درمان بی خوابی کودکان زیر یکسال

نوزادان نسبت به بزرگسالان ساعات خواب طولانی تری دارند. با اینحال اکثر نوزادان بویژه در ماههای اول بعد از تولد با مشکل بی خوابی مواجه هستند. بی خوابی نوزادان ممکن است دلایل متفاوتی داشته باشد و دانستن این دلایل در درمان موثر است. در ادامه به علتهای بی خوابی و درمان آنها می پردزایم.

یکی از دلایلی که باعث بی خوابی نوزادان می شود مشکلاتی مربوط به دستگاه گوارش آنها مانند رفلاکس معده است. ترش کردن نوزادان معمولا با علائمی مانند گریه با صدای بلند، عق زدن، ترشح زیاد بزاق دهان و خس خس کردن همراه است. با درمان این مشکل می توان به نوزاد در داشتن خواب راحت کمک کرد.

اختلال در تنفس، گوش درد در نوزادان، آلرژی، دل درد و عوامل متعدد دیگری ممکن است علت بی خوابی نوزادان باشد. یکی از مهمترین علت هایی که باعث می شود نوزادان در طول شب با مشکل خواب روبرو شوند، سیستم عصبی آنهاست. به دلیل اینکه سیستم عصبی نوزادان هنوز کامل نشده است بنابراین ساعت خواب آنها نیز نظم است.
گوش درد یکی دیگر از عواملی است که باعث می شود خواب کودک آشفته شده و شبها گریه کند. کودک معمولا با دست زدن به گوش و گریه های شدید سعی دارد اطرافیان را متوجه گوش درد کند. با درمان این مشکل می توانید به خواباندن نوزاد کمک کنید.

درمان بی خوابی کودکان زیر یکسال

حل کردن این مشکل کار سختی نیست و با تغییر بعضی الگوهای رفتاری می توانید به درمان بی خوابی نوزادان کمک کنید. محیط خواب نوزاد از اهمیت ویژه ایی برخوردار است بنابراین با فراهم کردن یک محیط متناسب با شرایط جسمی نوزاد مانند لباس خواب نرم و ملافه های نرم و تمییز، عوض کردن پوشک، تخت خواب یا گهواره مناسب و استاندارد می تواند در خوب خوابیدن نوزاد موثر باشد.

لازم است که قبل از خواب نوزاد سیر باشد تا راحتتر به خواب رود و نیمه های شب نیز گرسنه از خواب بیدار نشود. همچنین حمام بردن نوزاد و نوازش با حوله حمام به آرام شدن و خوابیدن نوزاد کمک می کند.

جنین در شکم مادر صداهایی مانند تپش قلب مادر را می شنود و این صدا در ذهنش ثبت می شود. می توانید از صداهای مشابه برای خواباندن نوزاد استفاده کنید. ایجاد این صداها به نوزاد این موضوع را القا می کند که در محیط مناسب است و باعث آرامش او شده و راحتتر به خواب می رود.

مناسبترین دما برای اطاق نوزاد به خصوص قبل خواب دمای بین 18 تا 21 درجه سانتی گراد است. این دما از بی خوابی نوزادان جلوگیری می کند. 

پستانک دادن به نوزاد را قبل از خواب فراموش نکنید. این کار باعث می شود که کودک آرام شده و سریعتر به خواب رود. بعد از خوابیدن نوزاد پستانک را از دهانش در آورید.

استفاده از یک بوی مطلوب در محیط خواب نوزاد می تواند به آرامش و خواب او کمک کند. بهتر است که از بوی مواد طبیعی استفاده شود زیرا استعمال خوشبو کننده ها تا 6 ماهگی برای نوزادان توصیه نمی شود. می توانید کمی از عصاره برگ نعنا را روی پارچه ایی تمییز ریخته و در هوای اطاق بچرخانید.

قبل از خواباندن نوزاد محیط خواب او را تاریک کنید. این کار به صورت مداوم باعث می شود که نوزاد در شرایط ذهنی مناسب قرار گرفته و راحت تر بخوابد. همچنین بهتر است که از چراغ خواب نیز استفاده نشود.

نوزادان نسبت به بزرگسالان به ساعت خواب بیشتری نیاز دارند و با بالا رفتن سن ساعت خواب آنها کمتر می شود با این حال مناسبترین زمان برای خواباندن نوزادان زیر یک سال ساعت 7 عصر می باشد. جالب است بدانید که زود خواباندن نوزاد به داشتن خواب راحت در شب کمک کرده و باعث نمی شود که صبح زود بیدار شود.

همانطور که گفته شد قبل از خواب نوزاد باید در آرامش کامل باشد تا راحتتر به خواب رود. بنابراین از انجام فعالیتهایی که باعث هیجانی شدن نوزاد می شود مانند ارتباط چشمی خودداری کنید.

ماساژ دادن سر، گردن و بدن نوزاد یکی از بهترین راههای درمان بی خوابی نوزادان می باشد. توصیه می شود که قبل از خواباندن نوزاد را در حدود 15 دقیقه به آرامی ماساژ دهید این کار باعث می شود که گردش خون در بدن آنها بهتر انجام شده و در نتیجه آرامش بیشتری حس کنند و راحتتر به خواب روند.

یکی از دلایلی که باعث بی خوابی نوزادان می شود خیس بودن پوشک آنهاست. استفاده از پوشک شب که قدرت جذب بالایی دارند باعث می شود که نوزاد راحتتر خوابیده و ناراحتی حس نکند و از بد خواب شدن نوزاد جلوگیری می شود.

تخت خواب کودک باید مرتب و بدون وسایل اضافی باشد. شلوغ بودن داخل تخت علاوه بر پرت کردن حواس نوزاد باعث می شود که تنگی نفس و گرفتگی در بینی نوزاد بوجود آید و نا آرامی ذهنی ایجاد شود.

یکی دیگر از کارهایی که والدین می توانند قبل از خواباندن نوزاد انجام دهند لالایی خواندن است. این کار باعث می شود که استرس در نوزادان کاهش یافته و خواب راحتتری داشته باشند.

منبع : آرگا







با بهترین بهترین مراکز خرید استانبول آشنا شوید



قالی شویی ارزان و باکیفیت برای عید نوروز



15 حقیقت شوکه کننده در مورد دبی

نشانی شما منتشر نخواهد شد.

درمان بی خوابی کودکان زیر یکسال

ذخیره ، و من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *