درمان خارش پوست سگ

خواص دارویی و گیاهی

مشکلات پوستی و پوششی سگ‌تون یکی از موارد جدیه و می تونه در سگ های مختلف در سنین و نژادها و انواع مختلفی اتفاق بیفته. با اینکه مشکلات پوستی در مقایسه با بیماری های دیگه خیلی جدی به نظر نمیرسه به ویژه وقتی که با بیماری هایی مثل مشکلات قلبی یا سرطان مقایسه میشه، با این حال، مشکلات پوستی برای سگ‌تون خیلی ناراحت کننده، تحریک کننده و دردناکه و همچنین ممکنه یک یا چند مشکل دیگه هم به وجود بیاره.

مشکلات پوستی می تونن به صورت های مختلفی مثل ریزش مو، زخم های تکه ای و یا خارش بیش از حد و یا پیشرفته تر به صورت نقاط شوره مانند روی پوشش بدن و یا روی پوست دیده بشن.

برای اینکه در زمینه مشکلات پوستی و پوشش و برخی از شرایط و علل ایجاد مشکلات پوستی در سگ‌ها اطلاعات بیشتری کسب کنین میتونین متن زیر رو بخونین:

مشکلات پوستی و پوشش سگ‌ها می تونه خودش رو از راه های مختلفی نشون بده. شما باید سگ‌تون رو به طور منظم و مرتب نظافت کنین و برس بکشین، مخصوصا اگر پوشش بدنی اونها بلند یا ضخیم باشه. اما حتی اگر موهای سگ‌تون کوتاه هم باشه نیز نیاز به برس کشیدن روزانه داره.

درمان خارش پوست سگ

هنگامی که سگ خودتون رو تیمار و نظافت می کنین، مطمئن بشین برسی که  استفاده می کنین به قسمت های ضخیم موهای سگ‌تون هم دسترسی داشته باشه و همچنین پوشش همه ی قسمت های بدن رو بررسی کنین. موها رو با دست باز کنین تا بتونین پوست رو هم ببینین.

برخی از شاخص‌ها و مشکلات احتمالی که باید به اونها توجه بشه عبارتند از:

هر کدوم از این شاخص ها ممکنه یک وضعیت یا مشکل پوستی رو نشون بدن و مهمه که اقدامات لازم برای رسیدگی به این مسائل حیوان خانگی شما انجام بشه.

علل مختلفی ایجاد مشکلات پوستی میکنن از جمله: آلرژی، آلودگی انگلی،  بیماری های عفونی و عوامل مختلف دیگر

در اینجا برخی از شایع ترین بیماری های پوستی در سگ ها ذکر میشه:

این آلودگی یک عفونت قارچی پوسته، که منجر به زخمهای تکه ای دایره مانند ملتهبی بر روی بدن و دست و پاها میشه ومی تونه ریزش موی موضعی دراون ناحیه ایجاد کنه، همچنین گاهی منجر به سوزش و درد هم میشه. این قارچ مسری هستش، هم به حیوانات و هم انسان، اما می تونه با درمان های مختلف ضد قارچی که دامپزشکتون تجویز میکنه درمان بشه.

سگ ها هم مثل آدما ممکنه به بسیاری از موارد آلرژی زا حساسیت نشون بدن. درصورتی که بر روی پوشش و پوست ظاهر بشن، درماتیت آلرژیک یده می شن. آلرژی غذایی و حساسیت به پاک کننده های خانگی و بسیاری از مواد دیگر می تونه به عنوان مشکلات پوستی آشکار بشه و شما باید با دامپزشک‌تون در ارتباط باشین تا حساسیت های احتمالی رو محدود کنین.

کک ها، جرب و سایر انگل‌ها بر روی پوست سگ رشد می کنن و به راحتی می تونن در تماس با حیوانات دیگر و حتی اسباب بازی ها هم منتقل بشن. برخی از سگ ها به طور باورنکردنی نسبت به نیش کک ها حساس هستن. ابتلا به جرب گوش و جرب های مسری پوستی مانند سارکوپتس میتونه کیفیت زندگی سگ‌تون رو کاهش بده. برای پیدا کردن پروتکل درمان مناسب برای سگتون به تشخیص دقیق دامپزشک نیاز دارین.

سارکوپتس

تغذیه ناسب و یا کمبود مواد غذایی ضروری در رژیم غذایی می تونه منجر به خشکی پوشش، ریزش مو و تولید بیش ازحد شوره بشه. پس درتعیین جیره غذایی سگ‌تون دقت لازم رو به عمل بیارین.

Seborrhea ی هست که به تولید بیش از حد چربی پوست اتلاق میشه، که یک ماده طبیعیه که کمک می کنه تا پوشش سالم و تمیز باقی بمونه. با این حال، هنگامی که در مقادیر بیش از حد تولید بشه، منافذ رو مسدود میکنه، و منجر به شوره و فلسی شدن پوست میشه، و پوشش گریسی ایجاد میکنه Seborrheaa اغلب یک وضعیت ژنتیکی ارثیه، اما می تونه به علت عدم تعادل هورمون و یا بیماری های دیگری هم باشه. بنابراین معاینه و تشخیص دامپزشکی مهمه.

Impetigo یک بیماری پوستی مسریه که اغلب در توله ها دیده می شه که منجر به تشکیل و گسترش تاول های کوچکی شده که معمولا در قسمت شکم ایجاد می شه. خوشبختانه امپتیگو نسبتا به آسانی به وسیله درمان های موضعی که توسط دامپزشکتون فراهم میشه، برطرف میشه.

فولیکولیت یک عفونت باکتریاییه که بر فولیکول های پوست که محل رشد مو هست تاثیر میذاره. فلسی شدن پوست، ریزش مو از شایع ترین نشانه هاست. اغلب در سگ های مو بلند دیده میشه که به اندازه کافی شستشو و تیمار نشدن و آنتی بیوتیک ها و کرم های موضعی و نظافت منظم سگ درآینده، معمولا مسئله رو حل می کنه.

اگر سگ‌تون همیشه دست و پا و بین انگشتاشو میجوه یا لیس میزنه، ممکنه عفونت مخمری مقصر باشه. مناطقی از پوست که در معرض رطوبت و چربی  هستن مانند گوش، انگشتان پا و یا چین و چروک پوست در بعضی از نژادها، مستعد ابتلا به عفونت مخمر هستنن. اینها رو میشه با استفاده از کرم موضعی و شامپوهای مخصوص و نظافت از بین برد.

مراقبت از پوست سگ‌تون بخش مهمی از بره ی روزانه است که سگتون رو خوشحال، سالم و خوب نگه دارین. در صورتیکه انجام نشه، مشکلات پوستی کوچکتر می تونن پیشرفت کنن و جدی تر بشن و همچنین باعث تحریک شدید و درد در سگ شما بشه. پس به محض شک به مشکلات پوستی، با دامپزشک‌تون در این باره مشاوره کنین.

دکتر الهام جعفری

غذای خشک مخصوص سگهای نژاد کوچک با پوست و موی حساس

شامپو ی سگ

برس گره باز کن سرکج

سلام وقت بخیر.نژاد سگ من پودل تریر هست.مدتیه دست راست خودشو مدام لیس میزنه در حدی که موهاش ریخته و پوستش زخم شده.توی این چند ماه چند تا دکتر هم بردم اما تشخیص ندادن یا تجویزشون موثر نبوده . دیگه نمیدونم چه کنم .لطفا راهنمایی بفرمایید یا دکتر خبره معرفی بفرمایید .

دانلود اپلیکیشن


خارش در سگها

بیش از 5 عامل مختلف می تواند باعث خارش در سگها شود. اگر سگ شما دائماً در حال خاراندان خودش است ، حتماً باید علت خارش را در او پیدا کنید . این کار به علت اینکه عوامل زیادی باعث خارش در سگها می شود می تواند کمی سخت باشد. این کار تقریباً شبیه به شغل یک گارآگاه است که باید مجرم را پیدا کند.  قسمتهایی از بدن سگتان که خارش دارد را برایش نخارانید. خاراندن قسمتی که خارش دارد فقط باعث خارش در سگ می شود.

راههایی برای کم کردن خارش تا زمانی که بفهمید علت خارش از کجاست (با کمک دامپزشک) وجود دارد.

شستشو: سگ را مرتباً در آب سرد بشوئید. آب ولرم یا گرم باعث می شود تا خارش شدیدتر شود. او را 5 تا 1 دقیقه در آب نگه دارید. این کار باعث می شود تا سگ برای چند ساعت تا چند روز از خارش راحت شود ولی همیشگی نمی باشد. بعد از شستشوی حیوان او را با حوله خشک کنید ، مواظب باشید که حوله را بر روی پوستش نمالید ، به هیچ وجه از سشوار یا دیگر وسایل خشک کننده استفاده نکنید.

اسید های چرب: استفاده از اسیدهای چرب در کاهش خارش بسیار مأثر است. شما می توانید به سگ خود مکمل هایی که دارای اسیدهای چرب هستند بخورانید (مخصوص سگ). این روش چند هفته ای طول می کشد تا اثر خود را نشان دهد. شما می توانید این نوع مکمل ها را از دامپزشکی ها تهیه کنید.

درمان خارش پوست سگ

داروهای ضد حساسیت: استفاده از این داروها برای جلوگیری از خارش در مدت زمان کوتاه مناسب می باشد. به طور مثال: حشره ای حیوان شما را گاز گرفته و منجر به جوش و حساسیت شده ، شما می توانید از داروهای ضد حساسیت از قبیل (clemastine (Tavist) ، chlorpheniramine (Chlor-Trimeton        
یا ( diphenhydramine (Benadry استفاده کنید. قبل از استفاده از این داروها حتماً با دامپزشک خود مشورت کنید ، او به شما مقدار استفاده درست و اینکه آیا این دارو برای مشکل سگ شما مناسب است را می گوید.

9 دلیل مهم که باعث خارش شدید می شود

 سگها می توانند به هر چیزی آلرژیِ داشته باشند. گاز گرفتن تنها یک کک می تواند منجر به خارش در تمامی قسمتهای بدن حیوان بشود. حتی آنها می توانند به ظرف غذای پلاستیکی خود یا غذایی که شما به آن می دهید حساسیت داشته باشند. سگها همچنین می توانند آلرژی فصلی داشته باشند ، به علت پراکنده بودن دانه ها و گرده ها در هوا. وظیفه ما در اینجا این است که بفهمیم چه چیزی باعث ناراحت بودن ، خارش ، لیسیدن و گاز گرفتن سگ ما شده است. این کار ساده ای نیست اما تسلیم نشوید.


مترجم: آئین مهرآرا

خارش در میان سگ‌ها اتفاقی رایج است، با این حال سگ با تداوم این شرایط رنج می‌برد و کلافه می‌شود. دلایل مختلف برای خارش در سگ‌ها وجود دارد و اینکه بهترین راه درمان و راه‌های جلوگیری از آن چیست در این مقاله مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 

بزاق کک بسیار آلرژی زاست تا این که یک کک به‌تنهایی باعث ایجاد بیماری آلرژی درماتیت می‌شود که به ایجاد خارش در قسمت‌های مختلف دور سر، مقعد، گردن، دم، یا قسمت کشاله ران می‌شود. سگ‌هایی که خارش دارند، هجوم کک‌ها باعث نشست کک‌های کثیف بر روی پوستشان می‌شوند (و یا اینکه به‌صورت خون هضم شده در داخل مدفوع دیده می‌شوند). این کک‌های کثیف به‌صورت برفک‌هایی به شکل فلفل سیاه دیده می‌شوند.

راه جلوگیری: محل‌های رفت‌وآمد سگ‌هایتان را کاهش دهید و مکان‌هایی مثل پارک‌های مخصوص سگ‌ها، مکان‌های مخصوص مراقبت از سگ‌ها، لانه‌ی سگ‌ها و غیره که حجم عظیمی از کک‌ها وجود دارد، محدود کنید. اقدامات لازم جهت جلوگیری از هجوم کک‌ها بسیار مهم است. هر حیوان خانگی راه درمان متفاوتی دارد. با دامپزشک خود، جهت اینکه چه راهی مناسب‌تر است مشورت کنید (از راه‌های موضعی، گردن و یا داروهای خوراکی).

درمان خارش پوست سگ

مانند کک، کنه‌ها از خون تغذیه می‌کنند. به همین دلیل است که گزش کنه باعث ایجاد التهاب در محل مورد حمله می‌شود و اگر به مدت بیشتری متصل باقی بماند شرایط بدتر می‌باشد و ماده بزاقی خود را بر روی پوست آزاد می‌کند. علاوه بر این عفونت باکتریایی ثانویه به محل گزش اضافه می‌شود و باعث ایجاد خارش در بدن حیوان می‌شود.

راه جلوگیری: از رفت و آمد سگتان در مکان‌هایی مثل مناطق چوبی، پارک سگ‌ها، مکان‌های مراقبتی از سگ‌ها و لانه‌های این حیوانات که کنه‌ها ممکن است وجود داشته باشند پرهیز کنید. قبل از وقوع بهتر است از راه‌های جلوگیری استفاده کنید. با دامپزشکتان در مورد اینکه چه روشی برای کک و کنه مناسب‌تر است، مشورت کنید.

کنه‌هایی که باعث ایجاد کچلی (سارکوپتس، دمودکس و غیره) می‌شوند حشرات میکروسکوپی هستند که در لایه‌های پوستی پنهان می‌شوند و از آنجا تغذیه می‌کنند و زندگی می‌کنند. با جویدن پوست سگتان باعث ایجاد التهاب و اثرات ثانویه (به‌صورت باکتری، مخمرها و غیره) می‌شوند. اثرات پوستی این بیماری در سرتاسر بدن ظاهر می‌شوند، اما جاهایی مثل زیر بغل، کشاله ران، کناره‌های گوش و مکان‌هایی که کمترین مو را دارند مثل آرنج، اثرات پوستی دیده می‌شود.

راه جلوگیری: نگهداری سگتان در سلامتی کامل می‌تواند از بروز برخی موارد کچلی جلوگیری کند. با این حال راه‌های درمان پس از هجوم این نوع بیماری تنها راه چاره می‌باشند که از طریق تزریق، داروهای خوراکی، درمان‌های موضعی، راه‌های درمان مرض کچلی سارکوپتیک می‌باشند. نوع خفیف از بیماری کچلی دمودکتیک موضعی اغلب اوقات، بدون هیچ روش درمانی برطرف می‌شوند، چراکه سیستم ایمنی سگ قادر به کنترل آن هست.

آلرژی‌های فصلی که عمدتاً به‌صورت خارش در پوست ایجاد می‌شوند، این آلرژی در طول فصل بهار، تابستان، پاییز و همچنین مناطقی که آب‌وهوای گرم و مرطوبی دارند، ایجاد می‌شوند. گیاهان گل‌دار، گل‌ها، چمن‌ها، علف‌های هرز و درختان باعث ایجاد آلرژی فصلی می‌شوند.

راه جلوگیری: از طریق مسواک زدن مرتب، حمام کردن، دستگاه‌های تصفیه هوا و کمتر قرار گرفتن در محیط‌های آلرژی‌زا، می‌توان باعث پیشگیری شد و حداقل از خطر بیماری آلرژی درماتیک و رنج حیوان کاهش داد.

در حالی که سگ‌ها اغلب از آلرژی به دلیل محرک‌های محیطی رنج می‌برند، واکنش‌های آلرژیک به مواد غذایی ممکن است ایجاد شود. بعضی از سگ‌ها ممکن است به پروتئین خاصی (گوشت گاو، لبنیات، مرغ و غیره) و یا غلاتی (گندم، ذرت، برنج و غیره) آلرژی داشته باشند. واکنش‌های آلرژیک ممکن است از راه‌هایی مثل التهاب و خارش پوست بروز دهند.

راه جلوگیری: تشخیص آلرژی غذایی در سگ مشکل است و باید با نظارت دامپزشک انجام شود. او احتمالاً رژیم غذایی به سگ می‌دهد که این آلرژی را حذف کند تا بتواند متوجه شود چه مواد غذایی برای سگ آلرژی زا هستند؛ که بر اساس کدام مواد غذایی که باعث ایجاد آلرژی در سگ می‌شوند، دامپزشک شما بتواند نظرات خود را در مورد رژیم غذایی که آلرژی را به‌صورت بالقوه محدود می‌کند، به شما بگوید.

 

بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

خارش بدن سگ : نگهداری و بهداشت سگ : وب سایت تخصصی سگ و نژاد های آن : باید بدانید بیش از 5 عامل مختلف باعث خارش در سگها می شود و کک ها، گرده های آلرژی زای پراکنده در هوا، جرب، عفونت پوستی، کنه و شپش، آلرژِی به غذا، قارچ، تماس با مواد آلرژِی زا، وجود بیماری مانند مشکل در سیستم حفاظتی بدن و برخی از سرطان ها از جمله این عوامل هستند.
اگر سگ شما دائما : خارش بدن سگ9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *