درمان نیش پشه

خواص دارویی و گیاهی

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع فیلم آموزشی و مقالات آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

فصول گرم سال، با تمام زیبایی و لطافتی که به همراه خود می‌آورند، یک عیب هم دارند و آن هم حضور پشه‌هاست! این موجودات کوچک می‌توانند با نیش خود، موجب آزار و حتی بیماری انسان‌ها شوند. پشه‌ها می‌توانند ناقل بیماری‌های کشنده‌ای مثل مالاریا باشند. با ما در این مقاله همراه شوید تا شما را با روش‌های درمان نیش پشه آشنا کنیم.

پشه‌ها با تغذیه از خون انسان و حیوانات، زنده می‌ماند. آنها با استفاده از اندام لوله‌مانند، نازک و تیزی که در دهان خود دارند، پوست انسان یا حیوانات را سوراخ می‌کنند و خون آنها را می‌مکند. پشه‌ها به‌قدری بزرگ هستند که می‌توان آنها را با چشم غیرمسلح دید. پشه‌های نر شاخک‌هایی پردار دارند که به آنها در تشخیص حضور پشه‌های ماده، کمک می‌کند. شاخک‌های پشه‌های ماده، به اندازه‌ی نرها پرپشت نیست. نرها معمولا حدود یک هفته عمر دارند و ماده‌ها می‌توانند تا چندین ماه هم زنده بمانند.

شاید پشه‌ها موجوداتی کوچک باشند و عمر کوتاهی داشته باشند، اما می‌توانند تأثیرات مخربی بر زندگی انسان بگذارند. از خارش منطقه‌ی گزیده شده گرفته تا انتقال بیماری‌ها، پشه‌ها می‌توانند اغلب آزاردهنده و گاهی مرگبار باشند.

ما اغلب گزیده شدن را هنگامی که اتفاق می‌افتد احساس نمی‌کنیم، چون سوراخ ایجاد شده بسیار کوچک است. اما بعد از این که تأثیر خود را گذاشت، می‌تواند بسیار آزاردهنده و آسیب‌زننده باشد.

از علائم گزش پشه می‌توان به خارش، تورم، کبودی و گاه عفونت پوستی اشاره کرد. همچنین در برخی از نقاط جهان، نیش پشه می‌تواند باعث بیماری‌های کشنده‌ای مانند مالاریا و تب استخوان‌شکن شود.

پشه‌ها در میان چمن‌ها و بوته‌‌هایی که در نزدیکی محل زندگی انسان‌ها هستند، زندگی می‌کنند. معمولا بهترین مکان برای جفت‌گیری پشه‌ها، در کنار آب‌های راکد است. پشه‌ها اغلب در مکان‌هایی همچون سنگاب‌های بلااستفاده (سنگاب‌های کم‌عمقی که برای آب‌تنی و نوشیدن پرندگان در باغچه قرار می‌دهند)، ناودان‌های مسدود، راه‌آب‌ها، استخرها، تالاب‌ها و مکان‌های دیگری که آب در آن راکد باشد، گردِ هم می‌آیند. ‍

این پشه‌های ماده هستند که انسان را نیش می‌زنند. با اینکه پشه‌های نر و ماده هر دو از آب و شهد گیاهان تغذیه می‌کنند، اما پشه‌های ماده برای تولیدمثل به خون نیز نیاز دارند. زمانی که آنها شما را نیش می‌زنند، باعث ایجاد برجستگی روی پوست و خارش آن ناحیه می‌شوند. آنها همچنین می‌توانند بیماری‌های مختلفی را بین حیوانات و انسان‌ها (و از یک انسان به انسان دیگر) منتقل کنند.

وقتی پشه‌ها ما را نیش می‌زنند، در حین مکیدن خون، بزاق خود را وارد بدن‌مان می‌کنند؛ این بزاق حاوی پروتئینی است که بسیاری از انسان‌ها به آن حساسیت دارند. بنابراین سیستم ایمنی بدن به آن واکنش نشان می‌دهد و باعث به‌وجود آمدن برجستگی‌های قرمز رنگ و خارش می‌شود.

پشه‌ها قربانیان خود را (از میان انسان‌ها) بر اساس بوی کربن دی‌اکسید و دیگر مواد شیمیایی موجود در عرق بدن انتخاب می‌کنند.

تقریبا بلافاصله بعد از پشه‌گزیدگی، آن ناحیه از پوست‌تان حالت برجسته پیدا می‌کند. در برخی موارد، ممکن است نقطه‌ی کوچکی را نیز وسط آن ببینید. این برجستگی خیلی زود متورم، قرمز و سخت می‌شود. پشه‌ها ممکن است هم‌زمان سایر نقاط بدن شما را نیز بگزند.

اگر سیستم ایمنی بدن شما دچار اختلال باشد، احتمال دارد بدن‌تان واکنش‌های شدیدتری نشان دهد، مثل کهیر، ورم‌های بزرگ یا قرمزی و تورم غدد لنفاوی. معمولا عوارض نیش پشه در کودکان از بزرگسالان است.

زمانی که پشه نیش خود را در پوست‌تان فرو می‌کند، ممکن است احساس سوزش داشته باشید. پس از آن آزاردهنده‌ترین عارضه، خارش پوست است.

در اکثر مواقع، واکنش بدن به نیش پشه بسیار خفیف است و ظرف چند روز از بین می‌رود. نیش پشه، در کودکان و افرادی که دچار نقصی در سیستم ایمنی بدن‌شان هستند، دردسرساز می‌شود. در موارد نادر، ممکن است که فرد واکنش آلرژیک شدیدتری را تجربه کند که باعث درد بدن، سردرد و تب می‌شود.

پشه‌ها می‌توانند ویروس‌ها، باکتری‌ها و انگل‌ها را از راه بزاق خود منتقل کنند. زمانی که پشه‌ها شما را نیش می‌زنند، می‌توانند پاتوژن‌ها (عوامل بیماری‌زا) را به بدن‌تان منتقل کنند و باعث بیماری‌های خطرناک و حتی کشنده شوند، مثلا پشه‌هایی وجود دارند که ناقل بیماری‌های مالاریا، ویروس نیل غربی، تب دنگی، تب زرد و چندین ویروس دیگر هستند که باعث بیماری آنسفالیت (التهاب مغز) می‌شوند.

بیماری مالاریا در آمریکا نادر است اما در سایر نقاط جهان شیوع بیشتری دارد. به گفته‌ی سازمان بهداشت جهانی، در سال ۲۰۱۵ بیش از ۲۰۰ میلیون مورد بیماری مالاریا گزارش شده است که در اکثر آنها، پشه‌ها عامل انتقال بیماری بوده‌اند. این امر سبب شده است تا پشه‌ها به عنوان یکی از مرگبارترین حیوانات شناخته شوند.

برخی بیماری‌ها نیز از طریق نیش پشه منتقل نمی‌شوند که از بین آنها می‌توان به بیماری ایدز و هپاتیت اشاره کرد.

شما نمی‌توانید کاملا از نیش پشه‌ها جلوگیری کنید اما این شانس را دارید که احتمال آن را کاهش دهید. همان‌طور که گفته شد، پشه‌ها در آب پرورش می‌یابند، پس تا جایی که امکان دارد، در نزدیکی آب‌های راکد سکونت نکنید. هر چیزی را که احتمال دارد آب در آن جمع شود و راکد بماند، خالی نگه دارید. آب حوض‌های کوچک را یک بار در هفته عوض کنید و زمانی که استخر کوچک کودکان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، آب آن را تخلیه نمایید.

همچنین باید چمن‌ها و گیاهان نزدیک منزل‌تان را کوتاه و مرتب نگه دارید. برای پنجره‌هایتان توری نصب کنید تا مانع از ورود پشه‌ها شود. اگر به جایی پر از درخت و چمن می‌روید، لباس‌های آستین‌بلند و شلوارهای بلند بپوشید و از مواد دافع حشرات استفاده کنید.

برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌هایی که توسط پشه‌ها منتقل می‌شوند، قبل از سفرهای خارجی مطمئن شوید که به‌روزترین واکسیناسیون را دریافت کرده‌اید. می‌توانید از پزشک خود بخواهید که برای پیشگیری از مالاریا یا بیماری‌های دیگر، داروهای خوراکی تجویز کند.

در حالت ایده‌آل، شما می‌‌توانید با پوشیدن لباس آستین‌بلند، شلوار بلند یا هر اقدام حفاظتی دیگر، از گزیده شدن توسط پشه‌ها جلوگیری کنید. اما اگر پشه‌ شما را نیش زد، درمان‌های طبیعی بسیاری وجود دارند که می‌توانند عوارض ذکر شده را تسکین دهند و منطقه‌ی آسیب‌دیده را درمان کنند. در ادامه‌، چند درمان خانگی را برای رفع عوارض ناشی از نیش پشه‌ها، ارائه می‌کنیم:

لیمو دارای خواص ضدالتهاب و بی‌حس‌کنندگی طبیعی است و مؤثرترین درمان‌ نیش پشه به حساب می‌آید. لیمو را به دو نیم تقسیم کنید و قسمت داخلی یکی از نیمه‌ها را روی محل گزیدگی، بمالید تا تسکین یابد. حتی می‌توانید پوست زرد لیمو را به پوست‌تان بمالید.

از آب‌لیمو در محل پشه‌گزیدگی استفاده کنید، چرا که به کاهش ابتلا به عفونت کمک می‌کند. یکی دیگر از راهکارهای درمان این است که به آب‌لیمو ریحان له‌شده اضافه کنید و این ترکیب را روی ناحیه‌ی آسیب‌‌دیده‌ی پوست قرار دهید.

پیاز و سیر به کاهش تورم و تسکین خارش ناشی از نیش پشه کمک می‌کنند. علاوه بر آن، بوی قوی آنها، حشرات و پشه‌ها را دفع می‌کند. پیاز یا سیر را خرد کنید و مستقیما روی ناحیه‌ی گزیدگی، قرار دهید. بگذارید چند دقیقه بماند و سپس آن را بشویید.

جوش شیرین می‌تواند خارش ناشی از نیش پشه را رفع کند. جوش شیرین قلیایی است و ‌Ph پوست را خنثی می‌کند و خارش را تسکین می‌دهد. یک قاشق چای‌خوری جوش شیرین را در یک لیوان آب حل کنید. پارچه‌ی تمیزی را به این محلول آغشته کنید و سپس آن را روی ناحیه‌ی گزیدگی بگذارید (به مدت ۱۰ الی ۲۰ دقیقه).

راه‌حل دیگری هم وجود دارد: با استفاده از عنبرسائل و جوش شیرین، خمیر درست کنید. مقداری از این خمیر را به مدت ۱۰ دقیقه روی پوستی که پشه نیش زده است، قرار دهید. سپس آن ناحیه را با آب ولرم بشویید.

آلوئه‌ورا یک ضدعفونی‌کننده‌ی طبیعی و یکی از بهترین درمان‌ها برای نیش حشرات است. این گیاه، درد، تورم و خارش را کاهش می‌دهد و باعث افزایش سرعت بهبودی می‌گردد.

قسمت گوشتی برگ آلوئه‌ورا را برش دهید تا ژل آن خارج شود. اگر گیاه آلوئه‌ورا ندارید، می‌توانید از ژل آن استفاده کنید که در بسیاری از فروشگاه‌ها موجود است و می‌شود به راحتی تهیه کرد. آلوئه‌ورا را به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه در یخچال بگذارید تا خنک شود. سپس ژل را مستقیما روی محل گزیدگی بمالید.

نمک به علت داشتن خواص ضدعفونی‌کننده و ضدالتهاب خود، یکی دیگر از درمان‌های آسان برای جای نیش پشه است. محلولی متشکل از چند قطره آب و مقدار کمی نمک درست کنید و روی محل پشه‌گزیدگی قرار دهید. در روش‌ دیگر می‌توانید پودر سیر، نمک و آب (هر کدام به مقدار یکسان) را با یکدیگر ترکیب کنید و خمیر به‌دست آمده را روی محل گزیدگی قرار دهید. شاید به مدت چند ثانیه احساس سوزش کنید اما درد و خارش‌تان به سرعت تسکین می‌یابد. اگر نزدیک ساحل زندگی می‌کنید، در دریا شنا کنید تا با نمک طبیعی موجود در آب، پوست خود را شست‌وشو دهید.

دمای سرد گسترش مواد التهاب‌زا را در محل پشه‌گزیدگی، محدود می‌کند؛ همچنین یخ باعث می‌شود تا ناحیه‌ی گزیده شده بی‌حس شود و علائم مختلف آن فورا تسکین یابد. کیسه‌ی یخ را به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه در ناحیه‌ی گزیدگی قرار دهید. این کار باعث تسکین تورم و خارش می‌شود. اگر یخ در دسترس نبود، ناحیه‌ی آسیب‌دیده‌ی پوست را به مدت چند دقیقه زیر شیر آب سرد بگیرید. یا می‌توانید یک بطری آب سرد یا کیسه‌ای از سبزیجات منجمد را روی پوست خود قرار دهید.

الکل یک ضدعفونی‌کننده‌ی خانگی معمولی است که می‌توانید از آن برای تسکین سوزش ناشی از نیش پشه و کاهش احتمال ابتلا به عفونت استفاده کنید. مقداری پنبه را آغشته به الکل کنید و روی پوست بمالید. ابتدا ممکن است کمی سوزش ایجاد کند اما خیلی زود خارش و تورم از بین می‌رود. اگر الکل ندارید، می‌توانید از دهان‌شویه استفاده کنید، چون حاوی مقدار زیادی الکل است.

روغن درخت چای دارای خواص ضدعفونی‌کننده است که می‌تواند زخم‌هایی باکتریایی همچون آکنه و جای نیش پشه را بهبود بخشد. این ماده همچنین در کاهش تورم و خارش مؤثر است.

مقداری پنبه را به روغن درخت چای آغشته کنید و روی محل گزیدگی بمالید. اگر پوست‌تان حساس است، از این روش درمانی استفاده نکنید چون باعث تحریک پوست می‌شود. در این صورت می‌توانید از روغن‌های اسانس‌دار دیگری مثل روغن اسطوخودوس یا سدر استفاده کنید.

خمیردندان می‌تواند در کاهش خارش ناشی از گزش پشه مؤثر باشد. مقداری از خمیردندان را روی پوست بمالید.

برای اینکه سریع‌تر و بهتر نتیجه بگیرید، از خمیردندان با عصاره‌ی نعناع استفاده کنید، چون دارای خواص ضدالتهاب است. همچنین می‌توانید از خمیردندان‌هایی که حاوی جوش شیرین یا جوهر نعناع خشک هستند، استفاده کنید. بهتر است از خمیردندان‌های ژله‌ای استفاده نکنید.

آسپرین خاصیت ضدالتهاب بالایی دارد که می‌تواند در کنترل تورم ناشی از نیش پشه مؤثر باشد. یک عدد قرص آسپرین را بسابید تا کاملا پودر شود. چند قطره آب به آن اضافه کنید تا حالت خمیری به خود بگیرد. خمیر را روی محل گزیدگی قرار دهید و بگذارید چند ساعت بماند. سپس آن را با آب ولرم بشویید. همچنین می‌توانید محل گزیدگی را با آب مرطوب کنید، سپس قرص آسپرین را روی آن بمالید.

بسیاری از افراد، با درمان‌های خانگی ذکر شده در این مقاله، بهبود یافته‌اند. با این حال، اگر تورم و سوزش ادامه یافت، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

منبع: healthline top1homeremedies

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

15تومان

8تومان

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
.asynctrue
‘/rg_woebegone/s/1/rg.complete.js’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

سلام صبح بخير دوست عزيز مقاله جالبي بود. بخصوص درمان آن.

ممنون از همراهیتون. امیدوارم کاربردی باشه براتون

خواص خوراکی ها


چای ماسالا، طرز تهیه و خواص آن

چگونه عسل طبیعی را از عسل تقلبی تشخیص دهیم؟

خواص انجیر تازه و انجیر خشک برای سلامتی و زیبایی

خواص ازگیل؛ ۹ خاصیت دارویی و فوق‌العاده ازگیل برای سلامتی

خواص روغن بنفشه برای سلامتی و چگونگی استفاده از آن

چطور از تلفن به شیوه ای درست و موثر استفاده کنیم؟

متابولیسم چیست؛ ۳ روش افزایش متابولیسم بدن و کاهش وزن

گوش دادن با ذهن آگاهی چیست و چگونه می‌توان آن را تقویت کرد؟

تزیین اتاق نوزاد؛ ۱۰ ایده جذاب برای زیباترشدن چیدمان اتاق نوزاد

گوش دادن همدلانه چیست و چطور اتفاق می‌افتد؟

بهترین کشور برای مهاجرت در سال ۲۰۱۸ کدام است؟


ارزان ترین کشورهای جهان برای مهاجرت

کوچکترین کشورهای جهان که احتمالا هرگز آن‌ها را نشنیده‌اید


پرفروش ترین خودروهای جهان در سال ۲۰۱۷

۱۰ عبارتی که بهتر است هرگز در گوگل جستجو نکنید

‌نویسی در چطوربه منزله‌ی پذیرفتن
شرایط و مقررات
می‌باشد.

همیشه هنگامی که تابستون یا هر زمانی که به بیرون می روید برای تفریح، خود را برای نیش پیشه آماده می کنید. حال هنگامی که پشه نیش زد ما به شما آموزش می دهیم که چگونه خارش و ورم آن را کمتر کنید و در ادامه خواهیم گفت که چه جوری می شود کاری کرد که پشه ما را نیش نزند.

1به محض متوجه شدن گزیدگی، محل نیش را با آب و صابون بشویید. پس از آب و صابون، قدری الکل روی جای نیش بمالید. این کار به فروکش کردن حس خارش کمک کنید.

2یک لوسیون سنگ توتیا (کالامین) یا یک کرم هیدروکورتیزون (ضد خارش) روی محل نیش بمالید. هر دوی این درمان ها به کم شدن خارش کمک می کنند. لوسیون کالامین با وجود اکسید زینک و اکسید آهن به کار رفته در آن، اثر ضد خارش دارد. این دو ماده، برای اثرات ضد خارشی، در اقصی نقاط جهان استفاده می شوند. کرم هیدروکورتیزون شامل مقدار کمی (۱٪ از کل محلول) استیروئید است. استروئید نیز اثر ضد خارش داشته و در قسمت های مختلف جهان از آن استفاده می شود.

3کمی فندق وحشی یا ضدعرق روی محل نیش بمالید. فندق وحشی، گیاهی با خاصیت ضد خارش و ضد التهاب بوده و قبل از صادرات گسترده آن به عنوان منقبض کننده برای موارد زیادی توسط سرخپوستان امریکایی مورد استفاده قرار می گرفته است. همچنین ضدعرق برای کاهش خارش نیش زدگی پشه بسیار موثر است.

4محل نیش را در آب و نمک اپسوم فرو کنید. نمک اپسوم از سولفات و منیزیم تشکیل شده و برای درمان بسیاری از بیماریهای بهداشتی و آرامش ذهن پیشنهاد می شود. منیزیم به تنظیم فعالیت آنزیم های زیادی کمک کرده و نیز سطح سروتونین مغز را افزایش می دهد. راه های زیادی برای رهایی از نیش با استفاده از نمک اپسوم وجود دارد.

5اگر جای نیش پشه باعث ورم کردن شد می توانید از یکی از روش های زیر برای کاهش ورم استفاده کنید:

1از روغن های طبیعی استفاده کنید. روغن های طبیعی می توانند پوست را نرم کرده، التهاب را درمان کرده و حتی اندازه نیش را کاهش دهند. بدانید کدام روغن بر پوست شما (و نوع پوست) بیشترین تأثیر را دارد چرا که مثلاً روغن اسطوخودوس در درمان نیش پشه بسیار شگفت انگیز بوده اما زنبورهای عسل را جذب می کند.

2روغن درخت چای داروی پوستی فوق العاده ای است. نه تنها به درمان شوره سر، قارچ بین انگشتان و جوش کمک می کند بلکه همچنین اثر ضد التهابی و ضد خارش داشته و شامل ویژگی های ضد ویروسی است که عفونت را از بین می برد.

3مانند روغن درخت چای، روغن اسطوخودوس نیز به کاهش ورم، درمان التهاب و رفع احساس خارش ناشی از نیش پشه کمک می کند. روغن اسطوخودوس نیز مانند روغن درخت چای عفونت نیش پشه را از بین می برد. برخلاف روغن درخت چای، این روغن، زنبورهای عسل را جذب می کند.

4از پوست موز استفاده کنید. یک موز را پوست گرفته و پوست آن را برای بعداً نگه دارید ( می توانید موز را خورده و ذهن خود را از نیش پشه منحرف کنید! ). محل را ابتدا با ضد عفونی کننده دست، درمان کرده و سپس قسمت درونی پوست موز را به مدت ۵ تا ۶ دقیقه روی محل نیش نگه داشته و گاهی آن را روی پوست بمالید. پوست موز باید خارش را برطرف کرده و پوست را به سرعت خشک کند.

5از لاک برق ناخن استفاده کنید. مقداری لاک برق ناخن را روی جای نیش پشه گذاشته و اجازه دهید به مدت ۵ دقیقه خشک شود. لاک را جدا کرده و در صورت لزوم، دوباره بمالید.

6از سرکه سیب ارگانیک استفاده کنید. سرکه سیب به خاطر خاصیت اسیدی یکی از بهترین ضد خارش ها برای نیش پشه است. pH سرکه سیب قدری اسیدی بوده و به تعادل pH پوست قرمز دچار خارش کمک می کند. دو روش برای برطرف کردن خارش با استفاده از سرکه سیب وجود دارد:

1هر روز، ویتامین B1 بخورید. مطالعات نشان می دهند که این ویتامین احتمالاً بوی بدن شما را تغییر داده و جذابیت شما را برای پشه ها کمتر می کند.

2آب های راکد اطراف منزل حمع کنید تا پشه ها جایی برای تخم ریزی نداشته باشند. فاضلاب خود را بسته، آب دریاچه ذخیره یا حوضچه پرندگان را عوض کرده و منابع ذخیره آب را برعکس قرار دهید تا آب راکد در آنها جمع نشود. همچنین تایر خالی را در جاهای مختلف حیاط قرار ندهید.

3سوراخ های ایجاد شده در توری های در و پنجره را تعمیر کنید.

4از یک دافع حشرات استفاده کنید. دافع حشراتی دارای DEET، روغن لیمو- اکالیپتوس تهیه کنید. شمع های سنبل هندی تا حدی شما را از پشه ها ایمن نگه می دارد.

5هنگام بیرون رفتن بلوز آستین بلند، شلوار بلند و جوراب بپوشید. همچنین یک کلاه لبه دار یا یک کلاه لبه دار از جلو و عقب بپوشید.

1یک دافع حشرات محدود بسازید. برای تهیه یک دافع پشه محدود (شبیه به لامپ یا شمع) یک قوطی حلبی خالی را با درپوش، یک اسکاچ استفاده نشده و یک یا ترکیبی از روغن های اسطوخودوس، پونه، اکالیپتوس، سنبل هندی، نعناع یا علف لیمو را در یکجا جمع کنید.

2از یک اسپری حشرات با روغن زیتون و سرکه درست کنید. این دستور بسیار ساده و اولیه بوده و امکان گسترش و ترکیب را نیز دارد. این دستور به روغن اکالیپتوس نیاز داشته اما برای استفاده از هر نوع ترکیب روغن های بالا آزاد هستید.

3اسطوخودوس یا روغن اسطوخودوس را مستقیماً بر روی پوست بمالید. اسطوخودوس، یک دافع حشرات طبیعی بوده و حتی برای دور کردن حشرات سگ یا گربه تان مفید است. اندکی روغن اسطوخودوس را روی مچ های خود یا جاهایی که از لباس بیرون است، بمالید. در صورت لزوم، این کار را تکرار کنید.

4مستقیماً بر روی پوست خود سیر بمالید. این روش کمتر محبوب بود است و آن هم به دلیل بوی تند سیر می باشد اما در صورت نداشتن ماده ای دیگر در دست به جز سیر، از آن به عنوان دافع حشرات استفاده کنید. مالیدن تنها کمی سیر بر روی پوست، همه حشرات را فراری خواهد داد.

۱- هنگام استفاده از لاک ناخن، از نبودن خراش روی پوست مطمئن شوید. در صورت وجود خراش، درد بسیار زیاد می شود و عفونت رخ خواهد داد.

۲- خاراندن یا خراشیدن محل نیش یک حشره تنها باعث خارش و افزایش طول دوره درمان خواهد شد.

۳- داروخانه ها، کرم یا ژل ضد خارش را به ویژه برای نیش حشرات سمی به فروش می رسانند.

۴- یک تکه یخ را در یک دستمال کاغذی قرار داده و روی محل نیش بگذارید. یخ، باعث خنک شدن پوست و کاهش احساس خارش می شود.

بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

سلام. هر بخشی که فکر می کنید براتون راحته رو باید انجام بدید

ما دخترا خیلی ساده ایم فقط همین

Byad hameye in ravesh haro anjam bedim ta mohamun narm o bra

سلام یه سه سالی هست با یه پسری همسن و سالای خودم دوستم من هی

منم خیلی وقته با یه اقایی دوستم اون اوایل که دوس شدیم نگف خو

سلام. هر بخشی که فکر می کنید براتون راحته رو باید انجام بدید

ما دخترا خیلی ساده ایم فقط همین

Byad hameye in ravesh haro anjam bedim ta mohamun narm o bra

سلام یه سه سالی هست با یه پسری همسن و سالای خودم دوستم من هی

منم خیلی وقته با یه اقایی دوستم اون اوایل که دوس شدیم نگف خو

پورتال جوانان ایرانی

گـزیـدگی حشرات معـمـولاً یـک یــا چند برآمدگی قرمز رنگ ایجاد میکند که خارش دار و گاهی دردنـاک است. در وسط این برآمدگی معمولاً سوراخ بسیار ریزی اسـت کــه انتهای نیـش حشره از آن بیرون زده است. به غیر از این ســوزش و خـارش، نیش حشـره خـطر چنـدانــی بـــرای فرد نخواهد داشت، البته درصورتی که فرد به گزیدگی و نیـش حشرات آلرژی نداشته باشد.

در نیش زنبور عسل و زنبور معمولی نسبت به سایر گزیدگی ها، احتمال ایجاد واکنش های آلرژیک است.


پشه های ریز، مگس، زنبور عسل، زنبور معمولی، برخی مورچه ها، برخی عنکبوت ها، کک، شپش واز جمله حشراتی هستند که نیش می زنند.

نیش و گزیدگی حشرات به چه شکل است؟


یک یا چند برآمدگی قرمز رنگ بر روی پوست ایجاد می شود. در وسط این برآمدگی معمولاً سوراخ ریزی دیده می شود که ممکن است نیش حشره از آن بیرون زده باشد.

اگر نصف شب از خواب بیدار شدید و احساس کردید که روی پوستتان برآمدگی هایی ایجاد شده که به شدت می خارد و یا دردناک است، سایر قسمت های بدنتان را هم چک کنید که بینید جای دیگری هم آسیب دیده است یا نه. اگر مشاهده کردید که فقط یک برآمدگی یا چند برآمدگی در کنار هم وجود دارد، به احتمال زیاد شما گزیده شده اید. کک معمولاً چهار یا پنج مرتبه در یک قسمت بدن نیش می زند.

بعضی از بیماری های کودکان هم ممکن است در پوست برآمدگی قرمز ایجاد کند. پس اگر شک داشتید که برآمدگی روی پوست فرزندتان نیش حشره است یا نه، با پزشک خود مشورت کنید.


پوست فرد قرمز شده، باد میکند، خارش دار و گاهی دردناک است. اینها از جمله مهمترین علائم هستند. گاهی اوقات نیش حشرات، واگنش های آلرژیک در فرد ایجاد می کند. نیش حشرات با خاراندن ممکن است عفونی شود. پس اگر مشاهده کردید که محل گزیدگی روی پوستتان به جای اینکه روز به روز بهبود یابد، بدتر می شود حتماً به پزشک مراجعه کنید.

درصورت مشاهده ی هرکدام از این علائم، حتماً به پزشک مراجعه کنید:

– فرد با چند حشره در یک زمان گزیده شده باشد.
– جوش یا برامدگی که درعوض بهبود یافتن، روز به روز بدتر می شود.
– وقتی محل گزیدگی باد کرده، قرمز و حساس شود.
– سردرد
– سرگیجه
– حالت تهوع
– درد در قفسه ی سینه
– احساس خفگی و خس خس
– دشوار شدن تنفس

اینها علائم آلرژی هستند که ممکن است برای فرد خطرناک باشد، از اینرو حتماً به پزشک مراجعه کنید.

روش برخورد با گزیدگی و نیش حشرات


با استفاده از موچین یا ناخن نیش حشره را درآورید. به هیچ عنوان با فشار دادن جوش سعی نکنید نیش را بیرون بکشید، اینکار فقط باعث خواهد شد که نیش زیر پوست پخش شود.

محل گزیدگی را با آب و صابون بشویید و بعد تکه ای یخ روی آن بگذارید تا سرد شود. برای جلوگیری از باد کردن محل گزیدگی، آن را بالا ببرید. اینکار را در همان لحظه ای که گزیدن صورت می گیرد انجام دهید.

درصورت لزوم، از کرم ها و ژل های مُسکِن درد یا آنتی هیستامین استفاده کنید تا خارش و سوزش آن کمتر شود. اگر یکی از اعضای خانواده تان به نیش حشرات آلرژی دارد، قبل از رفتن به مسافرت، حتماً با پزشک در این رابطه صحبت کنید. پزشک احتمالاً به شما توصیه خواهد کرد که همراه خود آنتی هیستامین ببرید.

فرد آسیب دیده و گزیده شده نباید به هیچ عنوان رانندگی کند چون احتمال بیهوش شدن یا ضعف کردن او زیاد است.

نیش حشرات و آلرژی


فردی که نسبت به نیش حشرات آلرژی دارد باید حتماً کارتی همراه خود داشته باشد تا افراد دیگر از آلرژی او باخبر شوند. اگر پزشک برای واکنش آلرژیک شما، دارو درمانی تجویز کرده است، حتماً از طریقه ی مصرف آن مطمئن شوید.

چطور از گزیدگی دوری کنیم


اگر تعداد زیادی زنبور شما را احاطه کرده اند، خیلی آرام سعی کنید از آن محل دور شوید. به هیچ عنوان سعی نکنید که با تکان دست آنها را از آن محیط دور کنید. حرکات شدید فقط آنها را برای نیش زدن تحریک می کند.

استفاده از اسپری های کشنده ی حشرات می تواند کمک کننده باشد.

از ضربه زدن به کندوی زنبور اجتناب کنید چون در چنین موقعیتی زنبورها سریعاً نیش می زنند.

از چیزهایی که حشرات را تحریک می کند مثل گل، درخت، و چوب دوری کنید.

هنگام نوشیدن یا خوردن، به ویژه چیزهای شیرین در بیرون از منزل بسیار دقت کنید.

بو و رنگ های روشن حشرات را تحریک می کند. از زدن کرم های بودار و عطرهای قوی در محیط بیرون تا حد ممکن خودداری کنید.

پوشیدن لباسهایی با آستین بلند، پاچه ی بلند، جوراب و دستکش شما را در مقابل نیش حشرات حفظ می کند.

برای جلوگیری از ورود حشرات به داخل، پنجره های خانه و ماشین را ببندید.

در صورت وجود هر نوع آشیانه ی حشره در خانه یا حیاطتان، سریعاً آن را به جای دیگری منتقل کنید.

در صورت وجود تعداد بالای حشره در محیط، برای صورتتان از حفاظ استفاده کنید.

برچسب ها : پاد زهر برای نیش عقرب و مار و زنبوردرمان مار گزدیگیدرمان نیش زنبوردرمان نیش عقربدرمان نیش مارروش درمان گزیدگیمردماننشانه های گزیدگی مار و عقرب

۲۶ آبان, ۱۳۸۸

۷ خرداد, ۱۳۸۷

۱۷ مرداد, ۱۳۹۱

در مورد رهایی از کک گزیدگی که عمدتا در روستاهای سردسیر به یک معظل تبدیل شده است چه باید کرد لطفا راهنمایی کنید

شب ها الکل بزن روی ستت یا ویکس

بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دنبال کردن

ازدواج و خانواده

چطور اعتمادبه‌نفس مردتان را بالا ببرید

۱۱ آذر, ۱۳۹۲

سلامتی و بهداشت

جویدن ناخن : روانشناسی و روشهای درمانی

۱۹ آذر, ۱۳۸۹

سلامتی و بهداشت

تاثیر رابطه جنسی بروی سلامتی

۱۳ خرداد, ۱۳۸۷

سلامتی و بهداشت

دیالیز : همه چیز در مورد دیالیز

۲۲ خرداد, ۱۳۸۷

مد و مسائل زندگی

چگونه دست از سرزنش کردن خودتان بردارید

۱۰ اسفند, ۱۳۹۳

چطور کسی که عاشقش بودید را فراموش کنید

بررسی خودارضایی از نقطه نظر علمی

تنفر از والدین: چرا برخی فرزندان از والدین خود متنفر میشوند؟

وقتی مردی شما را بخواهد

عشق یکطرفه: کسی را دوست دارید که دوستتان ندارد؟

بیشتر

مد و مسائل زندگی

۳ شهریور, ۱۳۹۷

سلامتی و بهداشت

۴۵ نکته‌ی عالی برای سلامتی

۲۹ مرداد, ۱۳۹۷

مد و مسائل زندگی

روشهای صرفه جویی در آب برای شستن ظرف‌ها

۲۹ مرداد, ۱۳۹۷

سلامتی و بهداشت

۹ روش مؤثر برای داشتن خوابی آرام و لذت بخش در شب

۲۸ مرداد, ۱۳۹۷

مد و مسائل زندگی

راهنمای انتخاب لباس زنانه بر اساس فرم بدن

۲۸ مرداد, ۱۳۹۷

ازدواج و خانواده

بررسی تخصصی خیانت در روابط

۲۵ مرداد, ۱۳۹۷

ازدواج و خانواده

اگر به آینده‌ی رابطه‌تان شک دارید، این سوال‌ها را از خودتان بپرسید

۲۳ مرداد, ۱۳۹۷

مد و مسائل زندگی

۵ چیزی که شما را در زندگی عقب می‌اندازند

۱۵ مرداد, ۱۳۹۷

ازدواج و خانواده

۱۰ نکته برای حل مشکلات زناشویی

۱ مرداد, ۱۳۹۷

سلامتی و بهداشت

۲۰ کاری که قبل از خواب نباید انجام دهید

۲۴ تیر, ۱۳۹۷

ازدواج و خانواده

۱۸ راه برای استحکام رابطه‌ عاشقانه

۱۹ تیر, ۱۳۹۷

مد و مسائل زندگی

افکار وسواسی: یکی از نشانه‌های متداول اضطراب

۱۳ تیر, ۱۳۹۷

ازدواج و خانواده

آیا بدون ازدواج خوشحال‌تریم؟

۲ تیر, ۱۳۹۷

مد و مسائل زندگی

چطور افکار محدود‌کننده را از بین ببرید

۲۴ خرداد, ۱۳۹۷

مد و مسائل زندگی

اینستاگرام و اثر حسادت ناشی از آن در زندگیِ واقعی

۲۱ خرداد, ۱۳۹۷

ازدواج و خانواده

احساس گناه و شرمساری بخاطر رابطه جنسی

۱۲ خرداد, ۱۳۹۷

مد و مسائل زندگی

۵ راز استقلال احساسی

۸ خرداد, ۱۳۹۷

روشهای موفقیت

۱۲ روش برای جلوگیری از گپ‌های بیهوده و داشتن گفتگوهای واقعی

۵ خرداد, ۱۳۹۷

مد و مسائل زندگی

قبل از کوهنوردی حتما بخوانید

۲۲ اسفند, ۱۳۹۶

مد و مسائل زندگی

۱۰ ابزار ضروری که باید در خانه داشته باشید

۲۲ اسفند, ۱۳۹۶

مد و مسائل زندگی

۵ چیزی که شما را در زندگی عقب می‌اندازند

۱۵ مرداد, ۱۳۹۷

ازدواج و خانواده

اگر به آینده‌ی رابطه‌تان شک دارید، این سوال‌ها را از خودتان بپرسید

۲۳ مرداد, ۱۳۹۷

ازدواج و خانواده

بررسی تخصصی خیانت در روابط

۲۵ مرداد, ۱۳۹۷

مد و مسائل زندگی

راهنمای انتخاب لباس زنانه بر اساس فرم بدن

۲۸ مرداد, ۱۳۹۷

سلامتی و بهداشت

۹ روش مؤثر برای داشتن خوابی آرام و لذت بخش در شب

۲۸ مرداد, ۱۳۹۷

مد و مسائل زندگی

روشهای صرفه جویی در آب برای شستن ظرف‌ها

۲۹ مرداد, ۱۳۹۷

سلامتی و بهداشت

۴۵ نکته‌ی عالی برای سلامتی

۲۹ مرداد, ۱۳۹۷

مد و مسائل زندگی

۳ شهریور, ۱۳۹۷

کلیه حقوق سایت برای مردمان محفوظ است . استفاده غیر تجاری مطلب همراه با ذکر منبع و لینک مجاز می باشد.

 

بعضی از افراد بیش از بقیه در معرض گزش نیش پشه‌ قرار‌ می‌گیرند. این مساله ممکن‌‌ است به خاطر عرق بدن، بوی پا، گروه خونی و باشد. علت هرچه‌ که باشد باید برای درمان نیش پشه و برطرف‌کردن خارش پشه‌گزیدگی فکری‌ کنیم. اگر به درمان‌های طبیعی خانگی علاقه‌ دارید به‌شما چند راه ساده معرفی‌ می‌کنیم که می‌توانید بدون نیاز به داروهای شیمیایی جای نیش پشه را درمان‌‌ کنید و از خارش آزاردهنده آن نجات پیداکنید.

 

برای درمان نیش پشه می‌توانید از یخ استفاده‌ کنید. برای این‌کار کافی‌ است یک قالب یخ را درون یک حوله تمیز پیچیده و به مدت 1 دقیقه یا کمی روی محل پشه‌گزیدگی قرار دهید. یخ به سرعت پوست را بی‌حس کرده و از تورم آن جلوگیری‌ می‌کند.

 

چای دارای ماده‌ای به تانین یا اسید گالیگ است. وقتی یک چای کیسه‌ای استفاده شده را روی جای نیش پشه قرار می‌دهید، تانین موجود در چای به‌سرعت سموم را از پوست بیرون‌ کشیده و درد و سوزش ناشی از پشه‌گزیدگی را فروکش‌ می‌کند.

 

روغن درخت چای دارای خاصیت ضدعفونی‌کنندگی بسیار زیادی‌ است و می‌توان از آن در درمان انواع مشکلات پوستی استفاده کرد. برای درمان نیش پشه می‌توانید مقداری روغن درخت چای را روی یک پنبه تمیز بریزید و پنبه را روی محل پشه‌گزیدگی بمالید. همین‌طور می‌توانید از روغن رزماری و نعناع نیز برای درمان نیش پشه به همین روش استفاده‌ کنید.

هشدار: درصورتی‌ که به این نوع روغن‌ها و اسانس‌های طبیعی حساسیت‌ دارید باید از اسانس رقیق‌شده استفاده‌ کنید و یا این‌که سراغ روش‌های دیگری بروید.

 

مقداری جوش شیرین را درون ظرفی‌ ریخته، چند قطره‌ آب به آن اضافه‌ کنید. کمی آن‌ها را با یکدیگر ترکیب‌‌ کنید تا به‌شکل خمیر دربیاید. سپس خمیر به‌دست‌آمده را روی محل پشه‌گزیدکی بمالید و اجازه‌ دهید خمیر خشک‌ شود. خاصیت قلیایی جوش شیرین، ‌PH ناحیه متورم پوست را خنثی‌ کرده و خارش آن را کاهش‌ می‌دهد.

بدانید: روش های درمان خانگی نیش پشه با مواد طبیعی

 

سرکه‌ سیب نیز همانند جوش شیرین عمل‌ می‌کند و از آنجا که نسبت به سرکه‌های دیگر خاصیت اسیدی کمتری دارد، بهترین گزینه برای متعادل‌سازی پوست است. بنابراین مالیدن یک‌ تکه پنبه آغشته به‌ سرکه سیب بر‌ روی محل پشه‌گزیدگی، PH پوست را متعادل‌ کرده و خارش آن را کم‌ می‌کند.

 

گیاه آلوئه‌ورا یکی‌ از مفیدترین و پرخاصیت‌ترین گیاهانی‌ است که می‌توانید درمنزل خود داشته‌ باشید. از آلوئه‌ورا نه‌تنها در درمان آفتاب‌سوختگی بلکه در بهبود خارش ناشی از نیش پشه‌ها هم می‌توانید استفاده‌ کنید. برای استفاده‌ از آلوئه‌ورا در درمان پشه‌گزیدگی دو‌ راه دارید.

 

 

چندبرگ نعناع را درون یک هاون کوچک ریخته و آن‌ها را خوب له‌ کنید. وقتی به‌شکل خمیر درآمد، مرهم را روی محل نیش پشه یا حشرات دیگر قرار دهید. خاصیت خنک‌کنندگی نعناع، التهاب نیش حشرات را کاهش‌ داده و پوست را خنک‌‌ می‌کند. اگر در ساختن مرهم مهارت‌ دارید می‌توانید از گل حنا، برگ درخت چنار و یا گیاهان دیگری نیز برای تهیه ضمادهای تکسین‌دهنده استفاده‌ کنید. اگر هاون در‌دسترس نبود، می‌توانید از روش‌های حفظ بقا در طبیعت استفاده‌ کرده و چند برگ نعناع را بجوید و وقتی حسابی له‌ شد آن را روی محل پشه‌گزیدگی قرار‌دهید. به‌همین راحتی.

گروه سلامت ستاره

9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *