درمان حساسیت بدن به بدلیجات

خواص دارویی و گیاهی

در این پست با راه درمان حساسیت به بدلیجات آشنا می شوید.

نوع شدید‌ واکنش به جواهرآلات که شامل واکنش پوستی و ایجاد حساسیت است، ‌عموما به دلیل وجود نیکل‌ در زیورآلات تزئینی است. در واقع اکثر مشکلات را همین نیکل موجب می‌شود.

چرا پوست‌تان سبز می‌شود؟

ساده‌ترین نوع واکنش بدن به لوازم تزئینی و جواهرآلات، سبز تیره یا سیاه‌شدن پوست ناحیه در تماس با این لوازم است اما خیال‌تان راحت باشد، این تغییر رنگ ناشی از حساسیت و حساس‌شدن پوست شما نیست. دکتر « دیوید هرشتال »، متخصص پوست و مو در مرکز دانشگاهی « لودردال » می‌گوید: « زیورآلات، به جز زیورآلات ساخته شده از طلا، با اکسید شدن این حالت سبز شدن را در پوست ایجاد می‌کند.جواهرآلات طبیعی، مثل طلای 18 عیار، بسیار کمتر دچار اکسیدشدن می‌شوند و برای همین شما معمولا این روند را با آن‌ها نمی‌بینید. » این پزشک متخصص می‌گوید: « در تابستان‌ها این وضعیت شدید‌تر است، زیرا در تابستان پوست عرق می‌کند و نمک موجود در عرق بدن این روند را تشدید می‌کند. » دکتر هرشتال برای شما یک توصیه مهم دارد: « اگر گردنبند مسی‌تان را دوست دارید یا از گردنبند‌هایی با ترکیب فلزی، غیر از طلا استفاده می‌کنید، در زمان رفتن به باشگاه ورزشی یا بودن ساعت‌ها زیر آفتاب، از آن‌ها استفاده نکنید.»

مواظب باشید جانتان به خطر نیفتد

درمان حساسیت بدن به بدلیجات

یک نکته بسیار مهم در مورد واکنش‌ها نسبت به زیورآلات واکنش بدن به لاتکس است. لاتکس ماده‌ای است که به‌طور معمول در بخش‌های غیرفلزی جواهرآلات به کار گرفته می‌شود. البته موادی که برای ساخت لاتکس به کار گرفته می‌شوند، حساسیت‌های ساده پوستی را رقم می‌زنند اما واکنش به لاتکس که بسیار شیوع کمتری دارد بسیار خطرناک است و حتی می‌تواند جان فرد را در خطر قرار دهد. واکنش به لاتکس می‌تواند باعث افزایش میزان ضربان قلب، کاهش شدید فشار خون یا سخت تنفس کردن و درصورت درمان نشدن حتی به مرگ بینجامد. اگر احساس کردید که با استفاده از یک وسیله تزئینی دچار مشکل جسمی در قلب و تنفس شده‌اید فورا آن وسیله را از بدن خود دور کنید و به پزشک مراجعه کنید.

وقتی کل بدن‌تان پر از جوش می‌شود

نوع شدید‌تر واکنش به جواهرآلات که شامل واکنش پوستی و ایجاد حساسیت است، ‌عموما به دلیل وجود نیکل‌ در زیورآلات تزئینی است. در واقع اکثر مشکلات را همین نیکل موجب می‌شود. این واکنش سن و سال نمی‌شناسد و معمولا 12 تا 48 ساعت بعد از آن‌که برای نخستین‌بار از زیورآلات نیکل‌دار خود استفاده کردید، رخ می‌دهد.واکنش پوستی ممکن است شامل جوش‌های قرمز خارش دار باشد یا حتی کهیرهای حاوی مایع تشکیل شود. به‌طور معمول این واکنش‌ها فقط در ناحیه‌ای از پوست که با آن زیورآلات تماس داشته ایجاد می‌شود. اما گاهی هم دیده شده است که واکنش در تمام نقاط بدن ایجاد می‌شود. اگر واکنش شدید نسبت به نیکل در بدن شما ایجاد شود، ممکن است هر بار که از یک زیورآلات حاوی نیکل استفاده کنید در کل بدن‌تان واکنش‌های پوستی شدید داشته باشید.

مداد نیکل‌یاب‌ بخرید

اما اصلا این نیکل چی هست و چه شکلی است؟ نیکل یک فلز سفید ـ نقره‌ای رنگ است که در طبیعت یافت می‌شود و همراه با سایر فلزات می‌شود تا زیورآلات را بسازد برای مثال از ترکیب نیکل و آهن برای ساخت استیل مقاوم استفاده می‌شود. سایر موارد استفاده از نیکل در زندگی روزمره انسان‌ها عبارت است از: زیپ‌ها و دکمه‌های لباس‌ها، بند و گیره جواهر‌آلات و گیره‌های لباس‌های زنانه.

وقتی به زیپ شلوار حساسیت دارید

اگر متوجه شدید که بدن شما نسبت به این موارد حساس است و مثلا در محل دکمه یا زیپ لباس‌تان یا در زمان استفاده از زیور‌آلات فلزی دچار مشکل شدید باید حتما به فکر جانشین‌کردن این وسایل باشید. استفاده از مداد پلاستیکی و فلزی که با لایه کامل رنگ، پوشیده شده باشند یا حاوی نیکل نباشند یک گزینه خوب است اما اگر به زیورآلات غیر طلا علاقه زیادی دارید و نمی‌دانید چه نوع زیورآلاتی را باید خریداری کنید یک راه ساده در دسترس شماست؛ یک کیت آزمایش نیکل بخرید. این کیت‌های آزمایش که برخی از آن‌ها به شکل مداد هستند با مالیدن به زیورآلات به شما نشان می‌دهند که این زیورآلات نیکل دارند یا نه.

چه مدتی از بدلیجات استفاده ‌کنید؟

اما دکتر « ادری کومین »، فوق‌ تخصص پوست در دانشگاه « کانزاس » چند توصیه دیگر هم برای شما دارد:

پوست‌تان را خشک کنید

هر وقت که خواستید از زیورآلات بدل استفاده کنید حتما تمام مناطق پوست‌تان را که در تماس با آن بدلیجات قرار می‌گیرند را کاملا خشک کنید.

مرطوب‌ کننده فراموش نشود

قبل از استفاده از هر زیورآلات بدلی منطقه پوستی در تماس با آن زیورآلات را با یک لایه مرطوب‌کننده محافظ پوشانید. این لایه محافظ مانع تماس مستقیم بدلیجات با پوست شما می‌شود.

نو شوید

اگر زیورآلات قدیمی دارید که خیلی دوست‌شان دارید و می‌خواهید دوباره از آن‌ها استفاده کنید آن‌ها را پیش سازنده‌های اینگونه محصولات ببرید و از آن‌ها بخواهید که لایه‌های محافظ از جنس استیل روی این زیورآلات بکشند. زیورآلات بدلی در گذر زمان لایه محافظ خود را از دست می‌دهند و اینگونه حساسیت‌زایی آن‌ها می‌شود.

حتی اگر به زیورآلات خودتان حساسیت دارید هم نگران نباشید؛راه‌هایی وجود دارد که مشکل را حل کنید:

از استیل‌ها استفاده کنید

اگر لوازم تزئینی غیرطلا و جواهر را دوست دارید می‌توانید از زیورآلات ساخته شده از استیل یا پلاستیک استفاده کنید. یادتان باشد که گیره گوشواره و سنجاق گردنبند هم بسیار حساسیت‌زا هستند و باید مواظب آن‌ها هم باشید. دکتر «رابرت نورمن»، متخصص پوست و مو در دانشگاه «تامپابی» می‌گوید: «اگر حتی نسبت به گوشواره‌ها، گردنبند و دستبند استیل، ‌نقره یا پلاستیکی خود واکنش نشان دادید به قفل یا بند این وسایل دقت کنید، ‌اگر از نیکل بود می‌توانید آن را با استیل یا بندها و قفل‌های طلا یا نقره جایگزین کنید.»

هابیوآلرژیک استفاده کنید

برخی کارخانه‌های معتبر زیورآلاتی تهیه‌ کرده‌اند که روی جعبه آن نوشته‌ شده است Hypo-allergenic به معنای کم‌حساسیت‌زا که این محصولات عموما حساسیتی در پوست ایجاد نمی‌کنند.

از لاک ناخن استفاده کنید

دکتر «سایا‌دا‌باکس»، متخصص ایمونولوژی یک توصیه جالب برای شما دارد: روی قسمت‌هایی مثل قفل یا گیره گردنبندها و گوشواره‌ها را کاملا با لاک ناخن بپوشانید، اگر حتی با این شیوه هم حساسیت شما برطرف نشد بهتر است که بی‌خیال آن لوازم تزئینی شوید./ عصر ایران

روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال حافظ

کپی برداری ممنوع !

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.
هر گونه کپی برداری از محتوای سایت کوکا پیگرد قانونی دارد.

محل لینک سایت شما

مطالب بخش سلامت و پزشکی سایت کوکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.




خانه

موبایل

بعضی از افراد به زیورآلات حساسیت دارند

 

درمان حساسیت بدن به بدلیجات

 

گاهي هم ظاهر شدن اين عوارض پوستي در اثر استفاده از ساعت‌هاي مچي و حتي عينک‌هاي طبي افراد را دچار مشکل مي‌کند. بيشتر مردم اين عوارض را حساسيت پوستي مي‌دانند و با آن مدارا مي‌کنند و عده‌اي نيز تلاش مي‌کنند تا راه درماني براي آن بيابند.مشکلات ناشی از استفاده از زیورآلات1- حساسیت به دستبند فلزی: تماس طولانی پوست با مواد به کار رفته در جنس دستبندها از جمله فلز نیکل، کبالت، طلا، فرمالدییدها و می تواند به خصوص در افراد آلرژیک و حساس باعث طیف وسیعی از ضایعات پوستی شود.2- حساسیت به نیکل: نیکل فلز نقره ای رنگی است که به طور گسترده در ساخت اجزای فلزی دستبندها، دکمه ها و سگک ها به کار می رود و براساس مطالعات، شایع ترین آلرژن در سراسر دنیاست و در بسیاری از موارد همراه فلز کبالت استفاده می شود. افزایش تعریق در زیر مناطق محصور شده با دستبند باعث افزایش تعداد آلرژن نیکل آزادشده می شود که ضایعات اگزمایی خارش دار را همراه خواهدداشت.3- حساسیت به طلا: طلا هم می تواند حساسیت زا باشد. اگر چه میزان شیوع آن در نقاط مختلف جهان از 1 تا 1 درصد متفاوت است اما به هر حال می تواند باعث ضایعات درماتیتی در صورت، دست و پلک ها شود.4- حساسیت به عطری که به دستبند می زنند: برخی افراد به صورت عادتی به دستبندهای خود عطرهای خوشبوکننده می زنند تا با بو کردن آن متوجه بوی بد محیط نشوند اما برخی مواد سازنده عطرها نیز می تواند باعث آسیب های آلرژیک پوستی شود.5- حساسیت به بدلیجات: فرمالدیید گازی است که در ساخت رنگ ها در برخی بدلیجات استفاده می شود. در بدلیجاتی که در ساخت اجزای آن از فرمالدیید استفاده شده باشد نیز طیف وسیعی از عوارض ناخواسته مثل درماتیت های تماسی آلرژیک را شاهد هستیم.6- حساسیت به منسوجات: حساسیت به منسوجات به کار رفته در دستبند هم معمولا ناشی از رنگ های به کار رفته در بافت منسوجات است و نه به دلیل فیبرهای طبیعی یا مصنوعی موجود در آنها. هرچه دستبندی تنگ تر بسته شده باشد، به دلیل تماس احتمال بروز مشکل است.

7- حساسیت به مواد آرایشی جمع شده زیر دستبند: تجمیع مواد مختلف آرایشی، بهداشتی مثل کرم های مرطوب کننده، شوینده ها و ضدعفونی کننده ها و زیر دستبند، ساعت و انگشتر غیر از حساسیت زا بودن اجزای سازنده خود دستبند، می تواند به تدریج به سطح دفاعی پوست آسیب برساند و عامل بروز مشکل و آسیب های متفاوت شود.

8- حساسیت به دستبند پلاستیکی: استعمال دستبندهای پلاستیکی هم ممکن است طیف وسیعی از مشکل های پوستی را همراه داشته باشد. در این موارد مونومرهای غیرپلیمریزه موجود در محصول پلاستیکی نهایی یا سایر موادی که با هدف ایجاد استحکام و ثبات محصول یا به عنوان رنگ افزودنی به ترکیب پلاستیک اضافه می شود عامل بروز مشکل است.

9- زردزخم، سلولیت و فولیکولیت: در صورت رعایت نکردن بهداشت و تمیز نکردن دوره ای دستبند و استفاده طولانی مدت از آن شاهد تجمع انواع مختلفی از جزم های بیماری زا و باکتری ها زیر دستبند خواهیم بود که تجمع آن بر پوست ناحیه باعث عفونت های موضعی مثل زردزخم، فولیکولیت ها و سلولیت های عفونی و باد سرخ می شود.

1- حساسیت به دستبند تنگ: دستبندهای تنگ روی عروق و اعصاب عبور کننده از مچ دست فشاری وارد می کنند که می تواند عامل طیفی از اختلال ها باشد. به عنوان مثال فشار روی اعصابی که از مچ دست می گذرد، عوارض عصبی مثل نشانگاه تونل کارپال یا گزگز پوستی و گزگز نوک انگشتان و اختلال های حرکتی در انگشتان دست و ضعف و آتروفی عضلات دست ها و از بین رفتن توانایی انجام حرکت های ظریف را دنبال خواهد داشت.همچنین فشار اعمال شده روی شریان ها و رگ های گذرنده از ناحیه نیز با ایجاد اختلال در گردش خون باعث کاهش خونرسانی شریانی به اعصاب و عضلات ناحیه و کاهش تخلیه وریدی و لنفاوی منطقه و تجمع خون تیره وریدی در دست ها می شود که با بروز این وقایع، شاهد تغییرات متعدد از جمله تورم، کبودی، کاهش نبض شریانی و در اندام مربوطه هستیم. تداوم این علائم باعث قانقاریا، نکروز و از بین رفتن دائمی و برگشت ناپذیر ساختار و عملکرد آن عضو می شود و عامل بروز سلولیت و عفونت در ناحیه است.

 

بهتر است استفاده از وسایل زینتی را تا حد ممکن کاهش دهید

 

توصیه هایی به استفاده کنندگان از زیورآلات- بهتر است استفاده از وسایل زینتی را تا حد ممکن کاهش دهید و استعمال آن را محدود به زمان های خاص و کوتاه کنید و از استعمال مداوم در یک محل بپرهیزید.- استفاده از زیورآلات مرغوب و پرهیز از بدلیجات و وسایل بی کیفیت، کنار توجه ویژه به بهداشت زیورآلات و جدا کردن آن هنگام شستشو و استحمام روزانه و استفاده نکردن از دستبندهای تنگ یا با اشکال تعارف می تواند مانع از ایجاد بسیاری از عوارض پوستی و بدنی ناخواسته برده شود.- حساسیت به مواد سازنده زیورآلات، بسیار شایع است. با شیوع کمتر، عوارض مربوط به محکم بستن دستبند را هم داریم. در حالت عادی علائم اولیه مثل گزگز باعث می شود فرد خودش دستبند را باز کند که این موضوع مانع از تشدید و بروز علائمی مانند سلولیت و عفونت می شود، اما در افرادی که اختلال هوشیاری دارند، در کما هستند، اختلال های ذهنی دارند یا به اختلال های حسی مبتلا هستند (مثل دیابتی ها) ممکن است علائم پیشرفته دیده شود.

 

نکاتی برای از بین بردن حساسیت پوستی به بدلیجات- هر وقت كه خواستید از زیورآلات بدل استفاده كنید حتما تمام مناطق پوست‌تان را كه در تماس با آن بدلیجات قرار می‌گیرند را كاملا خشك كنید. – قبل از استفاده از هر زیورآلات بدلی منطقه پوستی در تماس با آن زیورآلات را با یك لایه مرطوب‌كننده محافظ پوشانید. این لایه محافظ مانع تماس مستقیم بدلیجات با پوست شما می‌شود. – اگر زیورآلات قدیمی دارید كه خیلی دوست‌شان دارید و می‌خواهید دوباره از آن‌ها استفاده كنید آن‌ها را پیش سازنده‌های اینگونه محصولات ببرید و از آن‌ها بخواهید كه لایه‌های محافظ از جنس استیل روی این زیورآلات بكشند. زیورآلات بدلی در گذر زمان لایه محافظ خود را از دست می‌دهند و اینگونه حساسیت‌زایی آن‌ها می‌شود.- اگر لوازم تزئینی غیرطلا و جواهر را دوست دارید می‌توانید از زیورآلات ساخته شده از استیل یا پلاستیك استفاده كنید. یادتان باشد كه گیره گوشواره و سنجاق گردنبند هم بسیار حساسیت‌زا هستند و باید مواظب آن‌ها هم باشید. دكتر «رابرت نورمن»، متخصص پوست و مو در دانشگاه «تامپابی» می‌گوید: «اگر حتی نسبت به گوشواره‌ها، گردنبند و دستبند استیل، ‌نقره یا پلاستیكی خود واكنش نشان دادید به قفل یا بند این وسایل دقت كنید، ‌اگر از نیكل بود می‌توانید آن را با استیل یا بندها و قفل‌های طلا یا نقره جایگزین كنید.» – برخی كارخانه‌های معتبر زیورآلاتی تهیه‌ كرده‌اند كه روی جعبه آن نوشته‌ شده است      Hypo-allergenic به معنای كم‌حساسیت‌زا كه این محصولات عموما حساسیتی در پوست ایجاد نمی‌كنند. – دكتر «سایا‌دا‌باكس»، متخصص ایمونولوژی یك توصیه جالب برای شما دارد: روی قسمت‌هایی مثل قفل یا گیره گردنبندها و گوشواره‌ها را كاملا با لاك ناخن بپوشانید، اگر حتی با این شیوه هم حساسیت شما برطرف نشد بهتر است كه بی‌خیال آن لوازم تزئینی شوید.  

گردآوری: بخش آرایش و زیبایی بیتوته

منابع:

هفته ه سلامت

عصر ایران

 


رازهای زیبایی

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .

بسیاری از  افراد با وجود علاقه شدید به بدلیجات؛ به دلیل داشتن حساسیت به بدلیجات دچار خارش، سوزش، کهیر، زخم یا سبز شدن پوست می‌شوند. عمده ترین دلیل این اتفاق، وجود نیکل در ساختار بعضی بدلیجات می باشدکه ممکن است منجر به سوزش و خارش در افراد شود. فلز نیکل در تماس با پوست اکسیده شده و به صورت محلول درآمده و درون سلول نفوذ می کند. در فصل تابستان به علت تعریق و نمک موجود در عرق بدن، حساسیت ها شدیدتر نیز می شوند. در قسمت هایی از بدن که عرق می کند، مثل انگشت یا گردن حساسیت ها حادتر می شوند. زیورآلاتی مثل پیرسینگ یا انگشتر که مستقیما با بدن در تماس هستند بهتر است از جنس نیکل ساخته نشده باشند.

این حساسیت در مورد  فلزاتی که با پوست در تماس هستند از جمله ساعت، دکمه فلزی لباس، زیپ لباس و نیز گزارش شده است؛ که علت این نوع از حساسیت ها نیز وجود نیکل در ساخت این گونه اشیاء می باشد.

 اگر از آن دسته افرادی هستید که به طلا و جواهر علاقه ای ندارید و نیز به بدلیجات حساسیت دارید؛ سعی کنید از بدلیجات استیل استفاده کنید. البته پیش از آن مطمئن شوید که در ساخت بدلیجات استیلی که تهیه کرده اید، نیکل به کار نرفته باشد. در ادامه راهکارهایی مفید جهت جلوگیری از بدلیجات معرفی می شود.

درمان حساسیت بدن به بدلیجات

نیکل یک فلز سفید- نقره‌ای است که قابلیت جلا و شکل پذیری بالایی دارد. این فلز از خانواده آهن‌ها است و بسیار سخت و انعطاف پذیر می باشد. نیکل، دوام بالایی در هوا داشته و اکسیده نمی‌شود، به همین علت از آن  برای تولید سکه‌های پول، فلز کاری برنج و آهن و استفاده می شود.

تماس نیکل با پوست افراد حساس ممکن است باعث ایجاد حساسیت پوستی شود. مقدار مجاز نیکل مصرفی در محصولاتی که با پوست تماس دارند، طبق استاندارد اتحادیه اروپا می‌باشد. براساس گزارشی که در سال 22 در مجله Nature منتشر شده محققان به این نتیجه رسیده اندکه مقدار نیکل موجود در سکه های یک و دو یورو بیش از استاندارد تعیین شده است. احتمالا این اتفاق به علت واکنش‌های گالوانیک است.

کیت های نیکل یاب، کیت های آزمایشی هستند که برای تشخیص نیکل به کار می روند. با کشیدن آنها به بدلیجات می توان تشخیص داد که آیا بدلیجات مورد نظر نیکل دارد یا خیر.

در هنگام استفاده از بدلیجات، تمام مناطق پوست که در تماس با بدلیجات قرار می‌گیرد را کاملاً خشک کنید. در این صورت احتمال اکسید شدن زیورآلات و حساسیت پوست شما کاهش می‌یابد.

 قبل از استفاده از بدلیجات روی پوستتان کرم مرطوب کننده بزنید. این لایه کرم مرطوب کننده مانع تماس مستقیم بدلیجات با پوست شما می‌شود.

در صورتی که از بدلیجات قدیمی خود استفاده می کنید در صورت امکان آنها را آبکاری کنید، چون بدلیجات قدیمی لایه محافظ خود را از دست می دهند.

در برخی از افراد، ممکن است گیره و قفل گوشواره و گردنبند نیز ایجاد حساسیت کند. یک راهکار متداول برای این گونه حساسیت ها، به کار بردن لاک براق کننده ناخن روی این قسمت ها می باشد. اگر با استفاده از لاک براق کننده ناخن نتیجه مطلوب حاصل نشد؛ قفل ها و قلاب ها را با جنس استیل، طلا یا نقره تعویض کنید.

روی جعبه بعضی از بدلیجات برند عبارتHypo-allergenic   به معنای کم‌حساسیت‌زا حک شده است. به این معنی که این محصولات معمولا حساسیت پوستی ایجاد نمی کنند.

در آخر سعی کنید از بدلیجات به مدت طولانی استفاده نکنید. هنگام قرار گرفتن در معرض آفتاب یا رفتن به استخر سعی کنید از بدلیجات خود استفاده نکنید. پوست خود را قبل از استفاده از بدلیجات خشک کنید و سپس مرطوب نمایید. از بدلیجات خود به خوبی و در کیف ها و باکس های مخصوص نگهداری کنید تا روکش آن از بین نرود. در صورت از بین رفتن روکش، احتمال حساسیت و آلرژی پوستی بالا می رود.

9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *