درمان عفونت دندان زنان باردار

خواص دارویی و گیاهی

مشکلات و بیماری های دهان و دندان در دوران بارداری می توانند به راحتی درمان شوند، اما اگر عفونت و التهاب دهان، دندان و لثه درمان نشود می تواند برای سلامت مادر و جنین خطرناک باشد. در این مقاله به اینکه آیا مشکلات دهان و دندان در بارداری خطرناکند یا خیر اشاره می کنیم.

به علت کارکرد ویژه و نفوذ هورمون‌های بارداری و همچنین افزایش جریان خون در تمامی بدن مثل دهان در دوران بارداری، معمولا لثه‌ها نرم، متورم و حساس‌تر از حالت معمول می‌شوند و احتمال التهاب لثه و عفونت دندان نیز افزایش می‌یابد. بنابراین، اگر از مراجعه به دندانپزشک بیزارید، این تنها زمانی است که نباید از ملاقات با او غافل شوید، حتی اگر این‌طور بنظر برسد که مشکلی وجود ندارد. فراموش نکنید که حتی با درد خفیف دندان احتمال عفونت دندان در بارداری وجود دارد، به همین دلیل باید از کوچکترین علائم نیز غافل نشوید. درمان عفونت دندان در بارداری اهمیت بسیاری دارد زیرا اگر درمان نشود می تواند باعث آسیب به رشد جنین گردد.

 

 

درمان عفونت دندان زنان باردار

با پیروی از موارد زیر می‌توانید مشکلات پیش‌روی را به حداقل برسانید:

 

 

 

 

توجه کنید که نباید هیچ یک از مشکلات دهان، لثه و دندان درد را در دوران بارداری نادیده بگیرید. درمان فوری و به موقع می تواند شما و جنین را از خطر حفظ کند.

ممکن است، لثه‌های ملتهب و دندان درد در بارداری نشانه  بیماری‌ به “جینجیوایتیس” (gingivitis) باشد که اگر بدون درمان رها شود، می‌تواند به مشکلات دهان و دندان (peridental) منجر شود. بیماری‌های پریودنتال می‌توانند به عفونتی منجر شوند که شما و جنین تان را تحت تاثیر قرار دهد و برای بارداری خطرناک است.

 

 

 

زمانی‌که دندادن‌هایتان را می‌شوئید یا نخ دندان می‌کشید، مقدار کمی خونریزی از لثه‌ها قابل انتظار است، چرا که لثه‌ها در این دوران آسیب‌پذیر می‌شوند. به همین علت برخی خانم‌ها با فکر این‌که احتمالا خونریزی شدیدتر می‌شود، از کشیدن نخ دندان خودداری می‌کنند. ولی اگر با وجود مراقبت از دندان‌هایتان، خونریزی و درد ادامه یافت، هرچه سریع‌تر با دندانپزشک خود مشورت کنید.

درصورتی‌که به هرگونه درمان دندانی نیاز دارید، حتما قبل از اجرای هرگونه مداوا، دندان پزشک خود را از بارداریتان مطلع کنید. بهتر است، برای درمان‌های انتخابی دندان‌هایتان تا بعد از به دنیا آمدن فرزندتان صبر کنید، اما اگر به هرگونه مشکل دندانی مبتلایید، مثل دندان شکسته یا تورم چرکی، فورا برای مداوای آن به دندان پزشک مراجعه کنید.

 

 

 

باید از رادیوگرافی و عکسبرداری دندان در بارداری با اشعه ایکس خودداری کنید، اما اگر اجرای آن ضروری است، قبل از تصمیم‌گیری درباره بهترین روش برای اجرای آن، مراتب را با پزشک و دندانپزشک خود درمیان بگذارید. زیرا ممکن است عفونت شدید در لثه یا دندان به شما آسیب برساند تا عکس بردای با اشعه ایکس.  

 

 

 

متخصصین زنان و زایمان توصیه می کنند: هنگام شستشوی دندان‌ها در دوران بارداری از فشار زیاد بر روی دندان و لثه خودداری کنید و از مسواکهای بسیار نرم  استفاده کنید. درصورتی‌که مسواک زدن به سمت انتهای دهانتان باعث حالت تهوع شما می‌شود، نخ دندان بکشید و از دهانشویه استفاده کنید.

قرص‌های آهن و Buso drops نیز به عنوان ضدالتهاب عمل می‌کند و باعث التیام بافت مخاطی دهان می‌شوند. ویتامین C به تقویت و ترمیم سلول‌های بدنی کمک کرده و در مرکبات، بروکلی، سیب‌زمینی، گوجه فرنگی و دیگر میوه‌ها و سبزی‌ها یافت می‌شود. اگر باردار هستید، حتماً مقدار پیشنهادی روزانه را مصرف کنید و اگر از مکمل ویتامین C استفاده می‌کنید، مقدار پیشنهادی آن تقریبا 8 میلی‌گرم در روز است. بهتر است مواد غذایی حاوی ویتامین های لازم را هم حتماً مصرف کنید. 

 

اگر هنوز باردار نشده اید، به شما توصیه می کنیم پیش از باردار شدن به دندانپزشک بروید و پس از درمان همه بیماری ها و مشکلات دهان و دندان اقدام به بارداری کنید.

 

 

 

 

نویسنده :
تیم تالیف و ترجمه نی نی پلاس

منبع: نی نی پلاس

سلامت مادر در بارداری

سلامت مادر در بارداری

سلامت مادر در بارداری

سلامت مادر در بارداری

سلامت مادر در بارداری

وزن و تغذیه در بارداری

درمان عفونت دندان زنان باردار

وزن و تغذیه در بارداری

این بخش در حال طراحی می باشد

خواجه شمس الدین محمد حافظ شیرازی که با “حافظ شهرت دارد شاعر ایرانی است که آثار او یکی از ارجح ترین متون ادبیات فارسی به شمار می رود و دیوان اشعار او تقریبا در خانه هر فارسی زبانی یافت می شود و فال حافظ یکی از مشهورترین فال های مورد علاقه ایرانیان است .

زندگی و شعرهای او تاکنون بارها سوژه تحلیل گران در سراسر دنیا بوده و بیش از هر نویسنده دیگری در نوشتار فارسی زبانان پس از قرن چهاردهم تاثیر گذاشته است. همچنین باید گفت تاثیر اشعار حافظ تنها برای ایرانی ها و یا فارسی زبانان نبوده بلکه آثار او بسیاری از افراد برجسته تاریخ را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

درمان عفونت دندان زنان باردار

از جمله گوته شاعر و نویسنده معروف آلمانی اثریبه “دیوان غربی شرقی دارد که مجموعه ای از اشعار او به سبک و سیاق فارسی و تاثیر پذیرفته از اشعار حافظ است. و یا در نمونه ای دیگر نویسنده، فیلسوف، شاعر و آهنگ ساز آلمانی فریدریش نیچه بارها در نوشته هایش از حافظ برده است. جان پاین شاعر و مترجم انگلیسی و مترجم دیوان حافظ، از این شاعر به عنوان یکی از سه تن شاعران بزرگ دنیا یاد کرده و از او در کنار حافظ، دانته و ویلیام شکسپیر بزرگ ترین شاعران دنیا هستند.

با وجود تاثیر زیادی که حافظ در زندگی و فرهنگ ایرانی ها داشته ولی جزئیات محدودی از زندگی او به خصوص اوایل عمرش در دست است و اطلاعات موجود برگرفته از حکایات مختلف است. حافظ در شیراز و در حدود سال های ۷۲۰ تا ۷۲۹ قمری به دنیا آمده، ظاهرا مادرش اهل شهر کازرون بوده و پدرش بهاءالدین محمد داشته و در طول دوره سلطنت اتابکان در فارس، از اصفهان به شیراز مهاجرت می کند.

در برخی متون آمده حافظ شیرازی در دوران کودکی پدرش را از دست می دهد و برادران بزرگتر او و مادرش را رها می کنند و وی برای امرار معاش در نانوایی مشغول به کار می شود ولی از آنجا که علاقه زیادی به کسب دانش داشته، در کنار آن به تحصیل علم مشغول می شود. همچنین معروف است که وی از همان کودکی قرآن را با چهارده روایت متفاوت حفظ کرد و از این رو ملقب به “حافظ شد که بعدها آن را به عنوان تخلص خود انتخاب نمود.

حافظ در دوران حیاتش حمایت چندین حکام وقت را داشت. او به دربار شاه شیخ ابواسحاق راه یافت (گفته می شود وقتی حافظ در سنین نوجوانی بود، این شاه بر مسند قدرت نشست) و در دوره شاه مبارزالدین محمد از شاهان آل مظفر نیز حضور داشته که احتمالا به شغل دیوانی می پرداخته و منبع در آمد او از شغل دیوانی بوده است. ولی شکوفایی آثار او در زمان ۲۷ سال فرمانروایی شاه جلال الدین (شجاع شاه) بود.

برخلاف تاریخ تولد او که چندان دقیق نیست، ولی زمان فوت او را بسیاری از مورخان متفق القول سال ۷۹۲ قمری می دانند. یکی از حکایات نقل شده و قابل توجه در این زمان که بی ربط به دیوان فال حافظ (که در خطوط بعدی به آن می پردازیم) نیست، مربوط به خاکسپاری حافظ است. گفته می شود از آنجا که حافظ در اشعار خود به وفور از نوشیدن می و شراب خواری سخن رانده، در زمان فوت او در بین بسیاری جدال پیش آمد که آیا حافظ به راستی مسلمان بوده و یا آیا باید وی را طبق رسوم مسلمانان به خاک بسپارند. از این رو تصمیم بر این شد که تفالی به دیوان حافظ زده ( فال حافظ ) و از خود وی چاره جویی کنند. ولی با آمدن بیت زیر همه آنها مجبور به سکوت شده و دست از جدال برداشتند:

قدم دریغ مدار از جنازهٔ حافظ که گرچه غرق گناه است، می‌رود به بهشت تفاوت اشعار حافظ با دیگر شاعران صاحب

با مطالعه اشعاری از شاعران بسیار ی نظیر انوری، نظامی، مولوی، سعدی و دیگر کسانی که به خوبی برای علمای شرقی آشنا هستند، می توان مشاهده کرد که هریک به شیوه خود پیامی برای بشریت دارند. ولی اگر با تدبر بیشتری به این اشعار توجه کنیم، نقطه اساسی پیام همه آنها این است که بزرگترین گنج و دارایی انسان، همانا روح و روان باطنی نهفته در اوست که با وجود یک جرقه الهی حقیقی در آن، می تواند بر همه عناصر متخاصم و ناخوشایند طبیعت فائق آید. در حالی که ایمان در روح انسان می تواند به شیوه های مختلف بزرگ و برجسته در قالب نظم و نثر یا هنر و ساختار توصیف شود ولی ایمان تنها یک عقیده مذهبی یا عرفانی نیست بلکه یک ارتباط همه جانبه با این حقیقت است که هر انسانی منشاء وجود است.

و بعد حافظ می آید، شاعری که می توان گفت بزرگترین خواننده روح انسان است. در او تمام تلاش ها، غم و اندوه ها، پیروزی و شادی ها، امیدها و ناامیدی های تک تک انسان ها نمایان گر می شود. در اشعار حافظ ارتباط مستقیم و بی درنگ با جهان بیرونی و یا به بیان دیگر، واقعیت بی نهایت جهان ماده و آینه روح ابدی را می بینیم، وجود مطلقی که در آن ماده و روح یکی بوده ولی هر دو دارای جنبه ها و حالت های بی نهایتی هستند.

بی دلیل نیست که “دیوان اشعار او در سراسر شرق، تبدیل به کتاب بزرگ فال نما در سراسر دنیا و نه فقط ایران شده تا حدی که بسیاری او را “لسان الغیب می ند، بدین معنی که گویی از ضمیر غیب آگاه است. گرچه خود حافظ خلاف این نظر را داشته و هیچکس را آگاه ازغیب نمی داند، چراکه در یکی از ابیاتش می خوانیم:

ز سر غیب کس آگاه نیست قصه مخوان کدام محرم دل ره در این حرم دارد

شاید بتوان گفت حافظ بزرگ ترین شاعر عرفانی ایران باشد، شاعری که بینش معنوی و الهام بخش فوق العاده ای دارد. با وجود آنکه نزدیک به شش قرن از حیات حافظ و شعرهایش می گذرد، هنوز هم غزل های او در زندگی مردم تاثیرگزار است.

بسیاری از ایرانی ها رسم دارند هر زمان به مشکل و یا گره ای در کارشان برخورد می کند و یا حتی یک سوال کلی در ذهن خود دارند، آن سوال را در ذهن خود نیت کرده و سپس از غزل های حافظ شیرازی راهنمایی می خواهند و یا حتی با خواندن اشعار او، نسبت به آن موضوع آرامش خاطر بیشتری دست پیدا می کنند.

اکثر اوقات نیز حافظ به روش مبهم و مرموز خود از طریق غزل هایش، سوال کننده را وا می دارد تا به آینه درون خود نگاه کند و با منعکس شدن آینه درون در غزل حافظ، آن شخص به یک جواب، راهنمایی و یا مسیر الهام بخش دست پیدا می کند.

در فال حافظ ، رسم است که اولین خطی که چشم خواننده به آن می افتد، جواب مستقیمی به سوال اوست و باقی غزل به نوعی روشن کننده آن موضوع است.

(c) 26-218 persianv.com All Rights Reserved

© باز نشر مطالب اختصاصی سایت فقط با ذکر منبع و لینک مطلب در سایت persianv.com مجاز میباشد .

حدیث هفته/ امام صادق علیه السلام: آنگاه كه روزه می گیرى باید چشم و گوش و مو و پوست تو هم روزه‏ دار باشند.«یعنى از گناهان پرهیز كند.»


جام خانواده؛


 

تاکنون ارتباطی بین پوسیدگی دندان و بارداری به طور قطعی مشخص نشده است. در واقع پوسیدگی دندان، در تمام دوران زندگی و از جمله طی بارداری به عملکرد باکتری‌ها در دهان، رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات و بهداشت ضعیف دهان باز می‌گردد.  بر همین اساس دکتر آرش منصوریان، دانشیار و مدیر گروه بیماری‌های دهان و فک و صورت دانشگاه علوم پزشکی تهران بشدت بر حفظ بهداشت دهان و دندان طی بارداری تاکید می‌کند و می‌گوید: کنترل روند پوسیدگی طی بارداری بسیار مهم است؛ زیرا بزاق مادر، اولین وسیله انتقال باکتری‌های عامل پوسیدگی دندان به نوزاد است.


 

درمان عفونت دندان زنان باردار

این متخصص بیماری‌های دهان در گفت‌و‌گو با جام‌جم این تصور را که از دست رفتن حداقل یک دندان در هر بارداری امری اجتناب‌ناپذیر است، نادرست می‌داند و توضیح می‌دهد: برخی افراد تصور می‌کنند که طی بارداری، کلسیم دندان‌های مادر به تأمین نیاز جنین اختصاص می‌یابد، در حالی‌که نیاز کلسیمی جنین از طریق ذخیره استخوانی مادر تامین می‌شود. به این علت مصرف کلسیم برای حفاظت از دندان‌ها مجاز نیست و فقط ممکن است پزشک برای تامین نیازهای تغذیه‌ای عمومی مادر و کودک، کلسیم تجویز کند.


 


خونریزی از لثه زیاد اتفاق می‌افتد

شایع‌ترین عارضه دهانی در دوران بارداری ژنژیویت حاملگی یا همان خونریزی و حساس شدن لثه‌ها نسبت به محرک‌های موضعی همچون مسواک است.دکتر منصوریان درباره این عارضه می‌‌گوید: خونریزی از لثه‌ها ناشی از التهاب لثه‌ها و افزایش ترشح هورمون استروژن طی بارداری است که معمولا از ماه دوم بارداری شروع می‌شود. این متخصص به جرم دندان نیز به عنوان یکی از عوامل موثر در خونریزی از لثه‌ها اشاره می‌کند و می‌افزاید: جرم‌گیری و حفظ بهداشت مناسب دهان طی بارداری ضروری است و بنابر تاکید دندانپزشکان در صورتی که جرم‌ها به ایجاد ضایعه‌های خونریزی دهنده منجر شود یا جویدن را با مشکل روبه‌رو سازد، باید از طریق جراحی یا لیزر برداشته شود.


 

3 ماهه دوم بارداری؛ زمان رسیدگی به مشکلات دندانی

سه ماهه دوم بارداری بی‌خطرترین دوره برای انجام هر نوع اقدام درمانی در حوزه پزشکی و دندانپزشکی است؛ البته در هر شرایطی بهتر است کارهای اساسی دندانپزشکی یا اعمال جراحی مهم را تا بعد از زایمان به تأخیر انداخت. به گفته دکتر منصوریان اوایل سه ماهه سوم هم، زمان خوبی برای درمان‌های معمول دندانپزشکی است، اما بعد از اواسط سه ماهه سوم نباید هیچ‌گونه عمل دندانپزشکی انتخابی برای باردار صورت بگیرد. نکته بسیار مهم آن‌که بارداران باید از دراز کشیدن طولانی‌مدت روی صندلی دندانپزشکی اجتناب کنند تا دچار عوارض ناشی از کاهش فشارخون نشوند. درباره سه ماهه اول بارداری نیز به علت آسیب‌پذیر‌بودن جنین در این دوره هیچ‌گونه عمل دندانپزشکی انتخابی نباید انجام گیرد.


 


ترس از رادیوگرافی‌های دندانی

انجام رادیوگرافی دندانی در دوران بارداری از مواردی است که هنوز مورد بحث است. بی‌شک از کاربرد اشعه طی بارداری بویژه در سه ماهه اول باید اجتناب کرد، زیرا جنین در حال رشد به طور خاصی مستعد آسیب‌های ناشی از پرتونگاری است. دکتر منصوریان اضافه می‌کند: چنانچه انجام درمان‌های دندانپزشکی ضرورت پیدا کند، معمولا برای تشخیص صحیح و درمان مناسب نیاز به رادیوگرافی خواهد بود. در چنین شرایطی استفاده از روپوش‌های سربی ضروری است. با این حال تاکید می‌شود که باوجود ناچیز بودن خطرات رادیوگرافی‌های دندانپزشکی، دندانپزشک نباید در دوران بارداری بی‌پروا اقدام به تجویز آن کند؛ یعنی رادیوگرافی باید به طور انتخابی و فقط هنگام ضرورت و به منظور رسیدن به اهداف تشخیص و درمان مناسب انجام شود.


 


استامینوفن؛ بهترین داروی مسکن در بارداری

بسیاری از باردارانی که به رفع مشکلات دندانی خود اقدام می‌کنند برای استفاده از مسکن‌ها در دوره بعد از درمان دچار تردید هستند و به همین علت حاضرند درد بکشند، اما مسکن نخورند. دکتر منصوریان برای رفع نگرانی چنین افرادی مصرف استامینوفن را به عنوان بهترین داروی مسکن انتخابی طی بارداری توصیه و اظهار می‌کند: مصرف آسپرین‌ها خطر انقباض مجاری عروقی، خونریزی‌های پس از زایمان و تأخیر در زایمان را به دنبال خواهد داشت که این خطر در سه ماهه سوم افزایش می‌یابد.


 

درباره آنتی‌بیوتیک‌ها نیز پنی‌سیلین‌ها، اریترومایسین و سفالوسپورین‌ها برای مادر باردار و فرزندش بی‌خطر است. در صورت کنترل نشدن عفونت با این داروها باید میزان مصرف دارو را افزایش داد یا دفعات تجویز را کرد. همچنین تتراسایکلین در دوران بارداری نباید تجویز شود، اما بهترین توصیه به بارداران برای درمان مشکلات دندانی آن است که رادیوگرافی‌ها، اعمال ترمیمی، روکش دندان و جراحی‌های مهم را تا بعد از بارداری به تأخیر اندازند.


 


بی باک نیوز / 28

«برای مشاهده  جدیدترین اخبار جذاب و خواندنی کلیک کنید»

باسلام من درماه اوایل ماه 6بارداری هستم وبه علت دنداندرد شدید خواب درست درشبهاندارم ازشماخواهشمندم مرادردرمان یاکم شدن درد دندان تا بعدازتولدفرزندم راهنمایی کنید باتشکر

9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *