درمان مزاج صفراوی با غلبه سودا

خواص دارویی و گیاهی

درمان مزاج صفراوی با غلبه سودا
درمان مزاج صفراوی با غلبه سودا

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، حضرت علی بن موسی الرضا(ع) در رساله ذهبیه فرموده‌اند: خداوند متعال انسان را بر چهار طبیعت بنا کرده است که آن ها عبارتند از : صفرا، سودا، خون و بلغم.

دو تای آن ها گرم و دو تای دیگر سرد است و میان هر دو تای آن ها از لحاظ های دیگر نیز اختلاف است.

دکتر غیاث الدین جزایری متخصص علم غذاشناسی می گوید:

پزشکان قدیم معتقد بودند که وقتی شخصی غذا می خورد، آن غذا پس از معده به کبد می رود و به چهار جزء تقسیم می شود:

جزء اول که مایعی زرد رنگ و از سه جزء دیگر سبک تر است که در روده توقف می کند موسوم به صفراء است.

درمان مزاج صفراوی با غلبه سودا

جزء دوم کمی سنگین تر است و بعد از صفرا واقع می شود و آن خون است.

جزء سوم مایع سفید لزجی است که آن را بلغم می نامند.

جزء چهارم که از همه این ها سنگین تر است، مانند گل و لای می ماند سودا نام دارد.

طبیعت صفرا، سرد و خشک است، طبیعت خون، گرم و تر، طبیعت سواد سرد و خشک و طبیعت بلغم گرم و تر است.

پس از آن طبایع را بر چهار جزء بدن تقسیم می کنند که سر، سینه ، پهلو و شکم هستند.

خون بر سر، صورت، چشمها، گوش ها، بینی و دهان مسلط است، بلغم بر سینه با نیروی باد استیلا می کند، صفرا بر دنده های پهلو غالب است و سودا را می توان بر شکم، امشا و احشا سیطره داد.

هر کدام از این ها بر بدن غلبه کند آثارش در جاهایی که بالا ذکر شد بیشتر مشهود است؛ به عنوان مثال، وقتی خون غلبه کند رنگ رخساره، زبان و چشم ها سرخ می شوند و بیمار بسیار خمیازه می کشد، بزاق دهان شیرین، رگهای گردن متورم می شود، پیشانی چروک بر می دارد و پوستش کلفت می شود و حواس پنجگانه تضعیف می شوند.

پیدایش انواع جوش ها و جریان خون از دندان ها و لثه ها نیز دلیل بر غلبه خون است.

وقتی صفرا غلبه می کند نیز دارای علائم بسیاری است که آشکارترینشان، عطش زیاد، درد پهلو و معده و احساس سوزش است.

وقتی سودا غلبه کند احساس گرسنگی زیادی به بیمار دست می دهد و هنگامی که بلغم چیره می شود شخص بسیار دچار باد گلو شده، به تنگی نفس دچار می شود.

بیمار بلغمی بسیار به سنگینی سینه مبتلا می شود، چنان چه که گاهی از تخیل جسمی را درون سینش احساس می کند که از آن به بختک تعبیر می کنند.

منبع:قدس آنلاین

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌ها

آسمونی » سلامت » طب سنتی و داروهای گیاهی » دمنوش گیاهی ضد سودا و صفرا

بسیاری از افراد از مشکلات صفرا رنج می برند و به دنبال روش هایی برای درمان آن هستند. آسمونی در این بخش به معرفی چند نوع دمنوش گیاهی ضد سودا و صفرا و همچنین درمان صفرا در طب اسلامی می پردازد.

معرفی چند دمنوش گیاهی ضد سودا و صفرا

دم نوش آویشن: ( طبیعت معتدل )

طرز تهیّه: 1قاشق غذاخوری + 2 لیوان آب جوش + نبات

درمان مزاج صفراوی با غلبه سودا

خواص: تقویت اعصاب، رفع کولیتهای مزمن، مدر (ادرارآور)، ضد انگل و رطوبت بدن، ضد صفرا، مؤثر در درمان زکام ، سرفه و آسم،اشتهـا آور، کاهش دهنده غلظت خون، مقوی جهاز هاضمه ( گوارش )، تقویت بینایی.

باز کننده  انسداد، ، تحلیل برنده بادها و بلغم ، لطیف کننده غذاهای غلیظ ، و جاری کننده حیض بوده ، موجب تنقیه ریه و معده و کبد و روده ها از رطوبت بلغم شده و مانع صعود بخار به مغز می گردد.

مقوی چشم است و در دردکمر و مفاصل سرد و بیماری های رحمی مفید است خوردن آن با آب انجیر جهت سرفه و تنگی نفس ، آب کرفس جهت خرد کردن سنگ مفید است.

آویشن عملکرد سیستم ایمنی بدن را تنظیم می کند. آویشن عملکرد شناختی مغز را بهبود می بخشد و در بیماران دچار بیماری آلزایمر مفید است آویشن خواص ضد تشنجی هم دارد.

دم نوش گل گاوزبان و سنبل الطیب ( طبیعت گرم و تر)

طرز تهیّه : 4 قاشق چایخوری گل گاوزبان با 1 قاشق سنبل طیب بعلاوه 1 عدد لیموعمانی

خواص: آرام بخش اعصاب، خواب آور، ضد سردردهای عصبی ، ضد سودا و صفرا، ضد قولنج و اسپاسم، ضد تشنج و صرع، تقویت کننده قوه باء ( قوه جنسی) .

مفرح ، مقوی روح و حرارت غریزی و قلب و مغز و کبد ، نیکو کننده رنگ چهره ، اخلاط سوخته و سودا بوده و در رفع بیماری های سوداوی .

گل گاوزبان اثرات ضد اسپاسم و گشاد کننده راه هوایی دارد تپش قلب و بیماری های کلیوی مفید است.

دم نوش اکلیل کوهی: (طبیعت گرم و معتدل)

طرز تهیّه: 1 قاشق غذاخوری + 2  لیوان آب جوش + نبات

خواص: گیاه معجزه گر، مقوی اعصاب ، مدر ( ادرارآور )، ضد عفونت کلیه ضد صفرا، ضددلهره و اضطراب، ضد زکام ( سرما خوردگی)، آسم، سیاه سرفه تقویت کننده بدن، مقوی معده، ضد دردهای روماتیسمی، استخوان و کمر، مؤثر در دفع سنگهای کلیه و کیسه صفرا.

درمان غلبه صفرا در طب اسلامی

مرحله اول : اصلاح تغذیه

اولین مرحله از مراحل اصلاح تغذیه دانستن عادات غذایی مضر برای بدن و یافتن جایگزین‌های مناسب برای آن‌هاست. آنچه که بیماری‌های شما را بوجود آورده است، وارد کردن مواد غذایی ناسالم و نامناسب به بدنتان در طول زمانی طولانی است، پس باید قبل از آنکه بدن شما را از سموم بوجود آمده پاک کنیم، جلوی ورود بیشتر این مواد را به بدن شما بگیریم. در ادامه به اختصار به مهم‌ترین عوامل ناسالم کننده ورودی بدن اشاره می‌کنیم.

لازم به ذکر است انجام هر تصمیمی نیاز به زمان دارد و قطعاً ایجاد تغییرات جدی در فرهنگ سلامتی خانواده نیازمند به صرف وقت و حوصله کافیست و انجام ناگهانی و غیر تدریجی موارد گفته شده ممکن است نتیجه‌ای نداشته باشد. در انتها یادآور می‌شویم که هرآنچه در امر پیشگیری هزینه کنید، چندین برابر در درمان پس‌انداز خواهید کرد. علاوه بر اینکه سلامتی نعمتی است که با هیچ پولی جایگزین نمی‌شود. توجه داشته باشید که اصلاح تغذیه صرفاً منحصر به این موضوع که چه نخوریم و چه بخوریم نشده و اینکه چه چیزهایی را چطور مصرف کنیم نیز مسأله مهمی است. در اسلام دستورات بسیار ارزشمندی در این زمینه دارد که رعایت آن‌ها با آنکه ساده هستند اما اثرات فوق‌العاده‌ای در سلامتی ما خواهد داشت. مهم‌ترین این دستورات عبارتند از:

مرحله دوم : پاکسازی سموم

هر ماده ناسالم غذایی پس از خورده شدن، سمومی را در بدن انباشته می‌کند. بدن به طور طبیعی توان دفع سموم را داراست، اما اگر مقادیر این سموم زیاد شوند بدن مجبور به انباشته کردن این سموم خواهد شد. لازم است تا قبل از اتمام کار طی یک برنامه فشرده، سموم انباشته شده را از بدن شما خارج کنیم. برای این منظور رژیم غذایی-دارویی زیر را برای مدت ۷ روز بطور دقیق انجام دهید.

دو وعده در روز آش آبغوره به عنوان وعده اصلی غذایی مصرف کنید.

پودر منضج و مسهل صفرا (یا سه گانه/ثلاثه) وسکنجبین عسلی عنصلی را طبق دستور درج شده بر روی جعبه آن مصرف نمایید

با مصرف دم‌کرده برگ سنا و گل محمدی سعی کنید اسهال ایجاد کنید.

مصرف نوشدارو با عسل بدلیل خواص بیشمار آن و انجام حجامت به شما اکیدا توصیه می‌شود

مرحله سوم : تعدیل مزاج

به مدت دو هفته از خوردن تمامی غذاهای گرم و خشک و بسیار گرم و بسیار سرد خودداری نمایید و در مقابل در این مدت غذاهای با مزاج سرد وتر را به همراه مصلحاتشان زیاد مصرف کنید بعد از دو هفته همه غذاهای سالم وتازه را با مصلح آنها مصرف نمائید

مداومت بر اذکار زیر جهت تسریع درمان شما مفید می‌باشند: یاباسط – یاباعث – یاباقی – یابر – یاحسیب – یاحفیظ – یاحق – یاظاهر – یاعظیم – یاقدوس – یاقوی – یاقیوم – یامقدم – یامقسط – یاواجد – یاوارث – یاوکیل

موارد زیر را رعایت نمایید :

سرکه زیاد بخورید چون امام علی(علیه السلام) میفرمایند : مداومت برخوردن سرکه سودا و صفرا را از بین میبرد و آتش صفرا را خاموش میکند و قلب را زنده میکند

سویق خشک زیاد بخورید چون امام صادق(علیه السلام) میفرمایند: سویق خشک در ناشتا سودا و صفرا و بلغم را از بین میبرد

آب سرد زیاد بخورید چون امام رضا (علیه السلام) میفرمایند: آب سرد حرارت سودا و صفرا را خاموش میکند و صفرا را تسکین میدهد

روغن زیتون و کشمش زیاد بخورید چون پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) می فرمایند: روغن زیتون و کشمش سودا و صفرا را بر طرف میکند و بلغم را از بین میبرد

آلو زیاد بخورید چون امام صادق(علیه السلام) میفرمایند: خوردن آلو در ناشتا سودا و صفرا را خاموش میکند بعد از خوردن غذا

حمام کنید چون امام صادق(علیه السلام) میفرمایند: پس از خوردن غذا حمام کردن سودا و صفرا را از بین میبرد وقت حجامت کردن

انار زیاد بخورید چون امام صادق(علیه السلام) میفرمایند: خوردن انار در وقت حجامت کردن سودا و صفرا را خاموش میکند در حد امکان برای خودتان ایجاد

اسهال نمائید چون پیامبر(صلی الله علیه وآله و سلم) میفرمایند: داروی سودا و صفرا اسهال است

عسل زیاد بخورید چون امام رضا(علیه السلام) میفرمایند: عسل درمان صفرا و سوداست

درمان مزاج صفراوی با غلبه سودا

سویق عدس زیاد بخورید چون امام صادق(علیه السلام) میفرمایند: سویق عدس حرارت صفرا را خاموش میکند

آلوی سیاه زیاد بخورید چون امام رضا(علیه السلام) میفرمایند: آلوی سیاه حرارت صفرا را خاموش میکند

ماهی تازه زیاد بخورید چون امام حسن عسکری(علیه السلام) میفرمایند: خوردن ماهی تازه کباب شده بعد از حجامت دم و صفرا را درمان میکند غذاهای

سرد و تر زیاد بخورید چون امام رضا(علیه السلام) میفرمایند: هركس میخواهدآتش صفرا را خاموش كند هر روزه مقدارى از چیزهاى سرد و رطوبى بخورد و بدن خود را استراحت بدهد و از هواى خنك استفاده كند و كمتر حركت كند و بصورت كسانی كه آنها را دوست دارد بسیار نگاه كند

 

سلام. بهتر هست برای جملاتی که از امام صادق نقل شده که آب سرد و غذاهای سرد و تر زیاد بخورید، منبع ذکر کنید و اشاره کنید که این جملات فقط برای افراد صفرا مزاج گفته شده. خوردن بیش از اندازه شون هم از اونور بوم پرت خواهند کرد پایین مصرف کننده رو! و شخص مورد نظر بلغمی خواهد شد!

در مورد دوستمون هم که گفتن وضو چه ربطی داره، وضو چون آب سرد به نقاط چاکراهای بدن ریخته میشه (دست ها ، پاها و فرق سر و صورت) به تعدیل جریان خون کمک میکنه و باعث کاهش صفرا میشه. البته فقط فایده وضو این نیست. آب به دلیل مولکول های قطبی که داره، با ریخته شدن روی نقاط تیز بدن که محل انباش بارهای الکتریکی هستن، موجب خنثی شدن این بارها از روی سطح بدن میشه و بهتره بگم کلا منفعتش به قدری است که نمیدونم!

دوست گلم .وضو نور هست. حتما تاثیر داره.

واقعا وضو چ ربطی داره اخه. خیلی زشته همه چیو وارد بحث دین میکنید

در مورد دوستمون هم که گفتن وضو چه ربطی داره، وضو چون آب سرد به نقاط چاکراهای بدن ریخته میشه (دست ها ، پاها و فرق سر و صورت) به تعدیل جریان خون کمک میکنه و باعث کاهش صفرا میشه. البته فقط فایده وضو این نیست. آب به دلیل مولکول های قطبی که داره، با ریخته شدن روی نقاط تیز بدن که محل انباش بارهای الکتریکی هستن، موجب خنثی شدن این بارها از روی سطح بدن میشه و بهتره بگم کلا منفعتش به قدری است که نمیدونم!

تبلیغات در آسمونی

021-22072529

asemooni.com/advertising

درمان غلبه سوداء و صفراء – آیت الله تبریزیان

درمان غلبه سوداء و صفراء – آیت الله تبریزیان

درمان غلبه سوداء و صفراء – آیت عباس الله تبریزیاندرمان غلبه سودا در بدن

درمان مزاج صفرا با غلبه سودا

درمان قطعی غلبه سودا

درمان غلبه صفرا تبریزیان

درمان غلبه صفرا در طب سنتی

درمان مزاج صفراوی با غلبه سودا

درمان غلبه صفرا دکتر روازاده

درمان غلبه سودا دکتر روازاده

خانم شریف مطرح کرد؛

استاد حوزه علمیه خواهران با اشاره به اینکه آش منزج اخلاط ثلاله است، گفت: منظور از اخلاط سه گانه این است که آش اخلاطی مانند سودا، بلغم و صفرا را از بدن دفع می کند.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، خانم شریف،  در آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان اینکه غلبه سودا در بدن اضافه بر پیامدهای جسمی موجب بروز پیامدهای روحی نیز در فرد می شود، گفت: کسی که غلبه سودا پیدا کرده بسیار حساس و زود رنج می شود و ممکن است با بروز کوچکترین مشکلی نارحت شود و حتی چنین فردی ممکن از است از گپ و گفت های روزمره نیز نارحت شده و عصبانی شود.

وی افزود: نگرانی نسبت به آینده، اضطراب شدید برای وقایعی که در آینده قرار است اتفاق بیافتد از دیگر پیامدهای روحی غلبه سودا بر مغز است و افراد مبتلا به سودا حتی از صدای تلفن به شدت شوکه شده و منتظر خبر بدی هستند و در نتیجه نمی توانند از زندگی خود لذت ببرند و آرامش خود را از دست می دهند و باید دقت کرد اوج استرس این افراد در هنگام غروب است.

استاد حوزه علمیه خواهران با بیان اینکه یکی دیگر از پیامدهای غلبه سودا در بدن کم خوابی و بی خوابی است،گفت: فرآیند خواب به دو بخش سبک و عمیق تبدیل می شود و باید دقت کرد که این خواب عمیق است که خستگی فعالیت روزانه را از جسم انسان بیرون کرده و به اندام هایی مانند ریه و مغز اجازه می دهد که استراحت کرده و فعالیت کمتری داشته باشند اما در کسانی که با غلبه سودا در مغز مواجه هستند ورود به مرحله خواب عمیق خیلی کم صورت گرفته به همین دلیل عضلات و اندام و حتی مغز فرصت استراحت را پیدا نمی کنند.

درمان مزاج صفراوی با غلبه سودا

خانم شریف ادامه داد: احساس خستگی دائم افراد دارای سودا نیز به همین علت است که وارد مرحله خواب عمیق نمی شوند بنابراین بدن آنها دچار یک ضعف عمومی است و متأسفانه این افراد خیلی دیر بخواب می روند زیرا مغز به دلیل حساسیت بیشتر مدام در حال تبادل اطلاعات یا همان فکر است.

وی افزود: متأسفانه کسانی که علائم غلبه سودا را در مغز دارند در سایر اندام ها نیز این علائم قابل مشاهده و سایر اندام ها نیز کار خود را به درستی انجام نمی دهند.

استاد حوزه علمیه خواهران اظهار کرد: کسانی که دچار بیماری غلبه سودا در مغز هستند بیش از دیگران نیاز به اصلاح غذا دارند زیرا خارج کردن سودا از مغز به دلیل اینکه دسترسی به مغز با وجود سد خونی مغزی دشوار است، کار دشواری بوده و داروها به راحتی به مغز نمی روند، برهمین اساس اصلاح مزاج و تغذیه باید در اولویت قرار گیرد.

خانم شریف تصریح کرد: کسی که دچار سودای مغزی شده باید از مصرف غذاهای سودایی خودداری کند و بهتر است غذاهایی مانند برنج ایرانی را نیز با مصلح آن یعنی زیره، شوی ، زرشک، زعفران و کشمش استفاده کنند و باید مصرف برنج هر روز نبوده و روز درمیان بوده و برنج را با حبوبات و مصلحات آن مصرف کنند.

وی با اشاره به اینکه استفاده از پیاز داغ نیز چون پیاز طبع گرم دارد به عنوان مصلح برای غذاهای بسیار مناسب است، گفت: خوردن آش یکی از بهترین روش ها برای درمان غلبه سودا است زیرا آش منزج اخلاط ثلاثه بوده و اخلاطی مانند بلغم، سودا و صفرا را از بدن دفع می کند

بامعرفت‌ها به مرگ جاهلیت نمی‌میرند!

قانونی به‌نام پوشش

نهم دی‌ماه، روز لگدمال شدن آرزوی دشمنان زیر پای مردم با بصیرت

ورود به بهشت از در باغ بابلان

شاه، عبد، عظیم/ بازخوانی سیره علمی و عرفانی حضرت عبدالعظیم

برگزاری ۴۳۰ حلقه معارفی در رواق حضرت خدیجه(س) حرم مطهر

طرح شعار آزادی حجاب زنان، خیانت به زن است

هم‌افزایی میان انقلابیون در فضای مجازی دنبال می‌شود

آغاز عملیات اجرایی شبستان امام علی(ع) در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب/شبستان حضرت زهرا(س) امسال تکمیل می‌شود

انقلاب فرهنگی در آستان مقدس حضرت معصومه(س) با پیروزی انقلاب اسلامی

نشست اعضای شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت در قم برگزار شد+تصاویر

اهداء پرچم حرم حضرت زینب(س) به تولیت حرم کریمه اهل‌بیت(س)

جسارت به عتبات تصادفی نیست/قرآن و عترت ابزار تحقق «واعتصمو بحبل‌الله» است

سوریه هیچگاه فدارکاری‌های ایران را فراموش نمی‌کند

تولیت حرم حضرت زینب(س) در حرم کریمه اهل بیت(س) حضور یافت+تصاویر

موضع ملت ایران «مرگ بر آمریکا» است/در سایه مقاومت آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند

اعلام فراخوان نخستین کنگره ملی شعر فاطمی(س)

نظام اسلامی با خون شهیدان استحکام یافت

انعکاس ۵۵ هزار دقیقه برنامه معارفی از شبکه‌های داخلی و برون‌مرزی

آیین شکرگزاری ماه رمضان در حرم بانوی کرامت برگزار شد/تجلیل از خادمان بازنشسته +تصاویر

اجرای قانون نیازمند زمینه‌سازی فرهنگی است

لزوم مشارکت دستگاه‌ها و مردم قم در جلوگیری از ترویج واژگان بیگانه

آدرس: حرم حضرت فاطمه معصومه علیها السلام، صحن حضرت صاحب الزمان (عج)

سودا یکی از اخلاط چهارگانه بدن و سرد و خشک است و افرادی که مزاج سودایی دارند، معمولا افراد لاغری هستند(قطعی نیست). افزایش اخلاط ممکن است در  قسمت خاصی از بدن ایجاد شود؛ برای مثال افزایش سودا در مغز منجر به فراموشی و وسواس می شود.

🔹محیط سرد و خشک
🔹غذای سرد و خشک
🔹چغندر و شکر و قند چغندر – لبو
🔹زمینه غم
🔹ترس
🔹غم
🔹کینه
🔹حسد
🔹حرص
🔹بوی تعفن
🔹تنهایی
🔹گوشت گاو
🔹گوشت بز
🔹خوابیدن بین الطلوعین
🔹مرغ
🔹ماهی
🔹غذای فریزری
🔹دوست منفی
🔹بیداری زیاد و دیر خوابیدن
🔹امواج موبایل و وای فای
🔹زیاد گوش دادن موسیقی

✔هرگاه سودا در پوست زیاد شود بیماری کک و مک، لکه های قهوه ای و خال سیاه به وجود می آید.
✔افزایش سودا موجب موی زائد و ضمختی مو نیز می شود.

درمان مزاج صفراوی با غلبه سودا

✔باعث بوی بد بدن و دهان بخاطر سردی و یبوست
✔پوست خشک
✔خشکی دست و پا
✔بد خوابیدن و کابوس
✔تیرگی چهره و سیاهی دور چشم
✔اذیت شدن در سرما
✔دوستدار گرما
✔سردرد
✔کمر درد
✔واریس
✔بواسیر

✔باعث خشکی و در نتیجه آرتروز می شود. و آرتروز گردن نیز بروز می کند.

✔باعث رسوب و تنگی کانال نخاع

✔وسواس فکری (افکار منفی)
✔وسواس عملی
✔فکر و خیال زیاد
✔افسردگی
✔استرس و اضطراب زیاد
✔کابوس
✔دائم با خود حرف زدن

✔سردرد سوداوی
✔با خوردن یا بو کشیدن گرمیجات آرام ترمی شوند
✔تاری و ماتی چشم
✔شب کوری
✔وزوز گوش

✔اشتها زیاد می شود اما کاذب است و توان خوردن کم
✔بوی بد دهان

✔باعث یبوست و خشکی و در نتیجه آن بیماریهایی از قبیل بواسیر می‌شود.
✔نفخ شکم زیاد می‌شود.

امام صادق (ع ) می فرمایند: بادمجان، برای مرٌه سوداء خوب و مفید است.(أمالی الطوسی : ۶۶۶)

توضیح اینکه چگونه نوره میتواند موجب درمان سودا می گردد این است که طبق روایات، وقتی موها رشد می کنند و از سوراخ های ریز پوست بیرون می زنند، و یا خارج شدن ناخن ها از سر انگشتان، می تواند منجر به خروج درد نیز شود. به همین خاطر است که استفاده از نوره و تراشیدن سر و نیز گرفتن ناخن ها امر شده است تا رشد افزایش یافته و دردها خارج گردند.

 

داروی شافیه اگر یازده ماهه شود، برای درمان سودا حاد که منجر به وسواس و ترس شدید می گردد، موثر است. کافی است به میزان یک نخود از شافیه یازده ماهه مصرف شود.

 

 

در طب اسلامی، عسل، برای درمان سودا و صفراء توصیه شده است.
هر که ناشتا و به میزان یک قاشق مرباخوری عسل بخورد، بلغم را قطع کرده، صفرا را می شکند و سودا را قطع می کند.(فقه الرضا ع : ۴۷)

هر که اراده بر آن دارد تا سودا را بسوزاند، بر او باد کثرت قی کردن و فصد کردن عروق و استعمال نوره(طب الإمام الرضا ع (الرساله الذهبیه)، النص، ص:۴۲)

امام صادق (ع): تفکر کن در این دواها و داروها و آنچه که هر یک از آنها در بردارد، این یکی در مفاصل نفوذ می کند و فضولات غلیظ را خارج می سازد، مثل گیاه «شیطرج» و یکی دیگر غلبه سودا را پاکسازی می کند مثل گیاه «افتیمون» (توحید المفضل : ۱۰۶)

 

↵مزاج چیست؟،  ↵دموی مزاج ها،  ↵صفراوی مزاج ها،  ↵بلغمی مزاج ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وبسایت

درمان شدگان طب اسلامی

درمان مزاج صفراوی با غلبه سودا

راهنمای خرید محصولات طب اسلامی

مشاوره تخصصی طب اسلامی مرکزی (09113542821)-پاسخگویی 8 الی 22


کلمه کاربری یا ایمیل *


رمز عبور *


ورود

یک پزشک متخصص طب سنتی با تاکید بر اینکه وجود مقدار متعادل سودا در بدن ضروری است، گفت: غلبه‌ی سودا در بدن، عوارض بدی را در پی خواهد داشت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، سیدباقر فضل‌جو، کارشناس طب سنتی اظهار کرد: بر اساس دیدگاه طب سنتی بدن متشکل از چهار ماده اساسی است که تعادل این مواد اگر از لحاظ کمی و کیفی تغییر یابد سلامتی فرد را دچار مشکل می‎کند.

وی افزود: به دلیل اینکه این چهار ماده‌ی اساسی بدن که عبارتند از “بلغم، خون، سودا و صفرا” موادی سیال، رطوبی و روان هستند، که به آن‌ها اخلاط گفته می‌شود؛ این اخلاط دارای مشخصات، وظایف و مقدار خاصی هستند و متعادل و نرمال بودن آن‌ها برای سلامتی فرد ضروری است.

وی تاکید کرد: محل تولید این چهار خلط کبد بوده و اگر در مقدار آن تغییر ایجاد شده و افزایش یابد یکی از این چهار خلط که سوداست، در قسمت دیگری از بدن تولید شده و موجب زیان بدن خواهد شد.

فضل‌جو خاطرنشان کرد: اگر سودای بدن در حد متعادل و نرمال باشد، در سلامتی فرد بسیار موثر می‎باشد؛ این ماده در استخوان و ناخن باعث جذب مواد مغذی می‌شود که محل ذخیره‌ی آن در طحال است و همچنین موجب رقت خون در عروق شده و در سلامتی فرد نقش موثری را ایفا می‎کند.

درمان مزاج صفراوی با غلبه سودا

وی بیان کرد: اگر در کیفیت یا کمیت سودای بدن اختلال ایجاد شود باعث بروز بیماری در فرد شده و سوء مزاج را به همراه خواهد داشت؛ این مورد با عنوان غلبه‌ی سودا شناخته می‎شود که دارای علایمی چون یبوست، اشتهای کاذب، ریفلاکس و ترشی معده و… است.

وی در خصوص عوارض غلبه‎ی سودا در بدن تشریح کرد: بروز مشکلات روحی-روانی، افسردگی، گوشه‌گیری، فکر و خیال و غم و غصه‌ی فراوان، اختلال در خواب و خواب‌های پریشان و … از جمله مواردی است که در صورت غلبه‌ی سودا در بدن ایجاد شده و در دراز مدت نیز باعث بروز سکته‌های قلبی در اثر انسداد عروق، خودکشی در اثر و… خواهد شد.

این پزشک طب سنتی افزود: غلبه‌ی سودا علاوه بر حالات روحی فرد در قسمت‌های دیگر بدن نیز عوارض مخصوص خود را نشان داده و در پوست نیز عوارضی چون تیرگی پوست، خشکی، کک و مک را در پی داشته و در حالت کلی نیز می‌تواند به لاغری فرد منجر شود.

وی اظهار کرد: افراد در صورت دیدن این علایم به پزشک متخصص طب سنتی مراجعه کرده و همچنین توصیه‌های پزشکی را نیز در این خصوص جدی گرفته و به آن عمل کنند؛ چرا که در صورت بی‌توجهی به غلبه‌ی سودا سلامتی انسان به مخاطره خواهد افتاد.

وی خاطرنشان کرد: تغییر سبک زندگی، فعالیت‌های بدنی، ورزش‌های نشاط آور و… و همچنین استفاده از داروهایی که توسط پزشک متخصص طب سنتی تجویز شده و باعث خارج کردن مقدار اضافی سودا از بدن می‌شود، در این رابطه مهم بوده و باید مورد توجه قرار بگیرد.

فضل‌جو در توصیه به کسانی که دچار غلبه‌ی سودا هستند، بیان کرد: این افراد باید سبک زندگی خود را تغییر داده و از مصرف موادی چون سس، سوسیس، کالباس، ترشیجات، گوشت گاو، قارچ، غذاهای سرخ کردنی، عدس، بادمجان، پیاز خام و… پرهیز کنند.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

اشاره

مطابقت تغذیه و خوراک فرد با نوع مزاج، موقعیت جغرافیایی، شرایط آب و هوایی، سن و حتی اصول و شرایط اجتماعی هر شخص، ضامن سلامتی او می باشد. در طب اسلامی براساس همین معیارها به درمان افراد پرداخته می شود.

در این مقالات سعی شده است تا به معرفی مزاج های پایه افراد، راه های درمان و غذاهای مناسب آن مزاج ها بپردازد. تاکنون مزاج گرم و خشک (مزاج صفراوی)، مزاج گرم و تر (مزاج دموی) و مزاج سرد و تر (مزاج بلغمی) مورد بررسی قرار گرفته است.

قسمت ششم

در این مزاج، خشکی و سردی هر دو با هم زیاد شده است.

درمان مزاج صفراوی با غلبه سودا

الف) خصوصیات ظاهری: پوست خشک، استخوان بندی ظریف، قفسه سینه جمع، اندام باریک و بدون ماهیچه می شود. لب و دهان و بینی کوچک است. رگ ها آشکار، نازک و برجسته می شوند. موهای وز وزی و مجعد دارند، پوست زود خشک و چروک می شود و رنگ پوست به نقره ای نزدیک است.

ب) خصوصیات گوارشی: جگر آن ها سرد و اشتهایشان کم است. زود سیر می شوند، بیشتر تمایل به گرمی جات داشته و به مایعات نیز علاقه دارند. به علت سردی گوارش، قدرت هضم شان بالا نیست و هر چیزی را به راحتی هضم نمی کنند؛ با این حال استعداد چاقی ندارند و اصلاً چاق نمی شوند.

ج) خصوصیات روحی ـ روانی: این افراد، در رفتار بسیار نکته سنج و ریزبین بوده و بازرس کارآمد هستند. معمولاً کم می خوابند، همیشه خسته اند و از لحاظ جنسی، پر تمایل ولی کم توان هستند.

تمام گروه ها و مزاج های یاد شده، اگر در مزاج خود سالم و متعادل باشند، هیچ مشکلی ندارند، طبیعی هستند و می توانند یک زندگی خوب و شاد داشته باشند، اما اگر مزاج جبلّی به صورت بیش از حد بروز کند، مثلاً یک فرد صفراوی، دچار غلبه صفرا شود؛ در اثر افزایش صفرا دچار بیماری می شود. یا اگر یک فرد دموی، از شدت خوردن سردی زیاد، علائم افزایش بلغم را پیدا کند، دچار بیماری می شود و باید تعدیل و درمان گردد.

سودا در بدن از چند راه افزایش می یابد: 1. غلظت خود سودا، یعنی فرد، مواد حاوی سودا زیاد بخورد؛ 2. اگر خون که در کل بدن جریان دارد، در معرض حرارت قرار بگیرد، تبدیل به سودا می شود؛ مثل کارگر نانوایی یا کشاورزها. یا اگر خون در مغز بسوزد و تبدیل به سودا شود؛ مثل تماس با صدای مداوم و سنگین در کارخانه ها؛ 3. سودای دیگر از راه سوخته شدن صفرا به وجود می آید؛ به این صورت که اگر صفرا خیلی بالا برود و بیش از حد باشد، می تواند به سودا تبدیل شود. بنابراین صفرای بالا را باید در مراحل اولیه درمان کرد تا به سودا تبدیل نشود؛ 4. اگر بلغم غلیظ شود و رسوب کند، می تواند به سودا تبدیل شود.

سودا به هر دلیلی در بدن بالا رفت، می تواند بیماری های زیر را ایجاد کند:

الف) اگر سودا در سر زیاد باشد، می تواند باعث کم خوابی شود، اگر مقداری افزایش پیدا کند، می تواند باعث افزایش درک صدا در سر و احساس مداوم وز وز در گوش باشد. در بینی می تواند باعث افزایش قدرت بویایی شود؛ این افراد همیشه بوهای خیلی ضعیف را هم استشمام می کنند.

ب) سودا در عروق ریز رسوب می کند. در دور چشم باعث سیاهی می شود که اگر خونش رقیق شده و سودا بیرون رود، این حلقه سیاه از بین می رود. در پیری این سودا شبیه دانه های عدس بوده در کل پوست منتشر می شود.

سودا در عروق انتهایی می تواند باعث ایجاد واریس پا و در دستگاه گوارش باعث ایجاد بواسیر شود.

ج) سودا در پوست باعث ایجاد اگزمای سودایی می شود، مثل بیماری صدف (سوریاسیس) یا بیماری لوپوس.

د) سودا در مغز باعث افزایش تصویرگری (هالوسیناسیون) می شود. به طور کلی 70% منشأ بیماری های اعصاب و روان افزایش سودا می باشد؛ مثل وسواس، خصوصاً وسواس های فکری؛ بیماری های دو قطبی مثل افسردگی ـ سرخوشی، انواع افسردگی ها و یا انواع تصورات نادرست مغزی.

هـ) یکی از راه های ورود سودا به بدن مصرف مواد مخدر و الکل است. مواد مخدر دارای یک گرمی ابتدایی و یک سردی انتهایی است؛ بنابراین در اثر مصرف مداوم باعث رسوب شدید سودا در بدن می شود. به همین دلیل، این افراد همیشه دارای اندام لاغر بوده و سیاه چرده، خواب آلود، دارای تصورات نادرست و تصویرگری غلط مغزی هستند.

الکل نیز همین تأثیر را بر بدن می گذارد، بنابراین برای بیرون کردن اثرات سمی الکی از بدن باید درمان سودا کرد.

و) اگر سودا بیش از حد در بدن رسوب کند و درمان نشود، می تواند منشأ انواع سرطان ها در بدن باشد. بافت سرطانی مزاجش سوداست و سرطان در هر عضو، ناشی از رسوب سودا در آن عضو است. از این رو برای جلوگیری از بروز سرطان باید سودا را از همان ابتدا که کم است، از بدن بیرون کنیم. یکی از راه های دفع سودا در بدن، مزاج نرم و خوب کار کردن گوارش و روده هاست؛ یعنی یبوست و خشکی مزاج یکی از عوارض رسوب سودا می باشد. اگر افراد بخواهند همیشه سالم و شاداب باشند، باید از یبوست پیشگیری کنند.

به طور کلی درمان بیماری های سودایی چند پایه دارد. یکی از پایه های آن مصرف داروها و غذاهای گرم، مرطوب و سرد مثل سرکه انگبین (که از ترکیب سرکه + عسل + عرق نعناع تشکیل شده) یا شربت عسل (عسل + لیموترش + آب) است که در ضرورت لازم همراه آن از روغن مالی ها و چرب کردن پوست به وسیله روغن های متعادل مثل گل بنفشه استفاده می شود. برای مشکلات سودایی در مغز استفاده از استشمام عطر گل محمدی، عطر یاس، عطر بهار نارنج مفید است.

در کنار این داروها از بادکش گرم، حجامت و فصد هم می توان استفاده کرد. یکی دیگر از درمان های اصلی در رفع سودا رژیم های رفع سوداست که در ادامه به آن می پردازیم.

بدترین نوع تغذیه خوردن غذاهای سرد و خشک است که بسیار به بدن ضرر می رساند. سردی و خشکی با هم مشکلی در بدن ایجاد می کند به نام سودا که اساس و منشأ بسیاری از بیماری های صعب العلاج و خطرناک را تشکیل می دهد.

الف) در اثر خوردن سردی جات مخصوصاً سردی جات خشک، مثل چای، برنج زیاد (خصوصاً برنج های هندی و پاکستانی)، شکلات، قهوه و….

ب) در افراد صفراوی که خود دارای مزاج گرم و خشک هستند، استرس و ناراحتی به سرعت باعث تبدیل شدن صفرا به سودا می شود؛ بنابراین ما معمولاً غلبه سودا را در افراد صفراوی می بینیم.

ج) کسانی که یبوست مزمن دارند؛ زیرا نمی توانند سودای تولید شده در بدن را به راحتی از بدن دفع کنند. این سودا در بدن می ماند و آرام آرام زیاد شده و باعث به وجود آمدن بیماری می شود.

د) کسانی که ساعت های بسیار زیاد زیر حرارت مستقیم آفتاب قرار دارند، در معرض غلبه سودا هستند و باید بیشتر توجه کنند؛ مثل کشاورزان، کارگران راه سازی و جاده سازی و….

هـ) کسانی که از مواد مخدر یا الکل استفاده می کنند. این افراد به مرور دچار غلبه سودا می شوند. افراد سودایی دارای ظاهری خمیده، لاغر اندام، سیاه چرده، رگ های برجسته پوستی و دارای انرژی کم می باشند. معمولاً خیلی زود خسته می شوند و دارای انرژی کافی در زندگی نیستند.

درمان غلبه سودا مقداری پیچیده تر از سایر خلط های دیگر است؛ زیرا در این خلط، سردی و خشکی با هم افزایش پیدا کرده است و نمی توان با گرمی یا سردی به تنهایی آن را درمان کرد؛ به همین دلیل باید از درمان های ترکیبی استفاده کرد. اساس درمان بر یک داروی ترکیبی از: گرمی + تری و خنکی + یک داروی متعادل می باشد. یکی از بهترین این درمان ها، سکنجبین یا همان سرکه انگبین است که با فرمول: 2 واحد عسل + 1 واحد سرکه خانگی + 2 واحد عرق نعناع تهیه می شود.

پایه دیگر درمان این افراد، حل کردن مشکل یبوست آن هاست. همان طور که گفته شد، اگر کسی یبوست نداشته باشد، مقداری از سودای تشکیل شده را به راحتی از گوارش دفع خواهد کرد و اگر سودای ایجاد شده با سودای دفع شده در حال تعادل باشد، فرد هیچ گاه دچار غلبه سودا نخواهد شد. اما اگر فرد به علت های مذکور دارای سودای بالایی باشد، اگر یبوست نداشته باشد، به راحتی غلبه سودا یا تبدیل سودا به سایر موارد دفعی و دفع آن حل خواهد شد؛ اما اگر یبوست داشته باشد، درمان بسیار مشکل خواهد بود.

درمان یبوست بر سه پایه اساسی استوار است:

الف) نخوردن یا کمتر خوردن مواد یبوست زا یا خشک مثل برنج، چای پررنگ، نوشابه و کاکائو.

ب) خوردن مواد ملین مثل: زیتون، روغن زیتون، انجیر، آلو، انگور، طالبی و سبزیجات تازه مثل تره، ریحان و پیازچه و… و غذاهای مسهل مثل آش….

ج) گاهی یبوست آن قدر شدید است که با خوردن مواد غذایی ملین برطرف نشده و نیاز به مسهل دارد. این مسهل می تواند یک نوع خوراکی مثل گل گاوزبان، خاکشیر، آب جوش (خاکشیر 5 دقیقه آرام بجوشد) یا دارو مثل برگ سنا + گل سرخ، صبر زرد و روغن کرچک باشد و از این طریق می توان یبوست را درمان کرد.

مواد زیادی می توانند یبوست را برطرف کنند که با توجه به شرایط، سن، جنس و بیماری افراد متفاوت هستند. پس از درمان یبوست افراد، با رویش های ساده تر می توان سودای اضافی را از بدن دفع کرد.

برای این کار کافی است از مواد و غذاهای گرم به همراه تری استفاده کنیم؛ مثل شربت عسل + آبلیموی خانگی یا عسل + سرکه سیب؛ یا شیره خرما + آب نارج و بسیاری مواد مشابه دیگر.

روش دیگری که در درمان سودای اضافی می تواند کمک کند، خوردن آش است. آش باعث می شود که سودای تمام بدن با هم متصل شده و اصطلاحاً «نُزج» پیدا کنند و به راحتی آماده دفع شدن از بدن گردند. برای این کار می توان از دو روش استفاده کرد:

1. روش سریع که به فرد توصیه می کنیم، این است که پانزده روز متوالی آش میل کند و سایر خوراکی ها را کنار بگذارد و بعضی کمکی های درمانی مثل سیب را هم در کنارش بخورد؛ سپس روز آخر یک مسهل قوی مثل برگ سنا + گل سرخ بخورد تا سودا کامل بیرون رود.

2. روش دیگر این است که به بیمار توصیه می کنیم، یکی از وعده های غذایی اش در روز آش باشد، خصوصاً آش جو؛ این امر نیز به درمان سودا کمک شایانی خواهد کرد. در نهایت، از درمان های موضعه ای مثل فصد یا همان رگ زدن هم می توان بهره گرفت. در کنار آن بادکش گرم و تر و روغن مالی نیز مؤثر است.

 

اشاره

درمان مزاج صفراوی با غلبه سودا

مطابقت تغذیه و خوراک فرد با نوع مزاج، موقعیت جغرافیایی، شرایط آب و هوایی، سن و حتی اصول و شرایط اجتماعی هر شخص، ضامن سلامتی او می باشد. در طب اسلامی براساس همین معیارها به درمان افراد پرداخته می شود.

در این مقالات سعی شده است تا به معرفی مزاج های پایه افراد، راه های درمان و غذاهای مناسب آن مزاج ها بپردازد. تاکنون مزاج گرم و خشک (مزاج صفراوی)، مزاج گرم و تر (مزاج دموی) و مزاج سرد و تر (مزاج بلغمی) مورد بررسی قرار گرفته است.

قسمت ششم

در این مزاج، خشکی و سردی هر دو با هم زیاد شده است.

الف) خصوصیات ظاهری: پوست خشک، استخوان بندی ظریف، قفسه سینه جمع، اندام باریک و بدون ماهیچه می شود. لب و دهان و بینی کوچک است. رگ ها آشکار، نازک و برجسته می شوند. موهای وز وزی و مجعد دارند، پوست زود خشک و چروک می شود و رنگ پوست به نقره ای نزدیک است.

ب) خصوصیات گوارشی: جگر آن ها سرد و اشتهایشان کم است. زود سیر می شوند، بیشتر تمایل به گرمی جات داشته و به مایعات نیز علاقه دارند. به علت سردی گوارش، قدرت هضم شان بالا نیست و هر چیزی را به راحتی هضم نمی کنند؛ با این حال استعداد چاقی ندارند و اصلاً چاق نمی شوند.

ج) خصوصیات روحی ـ روانی: این افراد، در رفتار بسیار نکته سنج و ریزبین بوده و بازرس کارآمد هستند. معمولاً کم می خوابند، همیشه خسته اند و از لحاظ جنسی، پر تمایل ولی کم توان هستند.

تمام گروه ها و مزاج های یاد شده، اگر در مزاج خود سالم و متعادل باشند، هیچ مشکلی ندارند، طبیعی هستند و می توانند یک زندگی خوب و شاد داشته باشند، اما اگر مزاج جبلّی به صورت بیش از حد بروز کند، مثلاً یک فرد صفراوی، دچار غلبه صفرا شود؛ در اثر افزایش صفرا دچار بیماری می شود. یا اگر یک فرد دموی، از شدت خوردن سردی زیاد، علائم افزایش بلغم را پیدا کند، دچار بیماری می شود و باید تعدیل و درمان گردد.

سودا در بدن از چند راه افزایش می یابد: 1. غلظت خود سودا، یعنی فرد، مواد حاوی سودا زیاد بخورد؛ 2. اگر خون که در کل بدن جریان دارد، در معرض حرارت قرار بگیرد، تبدیل به سودا می شود؛ مثل کارگر نانوایی یا کشاورزها. یا اگر خون در مغز بسوزد و تبدیل به سودا شود؛ مثل تماس با صدای مداوم و سنگین در کارخانه ها؛ 3. سودای دیگر از راه سوخته شدن صفرا به وجود می آید؛ به این صورت که اگر صفرا خیلی بالا برود و بیش از حد باشد، می تواند به سودا تبدیل شود. بنابراین صفرای بالا را باید در مراحل اولیه درمان کرد تا به سودا تبدیل نشود؛ 4. اگر بلغم غلیظ شود و رسوب کند، می تواند به سودا تبدیل شود.

سودا به هر دلیلی در بدن بالا رفت، می تواند بیماری های زیر را ایجاد کند:

الف) اگر سودا در سر زیاد باشد، می تواند باعث کم خوابی شود، اگر مقداری افزایش پیدا کند، می تواند باعث افزایش درک صدا در سر و احساس مداوم وز وز در گوش باشد. در بینی می تواند باعث افزایش قدرت بویایی شود؛ این افراد همیشه بوهای خیلی ضعیف را هم استشمام می کنند.

ب) سودا در عروق ریز رسوب می کند. در دور چشم باعث سیاهی می شود که اگر خونش رقیق شده و سودا بیرون رود، این حلقه سیاه از بین می رود. در پیری این سودا شبیه دانه های عدس بوده در کل پوست منتشر می شود.

سودا در عروق انتهایی می تواند باعث ایجاد واریس پا و در دستگاه گوارش باعث ایجاد بواسیر شود.

ج) سودا در پوست باعث ایجاد اگزمای سودایی می شود، مثل بیماری صدف (سوریاسیس) یا بیماری لوپوس.

د) سودا در مغز باعث افزایش تصویرگری (هالوسیناسیون) می شود. به طور کلی 70% منشأ بیماری های اعصاب و روان افزایش سودا می باشد؛ مثل وسواس، خصوصاً وسواس های فکری؛ بیماری های دو قطبی مثل افسردگی ـ سرخوشی، انواع افسردگی ها و یا انواع تصورات نادرست مغزی.

هـ) یکی از راه های ورود سودا به بدن مصرف مواد مخدر و الکل است. مواد مخدر دارای یک گرمی ابتدایی و یک سردی انتهایی است؛ بنابراین در اثر مصرف مداوم باعث رسوب شدید سودا در بدن می شود. به همین دلیل، این افراد همیشه دارای اندام لاغر بوده و سیاه چرده، خواب آلود، دارای تصورات نادرست و تصویرگری غلط مغزی هستند.

الکل نیز همین تأثیر را بر بدن می گذارد، بنابراین برای بیرون کردن اثرات سمی الکی از بدن باید درمان سودا کرد.

و) اگر سودا بیش از حد در بدن رسوب کند و درمان نشود، می تواند منشأ انواع سرطان ها در بدن باشد. بافت سرطانی مزاجش سوداست و سرطان در هر عضو، ناشی از رسوب سودا در آن عضو است. از این رو برای جلوگیری از بروز سرطان باید سودا را از همان ابتدا که کم است، از بدن بیرون کنیم. یکی از راه های دفع سودا در بدن، مزاج نرم و خوب کار کردن گوارش و روده هاست؛ یعنی یبوست و خشکی مزاج یکی از عوارض رسوب سودا می باشد. اگر افراد بخواهند همیشه سالم و شاداب باشند، باید از یبوست پیشگیری کنند.

به طور کلی درمان بیماری های سودایی چند پایه دارد. یکی از پایه های آن مصرف داروها و غذاهای گرم، مرطوب و سرد مثل سرکه انگبین (که از ترکیب سرکه + عسل + عرق نعناع تشکیل شده) یا شربت عسل (عسل + لیموترش + آب) است که در ضرورت لازم همراه آن از روغن مالی ها و چرب کردن پوست به وسیله روغن های متعادل مثل گل بنفشه استفاده می شود. برای مشکلات سودایی در مغز استفاده از استشمام عطر گل محمدی، عطر یاس، عطر بهار نارنج مفید است.

در کنار این داروها از بادکش گرم، حجامت و فصد هم می توان استفاده کرد. یکی دیگر از درمان های اصلی در رفع سودا رژیم های رفع سوداست که در ادامه به آن می پردازیم.

بدترین نوع تغذیه خوردن غذاهای سرد و خشک است که بسیار به بدن ضرر می رساند. سردی و خشکی با هم مشکلی در بدن ایجاد می کند به نام سودا که اساس و منشأ بسیاری از بیماری های صعب العلاج و خطرناک را تشکیل می دهد.

الف) در اثر خوردن سردی جات مخصوصاً سردی جات خشک، مثل چای، برنج زیاد (خصوصاً برنج های هندی و پاکستانی)، شکلات، قهوه و….

ب) در افراد صفراوی که خود دارای مزاج گرم و خشک هستند، استرس و ناراحتی به سرعت باعث تبدیل شدن صفرا به سودا می شود؛ بنابراین ما معمولاً غلبه سودا را در افراد صفراوی می بینیم.

ج) کسانی که یبوست مزمن دارند؛ زیرا نمی توانند سودای تولید شده در بدن را به راحتی از بدن دفع کنند. این سودا در بدن می ماند و آرام آرام زیاد شده و باعث به وجود آمدن بیماری می شود.

د) کسانی که ساعت های بسیار زیاد زیر حرارت مستقیم آفتاب قرار دارند، در معرض غلبه سودا هستند و باید بیشتر توجه کنند؛ مثل کشاورزان، کارگران راه سازی و جاده سازی و….

هـ) کسانی که از مواد مخدر یا الکل استفاده می کنند. این افراد به مرور دچار غلبه سودا می شوند. افراد سودایی دارای ظاهری خمیده، لاغر اندام، سیاه چرده، رگ های برجسته پوستی و دارای انرژی کم می باشند. معمولاً خیلی زود خسته می شوند و دارای انرژی کافی در زندگی نیستند.

درمان غلبه سودا مقداری پیچیده تر از سایر خلط های دیگر است؛ زیرا در این خلط، سردی و خشکی با هم افزایش پیدا کرده است و نمی توان با گرمی یا سردی به تنهایی آن را درمان کرد؛ به همین دلیل باید از درمان های ترکیبی استفاده کرد. اساس درمان بر یک داروی ترکیبی از: گرمی + تری و خنکی + یک داروی متعادل می باشد. یکی از بهترین این درمان ها، سکنجبین یا همان سرکه انگبین است که با فرمول: 2 واحد عسل + 1 واحد سرکه خانگی + 2 واحد عرق نعناع تهیه می شود.

پایه دیگر درمان این افراد، حل کردن مشکل یبوست آن هاست. همان طور که گفته شد، اگر کسی یبوست نداشته باشد، مقداری از سودای تشکیل شده را به راحتی از گوارش دفع خواهد کرد و اگر سودای ایجاد شده با سودای دفع شده در حال تعادل باشد، فرد هیچ گاه دچار غلبه سودا نخواهد شد. اما اگر فرد به علت های مذکور دارای سودای بالایی باشد، اگر یبوست نداشته باشد، به راحتی غلبه سودا یا تبدیل سودا به سایر موارد دفعی و دفع آن حل خواهد شد؛ اما اگر یبوست داشته باشد، درمان بسیار مشکل خواهد بود.

درمان یبوست بر سه پایه اساسی استوار است:

الف) نخوردن یا کمتر خوردن مواد یبوست زا یا خشک مثل برنج، چای پررنگ، نوشابه و کاکائو.

ب) خوردن مواد ملین مثل: زیتون، روغن زیتون، انجیر، آلو، انگور، طالبی و سبزیجات تازه مثل تره، ریحان و پیازچه و… و غذاهای مسهل مثل آش….

ج) گاهی یبوست آن قدر شدید است که با خوردن مواد غذایی ملین برطرف نشده و نیاز به مسهل دارد. این مسهل می تواند یک نوع خوراکی مثل گل گاوزبان، خاکشیر، آب جوش (خاکشیر 5 دقیقه آرام بجوشد) یا دارو مثل برگ سنا + گل سرخ، صبر زرد و روغن کرچک باشد و از این طریق می توان یبوست را درمان کرد.

مواد زیادی می توانند یبوست را برطرف کنند که با توجه به شرایط، سن، جنس و بیماری افراد متفاوت هستند. پس از درمان یبوست افراد، با رویش های ساده تر می توان سودای اضافی را از بدن دفع کرد.

برای این کار کافی است از مواد و غذاهای گرم به همراه تری استفاده کنیم؛ مثل شربت عسل + آبلیموی خانگی یا عسل + سرکه سیب؛ یا شیره خرما + آب نارج و بسیاری مواد مشابه دیگر.

روش دیگری که در درمان سودای اضافی می تواند کمک کند، خوردن آش است. آش باعث می شود که سودای تمام بدن با هم متصل شده و اصطلاحاً «نُزج» پیدا کنند و به راحتی آماده دفع شدن از بدن گردند. برای این کار می توان از دو روش استفاده کرد:

1. روش سریع که به فرد توصیه می کنیم، این است که پانزده روز متوالی آش میل کند و سایر خوراکی ها را کنار بگذارد و بعضی کمکی های درمانی مثل سیب را هم در کنارش بخورد؛ سپس روز آخر یک مسهل قوی مثل برگ سنا + گل سرخ بخورد تا سودا کامل بیرون رود.

2. روش دیگر این است که به بیمار توصیه می کنیم، یکی از وعده های غذایی اش در روز آش باشد، خصوصاً آش جو؛ این امر نیز به درمان سودا کمک شایانی خواهد کرد. در نهایت، از درمان های موضعه ای مثل فصد یا همان رگ زدن هم می توان بهره گرفت. در کنار آن بادکش گرم و تر و روغن مالی نیز مؤثر است.

 

این مجله مخصوص کودک و نوجوان می باشد.

پیام زن
ویژه مسائل زنان و خانواده

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
محمد جعفری گیلانی
سید ضیاء مرتضوی

3

7733305
7738743
7733305
payam-zan_man@aalulbayt.org

قم، صندوق پستی 371…

پرسمان
فرهنگی، اجتماعی، دانشجویی

مرکز فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری
سید محمدرضا فقیهی
محمد باقر پور امینی
1380
3

7747240
7735473
7743816
info@porseman.net
www.porseman.n…

مبلغان
فرهنگی – تبلیغی
حوزه

1385/6/1
3
mbl

رییس هیات فوتبال خراسان رضوی گفت: در رابطه با تقسیم وظایف و انتخاب مسئولان کمیته‌های هیات فوتبال خراسان رضوی، انچه برای ما مهم است، تاثیرگذاری مثبت و نگاه سازنده افراد است.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: ایران وارد نیم‌کره مثبت شده و در حال حاضر می‌تواند زمان بخرد، مذاکراتش با اروپا را طولانی کند و حتی می‌تواند فرصت 60 روزه‌ای که به اروپا داده را تمدید نماید زیرا الان زمان به نفع ایران شده است.

دقیق یادم نیست اما یک پسر 16- 17 ساله دبیرستانی بودم.

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر مشهد گفت: در شهرها بحث پدافند غیرعامل بسیار حائز اهمیت است؛ بدین معناکه یک شهر چند…

قائم مقام معاونت بهداشتي و معاونت در امور فني مرکز بهداشت خراسان رضوی گفت: آموزش‌وپرورش وزارت‌خانه پر هزینه‌ای است؛ در جایی…

درمان مزاج صفراوی با غلبه سودا

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: برای تفویض چند مورد از اختیارات وزیران و دستگاه‌های اجرایی به استان خراسان رضوی، پیگیری های لازم…

شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد از تعطیلی دو روزه خط دو مترو مشهد به منظور یکپارچه سازی سامانه‌های عملیاتی برای بهره‌برداری از ادامه این خط خبر داد.

عضو نظام مهندسی معدن خراسان رضوی گفت: در معدن کاری ماشین آلات نقش اساسی را ایفا می‌کند و تمامی ماشین آلات سنگین معدنی وارداتی هستند.

معاون پشتیبانی جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: جهاد دانشگاهی خراسان رضوی با ورود به  حوزه آموزش‌های ورزشی و تربیت بدنی  از برگزاری مسابقات ورزشی در راستای توسعه فرهنگ ورزش و سلامت استقبال نموده و آماده همکاری با سایر نهادها در حوزه ورزش است.

استاندار خراسان رضوی گفت:  با دستگاه قضا هماهنگ کردیم تا برخی پروژه‌های سرمایه‌گذاری که تعطیل شده مجددا آغاز به کار کنند.

اولین دوره مسابقات فوتسال جام رمضان جهاد دانشگاهی با حدود 1000 شرکت کننده در قالب 80 تیم در 6 رده سنی شب گذشته با معرفی تیم‌های برتر پایان یافت.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت‌حیدریه گفت: ششمین قطار گردشگری خراسان‌رضوی با 130 مسافر برای اولین بار وارد تربت‌حیدریه شد.

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: در حال حاضر با توجه به شرایط استان خراسان و آمادگی که در دستگاه‌های اجرایی وجود دارد مشکل خاصی برای پذیرایی از مسافران تابستانی در استان نداریم و از همه دعوت می‌کنیم که در تابستان به مشهد سفر کنند؛ چرا که امکانات برای پذیرایی از گردشگران و زائران کاملا آماده است.

عضو هيأت علمي پژوهشكده‌ علوم گياهي دانشگاه فردوسي مشهد گفت: به هیچ عنوان نمی‌توان ارزش مادی گیاهان هرباریوم را تعیین کرد.

رئیس کمیته سیاسی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در خراسان رضوی گفت: جریانات حامی دولت در استان نسبت به انتصاب فرماندار مشهد دغدغه‌مند هستند، نقش فرماندار به عنوان نماینده عالی دولت در شهر مشهد و هماهنگ‌کننده دستگاه‌های اجرایی حایز اهمیت است.

شهردار فیض‌آباد گفت: شهر فیض‌آباد تا پایان سال جاری به شهر هوشمند تبدیل می‌شود.

خواب شبانه در طبیعت یکی از بهترین تجربیات زندگی هر فرد می‌تواند باشد اما اگر در طی شب فرد به میزان کافی استراحت و خواب نداشته باشد در طی روز دچار کوفتگی بدن و همچنین با کمبود انرژی مواجه می‌شود از این‌رو هر شخص طبیعت‌گرد باید نکاتی را در نظر داشته باشد تا بتواند خوابی شبی را آسوده سپری کند.

رئیس اداره بهزیستی تایباد گفت: این نهاد حمایتی به بیش از سه هزار و 375 خانوار با 16 هزار و 875 مددجو خدمات ارائه می‌دهد که 460 نفر از این تعداد را زنان سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند که حدود 19 درصد افراد تحت پوشش را شامل می‌شود.

اولین دوره مسابقات عملیاتی ترکیبی آتش‌نشانان با رویکرد انتخاب تیم برتر آتش‌نشانی جهت حضور در مسابقات بین‌المللی مشهد، جمعه 24 خردادماه در زمین اسکیت پارک ملت برگزار شد.

نمایش «عشق جلاد» در سالن اصلی تئاتر شهر مشهد به روی صحنه خواهد رفت.

اولین دوره مسابقات فوتسال جام رمضان جهاد دانشگاهی با حدود 1000 شرکت کننده درقالب 80 تیم و 6 رده سنی شب گذشته با معرفی تیم‌های برتر پایان یافت.

کارشناسان عنوان کردند: با افزایش روند تغییرات آب وهوایی، خطر درگیری مسلحانه نیز افزایش می‌یابد.


درمان مزاج صفراوی با غلبه سودا
درمان مزاج صفراوی با غلبه سودا
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *