درمان و پیشگیری از کم خونی

درمان و پیشگیری از کم خونی
درمان و پیشگیری از کم خونی

آرشیو موضوعی وبسایت

شما در حال حاضر اینجا هستید :

تغذیه و سلامتی

سلامت زنان

سلامت مردان

درمان و پیشگیری از کم خونی

سلامت کودکان

سلامت میانسالان

سلامت روان

سلامت جنسی

اعتیاد و سیگار

پوست و مو

دهان و دندان

تناسب اندام

ویتامین و مکمل

انواع دارو ها

انواع بیماری

کم خونی در زنان ، انواع مختلف و شیوع زیادی دارد . شایع ترین آن از نوع فقر آهن و درمان آن ساده است . کم خونی ، حتما باید درمان شود چون میتواند در سال های بعد ، تاثیر منفی روی اندام های بدن داشته باشد . اما واقعا چرا زنان بیشتر در معرض کم خونی اند ؟ با مجله راستینه همراه شوید .

 

به طور طبیعی هر خانم باید ماهیانه یکبار دچار خونریزی عادت ماهیانه شود . مقدار خونریزی و روزهای عادت ماهانه در زنان متفاوت است . حداکثر میزان خونی که در یک دوره ماهانه از دست می رود ، حدود ۸۰ سی سی است و طول دوره ی عادت ماهیانه نیز حداکثر باید ۱۰ روز باشد . در صورتی که میزان خونریزی و روزهای عادت ماهانه بیشتر باشد ، فرد دچار کم خونی خواهد شد درواقع این روند باعث می شود بدن طی یک ماه فرصت جبران خون از دست رفته را پیدا نکند و فرد دچار کم خونی فقر آهن شود . این نوع از کم خونی معمولا با مصرف مواد غذایی حاوی آهن جبران نمی شود .

 

عامل بعدی که موجب کم خونی زنان می شود ، بارداری است . در طول بارداری ، جنین آهن بدن مادر را مصرف می کند و به طور معمول زن باردار در نیمه بارداری دچار کاهش هموگلوبین خون می شود . احتمال بروز کم خونی در زنانی که قبل از بارداری کم خونی داشتند یا بارداری دوقلویی دارند ، افزایش پیدا می کند . عوامل دیگری مانند خونریزی در طول بارداری به علت وجود جفت سر راهی یا کنده شدن زودرس جفت هم کم خونی را تشدید می کند .

 

زایمان هم عامل مهم دیگری است که باعث کم خونی مادر می شود . در زایمان طبیعی مادر حدود ۵۰۰ سی سی خون از دست می دهد . این مقدار خون در زایمان سزارین به هزار سی سی می رسد . در زایمان های دوقلویی و چند قلویی میزان خونریزی بیشتر است . پارگی مجرای زایمان ، شل ماندن یا آتونی رحم و اتفاق های اینچنینی خونریزی را افزایش می دهد و منجر به فقر آهن می شود . در کم خونی مادر باید به تعدد زایمان ها و فواصل کم بین آنها هم توجه داشت .

 

کم خونی های خفیف ممکن است علائم زیادی نداشته باشند ولی هر چه کم خونی بیشتر می شود ، علایم آن هم بیشتر ظاهر می شوند . علائم کم خونی شامل : رنگ پریدگی ، سفید شدن مخاط زیر چشم ، کبود شدن ناخن ها ، خستگی زودرس ، ضعف ، بیحالی و تپش قلب است .

 

زنان بیشتر از مردان در معرض کم خونی قرار دارند . بهتر است همه زنان هر سال یا هر دو سال یکبار آزمایش خون از نظر هموگلوبین و آهن ، چربی و قند خون انجام دهند به خصوص زنانی که خونریزی زیادی دارند حتما باید تحت نظر پزشک باشند . اگر در آزمایش فریتین و آهن سرم کم باشد ، نشانه این است که فرد کم خون است . برای تشخیص کم خونی آزمایش سی بی سی درخواست می شود که در آن غلظت خون ، گلبول های قرمز ، میزان پلاکت بررسی می شود . از روی این آزمایش نوع و شدت کم خونی تشخیص داده میشود و درمان بر اساس آن آغاز خواهد شد .

 

خانم هایی که دچار کم خونی هستند باید قرص آهن مصرف کنند . ممکن است لازم باشد فرد کم خون ، چند قرص آهن در روز مصرف کند . بسیاری از افراد با مصرف قرص آهن دچار حالت تهوع می شوند . بهتر است قرص آهن با آبمیوه که حاوی ویتامین C است میل شود تا جذب آن هم بهتر انجام گیرد . همچنین بعد از مصرف قرص آهن ، استفاده از مواد کافئین دار ممنوع است .

مقاله مرتبط : خودسرانه قرص آهن نخورید!

 

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

منبع تصاویر 

درمان و پیشگیری از کم خونی

 

تغذیه و تناسب اندام

اطلاعات پزشکی

تغذیه و سلامتی

تغذیه و سلامتی

اطلاعات دارویی

اطلاعات دارویی

تغذیه و سلامتی

تغذیه و سلامتی

اطلاعات پزشکی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وبسایت

کم خونی شرایطی پزشکی است که در آن میزان و تعداد گلبول های قرمز خونی در حدی پایین تر از سطح عادی قرار می گیرد و از رسیدن اکسیژن کافی به بافت های بدن جلوگیری کرده و موجب احساس ضعیف و خستگی شدید می شود.
انواع گوناگونی از کم خونی وجود دارد ، از جمله کم خونی ناشی از فقر آهن و سلول های داسی شکل ، که البته روش های درمانی گوناگونی نیز دارند.
هر شخصی ممکن است به چنین مشکلی دچار شود اما زنان ، گیاهخواران و افرادی با رژیم های غذایی محدود بیشتر در معرض ابتلا هستند اما وابسته به نوع کم خونی از طریق رعایت رژیم مناسب و مصرف مکمل ها قادر به پیشگیری و درمان آن هستید.

۱-نسبت به خطرات آگاه باشید:

کم خونی ناشی از کمبود آهن و ویتامین از شایع ترین انواع کم خونی هستند و در صورت فقر آهن و ویتامین B۱۲ یا فولات(B۹) بروز می کنند و تقریبا تمامی افراد در معرض ابتلا به این مشکل هستند ، پس آگاهی نسبت به موارد ریسکی به جلوگیری از آن کمک خواهد کرد.
در ادامه با مواردی که احتمال بروز این نوع کم خونی را به همراه دارند آشنا خواهید شد:

۲-تشخیص علائم کم خونی:

علائم کم خونی به سرعت و شدید ظاهر نمی شوند ، پس نسبت به آن ها آگاه باشید:

درمان و پیشگیری از کم خونی

۱-شرایط اساسی و خاص پزشکی را درمان کنید:

در برخی موارد بروز این حالت به علت ابتلای فرد به موردی پزشکی می باشد که البته نیاز به توجهی بیشتر از رژیم غذایی و مصرف مواد معدنی دارد ، پس اگر فردی به این موارد احتمالی دچار شود باید به جای خود درمانی ، به پزشک مراجعه کند.

۲-مکمل های آهن:

جهت اطمینان حاصل کردن از دربافت میزان مناسب آهن می توانید از مکمل های آزاد آهن نیز استفاده کنید ، که ممکن است به صورت جداگانه یا همراه با مولتی ویتامین ها مصرف بشوند ، که موجب جلوگیری از بروز کم خونی می شوند.

۳-رژیمی سرشار از آهن مصرف کنید:

از دریافت میزان کافی آهن از طریق غذای مصرفی اطمینان حاصل کنید.

۴-میزان مصرف ویتامینC و فولات(B۹)خود را افزایش دهید:

وجود ویتامینCوB۹ به جذب آهن در بدن کمک می کنند و مواد غذایی حاوی این عناصر و یا استفاده از مکمل های این مواد باعث کاهش احتمال بروز کم خونی می شود.

۵-مصرف مواد حاوی B۱۲:

موادی مثل فرآوری های حیوانی و سویایی همگی حاوی B۱۲ می باشند ، که البته به تنهایی قادر به جلوگیری از کم خونی نمی باشند اما در جذب آهن نقش مهمی دارند ، پس این موارد یا برخی از آن ها را در رژیم خود بگنجانید:

۶-مکمل های B۱۲وB۹:

اگر در دریافت این مواد از طریق موا د غذایی مشکل دارید ، برای دریافت قرص یا آمپول های مکمل اقدام کنید ، چرا که دریافت میزان کافی از این مواد از بروز کم خونی جلوگیری می کند.

۷-ویتامینB۱۲ تجویزی:

پزشکان معمولا مکمل های B۱۲ را به صورت ژل یا آمپول تجویز خواهند کرد ، و برای دریافت این مواد به نسخه ی پزشک نیاز دارید ، پس با پزشک ملاقات کرده و در این مورد مشورت کنید.

۸-هنگام آشپزی از لوازم آهنی استفاده کنید:

مدارکی در این مورد وجود دارند که می گویند ، استفاده از لوازم آشپزی آهنی و همینطور کتری آهنی جذب آهن را افزایش می دهد.

۹-داروهای خود را بررسی کنید:

برخی داروهای مشخص وجود دارند که انسان دا بیشتر در معرض کم خونی قرار می دهند ، پس اگر از هر یک از این داروها مصرف می کنید شما در معرض خطر ابتلا به کم خونی هستید ، پس در مورد داروهای جای گزین با پزشک خود مشورت کنید.
این داروها عبارتند از:

۱-در مورد مواردی که با رعایت رژیم قابل درمان نمی باشند بدانید:

متاسفانه برخی از انواع کم خونی ها از طریق رعایت رژیم غذایی قابل جلوگیری و درمان نمی باشند.
به عنوان مثال اگه به بیماری خاصی یا بیماری های خونی مبتلا باشید ، این مسئله از تولید گلبول های خونی جلوگیری می کنند و بدن به تنهایی قادر به جلوگیری از کم خونی نمی باشد.
تحقیق در این باره موجب شناخت بهتر و پیدا کردن درمانی مناسب جهت مقابله با این مسئله می باشد.

۲-درمان کم خونی از طریق درمان دیگر بیماری ها:

برخی بیماری ها در تولید میزان مناسب گلبول قرمز اختلال ایجاد می کنند ، که از شایع ترین آن ها می توان به بیماری های کلیوی اشاره کرد ، پس اگر به بیماری خاصی مبتلا هستید که شما را در معرض ابتلا به کم خونی قرار می دهد مشورت با پزشک جهت اجرای درمان مناسب ضروری است.

۳-درمان کم خونی ناشی از بیماری های خونی:

در برخی موارد کم خونی ناشی از ابتلا به بیماری های خونی می باشد و اطلاع داشتن از بیماری خود و یا یکی از اعضای خانواده در مورد ابتلا به اینگونه بیماری ها قدم بسیار مهمی در جهت درمان مناسب و کنترل شرایط می باشد.
برخی از این بیماری ها عبارتند از:

درمان و پیشگیری از کم خونی

نظر شما در مورد این مطلب چیست ؟

نام

آدرس ایمیل


Current ye@r *


Leave this field empty

قاعدگی نامنظم، به عدم وقوع قاعدگی یا وقوع 6 تا 8 قاعدگی در سال اطلاق می گردد. عدم وقوع قاعدگی…

سنگ مثانه، توده سختی از مواد معدنی در مثانه شما است و زمانی ایجاد می شود که مواد معدنی موجود…

زخم معده، اغلب در اثر عفونت هلیکوباکتر پیلوری و یا مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی ایجاد می شود. این…

کلسترول، یک ماده چربی است که برای عملکرد طبیعی بدن ضروری است و معمولا در کبد ساخته می شود، اما در…

نبض ما مرجع پزشکی و سلامت – دانستنیهای سلامت و مشاوره پزشکی

 

اگر شما با وجود خواب خوب و کافی، اغلب خسته اید و انرژی کافی برای فعالیت های عادی روزانه خود را ندارید، تحریک پذیر شده اید و مطالب را سخت تر به یاد می آورید، سر درد دارید و جلوی چشمانتان سیاهی میرود، در هوای معمولی احساس سرما می کنید، در انگشتانتان احساس گزگز دارید، موقع استراحت ضربان قلب خود را احساس می کنید و موقع راه رفتن معمولی قفسه سینه تان درد میگیرد یا نفس کم می اورید، ممکن است به کم خونی دچار باشید. البته:

کم خونی در کمین زنان و افراد مبتلا به بیماری های مزمن گوارشی، روماتیسمی، عفونی، کلیوی و … است.

درمان و پیشگیری از کم خونی

حاملگی و از دست دادن خون طی عادت ماهیانه باعث می شود زنان بیشتر به کم خونی مبتلا شوند. مبتلایان به بیماری های مزمن داخلی، به دلیل سو تغذیه و فقر آهن یا ویتامین های اسید فولیک و B12 و همچنین کاهش توانایی ساخت گلبول های قرمز سالم در مغز استخوان بیشتر به کم خونی دچار می شوند.

از آنجا که جذب گوارشی آهن غذاهای گیاهی کمتر از آهن گوشت است و B12 در غذاهای حیوانی یافت می شود، افراد گیاهخوار بیشتر به کم خونی، دچار می شوند.

مصرف غذا همزمان با لبنیات، مکمل های کلسیم، شربت معده، قهوه، چای، نوشابه به دلیل کاهش جذب اهن موجب کم خونی، می شود بیماری های ارثی مثل تالاسمی بدلیل کاهش تولید گلبول های قرمز سالم و فاویسم ( کم خونی، ناشی از مصرف باقلا) بدلیل افزایش تخریب گلبول های قرمز معیوب موجب کم خونی می شوند.

انجام آزمایش CBC و مشاهده کاهش مقدار هموگلوبین ( پروتیین داخل گلبول قرمز که اکسیژن را حمل می کند) در صورت اثبات وجود کم خونی، در آزمایش CBC، برای تشخیص علت کم خونی، آزمایش های تکمیلی مثل سطح آهن سرم، ذخیره اهن بدن، سطح اسید فولیک و B12 سرم، نمونه برداری با سوزن از مغز استخوان و … ممکن است درخواست شود.

شما می توانید با مصرف غذاهای غنی از اهن مثل گوشت قرمز ، جگر، ماهی، عدس، سویا، باقلا. میوه های خشک و سبزیجاتی که برگ سبز تیره دارند از کم خونی، فقر اهن پیشگیری کنید. تخم مرغ ، جگر، لبنیات، اسفناج و موز حاوی فولات و B12 زیادی هستند.

پس یادمان باشد که:

مصرف خودسرانه قرص آهن و یا اصرار بیهوده برای تجویز آمپول های به اصطلاح خون ساز رنگی حاوی ویتامین اغلب بی فایده است و در پاره ای از موارد می تواند موجب مسمومیت شود.

نبض ما– دکتر سید رضا میرجعفرى، متخصص داخلى

روش های تشخیص و درمان سرطان غدد لنفاوی

۱۰ علت بالا بودن پلاکت خون در کودکان

علائم هموفیلی ،بیماری از جنس مردان

۱۰علامت افت فشار خون و راههای پیشگیری +ویدئو

علل، درمان و روش تشخیصی جدید عفونت خون

علل و درمان بیماری سلول داسی شکل

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

واقعا ممنون،از تمام سایتا مطالبتون کاملتره،ممنونم

دخترم کم خونی دارد و دکتر گفته باید خون تریق شود ایا با خون حل میشود یا با تغدیه و hp5/6هست

فشار م پاین است به ۸ سرگیجه دارم

کم خونی فشار پاین

دست شما درد نکند از اطلاع رسانی مخصوصا خلاصه آخر ، که خیلی اثر بخش بود برای من.

سوال از دکتر داشتم دخترم در هفته ۹ حاملگی است ولی با سونوگرافی مشخص شده بچه تا ۶ هفته رشد کرده و قلب تشکیل نشده به نظر شما صبر کنم یا اقدام به سقط کنیم.

دکتر سلام

زیبایی و جوانسازی به کمک فیلرها یا ژل ها+ فیلم (دکتر صمیمی)

درمان و پیشگیری از کم خونی

راه های مقابله با ابتلا به زگیل تناسلی +ویدئو

تاثیر چاقی در فشار خون بالا

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

برای چه بیماری هایی به متخصص اورولوژی مراجعه کنیم؟

عوارض و علل گذاشتن باطری قلب +ویدئو

جشنواره فجر

اعلام اسامی نامزدهای سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

جشنواره ۳۷/ معرفی و گزارش نشست خبری فیلم سرخپوست

جشنواره ۳۷/ معرفی فیلم متری شش و نیم به کارگردانی سعید…

جشنواره ۳۷/ معرفی فیلم شبی که ماه کامل شد اثر نرگس آبیار

جشنواره ۳۷/ معرفی فیلم طلا به کارگردانی پرویز شهبازی

جشنواره ۳۷/ معرفی فیلم ناگهان درخت به کارگردانی صفی یزدانیان…

ویدیو های سلامت

بهترین روش کاشت مو sut است یا fut + ویدئو

عوامل موثر در افزایش قد بعد از بلوغ

شایع ترین سرطان در بین زنان

آیا اعتیاد به پورنوگرافی قابل درمان است؟

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

مطالب پیشنهادی

بهترین برنامه رژیم لاغری برای کاهش وزن

عمل لابیاپلاستی برای این زنان ممنوع است!

مزایا و عوارض لیزر موهای زائد چیست؟

هزینه اصلاح طرح لبخند چقدر است ؟

گردشگری سلامت یا توریسم درمانی چیست؟

آنچه را که باید درباره کاربرد اسکن استخوان بدانید

هزینه آزمایش ایدز چقدر است؟

چه زمانی تست پاپ اسمیر انجام شود؟

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

بهترین روش کاشت مو sut است یا fut + ویدئو

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

درمان و پیشگیری از کم خونی
درمان و پیشگیری از کم خونی
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *