درمان درد قوزک پا با داروهای گیاهی

خواص دارویی و گیاهی




خانه

موبایل

 داروهای گیاهی مفید برای پا درد

  

درمان درد قوزک پا با داروهای گیاهی

 درد پا یکی از رایج ترین بیماریها است که افراد از همه گروه های سنی تحت تاثیر قرار میدهد. درد پا می تواند در هر نقطه از پا از جمله انگشتان، پاشنه پا، مچ پا یا قوس پا رخ دهد و می تواند علل مختلفی داشته باشد نظیر: کهولت سن، پوشیدن کفش ناسب، پیاده روی بیش از حد، برای زمانی طولانی روی پا ایستادن ، شکستگی، کمبود مواد معدنی، ناخن پای روینده در شصت ، دیابت و  شرایط دیگر.

چیزهای بسیاری در دسترس هستند که می توانید در خانه به طور طبیعی درد پای خود را تسکین دهید.

 در اینجا 1 داروی خانگی برای درد پا را بیان میکنیم.1.سرکه سرکه در درمان های مختلفی استفاده می شود و می تواند درد پا بر اثر رگ به رگ شدن و یا بعلت های دیگر را با کاهش التهاب تسکین دهد.

 • وان را با آب داغ پر کنید. دو قاشق غذاخوری سرکه در آن بریزید. همچنین می توانید نمک دریا یا نمک فرنگی اصل را نیز با آن مخلوط کنید.اگر هیچکدام را نداشتید، فقط از نمک طعام استفاده کنید و پای خود را به مدت 2 دقیقه در آن خیس کنید.

سرکه می تواند درد پا بر اثر رگ به رگ شدن را با کاهش التهاب تسکین دهد

  • روش دیگر، تهیه ی مخلوطی از سرکه و آب در دو ظروف بمقدار مساوی است. یکی آب سرد و دیگری آب گرم. یک حوله را در مخلوط آب گرم خیسانده و فشار داده، سپس آن را اطراف پای خود به مدت پنج دقیقه بپیچید. همین کار را نیز با مخلوط آب سرد انجام دهید. روزانه این عمل را حداقل سه یا چهار بار تکرار کنید.

 

 2.آب گرم و آب سردآب گرم و آب سرد می تواند در درمان درد پا موثر باشد. درمان با آب گرم، جریان خونرسانی به پا را افزایش میدهد و درمان با آب سرد التهاب را کاهش می دهد.

 • یک سطل را با آب سرد و دیگری با آب گرمی که قابل تحمل باشد، پر کنید . روی یک صندلی راحت بنشینید و پای خود را به مدت سه دقیقه در آب داغ نگه دارید و سپس همین کار را با آب سرد بمدت حداقل 1 ثانیه تا یک دقیقه انجام دهید. اینکار را دو یا سه بار انجام دهید و سرانجام در حمام پای خود را با آب سرد  بشویید. • گزینه دیگر اینست که یک پد گرما و بسته یخ را بطور متناوب به مدت 1 دقیقه برای کاهش درد پا روی پایتان بگذارید.

 3.سولفات منیزیم یا نمک اپاسومسولفات منیزیم می تواند به تسکین فوری درد پا کمک کند. ترکیب گرما و سولفات منیزیم که به خوبی درد پا را تسکین میدهد.•  دو یا سه قاشق غذاخوری نمک فرنگی اصل را در وان آب گرم بریزید.

•  پاهای خود را به مدت 1 تا 15 دقیقه در وان بگذارید.

• نمک باعث میشود تا پاهای شما خشک و زبر شود. بنابراین بعد از آن از مرطوب کننده استفاده کنید.  4. یخ درمانی یخ درمانی یک راه خوب برای کاهش درد و تورم پا است. مقدار کمی یخ خرد شده را در کیسه های پلاستیکی کوچک بریزید و از آن برای ماساژ منطقه آسیب دیده در یک حرکت دایره مانند استفاده کنید. همچنین می توانید کیسه ی سبزیجات منجمد شده را در یک حوله نازک پیچیده و استفاده کنید.

 سرما به طور موقت باعث بی حس شدن انتهای عصب در ناحیه دردناک شده و به شما آرامش می دهد. همچنین تورم را نیز کاهش میدهد. بسته یخ را بیش از 1 دقیقه در یک زمان استفاده نکنید. زیرا می تواند به پوست و اعصاب آسیب برساند. 

 روغن میخک در درمان درد مفاصل و  درد پا توسط  افزایش گردش خون ،بسیار موثر است

   5. روغن میخک روغن میخک در درمان سردرد، درد مفاصل، پای ورزشکاران، قارچ ناخن و همچنین درد پا توسط  افزایش گردش خون ،بسیار موثر است. • برای تسکین سریع، به آرامی پای خود را با روغن میخک ماساژ دهید. این کار جریان خون را تحریک کرده و باعث شل شدن عضلات میشود.همچنین می توانید پا و پاشنه پا را با روغن میخک چند بار در روز ماساژ دهید.

 • اگر پوست حساس یا نازکی دارید، سه قطره روغن میخک رقیق را با یک قاشق چای خوری روغن زیتون یا نارگیل و روغن یرجین مخلوط کرده و سپس پای خود را با آن ماساژ دهید. 6. فلفل قرمزفلفل قرمز منبعی غنی از کپسای سین است که برای از بین بردن درد عضلانی، ورم مفاصل، فشار عضلانی، کمر درد، پا درد شناخته شده است.

 • اگر پای شما زمانی که سرد میشود،درد میگیرد، قبل از پوشیدن مقداری فلفل قرمز در جوراب خود بریزید. اینکار باعث میشود تا پای شما گرم نگه داشته شود.

• درمان دیگر اضافه کردن نصف قاشق چای خوری پودر فلفل قرمز به نصف سطل آب گرم و خیس کردن پاهای خود برای چند دقیقه در آن است. اینکار اثر تسکین دهنده دارد و باعث تسکین درد پای شما میشود.  

 7. روغن های ضروریروغن های ضروری مانند روغن اوکالیپتوس، روغن نعناع و روغن رزماری به تسکین پاهای خسته، زخم و درد کمک خواهد کرد.

 1. چهار قطره از هر یک از روغن های اوکالیپتوس و روغن رزماری و دو قطره روغن نعناع را در آب داغ بریزید.

 2. پاهای خود را به مدت 1 دقیقه در آن خیس کنید.

 از گیاه مریم گلی برای درمان درد پای ناشی از رگ به رگ شدن استفاده کنید

 8. مریم گلیاگر درد پای شما بعلت فشار، رگ به رگ شدن و یا جراحت است، میتوانید از گیاه مریم گلی برای رهایی از درد استفاده کنید. همچنین می تواند بوی بد پا را کاهش دهید.

1. به آرامی تعداد کمی از برگهای مریم گلی را با دست جدا کرده و سپس آنها را در یک قابلمه که کمی کمتر از یک فنجان سرکه سیب در آن ریخته اید،قرار دهید.

2. مخلوط را بمدت پنج دقیقه بجوشانید.

 3. یک پارچه ی  پنبه ای را در محلول گرم شده خیس کرده و سپس آنرا روی منطقه آسیب دیده قرار دهید.

 4. اینکار را چند بار تکرار کنید.

 9.دانه خردل دانه خردل در درمان درد پا استفاده میشود و به حذف آب سمی از بدن، بهبود گردش خون و کاهش التهاب و در نتیجه دادن تسکین تورم و درد کمک میکند.

1. مقداری دانه خردل را بکوبید و آنها را به نصف سطل آب گرم اضافه کنید.

 2. پای خود را در آن به مدت 1 تا 15 دقیقه قرار داده و سپس خشک کنید.  درمان درد قوزک پا با داروهای گیاهی

دفعه بعد هم که درد پا داشتید، به سادگی میتوانید از هر یک داروهای طبیعی که در بالا ذکر شد استفاده کنید. اما اگر درد غیر قابل تحمل بود و بهبود پیدا نکرد، حتما به دکتر مراجعه کنید.

 مارچوبه درمانی موثر برای درد پای ناشی از التهاب یا ورم است

 

   1. مارچوبه مارچوبه درمانی موثر برای درد پا است مخصوصا هنگامیکه درد بعلت  التهاب یا ورم باشد. به سادگی ، به مدت چند دقیقه مارچوبه را بخار کنید و سپس آن را بخورید. این نوشیدنی به عنوان یک دیورتیک یا ادرار آور طبیعی عمل می کند، و به دفع کردن مایع اضافی بدن و در نتیجه کاهش التهاب کمک میکند.

منبع : fa.parsiteb.com


نگران ریزش موهای خود نباشید

موهایی پرپشت و زیبا داشته باشید

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .

درد پا یکی از شایع ترین بیماری ها در زندگی مردم در هر گروه سنی است که می تواند در هر نقطه از جمله انگشتان پا ، مچ و کف پا باشد ، با درمان پا درد با ما همراه باشید .

پا درد ممکن است به دلایل متعددی از قبیل : پیری ، پوشیدن کفش های ناراحت کننده ، پیاده روی بیش از حد ، ایستادن روی پای خود برای مدت طولانی ، کمبود مواد معدنی ، دیابت یا غیره باشد .

روش های خانگی معتددی برای مراقب و درمان پا درد وجود دارد که چند مورد آن را برای شما خواهیم گفت

 

 

درمان درد قوزک پا با داروهای گیاهی

لیست مطالب :

درمان داغ و آب سرد می تواند در درمان درد پا موثر باشد . آب داغ سبب افزایش جرایان خون و آب سرد سبب کاهش التهاب می شود .

سرکه برای درمان های مختلف از جلمه درمان پا درد استفاده می شود و می تواند سبب کاهش التهاب و درد آن شود .

 

 

یخ درمانی یک راه خوب برای کاهش درد و تورم پا می باشد .

روغن گل میخ در درمان سر درد ، درد مفاصل ، قارچ ناخن و نیز درمان پا درد به دلیل افزایش گردش خون بسیار موثر است .

فلفل قرمز یک منبع عالی از کپسایسین است که می تواند در درمان درد پا ، فشار عضلانی و کمر درد به شما کمک کند .

دانه های خردل می تواند برای درمان پا درد استفاده شود زیرا آنها کمک می کنند که آب سمی از بین رود .

همچنین سبب افزایش گردش خون و کاهش التهاب و در نتیجه سبب رهایی از درد می شوند .

انجام حرکات کششی و نرمشی در صورتی که درد پای شما ناشی از گرفتگی عضلات و کشیدگی آنها باشد می تواند بسیار موثر واقع شود و سریع به پا درد شما بهبود بخشد .

مارچوبه یک روش خوب برای درمان پا درد می باشد زیرا به عنوان یک دیورتیک طبیعی عمل می کند و باعث می شود مایع اضافی از بدن شما خارج شده و سبب کاهش التهاب شود .

روغن های ضروری مانند روغن اوکالیپتوس ، روغن نعناع و روغن رزماری باعث کاهش خستگی ، درد و درد مفاصل می شود .

شما همچنین می توانید به یک متخصص ماساژ مراجعه کرده و از ماساژ درمانی برای درمان درد پا خود استفاده کنید

دفعه بعدی که از درد پا رنج می برید می توانید از هرکدام از روش های بالا دوباره استفاده کنید اگر درد شما بیش از حد و غیر قابل تحمل می باشد برای درمان پا درد خود لازم است حتما به یک پزشک مراجعه کنید

 

Comment



راه های سفت کردن پوست گردن چیست؟ آیا شل شدن پوست گردنتان باعث نگرانی شما شده است؟ آیا ناراحت هستید که به سرعت در حال پیر شدن می باشید و این فکر شما را در میان گروه همسالان خجالت زده کرده است؟ شل شدن پوست گردن، مشکلی است که همه ما با آن مواجه خواهیم شد، ولی آیا راهی وجود ندارد که از مشکل شل شدن پوست گردن خلاص شویم بدون آنکه پول زیادی برای درمان های پرهزینه بپردازیم؟ در این مقاله از بخش زیبایی

ویتامین D را امروزه همه مردم با سلامت استخوان می شناسند و هرجا که صحبت راشی تیسم بچه ها و پوکی استخوان سالمندان باشد کمبود ویتامین D به ذهن ها می رسد. ولی واقعیت اینست که تحقیقات جدید خیلی فراتر از این رفته و نقش ویتامین D در خیلی از جنبه های مختلف سلامت زندگی انسان کشف شده است. اکنون تاثیر ویتامین D در خیلی از بیماری ها مانند بیماری های خودایمنی (مثل ام اس، روماتیسم مفصلی، لوپوس)، دیابت، بیماری های قلب و عروق، فشار

رژیم اتکینز (Atkins) یک رژیم کم کربوهیدرات است که معمولا برای کاهش وزن توصیه می شود. طرفداران این رژیم ادعا می کنند که اگر به همان اندازه که پروتئین و چربی می خورید، به همان اندازه از غذاهای پرکربوهیدرات نیز دوری کنید، می توانید وزن خود را کاهش دهید. در 12 سال گذشته، بیش از 2 مطالعات نشان داده اند که رژیم های کم کربوهیدرات بدون نیاز به احتساب کالری مصرفی، برای کاهش وزن موثر هستند و می توانند منجر به بهبود های مختلفی در

آیا از جای جوش بر روی پوست خود ناراحت هستید؟ آیا به دنبال روش های موثری برای خلاص شدن از آنها هستید؟ شما همیشه رویای یک  پوست صاف و بدون جوش را می بینید. به همین دلیل انواع مختلف لوازم آرایشی و بهداشتی را خریداری می کنید. به جای استفاده از مواد شیمیایی مضر، از درمان های مختلفی که وجود دارد نیز می توانید استفاده کنید. این مقاله از بخش زیبایی دکتر سلام، 2 روش سریع  برای چگونگی از بین بردن جای جوش از صورت،

ممکن است هنگامی که می بینند که سگشان غذا نمی خورد، دچار ناراحتی شوید و برایتان سوال باشد چرا اشتهایی برای غذا خوردن ندارد؟ اولین چیزی که بعد از غذا نخوردن سگ به ذهنتان می رسد این است که احتمال دارد، مریض شده باشد یا از درد رنج ببرد، اما احتمال این موضوع بسیار کم است. در این مقاله از بخش حیوانات خانگی دکتر سلام به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت با ما همراه باشید. دلایل غذا نخوردن سگ معمولا، غذا نخوردن سگ به علت ریزه درمان درد قوزک پا با داروهای گیاهی

راه های سفت کردن پوست گردن چیست؟ آیا شل شدن پوست گردنتان باعث نگرانی شما شده است؟ آیا ناراحت هستید که به سرعت در حال پیر شدن می

بیماری های مرتبط با سن، معمولا حیواناتی را که به سن پیری رسیده اند، تحت تاثیر قرار می دهند. همستر که معمولا عمر کوتاهی دارند پس از یک

شاید شما هم دوست داشته باشید که مراقبت از همستر را یاد بگیرید تا بتوانید چند همستر در خانه تان، پرورش دهید. حفظ بهداشت و احساس امنیت برای

وضعیت سنتی بهترین حالت برای باردار شدن است زیرا بسیار راحت بوده و تماس دو بدن در آن بهتر است. دو طرف رودرروی هم هستند و تمام مدت

آیا می دانید تغذیه همستر باید به چه نحوی انجام شود؟ قسمت غذاهای همستر خانگی را باید غذاهایی با کیفیت خوب و همچنین غذاهای آماده ای که

احتمالا وحشتناک ترین کلمه ای که ممکن است مادران باردار با آن روبرو شوند، سقط جنین می باشد. این وضعیت تاسف انگیز و وحشتناک

از جمله پرخطرترین و پرمسئله ترین دوران بارداری، سه ماهه سوم بارداری می باشد. اکثر زنان باردار در این دوران دچار درد و بی

اثبات شده است که رژیم پالئو برای بهبود عدم تحمل گلوکز مفید است و به طور خاص، رژیم غذایی پالئو بیش از یک رژیم غذایی مدیترانه ای به منظور بهبود تحمل گلوکز در افراد مبتلا به بیماری های قلبی اثر بخش بوده است.

هر دو رژیم غذایی اتکینز و پالئو، افراد را به مصرف تمام غذاهای مغذی، از جمله گوشت تازه، ماهی، غذاهای دریایی، سبزیجات تازه، چربی های سالم و تشویق می کنند.

گزینه سالمی که برای مبتلایان به سرطان پروستات مناسب می باشد، خوردن گوجه فرنگی پخته است. گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدانی قوی به لیکوپن می باشد که زمانی که گوجه فرنگی پخته می شود، بدن به راحتی می تواند آن را جذب کند.

آلوئه ورا به علت خواص ضد باکتری و ضد التهابی، برای درمان زخم ها به طور طبیعی مفید است. همچنین باعث آبرسانی به پوست شده و چربی بیش از حد پوست را از بین می برد. علاوه بر این، یک نرم کننده طبیعی است که مرمت پوست آسیب دیده کمک می کند.

لیمو به عنوان یک سفید کننده طبیعی عمل می کند و لکه و زخم جوش را از بین می برد و باعث روشن شدن پوست می شود. لیمو دارای خواص اسیدی است که می تواند باعث از بین بردن باکتری های پوست شده و از چرب شدن بیش از حد پوست نیز جلوگیری می کند.

خمیر دندان نه تنها باعث تمیزی دندان های شما می شود بلکه جای جوش را نیز به سرعت از بین می برد. به یاد داشته باشید از خمیر دندان سفید به جای ژل خمیر دندان استفاده کنید. به این منظور، مقداری خمیر دندان سفید را قبل از خواب بر روی پوست آسیب دیده بگذارید و صبح صورت خود را با آب بشویید.

ویتامین C به درست شدن بافت آسیب دیده کمک می کند و پوست را در برابر مضرات نورخورشید محافظت می کند. مواد غذایی مانند فلفل دلمه ای، بروکلی، سبزیجات دارای برگ سبز تیره، آویشن، جعفری، ریحان، گشنیز، کلم فندقی و مرکبات مانند لیمو ترش، پرتقال، توت فرنگی، کیوی و آناناس منابع غنی از ویتامین C هستند.

امگا 3 برای درمان آکنه یا جوش بسیار مفید است. آنها دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند که برای کاهش التهاب و حفظ انعطاف پذیری پوست مناسب می باشند. غذاهایی که حاوی اسیدهای چرب هستند عبارتند از ماهی آزاد، شاه ماهی، ساردین، ماهی کولی، ماهی قزل آلا، ماهی تن و ماهی خال مخالی

ناخن های شما به مواد مغذی مناسبی برای بلند شدن و استحکام نیاز دارند. ویتامین C برای تولید کلاژن مورد نیاز است تا بدن  از آن برای رشد ناخن ها استفاده کند. از آنجا که بدن شما نمی تواند این ویتامین را تولید کند، از ویتامین ها یا مواد غذایی که حاوی این ویتامین هستند استفاده کنید تا با کمبود آن مواجه نشوید. برای جلوگیری از شکنندگی ناخن، از سبزیجات دارای برگ سبز، گوشت قرمز بدون چربی وآجیل ها مصرف کنید که شامل ویتامین های مهمی برای ناخن هستند.

همانطور که می دانیم، ناخن ها از پروتئینی به کراتین ساخته شده اند. برای رشد سریع تر ناخن می توانید پروتئین بیشتری را در رژیم غذایی تان بگنجانید.کمبود پروتئین منجر به بروز لکه های سفیدی بر روی ناخن ها می شود و آنها را ضعیف می کند. با خوردن گوشت گاو، تخم مرغ، گوشت بره، ماهی و مرغ  مقدار پروتئین دریافتی خود را افزایش دهید. سبزیجات سبز، اسفناج، دانه، آجیل و حبوبات دارای پروتئین هستند و برای گیاهخواران انتخاب خوبی است.

ورزش کگل به عنوان تمرین کف لگن شناخته می شود و شامل انقباض و استراحت مکرر عضلات کف لگنی است و گاهی اوقات به طور

فعالیت جسمی و ورزش در سنین کودکی و نوجوانی باعث رشد بهتر و تناسب اندام ایده آل برای کودک و نوجوان می شود،یکی از


ما قوزک پا را مجبور به تحمل وزن بدن، طی کردن مسافت‌های طولانی و چرخیدن و خم شدن در هر جهت می‌کنیم. اما با فشار آمدن بیش از حد به قوزک – که مثلا هنگام ورزش کردن رخ می‌دهد – فریاد کمک آن بلند می‌شود.




درمان درد قوزک پا با داروهای گیاهی



شایع‌ترین آسیب‌دیدگی‌ها ناشی از چرخاندن قوزک به ‌طرف بیرون پا است. این چرخیدگی می‌‌تواند فشار زیادی بر رباط‌های نگهدارنده قوزک وارد کرده و باعث پیچ‌‌خوردگی مچ‌ پا شود، یا ممکن است ماهیچه‌‌ای را پاره کرده یا استخوانی را بشکند.

هر کدام از این آسیب دیدگی‌ها می‌‌توانند ورم زیاد، تغییر رنگ و کاهش حرکت را همراه با درد شدید ایجاد کند.

 

چرخیدگی تنها آسیب‌رسان قوزک پا نیست. کار کشیدن بیش از حد از آن – مثل راه رفتن، ایستادن و بالا رفتن زیاد و نیز زیاد خم کردن قوزک – می‌تواند به التهاب تاندون هایی منجر شود که ماهیچه‌ها را به استخوان‌های قوزک و ساق وصل می‌کنند.

 

یکی از نواحی مستعد آسیب، تاندون آشیل است که از پاشنه پا تا پشت قوزک امتداد دارد. تاندون آشیل به ‌آسانی کشیدگی پیدا کرده یا پاره می‌شود، مخصوصاً اگر به اندازه کافی انعطاف‌پذیر نباشد.

 

کار کشیدن زیاد هم می‌تواند باعث التهاب کیسه زلالی (کیسه پر از مایعی در پشت پاشنه که مثل یک بالشتک محافظ است) گردد.

 

قوزک از راه‌های دیگری هم آزرده می‌شود. کفش گشاد یا تنگ ممکن است باعث درد قوزک در هنگام چرخاندن پا یا در اثر تماس با سطح سفت کفش شود. پوشیدن کفش ناسب برای کاری که انجام می‌دهید نیز فشار زیادی بر مفصل مچ پا وارد می‌کند.


چند بیماری نیز باعث درد قوزک می‌شوند. نقرس،که درد شدید ضربانی و التهاب مفصل در اثر رسوب بلورهای اسید اوریک است، اغلب قوزک را گرفتار می‌کند.


 

تیزی استخوان، قطعات جدا شده استخوان یا غضروف، التهاب شبه روماتیسمی مفاصل، و نقص گردش خون و آسیب عصب نیز دیگر آزاردهندگان قوزک پا هستند.

 

درمان درد قوزک پا

درد قوزک چیزی نیست که سرسری گرفته شود. اگر بعد از آسیب‌دیدگی درمان مناسب انجام نشود، یا در درمان تأخیر شود، ممکن است گرفتاری‌های مختلفی بروز کند. در اینجا پیشنهاد‌هایی برای تسکین درد ارائه می‌گردد.

اصول چهارگانه را رعایت کنید. استراحت، یخ گذاشتن، بستن و بالا گرفتن قوزک از اولین کارهای بعد از آسیب‌دیدگی قوزک و درد آن است.

 

استراحت لازم است، چون از تحریک قوزک آزرده ممانعت می‌کند. استراحت در بستر بهتر است، و اگر ناچار به حرکت هستید، از عصا یا چوب زیر بغل استفاده کنید. گذاشتن یخ بر روی آن، چند بار در روز و هر بار به‌مدت 15 دقیقه، با بی‌حس کردن انتها‌های اعصاب و انقباض مویرگ‌ها برای جلوگیری از خونریزی بیشتر، التهاب دردناک قوزک را کاهش می‌دهد.

 


قوزک را با باند کشسان یا با استفاده از پابند مخصوص بی‌حرکت کردن آن ثابت کنید. قوزک را با گذاشتن یک بالش در زیر آن بالا نگه دارید تا مایع جمع شده در آن تخلیه شود. اصول چهارگانه را به‌مدت سه تا پنج روز رعایت کنید.

 

از مسکن استفاده کنید. آسپیرین، ایبوپروفن، و استامینوفن می‌توانند درد قوزک آزرده را کاهش دهند.

 

پاشنه را بلند کنید. می‌توانید با گذاشتن یک بالشتک در داخل کفش یا بلند کردن پاشنه کفش، درد کشیدگی تاندون آشیل را کاهش دهید. یک تا یک و نیم سانتی‌متر کافی است. بالشتک را از داروخانه تهیه کنید.

 

پیشگیری از آسیب قوزک پا با پوشیدن درست کفش

اگر قوزک پایتان زیاد آسیب می‌بیند، باید در مورد کفش‌هایتان دقت زیاد به خرج دهید.

کفش مناسب بپوشید. همیشه کفش مناسب با کاری را که انجام می‌دهید بپوشید، مثلاً در ورزش، کفش مخصوص آن و در هر شغلی کفش مناسب آن شغل را به‌پا کنید.

کفی در کفش بگذارید. کف هر کفشی باید قوس متناسب با کف پا را داشته باشد تا از چرخیدگی پا به طرف داخل جلوگیری کند. این امر مخصوصاً در مورد اشخاصی که کف پای صاف دارند مهم است. کفش‌های خوب و دارای کیفیت بالا این قوس را دارند، در حالی که کف کفش‌های ارزان قیمت، صندل‌ها، و دمپایی‌ها صاف هستند. شما می‌توانید کفی مناسب پایتان را تهیه کره و در کفشتان بگذارید.درمان درد قوزک پا با داروهای گیاهی

زیر پا را نرم کنید. اگر تمام روز را سر پا هستید، با خریدن بالشتک‌های زیرپایی از داروخانه‌ها، فشار ناشی از راه رفتن بر روی سطح سفت را به آن منتقل کنید.

کفش‌های کهنه را کنار بگذارید. کفش‌ها به‌تدریجی نرمی و قوس کف خود را از دست می‌دهند. مردم کفش‌هایشان را به‌مدت دو یا سه سال به‌طور مداوم می‌پوشند که زمان زیادی برای عمر یک کفش است. نرمی و قوس کف هر کفشی، عمر شش تا هشت ماهه دارد.


درد قوزک پای ناشی از نقرس


اگر گرفتار نقرس هستید، خیلی کارها برای جلوگیری از درد قوزک می‌‌توانید انجام دهید.

بره غذایی خود را تغییر دهید. غذاهای پر از پورین مثل لبنیات، قلوه، جگر، ساردین و آجیل می‌توانند سطح اسید اوریک خون را بالا برده و باعث حمله نقرس شوند. خودداری از خوردن این مواد از حمله نقرس جلوگیری می‌کند. الکل نیز مضر است، چون تولید اسید اوریک را در بدن افزایش می‌دهد. نوشیدن آب زیاد مفید است، چون به دفع اسید اوریک از بدن کمک می‌کند.

وزن خود را کم کنید. داشتن اضافه وزن، فشار زیادی بر روی قوزک وارد می‌کند. وزن زیاد در افراد مبتلا به نقرس شایع است.

از مسکن‌های ضدالتهاب استفاده کنید. دردهای شدید نقرسی و التهاب مفصلی را می‌توان زیر نظر پزشک با داروهای خوراکی مثل ایندوسین، ناپروسین، و کولشیسین کنترل کرد. در موارد شدیدتر از تزریق داروهای استروئیدی مثل کورتیزون استفاده می‌شود.

 

چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟

– قوزک پا آسیب‌دیده است و به‌قدری درد می‌کند که هنوز بعد از 24 ساعت نمی‌توان روی آن تکیه کرد.

– درد ربطی به آسیب‌دیدن قوزک ندارد و بیش از چهار روز طول کشیده است.

– اگر بعد از آسیب‌دیدگی، علاوه بر درد، قوزک ورم دارد، یا کبود شده است، یا تب دارید، یا احساس می‌کنید قوزک حالت طبیعی ندارد، فورا به پزشک مراجعه کنید.

 

درد مزمن قوزک پا ممکن است بیش از یک رگ به رگ شدن باشد

رگ به رگ شدن قوزک پا یک آسیب شایع بعد از زمین خوردن است. تقریبا 4 درصد کسانی که از رگ به رگ شدن قوزک رنج می برند، درد مزمن قوزک را تجربه خواهند کرد، حتی بعد از درمان در آغاز آسیب دیدگی.

آسیب تاندون خارجی قوزک پا می تواند دلیل احتمالی برای درد مزمن باشد. در برخی موارد که این شرایط چشم پوشی شده یا معالجه نشده، درد را طولانی تر می کند.

تاندون خارجی، پشت بخش بیرونی استخوان قوزک قرار گرفته است (که به آن استخوان نازک نی گفته می شود).

تاندون ها به پا و قوزک کمک می کنند تا پابرجا باشند.

آسیب تاندون ها می تواند شامل ورم در اطراف تاندون باشد. در موارد، تاندون های خارجی واقعا پاره می شود، یا پشت استخوان نازک نی ورم می کند. این به علت رباط هاست که تاندون ها را با هم نگه می دارد یا کشیده و یا پاره می کند.


علائم آسیب تاندون خارجی


– درد قوزک که به معالجه پاسخ نمی دهد

– ورم اطراف لبه بیرونی قوزک

– درد در استخوان قوزک

– درد که از قوزک به تمام پا منتقل می شود.

 

تشخیص آسیب تاندون خارجی

یک تشخیص مناسب به منظور درمان درست آسیب های تاندون خارجی ضروری است و به تسکین درد کمک می کند.

برای شناسایی و تشخیص آسیب تاندون خارجی، استفاده از MRI یا فراصوت می تواند مفید باشد.

 

درمان آسیب تاندون خارجی

– استراحت، یخ و بالا نگه داشتن

– از کار باز داشتن قوزک با گچ گرفتن آن

– فیزیوتراپی

خیلی از آسیب های جدی تاندون خارجی مانند پارگی یا جداشدگی، نیاز به جراحی خواهد داشت.

 

اگر شما درد قوزک پا دارید و بهبود نمی یابد، آن را نادیده نگیرید. آن را با پزشکی که در زمینه آسیب های پا و قوزک تجربه دارد در میان بگذارید.

فرآوری: نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان



سایت پزشکان بدون مرز

سایت کنجکاو

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *