درمان خانگی شپش سر نوزاد

شپش حشره ای کوچک است که در پوست سر زندگی میکند و از خون تغذیه میکند . شپش معمولا در کودکان شایع است و نتیجه انتقال از فردی به فرد دیگر است . شپش سر نشانه رعایت نکردن بهداشت فردی نیست و باعث ایجاد بیماری های عفونی نمیشود . با توجه به اینکه شواهد کمی از تأثیرگذار بودن روش‌های خانگی وجود دارد اما ممکن است بدون استفاده از مواد شیمیایی قوی بتوانید از شر شپش به طور طبیعی خلاص شوید .

شانه زدن درست را امتحان کنید . شانه‌ مخصوص پاک‌سازی شپش با دندانه‌های ریز بر روی موی خیس و لیز شپش‌ها را از داخل مو بیرون کند . این روش اگر به مدت چند هفته استفاده شود می‌تواند شپش و تخم‌های آنها را از بین ببرد . بعد از ۲ هفته شپش‌ها از بین می‌روند اما باید ۲ هفته دیگر این کار را تکرار کنید .

طرز استفاده :

۱ – یک عدد شانه مخصوص از بین بردن شپش خریداری کنید . از داروخانه یا به‌صورت آنلاین قابل‌خرید است .

درمان خانگی شپش سر نوزاد

۲ – موها را خیس کنید و مقداری نرم‌کننده مو بزنید .

۳ – هر قسمت از مو را باید ۲ بار شانه بکشید و هفته‌ای ۳ یا ۴ روز این کار را انجام دهید .

۴ – از نور مستقیم روی جایی که شانه می‌کنید استفاده کنید تا بهتر ببینید . حتی استفاده از ذره‌بین نیز مفید است .

۵ – مو را به دسته‌های ۲٫۵ تا ۳٫۵ سانتی‌متری تقسیم کرده و از پوست سر تا انتهای آن را شانه بکشید .

۶ – با دستمال یا آب داغ بعد از هر بار شانه کردن شانه را تمیز کنید .

۷ – هر قسمتی که شانه می‌کنید را با سنجاق ببندید تا بدانید کدام قسمت را شانه کرده‌اید و نقطه‌ای را جا نیندازید .

از عصاره‌های گیاهی استفاده کنید . شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد عصاره‌های گیاهی می‌توانند شپش را بکشند ، تخم‌های آن‌ها را از بین ببرند و همچنین خارش سر را کم کنند . این روش توسط FDA تائید نشد است .

عصاره‌ها با تأثیر زیاد :

عصاره‌های تأثیرگذار دیگر :

طرز استفاده :

۱ – ۲۰ قطره از عصاره گیاهی را که انتخاب کرده‌اید با ۲ قاشق غذاخوری روغن گیاهی مخلوط‌کنید .

۲ – مخلوط را روی موهای خود زده و با کلاه حمام یا نایلون موهای خود را بپوشانید سپس دور آن حوله بپیچید .

۳ – یک ساعت صبر کنید سپس با شامپو بشورید .

شپش را در هنگام خواب از بین ببرید . بسیاری از مواد خانگی هستند که می‌توانند شپش را از بین ببرند . هر شب‌هنگام خواب از این مواد روی سر خود استفاده کنید .

موادی که می‌توانید استفاده کنید :

طرز استفاده :

۱ – سر خود را با یکی از مواد گفته شدن بپوشانید .

۲ – کلاه حمام یا با نایلون روی مو را بپوشانید .

۳ – برای جلوگیری از نشت می‌توانید با حوله سر خود را ببندید .

۴ – صبح روز بعد موهای خود را تا زمانی که تمیز شوند شستشو دهید .

موهای خود را با آب و سرکه آبکشی نمایید . بعد از ؛ از بین بردن شپش و تخم آن‌ها با مخلوطی از ۵۰% آب و ۵۰% سرکه می‌توانید مرده آن‌ها و تخم‌ها را حل کرده و از موهای خود خارج سازید .

مخلوط را به‌آرامی روی موها بمالید و سپس شستشو دهید .

مخلوطی از سرکه و روغن‌زیتون نیز می‌تواند مؤثر باشد .

از محصولات قابل اشتعال استفاده نکنید . فرقی نمی‌کند که کدام درمان طبیعی را انتخاب می‌کنید فقط باید حواستان باشد که از مواد قابل اشتعال مانند بنزین استفاده نکنید زیرا می‌توانند برای سلامتی شما خطرناک باشند و با مشتعل شدن آسیب‌های جبران‌ناپذیری به شما وارد کنند .

وسایل خانه را تمیز کنید . با توجه به اینکه اصولاً شپش‌ها ۱ روز دوری از پوست ؛ زنده نمی‌مانند اما بهتر است احتیاط را رعایت کنید و وسایل خانه را تمیز کنید .

کارهای زیر را انجام دهید :

۱ – رخت خواب ، دستشویی حیوانات خانگی و لباس‌ها را با آب داغ و صابون شستشو دهید . آب باید حداقل ۵۵ درجه سانتی‌گراد باشد . وسایل گفته‌شده را با گرمای زیاد خشک‌کنید .

۲ – لوازم مراقبتی مو مانند : شانه ، برش و دیگر وسایل را در آب داغ و صابون شستشو دهید . این وسایل را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه در آب با حداقل دمای ۵۵ درجه خیس کنید .

۳ – وسایلی که قابل شستشو و تمیز کردن نیستند را در یک پلاستیک گذاشته و در آن را بندید . به مدت ۲ هفته بگذارید در جایی بماند تا شپش‌ها و تخم‌ها بدون هوا بمانند .

۴ – خانه و مبلمان را جاروبرقی بکشید .

درمان خانگی شپش سر نوزاد

دقیق بازرسی کنید . بعد از درمان به مدت چند هفته موهای خود را به‌خوبی بررسی کنید تا عاری از شپش و تخم باشد . این کار به جلوگیری از پخش شدن شپش می‌شود . به‌وسیله زره بین و فلاش موبایل به‌خوبی موها و وسایل خانه را بررسی کنید .

تخم‌های شپش ۷ تا ۱۱ روز بعد از گذاشته شدن به شپش تبدیل می‌شوند بنابراین تا ۲ هفته پس از درمان پوست خود را خوبی بررسی کنید .

شپش از کجا می‌آید ؟ مدرسه و محل نگهداری بچه‌ها عموماً منابع اصلی شپش هستند البته در هر مکان دیگری نیز می‌توانند باشند . اگر میدانید که از شما یا بچه شما شپش را از کجا گرفته است حتماً به آن مرکز اطلاع دهید تا اقدامات لازم را انجام دهند و شپش گسترش پیدا نکند .

وسایل شخصی خود را جدا کنید . تا جایی که می‌توانید وسایل شخصی خود را از دیگران جدا کنید و بافاصله از آن‌ها قرار دهید . این کار برای جلوگیری از انتقال شپش لازم است .

کت ، کلاه و دیگر لباس‌های خود را جدا از بقیه افراد قرار دهید .

فقط از لوازم شخصی خودتان استفاده کنید . خیلی مهم است که وسایل شخصی خود را با دیگران مشترک استفاده نکنید . این کار می‌تواند به جلوگیری از انتشار شپش کمک کند .

شانه ، برش ، مسواک ، کلاه و روسری خود را فقط خودتان استفاده کنید .

وسایل ورزش مانند کلاه ورزشی و هدبند نیز باید فقط توسط خودتان مصرف شود .

به پزشک مراجعه کنید . اگر روش‌های گفته‌شده در درمان شپش بی‌تأثیر بودند به پزشک مراجعه کنید . ممکن است شما برای درمان شپش به دارو نیاز داشته باشید .

خارش مداوم سر می‌تواند باعث ایجاد عفونت بشود .

شپش ممکن است مانند دیگر مشکلات مثل : شوره ، باقی ماندن چیزی روی مو ، بافت مرده مو روی ساقه مو ، چسبندگی و بودن حشرات ریز به نظر بی آید .

روغن نارگیل نیز می‌تواند مؤثر باشد . در هنگام خواب روغن نارگیل را به سر خود زده و آن را بپوشانید و صبح آبکشی نمایید .

حواستان در هنگام استفاده از پلاستیک روی سر بچه باشد زیرا ممکن است باعث خفگی شود .

شپش ها روی اجسام بی‌جان زنده نمی‌مانند زیرا برای زنده ماندن نیاز به خون‌دارند .

آذر ۲۶, ۱۳۹۷ در ۱:۳۸ ب.ظ

سلام میشه راه قطعی نابود شدن کلی شپشارو بگید ..ممنون میشم

پاسخ دادن

آذر ۲۶, ۱۳۹۷ در ۱:۳۶ ب.ظ

من الان ﭺند وقته یکسره با هر راهی دارم درمان میکنم از مواد ضد شپش و روغن زیویتونو اینا ..همش هم سرمو با شانه مخصوص شونه میکنم ولی خوب نمیشه بازم هستن ﭺیکار کنم میشه راهنمایی کنید ممنون میشم

پاسخ دادن

مهر ۲۵, ۱۳۹۷ در ۷:۴۲ ق.ظ

شب اول که شک کردم دارم سرکه زدم و بعد رفتم حمام کلی شونه زدم شب دوم سس مایونز زدم تا صبح بمونه رو سرم و بعد حمام و شونه شب سوم شامپوی پرمترین و شونه زدم شب چهارم سرکه زدم و شونه و اتو مو البته من کل لباسام و ملحفه رو با آبجوش گذاشتم بمونه و شستم بعدش تو کل رخت خوابم و لباسام اسپری پرمترین زدم و هر روز مامانم موهامو چک میکرد و تخم های غیر فعال شده رو در می آورد من یک هفته طول کشید تا خوب بشم از حموم که میاین سشوار بکشین عالیه انشالله که هیچ وقت کسی شپش نگیره و اونایی که گرفتن زود خوب بشن.

پاسخ دادن

مهر ۱۹, ۱۳۹۷ در ۳:۰۰ ب.ظ

سلام.من هرکار انجام میدم زندهاش از بین میره ولی تخم هاشون خیلین چیکار کنم اونا از بین برن!!؟

پاسخ دادن

مهر ۱۳, ۱۳۹۷ در ۵:۵۱ ق.ظ

من راههای زیادی رو امتحان کردم از جمله روغن زیتون و سس مایونز و اتو مو و تنها راهی که جواب داد استفاده از اسپند بود اسپند رو آسیاب کردم و تو یک لیوان آب جوش یک قاشق غذاخوری اسپند آسیاب شده (موهای کوتاه ۱لیوان و بلند ۲لیون کافیه) رو به مدت ۱۵دقیقه رو کتری دم کردم .دم کرده اسپند رو یک روز درمیون ۴۵دقیقه با کلاه حمام رو موهای تمیز گذاشتم .بدون هیچ شوینده ای فقط موها رو آبکشی کردم ظرف مدت ۱هفته همه شپش ها از بین رفتن..استفاده از اسپند شپش ها رو از بین می بره برای از بین بردن رشک هم شربت کوتریموکسازول خیلی موثر بود

پاسخ دادن

مهر ۵, ۱۳۹۷ در ۶:۳۶ ق.ظ

سلام،من تمام این کارایی رو که میگم به طور مرتب اجام دادم و موهام و سرم کاملا تمیز شد اول اینکه هرشب موهامو با روغن بادام تلخ به طور غلیظی آغشته میکردم و روشو با کلاه حمام یا روسری میپوشوندم صبح میرفتم حموم موهامو تمیز میشستم بعد نمشو میگرفتم و سرکه میزدم و مالش میدادم تقریبا تا ده دقیقه بعد که از حموم میومدم نم موهامو میگرفتم تمام موهامو مامانم ذره ذره نگاه میکرد و رشک ها رو میگرفت بعد اسپند رو برام میجوشندش و اسپری میکرد به موهام تا حداقل چهار ساعت باز بعدش موهامو میشستم دوباره شپشا رو میگرفتم دوباره روغن میزدم روزی سه مرتبه مامانم شپشا رو میگرفت مرتب روغن میزدم و روزی یه بار اسپند میزاشتم رو موهام،الان موهام تمیز شده

پاسخ دادن

مهر ۱۳, ۱۳۹۷ در ۸:۳۳ ق.ظ

سلام روش خوبیه

پاسخ دادن

شهریور ۱۸, ۱۳۹۷ در ۲:۳۳ ب.ظ

سلام من و خانمم ۲۰ روز پیش شاهد چندتا شپش روی سرمان بودیم البته خانمم ؛ب خدا تنها راه درمان ما که تو ۲ روز جواب داد استفاده از اسپری سوسک کش بدون بو و رنگ کردن مو بود ب خدا تو ۲ روز تموم شد امتحان کنین و نتیجه گرفتین برامون دعا کنین

پاسخ دادن

شهریور ۱۳, ۱۳۹۷ در ۱۲:۲۷ ق.ظ

سلام من دخترم شپش گرفت خیلی ترسیدم و نگران بودم همه مواد گیاهی رو استفاده کردم کامل از بین نمیرفت تا اینکه به توصیه یک آرایشگر از مخلوط اکسیدان و یکم شامپو استفاده کردم کل موهاش رو آغشته کردم بعد از نیم ساعت داخل حمام بعد از شستن مقدارزیاد شامپو نرم کننده زوم و با شانه دندانه ریز شانه کردم حتی تخم هاش هم از بین رفت.یکم زمان بر و سخته ولی صددرصد نتیجه میده.

پاسخ دادن

شهریور ۸, ۱۳۹۷ در ۷:۵۳ ق.ظ

سلام دوستان من الان یه روشی رو بهتون میگم که اصلا نشنیده باشین اما بسیار کارآمد. دخترم موهای بلندی داشت که دچار این مشکل شده بود خیلی نگران بودم اما خدا کمک کرد و دو روزه ازش خلاص شد بدون هیچ دردسری یا کوتاه کردن مو. اول از همه موهاتون رو با شامپو ساده بشورین بعد نیمه خشک کنید و بعد شامپو پرمترین مخصوص شپش هستش رو یکبار روی موهاتون بریزید و ده دقیقه بزارین باشه بعد بشورین و موهاتون رو نیمه خشک کنید و بععععععد ازززززز داروی حیوانی اورمکتین که از داروخانه دامپزشکی باید تهیه کنید استفاده کنید و چندین قطره روی موهاتون بمالید و کاملا موهارو هم بزنید و بمالید بعد یه کلاه سرتون کنید تا صبح.تا دو روز حموم نرید بعد از دو روز حموم برین و بعد از حموم موهاتون رو با شونه مخصوص شپش شونه کنید و شپش های مرده رو کاملا مشاهده کنید این کار حتی رشک هارو هم آز بین میبره خیالتون رااااحت در هفته در بار این کار رو انجام بدین تا برای همیشه از شرشون خلاص شین البتع حواستون باشه این دارو سمی هستش مراقب چشمتون باشید و بلافاصله دستتون رو چند بار بشورید.. و برای من هم بعد از دیدن نتیجه عالی دعا کنید منو از دعای خیرتون بی نصیب نزارید. عزیزان.

پاسخ دادن

مهر ۱۳, ۱۳۹۷ در ۸:۳۴ ق.ظ

روشتون خخخخخخخخخخخخخخخخخخخیییییییییللللللللللللییییییییییییییییییی میتونه کمک کنه

پاسخ دادن

شهریور ۵, ۱۳۹۷ در ۶:۲۵ ق.ظ

سلام دوستان موهاتون رو با روغن جامد چرب کنید و شانه تخم شپش کش که دندانه های بسیارریزی داره باهاش شونه کنید موهاتونو ازبالا به پایین. لازم نیست روغن تو سرتون بمونه به محض اینکه کارتون تموم شد سرتون رو باشامپوهای معمولی بشورید و در حین شامپو هم باشانه چند باری شانه کنید.تا سه روز تخم شپش ها کامل از بین میرن و اگه به ندرت تخم شپش رو تو سرتون دیدین این کارو تا یه هفته ادامه بدین.البته باید وسایل هایی مثل شامپو لباس و هرچیز دیگری که با جسمتون ارتباط داشته پاکسازی کنید با اسپری ضدشپش. انشالله که مشکل دوستان حل میشه

پاسخ دادن

شهریور ۳, ۱۳۹۷ در ۱۰:۲۹ ق.ظ

سلام .من برای دخترم این مشکل پیش اومد در عرص دو روز رفعش کردم و خواستم به شما هم بگم.. بار اول با شامپو لیندان شستم و شونه زدمبا اینکار خود شپش از بین میره ولی تخمش اصلابنابراین بعد از حمام تا جایی که به روحیه دخترم لطمه نزنه موهاش رو کوتاه کردم تقریبا قارچی مهم این بود که زیر گوش وپشت سرش خالی بشه.و شب نشستم تمام تخمایی که مونده بود رو دونه دونه با ناخن گرفتم چون موش کوتاه بود امکان پدیر بود .باید بدونید که این تخمها روی مو مثل مونجوق داخل سوزن میمونه و تا انتهای مو باید کشیده بشه تا در بیاد. و از فرداش سر یه زمان معینی میبردمش حمام و بعد از شستشوی عادی یک دست نرم کننده به سرش میزدم و با شونه مخصوص مثل شامپو لیند ا شونه می کردم.البته خیلی سریع که به موهاش اسیب نزنه و بعد از هر شونه مخصوص از بالا به پایین شونه رو تمیز میکردم تا دوروز شاید شفیره های خیلی کوچیک سیاه ببینید .شامپو نرم کننده همون کار سس مایونز رو میکنه چون قابلیت چسبندگی داره مال دختر من با این کارم بعد از دوروز چیزی ندیدم ولی تا یک هفته هم هر روز چک میکردم که تخمی نبینم که اگه احیانا بود بردارم و تا چهار روز با نرم کننده شستم. من دخترم از مهد کودک گرفت و شوهرم با اینکه پزشک متخصص تا مدتها علت خارش سر دخترم رو نساختن شامپوش میدونستیم تا اینکه علنی دیده شدو من چون نه دیده بودم ونه یکدرصد فکر م به شپش میرفت تا چندتای تخم شپش رو تو سر دخترم شوره تصور میکردم.

پاسخ دادن

مرداد ۱۲, ۱۳۹۷ در ۱۰:۰۹ ق.ظ

سلام.من پارسال تابستون سرم شپش گرفته بود رفتم دکتر درمان کردم بعد الآن دوباره سرم شپش گرفته چیکار بلید بکنم؟؟؟نظافتم کامل انجام میدم

پاسخ دادن

مرداد ۶, ۱۳۹۷ در ۱۰:۴۴ ب.ظ

سلام من سرم شپش گرفته بود از شامپو لیندان استفاده کردم تو دوروز تمومه موهام تمیز شد حتی تخماشم از بین رفتن معاینه ام رفتم ک مطمعن بشم کاملا از بین رفته بود البته من تو این دوروز روزی چهار بار حموم رفتم موهامم خیلی شونه کردم با شونه دندونه ریز

پاسخ دادن

تیر ۲۸, ۱۳۹۷ در ۷:۲۷ ق.ظ

سلام من پریروز موهامو با شامپو لیندان شستم ولی هنوز رشک داره موهام تروخدا بگید چکار کنم موهام بلنده میشه دوباره شامپو استفاده کنم یا مضره الان دو روز ک استفاده کردم همه بطری کامل استفاده کردم شامپوی لیندان بود

پاسخ دادن

تیر ۱۰, ۱۳۹۷ در ۳:۴۸ ب.ظ

سلام .شپش دروسایل منزل چقدر زنده میمونه.الان سه هفته از درمان سر پسرم که از مدرسه مبتلا به شپش شده میگذره اما هنوز در اسباب بازی و کمد حشرات ریز سفیدی راه میرند اینا همون شپش هستن؟ چون همه میگن شپش بیرون از بدن دوروز نمیمونه.

پاسخ دادن

مهر ۵, ۱۳۹۷ در ۱۰:۱۷ ق.ظ

نه اونا شپش نمتونه باشه شپش فقط از سر وبدن تغذیه میکنه

پاسخ دادن

خرداد ۳۱, ۱۳۹۷ در ۷:۳۷ ب.ظ

من راهی رو واسه از بین بردن رشک انجام دادم که خیلی خوب جواب داد موهای سر رو اتو مو کنید.البته اتو موی من خیلی داغه و خیلی کم کم مو ها رو درون اتو قرار می دادم

پاسخ دادن

اسفند ۱۹, ۱۳۹۶ در ۴:۴۷ ق.ظ

ازبين بردن شپش سر كار ساده يي هست ما ميتونيم اين كار رو با شانه مخصوص يا شانه دندون ريزه ازبين ببريم ولي ازبين بردن تخم شپش سر يا همون رشك خيلي ريز و كوچولو هست و تعداد شون هم زياده و اين كار مشكليه برأي ازبين بردن تخم شپش چيكار كنيم؟؟؟ لطفا رهنمايي كنيد

پاسخ دادن

اسفند ۱۹, ۱۳۹۶ در ۸:۴۴ ق.ظ

سلام مقاله زیر میتونه کمکتون بکنه : https://koorook.com/how-to-get-rid-of-lice/

پاسخ دادن

اسفند ۱۵, ۱۳۹۶ در ۱۰:۵۵ ق.ظ

اين روشهايي كه در هنگام خواب گفتيد شپش رو ازبين ببريد رو تا چند وقت ادامه بدهيم؟؟؟

پاسخ دادن

اسفند ۱۵, ۱۳۹۶ در ۱۱:۵۶ ق.ظ

سلام زمان خاصی نداره و شما باید هر درمانی که پیش میگیرید تا زمان از بین رفتن کامل شپش درمان را ادامه بدهید . خواندن مقاله زیر هم پیشنهاد میشود . https://koorook.com/how-to-get-rid-of-lice/

پاسخ دادن

بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

اگر احساس تنبلی می‌کنید یا در کاهش وزن مشکل‌دارید ، اقدام به پاکسازی بدن از سموم کنید . پا

خواب آلودگی در طول روز در بسیاری از افراد وجود دارد که با درمان

ماسک صورت را میتوان با بسیاری از مواد در خانه تهیه کرد اما باید

شما به عنوان نگه دارنده سگ میخواهید که بهترین شرایط و غذای ممکن را

برای بعضی افراد سوسک ها از شیر نیز ترسناک تر میباشند بنابراین خیلی مهم

بعضی از خانم‌ها در چرخه قاعدگی خود جوش‌های هورمونی را تجربه می‌کنند . جوش‌های

تمامی مطالب این سایت ترجمه شده از سایتهای خارجی معتبر مانند : ehow و wikihow بوده ، بنابراین کاملا قابل اعتماد ، انحصاری و جدید است.

ورود

کاربری یا نشانی

رمز

مرا به خاطر بسپار

هر سال، ۶ تا ۱۲ میلیون کودک در سراسر جهان به شپش سر مبتلا می‌شوند، و تمام آن‌ها نیز تمام تلاش‌شان را برای خلاص شدن از شر آن‌ها و درمان شپش سر انجام می‌دهند. حشره‌کش‌های تجویز شده برای رفع شپش سر ممکن است سمی باشند و داروهایی که بدون نسخه به فروش می‌رسند نتیجه‌ای نداشته باشند.

بزرگترین مشکل کنونی این است که درمان شپش‌ها به داروهای بدون نسخه و رایج، مقاوم شده‌اند.

ما در این نوشتار شنا را با درمان‌های خانگی آشنا می‌کنیم تا از شر شپش سر خلاص شوید.

نخستین نکته این است که آرام باشید، یک نفس عمیق بکشید و نترسید. درست است که فکر کردن به آن وحشتناک است، ولی واقعا برای سلامتی مضر نیستند.

بهتر است جنگ با شپش‌ها را یک جنگ همه‌جانبه ببینید. باید از تکنیک‌هایی استفاده کنید که نه تنها شپش‌های بالغ، بلکه تخم‌های آن‌ها را نیز، که به مو می‌چسبند، از بین ببرد.

درمان خانگی شپش سر نوزاد

باید آماده باشید که هفته‌ها یا ماه‌ها با آن‌ها مقابله کنید زیرا ممکن است شپش سر مجددا ظاهر شود زیرا ممکن است یک تخم شپش از دست‌تان در برود یا دوباره در معرض شپش قرار بگیرند.

اصل طلایی از بین بردن شپش سر، شانه کردن است. شما باید این کار را همراه با تمام روش های درمانی شپش سر انجام دهید. شما باید مو را بخش به بخش با یک شانه‌ی مخصوص (که می‌توانید از داروخانه خریداری کنید) شانه بزنید تا شپش سر و رشک را بردارید.

پیرِترین، ماده‌ی فعال موجود در شامپوی Rid و محصولات مشابهی است که بدون نسخه به فروش می‌رسند، از گل‌های داوودی تهیه می‌شود که دارای ترکیب طبیعی حشره‌کش به پیرترین است. پیرِترین به سیستم‌های عصبی شپش‌های زنده حمله می‌کند ولی همیشه تاثیرگذار نیست زیرا برخی از شپش‌ها نسبت به آن مقاوم شده‌اند.

این محصول را روی موی خشک استعمال کنید، ۱۰ دقیقه صبر کنید، آب اضافه کنید تا کف کند و در نهایت شستشو دهید. شانه کنید تا تخم شپش‌ها از بین برود. استعمال مجدد این محصول برای کشتن موجودات زنده‌ی باقیمانده، ۷ تا ۱۰ روز بعد توصیه می‌شود. مراقب واکنش‌های آلرژیک باشید.

این ماده آشپزخانه‌ای یک عامل خفه‌کننده‌ی بسیار عالی است. وقتی این روغن به حفره تنفسی شپش وارد شود خفه می‌شود و می‌میرد، ولی لازم است در طول شب استعمال شود و سپس یک کلاه حمام بگذارید، این امر به این دلیل است که شپش می‌تواند تا چند ساعتبدون نفس کشیدن زنده بماند. همچنین باید موها را شانه کنید تا رشک‌ها را از بین ببرید ولی روغن زیتون باعث شل شدن آن‌ها از ساقه مو می‌شود.

پرمترین، ماده‌ی فعال موجود در محصولات بدون نسخه مانند نیکس است و یک نسخه‌ی مصنوعی از پیرترین است. پرمترین به همان شیوه‌ی پیرترین به شپش‌های زنده حمله می‌کند، هرچند گزارش‌هایی مبنی بر مقاوم شدن شپش‌ها به این دارو نیز موجود است. احتمال بروز واکنش‌های آلرژیک در اثر استفاده از این محصول وجود دارد.

روی موهای مرطوب و شامپو زده شده (ولی نه حالت دهنده)، از این لوسیون به میزان زیاد استفاده کنید. اجازه بدهید به مدت ۱۰ دقیقه روی سرتان بماند، سپس موها را آبکشی کنید و با استفاده از شانه مخصوص، شانه کنید. اگر شپش زنده دیدید، ۷ روز یا پس از درمان اولیه، این روش را مجددا تکرار کنید.

طبق مطالعه‌ای که در این زمینه انجام شد، روش هوای گرم در از بین بردن تخم شپش بسیار مؤثر است، ولی در از بین بردن شپش زنده زیاد تأثیری ندارد. در این مطالعه سشوارهای کلاهک‌دار تقریبا ۸۹٪ از رشک‌ها را از بین برد ولی تنها ۱۰٪ از شپش‌های زنده را از بین برد، در حالی که سشوارهای جدید با جریان هوای گرم و مستقیم تقریبا ۹۸٪ از تخم‌ها و ۵۵٪ از شپش‌ها را از بین برد. پس، برای این‌که شانس از بین بردن این حشرات ریز را افزایش دهید بهتر است روی موهای تازه شسته شده سشوار بگیرید. ولی به خاطر داشته باشید پس از استفاده از یک روش شیمیایی برای از بین بردن شپش‌ها، هرگز از سشوار استفاده نکنید چرا که ممکن است برخی از این محصولات حاوی مواد قابل اشتعال باشند.

این لوسیون تجویزی حاوی اسپینوساد است، یک حشره‌کش طبیعی که از باکتری‌های یافت شده در خاک به دست آمده است. این محصول در ژانویه‌ی ۲۰۱۱ برای استفاده بیماران ۴ سال به بالا مورد تأیید واقع شد.

این مایع را روی تمام مو، از ریشه تا نوک مو، بزنید، حتما مراقب باشید روی موهای خشک از این ماده استفاده کنید. اجازه دهید ۱۰ دقیقه بماند، سپس موها را بشویید و شانه کنید تا رشک‌ها از آن جدا شوند. عوارض جانبی شایع این ماده عبارتند از: تحریک چشم و پوست.

شما می‌توانید با غوطه‌ور کردن مو در آب، شپش‌ها را غرق کنید. ولی این احتمال وجود دارد که تأثیر چندانی نداشته باشد. گزارش‌های مختلف نشان می‌دهند که شپش‌ها می‌توانند به مدت چندین ساعت در حالت غرقه‌سازی کامل زنده بمانند. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در ایالات متحده می‌گوید حتی آب حاوی کلر داخل استخر نیز نمی‌تواند شپش‌ها را بکشد.

این لوسیون در ماه فوریه‌ی ۲۰۱۲ مورد تایید واقع شد. لوسیون ایفرمکتین ۰.۵٪ از باکتری‌های موجود در خاک گرفته می‌شود. این محصول شپش را فلج می‌کند و شپش‌ها و تخم‌های‌شان را از بین می‌برد. از این محصول می‌توان برای کودکان بالای ۶ ماه استفاده کرد. در آزمایشات بالینی، تقریبا سه چهارم بیماران، دو هفته بعد از درمان، یعنی یک مرتبه استعمال این محصول (بدون شانه کردن)، عاری از شپش بودند. کمتر از ۱٪ از این افراد به عوارض جانبی مانند تحریک چشم و پوست مبتلا شدند.

این لوسیون را روی موی خشک و پوست سر استفاده کنید و پس از ۱۰ دقیقه بشویید.

برای استفاده از ژل‌های حالت‌دهنده‌ی مو یا ژله پترولیوم (وازلین) برای از بین بردن شپش سر تحقیقات زیادی وجود ندارد، هرچند بسیاری از مادران آن را مانند روغن زیتون بسیار مؤثر می‌دانند. چسبندگی آن  احتمالا موجب خفه شدن شپش می شود چرا که حفره‌های تنفسی آن‌ها را مسدود می‌کند.

یک مطالعه انجام شده در این زمینه نشان داد که ژل مو بهتر از سایر درمان‌های خانگی اثر می کند. بااین‌حال، انجمن ملی شپش هشدار می‌دهد که ممکن است وازلین تاثیری بر روی شپش‌ها نداشته باشد و پاک کردن آن نیز کار دشواری است. (شستن ژل حالت‌دهنده مو ساده‌تر و راحت‌تر است.)

روش استفاده: مو و پوست سر را به ژل حالت‌دهنده مو آغشته کنید، و با استفاده از یک کلاه دوش در طول شب سرتان را بپوشانید. صبح روز بعد سرتان را بشویید. موهای‌تان را با شانه مخصوص شپشپ شانه کنید. این کار را یک هفته بعد مجددا تکرار کنید.

این لوسیون تجویزی در سال ۲۰۰۹ به بازار عرضه شد. این محصول با حمله به دستگاه تنفسی شپش، باعث بروز اختناق در شپش‌ها می‌شود (ولی تخم‌ها یا رشک‌ها را از بین نمی‌برد). این روش به دو دوره درمان نیاز دارد. این محصول ممکن است موجب تحریک چشم و پوست شود.

موهای خشک و پوست سرتان را به این لوسیون آغشته کنید. ۱۰ دقیقه صبر کنید و سپس موهای‌تان را در سینک آبکشی کنید. در صورت تمایل می‌توانید پس از آن موهای‌تان را شامپو بزنید. شانه کردن موها با استفاده از شامپوی مخصوص می‌تواند به از بین بردن رشک‌ها و شپش‌های مرده کمک کند.

افرادی که از این روش استفاده کرده‌اند، مایونز واقعی و پرچرب را پیشنهاد می‌کنند. مایونز را به سرتان بزنید و در طول شب کلاه دوش بگذارید. صبح روز بعد سرتان را شامپو بزنید و شانه بکشید. این کار را یک هفته بعد مجددا تکرار کنید تا شپش‌های باقیمانده نیز از بین بروند.

علیرغم این تکنیک، هیچ‌گونه پوشش پلاستیکی در آن وجود ندارد. در این تکنیک، از یک محصول غیر سمی روی مو‌های خشک استعمال می‌شود، سپس، تا جایی‌که مقدور است موها شانه می‌شوند و سشوار کشیده می‌شود. این کار را در فواصل زمانی یک هفته‌ای ۳ مرتبه تکرار کنید.

مایع ظرفشویی شپش را نمی‌کشد. ولی به حذف موادی که مادران برای خفه کردن شپش سر استفاده می‌کنند، از جمله روغن سالاد، سس مایونز، ژل مو، و یا وازلین، مفید است.

برخی افراد بر این باور هستند که سرکه می‌تواند مایع چسبناک ترشح شده توسط شپش ماده را که برای چسبیدن تخم به ساقه مو به کار می‌رود از بین ببرد. این مورد نیز از نظر پزشکی ثابت نشده است. غالبا برای انجام این کار از سرکه سفید به صورت مستقیم یا رقیق شده با آب، استفاده می‌شود.

از آن جایی‌که شپش تنها یک یا دو روز می‌تواند دور از پوست سر زندگی کند و نمی‌تواند بپرد یا پرواز کند، پس نیازی به پاکسازی کل خانه نیست.

برای جلوگیری از آلودگی مجدد، اقلامی را بشویید که با سر اعضای خانواده مبتلا به شپش دارند در تماس نزدیک بوده‌اند. ملحفه‌ها، کلاه، روسری و حوله‌ها را با آب گرم بشویید و در محیط گرم خشک کنید. شانه‌ها و برس‌ها را در آب بسیار گرم و در ترکیب با مایع شستشو خیس کنید. کف خانه را، بالش‌ها، مبلمان و صندلی‌های ماشین را جارو بکشید. اقلام غیر قابل شستشو را به مدت دو هفته در یک کیسه‌ی مهر و موم شده نگه دارید.

شپش‌ها هم حمله سرهای تمیز را دوست دارند و هم سرهای کثیف را. بنابراین شستشوی مکرر هیچ تضمینی برای پیشگیری از آلوده شدن نیست.

بهترین توصیه برای جلوگیری از ابتلا به شپش این است که از تماس سر به سر اجتناب شود.

این دستگاه مانند یک جارو برقی است که یک نازل برس مانند دارد. لوزباستر هوای گرم را با شدت به سمت ریشه‌ی مو‌ و پوست سر پرتاب می‌کند و به این ترتیب شپش‌ها و تخم آن‌ها خشک می‌شوند.

این درمان تنها توسط اپراتورهای دارای مجوز انجام‌پذیر است. نسبتا ایمن و سریع است و درمان عمومی آن تنها ۳۰ دقیقه زمان می‌برد.

این حشره‌کش، شپش‌های زنده و مقداری از تخم آن‌ها را از بین می‌برد. ولی این محصول قابل اشتعال است و می‌تواند باعث سوختگی‌های خفیف و درجه‌ی دو شود. به استناد مرکز کنترل بیماری‌ها، این محصول برای کودکان زیر ۶ سال مناسب نیست.

این محصول را روی موهای خشک استعمال کنید، اجازه دهید به مدت ۸ تا ۱۲ ساعت بماند و با قرار گرفتن در معرض هوا خشک شود. هرگز از سشوار استفاده نکنید و موی آغشته به این ماده یا لوسیون را در معرض منابع گرمایی قرار ندهید. قبل از شانه زدن موها، آنها را در سینک شامپو بزنید و آبکشی کنید و برای شستشوی آن زیر دوش یا در وان حمام نروید. پس از گذشت ۷ تا ۹ روز در صورت زنده ماندن شپش‌ها این کار را تکرار کنید.

این سم عصبی، شپش‌ها و تخم آنها را از بین می‌برد. ولی به سرطان‌زا بودن در انسان مشکوک است. استفاده‌ی بیش از حد یا سوء استفاده از شامپو لیندان می‌تواند موجب بروز عوارض جانبی جدی شود، از جمله تشنج و مرگ. به استناد سازمان غذا و دارو، این محصول حتی زمانی که طبق دستور استفاده می‌شود نیز ممکن است در برخی موارد موجب تشنج در فرد شود.

این محصول از سوی آکادمی پزشکی اطفال آمریکا برای از بین بردن شپش توصیه نمی‌شود و برای کودکان و افراد مسن یا کسانی که کمتر از ۴۹ کیلوگرم وزن دارند توصیه نمی‌شود. این محصول فقط برای کسانی تجویز می‌شود که نتوانسته‌اند شپش را از بین ببرند یا نمی‌توانند سایر روش‌های درمانی را تحمل کنند.

حتما دقت کنید که از این ماده صرفا طبق تجویز پزشک استفاده کنید.

 

منبع:‌ health

درمان خانگی شپش سر نوزاد

بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


دیدگاه

مطالب سایت نیمروز بصورت اختصاصی تهیه می‌شود و هرگونه نقل قول از سایت نیمروز بدون مجوز کتبی ممنوع و پیگرد قانونی دارد

لیست مطالب :

هرساله 6 تا 12 میلیون کودک در ایالات‌متحده آمریکا دچارشپش سر می‌شوند.برای درمان شپش سر با دکتر نیم همراه باشید.

شپش سر یک عارضه معمول است. این مشکل معمولا در میان کودکان 3الی 14 سال است.

شپش موی سر تنها 1.6 میلی‌متر طول دارد و نزدیک پوست سرانسان زندگی می‌کند و تخم می‌گذارد. شپش سر برای زنده ماندن به تغذیه از خون نیازدارد به همین دلیل در نزدیک پوست سر است و اگر از روی سر شما سقوط کند به مدت زیادی زنده نمی‌ماند.

شپش سر از طریق تماس با موهای آلوده، برس ها، شانه‌ها، لباس‌ها،ملافه‌ها و استفاده از وسایل شخصی مشترک، پخش می‌شود. علائم شایع شپش سر احساس کردن حرکت چیزی بر روی سر شماست، در برخی وارد خارش پوست سر و قرمز شدن برخی ازنقاط پوست سر دیده می‌شود.

درمان خانگی شپش سر نوزاد

اگر شما و یا فردی در خانواده شما به شپش سر دچار شده است،
بلافاصله باید اقدام به مراقبت کنید.

خوشبختانه روش‌های خانگی زیادی برای درمان قطعی شپش وجود دارد،اما ممکن است کمی طول بکشد، که در ادامه برای شما خواهیم گفت.

سرکه یک درمان بسیار آسان و مؤثر برای از بین بردن شپش سر است، سرکه دارای مقدار بالای اسید استیک است که می‌تواند سبب کشتن شپش سر شود،علاوه بر این سرکه سبب حل شدن شپش‌های مرده نیز می‌شود.

یکی دیگر از روش‌های محبوب خانگی برای درمان قطعی شپش سراستفاده از سس مایونز است. سس مایونز می‌تواند شپش‌ها را خفه کند و درنهایت موج بمرگ آن‌ها شود. وزارت بهداشت ایالت مینه سوتا آمریکا، سس مایونز را یک روش قابل‌قبول برای درمان شپش توصیه کرده است.

روغن نارگیل برای پخت‌وپز بسیار پرکاربرد است اما همچنین یک عامل خفه‌کننده عالی برای درمان شپش است. روغن نارگیل شپش موی سر را خفه می‌کند ودرنهایت آن را می‌کشد.

از پیاز می‌توان به‌عنوان یک روش طبیعی برای درمان شپش سر استفاده کرد. پیاز حاوی گوگرد است که سبب کشته شدن شپش سر می‌شود.

روغن درخت چای یک حشره‌کش طبیعی است که می‌تواند به‌طور مؤثربرای درمان شپش سر مورداستفاده قرار گیرد و خارش را نیز از بین ببرد.

توجه: هنگام استفاده از روغن درخت چای بسیار مراقب باشید.

آب لیمو به دلیل ماهیت اسیدی بودن برای درمان شپش سر می‌تواناستفاده کرد. اگر در مدرسه سایر کودکان دچار شپش سر شده‌اند، می‌توانید از آب لیموبرای جلوگیری از شپش موی سر استفاده کنید، زیرا بسیار مؤثر است.

وازلین می‌تواند اثر خفه‌کنندگی بر روی شپش سر داشته باشد،از این می‌تواند از آن برای درمان قطعی شپش سر استفاده کرد. وازلین با بستن راه‌هایتنفسی شپش‌ها سبب می‌شود که برای مدت طولانی زنده نمانند.

یکی دیگر از راه‌های درمان شپش سر، روغن بچه دارای مواد شوینده‌ای استکه می‌تواند باعث مرگ شپش شود.

با توجه به علم آیوردا، بادام یکی از مؤثرترین روش‌هایخانگی برای از درمان شپش سر است.

نظر

9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *