درمان سردرد های میگرنی با داروهای گیاهی

درمان سردرد های میگرنی با داروهای گیاهی
درمان سردرد های میگرنی با داروهای گیاهی

کانال تلگرام

ارسال به تلگرام

خانه

فروشگاه

منوی سایت

درمان سردرد های میگرنی با داروهای گیاهی

موضوعات

جمعه

ویژه ها:

سردرد معمولاً یک‌ علامت‌ خوش‌خیم‌ است‌. سردرد ممکن‌ است‌ نیاز به ‌ارزیابی‌ فوری‌ داشته‌ باشد و آن‌ زمانی‌ است‌ که‌ سردرد ناتوان ‌کننده‌ بوده‌ یا همراه‌ با نقایص‌ عصبی‌ (Neurologic defects) باشد.

سردرد و  میگرن‌

سردرد معمولاً یک‌ علامت‌ خوش‌خیم‌ است‌. سردرد ممکن‌ است‌ نیاز به ‌ارزیابی‌ فوری‌ داشته‌ باشد و آن‌ زمانی‌ است‌ که‌ سردرد ناتوان ‌کننده‌ بوده‌ یا همراه‌ با نقایص‌ عصبی‌  (Neurologic defects) باشد.

خوشبختانه‌ ۹۵ درصد سردردها، علل‌ جدی‌ ندارند و فقط‌ ۵% اختلال‌ زمینه‌ای‌ عصبی‌ جدی ‌دارند. سردردهای‌ ثانویه‌ به بیماریهای دیگر که‌ نیاز به‌ بررسی‌ جدی‌ دارند شامل‌ خونریزی‌های‌ حاد یا تحت‌ حاد داخل‌ مغزی‌. اختلالات‌ عروقی‌ مغزی ‌و CVA، مننژیت‌، آنسفالیت‌ و هیدروسفالی‌ انسدادی‌ است‌. اما داروهای‌ گیاهی‌ از دیرباز برای‌ رفع‌ سردردهای‌ تنشی و سردردهای‌ میگرنی‌ (علل‌اولیه‌) کاربرد بسیار وسیعی‌ داشته‌اند. داروهای‌ گیاهی‌ موثر در سردرد و میگرن‌ شامل‌:

 

– آنتی‌میگرن‌ (Antimigrain): 

شکل‌ دارویی‌: قطره  ۳۰ml (شرکت داروسازی گل دارو)

موارد مصرف:

۱- پیشگیری‌ از حملات‌ میگرنی‌.

۲- سردردهای‌ با منشاء میگرنی‌.

راه‌ مصرف‌ و دوزاژ:

۱- به‌ محض‌ شروع‌ اولین‌ آثار حمله‌ میگرنی‌ ۴۰-۳۰ قطره‌ داخل‌ یک‌ فنجان‌ آب‌ سرد با کمی‌ قند میل‌ شود و در صورت‌ لزوم‌ یکساعت‌ بعد قابل ‌تکرار است‌.

۲- جهت‌ پیشگیری‌ از حمله‌ میگرنی‌ و سردرد صبح‌ و شب‌ مطابق‌ دستور فوق‌ مصرف‌ شود.

 

 

– هایپیران‌ (Hypiran): 

شکل‌ دارویی‌: قطره‌ ml30 (شرکت دارو گستر رازی)

موارد مصرف:

۱- افسردگی‌

۲- میگرن‌

۳- سردردها و تحریکات‌ عصبی‌ و نورآلژی‌

۴- بی‌خوابی‌

۵- ترس‌ و آشفتگی‌ روانی‌

۶- شب ‌ادراری‌ کودکان‌

۷- افسردگی‌های‌ سنین‌ کهولت‌

۸- دردها و سردردهای‌ دوران‌ قاعدگی‌.

راه‌ مصرف‌ و دوزاژ: دارو باید حداقل‌ به‌ مدت‌ ۶-۵ هفته‌ بطور مداوم‌ مصرف ‌شود.

۱- بزرگسالان‌: ۳-۲ مرتبه‌ در روز ۳۰-۲۰ قطره‌ از آب‌ ریخته‌ و میل‌ شود.

۲- کودکان‌ بالای‌ ۳ سال‌: دو مرتبه‌ هر بار ۱۵-۱۰ قطره‌ در آب‌ ریخته‌ و میل‌ شود.

افراد میگرنی‌ با دستور پزشک‌ مرتباً مصرف‌ نمایند، در مورد امراض‌ عصبی ‌پس‌ از یک‌ دوره‌ مصرف‌ چند ماهه‌ برحسب‌ نیاز و وضعیت‌ بیمار آن‌ را به ‌تدریج‌ کاهش‌ داده‌ و یا قطع‌ نمایند.درمان سردرد های میگرنی با داروهای گیاهی

در مورد دردها و سردردهای‌ دوران‌ قاعدگی‌ باید ۷-۵ روز قبل‌ از شروع‌ دوره‌ یک‌ تا دو مرتبه‌ در روز و هر مرتبه‌ ۳۰-۲۰ قطره‌ در آب‌ ریخته‌ و میل‌ شود.

نکات‌ قابل‌ توجه‌:

۱- مصرف‌ درد در زمان‌ شروع‌ و یا هنگام‌ حمله‌ میگرن‌ یا سردردهای‌ عصبی‌ و یا مصرف‌ آن‌ به‌ طور منقطع‌ موثر نخواهد بود.

۲- چون‌ دارو تلخ‌ مزه‌ است‌ لذا بایستی‌ آنرا در نصف‌ لیوان‌ آب‌ یا آبمیوه‌ ریخته‌ و میل‌ شود.

۳- بهترین‌ زمان‌ مصرف‌ دارو بعد از نهار و شام‌ است‌.

۴- مصرف‌ دارو در برخی‌ از افراد در روزهای‌ اول‌ ممکن‌ است‌ باعث‌ تشدید سردردهای‌ میگرنی‌ و یا ناراحتی‌های‌ معده‌ گردد که‌ پس‌ از ادامه‌ مصرف‌ در دو هفته‌ از بین‌ رفته‌ و تکرار نخواهد شد.

 

– پرفوران‌ (Perforan): 

شکل‌ دارویی‌: قرص پوشش دار ۱۶۰mg (ایران داروک و گل دارو)

موارد مصرف:

۱- درمان‌ افسردگی‌.

۲- درمان‌ بی‌خوابی‌.

۳- ضد اضطراب‌.

۴- درمان‌ سردردهای‌ عصبی‌ و سردردهای‌ دوران‌ قاعدگی‌.

۵- درمان‌ میگرن‌.

راه‌ مصرف‌ و دوزاژ: روزی‌ ۳ بار هر بار یک‌ قرص‌ همراه‌ با یک‌ لیوان‌ آب‌ میل ‌شود.

عوارض‌ جانبی‌: احتمال‌ بروز واکنشهای‌ آلرژیک‌ و حساسیت‌ به‌ نور وجود دارد.

نکات‌ مهم‌:

۱- پس‌ از مصرف‌ دارو از قرار گرفتن‌ بیش‌ از حد در معرض‌ نور و یا آفتاب ‌شدید خودداری‌ گردد.

۲- بهتر است‌ دارو قبل‌ از غذا مصرف‌ شود.

۳- مصرف‌ دارو در روزهای‌ اول‌ ممکن‌ است‌ باعث‌ ایجاد ناراحتیهای‌ گوارشی ‌و یا تشدید سردرد گردد که‌ حداکثر پس‌ از دو تا چهار هفته‌ از بین‌ می‌رود.

 

 

– تانامیگرن‌ (Tanamigraine): 

شکل‌ دارویی‌:  کپسول   ۱۲۵mg(شرکت داروسازی زهراوی)

موارد مصرف: پیشگیری از دردهای‌ میگرنی‌.

راه‌ مصرف‌ و دوزاژ: روزانه‌ ۲-۱ کپسول‌ بعد از غذا همراه‌ با مقداری‌ آب ‌(ترجیحاً بعد از صبحانه‌ و شام‌).

منع مصرف‌ها و موارد احتیاط‌:

۱- در کودکان‌ زیر ۲ سال‌ و در دوران‌ حاملگی‌ و شیردهی‌ منع مصرف دارد‌.

۲- اثرات‌ دارو ۸-۴ هفته‌ بعد ظاهر می‌گردد.

۳- بیش‌ از ۴ ماه‌ نباید مصرف‌ شود.

۴- در صورت‌ پیدایش‌ عوارض‌ جانبی‌ مصرف‌ دارو باید قطع‌ شود.

۵- بعلت‌ پیشگیرانه‌ بودن‌ دارو باید به‌ طور مرتب‌ روزانه‌ حداقل‌ یک ‌کپسول‌ مصرف‌ شود.

عوارض‌ جانبی‌ دارو:

۱- خارش‌ ملایم‌.

۲- زخم‌ دهان‌.

۳- ناراحتی‌های‌ گوارشی‌ در صورت‌ مصرف‌ بیش‌ از ۴ ماه‌.

شرایط‌ نگهداری‌ دارو: دارو در محل‌ خشک‌ و حرارت‌ کمتر از C20 نگهداری ‌شود.

سایر داروهای‌ موثر در سردردهای‌ عصبی‌ و میگرن‌ شامل‌ چای‌ سبز، والریک‌، جینکوتیدی‌، افشره‌ پرتقال‌



نبض ما مرجع پزشکی و سلامت – دانستنیهای سلامت و مشاوره پزشکی

به گزارش نبض ما به نقل از ایسنا ، “میگرن” یکی از مهم‌ ترین مشکلاتی است که بسیاری از آن رنج می‌برند و متأسفانه هنوز دارویی برای درمان قطعی آن وجود ندارد. در عین‌ حال افراد مبتلا به میگرن همواره با توصیه‌ های مختلف اطرافیان روبرو هستند؛ بد نیست بدانید در طب سنتی سردرد ها به ۲۸ نوع مختلف تقسیم می‌شوند که میگرن یکی از آن‌ هاست.

دکتر علی بهادری، متخصص طب سنتی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: بیشتر افرادی که میگرن دارند، افرادی سردمزاج هستند که زود عصبی می‌ شوند و به‌ واسطه این عصبانیت، تغییراتی در طبع آن‌ها ایجاد می‌شود که می‌ تواند زمینه‌ ساز بروز سردرد های میگرنی باشد. به همین دلیل در اولین اقدام درمانی، طبع این افراد باید گرم‌ تر شود.

از طرفی یکی از علل مهم میگرن، سمومی است که به‌ طور کامل از بدن دفع نمی‌ شود. در این افراد معمولا روده‌ ها خوب کار نمی‌ کنند و فرد با مشکل یبوست مواجه است. برای دفع سموم، هم از طریق سیستم گوارش (به‌ وسیله خوراکی‌ های دفع سموم مثلا مصرف آش گشنیز در سه روز متوالی) و هم از طریق حجامت اقدام می‌شود تا هم از شدت دردها کاسته شده و هم فاصله حمله‌ های میگرنی کمتر شود.درمان سردرد های میگرنی با داروهای گیاهی

بهادری خاطرنشان کرد: در واقع حجامت و زالو درمانی از جمله بهترین روش‌ های درمانی سردرد های میگرنی به‌حساب می‌ آیند که البته حتما باید توسط متخصص طب سنتی انجام شوند تا نتیجه‌ بخش باشند.

وی افزود: مصرف بسیاری از مواد غذایی می‌ تواند باعث بروز یا تشدید سردرد های دردناک دوره‌ای یا همان میگرن شود که پنیر، گوجه‌ فرنگی، فلفل قرمز و سیاه، غذاهای سرخ‌ شده و ادویه‌ دار، ماهی‌ دودی، ماهی تن، پیاز داغ، باقلا، آجیل، نان سفید، شکر، حبوبات، کلم، سرکه، چای پررنگ و … ازجمله این خوراکی‌ ها هستند. بنابراین درصورتی‌ که میگرن دارید، باید دور آن‌ ها یک خط قرمز بکشید.

این متخصص طب سنتی بیان کرد: ناراحتی کبد، داشتن دندان خراب، ابتلا به ضعف چشم، انجام کار زیاد و خسته‌ کننده، برانگیختن عواطف منفی در خود از قبیل کینه، نفرت و حسادت، بی‌نظمی عادت ماهانه، زیاده‌ روی در نوشیدن چای پررنگ و عامل وراثت می‌ توانند باعث بروز سردرد های میگرنی شوند.

وی با بیان اینکه بعد از کشف علت درد، باید نسبت به درمان میگرن اقدام شود، بیان کرد: در طب سنتی نسخه‌ های گیاهی زیادی برای درمان سردرد بویژه سردرد های میگرنی وجود دارد.

بهادری افزود: یک فنجان عرق اسطوخودوس را با همان مقدار عرق سنبل‌ الطیب و آب مخلوط کرده و روزی یک تا دو لیوان میل کنید. مصرف این عرق گیاهی به‌مرور شزمان شدت درد های میگرنی را کاهش می‌ دهد. البته این عرق ترکیبی بانام “عرق جادویی درمان قطعی میگرن” در بسیاری از عطاری‌ ها به فروش می‌رسد، اما توصیه ما این است که خودتان این عرق‌ ها را باهم ترکیب کنید تا از نتیجه درمانی مطمئن باشید.

به گفته این متخصص طب سنتی، مخلوط کردن چند قطره آب با بادام تلخ کوبیده شده و ماساژ سر با این ضماد گیاهی، قرار دادن برش‌ های نازک لیمو روی پیشانی، ماساژ پیشانی با سرکه و بو کردن ریحان و برگ نعناع انواع سردردهای عصبی و میگرن را تسکین می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه دم‌نوش‌ های مختلفی هم برای درمان سردرد ها به‌خصوص سردرد میگرنی وجود دارد، افزود: ۵۰ گرم گل بابونه را با همین مقدار چای کوهی (گل راعی) و ۲۵ گرم سنبل‌الطیب و ۲۵ گرم اسطوخودوس مخلوط‌ کنید و حدود یک‌مشت از این مخلوط را با آب سرد بشویید و سپس با یک لیوان آب جوش به مدت ۱۰ دقیقه دم‌کرده و روزی ۲ لیوان میل کنید. البته درصورتی‌که دیابت ندارید می‌ توانید با تکه‌ای نبات طعم این دم‌ نوش را شیرین کنید.

بهادری همچنین به دم‌کرده ریحان اشاره کرد و گفت: اگر سابقه درد های میگرنی دارید می‌توانید پنج‌تا ۱۰ گرم ریحان تازه را در یک فنجان آب جوش بریزید تا ۱۵ دقیقه دم بکشد. بعد آن را صاف و با عسل یا شکر شیرین کرده و بعد از غذا یک فنجان از آن را میل کنید. مصرف روزانه این دم‌ نوش تا حد زیادی از بروز سردرد های میگرنی پیشگیری می‌کند و در صورت بروز هم میزان درد خفیف خواهد بود.

وی دم‌نوش سوسنی را نیز برای درمان درد های میگرنی موثر دانست و عنوان کرد: دم‌کرده سوسن، انواع سردرد به‌خصوص سردرد های میگرنی را تسکین می‌دهد. کافی است دو عدد برگ سوسن تازه را در یک فنجان آب جوش یا ۱۵ گرم برگ خشک سوسن را در یک لیتر آب جوش بریزید و ۱۵ دقیقه اجازه دهید تا دم بکشد. سپس آن را صاف‌ کرده و با عسل شیرین کنید و هر روز دو تا سه فنجان از آن را بنوشید.

این متخصص طب سنتی به دم‌نوش آویشن اشاره و خاطر نشان کرد: بر اساس توصیه‌ های حکمای طب سنتی، دم‌کرده گیاه آویشن در درمان میگرن های شدید بسیار موثر است. برای تهیه این دم‌نوش باید ١٠ تا ۱۵ گرم آویشن تازه یا خشک را در یک لیتر آب بریزید تا برای مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد. نوشیدن این دم‌نوش در عرض ۲۰ تا ۳۰ دقیقه درد شما را آرام خواهد کرد.

وی برگ درمانی را یکی دیگر از روش‌ های درمان میگرن دانست و گفت: خوردن آب برگ چغندر و دم‌ کرده برگ درخت گلابی هم سردرد و میگرن را تسکین می‌ دهد. برای تهیه این دم‌نوش باید ۱۰۰ گرم برگ خشک درخت گلابی را در یک لیتر آب جوش بریزید و ۲۰ دقیقه بگذارید تا کامل دم بکشد. سپس آن را صاف‌کرده و یک گلابی را بدون آنکه پوست بکنید به قطعات نازکی ببرید و داخل آن بریزید و زمانی که درد میگرن‌ تان‌ شروع شد، یک فنجان از آن را میل کنید.

بهادری روغن زنبق را نیز برای درمان میگرن مؤثر خواند و بیان کرد: یک شیشه روغن زنبق تهیه کنید و هنگام شروع سردرد مقداری از آن را روی پیشانی بچکانید و کمی ماساژ دهید. همچنین یک قطره از این روغن را داخل بینی بریزید. این کار در تسکین درد و کاهش مدت آن تأثیر بسزایی دارد.

اسکن ترودات و کاربرد آن در تشخیص بیماری پارکینسون

آیا بذر کتان باعث نازایی می شود؟

علت و درمان سرگیجه و راه های مقابله با آن

علائم سردرد های خطرناک را بشناسید

سردرد بالای سر نشانه چیست؟

آیا بادکش درمانی برای لاغری مفید است؟

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

دکتر سلام

زیبایی و جوانسازی به کمک فیلرها یا ژل ها+ فیلم (دکتر صمیمی)

راه های مقابله با ابتلا به زگیل تناسلی +ویدئو

تاثیر چاقی در فشار خون بالا

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

درمان سردرد های میگرنی با داروهای گیاهی

برای چه بیماری هایی به متخصص اورولوژی مراجعه کنیم؟

عوارض و علل گذاشتن باطری قلب +ویدئو

جشنواره فجر

اعلام اسامی نامزدهای سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

جشنواره ۳۷/ معرفی و گزارش نشست خبری فیلم سرخپوست

جشنواره ۳۷/ معرفی فیلم متری شش و نیم به کارگردانی سعید…

جشنواره ۳۷/ معرفی فیلم شبی که ماه کامل شد اثر نرگس آبیار

جشنواره ۳۷/ معرفی فیلم طلا به کارگردانی پرویز شهبازی

جشنواره ۳۷/ معرفی فیلم ناگهان درخت به کارگردانی صفی یزدانیان…

ویدیو های سلامت

بهترین روش کاشت مو sut است یا fut + ویدئو

عوامل موثر در افزایش قد بعد از بلوغ

شایع ترین سرطان در بین زنان

آیا اعتیاد به پورنوگرافی قابل درمان است؟

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

مطالب پیشنهادی

بهترین برنامه رژیم لاغری برای کاهش وزن

عمل لابیاپلاستی برای این زنان ممنوع است!

مزایا و عوارض لیزر موهای زائد چیست؟

هزینه اصلاح طرح لبخند چقدر است ؟

گردشگری سلامت یا توریسم درمانی چیست؟

آنچه را که باید درباره کاربرد اسکن استخوان بدانید

هزینه آزمایش ایدز چقدر است؟

چه زمانی تست پاپ اسمیر انجام شود؟

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

بهترین روش کاشت مو sut است یا fut + ویدئو

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

  بیوگرافی رضا تاجبخش آهنگساز و تنظیم کننده عکس های رضا تاجبخش و همسرش عکس همسر و زندگی شخصی را در سایت فتوکده می خوانید   بیوگرافی رضا تاجبخش     رضا تاجبخش متولد 27 آبان 1360 در تهران، آهنگساز است   فارغ التحصیل لیسانس رشته میکروبیولوژی می باشد، با کارتون پلنگ صورتی بزرگ شد […]

  عکس پروفایل مبعث پیامبر عکس تبریک مبعث پیامبر اکرم عکس نوشته مبعث پیامبر اکرم با متن تبریک را در سایت فتوکده می خوانید   عکس نوشته تبریک مبعث حضرت محمد     مبعث پیغمبر است بس شادی است محضر عاشق حرف بس عالی است جشن پیغمبر رسول خاتم است عشق بر دلها حصول عالم […]

  بیوگرافی دانیال غفارزاده و همسرش عکس های دانیال غفارزاده خندوانه همسر و ازدواج او را در سایت فتوکده می خوانید   بیوگرافی دانیال غفارزاده     دانیال غفارزاده متولد 1369 در تهران، دستیار هنری است   فارغ التحصیل دیپلم هنرستان کارآموزی تهران می باشد، او یک آقازاده هنری است که حالا در قامت دستیاری […]

  بیوگرافی محمدرضا رودکی و همسرش عکس های محمدرضا رودکی ورزشکار جودو پسر و همسر با زندگی اش را در سایت فتوکده می خوانید   بیوگرافی محمدرضا رودکی     محمدرضا رودکی متولد 3 اسفند 1362 در شیراز، جودوکار بود   پرافتخارترین و مدال آورترین فرزند شهید می باشد، در عرصه جودو بخصوص در مسابقات […]

  خواص عرق بیدمشک خاصیت عرق بیدمشک برای سلامتی عرق بیدمشک چه خواصی دارد خواص عرق بیدمشک برای پوست را در سایت فتوکده می خوانید   خواص عرق بیدمشک     بیدمشک به گروهی از درخچه های زینتی از نژاد بید اطلاق می گردد که سنبل های خوش عطر آن، در آغاز فصل بهار به […]درمان سردرد های میگرنی با داروهای گیاهی

  مانتو عید 98 در اینستاگرام نوروز 98 رنگ سال سال 98 ایرانی عید نوروز 98 جدیدترین سال 98 را در سایت فتوکده می خوانید   مانتو عید 98   روزهای منتهی به عید نوروز و خرید لباس از جمله مانتو برای دختران و زنان به شدت […]

  فال امروز من میلادی جدیدترین فال امروز فال واقعی فال روز تولد فال امروز پی ام سی را در سایت فتوکده می خوانید       فال یا طالع بینی یکی از علوم قدیمی بوده که بر اساس مشاهده و نه بر منطق بیان می شود […]

فتوکده بعنوان مجله خبری و تفریحی از سال 92 فعالیت خود را شروع کرده است، تمام تلاش این گروه انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران ایرانی با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد، هرگونه کپی نیاز به اجازه کتبی از سایت فتوکده می باشد

درمان سردرد های میگرنی با داروهای گیاهی
درمان سردرد های میگرنی با داروهای گیاهی
10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *