دارو تب نوزاد

خواص دارویی و گیاهی




خانه

موبایل

 

 

دارو تب نوزاد

 

می دانید دمای طبیعی بدن کودک چقدر است؟ درجه حرارت طبیعی بدن با دماسنج دهانی ٣۷ درجه سانتی گراد و با دماسنج داخل مقعد ٣۷/۵ است. درجه حرارت بالای ٣۷/۵ مقعدی و بالاتر از ٣٨ دهانی، تب دارد.

 

 

آیا باید هر تب کودک را کاهش داد؟

تب علامت مبارزه بدن با میکروب هاست و بسته به میزان مدت و زمان بروز و نیز سن کودک، نشانگر مشکلاتی خاص است. تب ممکن است تنها نشانه یک بیماری جدی در نوزاد باشد. اگر کودک شما مبتلا به تب شد با توجه به سن او می توانید این اقدامات را برای وی انجام دهید:

 

اگر کودک بین سه ماه تا سه ساله است، در صورت تب خفیف تا ۸/۳۷ نیاز به دارو ندارد و فقط مرتب درجه حرارت وی را اندازه بگیرید. در صورتی که کودک همراه با تب بی قراری داشت یا درجه حرارت بدن از ۸/۳۷ شد، باید داروی ضدتب را شروع کنید.

 

اگر سن کودک کمتر از سه ماه است و تب بالای ٣٨ درجه دارد هیچ دارویی به کودک خود ندهید و او را سریعا نزد پزشک ببرید. تب ممکن است نشانه عفونت خطرناک و جدی باشد.

 

چه داروهایی برای کاهش تب باید به کودک داد؟

به هیچ عنوان بدون مشورت با پزشک به کودک کمتر از دو ماه خود دارو ندهید. اما در مورد کودکان بزرگ تر از دو ماه. رایج ترین داروی ضد درد و ضدتب استامینوفن است که یک راه ساده شده تجویز آن این است که اگر از قطره چکان استفاده می کنید باید دو برابر وزن کودک خود هر چهار تا شش ساعت به او قطره بدهید. مثلا برای کودک شش کیلویی، ۱۲ قطره. داروی ضدتب دیگری که برای کودکان بالاتر از شش ماه استفاده می شود، ایبوپروفن است. برای مقدار مصرف این دارو با پزشک مشورت کنید.

در هنگام مصرف داروها به این نکات توجه کنید:

از پنج دز در روز به کودک دارو ندهید.

هرگز از آسپرین برای پایین آوردن تب فرزندتان استفاده نکنید. استفاده از این دارو در برخی عفونت های ویروسی ممکن است بسیار خطرناک باشد.

 

چه کارهای دیگری برای کاهش تب کودک می توان انجام داد؟

در هنگام تب، مایعات بیشتری به کودک خود بدهید تا از کم آبی بدن او جلوگیری شود. آب، سوپ و آب میوه (در سن های بالاتر) مناسب هستند.

 

اگر کودک به اندازه کافی مایعات می خورد او را مجبور به خوردن غذا نکنید.

 

مطمئن شوید که کودک خواب و استراحت کافی دارد.

 

درجه حرارت اتاق را نه خیلی زیاد و نه خیلی کم نگه دارید. لباس کودک نیز نباید خیلی گرم باشد.

 

اگر کودک تان به همراه تب، لرز داشت، روی او پتو بکشید ولی پس از توقف لرز پتو را بردارید.

 

برای خنک نگه داشتن بدن کودک هرگز از آب یخ یا الکل استفاده نکنید. می توانید پاها یا شکم کودک خود را با حوله خیس هم دمای اتاق خنک کنید.

 

▪ در چه صورتی باید به پزشک مراجعه کرد؟

 

در صورت مشاهده این موارد کودک خود را سریعا به مرکز درمانی ببرید:دارو تب نوزاد

 

۱) تب بالای ٣٨ در کودکان زیر سه ماه،

 

۲) تب بالای ۳۸/۲ در کودکان سه تا شش ماه،

 

۳) تب بالای ۳۸/۸ در کودکان بالای شش ماه،

 

۴) اگر همراه تب علایمی مانند تهوع و استفراغ، خشکی دهان، بی قراری شدید، رنگ پریدگی، سردرد شدید، تورم مفاصل، سفتی گردن، درد شدید شکم، برجسته شدن قسمت های نرم سر، افت سطح هوشیاری و مشکلات تنفسی وجود داشت. در هر حال به یاد داشته باشد که تب همواره هشدار دهنده عفونتی در بدن کودک شماست و چنانچه به علایم همراه آن توجه نکنید یا متناوبا آن را کنترل نکنید، ممکن است پیامدهای خطرناکی به همراه داشته باشد.

 

منبع:روزه شرق


برای داشتن بچه های سالم تر بخوانید

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .

نبض ما مرجع پزشکی و سلامت – دانستنیهای سلامت و مشاوره پزشکی

نبض ما– برخی  بروز  تب در نوزادان و شیرخواران  را  طبیعی می‌پندارند. اما واقعیت چیز دیگری است. هر نوع افزایش یا کاهش  و نوسان دمای بدن نوزاد بایستی جدی گرفته‌شده  و نباید از کنار آن به راحتی گذشت. و از همه مهم‌تر  هر نوع تب را در نوزاد خودسرانه درمان نکنید. در درمان تب نوزاد و شیرخوار حتماً با پزشک متخصص کودکان و نوزادان ملاقات داشته باشید. در ادامه به توضیحات در خصوص تب نوزاد می پردازیم.

درجه حرارت طبیعی بدن هنگامیکه از طریق دهان اندازه گرفته شود،حدود ۳۷ درجه سانتی گراد است. درجه حرارتی که از طریق مقعد گرفته می شود معمولا یک درجه بالاتر از حرارت دهانی است. بنابراین درجه حرارت طبیعی اندازه گیری شده از ای طریق ۳۸ درجه است. پزشکان درجه حرارت دهانی بالای ۳۷.۵ درجه سانتی گراد و درجه حرارت مقعدی بالای ۳۸ درجه تعریف می کند. درجه حرارت طبیعی بدن با دماسنج دهانی ٣۷ درجه سانتی گراد و با دماسنج داخل مقعد ٣۷/۵ است. درجه حرارت بالای ٣۷/۵ مقعدی و بالاتر از ٣٨ دهانی، تب دارد.

نوزادی که دچار تب شده  دارای علائمی مانند  پیشانی و بدنی  گرم و داغ  و  ظاهری بی‌حال و بدخلق خواهد بود.برای پی بردن به  تب در نوزادان و شیرخواران بهتر است با تب سنج دمای بدن نوزاد را اندازه‌گیری کنید زیرا تب بالا در نوزادان و شیرخواران باعث بروز تشنج و ناهنجاری‌های مغزی می‌گردد.دارو تب نوزاد

چگونه تب نوزاد بعد از واکسن را پایین بیاوریم؟

بهترین شیر خشک برای نوزادان چیست

برای افزایش هوش جنین چه باید کرد؟

درمان یبوست کودکان با داروهای خانگی

اگر دمای بدن نوزاد با دماسنج دقیق و مناسب اندازه‌گیری شد و مشخص شد که تب دارد کل بدن نوزاد برای کشف منبع عفونت بررسی می‌گردد و پزشک کودکان برای تشخیص این موضوع   از خون،  ادرار، ترشحات بند ناف و نوزاد نمونه‌گیری کرده و درخواست آزمایش‌های ویروسی و باکتریایی می‌کند. ممکن است پزشک بخواهد که نوزاد در بیمارستان بستری شود تا درجه حرارت بدن وی کنترل شده و تب نوزاد و شیرخوار پایین بیاید .

در برخی موارد  ممکن است نوزاد دچار ذات‌الریه شده باشد که علاوه بر تب دچار علائم دیگری است مانند  خرخر در زمان تنفس، تنگی نفس، انقباض عضلات گردن و خس‌خس سینه.

به منظور اندازه‌گیری تب نوزاد بهتر است که از یک دماسنج استاندارد و دقیق استفاده نمایید. سمت مخزن و فلزی تب سنج بایستی زیر بغل نوزاد قرار گیرد. از قرار دادن تب سنج شیشه‌ای در دهان نوزاد و شیرخوار جدا خودداری کنید .‌ همین طور می‌توانید از دماسنج‌های دیجیتالی یا مقعدی برای اندازه‌گیری دمای بدن نوزاد خود استفاده نمایید.

طریقه صحیح گرفتن درجه حرارت کودک بصورت دهانی یا مقعدی با دماسنج دیجیتال نیاز به دقت زیادی دارد، معمولا روش کنترل درجه حرارت در کودکان تا حدود ۴ سا لگی درجه حرارت به صورت مقعدی است، و در کودکان بزرگتر از درجه حرارت دهانی استفاه می کنند. البته در کودکان زیر 4 سال نیز می توانید از زیر بغل و دهان برای کنترل درجه حرارت استفاده نمایید.

در کودکان کمتر از چهار سال باید اندازه گیری درجه جرارت از راه مقعد انجام شود. قبل استفاده از دماسنج نوزاد یا کودک خود را خیلی نپوشانید زیرا روی درجه حرارت تاثیر گذار است. هرگز کودک را هنگام اندازه گیری درجه حرارت، تنها نگذارید.

چنانچه از دماسنج مقعدی برای کودک خود استفاده می کنید، سر آن را با را وازلین چرب کنید و دماسنج را یک سانتی متر وارد مقعد کنید. آن را آرام نگهدارید و اجازه ندهید بیرون بیاید زمانیکه صدای بوق دماسنج درآمد آن را خارج کرده و عدد دیجیتال را بخوانید.

چنانچه برای کودک خود از دماسنج دهانی استفاده می کنید، انتهای دماسنج زیر زبان بگذارید و با صدای بوق دماسنج آن را بردارید و عدد دیجیتال را بخوانید پس از استفاده دماسنج را با آب سرد و صابون بشوئید.

از آنجا که برخی از دماسنج‌های غیر رکتوم دما را بیش از حد بالا نشان می‌دهند  استفاده از آن‌ها می‌تواند به  تنش‌های غیرضروری و اتلاف وقت اورژانس منجر شود.

واکسن 2 ماهگی کودک عبارت است از دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، قطره فلج نوبت اول و واکسن هپاتیت نوبت دوم. معمولا واکسن هپاتیت ایجاد واکنشی در بدن کودک نمی‌کند اما واکسن‌های دیفتری، کزاز و سیاه سرفه ممکن است یک واکنش مختصر همراه با تورم داشته باشد که پس از 2 تا 3 روز این تورم برطرف می‌شود.

بهتر است مادر با قرار دادن یک حوله خنک روی موضع، واکنش تورمی را آرام کند. اگر بچه تب جزئی داشته باشد بهتر است به او تب بر و مسکن ندهید تا سیستم دفاعی بدنش ضعیف نشود ولی اگر تب نوزاد بیش از 38 و نیم باشد جای نگرانی وجود دارد. به بچه 2 ماهه هر 8 ساعت یک‌بار 5 قطره استامینوفن یا نصف قاشق مرباخوری ایبوپروفن بدهید تا تب او فروکش کند. کودکانی که سابقه تب و تشنج دارند هم نیاز به توجه ویژه دارند؛ اگر تب آنها بالای 39 رفت با پاشویه و شیاف استامینوفن تب را به سرعت پایین بیاورید.

 

اگر  تب نوزاد و شیرخوار از39 ‌درجه سانتی‌گراد شد  یا باعث گردید نوزاد دچار بی‌قراری و گریه بیش از حد معمول شود بایستی سریعاً به پزشک مخصوص کودک خود مراجعه نمایید .و همین طور اگر چنانچه به وسیله پاشویه و دریافت مسکن‌های تجویزشده تب نوزاد کنترل نشد باید سریعاً به مراکز درمانی مربوطه مراجعه نمایید تا کودک تحت مراقبت قرار گیرد.

قبل از استفاده از داروهای تب بر سعی کنید تب را با یک اسفنج حمام پایین بیاورید. این درمان قدیمی از مد افتاده تب نوزاد  می‌تواند شگفت‌آور و موثر باشد. استفاده از آب ولرم (29.44 تا 32.22 درجه) برای پاک کردن پوست کودک به خصوص پیشانی و زیر بغل برای پایین آوردن تب نوزاد بسیار مؤثر  است.

 

اگر کودک شما بسیار ناراحت به نظر می‌رسد از دارو برای کاهش تب استفاده کنید. البته این هشدارهای مهم را به یاد داشته باشید:

هرگز از آسپرین برای پایین آوردن تب کودک استفاده نکنید. آسپیرین در موارد نادری باعث ایجاد سندروم رای در کودکان می تواند باشد که بیماری جدی است و ممکن است باعث مرگ شود. توصیه پزشکان به والدین این است که از دادن آسپرین به بچه های زیر ۱۸ سال خودداری کنید.

از روش پاشویه برای پایین آوردن تب نوزاد و کودک استفاده کنید

استفاده از روش پاشویه که به شکل شستشوی پا با آب ولرم است می تواند به کم کردن تب نوزاد و کودک کمک کند البته قبل از پاشویه، استامینوفن را به کودک بدهید چنانچه بدون دارو پاشویه کنید ممکن است کودک شروع به لرزش کند و باعث بالا رفتن تب شود و حال کودک وخیم تر می شود . همچنین از آب سرد برای شستشو استفاده نکنید.

بار دیگر تاکید می کنیم که تب نوزاد و کودک بسیار مهم است و در رابطه با آن خودسرانه عمل نکنید و حتما فرزند خود را نزد پزشک ببرید.

نبض ما– گردآوری

منابع

کودک آنلاین، پزشکان بدون مرز، الودکتر

 

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

دارو تب نوزاد

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

سلام پسر ده ماهه ای دارم.یک هفته شدیدا اب دهانش جاری است طوریکه قسمت جلوی بلوزش خیس میشود. چهار روز است تب دارد که با استامینوفن کنترل میکنم اشتهایش را از دست داده.و متوجه شدم دهانش کمی بو میدهد. مشکل پسرم چیه ؟آیا به علت دندان دراودرن است؟

دکتر سلام

زیبایی و جوانسازی به کمک فیلرها یا ژل ها+ فیلم (دکتر صمیمی)

راه های مقابله با ابتلا به زگیل تناسلی +ویدئو

تاثیر چاقی در فشار خون بالا

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

برای چه بیماری هایی به متخصص اورولوژی مراجعه کنیم؟

عوارض و علل گذاشتن باطری قلب +ویدئو

ویدیو های سلامت

رفع سریع دندان درد به روش خانگی

بهترین روش کاشت مو sut است یا fut + ویدئو

مراحل لیفت صورت بدون جراحی

علل و درمان انواع جوش صورت/ویدئو

عوامل موثر در افزایش قد بعد از بلوغ

مطالب پیشنهادی

بهترین بره رژیم لاغری برای کاهش وزن

عمل لابیاپلاستی برای این زنان ممنوع است!

مزایا و عوارض لیزر موهای زائد چیست؟

هزینه اصلاح طرح لبخند چقدر است ؟

گردشگری سلامت یا توریسم درمانی چیست؟

آنچه را که باید درباره کاربرد اسکن استخوان بدانید

هزینه آزمایش ایدز چقدر است؟

چه زمانی تست پاپ اسمیر انجام شود؟

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

بهترین روش کاشت مو sut است یا fut + ویدئو

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

نبض ما، پایگاه اینترنتی نشاط و سلامتی و دارای مجوز فعالیت است که تیم تولید کننده محتوای آن از پزشکان متخصص، اعضای هیئت علمی و اساتید دانشگاه، خبرنگاران و مترجمین و مشاورین مجرب تشکیل شده است .

نبض ما با ارائه جدیدترین مطالب علمی و کاربردی و با هدف بالا بردن سطح آگاهی و اطلاعات عامه مردم در حوزه پزشکی با هدف ارتقای سطح فرهنگ سلامت عمومی و بهبود سبک زندگی فارسی زبانان، می کوشد تا در جهت تندرستی، زیبایی، تغذیه سالم، تناسب اندام، مسائل مربوط به بهداشت مردان و زنان و مادر و نوزاد، مشاوره پزشکی، روان درمانی، بهداشت جنسی و زناشویی و سایر اطلاعات مفید در رابطه با سلامتی ، مخاطب را با ارائه مطالب صحیح و بروز رسانی شده یاری و راهنمایی نماید. لذا مطالب ارائه شده در سایت به هیچ عنوان جایگزین پزشک و تشخیص و تجویز آن نیست.

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *