درمان بیماری سیروز کبدی چیست

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

تبریک عید نوروز 98

سیروز کبدی (cirrhosis of the liver) نوعی اختلال کبدی است که در آن بافت زخم به تدریج جایگزین سلول های سالم کبدی شده و در صورت پیشرفت بیماری، در نهایت ممکن است عملکرد کبد دچار اختلال شده و متوقف شود.

سیروز کبدی یک بیماری پیشرونده است که طی سال ها و به آرامی رشد می کند.

در اثر آسیب های مکرر و طولانی مدت به کبد، بافت های سالم کبد تخریب شده و بافت زخم جای آن ها را می گیرد که عوارض خطرناکی به دنبال داشته و ممکن است جریان خون را نیز دچار مشکل کند.

آمار نشان می دهد سیروز کبدی عامل مرگ 12 نفر از هر 1 هزار نفر جمعیت ایالات متحده می باشد.درمان بیماری سیروز کبدی چیست

در این مقاله با علائم و روش های درمان بیماری سیروز کبدی آشنا خواهید. همچنین به 4 پرسش مهم زیر نیز پاسخ داده ایم؛ پس در ادامه همراه ما باشید :

سیروز کبدی در مرحله آغازین بیماری علائم واضح و شایعی ندارد اما به مرور و با رشد بافت زخم، عملکرد کبد دچار مشکل شده و نشانه های زیر ممکن است در فرد ظاهر شود:

با پیشرفت بیماری ممکن است علائم و نشانه های زیر نیز ظاهر شود:

به دنبال جایگزینی بافت کبدی با بافت زخم، برخی گره های احیاکننده به صورت توده هایی در کبد ایجاد می شود که نتیجه تلاش کبد برای درمان آسیب ها می باشد.

برخی از عوامل شایع و موثر در ابتلا به سیروز کبدی عبارتند از:

معمولا کبد سموم ناشی از مصرف الکل را از بین می برد اما مصرف بیش از حد آن، باعث آسیب شدید به سلول های کبد و از کار افتادن آن می شود.

مصرف الکل در موارد خطر ابتلا به برخی بیماری های کبدی را افزایش می دهد، از جمله:

کبد چرب: که ناشی از افزایش بیش از حد چربی در کبد می باشد.
هپاتیت الکلی: زمانی رخ می دهد که سلول های کبدی متورم می شوند.
سیروز کبدی الکلی: تقریبا 1 تا 15 درصد افراد معتاد به الکل دچار این بیماری می شوند.

عفونت هپاتیت C می تواند باعث آسیب کبدی شده و در نهایت به سیروز کبدی منجر شود. هپاتیت C علت شایع سیروز در اروپای غربی، آمریکای شمالی و بسیاری نقاط دیگر جهان است اگرچه هپاتیت B و D نیز در بروز سیروز کبدی نقش دارند.

استاتو هپاتیت غیر الکلی (NASH) از انواع کبد چرب است که با انباشته شدن بیش از حد چربی در کبد آغاز شده و به مرور باعث بروز التهاب و زخم شدن کبد و در نهایت می تواند به سیروز کبدی منجر شود. خطر ابتلا به بیماری نش در افراد چاق، بیماران دیابتی و افرادی که فشار خون بالا دارند از سایرین است.

در صورتی که فرد علائمی همچون تب با لرز، تنگی نفس، بالا آوردن خون، مدفوع تیره یا خواب آلودگی غیرطبیعی داشته باشد لازم است هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کند.

پزشک پس از معاینه بیمار ممکن است تست های زیر را انجام دهد:

آزمایش خون؛ عملکرد کبد را نشان داده و اگر سطح آلانین ترانس آمیناز (ALT) و ترانس آمیناز آسپارتات (AST) بالا باشد ممکن است بیمار به هپاتیت مبتلا باشد.

اسکن؛ سونوگرافی، سی تی اسکن و ام آر آی برای تشخیص بزرگ شدن کبد یا زخم و گره های موجود در آن انجام می شود.

بیوپسی؛ با نمونه برداری سلول های کبد می توان سیروز کبدی و علت آن را مشخص کرد.

آندوسکوپی؛ دکتر با لوله کوچکی از داخل کبد را معاینه کرده و عروق خونی و نشانه های سیروز کبدی را بررسی می کند.

تشخیص زودهنگام سیروز کبدی به درمان علت اصلی و کاهش عوارض آن کمک زیادی می کند. روش های درمانی سیروز کبدی تا حد زیادی بر درمان عوامل اصلی و عوارض آن، برای جلوگیری از پیشرفت بیماری تمرکز دارد. از جمله:

افراد مبتلا به سیروز کبدی باید از غذاهای فراوری شده و نمک پرهیز کرده و مولتی ویتامین ها و مواد غذایی سالم به رژیم غذایی خود اضافه کنند و با رژیم غذایی سالم از بروز چاقی، کلسترول و قند خون بالا پیشگیری کنند.

اگر سیروز کبدی ناشی از اعتیاد طولانی مدت به الکل باشد مهم است که بیمار اعتیاد را ترک کرده و از مصرف الکل اجتناب کند.

داروهایی مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن باعث بدتر شدن وضعیت بیماری و عملکرد کبد و کلیه می شود.

در صورتی که سیروز کبدی ناشی از آسیب سلول های کبدی از بیماری های هپاتیت B یا C باشد در این صورت احتمالا پزشک داروهای ضد ویروس برای کنترل آسیب ها تجویز خواهد کرد.

برای جلوگیری از ابتلا به هپاتیت B از واکیسناسیون استفاده می شود اما برای ویتامین C واکسنی وجود ندارد.

در صورتی که بیمار به هموکروماتوز یا ویلسون مبتلا باشد از داروهایی جهت کاهش آهن و مس کبد و جلوگیری از آسیب به کبد استفاده می شود.

در صورتی که فرد مبتلا به هپاتیت خودایمنی باشد از داروهای پردنیزون و آزاتیوپرین برای سرکوب سیستم ایمنی و کاهش التهاب کبد استفاده می شود.

ادما و آسیت: نمک و آب اضافی در بدن باعث بروز تورم در نواحی پا (ادما) یا شکم (آسیت) می شود، پزشکان مصرف نمک و مایعات را در این افراد ممنوع کرده و در صورتی که بیماری بهبود نیابد از دیورتیک ها استفاده شده یا مایع شکمی توسط پزشک از بدن خارج می شود.

فشار خون در سیاهرگ ها: سیروز کبدی باعث کند شدن جریان خون در کبد شده و خون در بخش هایی از سیاهرگ ها انباشته و فشار زیادی به آن ها وارد خواهد کرد، در این صورت داروهایی جهت کنترل فشار خون در عروق خونی تجویز شده تا از خونریزی جلوگیری کند. علائم خونریزی با آندوسکوپی قابل تشخیص است.

اگر بیمار خون بالا بیاورد یا در مدفوع او خون مشاهده شود احتمالا به واریس مری دچار شده که ناشی از فشار زیاد روی سیاهرگ ها و پاره شدن آن ها می باشد و نیاز به رسیدگی اورژانسی دارد. ممکن است از روش های زیر برای رفع این حالت استفاده شود:

عفونت: داروهای آنتی بیوتیک به بیمار تجویز می شود تا جلوی هرگونه عفونت گرفته شود.

سرطان کبد: ابتلا به سیروز کبدی احتمال بروز سرطان کبد را افزایش می دهد و احتمالا پزشک آزمایش خون منظم و اسکن را برای پیشگیری یا تشخیص به موقع سرطان توصیه خواهد کرد.

کارسینوم سلول های خونی شایع ترین نوع سرطان کبد و سومین عامل مرگ و میر در جهان است.

آنسفالوپاتی کبدی (سطح بالای توکسین در خون): برای درمان این وضعیت نیاز به تجویز داروهای خاص برای کاهش سطح سموم خون می باشد.

اختلالات انعقادی: سیروز کبدی ممکن است باعث ایجاد اختلال در لخته شدن خون شده و موجب بروز خونریزی یا لخته های خطرناک شود.

توجه: سندرم هپاتوپولمونری (عارضه ریوی ناشی از سیروز کبدی) و سندرم هپاتورنال ( نارسایی کلیوی خطرناک و مرگبار) نیز از دیگر عوارض سیروز کبدی هستند.

در سیروز کبدی حاد که قسمت وسیعی از کبد درگیر شده ممکن است درمان بیماری امکان پذیر نبوده و نیاز به پیوند کبد باشد. این روش درمان آخرین راه حل موجود است.

معمولا سیروز کبدی دارای سه مرحله زیر است:

درمان بیماری سیروز کبدی چیست

A: نسبتا خفیف
B: متوسط
C: شدید

دسته بندی دیگر سیروز کبدی را به دو دسته زیر تقسیم می کنند:

جبران پذیر؛ کبد با وجود آسیب دیدگی به عملکرد خود ادامه می دهد
جبران ناپذیر؛ کبد نمی تواند به درستی عمل کند و علائم حاد خواهد شد

هشدار: قبل از مصرف هرگونه داروی گیاهی و خانگی برای درمان سیروز کبدی حتما با پزشک مشورت کنید.

در طب آیورودا برای دفع سموم کبد و درمان سیروز کبدی از دانه پاپایا استفاده می شود.

مقداری دانه پاپایا را آسیاب کنید تا 1 قاشق غذاخوری آب دانه پاپایا به دست بیاید، 1 قطره آب لیمو تازه به آن اضافه کرده و به مدت یک ماه هر روز دو یا سه بار از این داروی گیاهی استفاده کنید.

چای سبز حاوی آنتی اکسیدان های فراوان است که اثر استرس اکسیداتیو را کاهش داده و به دلیل خواص ضدویروسی اثر مثبت در درمان هپاتیت ویروسی و سیروز کبدی دارد.

1 قاشق چایخوری پودر چای سبز (یا 1 عدد چای سبز کیسه ای) را به 1 فنجان آب داغ افزوده و بگذارید 5 دقیقه دم بکشد. سپس با کمی عسل مخلوط کرده و سه بار در روز به صورت منظم بنوشید.

ویتامین C آسیب ناشی از استرس اکسیداتیو را کاهش داده و از تجمع چربی و بروز سیروز کبدی پیشگیری می کند. سعی کنید مرکبات همچون پرتقال و لیمو را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

مواد غذایی سرشار از فیبر از جمله زنجبیل برای حفظ سلامت دستگاه گوارش بسیار مفید است و به دفع سریع سموم کبد کمک می کند.

تکه های زنجبیل را به آب داغ یا چای سبز اضافه کرده و بنوشید. اضافه کردن زنجبیل به سالاد یا اسموتی نیز تاثیر خوبی در درمان سیروز کبدی دارد.

مصرف ریشه قاصدک برای پاکسازی کبد، جریان صفرا و بهبود عملکرد کبد مفید بوده و به دلیل خاصیت دیورتیک به کبد کمک می کند تا سموم را به سرعت دفع کند. چای قاصدک دارای ویتامین C فروان است و به بهبود جذب مواد مغذی و کاهش التهاب کمک می کند.

1 عدد سیب زمینی شیرین حاوی 7 میلی گرم پتاسیم است که برای پاکسازی کبد عالی است. همچنین دارای آهن، منیزیم، ویتامین B6 ، D و C است و از آن جایی که قند موجود در آن به کندی از طریق کبد وارد خون می شود برای دیابتی ها مضر نمی باشد.

موز نیز حاوی مقادیر فراوان پتاسیم است و با دفع سموم و پاکسازی کبد به درمان بیماری های کبد از جمله سیروز کبدی مفید است.

سایر مواد مفید برای سیروز کبدی عبارتند از:

اجتناب از مصرف الکل و پیشگیری از بروز هپاتیت B و C از اقدامات مهم برای جلوگیری از ابتلا به سیروز کبدی هستند. هپاتیت B با واکسیناسیون قابل پیشگیری است همچنین استفاده از کاندوم در روابط جنسی و اجتناب از سرنگ های مشترک خطر ابتلا به هپاتیت را کاهش خواهند داد.

امید به زندگی در بیماران مبتلا به سیروز کبدی با توجه علت بیمار، شدت آن و عوارض ایجاد شده و بیماری های زمینه ای در بیمار متفاوت است.

در سیروز کبدی جبران پذیر معمولا عوارض خاصی ایجاد نمی شود و متوسط طول عمر بیمار بیش از 12 سال خواهد بود اما در سیروز کبدی جبران ناپذیر که با عوارضی همچون آسیت، کارسینوم سلول های بنیادی، سندرم هپاتونال یا هپاتوپولموناری و غیره همراه است، معمولا در نهایت نیاز به پیوند کبد خواهد بود و افرادی که قادر به پیوند عضو نباشند میانگین عمرشان ممکن است کمتر از 6 ماه باشد.

خیر، سیروز کبدی مسری و واگیردار نیست و تنها زمانی که به دلیل بیماری های واگیردار ایجاد شده باشد (مانند هپاتیت B)، بیماری واگیردار به دیگران منتقل خواهد شد اما این به معنای ابتلای فرد به سیروز کبدی نخواهد بود.

از آن جایی که این بیماری مسری نیست به هیچ روشی ممکن نیست از فردی به فرد دیگر منتقل شود.

منبع: medicalnewstoday – medicinenet – top1homeremedies – draxe – draxe2

روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال حافظ

کپی برداری ممنوع !

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا به هر نحو غیر مجاز می باشد.
هر گونه کپی برداری از محتوای سایت کوکا پیگرد قانونی دارد.
استفاده از مطالب سایت کوکا در سایت های خبر خوان و دارای آی فریم نیز اکیدا ممنوع است.

مطالب بخش سلامت و پزشکی سایت کوکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.

سیروز کبدی یک بیماری مزمن است که در دراز مدت به کبد آسیب می زند و بافت سالم کبد را از بین می برود و سبب عملکرد ضعیف کبد می شود ، پس با درمان سیروز کبدی با ما همراه باشید .

علل اصلی سیروز کبدی مصرف الکل ، بیماری کبد چرب مرتبط با چاقی و دیابت ، هپاتیت B و C است .

اگر سیروز کبدی ( تنبلی کبدی ) شما خفیف است هنوز آسیب جدی به بافت کبدی شما وارد نشده است اما این یک بیماری پیشرونده است که با پیشرفت بیماری بافت اسکار افزایش خواهد یافت و غیر قابل جبران است .

علائم سیروز کبدی عبارت اند از : از دست دادن اشتها ، خستگی ، تهوع و استفراغ ، کاهش وزن ، خارش پوست ، زردی ، گرفتگی عضلانی ، کبودی و خون آمدن سریع بدن و عرق خونی در زیر پوست است .

هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد اما ، می تواند از پیشروی آن جلوگیری کرد و عوارض آن را کاهش داد .درمان بیماری سیروز کبدی چیست

 

 

شما می توانید با استفاده از روش های خانگی درمان سیروز کبدی برای بهبود شرایط خوددر کنار تجویز پزشک استفاده کنید .

لیست مطالب :

خار مریم یکی از روش های خانگی برای درمان سیروز کبدی ( تنبلی کبد ) است که سبب معکوس شدن آسیب کبدی و محافظت از کبد در برابر بیماری می شود .

این گیاه شامل یک ماده فعال به سیلیبینین ( silibinin ) است که دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی می باشد .

تحقیقات اولیه نشان می دهد که این گیاه می تواند به افرادی مه مبتلا به بیماری های کبدی هستند کمک کند .

خار مریم به شکل های مختلفی مانند عصاره ، کپسول و شربت در دسترس هست همچنین اگر در محل زندگی شما وجود دارد می توانید از آن استفاده کنید .

دانه پایایا با سم زدایی کبد می تواند به درمان سیروز کبدی ( تنبلی کبد ) شما کمک کند .

گیاه مستور خوابیده می تواند به درمان سیروز کبدی به ویژه هنگامی که توسط هپاتیت ویروسی ایجاد شده باشد بسیار مفید باشد .

ترشح آنزیم های صفرا نیز بهبود می بخشد و سبب بهتر شدن عملکرد کبد و تحریک اشتها می شود و به عنوان یک ملین قوی عمل می کند .

این گیاه در طب سنتی چینی برای پاک کردن کبد ، حفاظت از سلول های کبد از آسیب و کمک به بازسازی بافت کبد کمک می کند .

مطالعات نشان داه اند که می تواند به درمان سیروز کبدی کمک کند .

در سال 21 ، محققان چینی اثرات این گیاه را همراه با ریشه گون مطالعه کرده و دریافتند که ترکیب آن می تواند به بهبود فشار خون بالا در بیماران مبتلا به سیروز کبدی کمک کند .

 

 

چای سبز دارای خواص آنتی اکسیدان است که به کاهش استرس اکسیداتیو کمک می کند .

علاوه بر این یک اثر محافظتی در برابر بیماری های کبدی دارد همچنین دارای خواص ضد ویروسی دارد که مبارزه با هپاتیت ویروسی نیز کمک می کند .

مصرف بیش از حد چای سبز نیز برای سلامت شما مضر است .

ویتامین C اثرات محافظتی در برابر آسیب اکسیداتیو کبد است و همچنین در درمان سیروز کبدی می تواند سبب جلوگیری از تجمع چربی می شود .

علاوه بر ویتامین C ، آنتی اکسیدان ها می تواند به درمان سیروز کبد کمک کند .

برای مثال ، ویتامین E کمک می کند تا سبب کاهش تولید بافت اسکار در بیماری سیروز کبدی و ایدز و همچنین بازسازی سلول های کبدی شود .

تحقیقات نشان می هد که آنتی اسیدان هایی مثل ویتامین E و سلنیوم می تواند به درمان سیروز صفراوی اولیه کمک کند .

طب سوزنی برای تسکلین ناراحتی ، خستگی ناشی از سیروز کبدی مفید است .

برای درمان سیروز کبدی ( تنبلی کبد ) از طریق طب سوزنی حتما به متخصص مراجعه کنید .

با تغییر شیوه می توان به درمان سیروز کبدی و پیشرگیر از آن جلوگیری کرد .

افراد مبتلا به سیروز کبدی ناشی از کبد غیر چرب باید وزن خود را کاهش دهند که می تواند با ورزش یا تغییر در رژیم غذایی این کار را انجام دهند

درحالی که تلاش به کاهش وزن می کنید لازم است مصرف پروتئین را نیز بالا ببرید .

و همچنین قند خون خود را نیز کنترل کنید

رعایت بهداشت برای جلوگیری از عفونت بسیار ضروری است پس لازم است اصول بهداشتی را نیز رعایت کنید

 

نظر

درمان بیماری سیروز کبدی چیست

سلام وقت بخیر خیلیممنون راج سیروز کبد راهنمایی کنید

خیلی ممنون برای درمان سیروز کبد راهنمایی نمایید

فردی که مشکل کبد دارد اما معلوم نیست درحال حاضر تمام بدنش ورم کرده چند هفته ایست ک رنج میبرد میتوانید راهنمایی کنید روش درمان

درمان سیروز شامل توقف و تاخیر روند پیشرفت و به حداقل رساندن تخریب سلول های کبدی است.

درمان بستگی به علت سیروز و عوارضی که فرد تجربه می کند دارد. مثلا سیروز ناشی از سوء استفاده از الکل به وسیله ی پرهیز از آن درمان می شود.

در صورتی که بیمار هپاتیت داشته باشد پزشک ممکن است در مواردی با دادن کورتون به طور محدود یا داروهای ضد ویروسی، آسیب کبدی را کاهش دهد.

دارو ممکن است بعضی علائم بیمار سیروتیک مانند خارش را رفع کند و یا کاهش دهد. درمان بیماری سیروز کبدی چیست

ادم و آسیت(احتباس مایعات) را می‏ توان با کاهش مصرف نمک غذایی کم کرد.

داروهای مُدر(ادرارآور) می ‏توانند مایعات اضافی بدن را کاهش دهند و از ایجاد ادم جلوگیری کنند.

تغییرات عملکرد ذهنی که در جریان سیروز ممکن است رخ دهد با رژیم غذایی و دارو تا حدودی قابل اصلاح می ‏باشد. به طور مثال کاهش مصرف پروتئین روزانه به همراه مصرف شربت مسهل مثل لاکتولوز که از جذب سریع سموم(که باید در کبد خنثی می‏ شد) از روده جلوگیری می‏ کند، به بهتر شدن وضعیت ذهنی کمک می‏ کند.

دو مشکل عمده در بیماران سیروتیک نارسائی کامل کبد و خون ریزی به دلیل بالا رفتن فشار ورید باب است. پزشک ممکن است جهت کاهش این فشار از داروهای کاهنده فشار خون مانند ایندرال جهت کاهش فشار ورید باب استفاده کند.

در صورتی که از واریس ‏های معده و مری خون ریزی رخ دهد، فورا پزشک با تزریق یک داروی مسدد عروقی(اسکلروزان) از طریق آندوسکوپ که یک لوله ی قابل انعطاف می ‏باشد و از طریق دهان وارد می ‏شود، می ‏تواند خون ریزی را بند آورد.

در شرایط بحرانی چاره ی نهایی انجام عمل جراحی شنت، برای تغییر مسیر خون از ورید باب به جای دیگر(شنت پورتوکاو) و یا انجام پیوند کبد خواهد بود.

اکثر بیماران سیروتیک سال ها سلامت زندگی می ‏کنند و اگر دچار عوارض بیماری شوند معمولا درمان می ‏شوند و بعضی از آن ها به طور موفقیت ‏آمیز با کبد پیوند شده زندگی می‏ کنند.

توصیه ‏هایی به بیماران سیروتیک

* در مواقع افزایش تورم پاها یا قطر کمر از مصرف نمک و آب اضافی جدا پرهیز کنید و مصرف پروتئین غذایی و نیز هر گونه استرس و فعالیت جسمانی را کاهش دهید.

* از مصرف بی ‏رویه ی داروها حتی استامینوفن(بدون نظر پزشک) پرهیز کنید.

* هرگز ناامید نشوید. خود ناامیدی باعث تشدید بسیاری از بیماری ها می‏ شود.

* بیماری خود را از دیگران مخفی نسازید.

* ناخن های خود را مرتب کوتاه کنید.

* از تخلیه ی شدید و محکم بینی خودداری کنید.

* از مسواک با پُرزهای نرم استفاده کنید.

* داروهای تجویزی را مرتب مصرف کنید و سرخود مقدار داروی مصرفی را کم و یا زیاد نکنید.

* علاوه بر خواب شبانه، روزانه 4 تا 6 ساعت استراحت کنید.

* در صورت آب آوردن شکم روزانه 2 ساعت داخل وان آب ولرم تا گردن استراحت کنید.

* اصول بهداشتی جهت پیشگیری از بیماری های عفونی را رعایت کنید.

* رژیم غذایی و میوه و سبزیجات را طوری تنظیم کنید که روزانه دو یا سه بار دفع مدفوع(نه آبکی) داشته باشید.

* در صورت بروز تب بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

* در صورت بروز سوزش ادرار با پزشک خود مشورت کنید.

* در صورت تهوع و درد شکم بلافاصله به بیمارستان مراجعه نمایید.

* در صورت سیاه شدن مدفوع بلافاصله به بیمارستان مراجعه کنید.

توصیه های غذایی

1- مصرف سبزیجات، میوه‏ های تازه و فیبرهای غذایی را فراموش نکنید.

2- از روغن‏ های گیاهی مایع و عمده غذای خود را از غذاهای نشاسته ‏ای مانند برنج و گندم انتخاب کنید.

3- از گوشت سفید(مرغ و ماهی) استفاده کنید.

4- مصرف روزانه ی پروتئین باید در حد معمول 6 تا 8 گرم باشد و در صورتی که بیمار سابقه ی پیدایش اختلال ذهنی اخیر داشته باشد باید تا حد 3 تا 4 گرم کاهش یابد.

5- از خوردن غذاهای نمک دار مثل پنیر و آش رشته و پرهیز کنید.

6- از مصرف خوردنی های وانیل دار مثل بستنی و بیسکوییت کارامل ‏دار و بعضی تنقلات مثل آجیل، بادام‏ زمینی و گردو پرهیز کنید.

7- برای جبران کمبودهای ویتامینی توصیه می شود روزانه به طور معمول با تجویز پزشک مولتی ‏ویتامین و کلسیم مصرف گردد.

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید. 

اگر می خواهید با کارشناسان تغذیه ی سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید. 

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.  درمان بیماری سیروز کبدی چیست

 

* مطالب مرتبط:

علل و علایم سیروز کبدی

تشخیص سیروز کبدی چگونه است؟

کبد و بیماری های آن

چاقی دشمن کبد است

هجوم ویروس ها به كبد

كبد ، پالایشگاه بدن

هپاتیت؛ یک معضل جهانی

عوامل مخرب کبد

تب زرد

راهنمای تفسیر نتایج آزمایش خون (1) و (2)

تاثیر بیماری ‌های کبدی روی پوست

بخش تغذیه و سلامت تبیان

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

درمان سیروز کبدی به صورت کامل امکان‌پذیر نیست. اما به کمک برخی روش‌های درمانی می‌توان آن را کنترل و از پیشرفتش جلوگیری کرد. پزشکان در روند درمان سیروز کبدی دو هدف عمده را دنبال می‌کنند؛ یکی متوقف‌کردن روند آسیب‌زدن به کبد و دیگری کاهش عوارض ناشی از سیروز کبدی. در این مقاله به شما خواهیم گفت ۴ علت سیروز کبدی چیست و در ادامه با شیوه‌های درمان سیروز کبدی آشنا خواهیم شد. درمان بیماری سیروز کبدی چیست

کبد، وظیفه‌ی تجزیه و دفع سموم از بدن را بر عهده دارد. وقتی مقدار زیادی نوشیدنی الکلی می‌نوشید، کبد باید کار کند تا بتواند الکل را تجزیه کند. برای محافظت از کبد باید نوشیدن الکل را متوقف کنید. شاید این کار سخت باشد؛ مخصوصا اگر عادت به مصرف زیاد نوشیدنی‌های الکلی داشته باشید. ولی چاره‌ای نیست! می‌توانید برای کمک به روند ترک الکل از پزشک‌تان راهنمایی بخواهید تا او درباره‌ی راه‌های ترک الکل به شما توضیحاتی بدهد. راه‌هایی از قبیل:

ویروس هپاتیت B و C موجب آسیب به کبد و بروز سیروز کبدی می‌شوند. درمان سیروز کبدی و این بیماری‌ها می‌تواند از آسیب به کبد جلوگیری کند. گزینه‌های درمان عبارت‌اند از:

این بیماری در اثر تجمع چربی و آسیب‌رساندن به کبد ایجاد می‌شود. اگر به اضافه وزن یا چاقی مبتلا باشید، احتمال ابتلا به این بیماری افزایش می‌یابد. بهترین راه مبارزه با سیروز کبدی ناشی از کبد چرب غیرالکلی، کاهش وزن، کنترل رژیم غذایی و ورزش‌کردن است.

در هر دوی این بیماری‌ها دستگاه ایمنی بدن به کبد حمله می‌کند و به آن آسیب می‌زند. در سیروز صفراوی نیز دستگاه ایمنی به مجرای صفراوی حمله می‌کند و آسیب می‌زند. مجرای صفراوی وظیفه‌ی حمل مایع گوارشی (صفرا) را از کبد به کیسه‌ی صفرا و روده بر عهده دارد.

پزشکان هپاتیت خودایمنی را به‌کمک داروهای استروئیدی و سایر داروهایی که موجب توقف حمله‌ی دستگاه ایمنی به کبد می‌شوند، کنترل می‌کنند. عوارض جانبی این داروها عبارت‌اند از: افزایش وزن، دیابت، ضعف استخوان‌ها و فشار خون بالا.

درمان اصلی سیروز صفراوی به کمک داروهای اورسودیول (اورسودوکسی کولیک‌ اسید) انجام می‌شود. این داروها از سرعت آسیب‌زدن به کبد می‌کاهند. عوارض جانبی اورسودیول عبارت‌اند از: اسهال، یبوست، گیجی و دردِ پشت.

آسیب‌های سیروز می‌تواند از انجام فعالیت‌های مهم کبد مانند دفع سموم از بدن و کمک به هضم غذا جلوگیری کند. این امر می‌تواند موجب بروز مشکلات زیر شود.

سیروز کبدی می‌تواند تا حدی به کبد آسیب بزند که آن را به‌طور کامل از کار بیندازد. این امر نارسایی کبد یده می‌شود. پیوند کبد به‌معنای تعویض کبد با کبد سالمی از یک فرد اهداکننده است. برای دریافت کبد باید در لیست دریافت‌کنندگان عضو قرار بگیرید تا اهداکننده‌ای به شما کبد اهدا بکند یا بخشی از کبد دوست یا اعضای خانواده‌تان را به شما پیوند بزنند.

این پیوند می‌تواند به شما کمک کند تا زندگی کنید. اما این عمل خطراتی مانند خونریزی و عفونت را نیز به همراه دارد. پس از عمل جراحی برای جلوگیری از پس‌زدن عضو جدید توسط بدن‌تان، باید داروهایی مصرف کنید. این داروها دستگاه ایمنی را سرکوب می‌کنند. ولی از طرف مقابل خطر بروز عفونت‌ها را افزایش می‌دهند.

برای سالم نگه‌داشتن کبد، تا جای ممکن باید تغییراتی در سبک زندگی ایجاد کنید. به این منظور باید اقدامات زیر را انجام دهید:

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

9تومان

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(“”)[]
.(“”)
.type “text/”
.
.src “”

پدرم سیروز داره لطفا دعا کنید براش

اول خدا شفاش بده دوم اینکه اماده م یه تکه کبدم رو میفروشم گروه خونی +oاست در خدمتم

خواص خوراکی ها


قارچ گانودرما چیست و چه خواصی دارد؟

قهوه گانودرما؛ با خواص و عوارض جانبی آن آشنا شوید

۵ چربی سوز طبیعی برای افزایش متابولیسم و ‌

خواص گزنه؛ ۱۶ خاصیت گیاه گزنه که سرشار از ویتامین D است

درمان بیماری سیروز کبدی چیست


طرز تهیه سبزی پلو با ماهی شب عید

قرص کلردیازپوکساید یا لیبریوم؛ عوارض،‌ موارد و نحوه مصرف آن

داروهای فشار خون بالا و روش‌هایی برای کنترل آن

صبحانه پروتئینی؛ ۱۵ پیشنهاد فوق‌العاده

معرفی کتاب مانیفست یک فمنیست در پانزده پیشنهاد

معروف ترین موزه های جهان؛ ۱۰ موزه برتر جهان با آثار تاریخی حیرت‌انگیز

بهترین کشورها برای مهاجرت از طریق سرمایه‌ گذاری کدام‌اند؟

بهترین فیلم های علمی تخیلی از گذشته تا کنون


برترین فوتبالیست های جهان در طول تاریخ


ایمن ترین خودروها در دنیا را بشناسید

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *