دانلود مقاله بهداشت روان و پیشگیری از افسردگی

دانلود مقاله بهداشت روان و پیشگیری از افسردگی
دانلود مقاله بهداشت روان و پیشگیری از افسردگی

 

دانلود مقاله بهداشت روان و پیشگیری از افسردگی

هدف اصلي بهداشت رواني، پيش گيري از وقوع ناراحتي‌ها و اختلالهاي جزئي رفتار است و ارتقاي سلامت، بهترين شكل بهداشت رواني است. در اين زمينه لازم است جامعه از طريق آموزشهاي رسمي و غير رسمي از ابتلاي جمعيت سالم به بيماري‌هاي رواني جلوگيري ‌كند و افراد را عليه بيماريها واكسينه كند، زيرا علاج واقع، قبل از وقوع بايد گردد.والدين به عنوان اولين معلم كودكان وظيفه خطيري نسبت به انسان سازي و حفاظت از بهداشت رواني و شخصيت فرزندان دارند. والدين ابتدا بايد نيازهاي اساسي فرزندان از جمله بازي، احترام، مسؤوليت و پذيرش در گروه را مورد توجه قرار دهند و زمينه را براي تأمين هر يك از آنها فراهم سازند. پدر و مادر بايد جو خانه خود را اصلاح و بهبود بخشند، يعني حالت گرم – پذيرا بر خانه خود حاكم كنند، زيرا ايجاد جوّي از ترس، تهديد، اضطراب و فشار رواني بر سلامت رواني كودكان آسيب وارد مي‌كند. والدين بايد سعي كنند در خانواده محيطي حاكي از صلح، صفا و صميميت را بوجود آورند، زيرا اگر فرزندان قبول داشته باشند كه خانواده آنها را مي‌پذيرد، احساس ارزش و احترام مي‌كنند. در يك كلام، والدين بايد الگوي نمونه عملي در مسايل عقيدتي، اجتماعي ، ديني و مذهبي باشند.

دانلود مقاله بهداشت روان و عوامل اجتماعی

اختلالات روانی و رفتاری در تمام کشورها شایع اند و مشکلات عدیده ای را نیز ایجاد می نمایند. افراد مبتلا به این گونه اختلالات اغلب با مسائلی از قبیل انزوای اجتماعی، کیفیت بد زندگی و مرگ و میر دست به گریبانند.

هم چنین این اختلالات خود منجر به تحمیل هزینه های گزاف اقتصادی و اجتماعی نیز خواهند شد. مطالعات نشان داده است که شیوع اختلالات روانی از قبیل افسردگی، اضطراب و در شرایط بیکاری، درآمد کم، تحصیلات محدود، شرایط کاری پر تنش، تبعیض جنسیتی و شیوه های زندگی ناسالم است.

دانلود مقاله بهداشت روان و خانواده

یکی از عوامل مؤثر در  شکل گیری  رفتار فرد ، خانواده است . فضای خانه ، نخستین و بادوام ترین عاملی است که ، در رشد شخصیت افراد تأ ثیر می گذارد . به گونه ای که می توان گفت پدرومادر نیرومندترین آموزگار افراد در زندگی، آموزش خانوادگی پایدارترین آموزش و محیط خانه مهمترین آموزشگاه برای هر فرد می باشد . فراموش نکنیم که کودکان شما پیش از آنکه به پند و اندرز شما عمل کنند  رفتار شما را الگو قرار می دهند . نفوذ والدین در این موضوع تنها محدود به جنبه های ارثی نیست . در آشنا کردن کودک به زندگی جمعی و فرهنگ جامعه ، خانواده نقش بسیار مؤثری را اجراء می نماید . میزان آگاهی خانواده درطرز رفتار با کودکان، موقعیت اجتماعی خانواده ، وضعیت مالی آن ، اندیشه و باورها ، آداب و رسوم ، ایده آل ها و آرزوهای والدین، تأثیر فراوان دارد. چنانچه می دانیم خانواده ها در زمینه اجتماعی ، اقتصادی ، تربیتی ، دینی ، هنری و مانند اینها با هم اختلاف هایی دارند .ترکیب خانواده ها طرز ارتباط  اعضای هر خانواده با یکدیگر و جامعه ای که خانواده در آن بسر می برد ، در تمام موارد یکسان نیست . بنابراین تأثیر خانواده ها در رفتار افراد متفاوت است . اغلب افراد مبتلا به مشکلات مختلف شخصیتی از خانواده های ناسالم برخاسته اند.

بر اساس تحقیقات مختلف افراد زیادی از تحمل استرس رنج می‌برند این استرس ها در طولانی مدت می‌تواند ناهنجاریهای مختلفی را سبب شده و تاثیر منفی خود را در زندگی روزانه فرد نشان دهد. استرس علاوه بر تاثیرات فیزیکی و جسمانی که بوجود می‌آورد از جمله ناراحتی قلبی ، گوارشی و شرایط روحی و روانی افراد را نیز به مخاطره می‌اندازد. پژوهشها نشان می‌دهد افراد دچار استرس از بی‌خوابی و بدخوابی رنج می‌برند که به نوبه خود عوارض متعدد روانی را در فرد موجب می‌شود مثل کاهش عملکرد روزانه فرد از سوی دیگر افسردگی‌ها ، اضطرابها و انواع مشکلات روحی روانی می‌توانند در نتیجه تحمل استرس طولانی مدت بر فرد عارض شوند.

افسردگی یک بیماری روانی‌ست که باعث احساس غم و ناراحتی مداوم و از دست‌دادن علاقه می‌شود. اکثر افراد بعضی از مواقع احساس نارحتی، افسردگی و غم می‌نمایند، احساس افسرده و غمگین بودن واکنشی طبیعی بدن به مشکلات زندگی و از دست‌دادن چیزها و کسانی که به آنها علاقه داریم، می‌‌باشد. اما زمانیکه این احساس غم و اندوه شدید، بی‌امیدی، بی‌چارگی و بی‌ارزشی از چند روز یا چند هفته طول بکشد، شما دچار بیماری افسردگی شده‌اید.

داشتن استرس خفیف عادی ترین بخش زندگی است اما زندگی چالش برانگیز این روزها که نگرانی ها، فشارهای شغلی، اقتصادی و روحی و روانی در طبیعت آن جای دارند بسیاری از افراد را تحت فشار قرار می دهد. این استرس های شاید علاوه بر تاثیر منفی بر بازدهی شغلی، سلامت جسم و روح را نیز کاهش می دهد. کنترل استرس گام اصلی در آغاز مسیر گریز از این آسیب هاست. راهکارهایی که معرفی می کنیم به شما کمک می کنند تیک نگیرید، از اضطراب، فشار روانی و افسردگی بگریزید و آرامش جسم و روح تان را تامین کنید.

دانلود فایل نقشه فرش سالاری

ادامه ی پست

دانلود مقاله بهداشت روان و عوامل اجتماعی

ادامه ی پست

دانلود مقاله بهداشت روان و خانواده

ادامه ی پست

دانلود مقاله سلامت روانی و سالمندی

ادامه ی پست

افسردگی چیست؟ علایم و دلایل افسردگی

ادامه ی پست

راهکارهایی برای جلوگیری از افسردگی و استرس

ادامه ی پست

ارتباط استرس با بهداشت روانی

ادامه ی پست

دانلود مقاله بهداشت روانی

ادامه ی پست

بانک سوالات ریاضی دهم تجربی و ریاضی با فرمت ورد

ادامه ی پست

دانلود مقاله بهداشت روانی

بازدید : 1341 بار

دانلود مقاله بهداشت روان و پیشگیری از افسردگی

دانلود مقاله بهداشت روان و عوامل اجتماعی

بازدید : 965 بار

دانلود مقاله بهداشت روان و خانواده

بازدید : 925 بار

راهکارهایی برای جلوگیری از افسردگی و استرس

بازدید : 849 بار

افسردگی چیست؟ علایم و دلایل افسردگی

بازدید : 541 بار

ارتباط استرس با بهداشت روانی

بازدید : 267 بار

دانلود فایل نقشه فرش سالاری

بازدید : 57 بار

دانلود مقاله سلامت روانی و سالمندی

بازدید : 33 بار

بانک سوالات ریاضی دهم تجربی و ریاضی با فرمت ورد

بازدید : 21 بار

دانلود فایل نقشه فرش سالاری

تاریخ : پنجشنبه 25 آبان 1396

بانک سوالات ریاضی دهم تجربی و ریاضی با فرمت ورد

تاریخ : پنجشنبه 25 آبان 1396

دانلود مقاله سلامت روانی و سالمندی

تاریخ : دوشنبه 15 آبان 1396

دانلود مقاله بهداشت روانی

تاریخ : دوشنبه 17 مهر 1396

دانلود مقاله بهداشت روان و عوامل اجتماعی

تاریخ : یکشنبه 16 مهر 1396

دانلود مقاله بهداشت روان و خانواده

تاریخ : یکشنبه 16 مهر 1396

ارتباط استرس با بهداشت روانی

تاریخ : جمعه 14 مهر 1396

افسردگی چیست؟ علایم و دلایل افسردگی

تاریخ : جمعه 14 مهر 1396

راهکارهایی برای جلوگیری از افسردگی و استرس

تاریخ : جمعه 14 مهر 1396

خانه

مقالات

مقاله بهداشت روان

بیماری های روانی از بدو پیدایش بشر وجود داشته و هیچ فردی، از هیچ طبقه اقتصادی ـ اجتماعی خاصی، در مقابل آن ها مصونیت نداشته و خطری است که بشر را مرتبا تهدید می‌کند. خوشبختانه نهضت بهداشت روانی در نیم قرن اخیر، افکار غلط و خرافات در مورد این بیماری ها را کنار گذاشته و نشان داده که اوّلا بیماری های روانی، قابل پیشگیری بوده و ثانیا در صورتی‌كه مانند سایر بیماری ها به موقع تشخیص داده و تحت درمان قرار گیرند به همان نسبت از مزمن شدن و عوارض آن ها کاسته خواهد شد. در راستای همین ایده, بهداشت روانی که جزئی از بهداشت عمومی محسوب می شود به پیگیری موارد زیر می پردازد:

· افزایش سطح بهداشت روانی از طریق ارتقاء آگاهی های جامعه در مورد بیماری های روانی

· شناسایی و تشخیص زودرس اختلالات روانی و درمان آن ها

· پیشگیری از عوارض و عود بیماری و توانبخشی بیماران

دانلود مقاله بهداشت روان و پیشگیری از افسردگی

· پیشگیری از بروز بیماری های روانی از طریق پیشگیری و درمان بیماری های جسمی

تاریخچه (بهداشت روان)

در حقیقت بهداشت روان را می‌توان یکی از قدیمی ترین موضوعات به شمار آورد. زیرا بیماری های روانی از زمان های قدیم وجود داشته, بطوریکه بقراط در حدود 4 سال قبل از میلاد عقیده داشته که بیماران روانی را مانند بیماری جسمی باید درمان کرد. تقریبا از سال 193 یعنی بعد از تشکیل اوّلین کنگره بین المللی بهداشت روان بود که این رشته بصورت جزئی از علوم پزشکی درآمد و سازمان های روانپزشکی و مراکز پیشگیری در کشورهای مترقی یکی بعد از دیگری فعالیت خود را شروع کردند.

در سال 193 اوّلین کنگره بین المللی بهداشت روان با شرکت نمایندگان پنجاه کشور در واشنگتن تشکیل شد و مشکلات روانی کشورها و مسائلی از قبیل تاسیس بیمارستان ها, مراکز درمان سرپائی, مراکز کودکان عقب مانده ذهنی و نظایر آن مورد مطالعه قرار گرفت. ولی در 18 سال بعد یعنی در سال 1948 در سومین کنگره بین المللی بهداشت روان که در لندن تشکیل شد اساس فدراسیون جهانی بهداشت روان بنیان گذاری شد و در همان سال این فدراسیون به عضویت رسمی سازمان یونسکو و سازمان بهداشت جهانی درآمد بطوریکه سازمان جهانی بهداشت در ژنو نقش رهبری رسمی فدراسیون جهانی بهداشت روان را به عهده گرفت. از آن تاریخ به بعد هر سال یک جلسه بین المللی و هر چهار سال یکبار کنگره جهانی تشکیل شده و می شود. در نتیجه تلاش و کوشش های پیگیر روز 18 فروردین مطابق با هفتم آوریل روز جهانی بهداشت اعلام گردیده در سراسر جهان مسائل بهداشتی کشورها مورد بررسی قرار می‌گیرد. از مسئولین بهداشتی کشورهای مختلف خواسته شده تا بره های بهداشت روانی را جزء بره های بهداشت عمومی قرار دهند.

در کشور ایران نیز علیرغم آنکه از زمان محمدبن زکریای رازی و بعد, ابوعلی سینا به بیماران روانی (دیوانگان آن زمان) توجه داشته و برای آنها از دستورات مختلف داروئی و روش های گوناگونی همچون تلقین استفاده می‌کردند, ولی بطور رسمی در سال 1336 بره های روانشناسی و بهداشت روان از رادیوی ایران آغاز شد و در سال 1338 اداره بهداشت روانی در اداره کلّ بهداشت وزارت بهداری وقت، تشکیل گردید. اگرچه از سال 1319 تدریس بیماری های روانپزشکی دانشگاه تهران آغاز شده بود با قبول استراتژی P.H.C توسط جمهوری اسلامی ایران و ایجاد شبکه های بهداشتی درمانی, در کشور, موضوع بهداشت روان به منزله جزء نهم خدمات اوّلیه بهداشتی پذیرفته شد و در حال حاضر نیز از موضوعات بسیار ضروری در کشور, مورد توجه قرار دارد.

تعریف بهداشت روان

بهداشت روان علمی است برای بهتر زیستن و رفاه اجتماعی که تمام زوایای زندگی از اوّلین لحظات حیات جنینی تا مرگ اعم از زندگی داخل رحمی, نوزادی, کودکی تا نوجوانی, بزرگسالی و پیری را در بر می‌گیرد. بهداشت روان، دانش و هنری است که به افراد کمک می‌کند تا با ایجاد روش هایی صحیح از لحاظ روانی و عاطفی بتوانند با محیط خود سازگاری نموده و راه حل های مطلوب تری را برای حل مشکلاتشان انتخاب نمایند.

تعریف سازمان جهانی

بهداشت روان، عبارتست از: قابلیت ارتباط موزون و هماهنگ با دیگران, تغییر و اصلاح محیط فردی و اجتماعی و حل تضادها و تمایلات شخصی به طور منطقی, عادلانه و مناسب. نتیجه آنکه مفهوم بهداشت روانی عبارت خواهد بود از تامین رشد و سلامت روانی فردی و اجتماعی، پیشگیری از ابتلاء به اختلال روانی, درمان مناسب و بازتوانی آن.

ویژگی های افرادی كه از نظر روانی سالم هستند

· این افراد نسبت به خود آرامش دارند یعنی به طور نسبتا معقولی احساس امنیت و کفایت دارند

· توانائی های خود را در حد واقعی خود ارزیابی می‌کنند, نه و نه کمتر

· به خود احترام می‌گذراند (Self- respect) و کمبودهای خود را می پذیرند

· به حقوق دیگران احترام می گذارند

· می‌توانند به دیگران علاقمند شوند و آن ها را دوست بدارند

· می‌توانند احترام و دوستی دیگران را جلب کنند

· می‌توانند نیازهای زندگی خود را برآورده سازند و برای دشواری هایی که زندگی آنها پیش می اید راه حلّی پیدا کنند. آنها قادرند خود بیندیشند و تصمیم بگیرند

· قادرند مسئولیت های روزمرة خود را با برگزیدن اهداف معقول پیش ببرند

· تحت تاثیر عواطف, ترس, خشم, عشق یا گناه خود بطوری قرار نمی‌گیرند که زندگیشان پریشان شود.

چند نشانه هشدار دهنده برای ضعف روانی

· احساس نگرانی دائمی

· ناشادی دائمی به علل وجّه

· از دست دادن آسان تعادل روانی در اوقات

· بی خوابی مکرر

· افسردگی و سرخوشی متناوب بصورت ناتوان کننده

· احساس بی علاقگی و تنفّر دائمی نسبت به مردم

· آشفتگی زندگی

· عدم تحمل دائمی فرزندان

· همواره خشمگین و بعد دچار پشیمانی شدن

· ترس بی جهت دائمی

· دائما حق را به جانب خود دادن و دیگران را ناحق شمردن

· احساس درد و شکایت های بی شمار بدنی که علّتی برای آن پیدا نمی شود.

به عقیده دکتر منینگر اگر شخصی وجود یکی از علائم فوق را در خود قطعی بداند باید به او کمک شود.

گرچه بهداشت روان به مفهوم گفته شده, خود را در برابر تمام بیماران و همه افراد سالم متعهد می‌بیند اما گروه ها و جمعیت هایی نیازمندی بیشتری داشته و آسیب پذیری زیادتری از نظر بهداشت روان دارند. این افراد عبارتند از: بیماران و معلولین روانی, عقب ماندگان ذهنی, بیماران صرعی, سالمندان, معتادان, بیکاران, نیازمندان اقتصادی, کودکان و نوجوانان, زنان باردار, جدا شده و داغدیده, افراد بی سرپرست, زندانیان . . . و مهاجران.

دانلود مقاله بهداشت روان و پیشگیری از افسردگی

اهمیت بهداشت روان

پیشرفت صنعت و تکنولوژی, قدرت و ثروت را افزایش داده ولی امکان زندگی با آرامش و صلح و اطمینان را از انسان سلب کرده و در حقیقت “کیفیت فدای کمیت” شده و اعتدال و تناسب کنار رفته و بیماری های عصبی ـ روانی و روان تنی، جانشین آن شده است. بطوریکه آمار نیز حکایت از افزایش شیوع بیماری های روانی دارد و علل مختلفی را برای این افزایش شیوع بر شمرده اند که به مهمترین آنها اشاره می‌گردد:

علل افزایش شیوع بیماری های روانی

· بیماری های روانی مانند بیماری های جسمی کشنده نیستند و در نتیجه, مبتلایان به این نوع بیماری ها روی هم انباشته می شوند و احتیاج بیشتری جهت درمان سرپائی, بستری شدن و تخت بیمارستانی پیدا می‌کنند.

· عدم درک از نحوه شروع و طولانی مدت بودن بیماری در نتیجه عدم اطلاع از بیماری, درمان به موقع انجام نمی‌شود که همین امر باعث مزمن شدن بیماری گشته و بیماری غیرقابل علاج می‌گردد

· عدم بره صحیح و اطلاع کافی از روش های پیشگیری و درمانی كه خود باعث انباشته شدن و ازدیاد این نوع بیماران می‌گردد

لازم به توضیح است که در مطالعه بار جهانی بیماری ها بر روی میزان ناتوانی ایجاد شده توسط بیماری ها تاکید می‌گردد. مثلا آیا مرگ و میرها ارزش یکسانی دارند, یعنی مرگ یک فرد 8 ساله با مرگ یک فرد 25 ساله فرق نمی‌کند؟ آیا فشاری که از طریق بیماری ها بر فرد و خانواده وی وارد می اید یکسان است؟ میزان ناتوانی ایجاد شده توسط یک بیماری چقدر است؟

این بررسی نشان داده که در طول دو دهه آینده بیماری های روانی بعنوان اولویت عمده بهداشتی کشورهای جهان خواهد بود. بطوریکه هم اکنون از 1 بیماری عمده‌ای که سبب ناتوانی می‌شوند 4 بیماری مربوط به اختلالات روانی است

میزان شیوع اختلالات روانی در ایران در مناطق مختلف از 9% تا 36% متغیر است. طبق مطالعات, 3% از بیماران روانی و 6/1% از جمعیت 15 سال به بالا به نحو شدیدی, از لحاظ روانی بیمار بوده‌ و به درمان جدّی روانپزشکی نیاز داشته اند. 3/15% از این گروه سنی بیماری های خفیف روانی و 6/26% مسائل عاطفی مختلف داشته اند.

2 ـ بیماری های غیر عمده :

· روان نژندی یا نوروز: از دست رفتن توانایی واکنش هنجار در برابر موقعیت های گوناگون زندگی

· اختلالات شخصیتی: ناشی از تجربیات اسف انگیز دوران کودکی

علل بیماری های روانی

بیماری های عضوی: آرتریواسکلروز عروق مغزی، سرطان ها، بیماری های متابولیک، برخی بیماری های نرولوژیک، بیماری های غدد درون ریز، بعضی از بیماری های مزمن، صرع و

وراثت: در کودکی که پدر و مادرش هر دو روان گسیخته اند, احتمال ابتلاء به روان گسیختگی 4 برابر از کودکانیست که پدر و مادر سالم دارند.

عوامل محیطی و اجتماعی: نگرانی ها، تنش های عاطفی، ازدواج های اجباری، گسستگی خانواده، فقر، شهرنشینی، صنعتی شدن جامعه، مهاجرت، عدم امنیت اقتصادی، طرد شدن، از یاد رفتن، ظلم و

ـ سمومی مثل جیوه، دی اکسید کربن، منگنز، قلع، ترکیبات سرب و غیره

ـ داروهایی مثل باربیتورات ها، گریزوفولوین، الکل و غیره

ـ مواد تغذیه‌ای مثل کمبود ویتامین و پیریدوکسین، کمبود يُد و غیره

ـ عفونت ها مثل سرخک، سرخجه و عفونت های پیرامون زایمانی که بر تکامل مغزی تاثیر دارند

پرتوتابی در هنگام تکامل عصبی

حوادث و تصادفات

نقش مذهب:

در سال های اخیر مطالعات متعددی در رابطه با مذهب و اهميّت آن در تامین بهداشت روانی در جای جای دنیا صورت گرفته است. طی مطالعه ای كه در منطقه كارولینای شمالی آمریكا در مورد رابطة تعلّق های مذهبی با افسردگی اساسی در گروه های مختلف مذهبی انجام شده، مشخص گردیده است كه در گروهی از مسیحیان به پنتاكستال ها كه ظاهرا رفتارهای انزواگرایانه اجتماعی دارند شیوع افسردگی اساسی از دیگر گروه های جامعه است. طی مطالعه دیگری در زنان مسنّ مبتلا به شكستگی لگن مشخص گردید كه شیوع و شدت افسردگی و عوارض روانی ناشی از شكستگی لگن در زنانی كه دارای اعتقادات مذهبی هستند به مراتب كمتر بوده و وضعیت حركتی بهتری در این زنان مشاهده می شود. ضمنا در مطالعات غربالگری علایم افسردگی در دانش آموزان دبیرستانی شهرهای مختلف كشور نیز در افراد با درجة بالای عقاید مذهبی و مقيّد به انجام فرایض دینی، میزان افسردگی به صورت معنی داری كمتر بوده كه همگی این مطالعات و بسیاری از پژوهش های دیگر، حاكی از تاثیر مثبت و آرامبخش ایمان مذهبی متعادل همراه با نگرش مثبت اجتماعی در تامین سلامت روانی و به همراه آن كاهش افسردگی، می باشد.

اولويّت های بهداشت روانی

پیشگیری و مبارزه با بیماری های افسردگی, اسکیزوفرنی, زوال عقل, عقب ماندگی ذهنی, صرع و همچنین مبارزه با خودکشی از اولويّت های بهداشت روانی است. به همین دلیل به وضعیت این موارد در ایران اشاره می‌کنیم:

1ـ افسردگی: شیوع افسردگی در ایران حدود 7/7% جمعیت 15 ساله به بالا است و بنابراین در هر مقطعی از زمان حداقل حدود 5 میلیون نفر دچار این بیماری هستند.

2ـ اسکیزوفرنی: وخیم ترین بیماری روانی محسوب می شود. به ویژه این که این بیماری در سنین نوجوانی و جوانی آغاز می‌گردد و در اکثر موارد سیر مزمن و مادام العمر دارد, شیوع این بیماری حدود 1% است و بنابراین تعداد این بیماران در ایران حدود 5/ میلیون نفر می‌‌ باشد.

3 ـ زوال عقل (دمانس): با بالا رفتن سطح بهداشت عمومی و افزایش میانگین سنّی جامعه تعداد موارد زوال عقلی بتدریج بالاتر خواهد رفت. در یکی از بررسی ها شیوع این اختلال در ایران 25/% ذکر شده است (حدود 15 هزار نفر)

4 ـ عقب ماندگی ذهنی: شیوع آن حداقل 2 درصد و تعداد مبتلایان /2/1 نفر است که حداقل 1% آنها دچار عقب ماندگی شدید هستند.

5 ـ صرع: می‌توان گفت که شیوع بیماری صرع در جوامع مختلف به طور متوسط حدود 1% است که در جوامع در حال توسعه از جوامع توسعه یافته گزارش شده است. در گزارشی از یکی از مناطق ایران شیوع صرع گراندمال 2 % آمده است.

6ـ خودکشی: امروزه خودکشی سوّمین علّت مرگ در سنین 15 تا 3 سالگی را به خود اختصاص داده است. 95% افرادی که اقدام به خودکشی می‌کنند مبتلا به بیماری های روانی بویژه افسردگی هستند.

اهداف بهداشت روان

بطور کلی بهداشت روانی دارای چهار هدف اصلی است:

1 ـ خدماتی: ارائه خدماتی است، در جهت تامین سلامت فکر و روان افراد جامعه، پیشگیری از ابتلا به اختلالات روانی، بیماریابی، درمان سریع و پیگیری بیماران مبتلا به اختلالات عصبی روانی به طور سرپائی و یا بستری، کمک های مشاوره‌ای به افرادی که دچار مشکلات روانی، اجتماعی و یا خانوادگی شده اند.

2 ـ آموزشی: عبارت است از آموزش بهداشت روانی به افرادی که با بیماران روانی سرو کار دارند و همچنین آموزش بهداشت روانی همگانی و آشنا ساختن مردم جهت همکاری و استفاده از سرویس های موجود در صورت مواجهه با استرس ها و مشکلات روانی، ارائه مفاهیم و شناخت اختلالات روانی به دست اندرکاران امر بهداشت در سطوح مختلف است.

3 ـ پژوهشی: شامل تحقیق در زمینه پیشگیری و نیز علل، نحوه شروع و درمان اختلالات روانی، عقب ماندگی ذهنی، اعتیاد و انواع انحرافات اجتماعی بوده که جایگاه این پژوهشها می‌توان در مدارس، دانشگاه ها، سربازخانه ها، مراکز قضائی و انتظامی، کارخانجات، درمانگاه های عمومی، مراکز بهداشتی درمانی و نظایر آن باشد.

4 ـ طرح و بره ریزی بهداشتی: شامل بره ریزی درباره ایجاد گسترش مراکز جامع روانپزشکی منطقه‌ای، مراکز بهداشت مادر و کودک و تنظیم خانواده، مراکز کودکان استثنایی، مراکز ارائه خدمات درمان های روانپزشکی و ایجاد هماهنگی بین بره های خدماتی، آموزشی و پژوهشی است.

پیشگیری از بیماری های روانی

1-پیشگیری اوّلیه (سطح اوّل)

پیشگیری اوّلیه عبارت است از کلیه اقداماتی که منجر به جلوگیری از بروز بیماری می‌شود، مثل واکسیناسیون در طب عمومی، پیشگیری اوّلیه در روانپزشکی به دلیل چند عاملی بودن اتیولوژی بیماری ها به سادگی امکان پذیر نیست و لذا هدف اصلی پیشگیری در این سطح، مقاوم نمودن افراد جامعه و بویژه اقشار آسیب پذیر در برابر اختلالات روانی از طریق مهار و کنترل ناهنجاری های ژنتیکی، وراثتی، محیطی و خانوادگی است. در حالیکه کليّه افراد جامعه گروه هدف را تشکیل می دهند.، اهداف زیر بطور اختصاصی در این مرحله دنبال خواهد شد :

1 ـ تاثیر شرایط محیطی و آلودگی های زیست محیطی، شرایط اجتماعی و اقتصادی بر سلامت روان

2 ـ نقش عوامل ژنتیکی در بروز اختلالات روانی

3 ـ پی آمد های اجتماعی ازدواج های خویشاوندی، زودرس و ازدواج با افراد حامل و ناقل ژن معیوب

4 ـ ارتباط بین وضعیت روانی، در دوران بارداری و سلامت روان کودک پس از تولد

5 ـ نیازهای انسانی در مراحل مختلف رشد ازجمله طفولیت، کودکی، نوباوگی، نوجوانی، میانسالی و سالمندی

6 ـ نقش اولیاء و محیط خانواده در سلامت روان کودکان و نوجوانان

7 ـ نحوه رویارویی با عوامل اضطراب انگیز محیطی و اجتماعی

اهداف فوق از راه های زیر قابل حصول است :

1- انجام تحقیقات سبب شناسی به منظور کشف نقش عوامل ژنتیکی، محیطی و خانوادگی در تخریب سلامت روانی افراد در جامعه

2 ـ همکاری بین تخصصی با متخصصین رشته های مختلف و همکاری بین بخشی با ارگان های ذیربط

3 ـ آموزش همگانی بهداشت روانی کلیه اقشار

4 ـ همکاری مستمر با رهبران مذهبی و سیاسی مردم

5 ـ مشاوره های خانوادگی و فردی و گروهی

6 ـ جلب همکاری و تشویق افراد جامعه در بهره برداری مطلوب از خدمات بهداشت روان

همانگونه كه قبلا نیز اشاره شد براساس مطالعات انجام شده در دانش آموزان شهرهای تهران، كرج، یزد و اردكان، مشخص شده است كه مذهبی بودن دانش آموزان و خانواده های آنان رابطة معكوس و معنی داری با بروز افسردگی دارد و بنابراین توجّه به عقاید معنوی و باورهای مذهبی و التزام به احكام دینی در فضای فرهنگی جامعه و خانواده ها نقش اساسی در پیشگیری اوّلیه افسردگی و به دنبال آن تامین سلامت روانی دارد و به طور قطع یكی از سازوكارهای این پدیده جملة روح افزای دل آرام گیرد به یاد خدای، مُلهَم از آیه شریفه قرآن “ اَلا بِذِكرِاللهِ تَطمَئِنُّ القُلُوب ، می‌باشد.

2ـ پیشگیری ثانویه (سطح دوّم)

هدف اصلی در این مقطع جلوگیری از عوارض اختلالات روانی در افراد جامعه با تشخیص به موقع، درمان مناسب و زودرس و پیگیری منظم می‌باشد.

انتظار می رود اهداف زیر در این سطح پیشگیری برآورده شود :

1 ـ بیماریابی به منظور تشخیص سریع و به موقع علایم غیرعادی و یا رفتارهای تعادل در افراد

2 ـ درمان فوری، زودرس و کامل، جهت رفع علایم سبک اختلالات در بین افراد شناسایی شده

3 ـ درمان نگهدارنده به منظور پیشگیری از بازگشت عوارض اختلالات تا حصول کامل بهبودی در بین افراد آسیب دیده جامعه

4 ـ پیشگیری از بروز علایم شدید در بین افراد مبتلا و ایجاد سازگاری بین آنها و خانواده

5- جلوگیری از بالارفتن میزان عود و دفعات بستری

6- ارائه خدمات مراقبت.

اهداف فوق از طریق زیر قابل حصول می باشد :

1 ـ آموزش چهره به چهره افراد جامعه در خصوص نقش پیگیری به خصوص پیگیری الزامی در موارد سایکوز و صرع

2 ـ شناسایی افراد در مدارس، خانواده ها و محل کار آن ها جهت تشخیص و درمانی به موقع

3 ـ ارائه خدمات درمانی مناسب و به موقع از طریق فراهم آوردن امکانات و شرایط لازم (اورژانی، سرپائی و بستری)

4 ـ همکاری بین تخصص های مختلف بهداشتی درمانی

5 ـ آموزش های لازم در جهت حذف باورهای غلط و تعصبات نادرست مردم و اصلاح نگرش، دانش، و مهارت آنها در خصوص تفسیر و تعبیر اختلالات روانی، انتخاب درمان و نحوه برخورد با بیماران روانی، در خانواده، مدرسه، محل کار و اجتماع.

3 ـ پیشگیری ثالثیه (سطح سوّم)

هدف اصلی، پیشگیری از تداوم اختلالات روانی مزمن در بین مبتلایان و کاهش ناتوانی های فردی، اجتماعی، شغلی و خانوادگی ناشی از آن می‌باشد. برای دستیابی به این هدف رعایت موارد زیر الزامی است :

1 ـ شناسایی مبتلایان به اختلالات روانی مزمن

2 ـ حمایت از مبتلایان شناخته شده به منظور جلوگیری از عوارض احتمالی ناشی از اختلال، مانند خودکشی، اعتیاد، فرار از منزل، فحشاء و سایر انحرافات اجتماعی، با درگیر ساختن خانواده ها و سایر مراجع ذیربط

3 ـ اقدامات عملی برای بازتوانی مبتلایان از طریق کاریابی، حمایت مالی و اشتغال در مراکز نیمه وقت

4 ـ ارائه خدمات مراقبت

5 ـ تاسیس واحد های نوتوانی در بخش های روانپزشکی

6 ـ آموزش خانواده ها در نحوه برخورد با بیماران خود و مسئولیت پذیری آنها نسبت به بیماران.

بره کشوری بهداشت روان

بره کشوری بهداشت روان جمهوری اسلامی ایران در سال 1365 توسط کمیته‌ای متشکل از کارشناسان و صاحبنظران بهداشتی و بهداشت روان کشور و مشاور وقت بهداشت روان منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت تهيّه و تنظیم گردید و در سال 1367 بعد از تصویب شورای معاونین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مرحله اجرا گذاشته شد. اهداف این بره عبارت بودند از : فراهم آوردن خدمات بهداشت روان برای همه مردم با تأکید بر قشرهای آسیب پذیر و محروم، ایجاد الگوی خدمات بهداشت روان سازگار با ساخت فرهنگی و اجتماعی و تشویق مشارکت جامعه در ارائه خدمات، افزایش آگاهی و مهارت های بهداشت روان در مردم، و تنظیم بره های مناسب برای آسیب دیدگان جنگ. این بره شامل راهبردهای خدماتی، اجرایی، اداری و ارتقاء بهداشت روان بوده، اما راهبرد محوری همان ادغام خدمات بهداشت روان در نظام مراقبت بهداشتی اوّلیه (PHC) و به عبارت دیگر، در شبکه های بهداشتی درمانی کشور با ویژگی های زیر بود:

تمرکز زدایی در فعالیت ها، اولویت دادن به پیشگیری، کاربرد سطوح خدماتی و نظام ارجاع، پیگیری مستمر و تأکید بر مراقبت های سرپائی تا بستری در بیمارستان. بدیهی است كه برای این منظور مکانیسم های ذیل در نظر گرفته شد: ساده کردن مفاهیم اساسی بهداشت روان، شناخت نظام شبکه بهداشتی کشور، استفاده صحیح از کارکنان بهداشت عمومی، شناخت تأثیر مثبت اجزای بهداشت عمومی بر بهداشت روان و تقسیم وظایف بره در سطوح مختلف ارائه خدمات.

در نظام مراقبت های بهداشتی اوّلیه در مناطق روستایی خانه بهداشت اوّلین واحد ارائه خدمات است که اداره آن را بهورز بر عهده دارد. بهورزان تحت آموزش بهداشت روان قرار می‌گیرند و وظیفه آموزش، شناسایی بیماران و ارجاع آنان به مرکز بهداشتی درمانی روستایی، پیگیری دستورات داده شده در مورد بیماران ارجاعی و ثبت و گزارش اطلاعات بیماران جدید و قدیم را بعهده دارند. در مراکز بهداشتی درمانی روستایی که بر چند خانه بهداشت سرپرستی و نظارت دارند، یک پزشک عمومی و چند کاردان آموزش دیده فعالیت می‌کنند. پزشک موارد ارجاعی از خانه های بهداشت را می پذیرد و موارد مشکل را به سطح بالاتر ارجاع می‌دهد که عبارت است از سطح تخصصی شهرستان. در این مرکز که معمولاٌ در پلی کلینیک بیمارستان عمومی شهرستان واقع است، روانپزشک یا پزشک عمومی دوره دیده و کارشناس بهداشت روان، علاوه بر آموزش و نظارت بر مراکز بهداشتی درمانی روستایی، مورد ارجاعی را می‌پذیرد و موارد مشکل را به سطح بالاتر، ارجاع می‌دهد. خدمات سطح تخصصی استان عمدتاً در بیمارستان ها و مراکز روانپزشکی استان و توسط روانپزشکان و روانشناسان، روان پرستاران و مددکاران اجتماعی انجام می‌گیرد و در عین حال، مرکز بهداشت استان، مسئولیت بره ریزی، اجرا، نظارت، ارزشیابی و پایش بره های بهداشت روان در کليّه شهرستان های استان را بر عهده دارد.

اما در مناطق شهری، اوّلین واحد ارائه خدمات، مراکز بهداشتی درمانی شهری هستند که درآن پزشکان عمومی بیماران را می پذیرند و در صورت نیاز آنان را به مراکز بالاتر ارجاع می‌دهند.

برای فعال نمودن خدمات شهری، تأسیس پایگاه های بهداشتی واستفاده از رابطین داوطلب بهداشتی پیش بینی شده است این رابطین وظیفه آموزش، شناسایی خانواده ها، جلب مشارکت مردم، تشویق و ارجاع خانواده های دارای بیمار به مراکز و پیگیری وضعیت بیماران تحت پوشش را بر عهده دارند.

پزشکان عمومی و مسأله بهداشت روان

در مناطق شهری اهميّت نقش پزشکان عمومی در شناسائی مسائل روانی مراجعه کنندگان و کم کردن بار بیماری ها، کمتر از نقش پزشکان عمومی مستقر در شبکه نبوده بلکه هم می‌باشد. بررسی های بالینی نشان داده است كه شکایات اوّلیه بیش از 8 درصد بیماران روانی، شکایات بدنی است (از قبیل سردرد، تپش قلب، سوء هاضمه، ضعف، بی خوابی و غیره) به هین علت، نخستین مراجعه اکثر بیماران روانی، یعنی نزدیک به 8 درصد آنان به اطبای غیر روانپزشک وترجیحا به پزشکان عمومی است. به علاوه حقیقت این است که اکثریت بیمارانی هم که علائم بارز بیماری آن ها علائم روانشناختی است، مراجعه به اطبای عمومی را به مراجعه مستقیم، به روانپزشک ترجیح می دهند از اینرو، نقش پزشکان عمومی در امر تشخیص زودرس و درمان به موقع و به جای اختلالات روانی و در نتیجه نقش آنان در جلوگیری از اِزمان بیماری و کاهش هزینه های غیرضروری و حذف بستری شدن های بی‌مورد و مکرر کاملا مشهود است. لذا مشارکت فعال پزشکان عمومی در پیاده کردن بره های بهداشت روانی از اهميّت خاصی برخوردار بوده و در اولويّت قرار دارد.

ثبت در دوره بهداشت روان

Promoting mental health versus reducing mental illness in art therapy with patients with personality disorders: A quantitative study

Student driven mental health promotion in an Australian university setting

The Use of Restrictive Measures in an Acute Inpatient Child and Adolescent Mental Health Service

The mental health status and associated factors affecting underprivileged Iranian women

The association between involvement in family caregiving and mental health among middle-aged adults in Japan

دانلود مقاله بهداشت روان و پیشگیری از افسردگی

Men’s work, Women’s work, and mental health: A longitudinal investigation of the relationship between the gender composition of occupations and mental health

Differences in mental health among young adults with borderline personality symptoms of various severities

Perceived barriers on mental health services by the family of patients with mental illness

The prevalence and usage of mobile health applications among mental health patients in Saudi Arabia

Factors associated with mental health status of hospital nurses

Qualitative evaluation of mental health training of auxiliary nurse midwives in rural Nepal

Survey on the use of mental health services and help-seeking behaviors in a community population in Northwestern China

The impact of mental health disorders on 3-day readmission after bariatric surgery

The impact of sleep quality on the mental health of a non-clinical population

Benefits of maternal education for mental health trajectories across childhood and adolescence

Tobacco product use and mental health status among young adults

Cognitive, physical, and mental health outcomes between long-term cannabis and tobacco users

Factors associated with mental health services referrals for children investigated by child welfare

Youth sport as a context for supporting mental health: Adolescent male perspectives

Survey of midwives perinatal mental health knowledge, confidence, attitudes and learning needs

The association between imported factors and prisoners’ mental health: Implications for adaptation and intervention

The meaning of community in diverse neighborhoods: Stratification of influence and mental health

Attendance at Mental Health Appointments by Women Who Were Referred During Pregnancy or the Postpartum Period

Association between vehicle time during pregnancy and mental health among women of different income groups

Individual-level factors related to better mental health outcomes following child maltreatment among adolescents

Disability and common mental disorders: Results from the World Mental Health Survey Initiative Portugal

Adolescent mental health and behavioural problems, and intergenerational social mobility: A decomposition of health selection effects

Modeling life course pathways from adverse childhood experiences to adult mental health

Mental health literacy in family caregivers: A comparative analysis

Psychiatric Comorbidity, Health-Related Quality of Life, and Mental Health Service Utilization Among Patients Awaiting Liver Transplant

Social exclusion, sense of school belonging and mental health of migrant children in China: A structural equation modeling analysis

Stress underestimation and mental health literacy of depression in Japanese workers: A cross-sectional study

The effects of pilates on mental health outcomes: A meta-analysis of controlled trials

Prevalence of Workplace Violence Against Chinese Nurses and Its Association with Mental Health: A Cross-sectional Survey

Sleep disturbance mediates the association between intrafamily conflict and mental health problems in Chinese adolescents

The Mental Health Team: Evaluation From a Professional Viewpoint. A Qualitative Study

Comorbid mental disorders among adults in the mental health surveillance survey

Measuring costs of community mental health care in Italy: A prevalence-based study

Stressors and coping strategies of ethnic minority youth: Youth and mental health practitioners’ perspectives

Uptake of mental health websites in primary care: Insights from an Australian longitudinal cohort study of depression

دانلود مقاله بهداشت روان و پیشگیری از افسردگی

Health Care Professionals Attitudes Towards Mental Illness: Observational Study Performed at a Public Health Facility in Northern Italy

Childhood maltreatment: A predictor of mental health problems among adolescents and young adults

The buffering effect of belonging on the negative association of childhood trauma with adult mental health and risky alcohol use

The mediating effect of coping style on personality and mental health among elderly Chinese empty-nester: A cross-sectional study

Fatigue as a mediator of the relationship between quality of life and mental health problems in hospital nurses

Examining the association between suicidal behaviors and referral for mental health services among children involved in the child welfare system in Ontario, Canada

Care and self-reported outcomes of care experienced by women with mental health problems in pregnancy: Findings from a national survey

A smart-phone intervention to address mental health stigma in the construction industry: A two-arm randomised controlled trial

Toward dynamic urban environmental exposure assessments in mental health research

Instability in the lives of foster and nonfoster youth: Mental health impediments and attachment insecurities

Service users’ views regarding user involvement in mental health services: A qualitative study

The relationship between child protection contact and mental health outcomes among Canadian adults with a child abuse history

Adolescent Self-Screening for Mental Health Problems; Demonstration of an Internet-Based Approach

School-based mental health services, suicide risk and substance use among at-risk adolescents in Oregon

Effect of socio-economic status, family smoking and mental health through social network on the substance use potential in adolescents: a mediation analysis

Perceived provider stigma as a predictor of mental health service users’ internalized stigma and disempowerment

Mental health nurses’ views and experiences of working with undergraduate nursing students: A descriptive exploratory study

The relationship between physical and mental health: A mediation analysis

How does maternal oxytocin influence children’s mental health problem and maternal mental health problem?

Poverty dynamics and parental mental health: Determinants of childhood mental health in the UK

Mental health and productivity at work: Does what you do matter?

Educators’ perceptions of youth mental health: Implications for training and the promotion of mental health services in schools

Housing mobility and adolescent mental health: The role of substance use, social networks, and family mental health in the moving to opportunity study

National funding for mental health research in Finland, France, Spain and the United Kingdom

Utilization of professional mental health services according to recognition rate of mental health centers

A systemic approach to understanding mental health and services

Are there differences in the mental health status of adolescents in Puducherry?

Psychiatric and Mental Health Nursing in China: Past, Present and Future

Oral health impacts of medications used to treat mental illness

Associations between household educational attainment and adolescent positive mental health in Canada

The impact of persistent poor housing conditions on mental health: A longitudinal population-based study

Mental Health Services Claims and Adult Onset Asthma in Ontario, Canada

Risk of mental health problems in adolescents skipping meals: The Korean National Health and Nutrition Examination Survey 21 to 212

Sexual Health, Mental Health, and Beliefs About Cancer Treatments Among Women Attending a Gynecologic Oncology Clinic

Relations between mental health diagnoses, mental health treatment, and substance use in homeless youth

همکاران ما در واحد پشتیبانی آمادگی دارند تمامی درخواست های شما عزیزان را بررسی نموده و در اسرع وقت رسیدگی نمایند.

پس از خرید هر مقاله، یک کد رهگیری منحصر به فرد به شما تقدیم خواهد شد که با استفاده از آن می توانید وضعیت خرید خود را پیگیری فرمایید.

با ثبت کد رهگیری پرداخت، می توانید سفارش خود را پیگیری نموده و به محض اتمام ترجمه، فایل ترجمه مقاله خود را دانلود نمایید.

در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده است، واحد ترجمه این پایگاه آمادگی دارد با همکاری مترجمان با سابقه، مقاله مورد نظر شما را با هزینه مناسب و کیفیت مطلوب ترجمه نماید.

پایگاه دانشیاری تلاش دارد با ارائه محتوا و خدمات مورد نیاز جامعه علمی ایران، اهالی دانش و اندیشه این سرزمین را در راه پیشرفت و اعتلای ایران عزیز یاری نماید.

در صورتی که پیشنهادی برای همکاری با پایگاه دانشیاری دارید، با کمال میل آمادگی داریم پیشنهاد شما را از طریق فرم تماس دریافت نماییم.

در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده است، واحد ترجمه این پایگاه آمادگی دارد با همکاری مترجمان با سابقه، مقاله مورد نظر شما را با هزینه مناسب و کیفیت مطلوب ترجمه نماید.

SummaryThis paper is a preliminary look at what public health might look like when applied to the distinctive challenges that involve mental and behavioral disorders. These challenges are practical and methodological, but also ethical. An apparent worldwide epidemic of depression, with high costs in morbidity and mortality, has become the concern of health policy. At the same time, criticism has drawn attention to limitations in the ethical and philosophical foundations of biomedical ethics. Angus Dawson rejects the prominence of autonomy as the preeminent value of bioethics; the contractual obligations as at its core; and the idea that law and regulation exhaust its focus, for example. These limitations suggest biomedical ethics must look towards public health for its model. My discussion about envisioning public mental health from a bioethical standpoint is framed around three features associated with ordinary public health: an emphasis on prevention; a practice of protecting all for the sake of some; and a goal of limiting contagion. Each of these features has parallels when we turn to mental and behavioral disorders. On account of distinctive vulnerabilities of the target population, and the range, variety, and nature of the disorders involved, some applications are distinctive to the mental health setting. These are illustrated through a look at important and ground-breaking policies: preventive strategies developed through Australia’s beyondblue organization and Black Dog Institute. The concept of prevention is shown to have ambiguities complicating its application to depression. The practice of protecting all for the sake of some is shown to have particular relevance to mental and behavioral disorders due to both features of those disorders themselves and to social attitudes about them. And significant parallels with contagious physical conditions are noted in light of the way “memes spread through today’s culture, affecting and engendering behavioral and probably emotional disorder. In the emergence of public mental health, we are now seeing initiatives such as the Australian ones, together with revised attitudes towards environmental causes of mental disorder. Public health offers a model with both promise and problems for mental health, I conclude. Its philosophical tenets cannot ever replace, but can supplement the liberal models underlying more traditional bioethics. Yet even well-designed preventive programs employing the educational approach most agreeable to liberal traditions, hold potential ethical dangers over what is taught, and how.

RésuméCet article est une première approche de ce à quoi la santé publique pourrait ressembler lorsqu’elle est appliquée aux problèmes particuliers qui impliquent les désordres mentaux et comportementaux. Ces problèmes sont pratiques et méthodologiques, mais aussi éthiques. Il semble qu’une épidémie mondiale de dépression, comportant des coûts élevés en termes de maladie et de mortalité, soit devenue le souci de la politique de santé. Au même moment, la critique a attiré l’attention sur les limites contenues dans les fondements éthiques et philosophiques de l’éthique biomédicale. Angus Dawson rejette la prédominance de l’autonomie comme valeur centrale de la bioéthique, et la prédominance des obligations contractuelles comme étant son fondement ; et l’idée que le droit et la régulation dépassent son champ de compétence, par exemple. Ces limites suggèrent que l’éthique biomédicale devrait prendre comme modèle la santé publique. Ma discussion qui concerne la prise en compte de la santé mentale publique d’un point de vue bioéthique est axée sur trois caractéristiques de la santé publique ordinaire : l’accent sur la prévention ; une coutume de protéger tout le monde pour le bien de certains ; et l’objectif de limiter la contagion. Chacune de ces caractéristiques trouve ses parallèles quand on s’intéresse aux désordres mentaux et comportementaux. Eu égard aux vulnérabilités particulières de la population cible, et à l’éventail, à la variété et à la nature des désordres concernés, certaines applications sont particulières au cadre de la santé mentale. On peut illustrer ceci en considérant des politiques importantes et novatrices : les stratégies préventives développées par l’initiative australienne Beyondblue et par l’Institut Black Dog. On voit ainsi que le concept de prévention a des ambiguïtés qui compliquent son application à la dépression. On voit que la coutume de protéger tout le monde pour le bien de certains est particulièrement pertinente pour les désordres mentaux et comportementaux à cause à la fois des caractéristiques de ces désordres eux-mêmes et des attitudes sociales les concernant. Et l’on note des parallèles significatifs avec des maladies physiques contagieuses dans la façon dont les « memes » se répandent dans la culture d’aujourd’hui, affectant et engendrant des désordres comportementaux et probablement émotionnels. Avec l’émergence de la santé mentale publique, nous voyons désormais des initiatives telles que ces intitiatives australiennes, en même temps qu’une évolution des attitudes concernant les causes environnementales des troubles mentaux. Je conclus que la santé publique offre un modèle qui comporte à la fois des promesses et des problèmes pour la santé mentale. Ses principes philosophiques ne pourront jamais remplacer les modèles libéraux qui sous-tendent une bioéthique plus traditionnelle, mais pourront s’y adjoindre. Cependant même les programmes préventifs bien conçus qui utilisent une approche éducative très recevable pour les traditions libérales contiennent des dangers éthiques potentiels concernant ce qui est enseigné, et la façon dont cela est enseigné.

پایگاه دانشیاری تلاش دارد با ارائه محتوا و خدمات مورد نیاز جامعه علمی ایران، اهالی دانش و اندیشه این سرزمین را در راه پیشرفت و اعتلای ایران عزیز یاری نماید.

دانلود مقاله بهداشت روان و پیشگیری از افسردگی

در صورتی که پیشنهادی برای همکاری با پایگاه دانشیاری دارید، با کمال میل آمادگی داریم پیشنهاد شما را از طریق فرم تماس دریافت نماییم.

دانلود مقاله بهداشت روان و پیشگیری از افسردگی
دانلود مقاله بهداشت روان و پیشگیری از افسردگی
1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *