درمان فتق بیضه با لیزر

خواص دارویی و گیاهی



سوال دارید؟ با ما تماس بگیرید:
21 2288 6635-38

چرا این خطا اتفاق افتاد؟

صفحه مورد نظر حذف شده یا شما آدرس آن را اشتباه در مرورگر تایپ کرده اید.

الان چکار می توانم بکنم؟

با استفاده از دکمه زیر، به صفحه نخست بازگردید و مجددا تلاش کنید.

© 213-214 Akhbar Rasmi | All Rights Reserved

نبض ما مرجع پزشکی و سلامت – دانستنیهای سلامت و مشاوره پزشکی

گردآوری – نبض ما

جدار شکم و کف لگن از نظر آناتومی از لایه های مختلف شامل عضلات و بافت نگه دارنده یا فاسیا تشکیل شده است. در صورتی که این عضلات و فاسیا به علل ژنتیکی و یا فشار بیش از حد شل شود باعث برجسته گی در ناحیه پوست محل می شود که به آن فتق یا باد فتق گفته می شود.

فتق ممکن است مادرزادی باشد که اغلب پسربچه ها و به علت نقص در سیر نزولی بیضه ها ایجاد می شود که ممکن است همراه با آب در بیضه یا هیدروسل نیز باشد. گاهی باد فتق در نوزادان و یا کودکان دیده می شود. در این موارد بافت پوشاننده احشاء داخلی قبل از تولد بطور کامل بسته نشده است.

تخمین زده می شود که حدود 5 درصد کودکان مبتلا به فتق کشاله ران می شوند ( پسرها از دخترها ) که البته بعضی از آنها تا سن بلوغ علامتی نخواهند داشت.

در بسیاری از مواقع هیچگونه دلیل روشنی برای باد فتق پیدا نمی شود، اگر چه گاهی اوقات این بیماری با بلند کردن وزنه های سنگین رابطه دارد.

به هر علتی فشار داخل شکم بیش از حد بالا رود ممکن است باعث پارگی پریتوان و فاسیا و عضلات و باعث ایجاد فتق شود. مثلاً بیماری مزمن ریه، سرفه های مزمن، سیگار کشیدن، که برداشتن ناگهانی وسایل از مواردی هستند که باعث باد فتق می شوند. در مواردی نیز فتق به دنبال عمل های جراحی باز شکمی ایجاد می شود که به علت آسیب دیدن عصب عضلات حین جراحی باعث شل شدن عضله و ایجاد فتق می شود.

در بزرگسالان به علت بزرگی پروستات بیمار مجبور می شود که از زور زدن جهت خارج کردن ادرار استفاده کند که این زور زدن مزمن باعث ایجاد فتق اینگوینال بالای بیضه ها می گردد.

اصول رابطه جنسی پس از جراحی فتق در اینمطلب بخوانید.

محل باد فتق ، همیشه در شکم است که شایعترین محل آنها عبارتند از:

۱-فتق دور ناف

۲-فتق بیضه و یا بالای آن که فتق اینگوینال یده می شود.

۳-فتق انسزیونال که در محل عمل جراحی قبلی دیده می شود. در حالت عمومی اگر پیش‌رفتگی هرنیا به‌سمت درون بدن باشد فتق داخلی و اگر بیرون‌ زدگی احشا به بیرون از بدن صورت گیرد٬ فتق خارجی می‌گیرد.

فتق‌های داخلی ثانویه به دلیل رشد تومورها که فورامن اکسیپیتال(فتق لوزه‌ای) و یا سوراخ تخم مرغی شکل را اشغال می‌کند.

جابجایی و بیرون‌زدگی هسته دیسک در کانال اسپینال ستون فقرات گردنی٬ مهره سینه‌ای، ناحیه کمری یا ستون فقرات است. این فتق نیز یک فتق داخلی است.

یک فتق داخلی بوده که در آن جابجایی و نفوذ احشا شکمی به درون حفره قفسه سینه از راه پرده دیافراگم صورت می‌گیرد. شایع‌ترین نوع آن فتق هیاتال است که به بیرون زدن معده از حفره شکمی و پس از جابجایی دیافراگم به سمت قفسه سینه و مری گفته می‌شود.

کمبود چه ویتامینی خطرناک است؟

درمان های گیاهی اسپاسم عضلانی

علائم گرمازدگی خفیف و درمان آن

8 تغییر آزار دهنده بدن پس از چهل سالگی

که بیشترین آمار ابتلا به فتق را شامل شده و از نوع فتق خارجی است و جابجایی و خروج یکی از احشا آزاد یا قابل جابجایی را شامل می‌گردد.

در این فتق ما برجستگی در ناحیه کشاله ران و یا درون کیسه بیضه را داریم و این نوع از فتق در مردان بسیار شایعتر از زنان است.

برجستگی در قسمت بالای ران ایجاد شده و در زنان از مردان دیده می شود.

برجستگی در اطراف ناف ایجاد می شود و در صورتی اتفاق می افتد که عضلات اطراف ناف نتوانند کاملاً آن ناحیه را بپوشانند.

علامت هاب اصلی باد فتق درد و برجستگی است هرچند بسته به نوع فتق علائم دیگری نیز داریم مثلاً هرنی هیاتال ریفلاکس معده به مری مشاهده می شود. اگر روده در کیسه فتق گیر کند فتق مختنق یده می شود که اگر جا نیفتد مورد اورژانس است و جراحی فوری الزامی است.

از مشخصات فتق این است که در حالت ایستاده و با زور زدن برجسته و بزرگتر می شود و در حالت خوابیده از بین می رود.

دو دلیل واضح برای درمان فتق، یکی دردی است که با ایستادن های طولانی یا بلند کردن اشیاء سنگین یا با زور زدن ایجاد می شود و دیگری آن است که به واسطه وجود تورم در محل مربوطه، باعث نارضایتی بیمار از نظر زیبایی می گردد . اما دلیل اصلی جهت ترمیم فتق این است که ممکن است روده یا عضوی دیگر، داخل  فتق به دام بیفتد و قادر به خارج شدن از آن نباشد  که لذا باعث انسداد روده و به دنبال آن، گانگرن یا سیاه شدگی و پاره شدن روده می شود و با جراحی از وقوع این پدیده مرگبار جلوگیری می شود.

قطعی ترین روش درمان فتق جراحی است که به صورت سرپایی و بدون بستری در بیمارستان و با بی حسی نخاعی و یا بیهوشی انجام می شود.

روش جراحی به صورت باز و یا لاپاراسکوپی امروزه انجام می شود. برای فتق های بزرگ که همراه شل شدگی عضلات هستند بهترین روش درمانی عمل جراحی باز است که با برش کوچکی روی محل فتق پوست و فاسیا باز و ساک فتق که همان محتوی روده ها می باشد آزاد و به داخل شکم انتقال داده و کف فتق با نخ نایلون کاملاً ترمیم می شود.

شایعترین عارضه پس از عمل فتق درد می باشد که ممکن است چند ماه بعد از عمل ادامه داشته باشد و تدریجاً از بین می رود. عوارض نادر آن آسیب به عروق بیضه ها هنگام جدا کردن فتق می باشد که نادر است. سوزش و خارش محل نیز از عوارض بعد از عمل بوده که تدریجاً از بین می روند.

به توصیه های زیر پس از عمل لازم است عمل شود:

۱- به مدت ۲ ماه از انجام کارهای سنگین و فعالیت های ورزشی و سنگین باید اجتناب کرد.

۲- درد بعد از عمل طبیعی بوده و با مصرف مسکن و گرم نگاه داشتن محل عمل تدریجاً از بین خواهد رفت.

۳- داشتن مقاربت بعد از عمل هیچ مانعی ندارد.

 

دکتر سلام

رفع چین و چروک پیشانی با روش های طبیعی+ویدئو

هشداری درباره تزریق بوتاکس +ویدئو

آیا اسکن هسته ای قلب خطرناک است؟+ویدئو

وزن ایده آل متناسب با قد شما چند است؟

عوارض و علل گذاشتن باطری قلب +ویدئو

ویدیو های سلامت

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

علل و درمان انواع جوش صورت/ویدئو

۹ ماه بارداری از ابتدا تا انتها (تشکیل و رشد جنین)+[ویدئو]

رفع سریع دندان درد به روش خانگی

کاشت مو به روش sut + فیلم کاشت مو

مطالب پیشنهادی

بهترین بره رژیم لاغری برای کاهش وزن

عمل لابیاپلاستی برای این زنان ممنوع است!

لیزر موهای زائد چه عوارضی دارد؟

هزینه اصلاح طرح لبخند چقدر است ؟

گردشگری سلامت یا توریسم درمانی چیست؟

آنچه را که باید درباره کاربرد اسکن استخوان بدانید

آزمایش ایدز یا عفونت HIV در بهترین آزمایشگاه

چه زمانی تست پاپ اسمیر انجام شود؟

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

کاشت مو به روش sut + فیلم کاشت مو

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

نبض ما، پایگاه اینترنتی نشاط و سلامتی و دارای مجوز فعالیت است که تیم تولید کننده محتوای آن از پزشکان متخصص، اعضای هیئت علمی و اساتید دانشگاه، خبرنگاران و مترجمین و مشاورین مجرب تشکیل شده است .

نبض ما با ارائه جدیدترین مطالب علمی و کاربردی و با هدف بالا بردن سطح آگاهی و اطلاعات عامه مردم در حوزه پزشکی با هدف ارتقای سطح فرهنگ سلامت عمومی و بهبود سبک زندگی فارسی زبانان، می کوشد تا در جهت تندرستی، زیبایی، تغذیه سالم، تناسب اندام، مسائل مربوط به بهداشت مردان و زنان و مادر و نوزاد، مشاوره پزشکی، روان درمانی، بهداشت جنسی و زناشویی و سایر اطلاعات مفید در رابطه با سلامتی ، مخاطب را با ارائه مطالب صحیح و بروز رسانی شده یاری و راهنمایی نماید. لذا مطالب ارائه شده در سایت به هیچ عنوان جایگزین پزشک و تشخیص و تجویز آن نیست.

دکتر تقوی، فوق تخصص جراحی بیمارستان ولیعصر قائمشهر در این باره گفت: عمل جراحی به روش لاپاراسکوپی در جراحی های مختلف مثل کیسه صفرا سال هاست در مراکز مختلف انجام می گردد و در حال حاضر جراحی به روش لاپاراسکوپی بر روی معده، کولون و هرنی (فتق) نیز انجام می گردد.
دکتر تقوی با بیان اینکه از یک سال قبل حدود 24 مورد جراحی فتق به روش لاپاراسکوپی در بیمارستان ولیعصر قائمشهر با موفقیت انجام گردید افزود: در روش لاپاراسکوپی، درد و برش ناحیه عمل بسیار کمتر از جراحی به روش باز است اما احتمال عود بیماری در جراحی به روش باز و لاپاراسکوپی بسته به تجربه جراح می باشد که  استفاده از مش در جراحی احتمال برگشت بیماری را به حداقل می رساند.
این فوق تخصص جراحی، مدت زمان جراحی را حدود 1 ساعت و 15 دقیقه عنوان کرد و بیان کرد: با توجه به گران بودن قیمت مِش، فقط جراحی  فتق کشاله ران در این مرکز انجام می گردید اما با تهیه تجهیزات مورد نیاز توسط مسئولین بیمارستان، شرایط برای انجام جراحی فتق های نافی و جداره شکم نیز مهیا گردید. در حاضر با فراهم آوردن تمامی امکانات در بیمارستان ولیعصر قائمشهر، بیمارانی که از نظر بیهوشی عمومی مشکلی نداشته باشند می توانند با مراجعه به درمانگاه جراحی، با این روش درمان شوند.

دکتر داورنیا متخصص جراحی عمومی جراح دستگاه گوارش ، جراح پلاستیک و ترمیمی

درمان هموروئید ( بواسیر ) 

درمان شقاق یا فیشر

درمان فیستول مقعد

درمان سینوس موئی

لیزر لیپولیز

لیپوساکشن

ابدومینوپلاستی ( فرم دهی و جمع کردن شکم )

حلقه معده

بالون معده

اسلیو معده

بای پس معده

جراحی سینه

جراحی پلک

تزریق ژل

تزریق بوتاکس

لیزر موهای زائد

درمان فتق

درمان تیروئید

دکتر داورنیا متخصص جراحی عمومی جراح دستگاه گوارش ، جراح پلاستیک و ترمیمی

درمان هموروئید ( بواسیر ) 

درمان شقاق یا فیشر

درمان فیستول مقعد

درمان سینوس موئی

لیزر لیپولیز

لیپوساکشن

ابدومینوپلاستی ( فرم دهی و جمع کردن شکم )

حلقه معده

بالون معده

اسلیو معده

بای پس معده

جراحی سینه

جراحی پلک

تزریق ژل

تزریق بوتاکس

لیزر موهای زائد

درمان فتق

درمان تیروئید


«وقتی محتویات شکم (مثل روده) از یک بخش از جدار آن بیرون می‌زند، فتق اتفاق افتاده است.» این ساده‌ترین تعریف برای فتق است. علت ایجاد فتق، یک نقص در جدار شکم است که در بچه ها، خانم ها و آقایان دیده می شود.




خیلی از مردم فکر می‌کنند فتق فقط در ناحیه کشاله ران ایجاد می‌شود، ولی این ضایعه می‌‌تواند در همه جای شکم یا جاهای دیگر بدن به وجود آید؛ به عنوان مثال، فتق نافی هم وجود دارد.

 

دکتر محمدرضا صفری نژاد، اورولوژیست، با بیان این جملات می افزاید:

علت ایجاد فتق، یک نقص در جدار شکم است که در بچه ها، خانم ها و آقایان دیده می شود.

 

آنچه در کشاله ران به شکل یک برجستگی خودنمایی می کند، روده ها هستند که از داخل شکم به دلیل نقصی که وجود دارد، پایین آمده و برآمدگی توده ای ایجاد کرده اند.

 

این متخصص کلیه و مجاری ادراری درباره مفهوم نقص جداره شکم توضیح می دهد: جدار شکم پوششی دارد که اگر قسمتی از این پوشش وجود نداشته باشد، حتی اگر به اندازه یک سکه باشد، از محل روده ها بیرون می زند. به تدریج حتی این سوراخ بزرگ تر و فتق نیز بزرگ تر می شود.

 

به گفته وی، علت ایجاد این نقص گاهی مادرزادی است و گاهی دلیل آن شل بودن و ضعف جدار شکم در بعضی نقاط است.

به عبارتی می توان گفت جدار شکم مثل پارچه ای می ماند که قسمتی از آن در برخی افراد آرام آرام با گذشت زمان مقاومت خود را از دست می دهد و ضعیف می شود و درست از همین نقطه، روده ها بیرون می زنند.

 

تشخیص فتق آسان است

دکتر صفری نژاد با اشاره به این که حتی فتق هایی که در شکم هم هستند، برآمده و برای بیمار قابل تشخیص و مشاهده است، ادامه می دهد: وقتی مثلا روده ها از جداره شکم بیرون می زنند، این ناحیه به اندازه یک توپ تنیس برآمده می شود.

 حتی در افراد چاق هم که چربی شکمی دارند، این برجستگی قابل مشاهده است و پزشک با معاینه متوجه آن می شود.


این اورولوژیست معتقد است: تشخیص ندادن فتق با این که این ضایعه هیچ دردی ندارد، بعید است، چون گاهی اگر دیر برای درمان اقدام شود، به اندازه یک هندوانه کوچک ممکن است بزرگ شود، بنابراین پیش از هر کس خود بیمار متوجه این مشکل می شود.


 

پیشگیری از ابتلا امکان دارد؟

به گفته دکتر صفری نژاد، چون ما نمی دانیم چه کسی دچار فتق خواهد شد و کسانی که نقصی در جدار شکمشان نباشد به هیچ وجه دچار فتق نخواهند شد، به هیچ وجه نمی توانیم به همه توصیه کنیم کار سنگین انجام ندهند و هیچ ورزش و راه حلی هم برای پیشگیری وجود ندارد.

 

درمان فتق فقط با جراحی

تنها راه درمان فتق جراحی است و این عارضه هرگز خود به خود و یا با دارودرمانی بهبود نمی یابد.

 

دکتر صفری نژاد با بیان این مطلب تاکید می کند: علم پزشکی جراحی فتق را جزو موارد فوری می داند.

 

همان طور که می دانید هم اصطلاح اورژانس و هم اصطلاح فوری برای درمان های جراحی وجود دارد. عمل فتق اورژانسی نیست، ولی فوریت دارد، چون محتویات شکم که گاه شامل روده هم می شود، بیرون زده و اگر پیچ بخورد، روده سیاه می شود و عارضه بسیار شدیدی به وجود می آید که درمان مشکل تری هم دارد، بنابراین افراد مبتلا به فتق، در اولین فرصت باید جراحی شوند و به امید این که روزی خودبه خود بهبود می یابند، نباشند و این کار را به تاخیر نیندازند.

 

جراحی فتق ساده است

این استاد دانشگاه با اشاره به این که جراحی فتق بسیار ساده و سرپایی است و برای انجام آن بیهوشی عمومی لازم نیست و با بی حسی نخاعی هم می توان آن را انجام داد، می افزاید:

گاهی بیمار حداکثر یک روز بستری می شود، ولی در موارد بیماران صبح بستری و بعدازظهر مرخص می شوند. وی تاکید می کند: مثل هر عمل دیگری بیمار باید مراقب باشد محل جراحی عفونت نکند و آن را تمیز نگه دارد تا ترمیم یابد.

 

فتق عود می کند اگر

گاهی فرد مبتلا به فتق جراحی می شود، ولی چند ماه یا چند سال بعد، دوباره دچار فتق می شود و این مشکل عود می کند.

 

دکتر صفری نژاد درباره علت این اتفاق می گوید: گاهی جراحی در حالی انجام می شود که عامل ایجادکننده فتق از بین نرفته است. مثلا خیلی از مردهای مسن به علت بزرگی پروستات، حین ادرار زور می زنند و این کار باعث افزایش فشار داخل شکم و ایجاد فتق در آنها می شود. در این بیماران ابتدا باید پروستات جراحی شود تا عامل ایجادکننده فتق از بین برود و بعد جراحی فتق انجام بگیرد، در غیر این صورت، عود اتفاق می افتد.

 

اگر بخواهیم فتق بعد از جراحی عود نکند، چه باید کرد؟ دکتر صفری نژاد در پاسخ به این پرسش می گوید: باید عوامل ایجاد و مستعدکننده فتق را از بین ببریم، مثل بزرگی پروستات و سرفه مزمن باید درمان شود و اگر بیمار کار سنگین دارد، باید بعد از جراحی آن را کنار بگذارد. حتی به جوان هایی که عمل فتق می کنند، توصیه می شود از پرداختن به ورزش هایی مانند وزنه برداری، هالتر زدن و بپرهیزند، چون باعث بروز فشار داخل شکم می شود و امکان عود فتق را بالا می برد.


فتق در بچه ها


این متخصص کلیه و مجاری ادرار هشدار می دهد: والدین باید توجه ویژه به فتق های مادرزادی که بخصوص در پسربچه ها دیده می شود، داشته باشند و هر نوع تورم و بزرگ شدن کیسه بیضه را جدی بگیرند، چون می تواند نشانه وجود فتق باشد و از آنجا که بچه ها گریه می کنند و فشار داخل شکمشان بالا می رود، مستعد این هستند که به تدریج اندازه فتقشان بزرگ شود، بنابراین در اولین فرصت بعد از تشخیص، عمل فتق برای آنها هم فوریت دارد.

 

دکتر صفری نژاد هشدار می دهد: توده ای که ایجاد می شود و فتق دارد، هیچ دردی ندارد و اگر داشته باشد، نشانه خطر است. مثلا در برخی خانم ها گاهی محتویات فتق یکی از تخمدان هاست که از داخل لگن وارد کیسه فتق شده است. گاهی تخمدان همان جا پیچ می خورد و فرد دچار دل درد بسیار شدید می شود.

 

آنچه ما را مستعد فتق می کند

عوامل مساعدکننده فتق، متعدد است. در بعضی افراد جداره شکم باز است و به این دلیل مستعد ابتلا به فتق هستند، ولی هنوز از این جدار باز چیزی بیرون نزده و اگر کارهای سنگین انجام دهند و هر کاری که باعث افزایش فشار داخل شکمشان شود، به عنوان مثال زور بزنند، سرفه های ممتد و طولانی مدت داشته باشند و فتقشان نمایان می شود.

 

ابتلا به پروستات هم به این دلیل که هنگام ادرار به فرد فشار وارد می شود، بیمار را مستعد ابتلا به فتق می کند.

بخش سلامت تبیان


منبع: جام جم – زهرا سادات صفوی

 

مطالب مرتبط:

فتق؛ انواع و درمان آن

فتق در کودکان

برآمدگی لایه‌های قدامی جدار شکم یا ران (فتق)

فتق دیافراگم، مادرزادی است

واریکوسل چیست؟

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *