درمان پارگی دیسک کمر چیست

خواص دارویی و گیاهی

 

پارگی دیسک کمر چیست؟

مهره ها بوسیله صفحات انعطاف پذیری به  دیسک بین مهره ای از یکدیگر جدا می شوند. در واقع هر فرد در حالت طبیعی دارای پنج مهره کمری و چهار دیسک بین مهره ای می باشد .اگر دیسک دچار بیرون زدگی یا پارگی شود، 

این قسمت بیرون زده روی نخاع یا رشته های نخاع فشار وارد می کند و سبب بروز درد در ناحیه کمر با انتشار به پاها می شود. پارگی دیسک کمر، بیماری سیاتیک نیز یده می شود.

علل ایجاد پارگی دیسک کمردرد-دردکمر- کمر درد – درد کمر -جراح- دیسک کمر- دیسک

درمان پارگی دیسک کمر چیست

از حدود 15 سالگی به بعد دیسک بین مهره ای دچار تغییراتی می شود که اجتناب ناپذیر است. این تغییرات به کاهش میزان آب موجود در دیسک و کاهش انعطاف پذیری آن منجر می شود. این تغییرات دژنراسیون یده میشود و در برخی افراد بدلایل ژنتیکی زودتر بروز می کند و به عبارت دیگر زودتر فرسوده میشود . در صورت وارد آمدن فشار ناسب به دیسک فرسوده، دیسک دچار پارگی یا بیرون زدگی می شود و این بیرون زدگی روی نخاع یا رشته های آن فشار وارد می کند.جراح دیسک و ستون

 

 

 

علائم پارگی دیسک کمر فقرات,دیسک کمر,دیسک,بیمارستان,بیمارستان دی, بیمارستان بیمارستان

پارگی دیسک در ناحیه کمر،سبب بروز درد در ناحیه کمر و باسن و پشت یا جلوی ران می شود. اگر فشار روی رشته های نخاعی زیاد باشد، بیمار علایمی نظیر درد، بی حسی، گزگز و مورمور، احساس سردی یا گرمی، گرفتگی مکرر عضلانی، ضعف یا لاغر شدن پیدا می کند، بیمار نمی تواند براحتی خم شود و هنگام خم شدن احساس می کند که رگی در پشت زانویش کشیدگی پیدا می کند. درد بیماران با سرفه زدن تشدید می شود.

پارگی دیسک کمر,دیسک کمر,دیسک,جراح,جراح ستون فقرات,جراح دیسک,جراح دیسک و ستون فقرات,دیسک کمر,دیسک,بیمارستان,بیمارستان دی, بیمارستان بیمارستان

درمان پارگی دیسک کمرجراح دیسک و ستون فقرات,دیسک کمر,دیسک,بیمارستان,بیماردر موارد شدید که بیرون زدگی دیسک بزرگ است و سبب فلج اندامهای تحتانی و یا بی اختیاری در دفع ادرار یا مدفوع می شود، جراحی باید به سرعت انجام شود. در مواردی که پارگی دیسک فلج مختصری ایجاد کرده است، اما بتدریج میزان فلج رو به افزایش است نیز باید جراحی انجام شود . در سایر موارد معمولاً به بیمار به مدت یک هفته تا 1 روز درمان طبی توصیه می شود. در طول این مدت به بیمار داروهای مسکن و فیزیوتراپی تجویز می شود. پارگی دیسک کمردر اکثر این بیماران با دادن داروهای شلکننده و ضدالتهاب، مراحل حاد برطرف میشود.جراح دیسک و ستون فقرات,دیسک کمر,دیسک,بیمارستان,

اگر یک ماه از درمان بیمار مبتلا به پارگی دیسک کمری بگذرد و بیمار همچنان درد شدیدی بخصوص در پاها احساس کند یا فلج خفیف، اما پایداری در اندام تحتانی وجود داشته باشد به طوری که بیمار نتواند فعالیتهای روزمره خود را بخوبی انجام دهد، انجام جراحی توصیه می شود.- درصد زیادی از بیمارانی که پارگی دیسک کمری دارند با درمانهای یاد شده و بدون جراحی کاملاً بهبود می یابند. در بیمارانی که مورد عمل جراحی قرار می گیرند، 9 تا 95 درصد بهبود میابند.

پارگی دیسک کمر,دیسک کمر,دیسک,جراح,جراح ستون فقرات,جراح دیسک,جراح دیسک و ستون فقرات,دیسک کمر,دیسک,بیمارستان,بیمارستان دی, بیمارستان بیمارستان

عوارض جراحی دیسک دیسک کمر,جراح,جراح ستون فقرات,جراح دیسک,جراحاین عوارض عبارتند از عفونت ٬ چسبندگی اطراف رشته های نخاع ٬قطع رشته های نخاع در حین عمل ٬ آزاد سازی ناقص رشته های نخاع حین عمل و لیز خوردن مهرههای کمری و عود مجدد میباشند .دیسک کمر,ک,جراح,جراح ستون فقرات,جراح دیسک,جراحدیسک کمر,ک,جراح,جراح ستون فقرات,جراحدر صورت بروز این عوارض ، ممکن است بیمار بعد از عمل احساس بهبود پیدا نکند یا در موارد نادر، احساس کند درد و ضعف بیشتری پیدا کرده است. پارگی دیسک کمردر اکثر این بیماران با دادن داروهای شلکننده و ضدالتهاب، مراحل حاد برطرف میشود.دیسک کمر,جراح,جراح ستون فقرات,جراح دیسک

عود دیسک در سطوح بالاتر و پایینتر یا در دیسک درمان شده ی قبلی اتفاق میافتد. عدم درمان به موقع دیسک کمر باعث بدتر شدن وضعیت بیمار خواهد شد و درد بیمار را تشدید خواهد کرد و ممکن است باعث عوارضی مانند بیحسهای دائمی یا اختلالات حرکتی شود که این عوارض باعث افتادگی پا و کشیدن و لنگی پا مشکلات ادراری و مثانهای شود و بیمار نتواند ادرار و مدفوع خود را نگه دارد . زیرا اعصاب مانند دیگر نسوج و پوست قابل ترمیم نمیباشند و اگر صدمه ای به آنها برسد، دیگر به حالت اولیه بر نمیگردند، بنابراین قبل از صدمه شدید، باید حتما نسبت به درمان اقدام کرد.

(اجباری)

آدرس پست الکترونیکی (اجباری است اما نمایش داده نمی‌شود)

آدرس سایت

مرا برای دیدگاه‌های بعدی به یاد بسپار

تصویر امنیتی جدید

 

 

         گوگل پلاس        

               

یوتیوب          اسکایپ        آر اس اس

              

 

 

 

 

 

ایران ، تهران ، میدان ونک ، خیابان هجدهم گاندی ، پلاک 15 ، طبقه چهارم

شماره تماس:

882359-2

 

درمان پارگی دیسک کمر چیست

 

 

 

 

رخدادهای مهم پزشکی ایران در اردیبهشت 1392

• •• ••• •••• •••••

کنگره بین المللی پزشکی هسته ای همایش تازه های ارتوپدی اندام های فوقانی نخستین همایش کشوری سارکوئیدوز بیست و چهارمین کنگره سالانه فیزیوتراپی هفتمین کنگره اپیدمیولوژی ایران

 

 

© 213 Kamargardan.com by iPedra

کلینیک درد مهرگان – درمان کمر درد و درد زانو

یک علت شایع درد پا و قسمت پایینی کمر فتق یا پارگی دیسک کمر است. علائم پارگی دیسک کمر ممکن است شامل درد شدید، اسپاسم یا گرفتگی عضلانی، درد سیاتیک، و ضعیف شدن پا یا از دست دادن عملکرد پا باشد.

عطسه کردن، سرفه کردن یا خم شدن معمولا درد را تشدید می کند. از دست دادن کنترل مثانه و روده به ندرت اتفاق می افتد، اما اگر اتفاق افتاد، فورا جویای درمان باشید.

درد سیاتیک یک نشانه ی متداول مرتبط با پارگی دیسک کمر است. وارد آمدن فشار بر روی یک یا چند عصب مرتبط با عصب سیاتیک می تواند سبب درد، سوزش، مورمور و بی حسی شود که از باسن تا به درون پا و گاهی کف پا کشیده می شود. معمولا یک سمت (چپ یا راست) درگیر می شود.

در ابتدا، یک بررسی اجمالی بر ساختمان ستون فقرات می کنیم تا شما بهتر بتوانید درک کنید که چگونه یک پارگی دیسک کمر می تواند سبب درد پا و قسمت پایینی کمر شود. در بین هر کدام از 5 مهره کمر یک دیسک وجود دارد (یک لایه ی فیبروزی سخت و جاذب ضربه). صفحات انتهایی، انتهای مهره ها را در یک راستا قرار داده و به قرار گرفتن هر دیسک در جای خودش کمک می کنند. هر دیسک دارای یک نیام لاستیک مانند (annulus fibrosus) است که یک ماده ی ژل مانند (nucleuspulposus) را پوشش می دهد.

درمان پارگی دیسک کمر چیست

پارگی دیسک زمانی اتفاق می افتد که نیام لاستیک مانند ترک می خورد یا شکسته می شود و ماده ی ژل مانند خارج می شود. این حالت پارگی دیسک یا بیرون زدگی دیسک دارد.  وقتی پارگی دیسک اتفاق می افتد می تواند بر روی طناب نخاعی یا اعصاب نخاعی فشار وارد کند. در سراسر ستون فقرات، اعصاب از طناب نخاعی منشعب می شوند و به قسمت های مختلفی از بدن می رسند (تا به احساس کردن و حرکت کردن کمک کنند).  این اعصاب از گذرگاه های کوچکی بین مهره ها و دیسک ها عبور می کنند، بنابراین اگر یک دیسک پاره شده بر روی گذرگاه فشار وارد کند، می تواند سبب فشرده شدن یا در تنگنا قرار گرفتن عصب شود. این وضعیت می تواند به درد مرتبط با پارگی دیسک کمر ختم شود.

این مقاله پارگی دیسک کمر  علائم، عوامل، و از همه مهم تر درمان ها را پوشش می دهد.

عوامل متعددی خطر پارگی دیسک کمر را افزایش می دهند:

1- انتخاب های شیوه ی زندگی مانند استفاده از تنباکو، نداشتن ورزش معمول، و کافی نبودن مواد غذایی ای که در سلامتی دیسک شرکت دارند.

2- همزمان با افزایش سن، تغییرات بیوشیمیایی طبیعی سبب می شود که دیسک ها به تدریج خشک شوند، که می تواند بر استقامت و انعطاف پذیری دیسک ها اثر گذار باشد. به عبارت دیگر، فرایند افزایش سن می تواند سبب شود که  دیسک های کمر کمتر توانایی جذب ضربه حاصل از حرکات (که یکی از وظایف اصلی آنهاست) را داشته باشند.

3- طرز ایستادن نا مناسب هنگامی که با حرکات ناسب بدنی همراه باشد بر روی ستون فقرات فشار وارد می کند و توانایی طبیعی آن برای حمل قسمت اعظم وزن بدن را تحت تاثیر قرار می دهد.

از ترکیب این عوامل و فرسودگی ناشی از کارهای روزانه، صدمه، بلند کردن ناسب اجسام  یا چرخیدن های ناسب به آسانی می توان فهمید چرا یک دیسک ممکن است پاره شود. برای مثال: بلندکردن نادرست یک جسم می تواند سبب افزایش فشار تا چند صد پوند بر هر اینچ مربع بر دیسک شود.

 

یک پارگی ممکن است به صورت ناگهانی یا در طول هفته ها یا ماه ها رخ دهد.

تغییرات شیمیایی مرتبط با افزایش سن سبب ضعیف شدن دیسک بدون پارگی آن می شود.

 شکل و موقعیت دیسک با برخی برخورد های جزئی، در کانال نخاعی یا اعصاب نخاعی تغییر پیدا می کند. این حالت به بیرون زدگی یا برآمدگی دیسک نیز گفته می شود.

 هسته ی ژل مانند از دیواره ی لاستیک مانند خارج می شود اما در درون دیسک باقی می ماند.

 هسته ی ژل مانند از دیواره ی لاستیک مانند خارج می شود و می تواند پس از آن به بیرون از دیسک بین مهره ای راه پیدا کند.

جالب توجه است که هر پارگی دیسکی علائم ندارد. برخی افراد پس از اینکه یک عکس اشعه x برای دلیلی غیر مرتبط می گیرند متوجه پارگی یا بیرون زدگی دیسک خود می شوند.

در اغلب اوقات، علائم مخصوصا درد، بیمار را مجبور به درمان می کند. ملاقات با پزشک معمولا با یک معاینه ی فیزیکی و معاینه ی نورولوژیکی (عصبی) همراه است. او همچنین تاریخچه ی پزشکی شما را بررسی می کند و از شما درباره ی علائمی که تا به حال تجربه کرده اید و اینکه چه درمان هایی برای کاهش درد پیش گرفته اید سوال خواهد کرد.

یک عکس اشعه x  ممکن است برای مطمئن شدن از اینکه دیگر عوامل کمر درد مانند آرتروز (اسپوندیلوز) یا لغزش مهره ای دخیل نیستند لازم باشد.

یک سی تی اسکن یا MRI حدود و مکان آسیب دیسک را بررسی می کند. این آزمایشات تصویر برداری می توانند بافت نرم (مانند دیسک) را نشان دهند.

گاهی اوقات یک میلوگرام لازم است. در این آزمایش تزریق یک نوع رنگ صورت می گیرد. این رنگ به خوبی در سی تی اسکن نشان داده می شود و به پزشک این توانایی را می دهد مناطق مشکل دار را به آسانی ببیند.

پس از آسیب اولیه، پزشک ممکن است سرما درمانی و  دارو را توصیه کند.

در طول مدت 24 تا 48 ساعت اولیه، سرما درمانی به کاهش تورم، اسپاسم عضلانی و درد از طریق کاهش جریان خون کمک می کند. به هیچ وجه سرما یا یخ را مستقیما با پوست تماس ندهید. در عوض بسته ی یخ یا ماده ی سرد را در یک حوله بپیچید و برای بیش از 15 دقیقه از آن استفاده نکنید.

داروها ممکن است شامل یک ضد التهاب برای کاهش تورم، یک شل کننده ی عضلات برای آرام کردن اسپاسم و یک مسکن برای کم کردن درد شدید و کوتاه مدت (حاد) باشند.

درد خفیف تا متوسط ممکن است با داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی درمان شود. این داروها با تسکین درد و تورم عمل می کنند.

لطفا قبل از استفاده از هر کدام از این داروها، با پزشکتان مشورت کنید.

معمولا، پس از 48 ساعت اول، گرما درمانی می تواند اعمال شود. گرما جریان خون را برای استراحت و گرم کردن بافت های نرم افزایش می دهد. جریان خون افزایش یافته، توکسین های (سموم) محرک حاصل اسپاسم عضلانی و آسیب دیسک بین مهره ای که ممکن است در بافت ها انباشته شده باشند را دور می کند. هرگز حرارت را مستقیما بر پوست اعمال نکنید (مانند سرما) در عوض، منبع حرارت را در حوله ای ضخیم برای کمتر از 2 دقیقه بپیچید.

اگر درد پا شدید بوده یا ضعیف شدن پا در حال گسترش باشد، پزشک احتمالا تزریق نخاعی (اپیدوراال) استروئید را تجویز کند. تزریق نخاعی استروئید داروی ضد التهاب را در فضای نزدیک به اعصاب تحت تاثیر در مهره های کمری قرار می دهد. شما باید قبل از استفاده از این گزینه با پزشکتان مشورت کرده و در مورد عوارض جانبی احتمالی از او سوال کنید.

پزشک ممکن است فیزیوتراپی را توصیه کند. دستورات پزشک از طریق نسخه به فیزیوتراپ می رسند. فیزیوتراپی شامل ترکیبی از درمان ها برای کاهش درد و افزایش انعطاف پذیری است. برخی مثال ها عبارتند از : سرما و گرما درمانی، ماساژ آرام، کشش و کشش لگن. اما فیزیوتراپ شما با شما کار خواهد کرد تا بهترین بره ی درمانی برای درد و دیگر علائم شما را تهیه کند.

یک خبر خوب: در 4 تا 6 هفته، اغلب بیماران در می یابند که علائمشان بدون جراحی از بین رفته است.

جراحی ستون فقرات در صورتی در نظر گرفته می شود که درمان غیر جراحی باعث از بین رفتن علائم نشود. درد مداوم، ضعیف شدن پا یا از دست دادن عمکرد نیازمند ارزیابی بیشتری است. ندرتا، پارگی دیسک کمر سبب بی اختیاری مثانه یا روده ای یا بی حسی ناحیه ی تناسلی یا کشاله ران می شود که در اینصورت نیاز به رسیدگی پزشکی سریع است.

اگر جراحی توصیه شده است، همواره هدف عمل و نتایجی که می توانید انتظار داشته باشید را سوال کنید. شما باید تمامی جزئیات چیزی که توصیه شده را بدانید. و در گرفتن نظر یک جراح ستون فقرات دیگر تردید نکنید. جراحی ستون فقرات تصمیمی بزرگ است، بنابراین در انجام آن عجله نکنید. برای کاهش فشار عصب و درد پا، جراحی معمولا شامل یک دیسککتومی می شود (برداشتن همه یا بخشی از دیسک بین مهره ای).

به علاوه، جراح ممکن است برای دسترسی به دیسک پاره شده نیاز داشته باشد بخشی از استخوان پوشاننده ی عصب را بردارد. این فرایند لامینوتومی دارد.

خوشبختانه، این فرایند ها اغلب می توانند با استفاده از تکنیک هایی با حداقل سطح تهاجم انجام شوند. جراحی ستون فقرات با حداقل سطح تهاجم  نیاز به برش های بزرگ ندارد و در عوض از برش های کوچک و ابزارهای مخصوص کوچک و دستگاه هایی از جمله میکروسکوپ و اندوسکوپ در حین عمل استفاده می کند.

 

چندی قبل تر در این مقاله ما به شما گفتیم که یک علت شایع پارگی دیسک کمر افزایش سن است که ما نمی توانیم از آن اجتناب کنیم. آیا این به این معنی است که ما هیچ کاری برای جلوگیری از پارگی دیسک کمر نمی توانیم انجام دهیم؟ البته که نه. چندین عامل وجود دارند که تحت کنترل شما هستند و عبارتند از: مراقبت خوب از ستون فقرات، توجه به وضعیت ایستادن، سیگار نکشیدن، انتخاب های غذایی مناسب، ورزش کردن، و استفاده خوب از حرکات بدن مخصوصا هنگامی که درحال بلند کردن چیزی هستید.

درمان پارگی دیسک کمر چیست

مطلب مرتبط: آموزش درمان کمردرد و زانو درد با ورزش به صورت تصویری

انجام دادن تمامی این موارد ضمانت نمی کند که شما هرگز پارگی دیسک کمر نمی گیرید اما این ها معمولا اقدامات سلامتی عمومی هستند که می توانند برای تلاش جهت جلوگیری از درد قسمت پایینی کمر که در اثر پارگی دیسک به وجود می آید بکار گرفته شوند.

 

در کلینیک درد مفتخریم تا خدمات تخصصی و فوق تخصصی زیر را ارائه دهیم:

– درمان آرتروز زانو
– درمان دردهای شانه
– درمان اختلالات ستون فقرات
– درمان کلیه دردهای عضلانی و اسکلتی
– درمان دردهای لگن
– درمان دردهای گردن و کمر
– درمان تنگی کانال نخاعی
– تعویض مفصل زانو و لگن با جراحی
– درمان کلیه مشکلات ارتوپدی
– درمان تنگی کانال مچ دست
– اوزون درمانی
– نوار عصب و عضله
– انجام کلیه روش های تشخیصی جهت مشکلات عصبی و عضلانی

مطلب قبلی

بهترین درمان درد پا با توجه به ناحیه درد

مطلب بعدی

انواع تنگی کانال نخاعی و درمان آن بدون جراحی

همه چیز درباره سیاتیک و درد سیاتیک

هرآنچه درباره کمر درد باید بدانیم [علل، پیشگیری، درمان]

انواع شیوه های درمان کمردرد بدون جراحی

مدیریت درد ناشی از پارگی دیسک

نوبت دهی و اطلاعات تماس

راه های درمان ورم‌ زانو و درد شدید آن‌ چیست؟


علائم استئوآرتریت زانوها

چه عواملی سبب آسیب و پارگی تاندون آشیل و درد مچ پا میشود؟

سیستم عصبی‌ نخاع چه مسیری دارد و آسیب به آن چه عواقبی؟!!


شکستگی استخوان لگن چگونه رخ می دهد؟


ورزش برای درمان درد پشت زانو

پاسخ به سوالات پزشکی و جنسی شما ، در مجله دلگرم کلیک کنید


“آینده در دستان شماست

زیبایی هایی که هنوز ندیده اید

میکس فوق العاده زیبا از آهنگ دل را ببین با صدای علیرضا افتخاری و سفر های مقام معظم رهبری به شهر های مخطلف کشور (زاهدان-زنجان-بم) که چیز پر مغز و قشنگی از آب در آمده حتماً ببینید

درمان پارگی دیسک کمر چیست

موسسه تدوین آثار و نشر اخلاقیات شهدای شهرستان زرند

مداحی مهدی اکبری کاش بودی کرببلا برادر بی حرمم حسن جان

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

دیسک های کمری در واقع لایه‌های بین مهره‌های کمر هستند که فشار بین مهره‌ها را جذب و حرکت بدن در جهات مختلف را امکان‌پذیر می‌کنند. این در حالی است که آسیب یا پارگی دیسک کمری موجب ناراحتی و تحریک اعصاب در قسمت پایینی پا می‌شود. درمان دیسک کمر بسته به نوع و میزان آسیب و همین‌طور ناحیه آسیب دیده متفاوت است. اگر به دنبال راهی برای تسکین یا درمان دیسک کمر خود هستید، این مقاله را مطالعه کنید.

درمان پارگی دیسک کمر چیست

شاید شما هم شنیده باشید که برخی از افراد مشکلی به‌ دیسک کمر دارند. اگر کمی با ساختار بدن آشنا باشید، به‌خوبی می‌دانید که همه دیسک کمر دارند. پس مشکلی به‌ دیسک کمر وجود ندارد. دیسک‌های نخاعی در قسمت تحتانی کمر نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند: بالاتنه را حمایت می‌کنند، فشار بین دو مهره را به خود جذب می‌کنند و باعث می‌شوند که حرکت کردن در جهات مختلف ممکن و مقدور شود. اگر دیسک دچار آسیب‌دیدگی و پارگی شود، برخی از مواد داخلی آن بیرون می‌زند و به‌جای اینکه عضوی برای تسهیل حرکات عادی بدن باشد، به تهدیدی آزاردهنده برای اعصاب تبدیل می‌شود. در نتیجه، کمر درد، ناراحتی و تحریک اعصاب در قسمت پایینی پا به وجود خواهد آمد. مشکلات دیسک کمر معمولا بدون هیچ دلیل خاصی به‌وجود می‌آیند. احتمال بروز این مشکل به‌واسطه حمل اجسام سنگین یا پیچ‌خوردگی ناحیه تحتانی کمر یا حرکاتی است که به دیسک فشار وارد می‌کنند. مشکلات دیسک کمر بسیار شایع هستند و در افراد ۳۵ تا ۵۰ ساله رخ می‌دهند. در ادامه می‌خوانید که دیسک کمر چطور به‌وجود می‌آید و درمان آن به چه صورت است.

حلقه‌ای سخت موسوم به آنالوس از ماده ژل‌مانند موجود در هر دیسک محافظت می‌کند. این حلقه که پوششی بیرونی برای حفاظت است، نوکلئوس پولپوزوس دارد. در اثر افزایش سن و استهلاک بدن، دیسک‌ها بخشی از مایعاتی را که موجب انعطاف‌پذیری و نرمی آنها می‌شود، از دست می‌دهند. بنابراین، سفت‌تر و صاف‌تر می‌شوند و فرایند انحطاط و نابودی دیسک (دژنراتیو دیسک) به وقوع می پیوندد. این تخریب در اوایل بزرگسالی در بدن رخ می‌دهد. فشارهای مختلف روی دیسک‌ کمر می‌تواند موجب تحدب، انشقاق و پارگی آن شود. وقوع این مشکلات در کمر باعث بیرون زدگی دیسک و فشار آوردن به ریشه اعصاب حوالی دیسک کمر می‌شود. نتیجه هم چیزی نیست جز درد در باسن و پاها. مشکل انحطاط یا دژنراتیو دیسک می‌تواند به مشکل دیسک کمر ختم شود. یادتان باشد که انحطاط دیسک یا دژنراتیو دیسک به خودی خود یک بیماری پیش‌رونده نیست و همیشه موجب مشکلات مزمن و دائمی نخواهد شد.

نخستین هدف برای درمان دیسک کمر در هر فرد، رهایی او از درد و علائمی است که به‌واسطه پارگی یا فتق دیسک رخ می‌دهد. روند درمان برای هر فرد باید به‌طور شخصی تعیین شود. یعنی باید معلوم شود که منبع درد در هر فرد کجا است. ضمن اینکه شدت و علائم درد هم باید بررسی دقیق شود. به‌طور کلی، در ابتدا به بیماران توصیه می‌شود تا سراغ جراحی کمر و ستون فقرات و نروند. البته درمان هر فرد متفاوت است و بعضی از افراد باید از همان شروع درمان جراحی شوند. مثلا اگر اعصاب فردی در اثر پارگی دیسک کمر آسیب دیده باشد و در ناحیه دست‌ها و پاها ضعف و ناراحتی احساس کند، امکان بهبود عصب با جراحی می‌شود و از وقوع مشکلات برای اعصاب این ناحیه جلوگیری به عمل خواهد آمد. در چنین وضعیت‌هایی عصب از بین می‌رود و آسیب‌هایی همیشگی و جدی فرد را تهدید خواهد کرد. پس اقدامات سریع ضروری است.

در بعضی موارد هم نیاز به جراحی فوری وجود دارد. برای مثال، سندرم یا نشانگان دم اسب از جمله مشکلاتی است که در آن، فرد دچار ضعف دست و پا می‌شود و عملکرد روده و مثانه او نیز با اختلال مواجهه می‌شود. در چنین وضعیتی نیاز فوری به جراحی و درمان به‌وجود می‌آید.

زمانی که برای نخستین بار، علائم درد شدید پارگی دیسک کمر ظاهر می‌شوند، کنترل درد بسیار ضروری است. برای کنترل درد می‌توان از موارد زیر کمک گرفت:

بهتر است استراحت مطلق و خوابیدن در رختخواب هم به یک تا دو روز محدود شود، زیرا استراحت بیش‌ازحد باعث خشک شدن بدن و درد می‌شود. بهتر است بعد از یک تا دو روز استراحت، فعالیت‌های سبک و حرکات تمرینی تکرارشونده‌ای (با در نظر گرفتن وقفه و استراحت) انجام شود. پرهیز از وزنه‌برداری و حرکات ورزشی شدید هم ضروری است.

برای پارگی دیسک در ناحیه گردن و کمر از درمان‌های بی‌خطر یا اصطلاحا کانسرواتیو (Conservative) استفاده می‌شود. این سبک از درمان در طول ۴ تا ۶ هفته انجام می‌گیرد و به کاهش درد و ناراحتی کمک می‌کند. به‌طور کلی برای رسیدن به درمانی مناسب، کمی آزمون و خطا لازم است. شاید یک درمان به‌خصوص برای بیماری همراه با نتایج مثبت باشد یا بعد از مدتی نیاز به تلفیق چند شیوه درمانی به‌وجود آید. مثلا درمان‌هایی که بر کاهش درد معطوف هستند (مثل درمان‌های دارویی) باعث می‌شوند که بیمار، درمان‌های دیگر (مثل فیزیوتراپی یا مانیپولاسیون یا درمان دستی) را بهتر تحمل کند. فیزیوتراپی، علاوه‌بر کمک به روند بهبود بیماران شیوه درست حرکت‌های بدن را هم آموزش می‌دهد. مثلا بیمار یاد می‌گیرد که شیوه صحیح بلند کردن دست و کنترل حرکات آن چگونه است. حرکات صحیحی که فرد برای استفاده از اعضای بدن خود می‌آموزد از استهلاک دیسک کم می‌کند.

درصورتی‌که درمان‌های کانسرواتیو مفید واقع شوند، درمان با کمک آنها پیگیری می‌شود، اما افرادی که درد شدیدی دارند، عملکرد و کارایی بدن‌شان کاهش می‌یابد و با درمان‌های کانسرواتیو آرام نمی‌گیرند. برای این افراد جراحی و روش‌های دیگر هم انتخاب مناسبی خواهد بود.

برای کاهش درد ناشی از پارگی دیسک کمر می‌توان از درمان‌های کانسرواتیو زیر به‌صورت تکی یا تلفیقی در طول ۴ تا ۶ هفته بهره برد:

در ادامه برخی از این موارد را، دقیق‌تر شرح می‌دهیم:

فیزیوتراپی برای آموزش حرکات کششی و تمرینات برای بهبود وضعیت فرد بسیار اثرگذار است. بره درمانی فیزیوتراپی به فرد درباره حرکات روزمره هم آموزش‌های خوبی می‌دهد. مثلا فرد متوجه می‌شود که شیوه صحیح بلند کردن اشیا یا قدم زدن چگونه است.

تزریق این داروها هم می‌تواند به کاهش درد کمک کند. کاهش درد ناشی از تزریق این داروها باعث پیشرفت فرد در بازپروری می‌شود. البته اثرگذاری این دارو در افراد مختلف با هم فرق دارد. ضمن اینکه این اثرگذاری موقتی است.

این نوع درمان که پیش‌تر هم عنوان شد از سوی یک متخصص استخوان‌درمانی یا کایروپراکتر انجام می‌شود. اقدامات درمانی با این روش هم به کاهش درد و ایجاد شرایط بهتری برای درمان کمک می‌کند.

در این روش هم از سوزن‌های باریک در نواحی درد استفاده می‌شود. سازمان جهانی غذا و داروی آمریکا هم، طب سوزنی را روش مناسبی برای درمان کمر درد معرفی کرده است.

درمان رفتاری-شناختی برای رفع درد سیاتیک مناسب است. در این روش به فرد کمک می‌شود تا با احساس شکست درونی خود مقابله کند. در درمان رفتاری-شناختی که به‌صورت رو در رو یا آنلاین انجام می‌شود، از تکنیک‌هایی مانند تجسم کردن یا مدیتیشن برای تمرین در لحظه زیستن هم برای کاهش درد کمک می‌گیرند.

ماساژدرمانی هم با افزایش گردش خون باعث کاهش کمردرد و آرامش ماهیچه‌ها می‌شود. ضمن اینکه ماساژ به ترشح مسکن طبیعی بدن یعنی اندروفین هم می‌انجامد.

انتخاب درمان مناسب برای پارگی دیسک کمر به شدت و مدت درد و بروز علائم وابسته است. نشانه‌های ویژه‌ای مانند بی‌حسی و ضعف و سن بیمار هم در گزینش فرایند درمان اثرگذار است.

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

9تومان

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(“”)[]
.(“”)
.type “text/”
.
.src “”

درمان پارگی دیسک کمر چیست

خواص خوراکی ها

خواص بادرنجبویه؛ ۹ دلیل قانع‌کننده برای مصرف دمنوش بادرنجبویه

خواص سیر برای مو و طرز تهیه ماسک موی سیر برای تقویت مو

خواص شنبلیله؛ ۱۳ خاصیت درمانی، نحوه‌ مصرف و عوارض جانبی

عفونت دندان یا آبسه، از علائم تا راهکارهای درمان

مزایای اجاره آنلاین ویلا و تفاوت آن با اجاره آفلاین

مثلث سخنوری؛ تأثیرگذاری بر مخاطب با کمک فلسفه‌های یونان باستان

رازهای زیبایی؛ کتابی مفید برای آموزش زیروبم زیبایی پوست

متقاعد کردن دیگران با استفاده از سلسله‌‌مراتب انگیزشی مونرو

معروف ترین آشپزهای جهان که در حرفه‌ خود بهترین هستند

ثروتمندترین سلبریتی های جهان و میزان دارایی خالص آنها


قدرتمندترین زنان جهان در سال ۲۰۱۷

بهترین انیمه های جهان که تمام گروه‌های سنی را به خود علاقه‌مند می‌کنند


راحت ترین کشورها برای مهاجرت کدام‌اند؟

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *