درمان هپاتیت سی در ایران

خواص دارویی و گیاهی

دولت درمان رایگان هپاتیت C را بپذیرد/ جوانان و نوجوانان در معرض ابتلا به هپاتیت B هستند

ایران آنلاین / سید موئید علویان درباره شیوع هپاتیت B و C در ایران گفت: ما در ایران با دو نوع هپاتیت B و C درگیر هستیم و این دو نوع اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا عوارض شدید کبدی ایجاد می‌کنند. خوشبختانه در رابطه با هپاتیت B وضعیت خوبی داریم و در 22 سال گذشته روند این بیماری در کشور کاهش پیدا کرده است.

او ادامه داد: دلیل کاهش هپاتیت B واکسیناسیون نوزادان و افرادی است که در معرض رفتارهای پرخطر هستند. واکسن این بیماری در پاستور و داخل کشور تولید می‌شود و بیش از 35 میلیون ایرانی تا به حال این واکسن را دریافت کردند. عملا هپاتیت B در دهه 5 در ایران شایع بود که آمار آن بالای 5 درصد و در برخی مناطق تا 7 درصد گزارش شده بود که با توجه به تولید واکسن، پیشگیری و آگاهی بخشی خوشبختانه این آمار تا امروز کنترل شد.

علویان افزود: امروز در اقصی نقاط کشور به جز استان گلستان و سیستان‌وبلوچستان شیوع هپاتیت B زیر 2 درصد و در برخی استان‌ها زیر 1 درصد است که این موضوع نشان می‌دهد، ما این بیماری در کشور را کنترل کردیم.

جوانان و نوجوانان در معرض ابتلا به هپاتیت B هستند

درمان هپاتیت سی در ایران

رئیس مرکز هپاتیت ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر ایران با در معرض تهدید بودن قشر جوان روبه‌رو است، گفت: این قشر جوان در معرض رفتار پرخطر است و امکان دارد به بیماری هپاتیت از راه رفتار پرخطر جنسی مبتلا شود. متاسفانه این مسئله جزو بره‌های وزارت بهداشت نیست که نوجوانان و جوانان برای این بیماری واکسینه شوند. در سال‌های گذشته وزارت بهداشت چهار گروه سنی 17 ساله‌ها را واکسینه کرد.

علویان با تاکید براینکه واکسینه کردن جوانان و نوجوانان امروز یک ضرورت است، افزود: برای پیشگیری و تکمیل حلقه پیشگیری از هپاتیت نیاز به پوشش واکسیناسیون به افراد جوان جامعه داریم. البته وزارت بهداشت در زمینه گروه‌های پرخطر و نوزادان فعالیت قابل تقدیری داشته و توانسته آن را کنترل کند.

او درباره درمان هپاتیت B در ایران گفت: خوشبختانه داروهای این بیماری در کشور موجود است و بیمه نیز این بیماری را تحت پوشش مناسبی قرار داده و عملا جزو کشورهایی هستیم که درمان هپاتیت بی در آن بسیار ارزان است فقط باید برای واکسینه شدن جوانان و افراد در معرض خطر بره‌ریزی کنیم.

علویان خاطرنشان کرد: در سیستان‌وبلوچستان در گذشته نیز شیوع هپاتیت B زیاد بود که امروز تقریبا کنترل شده و به نصف رسیده، اما به هرحال درمان آن زمان می‌برد. در این استان کلینک رایگان وجود دارد و بیماری رو به کاهش است.

افرادی که سالانه تزریق خون دارند؛ باید آزمایش دهند

رئیس مرکز هپاتیت ایران درباره هپاتیت C گفت: دو گروه بسیار مهم در رابطه با این موضوع وجود دارند؛ اول آنهایی که قبل از سال 1375 خون گرفتند زیرا در این سال غربالگری برای خون‌ها انجام شد و تا آن زمان ویروس شناسایی نشده بود. بنابراین افرادی که سالانه تزریق خون دارند باید آزمایش دهند و گروه دومی که در معرض این بیماری قرار دارند، معتادان هستند و کسانی که سابقه تزریق، زندان رفتن و رفتار پرخطر دارند.

او بیان اینکه شیوع هپاتیت C در ایران کم است، تصریح کرد: آمار در ایران زیر نیم درصد است درحالی که در کشورهای همسایه آمار هپاتیت C بالاست. کشور آذربایجان 7درصد، عربستان 4 درصد، پاکستان 5 درصد و عراق بین 2 تا 4 درصد دارای افراد مبتلا به این بیماری هستند.

علویان تاکید کرد: پیش‌بینی شده در ایران 186 هزار نفر مبتلا به هپاتیت سی هستند، اما 7درصد این بیماران شناسایی نشدند. در حالی که داروی ایرانی موثر و بسیار ارزان با یک دهم قیمت و تحت پوشش بیمه وجود دارد.

رئیس مرکز هپاتیت ایران با اشاره به اینکه در کشوری مانند مصر بیش از یک میلیون و نیم مبتلا به هپاتیت C درمان شدند؛ گفت: شیوع هپاتیت C در مصر است، اما ظرف دو سال یک میلیون و  5هزار نفر را درمان کردند.

او با بیان اینکه امروز درمان هپاتیت C کار تخصصی نیست، افزود: این بیماری را پزشکان عمومی نیز می‌توانند درمان کنند. مبتلایان در ایران بسیار کمتر از مصر هستند، اما شناسایی نشدند.


دولت درمان رایگان هپاتیت C را بپذیرد

علویان درباره علت شناسایی نشدن بیماران مبتلا به هپاتیت C گفت: اکثر مبتلایان دفترچه بیمه ندارند و از میان معتادان تزریقی یا زندانیان هستند. دولت باید بپذیرد که این افراد را به صورت رایگان درمان کند. دولت مسئول این موضوع است همان‌طور که در برابر آسیب‌های اجتماعی و زندانیان مسئول است.

او ادامه داد: در ه‌های جداگانه به رئیس‌جمهوری و وزیر بهداشت این مسئله اطلاع داده شده که 186هزار مبتلا در ایران وجود دارد که 7درصد آنها شناسایی نشدند. در یک سال گذشته فقط 1هزار نفر از مبتلایان به هپاتیت C درمان شدند در صورتی که همه امکانات درمان این بیماری مثل پزشک و دارو مهیاست. دولت باید به این موضوع کمک کند تا بتوانیم ظرف 5 تا 1 سال این بیماری ریشه‌کن شود، اما متاسفانه دولت هیچ پاسخ و واکنشی به ه‌ها نداشته است.

رئیس مرکز هپاتیت ایران مشکل اصلی هپاتیت در ایران میان معتادان، زندانیان و کودکان کار خواند و گفت: استان‌هایی که آسیب‌های اجتماعی بیشتری دارند، مانند تهران و البرز در معرض این بیماری قرار دارند. درمان رایگان هپاتیت C توسط دولت‌ها به فراموشی سپرده شده است.

او با اشاره به هزینه درمان و ریشه‌کنی هپاتیت C در ایران گفت: کل هزینه درمان و ریشه‌کنی این بیماری درمدت 1 سال آینده کمتر از 15 میلیارد تومان است. یعنی یک نفر اختلاس نکند، در طول 1 سال می‌توان هپاتیت C را در ایران ریشه کن کرد.

علویان در پایان تاکید کرد: در حال حاضر نیاز داریم، معتادان و افرادی که در معرض رفتارهای پرخطر هستند تحت پوشش قرار بگیرند./ ایلنا

نظرات

های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام های که حاوی تهمت یا افترا باشد در سایت منتشر نخواهد شد.

پیام های که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبز با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

پر بازدیدها

آخرین اخبار

نقل و نشر مطالب با ذکر پایگاه خبری بلامانع است

دکتر سیدموید علویان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: تهران، اصفهان، شیراز، کرمان، خراسان رضوی، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال بختیاری از جمله استان هایی هستند که این خدمت را به صورت رایگان ارائه می شود و به احتمال زیاد این کار تا پایان سال جاری در تمام استان ها اجرا خواهد شد.وی مشکل هماهنگی بین بیمه ها، داروخانه ها و شرکت های دارویی را مهمترین مشکل اجرایی نشدن این طرح در کل کشور اعلام کرد و گفت: طول دوره درمان این بیماری 3 ماه است و هزینه درمان با داروهای وارداتی حدود 7 میلیون تومان بود که با ساخت داروهای داخلی به 5 تا 7 میلیون تومان رسید و با هماهنگی مسئولان بهداشتی، بیمه ها و شرکت های دارویی درمان این بیماری در 19 استان به صورت رایگان انجام می شود.رئیس شبکه هپاتیت ایران تاکید کرد که داروهای تولید داخل این بیماری در تمام کشور در دسترس بیماران است تا آنها برای درمان با مشکلی مواجه نشوند.علویان به انجام رایگان آزمایش هپاتیت C در برخی از آزمایشگاه ها در روزهای 3 تا 5 مرداد ماه اشاره کرد و گفت: بیش از 5 آزمایشگاه به مناسبت روز جهانی هپاتیت این آزمایش را به صورت رایگان انجام خواهند داد. رئیس شبکه هپاتیت کشور اظهار کرد: مراکزی هم برای افراد بی بضاعت که دفترچه بیمه ندارند همدر نظر گرفته شده تا آنان هم بتوانند در صورت لزوم این آزمایش را انجام دهند که یکی از این مراکز درمانی، بیمارستان شریعتی تهران است .وی برلزوم شناسایی بیماران هپاتیت سی تاکید کرد و گفت: باید کمک کنیم تا بیماریابی هپاتیت سی، در کشور به نحو مطلوب انجام شود تا با درمان آنان زمینه ریشه کنی این بیماری در کشور فراهم شود.علویان ادامه داد: علاوه بر شناسایی افراد مبتلا و درمان ، باید با اتخاذ راهکارهای جدید از ابتلای مردم به این بیماری جلوگیری شود. یکی از راهکارهای جلوگیری از ابتلا به بیماری، افزایش سطح آگاهی مردم است که رسانه ها در این زمینه نقش اساسی دارند.هپاتیت ویروسی شامل A، B، C، D، E است که دو نوع B و C آن از این جهت مهم هستند که می توانند فرد را به بیماری مزمن کبد، نارسایی کبد و سیروز مبتلا کنند.این دو نوع هپاتیت باید کنترل یا درمان شوند و در ایران حدود یک میلیون 4 هزار مبتلا به هپاتیت B و نزدیک به 186 هزار نفر دچار هپاتیت C هستند.شیوع بیماری هپاتیت B در ایران به جز استان های گلستان و سیستان و بلوچستان کمتر از دو درصد و هپاتیت C کمتر از نیم درصد است که تا سال 141 ( حدود 14 سال آینده) باید ریشه کن شود.راه های انتقال قدیم در هپاتیت B عمدتا از طریق انتقال مادر به نوزاد بوده که از سال 1373 با اجرای طرح واکسناسیون نوزادان جلوی این راه انتقال گرفته شده است.درحال حاضر مبتلایان به هپاتیت B در افراد زیر 23 سال خیلی کم هستند و راه های جدید انتقال، تزریق غیر ایمن، اعتیاد، رفتار جنسی پرخطر، خالکوبی غیربهداشتی و حجامت غیر بهداشتی است.در مورد هپاتیت C راه انتقال قدیم تزریق خون ( قبل از سال 1375) بوده است اما از این سال بعد راه های جدید انتقال، معتادان تزریقی و رفتارهای پرخطر جنسی می باشد.علمی ** 121 **144خبرنگار: عبدالکریم جبارپور** انتشار: گلشن

علمی آموزشی

هپاتیت C

درمان

19 استان

درمان هپاتیت سی در ایران

ارتباط با سردبیر newsroom@irna.ir

تماس بی واسطه با مسئولین

بالای صفحه

خبر گزاری جمهوری اسلامی       پست الکترونیک : irna@irna.ir

© کلیه حقوق این سایت متعلق به خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.

دو داروی جدید برای پیشگیری و درمان بیماری‌های قلبی و هپاتیت C که به همت متخصصان ایرانی تولید شده است، با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران در بیمارستان شریعتی تهران معرفی شد.

به گزارش پارس تودی، داروی پلی‌پیل polypill برای پیشگیری و درمان بیماری‌های قلبی-عروقی و داروی «سووداک» برای پیشگیری و درمان بیماری هپاتیت C که با تلاش محققان مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران تولید شده است، روز یکشنبه با حضور «حسن قاضی‌زاده هاشمی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران معرفی شد.

به گفته «رضا ملک‌زاده» رئیس مرکز تحقیقات گوارش و کبد بیمارستان شریعتی تهران، تولید داروی «سووداک» درسطح بین‌المللی و مقالات نشریات معتبر جهانی مورد توجه قرار گرفته است و می‌تواند در کنترل بیماری هپاتیت C نقش مهمی ایفا کند.

داروی سووداک با کنترل و درمان کبد چرب و پیشگیری از سیروز کبد از بروز بیماری هپاتیت C پیشگیری می‌کند. 134/111

بخوانید:

درمان هپاتیت سی در ایران

ایران به سازمان جهانی هپاتیت پیوست

© 218 PARS TODAY. All Rights Reserved.

نشان‌گذاری

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است
[[رده:نمادهای
نوشتار]]
1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *