درمان خانگی تنگی نفس در بارداری

خواص دارویی و گیاهی



باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .

درمان خانگی تنگی نفس در بارداری

آرایش

مدل مو

مدل لباس

اخبار

سبزی خردکن

آکاایران,روزه,اخبار,خانواده,فال,سرگرمی,آشپزی,شیرنی پزی

246

در دوران بارداری مشکلات متعددی به سراغ خانم باردار می آیند. تنگی نفس هم یکی از این مشکلات است که در خانم های باردار دیده می شود.

ما انسان‌ها تنها از یک ششم حجم ریه خود استفاده می‌کنیم. اگر همه بتوانند این تکنیک تنفس (تنفس شکمی) را داشته باشند، خون‌رسانی و اکسیژن‌رسانی به اندام‌های بدن  راحت‌تر و بهتر می‌شود. چون حجم ریه استفاده می‌شود و در نتیجه انسان‌ها در طول عمر‌شان کمتر به بیماری‌های مختلف مبتلا می‌شوند به‌ویژه برای رشد جنینی که در حال رشد است.


آن دسته مادران که ۲ قلو یا در رحم خود دارند اغلب تنگی نفس را احساس میکنند. زمانی که تنگی نفس به سراغ خانم باردار میرود احساسی همانند باد شدن دارد و خانم باردار حسش این است که نمیتواند درست نفش بکشد.

در این شرایط سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید.
این مساله می‌تواند تا حدی مربوط به افزایش برخی هورمون‌ها در بارداری باشد مانند پروژسترون که مغز را تحریک کرده تا به شش‌ها دستور دهد که به هوای بیشتری نیاز دارد.
این وضعیت به شما چنین احساسی می‌دهد که می‌خواهید و عمیق‌تر نفس بکشید.
این یکی از روش‌های سازگاری است که بدن در شرایط بارداری برای کمک به دریافت اکسیژن برای جنین انجام می‌دهد.درمان خانگی تنگی نفس در بارداری

علاوه بر این فشاری که رحم در حال رشد مادر به پرده دیافراگم وارد می‌آورد بخصوص در سه ماهه سوم بارداری می‌تواند باعث نفس تنگی شود.
در برخی حالات دیگر مانند کم خونی و آسم این دو نیز به نوبه خود می‌توانند باعث نفس تنگی شوند.
در طول مدت بارداری بدن مادران به منظور سازش با شرایط حمل بچه دچار تغییراتی می‌شود و همین تغییرات هستند که باعث نفس تنگی می‌شوند.

در اوایل بارداری محیط اطراف قفسه سینه وسیع‌تر شده این تغییرات با حرکات به سمت بالا و به سمت خارج قفسه سینه همراه هستند که باعث افزایش ظرفیت تنفسی شش‌ها می‌شود.
علاوه بر این هورمون پروژسترون به بدن شما کمک می‌کند که مکانیسم جذب اکسیژن و انتقال آن به رگ‌های خونی از شش‌ها را تنظیم کند.
در نتیجه بدن شما نسبت به میزان دی اکسید کربن خارج شده در عمل بازدم حساس‌تر است.
با انجام این تغییرات در بدن، شما قادرید به همان صورت قبل، اما به شکلی عمیق‌تر تنفس کنید که حالتی شبیه تنگی نفس ممکن است به شما بدهد.

اندازه جنین در سه ماهه سوم ممکن است این احساس را در شما کند.
تنگی نفس در بالا رفتن از پله‌ها ممکن است برای شما ناراحتی ایجاد کند، اما طبیعی است و ضرری ندارد.

احساس نفس تنگی چه مدت طول می‌کشد؟
در اوایل بارداری جنین ممکن است به سمت لگن حرکت کند که در این شرایط نفس تنگی کمتر می‌شود.
اگر مادرباردار از نظر تناسب اندام مشکل داشته باشد ممکن است نفس تنگی او را آزار دهد در این صورت بهترین راه حل انجام تمرینات ورزشی ملایم در دراز مدت است که می‌تواند احساس بهتری به او بدهد.
این تمرینات مناسب حس اطمینان خاطری به او می‌دهد که جنین در رحم مادر از اکسیژن کافی بهره‌مند خواهد شد.
میزان هورمون پروژسترون بعد از تولد نوزاد در بدن مادر کاهش می‌یابد و فشار وارده بر دیواره رحم و پرده دیافراگم بلافاصله پس از تولد کاهش می‌یابد.
اگرچه که تغییرات ایجاد شده در قفسه سینه و سیستم تنفسی برای برگشت به حالت اولیه خود قبل از حاملگی ممکن است ماه‌ها طول بکشد.

چگونه تنگی نفس را کمتر کنیم؟
۱- تمرینات و حالات مناسب
با انجام حرکت مناسب صاف ایستادن و بلند کردن سر و شانه‌های به عقب داده شده می‌توانید احساس نفس تنگی در بارداری را کمتر کنید.
تصور کنید روی یک خط عمودی ایستاده‌اید و جناغ سینه خود را صاف نگه دارید و آرام نفس بکشید.
۲- تمرینات ورزشی
تمرینات هوازی به شما کمک می‌کند که نفس کشیدن خود را بهتر کنید (کیفیت تنفس) و نبض شما آهسته‌تر بزند.
قبل از شروع تمرینات ورزشی حتما با پزشک خود مشورت نمایید. می‌توانید یوگای بارداری را انجام دهید.
یوگا شامل حرکات و تمرینات تنفسی و حرکات کششی است که باعث بهبود حال شما می‌شود.
۳- آرام سازی
وقتی دچار نفس تنگی می‌شوید اضطراب هم به سراغ شما می‌آید و باعث می‌شود نفس‌هایتان کوتاه‌تر شود، اما بهترین کار این است که آرام باشید آرامش خود را حفظ کنید و استراحت کنید تا به حالت طبیعی برگردید.
تمرینات ورزشی تنفسی انجام دهید
تمرینات تنفسی می‌توانند باعث بهبود تنفس در ناحیه قفسه سینه شوند و قفسه سینه را بازتر کنند.
رشد رحم هم باعث محدود کردن تنفس شکمی می‌شود.
می‌توانید از طریق روش زیر تنفس خود را بهبود بخشید
– بایستید تا فشار کمتری برروی پرده دیافراگم وارد آید.
– دست‌هایتان را به سمت بالا و پهلوها بکشید و همزمان با دم عمیق هوا را به درون شش‌ها بکشید.
– وقتی دست‌ها را به سمت پشت می‌کشید خیلی آرام هوا را از ریه‌ها خارج کنید و به بیرون بدمید (بازدم)
– هنگام دم سر را به بالا و هنگام عمل بازدم سر را کمی پایین‌تر ببرید.
و اما؛ برخی نفس‌تنگی‌ها در دوران بارداری رایج و معمول است و نباید خیلی نگران آن باشیم.
اما اگر نفس تنگی بطور ناگهانی و یا چندین بار پشت هم پیش بیاید، باید حتما با پزشک معالج خود مشورت نمایید.

مزایای تکنیک تنفسی شکمی
تکنیک تنفسی در هنگام زایمان در سه زمان مفید واقع می‌شود که بهبودی درباره آنها توضیح می‌دهد:
1- تنفس شکمی اکسیژن ذخیره جفتی را حفظ می‌کند : بنابر‌این همیشه در جفت، سه دقیقه اکسیژن ذخیره وجود دارد. اما وقتی که انقباض رحم و درد‌های آن شروع می‌شوند، اکسیژن‌رسانی به آنها صورت نمی‌گیرد بنابر‌این اگر خانمی که در حال زایمان است، در هنگام زایمان با تکنیک‌های تنفسی، درست نفس بکشد، سه دقیقه اکسیژن جفتی برای او ذخیره می‌شود.
2- علت درد زایمان ناشی از هایپوکسی یا کاهش اکسیژن: در انقباضات رحم، وقتی اکسیژن به رحم نمی‌رسد، خانم باردار دردش می‌گیرد. بنابر‌این اگر او از قبل بلد باشد، در هنگام درد داشتن چطور نفس بکشد، کمتر درد می‌کشد.
3- انحراف فکر: درواقع با انجام تنفس شکمی در هنگام زایمان، مادر فکرش را به چیز دیگری جز درد و درواقع به نوع تنفسش منحرف می‌کند. مثلا وقتی انقباض یا درد‌های رحمی شروع شد او باید دقت کند که دم خوبی بگیرد و درآخر انقباض بازدم طولانی داشته باشد. به همین دلیل او زمانی که می‌خواهد به دم و بازدم خود آگاه شود، فکرش از درد منحرف می‌شود.

تنفس در هنگام تغذیه
بهبودی به خانم‌های باردار توصیه می‌کند: خانم‌های باردار باید تمرکز‌شان بر غذایی که می‌خورند باشد و بهتر است به آن توجه کنند تا هم طعم و مزه‌اش را بچشند، هم محتویات غذا را بفهمند و هم بدانند که عملکرد این غذا در بدن‌شان چگونه است. تنفس آگاهانه در زمان‌هایی که خانم‌ها می‌توانند تمرکز کنند انجام می‌شود اما در هنگام غذا خوردن اگر تمرکزشان روی غذا باشد بهتر است.
ثابت شده که با تنفس صحیح یا شکمی، اکسیژن‌رسانی خوبی به بافت‌ها انجام می‌شود و عملکرد همه اندام‌های بدن بهتر می‌شود. از طرف دیگر خانم‌های بارداری که این تمرین تنفسی را انجام می‌دهند، عضلات آرام‌تری دارند و در نتیجه فشار خون بالا در آنها کمتر دیده می‌شود.

همچنین چون به دلیل تمرکز بالای این خانم‌ها روی تنفس‌شان، موقعی که آنها دچار کمر درد می‌شوند، می‌توانند نفس عمیق بکشند. چون نفس عمیق شکمی باعث شل شدن عضلات می‌شود و کمر درد را کاهش می‌دهد. ضمن اینکه وقتی روش تنفس درست باشد، متابولیسم بدن مانند چربی‌سوزی و سوخت و ساز قند‌ها افزایش می‌یابد و همین احتمالا در دیابت بارداری هم تأثیر‌گذار خواهد بود.


لطفاً درباره این مطلب نظر بدهید

تمامي حقوق مادي و معنوي سايت براي ني ني نما محفوظ مي باشد و استفاده از مطالب فقط بادرج و لينک سايت مجاز است.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

تنگی نفس اختلال شایعی است. فردی که تنگی نفس دارد نمی‌تواند به‌خوبی تنفس کند و هوا را داخل ریه‌های خود انتقال بدهد. تنگی نفس ممکن است مقطعی و خفیف یا طولانی‌مدت و وخیم باشد. از آنجا که ممکن است تنگی نفس علل مختلفی داشته باشد، تشخیص و درمان آن اغلب کار دشواری است. با ما در ادامه‌‌ی این مقاله همراه باشید تا با علل تنگی نفس و راه‌های جلوگیری و درمان آن آشنا شوید.درمان خانگی تنگی نفس در بارداری

تنگی نفس مقطعی و کوتاه‌مدت، همیشه هم با سلامت فرد در ارتباط نیست؛ افراد ممکن است پس از انجام تمرینات شدید و فشرده، کوه‌پیمایی و رفتن به ارتفاعات یا عبور از تغییرات قابل‌توجه دمایی، به‌مدت کوتاهی دچار تنگی نفس شوند.

اما در عین حال باید گفت که تنگی نفس معمولا با مشکلاتی در سلامت فرد در ارتباط است. گاهی اوقات، تنگی نفس در نتیجه‌ی اضافه وزن ایجاد می‌شود و می‌توان با کاهش وزن آن را برطرف کرد. اما تنگی نفس می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل جدی در سلامتی باشد.

طبق گفته‌ی دکتر استیون والز، شایع‌ترین علل تنگی نفس عبارتند از: آسم، نارسایی قلبی، بیماری مزمن انسدادی ریه، سینه‌پهلو (ذات‌الریه) و مشکلات روانی که معمولا با اضطراب در ارتباط هستند.

اگر تنگی نفس به‌طور ناگهانی ایجاد شود، تنگی نفس حاد یده می‌شود. تنگی نفس حاد ممکن است ناشی از عوامل زیر باشد:

چنانچه فردی به‌مدت بیش از یک ماه تنگی نفس داشته باشد، به تنگی نفس مزمن مبتلا است. تنگی نفس مزمن ممکن است به‌خاطر موارد زیر اتفاق بیفتد:

برخی از مشکلات ریوی نیز ممکن است منجر به تنگی نفس شوند. برای نمونه:‌

تنگی نفس با مشکلات قلبی نیز در ارتباط است. برخی از این مشکلات عبارتند از:

 

آلاینده‌های زیست‌محیطی نظیر مواد شیمیایی همچنین بخار، گرد‌و‌خاک و دود می‌توانند تنفس را برای افراد مبتلا به تنگی نفس دشوار کنند.

افرادی که آسم دارند نیز ممکن است در مواجهه با آلرژی‌هایی نظیر گرده‌ی گیاهان یا کپک به تنگی نفس دچار شوند.

برخی آلاینده‌ها نظیر دود سیگار هم که توسط خود فرد وارد ریه‌ها می‌شود تنگی نفس را می‌کنند و قابل پیشگیری هستند.

بیماری مزمن انسدادی ریه به طیف مختلفی از بیماری‌ها اطلاق می‌شود؛ بیماری‌هایی نظیر برونشیت مزمن و هواگرفتگی. همه‌ی این اختلالات باعث می‌شوند تا نفس کشیدن دشوار شود.

باید به‌خاطر داشت که هرکسی که مبتلا به تنگی نفس است لزوما به بیماری‌های مزمن انسدادی ریه مبتلا نیست، بلکه طبق گفته‌ی بنیاد بیماری‌های مزمن انسدادی ریه، ۹۰ درصد افرادی که به بیماری مزمن انسدادی ریه دچار هستند، در برهه‌ای از عمر خود سیگار می‌کشیده‌اند.

گاهی‌ اوقات، تنگی نفس نشانه‌ی یک اختلال مرگ‌بار است. چنانچه فرد بیش از یکی از علائم زیر را داشته باشد باید تحت درمان‌های اورژانسی قرار بگیرد:

به‌یاد داشته باشید با اینکه همه‌ی موارد تنگی نفس نیازی به درمان‌های اورژانسی ندارند اما تنگی نفس می‌تواند نشان‌دهنده‌ی مشکلاتی جدی در سلامت باشد.

اگر فرد مبتلا به تنگی نفس موارد زیر را تجربه‌ کند، می‌بایست به نزد پزشک برود:

پزشک پس از انجام معاینات فیزیکی از فرد و بررسی شرح حال و سابقه‌ی بیماری‌های او، می‌تواند تنگی نفس را تشخیص بدهد.

فرد مراجعه‌کننده باید برای پزشک توضیح بدهد که تنگی نفس او چطور شروع شده است، چه مدت به طول انجامیده، چند بار در روز به تنگی نفس دچار می‌شود و آیا تنگی نفس او شدید است یا خفیف.

پزشکان از تصویر اشعه‌ی ایکس و CT اسکن قفسه‌ی سینه استفاده می‌کنند تا تشخیص دقیق‌تری از تنگی نفس داشته باشند و سلامت کلی قلب، ریه و سایر دستگاه‌های مربوطه را بررسی کنند. نوار قلب می‌تواند هرگونه علامتی از حمله‌ قلبی را نشان بدهد. انجام آزمایش‌هایی برای اندازه‌گیری جریان هوا و ظرفیت ریه‌های بیمار می‌تواند به منبع مشکلات تنفسی و گستره‌ی آنها کمک کند. آزمایش‌های دیگر هم می‌توانند به بررسی اکسیژن موجود در خون بیمار و ظرفیت خون او در حمل اکسیژن بپردازند.

پزشکان برای درمان تنگی نفس، به بررسی علت مشکلاتی که در تنفس بیمار وجود دارد می‌پردازند و با همکاری بیمار به راحت‌تر نفس کشیدن او کمک می‌کنند. درمان تنگی نفس بسته به علت آن، در هر فرد متغیر است. اگر تنگی نفس با آسم در ارتباط باشد معمولا با داروهایی نظیر استروئیدها و برونکودیلاتورها برطرف می‌شود. اما اگر بر اثر عفونت‌هایی نظیر سینه‌پهلو باشد، مصرف آنتی‌بیوتیک به بهبود آن کمک خواهد کرد.

سایر داروها نظیر داروهای ضدالتهاب و ضداضطراب نیز می‌توانند مفید واقع شوند.

مشکلات تنفسی که در نتیجه‌ی بیماری‌های مزمن انسدادی ریه به‌وجود آمده‌اند را نیز می‌توان با تکنیک‌های خاص تنفس نظیر تنفس با لب‌های بسته و تمرین‌های استقامتی برطرف نمود. افراد می‌توانند انجام این تمرین‌ها را در بره‌های ویژه‌ی بهبود ریه، بیاموزند. یکی از مراکزی که به انجام تحقیقات در مورد تنگی نفس می‌پردازد اعلام کرده است که شرکت در این دوره‌های آموزشی (حتی اگر علل ریشه‌ای بیماری به قوت خود باقی بماند) برای افراد سودمند است. اگر آزمایش‌ها مشخص کنند که سطح اکسیژن خون پایین است، می‌توان از اکسیژن‌های مکمل استفاده کرد. هر چند باید به‌خاطر داشت دلیلی وجود ندارد که افراد مبتلا به تنگی نفس لزوما سطح اکسیژن خون پایینی داشته باشند. بر طبق گفته‌ی آن مرکز تحقیقاتی، اگر جریان هوای خنک در اطراف سر و صورت بسیاری از افراد مبتلا به تنگی نفس عبور کند، علائم تنگی نفس در آنها بهبود خواهد یافت.

افراد مبتلا به تنگی نفس می‌توانند با به‌کارگیری اقداماتی، وضعیت سلامتی و تنفس خود را بهبود بدهند. این اقدامات عبارتند از:

تنگی نفس می‌تواند به طرق مختلف افراد معین را درگیر کند. در ادامه به این افراد اشاره شده است.

طبق گزارش مرکز آموزش کلینیک کلیولند، علائم خفیف تنگی نفس در زمان حاملگی شایع است. علت تنگی نفس در زنان باردار این است که حاملگی ظرفیت تنفسی زن را تا حدود بیست درصد کاهش می‌دهد. هر چند تعداد نفس‌هایی که زن در هر دقیقه می‌کشد، یا به عبارت بهتر نرخ تنفس او، معمولا طی حاملگی تغییر نمی‌کند.

تنگی نفس می‌تواند در برخی از سالمندان که در مراحل پیشرفته‌ی برخی از بیماری‌ها قرار دارند بروز کند. در این برهه، تنگی نفس به عنوان بخشی از بسته‌ی درمانی آخر عمر محسوب خواهد شد چرا که درمان تنگی نفس با داروهای معین می‌تواند مشکلات غیرضروری را برای فرد سالمند در پی داشته باشد.

‌بیماری‌های قسمت فوقانی دستگاه تنفسی وضعیتی اورژانسی و نسبتا رایج و یکی از شایع‌ترین علل تنگی نفس در خردسالان هستند.

خروسک، استنشاق جسم خارجی و التهاب نای از شایع‌ترین علل تنگی نفس در کودکان می‌باشد.

چشم‌انداز آینده برای بیماران مبتلا به تنگی نفس بسته به علت تنگی نفسشان متغیر است. اگر بتوان علت زیربنایی تنگی نفس، مثلا آسم یا سینه‌پهلو را درمان کرد آن‌گاه می‌توان مشکلات تنفسی را از بین برد یا به مقدار قابل توجهی کاهش داد. اما اگر تنگی نفس ناشی از بیماری‌های مزمنی باشد که به مرور زمان بدتر خواهند شد (مثلا بیماری‌های مزمن انسدادی ریه یا نارسایی‌های قلبی)، بهبود تنگی نفس چندان قابل ملاحظه نخواهد بود. مبتلایان به تنگی نفس باید با پزشکان خود همکاری لازم را داشته باشند تا بتوانند روند درمان را به‌طور کامل و با موفقیت طی کنند.

برگرفته از: medicalnewstoday.com

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

9تومان

درمان خانگی تنگی نفس در بارداری

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

با عرض سلام وخسته نباشید. مدیریت محترم سایت چطور : و همچنین سلام و عرض ادب حضور برادر ارجمند جناب
احسان عبدالباقی : مطالب خوب و ارزنده تون در مورد علل تنگی نفس و درمان ان که توسط دکتر استیون والز بیان شده
بود مطالعه نمودم و خیلی هم مفید بود. و البته یک راه درمان دیگری هم وجود داره و ان مصرف مربای بالنگ یا شربت
انست. که میتواند بسیار مفید باشد .
منتظر مطالب بعد با ارزشمندتون هستم . .

خواص خوراکی ها

خواص شنبلیله؛ ۱۳ خاصیت درمانی، نحوه‌ مصرف و عوارض جانبی

۵ چربی سوز طبیعی برای افزایش متابولیسم و ‌

خواص سیر برای مو و طرز تهیه ماسک موی سیر برای تقویت مو

خواص وانیل؛ ۱۰ خاصیت برای سلامتی و زیبایی

خود بیمار انگاری چیست؛ علائم، علل، عوارض و راه‌های تشخیص و درمان آن

۵ کلید طراحی تبلیغات آنلاین اثربخش که شما را شگفت‌زده می‌کند

کتاب ۱۹۸۴؛ رمانی بی‌نظیر برای تمام دوران‌ها

افسردگی بعد از ترک سیگار؛ علائم و راه‌های مقابله با آن

۱۰ عبارتی که بهتر است هرگز در گوگل جستجو نکنید


ثروتمندترین کشورهای جهان کدام‌اند؟

عجیب ترین حیوانات دنیا که شما را حیرت‌زده می‌کنند

بهترین فیلم های رازآلود جهان که ذهن شما را ساعت‌ها درگیر خود می‌کنند


بهترین کشورها برای زندگی در سال ۲۰۱۹


عجیب ترین میوه های دنیا چه خواصی دارند؟

سایت پیش بینی فوتبال و بازی انفجار

پاسخ به سوالات پزشکی و جنسی شما ، در مجله دلگرم کلیک کنید

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *