درمان بیماری تب کریمه کنگو

درمان بیماری تب کریمه کنگو
درمان بیماری تب کریمه کنگو

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان از رشد ۱۷.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان از اقامت بیش از ۳۱ هزار نفر در استان طی نخستین روز فروردین خبر داد.
به

رئیس سازمان اورژانس لرستان گفت: این سازمان از بیست و پنجم اسفند 97 تا اول فروردین، 63 مأموریت را انجام داده است.
به گزارش

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور گفت: لرستان با داشتن جاذبه‌ها و مردم مهمان‌نوازش یکی از اهداف گردشگری خیلی خوب در

مدیرکل استاندارد لرستان گفت: 734 وسیله بازی در شهربازی‎های
لرستان بازرسی شدند.

درمان بیماری تب کریمه کنگو

یک
کارشناس مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت:
بُرساق یکی از نان‌ها یا شیرینی‌های سنتی استان‌ است.

فرمانده انتظامي دورود از توقيف يك دستگاه كاميون و كشف 95 راس دام مولد قاچاق خارج از شبكه در اين شهرستان خبر داد.

در اولین روز سال ۹۸، نماینده ولی فقیه در لرستان و مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان با تعدادی از خانواده‌های شهدای لرستانی دیدار کرد.

رئیس کل دادگستری لرستان، در ه‌ای به اداره کل بازرسی و دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خواستار تحقیق در خصوص پروژه‌های ناتمام شده است.

معاون
بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان از تولید 99 تن تخم‌مرغ در استان
خبر داد.

مدیرعامل
شرکت آب و فاضلاب روستایی لرستان از طلب 12 میلیارد ریالی این شرکت از مشترکین خبر
داد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان از بازدید ۲۹۵۱ نفر از قلعه فلک‌الافلاک خبر داد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی لرستان گفت: طرح نظارتی ویژه ایام نوروز تا شانزدهم فرودین ۹۸ ادامه دارد.

رئیس سازمان صمت لرستان گفت: واحدهای صنفی متخلف استان از ابتدای
امسال، یک


هزار و 9 میلیارد ریال جریمه شدند.

رئیس سازمان صمت لرستان از
توزیع 44 تن برنج در استان خبر داد.

فرمانده انتظامي لرستان از توقيف يك دستگاه كاميون و کشف 12 تن چوب قاچاق در دلفان خبر داد.

فرمانده انتظامي لرستان از كشف 15 رأس گوسفند مولد قاچاق در كوهدشت خبر داد.


سید رحیم سید پور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : در یک هفته گذشته 2 دامدار و 2 روستایی بخش کجور شهرستان نوشهر که علایم تب کریمه کنگو داشتند در بیمارستان طالقانی نوشهر بستری شدند.وی گفت : سه مرد و یک زن در کمترین زمان تحت مداوا قرار گرفتند و تمامی این چهار نفر بعد از بهبودی و بازیافتن سلامتی کامل از بیمارستان مرخص شدند.سیدپور افزود : منطقه کجور به دلیل وجود دام یکی از کانون های تب کریمه کنگو در استان محسوب می شود و به این لحاظ بیمارانی که نشانه های تب ، شکم درد، سر درد، تهوع، استفراغ، کوفتگی و خونریزی دارند باید در اسرع وقت به مراکز درمانی و بهداشتی شهرستان مراجعه کنند و تحت مداوا قرار گیرند.مدیر شبکه بهداشت و درمان نوشهر گفت : در حال حاضر هیچ بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو در شهرستان وجود ندارد و با توجه به اقدامات مراقبتی کارشناسان و مراکز بهداشتی و درمانی و همکاری دامپزشکی در سم پاشی کانون های این بیماری تحت کنترل است و جای نگرانی وجود ندارد.وی از مردم خواست گوشت مصرفی خود را از قصابی ها و مراکز مجاز تهیه و به مدت 24 ساعت در دمای یخچال نگهداری کرده و سپس استفاده کنند.بر اساس دستورالعمل بهداشتی ، شهروندان در صورت الزام به استفاده از گوشت تازه حتما باید به مدت بیش از نیم ساعت آن را در دمای 56 درجه سانتیگراد بپزند.تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) یک بیماری ویروسی خونریزی دهنده تبدار حاد است که از طریق کنه در بین حیوانات و دام ها گسترش می یابد و دامداران ، کشاورزان ، کارگران کشتارگاهها، دامپزشکان و کارکنان بهداشتی و درمانی بیمارستان ها در معرض خطر قرار دارند.پیش از این معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران اعلام کرده بود که وجود دامداری های سنتی و جدی نگرفتن مبارزه با بیماری تب کنگو باعث شده تا این خطه شمال کشور همچنان در معرض تهدید این بیماری باشد.دکتر محسن اعرابی ، شهرستان های کلاردشت ، نوشهر ، چالوس و نور در غرب مازندران را به دلیل استقرار دامداری های سنتی کانون اصلی این بیماری کشنده اعلام کرده است.بیماری تب کریمه کنگو به دلیل مشکلاتی که در قرنطینه دام وجود داشت از برخی کشورهای همسایه وارد ایران و استان مازندران شد و عدم سم پاشی بموقع گسترش این بیماری را به دنبال داشت.** کشتار غیرمجاز دام و خطر ابتلا به بیماری تب کنگو در همین حال مدیر کل دامپزشکی مازندران هم با بیان اینکه هیچ موردی از تب کریمه کنگو در این استان مشاهده نشده ، گفت که کشتار غیرمجاز دام خطر ابتلا به بیماری تب کنگو را افزایش می دهد به همین خاطر قصابان از ذبح دام در خارج از کشتارگاه خودداری کنند. دکتر سیدحسین رضوانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : احتمال خطر انتقال بیماری تب کنگو به انسان بر اثر کشتار غیر مجاز دام در منازل و یا معابر عمومی و استفاده نکردن از دستکش برای تمیز کردن گوشت در خانه افزایش می دهد.وی گفت : با توجه به این که این بیماری در دام زنده هیچگونه علائمی ندارد و به همین دلیل هم از سایر بیماری ها احتمال سرایت به انسان وجود دارد ، از مردم خواست برای تهیه گوشت قرمز از مراکز فروش که تحت پوشش نظارتی دامپزشکی هستند، تهیه کنند. بخش کجور با جمعیتی دست کم 12 هزار نفر درقالب 64 روستا و 2شهر در فاصله حدود 75 کیلومتری جنوب شرقی نوشهر واقع است.1295/ 162/1654

اجتماعی

تب کنگو

کجور

نوشهر

درمان بیماری تب کریمه کنگو

ارتباط با سردبیر newsroom@irna.ir

تماس بی واسطه با مسئولین

بالای صفحه

خبر گزاری جمهوری اسلامی       پست الکترونیک : irna@irna.ir

© کلیه حقوق این سایت متعلق به خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.

دانشگاه علوم پزشكي قم همزمان با استان شدن قم در سال 1375 و با ارتقاي شبكه بهداشت و درمان قم كه تا آن زمان، به عنوان يكي از مراكز تابعه دانشگاه علوم پزشكي تهران فعاليت مي‌كرد و متولي امور بهداشتي و درماني قم بود، به عنوان دانشكده علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني قم شكل گرفت.
همزمان، موافقت اصولي وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي با ايجاد دانشكده‌هاي پرستاري و بهداشت اعلام گرديد، تا اينكه در سال 1376 با پذيرش دانشجو در رشته كارشناسي پرستاري، فعاليت آموزشي دانشكده رسماً آغاز شد.
پس از آن، در سال 1377، شوراي گسترش دانشگاه‌هاي علوم پزشكي با پذيرش دانشجو در رشته كارداني بهداشت محيط موافقت نمود و نخستين گروه از اين دانشجويان در بهمن‌ماه 1378 مشغول به تحصيل شدند.
مرحله بعد، آموزشي شدن شش بيمارستان تابعه دانشكده، شامل بيمارستان‌هاي حضرت زهرا (س)، كامكار عرب‌نيا، نكويي هدايتي، كودكان فاطمي سهاميه و ايزدي، حضرت معصومه و تبديل آنها به مراكز آموزشي درماني بود كه در سال 1379به تصويب وزارت متبوع رسيد. سپس، پذيرش دانشجو در رشته‌هاي كارداني اتاق عمل و كارداني بهداشت حرفه‌اي در سال 1381 مورد موافقت شوراي گسترش دانشگاه‌هاي علوم پزشكي قرار گرفت.

تاريخچه

سازمان و تشکيلات دانشگاه

منشور اخلاقي

چارت سازماني

درمان بیماری تب کریمه کنگو

رياست دانشگاه

دفتر رياست

هيات امناء

کميته تحول اداري

طرح تکريم

اداره بازرسي و پاسخگويي به شکايات

دبيرخانه کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان

دبیرخانه کارگروه تخصصی بهداشت و درمان و بلایا

حراست

مدیریت آمار و فناوري اطلاعات

روابط عمومي

اداره گزينش

مجمع خیرین سلامت استان قم


معاونت غذا و دارو


معاونت درمان


معاونت آموزش


معاونت توسعه مديريت و منابع


معاونت بهداشت


معاونت تحقيقات و فناوري


معاونت دانشجویی و فرهنگی

دانشکده پزشکي

دانشکده بهداشت

دانشکده پرستاري و مامايي

دانشکده پيراپزشکي

دانشکده دندانپزشکي

دانشکده طب سنتی

دانشکده سلامت و دین

کامکار – عرب نيا

نکوئي، هدايتي، فرقانی

شهدا

حضرت فاطمه معصومه (س)

شهيد بهشتي

ايزدي

فاطمیه (سلامت)

کلینیک ویژه

درمان بیماری تب کریمه کنگو

حضرت زهرا (س)

مرکز تحقیقات آلاينده هاي محيطي

مرکز تحقیقات علوم اعصاب

واحد توسعه تحقيقات باليني شهید بهشتی

مرکز تحقیقات بیماریهای گوارش و کبد

مرکز تحقیقات سلولی ملکولی

مرکز تحقیقات سلامت معنوی

واحد توسعه تحقیقات بالینی کودکان

نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري

آموزش ضمن خدمت کارکنان

مرکز مديريت حوادث و فوريتهاي پزشکي

مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکي

بهداشت حرفه اي

بهداشت محیط

مرکز بهداشت شهرستان قم

مرکز رشد فناوری های سلامت

 

 

درمان بیماری تب کریمه کنگو

وزارت بهداشت افغانستان با فرا رسیدن عید قربان از افزایش بیماری تب کنگو هشدار داده و افزوده که شمار مبتلایان این بیماری در سال گذشته حدود ۲۵۰ مورد بوده است، اما فقط در هشت ماه اول سال جاری میلادی شمار آن به ۲۵۰ مورد رسیده ‌است.

در سال گذشته از ۲۵۰ فرد مبتلا به این بیماری، ۳۴ نفر جان داده بودند، اما قربانیان این بیماری در هشت ماه گذشته ۵۰ نفر اعلام شده که قربانیان ساکن کابل، پایتخت و هرات در غرب افغانستان بوده‌اند.

تب کنگو یا “تب خون‌ریزی‌ دهنده کریمه کنگو” بیماری ویروسی است که توسط کنه‌ها از حیوانات به انسان انتقال می‌یابد.

نشانه‌های آن سردردی، تب بالا، درد کمر و مفاصل، تهوع، سرخ شدن چشم، گلودردی و افسردگی است. در حالات شدید خونریزی از بینی و خونریزی زیرپوستی در بیمار دیده می‌شود.

هرچند گفته شده که این بیماری تا ۵۰ درصد مرگ بیمار را در پی دارد، اما اگر به موقع رسیدگی شود، قابل درمان است.

بیشترمردم در افغانستان در مورد این بیماری و نحوه انتقال آن اطلاعات لازم را ندارند، اکنون وزارت بهداشت از ملاها (روحانیون) افغانستان خواسته که به مردم اعلام کنند تا هنگام نگهداری و ذبح دام‌ها از ماسک و وسایل حافظتی استفاده کنند.

مردم افغانستان در عید قربان اقدام به ذبح دام می‌کنند. مسئولان بهداشت از این نگرانند که تماس مردم سبب افزایش میزان آلودگی میان فروشندگان دام‌ها، قصاب‌ها، آشپزها و کارگران رستورانت‌ها شود.

این بیماری ازطریق گزیدن کنه و یا نفوذ خون حیوان آلوده به این ویروس به انسان سرایت می‌کند.

بشیر احمد حمید، رئیس پیشگری از بیماری‌ها در وزارت بهداشت افغانستان اعلام کرد که پوشیدن دستکش، ماسک و پوشاندن تمام بدن در هنگام خرید و فروش و ذبح حیوانات، جلوگیری از تجمع افراد در هنگام ذبح و قطعه قطعه کردن گوشت سبب می‌شود که کنه حامل این بیماری نتواند خود را به انسانها برساند.

این بیماری اولین بار در سال ۱۹۴۴ در کریمه اوکراین پیدا شد و در سال ۱۹۶۹ متخصصان دریافتند که این ویروس مشابه همان بیماری است که در سال ۱۹۵۶در جمهوری دموکراتیک کنگو مشاهده شده است. از این رو کنونی کنگو به آن داده شد.

این بیماری در مناطق صحرایی آفریقا، اروپای شرقی، خاورمیانه (عراق، افغانستان، پاکستان، ایران)، هند و غرب چین مشاهده می‌شود.

مخزن و ناقل ویروس در طبیعت، اصولاً کنه‌ها هستند و گاو، گوسفند، بز، خرگوش، خرگوش صحرایی و جوجه‌تیغی و حتی جوندگان مثل موش نیز به عنوان ناقل شناخته می‌شوند.

ویروس تب کنگو تا ۲۴ ساعت قابلیت انتقال از بدن مرده به افراد دیگر را دارد و با توجه به انتقال سریع بیماری از طریق مخاط، ترشح و خون مرده به افراد دیگر، بیماران فوتی با رعایت شرایط بهداشتی، در پوشش مخصوص و پلمپ شده، توسط افراد مجهز به لباس‌های مخصوص به خاک سپرده می‌شوند.

درمان بیماری تب کریمه کنگو
درمان بیماری تب کریمه کنگو
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *