درمان خانگی التهاب گلو کودک

درمان خانگی التهاب گلو کودک
درمان خانگی التهاب گلو کودک

شما هم احتمالاً در طول عمرتان علائم درد گلو را تجربه کرده‌اید. خارش و سوزش گلو آزاردهنده است به‌خصوص اگر با دیگر علائم سرماخوردگی همراه شود. درد گلو می‌تواند حسابی آدم را مستأصل کند.

با این حال شما می‌توانید در اکثر موارد درمان‌های فوری بدون مراجعه به دکتر را اجرا کنید. در اینجا ۱۰ راهکار برای مواقعی که به گلو درد دچار می‌شوید را به شما معرفی می‌کنیم:

قرقره‌ کردن با آب گرم و نمک به نرم شدن گلوی ملتهب کمک می‌کند. نمک مخاط اضافی را از بافت‌های متورم و ملتهب به خود جذب می‌کند و ناراحتی در گلو را کم می‌کند.

توصیه می‌شود یک چهارم تا یک دوم قاشق چای‌خوری نمک را با ۱۱۰ تا ۲۲۷ گرم آب گرم ترکیب کنید. نمک را کاملاً در آب حل کنید. بعد به مدت چند ثانیه قرقره کنید و آب را تف کنید. عمل قرقره کردن را چند بار در روز تکرار کنید.

برخی از قرص‌های مکیدنی گلو که نیاز به نسخه‌ی پزشک ندارند حاوی منتول هستند، ماده‌ای که می‌تواند بافت گلو را به آرامی کرخت کند. این کار باعث می‌شود موقتاً از سوزش و درد گلو خلاص شوید.

درمان خانگی التهاب گلو کودک

آب‌نبات‌ها و قطره‌های سرفه‌ تولید بزاق را افزایش می‌دهند و موجب می‌شود گلویتان نرم شود. با این حال آب‌نبات‌ها و قطره‌های سرفه به اندازه‌های قرص‌های مکیدنی نمی‌توانند گلو را نرم کنند و ممکن است مجبور شوید تعداد بیشتری از آن‌ها را مصرف کنید.

به خردسالان قرص و آب‌نبات مکیدنی ندهید چون خطر خفگی وجود دارد.

طبق اعلام مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های آمریکا، اکثر درد گلوها ناشی از فعالیت ویروس‌ها هستند. ویروس‌ها را نمی‌توان با آنتی‌بیوتیک درمان کرد. سرماخوردگی‌های ویروسی باید طول دوره‌ی خود را در بدن طی کنند تا خوب شوند.

داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی که نیاز به نسخه‌ی پزشک ندارند مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن می‌توانند التهاب و ورم را در گلو کاهش دهند و درد و خارش گلو را کم کنند.

چای گرم که با عسل شیرین شده باشد می‌تواند گلوی تحریک‌شده را آرام کند. چای ضمناً آب بدن را هم تأمین می‌کند که گام مهم دیگری برای درمان درد گلو است.

شما می‌توانید از چای سبز استفاده کنید که یک نوشیدنی ضد باکتری هم هست، درد را تسکین می‌دهد و سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها است و التهاب را کاهش می‌دهد.

عسل خواص دیگری هم دارد . تحقیقات نشان می‌دهد که عسل ضد سرفه‌ی مؤثری است و به‌اندازه‌ی داروهای ضد سرفه‌ی بدون نسخه مؤثر است.

ترکیبی از عصاره‌ی گیاه اکیناسئا و مریم‌گلی را به صورت اسپری در گلو به کار ببرید. تحقیقات نشان می‌دهند که این ترکیب گیاهی به‌اندازه‌ی داروهای ضد سرفه‌ی بدون نسخه‌ مؤثر است.

مایعات کافی نوشیدن گامی مهم در درمان درد گلو است. اگر شما دچار کمبود مایعات باشید بدن شما نمی‌تواند بزاق و مخاط کافی تولید کند تا گلویتان به شکلی طبیعی مرطوب و نرم بماند. این امر موجب تشدید ورم و التهاب گلو می‌شود.

آب انتخاب خوبی است همچنین چای گرم و سوپ. چای یا سوپ داغ ممکن است گلوی حساس شما بسوزاند و مشکل را بیشتر کند.

از کافئین و الکل دوری کنید چون موجب خشکی بدن می‌شوند.

تنفس در هوای مرطوب می‌تواند بافت‌های ملتهب و ورم‌کرده‌ی بینی و گلو را نرم و آرام کند. یک دستگاه بخار ساز سرد در اتاقتان نصب کنید تا میزان رطوبت اتاق بالا رود.

اگر دستگاه رطوبت ساز ندارید می‌توانید از بخار ناشی از دوش آب گرم استفاده کنید تا درد و تورم گلویتان را کاهش دهید.

می‌توانید با آب داغ هم بخور بگیرید. آب داغ را در ظرفی بریزید و با حوله‌ای که روی سر خود می‌اندازید داخل آن ظرف نفس بکشید. چند دقیقه در بخار نفس بکشید و این کار را هر وقت دوباره لازم شد انجام دهید تا گلو و مجاری تنفسی‌تان نرم شود.

برای افزایش رطوبت محیط می‌توانید آب را در یک قابلمه بجوشانید و در آن را باز بگذارید تا بخار آن رطوبت خانه را افزایش دهد. می‌توانید در آن یک قاشق عصاره‌ی نعنا بریزید تا رایحه‌ی آن موجب گشایش مجاری تنفسی شود.

وقتی در گلویتان دچار انسداد و گرفتگی می‌شوید یک یا دو بالش اضافه زیر سر بگذارید. ارتفاع اضافه به شما کمک می‌کند راحت‌تر نفس بکشید. وقتی گرفتگی و انسداد برطرف شود دیگر مجبور نیست با دهان باز بخوابید چون این کار موجب خشکی بیشتر گلو می‌شود.

ویروس‌ها عامل بیشتر گلودردها هستند اما گاهی باکتری‌هایی مانند استرپتوکوکوس مقصر هستند که موجب گلو درد میکروبی یا عفونی می‌شوند. اگر گلو درد شما بعد از چند روز خوب نشد یا بدتر شد یا دچار تب شدید به پزشک خود مراجعه کنید، شاید احتیاج به آنتی‌بیووتیک داشته باشید.

اگر پزشک برایتان آنتی‌بیوتیک تجویز کرد آن را تا پایان دوره‌ی درمان مصرف کنید. مصرف دارو را قطع نکنید حتی اگر علائمتان از بین رفت و حالتان بهتر شد. قطع کردن آنتی‌بیوتیک‌ها باعث می‌شود برخی باکتری‌ها باقی بمانند و موجب دوباره مبتلا شدن شما شوند و این باکتری‌های نجات یافته ممکن است نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم شوند.

گلو درد از بیماری‌‌های شایع بین کودکان است. عامل بیماری عمدتاً ویروس است و بعد چهار پنج روز خودبه‌خود خوب می‌شود. اگر کودک شما دچار تب ۳۸.۳ درجه‌ای یا بالاتر شد وی را نزد متخصص اطفال ببرید. تب ممکن است نشانه‌ی عفونت باکتریایی باشد بنابراین لازم است با داروی ضد باکتری درمان شود.

شما می‌توانید درد بچه را با استفاده از داروهایی مانند استامینوفن یا ایبوپروفن مخصوص کودکان تسکین دهید. اگر بچه زیر شش ماه است قبل از مصرف این داروها با پزشک خود مشورت کنید. به بچه‌های زیر ۱۸ ماه آسپرین (بافرین) ندهید زیرا خطر ایجاد عارضه‌ی نادر ولی خطرناکی به نام سندروم ری بر اثر مصرف آن در این سن وجود دارد.

راه‌های دیگری که برای کاهش درد گلو درد کودک می‌توان از آن‌ها استفاده کرد:

برای بچه‌ها از افشانه‌های گلو استفاده نکنید. این محصولات حاوی بنزوکائین هستند که ممکن است در برخی کودکان واکنش‌های آلرژیک ایجاد کند.

لازم نیست درد گلو را تحمل کنید. داروهای بدون نسخه و درمان‌های خانگی زیادی وجود دارند که می‌توانند درد و رنج این بیماری را تسکین دهند. اما اگر درد بهتر نشد و یکی از شرایط زیر را داشتید به پزشک مراجعه کنید:

یکی از راه‌های پیشگیری از گلو درد شستن دست‌ها با آب گرم و صابون در طول روز است. اگر به روشویی دسترسی ندارید می‌توانید از مواد ضد باکتری الکلی استفاده کنید. بعد از تماس با سطوح عمومی مانند دستگیره‌های در یا صفحه‌کلیدها، دست دادن با دیگران یا بعد از برخورد داشتن با افرادی که سرفه و عطسه می‌کنند دستان خود را بشویید.

سعی کنید دوروبر کسی که بیمار است نباشید. وسایل شخصیتان را با کسی به اشتراک نگذارید مانند مسواک، لیوان و قاشق و چنگال. با درست خوردن، خوب خوابیدن و ورزش کردن مقاومت بدن خود را بالا ببرید.

 

منبع: healthline

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


دیدگاه


نام


ایمیل

مطالب سایت نیمروز بصورت اختصاصی تهیه می‌شود و هرگونه نقل قول از سایت نیمروز بدون مجوز کتبی ممنوع و پیگرد قانونی دارد

تفاوت علائم گلودرد ناشی از تورم لوزه‌ها و گلودرد ناشی از سرماخوردگیدر سرماخوردگی، فرد بیمار علاوه‌بر گلودرد دچار علائمی مثل آبریزش یا گرفتگی بینی هم می‌شود، اما در ورم لوزه‌ها معمولا علائمی مثل التهاب لوزه همراه با لکه ها‌ی سفید یا زرد روی لوزه‌ها بروز می‌کند. از دیگر نشانه‌های الهتاب لوزه می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

گلودرد و صدای خشک و گرفته

درمان خانگی التهاب گلو کودک
درمان خانگی التهاب گلو کودک
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *