دارو گیاهی برای هضم معده

خواص دارویی و گیاهی

اپک تایمز

21 شهریور 1393

Temps de lecture : [est_time]

(Shutterstock)

 

مشکلات گوارشی هرگز موضوعی نیست که بخواهیم با آن کنار بیاییم. نه تنها دردناک است، بلکه گاهی ممکن است خجالت‌آورنیز بشود. خوشبختانه تعدادی از گیاهان هستند که غالبا‌ً در آشپزی روزانه به کار می‌روند که همچنین به دلیل قابلیت آنها در آرام کردن دستگاه گوارش، باارزش قلمداد می‌شوند.

مریم گلی

دارو گیاهی برای هضم معده

مریم گلی یک گیاه ضد ویروس قدرتمند است و همچنین به دستگاه گوارش کمک می‌کند که به طور یکنواخت کار کند. علاوه بر کمک کردن به معده در هضم پروتئین، مریم گلی به برطرف کردن گاز نیز کمک می‌کند. این گیاه به عنوان یک گیاه آرام‌بخش و تسکین‌دهنده، در آرام کردن اعصاب و کنترل اضطراب فوق‌العاده است. مریم گلی زمینی، طعمی دارد که ممکن است کمی تلخ باشد، در حالی‌که نوع تازه‌ی این گیاه به سرعت کپک می‌زند. مریم گلی ساییده و پاک شده نوع فراگیر این گیاه می‌باشد.

پونه‌ی کوهی

یک قاشق چایخوری پونه‌ی کوهی دارای قدرت آنتی اکسیدان بیشتری از یک پیمانه‌ی کامل زغال‌اخته است؛ که همچنین باعث می‌شود وقتی که آرام کردن مشکلات دستگاه گوارش مطرح باشد یکی از نیرومندترین گیاهان باشد. پونه‌ی کوهی یک گیاه شدیداً قلیایی است که آن را یک انتخاب ایده‌آل برای مقابله با التهاب و حالت اسیدی می‌کند. بعلاوه، این گیاه می‌تواند دستگاه گوارش را تحریک کرده و از یبوست جلوگیری می‌کند.

رزماری

رزماری یا اکلیل کوهی به دلیل عطر مطبوع آن یک گیاه محبوب است. رشد بیش از اندازه‌ی مخمرها در معده و روده می‌تواند منجر به مشکلاتی شود که رزماری با آن مقابله می‌کند. آن همچنین درمان خوبی برای سوء هاضمه، نفخ، گاز، درد و یبوست می‌باشد. با اینکه مکمل‌هایی برای آن وجود دارد، خوردن تازه و خشک این گیاه بسیار مؤثرتر می‌باشد.

اسطوخودوس

اسطوخودوس به دلیل خواص تسکین‌دهنده‌‌ی آن در جهان شناخته شده است. درواقع وقتی فردی دچار اضطراب و تنش می‌شود، گوارش او شروع به کند شدن می‌کند. این کندی ممکن است باعث بروز برخی ناراحتی‌ها شود. استفاده از اسطوخودوس در غذا به آرام کردن روده کمک کرده و باعث می‌شود حرکتی که باید داشته باشد را نگه دارد. به عنوان یک غذای قلیایی اسطوخودوس همچنین به کاهش حالت اسیدی و التهاب کمک می‌کند.

نعناع

زمانی که مسأله‌ی تحریک دستگاه گوارش مطرح باشد، نعناع به عنوان یکی از بهترین گیاهان مطرح می‌‌‏شود. اسید موجود در معده را آرام می‌کند و واکنش‌های کلی آن را نیز مهار می‌کند. با اینکه نعناع تازه، انتخاب اول در درمان یبوست، اسهال، نفخ، گاز و سوء هاضمه است، استفاده از آن به صورت چای نیز بسیار مفید می‌باشد.

آویشن

این گیاه خواص تسکین‌بخشی طبی دارد که آن را در زمان ناراحت بودن معده تبدیل به یک افزودنی ایده‌آل برای غذا می‌کند. از آنجایی‌که دارای خواص ضد ویروسی می‌باشد، افزوده شدن آن به غذا، به معده در از بین بردن اسید کمک می‌کند. آویشن همچنین با رشد بیش از اندازه‌ی مخمر و باکتری‌های بد که معده را ناراحت می‌کند، مقابله می‌کند.

قبل از اینکه به دنبال دارو در داروخانه بگردید و یا از داروهای تجویز شده که اثرات جانبی بدی می‌تواند داشته باشد استفاده کنید، سعی کنید تعدادی از گیاهان ذکر شده در بالا را به غذای خود اضافه کنید تا به داشتن سیستم گوارشی سالم کمک کند.

اپک تایمز در ۳۵ کشور و به ۲۱ زبان منتشر می‌شود.



:

 

 

(اجباری)

آدرس پست الکترونیکی (اجباری است اما نمایش داده نمی‌شود)

دارو گیاهی برای هضم معده

مرا برای دیدگاه‌های بعدی به یاد بسپار

تصویر امنیتی جدید

All Rights Reserved – © 218 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.




خانه

موبایل

بسیاری از افراد هستند که از تلخی دهان یا حالت تهوع شکایت دارند، همه این علائم از طب سنتی نشانه وجود مشکلی در معده است که به کمک تدابیر پاکسازی معده می‌توان به‌راحتی آن را برطرف کرد.

مصرف رب انار  و رب سیب به تقویت و پاکسازی معده از مواد زائد کمک می‌کند

دارو گیاهی برای هضم معده

* رب انار و رب سیب راهی برای تقویت و پاکسازی معدهوجود تلخی دهان یا احساس تهوع از طب سنتی به دلیل وجود صفرای متعفن در معده است. صفرای عفن موجب بی‌اشتهایی و حالت به جوشش آمدن معده می‌شود.

وجود یکی از این علامت‌هایی که در بالا ذکر کردیم نشانه‌ای از وجود صفرای عفن یا متعفن در معده است که با کمک برخی از تدابیر می‌توان آن را برطرف کرد و کسانی که دچار صفرای عفن هستند معمولاً در ماه رمضان دچار مشکل می‌شوند.

* مصرف شربت انار یا رب انار در رفع علامت صفرای عفن موثر است به این ترتیب که بعد از هر وعده غذا یک قاشق چای‌خوری رب انار ترش و شیرین مصرف کنند.

* تهیه شربتی از رب انار و آب‌غوره همراه با عسل می‌تواند موثر باشد به این ترتیب که رب انار را با آب‌غوره و عسل مخلوط می‌کند و روی حرارت ملایم قرار داده تا به قوام درآید. از این مایه شربت چند با در طول روز تا شروع ماه رمضان با آب رقیق کنند, مصرف کنند.* شربت زرشک نیز از بهترین نوشیدنی‌ها برای این افراد است. به این ترتیب که به میزان دلخواه زرشک آبی را با چند برابر آب از شب تا صبح خیسانده سپس روی حرارت قرار داده و با شکر به قوام درآورند. میزان شکر اضافه شده آن همانند سایر شربت‌هاست به میزانی که قوام پیدا کند.* استفاده از سیب یا آب سیب یا رب سیب نیز توصیه می‌شود.سیب تقویت‌کننده قلب، مغز،کبد و در نهایت دستگاه گوارش است همچنین مانع نزول مواد زائد به سمت معده می‌شود.برای تهیه رب سیب می‌توان به میزان 2 لیتر آب سیب گرفته شود و به روش بن ماری روی شعله غیرمستقیم گاز قرار دهند؛ به این ترتیب که یک ظرف بزرگ پر از آب بر روی شعله گذاشته و ظرف آب سیب را داخل ظرف پر از آب گذاشته تا به‌مرور زمان آب سیب تبخیر شود و رب بسیار خوشمزه و مقوی به دست آید.

خوردن سیب خود موجب تنظیم محیط دهان و دندان می‌شود که به حفظ و سلامت دندان‌ها کمک می‌کند.

* در نهایت برای کسانی که صفرای عفن و تلخی دهان دارند، استفاده از بذری به اسفرزه برایشان مفید است البته بهتر است که خیسانده شود و لعاب آن مصرف شود. 

برای درمان سوءهاضمه، از جوشانده‌های رازیانه استفاده کرد

* هضم غذا و درمان سوءهاضمه* برای درمان سوءهاضمه توصیه می‌شود که از جوشانده‌های سنتی مثل رازیانه استفاده کرد. همچنین مصرف جعفری نیز به هضم غذا کمک می‌کند.

* مصرف فلفل سیاه نیز با ترشح اسید معده به هضم غذا و رفع سوءتغذیه کمک می‌کند.

* استفاده از زردچوبه در غذا برای درمان دردهای معده و نفخ کارساز است و به‌طورکلی مصرف برخی ادویه‌ها مثل زیره سیاه، گلپر، میخک، هل و آویشن برای رفع نفخ و سوءتغذیه موثر است.* خوردن بادرنجبویه به همراه نعناع برای درمان بی‌اشتهایی و رفع سوءهاضمه موثر است.

* مصرف زنجبیل، برگ بو و هل نیز برای درمان سوءهاضمه موثر هستند چون از سوزش معده و دردهای ناشی از عدم هضم غذا جلوگیری می‌کنند.

* خوردن هویج و نعناع و عرق‌هایی مثل زیره و پونه نیز موثر است. همچنین مصرف دارچین ضد استرس بوده و به هضم غذا کمک می‌کند. 

 دارچین برای کاهش درد ناشی از نفخ معده و سوءهاضمه موثر است

 * مصرف دارچین و نعناع دوای درد معدهمعمولاً افرادی که در طول هفته زیاد درد معده را تجربه را می‌کنند با خوردن غذاهای چرب و شور دردشان می‌شود خوراکی‌هایی مثل مایونز و کلم از این مواد غذایی است.

* طب سنتی برای درمان و تسکین دردهای معده مصرف دارچین را توصیه می‌کند چراکه این گیاه‌درمانی برای کاهش درد ناشی از نفخ معده و سوءهاضمه موثر است.

* افرادی که دچار سوءهاضمه و درد معده می‌شوند بهتر است مصرف قهوه، گوشت قرمز، غذاهای سرخ‌شده و نوشابه‌های گازدار را کمتر کنند. قهوه، چای و نوشیدنی‌های گازدار اسید معده را افزایش می‌دهند و باعث بازگشت اسید از معده به مری هم می‌شوند.

* همچنین این افراد بهتر است به‌جای خوردن گوشت قرمز، مصرف مرغ و ماهی را در بره خود جای دهند و خوردن فیبر نیز از نفخ و دردهای معده می‌کاهد.

* مصرف نعناع و زنجبیل به تسکین درد معده کمک می‌کند. همچنین جویدن دانه رازیانه نیز موثر است. منابع:فارستسنیم


باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *