروهایی که جهت درمان بیماری های روانی داده می شود- بیماریهای کبد و کلیه ها و تخمدان ها- تومورهای هیپوفیز- تحریک نوک پستان ها- صدمات و ضایعات قفسه سینه به علت درگیری اعصاب پستان ها.

توجه: در بسیاری از موارد علت بالا بودن پرولاکتین شخص می باشد.


علائم :
از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

درمان پرولاکتین بالا در خون

مهمترین علائم آن شامل:
اختلالات پریود- ترشح شیر از پستان ها- کاهش میل جنسی- پوکی استخوان- خشکی واژن- سردرد- مشکلات بینایی- کم خونی- اختلال در باروری- آکنه و پر موئی می باشد.

پرولاکتین میزان ترشح استروژن (هورمون زنانه) را از تخمدان ها کاهش می دهد. استروژن رل مهمی در قوام استخوان ها دارد. بنابر این کاهش آن زمینه را برای پوکی استخوان فراهم می سازد.

تشخیص:
اندازه گیری میزان پرولاکتین خون و تست های تیروئید و غیره و انجام MRI از نظر وجود تومور هیپوفیز از کارهای اصلی است. درمان گزینه های درمانی مختلف وجود دارد. بسیاری از بیماران نیازی به درمان ندارند، فقط تحت نظر گرفتن آنها با تکرار تست های لازم کافی است.عده ای از بیماران در موقع تشخیص، نیاز به جراحی دارند و مواردی هم با درمان داروئی قابل کنترل هستند.
لازم به ذکر است که در مردان پرولاکتین به مقدار اندکی در خون موجود است. علائم افزایش این هورمون در مردان شامل اختلال در میل جنسی- بزرگی سینه ها و اختلال در باروری آنها می باشد.

پرولاکتین این هورمون زنانه کمتر شناخته شده (از نظر عموم) در تعادل سیستم هورمونی و متابولیک زنان نقش بزرگی را ایفا می کند. 


لطفاً درباره این مطلب نظر بدهید

تمامي حقوق مادي و معنوي سايت براي ني ني نما محفوظ مي باشد و استفاده از مطالب فقط بادرج و لينک سايت مجاز است.

پرولاکتین خون | با سلام خدمت همراهان عزیز مجموعه دکتر حشمت ، دیروز
در مورد عوارض افزایش پرولاکتین خون صحبت کردیم،‌ اما باید بدانیم که نشانه های
افزایش پرولاکتین خون در بانوان عزیز هم شدیدتر بوده و هم زودتر ظاهر می شوند.
علائم اصلی در بانوان شامل :  کاهش پریودهای ماهیانه، قطع پریود، ترشح شیر از
سینه ها و ناباروری می باشد که قبلا توضیح دادیم.

در حقیقت پرولاکتین یک پروتئینی است که از 198 اسید آمینه تشکیل شده است و وزن
آن 23 کیلو دالتون می باشد. این هورمون توسط سلول های مولد شیر در قسمت قدامی
غده هیپوفیز ترشح می شود. وظیفه اصلی این هورمون تکامل سینه ها (پستان) در دوران
حاملگی و تحریک تولید شیر توسط سینه ها  در مادران می باشد.

هر هورمونی در بدن برای  اینکه اثرات خود را بگذارد باید به گیرنده مربوطه بر روی
سلول های بافت هدف بنشیند، بنابراین هر عضوی که دارای گیرنده یک هورمون
بخصوصی باشد تحت تاثیر آن قرار خواهد گرفت.

علاوه بر سینه، غدد جنسی (تخمدان و بیضه)، سلول های لنفاوی و کبد نیز دارای
گیرنده برای هورمون پرولاکتین می باشند. ترشح این هورمون متناوب است و خواب،
استرس و هر نوع تحریک قفسه سینه سبب ترشح این هورمون می شوند. این هورمون
هم در مردان وجود دارد و هم در زنان. میزان طبیعی آن 3-2 نانوگرم در هر میلی لیتر
خون است که در بانوان قدری است.

پرولاکتین خون پس از زایمان افزایش می یابد و افزایش آن در سایر موارد هم در مردان و هم
در بانوان نیز وجود دارد . علت حدود 4 درصد موارد افزایش پرولاکتین خون یک تومور خوش خیم
هیپوفیز ب آدنوم هیپوفیز می باشد. ولی افزایش پرولاکتین خون می تواند علل بسیار دیگری
داشته باشد که به تعدادی از آنها اشاره خواهد شد.

درمان پرولاکتین بالا در خون

کار اصلی پرولاکتین تحریک سلول های پستان برای شیردهی می باشد .
یکی از دلایلی که بانوان عزیز در طی دوران شیردهی معمولاً حامله نمی شوند
این است که مقادیر زیاد پرولاکتین تولید هورمون هایی که سبب تخمک گذاری
می شوند را مهار می کند. ولی این مطلب قطعی نبوده و یک خانم در دوران
شیردهی هم می تواند حامله گردد. تولید پرولاکتین توسط هیپوفیز تحت کنترل
یک واسطه عصبی ب دوپامین می باشد. دوپامین سبب مهار ترشح پرولاکتین می گردد.

میزان دوپامین در بدن به راحتی توسط یک عده موارد و مصرف بعضی از داروها به آسانی کم و زیاد میگردد و بنابراین میزان هورمون پرولاکتین را در خون تحت تاثیر قرار خواهد داد.

توی مطلب بعدی در مورد تشخیص و درمان این بیماری صحبت خواهیم کرد.

سلام.پرولاکتین من37تو ازمایش خونم.خطرناکه؟؟دلیلش چیه؟به چه دکتری مراجعه کنم

سلام و احترام به شما دوست عزیز، به متخصص زنان مراجعه کنید که دارو مصرف کنید

سلام من پرولاکتینم ۴۳۵ نشون داده تو آزمایش بعد تو این چن وقت خیلی شرایط پر تنش و استرس شدید داشتم فقط من ترس از بیماری دارم خیلی دل شوره میگیرم

سلام
من ۳۱سالمه
هنوز بچه دارنشدم
پرولاکتینم ۳۲.۵ هست
خطرداره؟
علتش چیه؟
باید به چه متخصصی مراجعه کنم؟
نوشتین ممکنه تومور خوش خیم باشه
به متخصص غدد مراجعه کنم؟
ممنون میشم از نگرانی درم بیارید
سپاس

سلام و احترام به شما دوست عزیز، خطرناک نیست و میتونید به متخصص زنان یا غدد مراجعه کنید.

بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آدرس : ————————————————

شماره تماس : —————————————-

پست الکترونیکی : info {at} drshirinheshmat.com
پست الکترونیکی : Email : dr.shirin.heshmat {at} gmail.com

زنان و زایمان : روزهای زوج با وقت قبلی

باروری و ناباروری : روز های زوج با وقت قبلی

زیبایی و تناسب اندام : همه روزه با وقت قبلی

برای دریافت وقت اینترنتی اینجا را کلیک کنید 

X

– ǁی
15 ј .

– ѐ 5
.

ی
ǘ “takhfif”
.

* ی ј
ی 92
1 .
 


ǘ

درمان پرولاکتین بالا در خون

 


 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات
اداری): 77512642  21
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوی اخبار و مطالب
منتشر شده در
اطلاعی نداريم! 

ی magiran.com
ʝ
 
 

در رابطه با پرولاکتین باید گفت که یک نوع هورمن پروتئینی است که از غده هیپوفیز ترشح می شود و ما از علایم پرولاکتین بالا در این مقاله می گوییم.

وظیفه اصلی هورمن پرولاکتین تکامل سینه ها در دوران بارداری و تحریک تولید شیر در سینه ها می باشد. این هورمن هم در مردان و هم در زنان وجود دارد و مقدار آن در بانوان است.  علاوه بر سینه تخمدان، بیضه، غدد لنفاوی و کبد هم این هورمن را دریافت می کنند. برای آشنایی با علایم پرولاکتین بالا و روش های درمان آن در ادامه این مقاله همراهمان باشید.

بیش از سیصد عملکرد مختلف برای این هورمون در مهره‌داران گزارش شده است، اما وظیفه اصلی پرولاکتین تحریک سلول‌های سینه برای تولید شیر می‌باشد. این در حالی است که ترشح زیاد آن موجب آمنوره و ناباروری می‌گردد. هورمون پرولاکتین در زمان حاملگی سبب رشد غدد شیری سینه شده و سینه را آماده شیردهی در بعد از زایمان می‌ گرداند، اما تا وقتی که جنین از رحم مادر خارج نشده است هیچ شیری ترشح نمی‌شود یا در صورت ترشح بسیار ناچیز است. زمانی که نوزاد متولد شود، هورمون پرولاکتین جهش ترشح پیدا کرده و منجر به ترشح شیر از سینه می شود و با مکیدن سینه توسط نوزاد، میزان پرولاکتین افزایش یافته و  بعد از  گذشت دو یا سه ساعت، میزان آن مجدد در بدن کاهش می یابد و به‌ تدریج بدن عادت می‌کند حتی اگر مقدار پرولاکتین بالا نباشد، ترشح شیر از سینه اتفاق می افتد. یکی از دلایلی که بانوان در طی دوران شیردهی به طور معمول، مجدد حامله نمی‌شوند این است که مقادیر زیاد پرولاکتین تولید هورمون‌هایی‌ که سبب  تخمک‌گذاری می‌شوند را مهار می‌ گرداند اما این مسئله به طور قطع برای تمام خانم ها صادق نیست.  پرولاکتین در میل جنسی نیز موثر بوده و به همین علت آن را هورمون عشق می‌ گویند. تولید پرولاکتین به وسیله هیپوفیز تحت کنترل یک واسطه عصبی ب دوپامین است. دوپامین موجب مهار ترشح پرولاکتین می‌ شود. در انسان این هورمون در متابولیسم، عملکرد سیستم ایمنی و پانکراس نیز نقش دارد. پرولاکتین با مهار ترشح GnRH از علل ناباروری در دوران شیردهی می باشد. هورمن پرولاکتین روند تولید آندروژن آدرنال را تحریک کرده و افزایش آندروژن می‌تواند منجر به افزایش وزن و پرمویی شود.

درمان پرولاکتین بالا در خون

افزایش پرولاکتین در بانوان می توان به دلایل طبیعی و گاه غیر طبیعی اتفاق بیفتد.

در طول بارداری و شیردهی افزایش پرولاکتین بالا کاملا طبیعی می باشد. در هنگامی که استرس روحی وجود دارد و در وقت خواب میزان آن به طور معمول بالا می رود.

کم کاری تیروئید،استفاده از برخی داروها به خصوص داروهایی که برای درمان بیماری های روانی می باششد، بیماریهای کبد و کلیه ها و تخمدان ها، وجود تومورهای هیپوفیز تحریک نوک سینه ها، صدمات و ضایعات قفسه سینه به خاطر درگیری اعصاب سینه ها

علایم پرولاکتین بالا در بانوان به شرح زیر می باشد:

علایم پرولاکتین بالا در مردان نیز به شرح زیر می باشد:

اگر دلیلی برای پرولاکتین بالا خون وجود داشته باشد، می باید دلیل اصلی رفع شود. به طور مثال اگر علت دارو است باید پزشک معالج در مورد قطع و یا تغییر آن تصمیم جدی بگیرد. و یا اگر دلیل کم کاری تیروئید می‌باشد، باید کم کاری تیروئید درمان شود. پرولاکتین بالا خون سبب کم کاری غدد جنسی و کاهش تراکم استخوان می‌ گردد که باید درمان شود. برای درمان افزایش پرولاکتین خون داروهای بسیار موثری وجود دارند ولی پس از اتمام درمان بیمار باید تحت نظر پزشک باشد تا در صورت شدت گرفتن بیماری، مجددا درمان را شروع کند. بیمارانی که نمی‌توانند داروی خوراکی مصرف نمایند، بیمارانی که حتی با درمان اندازه توده هیپوفیز آنها کاهش نمی یابد و بیمارانی که بعد از درمان هنوز دارای اختلالات بینائی هستند، باید تحت عمل جراحی قرار بگیرند.

به طور معمول داروهای خوراکی توانایی کاهش تولید پرولاکتین و برطرف نمودن علایم پرولاکتین بالا را دارند. همچنین ممکن است مصرف داروها باعث کوچک شدن تومور شوند. پزشکان به طور معمول از داروهایی که به عنوان آگونیست‌های دوپامین شناخته شده‌ هستند برای درمان پرولاکتین بالا بهره می گیرند. این داروها معمولا تاثیراتی شبیه به دوپامین -ماده شیمیایی موجود در مغز که تولید پرولاکتین را کنترل می‌کند، دارند. ولی تاثیر این داروها بسیار و اثر گذاری آنها بسیار قوی تر از دوپامین می باشد. از داروهایی که برای درمان این بیماری تجویز می کنند می‌توان به بروموکریپتین (پارلودل) و کابرگولین اشاره کرد. این داروها تولید پرولاکتین را کم می کند و در افراد سبب کاهش سایز تومور می گردد.

در موارد دلیل بالا بودن پرولاکتین علوم است. اندازه‌گیری میزان پرولاکتین خون و تست‌های تیروئید و غیره و انجام MRI از نظر وجود تومور هیپوفیز برای تشخیص علایم پرولاکتین بالا توصیه می گردد.

توجه داشته باشید که بانوان باید قبل از اقدام به بارداری مشکل پرولاکتین و تیروئید را حل کنند زیرا این عارضه تاثیرات منفی بر روی بارداری دارد و احتمال سقط جنین را بالا می برد.

منبع : آرگا










قالی شویی ارزان و باکیفیت برای عید نوروز


نشانی شما منتشر نخواهد شد.

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *