دارو برای رفع سردرد شدید

خواص دارویی و گیاهی

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

همه‌ی شما حداقل یک‌بار سردرد گرفته‌اید و می‌دانید که می‌تواند چقدر آزاردهنده باشد. گاهی اوقات این سردرد خفیف است و با کمی استراحت یا نوشیدن یک فنجان چای یا قهوه برطرف می‌شود اما برخی از انواع سردردها واقعا ناتوان‌کننده هستند و می‌توانند شما را از کار و زندگی بیندازند. اکثر افرادی که دچار سردردهای شدید می‌شوند، به مُسکن‌ها روی می‌آورند. درحالی‌که قرص‌های مُسکِن در تسکین فوری سردرد بسیار مؤثر هستند، اما استفاده‌ی طولانی‌مدت از آنها اثرات منفی روی بدن می‌گذارد و پس از مدتی، فرد واقعا به آنها وابسته می‌شود، اما علاوه‌بر درمان دارویی، درمان‌های خانگی هم برای سردرد وجود دارند. ما در این مقاله، ۱۰ درمان خانگی سردرد را ارائه می‌دهیم که واقعا مؤثر هستند. این درمان‌ها هم آسان هستند و هم ارزان؛ ضمنا لازم نیست نگران عوارض جانبی آنها هم باشید.

دارو برای رفع سردرد شدید

دکتر سوپریا بالی، متخصص طب داخلی در بیمارستان Max، می‌گوید: «سردردها به‌وسیله‌ی احساس فشار (سفتی) در گردن، شانه و پوست سر مشخص می‌شوند، درحالی‌که میگرن‌ها اساسا سردردهای ضربانی هستند که اغلب در یک طرف سر اتفاق می‌افتند. علائم درواقع از فردی به فرد دیگر و حتی از یک حمله‌ی میگرن به حمله‌ی بعدی متفاوت هستند.»

شما باید از موادی که باعث القای سردرد می شوند، مانند MSG (مونوسدیم گلوتامات)، کافئین بیش‌ازحد، الکل، فنیل‌اتیلامین موجود در شکلات و پنیر، تیرامین موجود در آجیل و گوشت‌های تخمیرشده (فراوری‌شده) و سویا و آسپارتام موجود در بسیاری از مواد غذایی شیرین‌شده‌ی مصنوعی اجتناب کنید. اگر سردردتان شروع شد، از تمام وسایل الکترونیکی ازجمله تلفن، لپ‌تاپ و تلویزیون دوری کنید. سالم غذا بخورید و وعده‌های غذایی‌تان را در فواصل منظم مصرف کنید، چون افت قند خون می‌تواند زمینه را برای بروز سردرد مهیا کند. حداقل سه بار در هفته، به‌مدت ۳۰ دقیقه ورزش کنید و همیشه، تأکید می‌کنیم همیشه هیدراته بمانید.

احتمالا با خواص زنجبیل برای پوست و مو و همچنین تأثیر آن در چربی سوزی آشنا هستید. زنجبیل که به‌عنوان اکسیری برای آرام کردن سردرد معروف است، یک درمان خانگی سردرد است که باعث تسکین فوری می‌شود. زنجبیل به کاهش التهاب رگ‌های خونی در سر کمک می‌کند و از این طریق درد را کاهش می‌دهد و ازآنجاکه باعث بهبود روند هضم (گوارش) می‌شود، به رفع حالت تهوع در هنگام میگرن نیز کمک می‌کند.

می‌خواهید بدانید که چگونه باید از این ماده‌ی جادویی استفاده کنید؟ ریشه‌ی زنجبیل را چند دقیقه در آب جوش بخیسانید و به‌عنوان چای بنوشید یا نسبت‌های مساوی از آب زنجبیل و آب لیمو را مخلوط و میل کنید. می‌توانید این نوشیدنی را یک یا دو بار در روز بنوشید. همچنین می‌توانید با مقداری پودر زنجبیل و دو قاشق غذاخوری آب، یک خمیر درست کنید و چند دقیقه روی پیشانی‌تان بگذارید تا سردردتان سریع‌تر تسکین یابد.

نعناع فلفلی با رایحه‌ی شاداب‌کننده‌اش به باز شدن عروق خونی گرفته که باعث سردرد می‌شوند، کمک می‌کند. نعناع فلفلی حاوی منتول است که باعث تنظیم جریان خون در بدن می‌شود. روغن نعناع فلفلی را در یک اتاق تاریک و خنک به‌آرامی استنشاق کنید. همچنین می‌توانید سه قطره روغن نعناع فلفلی را با یک قاشق غذاخوری روغن بادام درختی مخلوط کنید یا فقط مقداری آب به آن اضافه کنید و شقیقه‌ها یا پشت گردن‌تان را با آن ماساژ دهید. روش دیگر آن است که برگ‌های نعناع فلفلی را له کنید و روی پیشانی‌تان قرار دهید یا با اضافه کردن یک قاشق چای‌خوری نعناع فلفلی خشک‌شده به یک فنجان آب جوش، یک دمنوش گیاهی درست کنید. روی فنجان را بپوشانید و اجازه دهید ۱۰ دقیقه خیس بخورد. سپس آن را صاف کنید، مقداری عسل در آن بریزید تا شیرین شود و به‌عنوان چای بنوشید.

اسطوخودوس نه‌تنها رایحه‌‌ی خوشی دارد، بلکه درمانی عالی برای سردرد نیز هست. بوییدن عطر آرامش‌بخش اسانس اسطوخودوس به آرام کردن سردرد کمک می‌کند. فقط کافی است چند قطره از روغن اسطوخودوس را روی یک دستمال بریزید و استنشاق کنید. همچنین می‌توانید دو قطره از روغن اسطوخودوس را به دو فنجان آب جوش اضافه کنید و بخار آن را استنشاق کنید. روش دیگر درمان خانگی سردرد با روغن اسطوخودوس آن است که دو یا سه قطره از آن را با یک قاشق غذاخوری روغن بادام یا روغن زیتون مخلوط کنید و پیشانی‌تان را با آن ماساژ دهید. دکتر مانوج آهوجا از بیمارستان Healing Touch می‌گوید: «همچنین می‌توانید در یک تشت آب گرم، چند قطره روغن اسطوخودوس و نعناع فلفلی بریزید و پاهایتان را درون آن قرار دهید. آب گرم، خون را به سمت پاهای شما به جریان می‌اندازد و عطر دل‌پذیر روغن‌ها شما را آرام می‌کند.»

توجه: روغن اسطوخودوس را به‌صورت خوراکی مصرف نکنید.

خواص دارچین برای سلامتی و کاهش وزن زبانزد است. علاوه‌بر اینها، دارچین یک ادویه‌ی جادویی است که می‌تواند یک درمان خانگی سردرد باشد و آن را به‌طور مؤثری درمان کند. طرز استفاده از آن؟ چند چوب دارچین را آسیاب کنید تا پودر شود. سپس مقداری آب به آن اضافه کنید تا به شکل یک خمیر غلیظ درآید. این خمیر را روی پیشانی و شقیقه‌هایتان بمالید و ۳۰ دقیقه دراز بکشید. سپس آن را با آب ولرم بشویید.

آویشن هم یک درمان خانگی سردرد است. برای تسکین سردرد، یک یا دو قطره از روغن آویشن یا رُزماری را روی شقیقه‌ها و پیشانی‌تان بمالید. آن را به‌آرامی مالش دهید تا جذب پوست شود، سپس چند دقیقه آرام بنشینید تا این درمان خانگی اثر کند.

چند تمرین ساده برای کشیدن سر و گردن‌تان می‌تواند به کاهش شدت سردرد کمک کند. چانه‌تان را به سمت بالا و پایین، چپ و راست حرکت دهید و گردن‌تان را به طرف هر شانه خم کنید. همچنین می‌توانید گردن‌تان را در جهت و خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا عضلات شانه و گردن‌تان شل و ریلکس شود. حالا می‌دانید که وقتی سرتان درد گرفت، باید چه کار کنید.

قرار دادن یک بسته یخ در پشت گردن‌تان می‌تواند در کاهش درد میگرن مؤثر باشد، چون سرمای یخ به کاهش التهاب – که باعث بروز سردرد شده است – کمک می‌کند. همچنین سرمای ناشی از یخ، یک اثر بی‌حس‌کننده‌ی درد نیز دارد. چه باور کنید و چه باور نکنید، قرار دادن پاهایتان در آب داغ نیز به خلاص شدن از شر سردرد کمک می‌کند. هنگام سردرد شدید، کمی پودر خردل تند نیز به این آب اضافه کنید. دکتر آهوجا می‌گوید: «شما می‌توانید یک حوله را در آب داغ یا آب یخ فرو ببرید و ۵ دقیقه روی سرتان قرار دهید. این روند را چندین بار تکرار کنید.»

سیر خواص زیادی دارد. این ماده به‌علت خواص خنک‌کننده و تسکین‌دهنده‌اش می‌تواند یک درمان خانگی سردرد باشد و برای تسکین سردردهای ضربه‌ای به‌کار رود. چند حبه سیر را له کنید و آنها را درون یک کیسه‌ی کوچک یا دستمال تمیز قرار دهید. هر زمانی که دچار سردرد شدید، عطر سیرهای له‌شده را استنشاق کنید تا دردتان تسکین یابد. همچنین می‌توانید دو قطره روغن سیر را با یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل و مقداری نمک دریایی مخلوط کنید و پیشانی و شقیقه‌هایتان را به‌آرامی با آن ماساژ دهید.

ریحان گیاهی بسیار معطر است که برای درمان خانگی سردرد به‌کار می‌رود و دارای خواص ضددرد است. روغن آن به‌عنوان یک شل‌کننده‌ی عضلانی اثربخش است و به برطرف کردن سردرد ناشی از تنش و سفتی عضلانی کمک می‌کند. شما می‌توانید سه یا چهار عدد برگ ریحان تازه را در یک فنجان آب جوش بریزید و بگذارید چند دقیقه خیس بخورد. سپس مقداری عسل اضافه کنید و آن را بنوشید. همچنین می‌توانید چند برگ ریحان تازه بجوید یا پس از جوشاندن ریحان در یک قابلمه‌ی آب، بخار آن را استنشاق کنید.

سیب و سرکه سیب هردو می‌توانند به‌عنوان درمان خانگی سردرد به‌کار روند. آنها به بازگرداندن تعادل اسیدی-قلیایی در بدن کمک می‌کنند. دکتر سوپریا بالی می‌گوید:‌ «نصف فنجان سرکه‌ی سیب را با نصف فنجان آب مخلوط کنید و این مخلوط را در یک قابلمه دَردار بجوشانید. قابلمه را از روی حرارت بردارید، یک حوله روی سرتان بگذارید و بخار آن را به‌آرامی استنشاق کنید (خودتان را بخور دهید). این روش، سردردهای سینوسی را فورا تسکین خواهد داد.»

اگر با سردرد از خواب بیدار شدید، روی یک تکه سیب مقداری نمک بپاشید و بخورید و پس از آن مقداری آب گرم بنوشید. یا دو قاشق چای‌خوری سرکه‌ی سیب را به یک لیوان آب با عسل و آب‌لیمو اضافه کنید و دو تا سه بار در روز بنوشید.

آیا انجام برخی از حرکات یوگا مانند وضعیت شتر می‌تواند سردرد شما را تسکین دهد؟ بله، یوگا حرکات فیزیکی، تمرینات تنفسی و مراقبه را باهم ترکیب می‌کند تا موجب افزایش میزان آرامش فرد شود. یوگا، در افزایش تمرکز ذهن مؤثر است، عضلات شما را می‌کِشد و بدن شما را به نحوی حرکت می‌دهد که به از بین بردن تنش کمک می‌کند. انجام تمرینات یوگا به‌طور منظم، بهترین کاری است که می‌توانید انجام دهید؛ چون در هر صورت پیشگیری، بهتر از درمان است.

نکته: به‌طور آگاهانه تلاش کنید تا نفس‌های کامل و عمیقی بکشید که در دیافراگم شروع می‌شوند و سپس ریه‌هایتان را پر می‌کنند. این کار، مقدار زیادی اکسیژن تازه را در خون شما به جریان می‌اندازد و به آرام کردن ذهن و بدن‌تان نیز کمک خواهد کرد.

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

9تومان

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(“”)[]
.(“”)
.type “text/”
.
.src “”

کارشناس نرم‌افزار ، عاشق زبان انگلیسی. ترجمه واقعا برام لذت‌بخشه.

دارو برای رفع سردرد شدید

عالی و کامل بود. مرسی

ممنون از لطف‌تون.

چقد جالب

لطف دارید.

خیلی مفید و آموزنده بود

از توجه‌تون سپاسگزارم.

خواص خوراکی ها

۵ چربی سوز طبیعی برای افزایش متابولیسم و ‌

خواص سیر برای مو و طرز تهیه ماسک موی سیر برای تقویت مو

خواص حنا؛ ۱۲ خاصیت درمانی گیاه هزار و یک خاصیت

۱۱ اشتباه رایج در تبلیغات کلیکی که بودجه شما را بر باد می‌دهد

افسردگی پنهان چیست و چه علائمی دارد؟

نحوه مراقبت از کودکان سندروم داون چگونه است؟

معرفی کتاب کار را انجام دهید؛ از سر راه خود کنار بروید و موفق شوید

آرایه‌بندی اهداف آموزشی بلوم؛ چطور بفهمیم چقدر باید یاد بگیریم؟

بهترین دانشگاه های جهان که تحصیل در آن‌ها آرزوی هرکسی است

بهترین کشورها برای مهاجرت از طریق سرمایه‌ گذاری کدام‌اند؟


برترین فوتبالیست های جهان در طول تاریخ

بهترین فیلم های رازآلود جهان که ذهن شما را ساعت‌ها درگیر خود می‌کنند

ثروتمندترین سلبریتی های جهان و میزان دارایی خالص آنها

زیباترین حیوانات دنیا و خصوصیات منحصربه‌فرد آن‌ها

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

زندگی مدرن به‌ویژه از نوع شهرنشینی به‌قدری پرمشغله و استرس‌زاست که وقتی کسی سرش درد می‌گیرد، دلیل سردردش را فورا به خستگی و تنش‌های روزمره نسبت می‌دهد و اگر هم طاقتش طاق شود، برای درمان سردرد خود نهایتا به مصرف داروهای مسکّن مانند آسپرین روی‌می‌آورد، غافل از اینکه مصرف بی‌رویه‌ی آسپرین ممکن است به مشکلات سلامتی جدی‌تری بینجامد. سردرد درواقع علامت هشداردهنده‌ای است که از کمبود یا فقدان چیزی در بدن خبر می‌دهد. مثلا کم‌آب‌شدن بدن، عادات غذایی ناسالم، کمبود ویتامین‌ یا حتی حساسیت‌های غذایی ممکن است با علائمی مانند سردرد خود را نشان بدهند. در ادامه با ما همراه باشید تا با انواع سردرد و دلایل آن و نیز ۱۴روش طبیعی درمان سردرد آشنا شوید.

دارو برای رفع سردرد شدید

بیش از ۱۵۰ نوع سردرد وجود دارد که شایع‌ترین‌شان عبارتند از:

«سردرد تنشی» شایع‌ترین نوع سردرد در میان نوجوانان و بزرگسالان است و با عناوین دیگری ازجمله «سردرد استرسی»، «سردرد مزمن روزانه» و «سردرد مزمن غیرپیش‌رونده» نیز شناخته می‌شود. این نوع سردرد معمولا درد مزمن با شدت خفیف تا متوسط ایجاد می‌کند و مقطعی است.

«سردرد خوشه‌ای» شدیدترین اما غیرشایع‌ترین نوع سردرد است که به‌شکل سوزش یا سوراخ‌شدن در پشت چشم‌ها احساس می‌شود. این نوع سردرد به‌صورت دوره‌های خوشه‌ای بروز می‌کند و طول مدت هر دوره از چند هفته تا چند ماه متغیر است. سردردهای خوشه‌ای شاید برای مدتی مثلا چند ماه یا حتی چند سال از بین‌ بروند و سپس مجددا بروز کنند.

وقتی سینوس‌ها ملتهب شوند، در ناحیه‌ی گونه‌ها، پیشانی و پل بینی درد ایجاد می‌کنند. سایر علائم سینوسی مانند آبریزش بینی، تب، احساس فشار در چشم و ورم صورت نیز ممکن است به‌صورت هم‌زمان بروز کنند.

«سردرد میگرنی» معمولا یک یا چندبار در ماه بروز می‌کند و هربار چند ساعت تا چند روز طول می‌کشد. میگرن معمولا با علائم دیگری نیز همراه است که عبارتند از: حساسیت به نور، صدا و بو؛ تهوع و استفراغ؛ بی اشتهایی؛ ناراحتی معده و دردهای شکمی. سردردهای میگرنی در کودکان با علائمی مانند رنگ‌پریدگی، سرگیجه، تاری دید، تب و ناراحتی معده همراه‌اند.

«سندرم سردرد مختلط» با عنوان «سردردهای تغییریافته» نیز شناخته می‌شود و شامل ترکیبی از علائم سردردهای تنشی و میگرنی است. این نوع سردرد در هردو گروه سنی بزرگسال و کودک بروز می‌کند.

به‌طورکلی سردرد درنتیجه‌ی ترکیبی از سیگنال‌های عصبیِ ارسال‌شده به عروق خونی و ماهیچه‌های سر بروز می‌کند، اما دلیل فعال‌شدن این سیگنال‌ها هنوز مشخص نیست. بااین‌حال رایج‌ترین محرک‌های سردرد عبارتند از:

مصرف منیزیم یکی از مؤثرترین و کم‌خطرترین درمان‌های سردرد نسبت به مصرف مسکّن‌هاست. مبتلایان به سردردهای جدی مانند میگرن معمولا کمبود منیزیم دارند. نتایج مطالعات مختلف نشان داده شده است که منیزیم از دفعات حملات میگرنی در آن‌‌دسته از مبتلایانی که کمبود منیزیم دارند، می‌کاهد. همچنین افراد مبتلا به دیابت، مبتلایان بیماری‌های قلبی، الکلی‌ها و نیز کسانی که جهت تنظیم فشار خون از داروهای مُدِر استفاده می‌کنند، بیش از سایرین در معرض ابتلا به کمبود منیزیم قرار دارند.

منیزیم می‌تواند از فوران نوعی سیگنال‌های مغزی موسوم به «افسردگی گسترشیِ قشری» که موجب ایجاد اختلالات دیداری و حسیِ مرتبط با سردرد به‌ویژه سردردهای میگرنی می‌شوند، جلوگیری کند. به‌علاوه، منیزیم می‌تواند جلوی مواد شیمیاییِ انتقال‌دهنده‌ی درد را در مغز بگیرد و افزون بر اینها موجب تقویت عملکرد پلاکت‌ها شود که در بهبود واکنش بدن در مواجهه با جراحات و جلوگیری از خونریزی مؤثرند.

مصرف روزانه ۲۰۰ تا ۶۰۰ میلی‌گرم منیزیم به کاهش دفعات حملات سردرد کمک می‌کند. منیزیم خوراکی و وریدی هردو دسترس‌پذیر، بی‌خطر و مقرون‌به‌صرفه‌اند. مصرف منیزیم حتی در دوران بارداری نیز ممانعتی ندارد (البته مصرف هرگونه مکمل غذایی حتی منیزیم در دوران بارداری باید با مشورت پزشک صورت بگیرد). اسهال شایع‌ترین عارضه‌ی جانبی منیزیم است که آن هم با کاهش دُز مصرفی یا کاهش دفعات مصرف رفع خواهد شد.

جهت افزایش منیزیم دریافتی باید در طی روز فیبر بیشتری بخورید. منابع غذایی حاوی منیزیم عبارتند از انواع لوبیا، انواع تخم‌ها و مغزها، غلات کامل و سبزیجاتی مانند بروکلی، کدو خورشتی و سبزیجات برگ‌دار. فرآورده‌های لبنی، گوشت، شکلات و قهوه نیز از منیزیم کافی برخوردارند.

حساسیت به مواد غذاییِ حاوی گلوتن ممکن است موجب ایجاد سردرد شود. به گزارش بنیاد ملی اطلاع‌رسانی در زمینه‌ی سلیاک (NFCA)، سلیاکی‌هایی که سردردهای میگرنی دارند، معمولا پس از تشخیص بیماری و حذف گلوتن از رژیم‌غذایی‌شان شاهد رفع کامل سردردهای میگرنی یا کاهش قابل‌توجه دفعات و شدت علائم خواهند بود. غیرسلیاکی‌ها نیز ممکن است بر اثر حساسیت به گلوتن دچار سردرد شوند که در این‌صورت نیازی به حذف کامل گلوتن از رژیم غذایی نیست، بلکه کاهش گلوتن مصرفی روزانه کفایت می‌کند.

برای اینکه بدانید آیا سردردتان ناشی از حساسیت به گلوتن است یا خیر، به‌مدت سه هفته از مصرف مواد غذایی گلوتن‌دار خودداری کنید و سپس مجددا مواد غذایی حاوی گلوتن را پله‌پله در رژیم غذایی‌تان بگنجانید. باید ببینید که وقتی گلوتن بیشتری می‌خورید، چه تغییراتی در علائم‌تان به‌وجود می‌آید. به‌این‌ترتیب می‌توانید بفهمید که مصرف گلوتن تا حداکثر چه مقداری موجب تحریک علائم‌تان نخواهد شد.

روغن نعناع فلفلی و اُسطوخُدوس هردو از خاصیت آرام‌بخشی و بی‌حس‌کنندگی برخوردارند و به‌ همین دلیل در تسکین و درمان سردرد مؤثرند.

روغن نعناع‌فلفلی اثر خنک‌کنندگی طولانی‌مدتی روی پوست برجای می‌گذارد. مطالعات نشان داده است که روغن نعناع‌فلفلی موجب افزایش قابل‌توجه جریان خون پوستی در ناحیه‌ی پیشانی و تسکین انقباضات عضلانی می‌شود. درنتیجه‌ی یک بررسی مشاهده شد که روغن نعناع‌فلفلی در ترکیب با اِتانول به کاهش حساسیت سردرد انجامید.

روغن اسطوخدوس به‌طور معمول به‌عنوان یکی از مواد تثبیت‌کننده خلق‌وخو و آرام‌بخش استفاده می‌شود. مطالعات نشان داده است که استفاده از روغن اسطوخدوس روش بی‌خطر و مؤثری جهت درمان سردردهای میگرنی است. در پژوهشی که در سال ۲۰۱۲ انجام شد، پژوهشگران نتیجه‌ی تأثیر استنشاق ۱۵ دقیقه‌ایِ اسطوخدوس را روی مبتلایان به سردرد بررسی کردند. مجموعا ۴۷ نفر در این پژوهش شرکت داشتند و هرکسی می‌بایست تا دو ساعت علائمش را هر ۳۰ دقیقه چک می‌کرد. در نهایت مشاهده شد که ۹۲ حمله‌ی سردرد از مجموع ۱۲۹ حمله‌ی گزارش‌شده به این روش جواب مثبت دادند.

هردوی این عطرمایه‌های روغنی در درمان سردرد مؤثرند. فقط کافی است چند قطره روغن نعناع‌فلفلی یا اسطوخدوس را کف دست‌تان بریزید و روی پیشانی، شقیقه‌ها و پشت گردن‌تان بمالید. اگر عطر این روغن‌ها یا مثلا اثر خنک‌کنندگی نعناع‌فلفلی برای‌تان قابل تحمل نیست، می‌توانید عطرمایه‌ی روغنی مورد استفاده‌تان را با مقداری روغن بادام، هسته‌ی انگور یا نارگیل رقیق کنید. گفتنی است که با اضافه‌کردن روغن نارگیل از خواص دیگری مانند متعادل‌سازی هورمون‌ها، مرطوب‌‌کنندگی پوست و کاهش چین و چروک نیز بهره‌مند خواهید شد.

«کایروپراکتیک» عبارت است از فن ماساژ و جابه‌جاکردن ستون‌فقرات. در درمان کایروپراکتیک از هیچ دارو یا درمان تهاجمی مانند جراحی استفاده نمی‌شود. این روش درمانی مانند خواص آنتی اکسیدانی در کاهش استرس اکسیداتیو مؤثر است. وقتی شمار رادیکال‌های آزاد در بدن از شمار آنتی‌اکسیدان‌ها پیشی بگیرد، یعنی استرس اکسیداتیو رخ داده است. این وضعیت موجب نابودی تمام اجزای سازنده‌ی سلول ازجمله پروتئین ها، لیپیدها و دی‌اِن‌اِی می‌شود.

آزمایش‌های بالینی مختلف نشان داده‌‌اند که درمان کایروپراکتیک به درمان سردرد کمک می‌کند. در یک پژوهش، ۲۲ درصد کسانی که تحت درمان کایروپراکتیک قرار گرفته بودند، ادعا داشتند که بیش از ۹۰ درصد از شدت سردردشان کاسته شد و ۴۹ درصد نیز عنوان کردند که شدت سردردشان پس از درمان کایروپراکتیک به‌ میزان قابل‌توجهی کاهش یافت. همچنین در مطالعات متعددی نشان داده شده است که درمان کایروپراکتیک به‌ویژه روی درمان سردرد تنشی و سردرد میگرنی اثر می‌کند. در پژوهشی که توسط کالج کایروپراکتیک کانادا انجام شد، ۶۱۳ نفر از مجموع ۷۲۹ شرکت‌کننده تحت درمان کایروپراکتیک قرار گرفتند و نتیجه‌ی درمان سردرد آنها بین خوب تا عالی ارزیابی شد، به این معنی که درمان کایروپراکتیک روش نتیجه‌بخش و مؤثری جهت رفع و درمان سردرد است.

برگ‌های گیاه بابونه گاوی در ساخت دارو کاربرد دارند. مطالعات نشان داده است که مصرف این گیاه موجب کاهش دفعات سردردهای میگرنی و علائم سردرد مانند درد، تهوع، استفراغ و حساسیت به نور و صدا می‌شود. پژوهشگران بریتانیایی درنتیجه‌ی مقایسه‌ی جامع مطالعات انجام‌شده در این زمینه دریافتند که بابونه‌ی گاوی در پیشگیری از میگرن مؤثر است و خطر خاصی به‌همراه ندارد.

درصورت تمایل می‌توانید از محصولات بابونه‌ی گاوی که معمولا از برگ‌های خشک‌شده‌ی این گیاه ساخته می‌شوند، استفاده کنید. مکمل‌های بابونه‌ی گاوی در انواع مختلفی به‌شکل تازه، فریزشده-خشک‌شده و خشک‌شده قابل خریداری‌اند. بابونه‌ی گاوی همچنین به‌شکل قرص، کپسول و عصاره‌ی مایع به‌فروش می‌رسد و دُز مصرفی عصاره‌ی آن جهت تسکین و درمان سردرد ۵۰ تا ۱۰۰ میلی‌گرم توصیه شده است.

گیاه سایبان (بابا آدم جنگلی) اثر التهابی مواد شیمیایی محرک سردرد به‌ویژه میگرن را کاهش می‌دهد. این گیاه همچنین گیرنده‌‌‌های بتا را مسدود می‌کند و موجب هدایت عادی جریان خون به مغز می‌شود. مصرف حداقل ۷۵ میلی‌گرم از این ماده دوبار در روز جهت کاهش قابل‌توجه سردرد توصیه شده است.

طبق نتایج پژوهشی چهارماهه، دفعات حملات میگرنی در شرکت‌کنندگانی که دوبار در روز ۷۵ میلی‌گرم گیاه سایبان مصرف کرده بودند، به‌میزان ۴۸ درصد کاهش یافت. این پژوهش که توسط کالج پزشکی آلبرت اینشتین انجام شد، نشان می‌دهد که مصرف گیاه سایبان روش مؤثری جهت تسکین علائم و درمان سردرد است.

بسیاری از ویتامین های گروه ب در ساخته‌شدن انتقال‌دهنده‌های عصبی مانند سِروتونین که معمولا در بیماران میگرنی به‌قدر کافی تولید نمی‌شوند، نقش دارند. کمبود یک یا چند ویتامین از ویتامین‌های گروه ب می‌تواند موجب کاهش انرژی، اِشکال در سلول‌های خونی، تأثیر روی غدد فوق‌کلیوی، مِه‌ مغزی و علائم سردرد شود.

ویتامین ب‌کمپلکس شامل هشت ویتامین محلول در آب است که عبارتند از تیامین، ریبوفلاوین، ویتامین ب۶، فولات، ویتامین ب۱۲، بیوتین و پانتوتِنیک اسید. این ویتامین‌ها به‌اتفاق در تقویت سلول‌های مغزی، گردش خون، تقویت عملکرد سیستم ایمنی و سلامت قلبی‌عروقی مؤثرند. ویتامین‌های گروه ب محلول در آب‌اند و به‌همین دلیل اُوِردُز ویتامین ب به‌ندرت اتفاق می‌افتد و اگر هم مقدار اضافی‌ای از این ویتامین‌ در بدن باشد، از طریق ادرار دفع خواهد شد.

مطالعات نشان داده است که ویتامین ب‌۲ از دفعات و طول مدت میگرن می‌کاهد و ویتامین ب‌۳ نیز به‌دلیل بازکردن عروق خونی و درنتیجه افزایش گردش خون در کاهش و درمان سردرد عروقی مؤثر است. مصرف روزانه یک عدد ویتامین ب‌کمپلکس علاوه‌بر تسکین و درمان سردرد فواید دیگری نیز به‌همراه خواهد داشت.

در پژوهشی که به‌طور خاص روی خلق‌وخو و فشارهای روانیِ ناشی از استرس کاری مزمن انجام شد، تأثیر مصرف سه‌ماهه‌ی ویتامین ب‌کمپلکس با دُز بالا مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که مصرف ویتامین ب‌کمپلکس پس از ۱۲ هفته موجب کاهش قابل‌توجه کشمکش‌های شخصی و همچنین بهبود کلی حالات پریشانی، اندوه و بهبود افسردگی شد. پژوهشگران نتیجه گرفتند که ویتامین ب‌کمپلکس در درمان اختلالات خلقی و فشارهای روانیِ ناشی از استرس شغلی مؤثر است.

قهوه و نوشیدنی‌های قندی و الکلی به‌دلیل کم‌آب‌کردن بدن می‌توانند سردردهای شدیدی ایجاد کنند. کسانی که در طول روز آب کافی مصرف نمی‌کنند نیز در معرض ابتلا به سردرد و علائم مربوطه قرار دارند. این درحالی است که با مصرف آب کافی بدون هیچ‌ هزینه‌ای به‌راحتی می‌توانید سرحال‌تر باشید و کمتر سردرد بگیرید.

دارو برای رفع سردرد شدید

مصرف میوه‌ها و سبزیجات آب‌دار علاوه‌بر رفع تشنگی به حفظ آب بدن کمک می‌کند. بیش از ۹۰ درصد ساختار برخی سبزیجات از آب تشکیل شده است. میوه‌ها و سبزیجات مغذیِ آب‌دار عبارتند از خیار، کرفس، تربچه، فلفل سبز، کلم، کدو سبز، گل‌کلم، بادمجان، اسفناج، هندوانه، توت‌فرنگی، گریپ‌فروت، طالبی و پرتقال.

طبق نتایج پژوهشی که توسط پژوهشگران بیمارستان ملی عصب‌شناسی و جراحی اعصاب در لندن انجام شد، نوعی سردرد موسوم به «سردرد کم‌آبی» نیز در میان انواع سردرد وجود دارد که به‌رغم شیوعِ مصرف ناکافی مایعات نادیده گرفته شده است. پژوهشگران بر این باورند که سردردهای ناشی از کم‌آب‌شدن بدن می‌توانند موجب اختلالات تمرکز و تحریک‌پذیری شوند.

سم زدایی بدن علاوه‌بر پاکسازی بدن از سموم مختلف یکی از مؤثرترین روش‌های پیشگیری از سردرد است. به‌منظور راه‌ پیداکردن سموم به سطح پوست باید آب را تا حد تحمل‌تان داغ کنید و سپس در آبِ درحال خنک‌شدن بنشینید تا بدن‌تان سم‌زدایی شود. همچنین می‌توانید ترکیبات زیر را نیز به وان آب داغ اضافه کنید تا خواص تنش‌زدایی این روش تقویت شود:

نشستن طولانی در وضعیت ثابت می‌تواند موجب ایجاد تنش در بدن و بروز علائم سردرد شود. بسیاری از ما هرروز ساعت‌ها پای لپ‌تاپ و میز کارمان می‌نشینیم که اگر وضعیت نشستن‌مان صحیح نباشد، فشار زیادی به ناحیه‌ی گردن وارد خواهد شد. به‌طورکلی نشستن طولانی در وضعیت ناصحیح ازجمله عوامل اصلی ایجاد سردردهای تنشی است. برای کاهش آسیب‌های ناشی از نشستن مداوم و پیشگیری از این‌ قبیل سردردها باید هر نیم‌ساعت یا حداکثر یک ساعت بلند شوید و چند حرکت کششیِ مخصوص سر و گردن انجام بدهید تا تنش‌های انباشته‌شده در بدن‌تان تخلیه شوند و از ابتلا به سردرد در امان بمانید.

تمرینات یوگا به رفع تنش‌های اضافه در بدن کمک می‌کنند. یوگا به‌دلیل پاک‌سازی ذهن و شل‌کردن عضلات موجب تقویت تنفس، تقویت عضلات و سیستم گردش‌خون می‌شود. پس هروقت احساس کردید در آستانه‌ی سردرد قرار دارید، چند حرکت یوگا مانند «حرکت سگ» یا «حرکت بچه» انجام بدهید.

طی پژوهشی که در سال ۲۰۱۲ توسط دپارتمان طب فیزیکی و توان‌بخشی در فنلاند انجام شد، تأثیر یک بره‌ی ۱۲ ماهه‌ی تمرینات کششی روی ۶۰ شرکت‌کننده‌ی زن مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که دفعات سردرد و شدت علائم به‌میزان ۶۹ درصد کاهش یافت. این نتایج پس از آنکه تمرینات استقامتی و قدرتی نیز به بره‌ی ورزشی‌ شرکت‌کنندگان اضافه شدند، باز هم بهبود یافت.

طب بازتابی (رِفلِکسولوژی) ازجمله هنرهای شفابخشی در طب سنتی چینی‌هاست که با تحریک نقاط یا نواحی مشخصی از پاها به درمان امراض مختلفی مانند سردرد کمک می‌کند. اما پژوهشگران هنوز به‌طور دقیق نمی‌دانند که طب بازتابی چگونه سازوکاری دارد.

خودتان هم می‌توانید برخی نقاط رفلکسولوژیِ درمان سردرد را در بدن‌تان تحریک کنید. طبق آموزه‌های طب بازتابی، چهار نقطه‌ی به‌خصوص در پاها و یک نقطه‌ی خاص روی سر وجود دارند که درصورت تحریک صحیح موجب رفع و درمان سردرد و میگرن خواهند شد. ابتدا باید ناحیه‌ی بین شست پا و انگشت دومی را ماساژ بدهید (تصویر ۱). اگر در قسمت شقیقه‌ی راست‌تان سردرد دارید، این کار را روی پای چپ‌‌‌تان انجام بدهید و اگر سردردتان در قسمت شقیقه‌ی چپ‌تان است، ماساژ را روی پای راست‌تان اِعمال کنید. جهت رفع و درمان سردرد همچنین می‌توانید نقطه‌ی تای چونگ یا لیوِر۳ را فشار بدهید (تصویر ۲). این کار را نیز باید روی پای عکس سمتی که سردرد دارید، انجام بدهید. اگر هم در هر دو طرف سردرد دارید، می‌توانید هر دو پا را ماساژ بدهید.

نقطه‌ی دیگری که به درمان سردرد کمک می‌کند، در لبه‌ی بیرونیِ بالای پا در قسمت تلاقی استخوان‌های انگشت کوچک و یکی‌مانده به‌آخر واقع شده است (تصویر ۳). اگر سردردتان از طرفین سر به سمت پیشانی کشیده می‌شود، نقطه‌ی مذکور را ۳۰ تا ۶۰ ثانیه فشار بدهید. اما اگر در ناحیه‌ی صورت مانند سینوس‌ها احساس درد می‌کنید، باید قسمتی را که در تصویر ۴ مشخص شده است، تحریک کنید. این قسمت روی انگشت شست پا و در قسمت پایینی ناخن به‌سمت محل آغاز انگشت قرار دارد.

دقت داشته باشید که این نقاط را در دوران بارداری تحریک نکنید.

طب سوزنی با قدمتی ۲۵۰۰ ساله جزو درمان‌های کل‌گرایانه‌ی طب سنتی چینی‌هاست و در درمان بیماری‌های مختلفی ازجمله سردرد و میگرن کاربرد دارد. در طب سوزنی تلاش درمانگر بر این است که انرژی بدن را با تحریک نقاط خاصی متعادل کند. در مطالعات متعدد ثابت شده است که این روش به بهبود بیماری‌ها و دردهای مزمن کمک می‌کند.

استراحت‌کردن یا نشستن در اتاق تاریک به رفع علائم میگرن کمک می‌کند. چشم‌هایتان را ببندید و روی رفع تنشی که در گردن، پشت و شانه‌ها‌ی‌تان احساس می‌کنید، متمرکز شوید.

فلفل کایِن موجب تحریک گردش‌خون و کاهش اسیدیته می‌شود و از درمان‌های مؤثر سردرد به‌شمار می‌رود. کَپسایسین موجود در فلفل کاین ماده‌ی مناسبی جهت درمان التهاب و درد است. فلفل کاین می‌تواند از طریق تحریک پاسخ درد در ناحیه‌ی دیگری از بدن عامل ایجاد احساس درد را که ماده‌ی P دارد، از بین ببرد. وقتی ماده‌ی P به‌میزان کمتری در بدن وجود داشته باشد، پیام درد به مغز نمی‌رسد و درنتیجه احساس تسکین درد به‌وجود می‌آید. فلفل کاین همچنین درصورت استفاده‌ی موضعی قادر به رفع علائم سردرد و شل‌کردن عضلات است. این نوع فلفل در برخی کشورها مانند ایالات متحده‌ی آمریکا به‌عنوان طعم‌دهنده استفاده می‌شود، اما در برخی دیگر از نقاط جهان مانند آمریکای شمالی و چین دارای مصارف غیرخوراکی و درمانی است.

کمپرس چه از نوع گرم و چه از نوع سرد در درمان سردرد کاربرد دارد. معمولا مبتلایان به سردردهای تنشی کمپرس گرم و میگرنی‌ها کمپرس سرد را ترجیح می‌دهند. با این‌حال اگر سردرد تنشی یا میگرنی دارید، می‌توانید هردو کمپرس را امتحان کنید تا ببینید کدام‌یک به سردردتان جواب می‌دهد.

تهیه‌ی این پماد در کل حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه زمان می‌برد و جهت ۳۰ بار استفاده کفایت می‌کند. این پماد دست‌ساز با نفوذ به عمق عضلات موجب احساس تسکین و راحتی می‌شود و به‌ویژه در تسکین و درمان سردرد و کاهش تنش‌ کاربرد دارد.

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

9تومان

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(“”)[]
.(“”)
.type “text/”
.
.src “”

مترجم گروه دانش و سلامت روزه‌ی جام جم. دانش آموخته‌ی ادبیات انگلیسی. علاقه‌مند به نقد روانکاوانه. بی‌نهایت عاشق نقاشی.

شفا با خدای متعالست ، انسانها و وسیله میتوانند باشند بخواست خدای متعال

خواص خوراکی ها

خواص حنا؛ ۱۲ خاصیت درمانی گیاه هزار و یک خاصیت

خواص سیر برای مو و طرز تهیه ماسک موی سیر برای تقویت مو

۵ چربی سوز طبیعی برای افزایش متابولیسم و ‌

افسردگی پنهان چیست و چه علائمی دارد؟

نحوه مراقبت از کودکان سندروم داون چگونه است؟

معرفی کتاب کار را انجام دهید؛ از سر راه خود کنار بروید و موفق شوید

آرایه‌بندی اهداف آموزشی بلوم؛ چطور بفهمیم چقدر باید یاد بگیریم؟

موزه های تهران؛ سفر فرهنگی در دل پایتخت

بلندترین برج های جهان در کدام کشورها قرار دارند؟

زیباترین سواحل دنیا و جذابیت‌های فوق تصور آنها

خوشمزه ترین غذاهای دنیا که هر گردشگری را شیفته خود خواهند کرد

فینگرفود؛ خوشمزه‌ترین فینگرفودهای دنیا

بهترین انیمه های جهان که تمام گروه‌های سنی را به خود علاقه‌مند می‌کنند

اگر شما به دنبال درمان سردرد یا میگرن هستید برای شما روش‌های کاملاً طبیعی را معرفی خواهیم کرد پس با همراه باشید.

سردردها خوش‌خیم هستند و نیاز به درمان خاصی ندارند اما بعضی از موارد بسیار شدید و غیرقابل‌تحمل هستند و نشانه بیماری‌های خطرانی مانند تومور مغزی است. در ادامه برای درمان خانگی سردرد با دکتر نیم همراه باشید.

.u1a78a4b6c2ef93f32fea5a85b775b { padding:px margin: 3px auto padding-top:1em!important padding-bottom:1em!important width:1% display: block font-weight:bold background-color:#FFFFFF border:!important border-left:4px solid #FFFFFF!important box-shadow: 1px 2px rgba(, , , .17) -moz-box-shadow: 1px 2px rgba(, , , .17) -o-box-shadow: 1px 2px rgba(, , , .17) -webkit-box-shadow: 1px 2px rgba(, , , .17) text-decoration:none } .u1a78a4b6c2ef93f32fea5a85b775b:active, .u1a78a4b6c2ef93f32fea5a85b775b:hover { opacity: 1 transition: opacity 25ms webkit-transition: opacity 25ms text-decoration:none } .u1a78a4b6c2ef93f32fea5a85b775b { transition: background-color 25ms webkit-transition: background-color 25ms opacity: .8 transition: opacity 25ms webkit-transition: opacity 25ms } .u1a78a4b6c2ef93f32fea5a85b775b .ctaText { font-weight:bold color:#27AE6 text-decoration:none font-size: 16px } .u1a78a4b6c2ef93f32fea5a85b775b .postTitle { color:#141414 text-decoration: underline!important font-size: 16px } .u1a78a4b6c2ef93f32fea5a85b775b:hover .postTitle { text-decoration: underline!important }در ادامه بخوانید :   درمان خشکی پوست سر

لیست مطالب :

زنجبیل یک‌راه فوری خانگی برای درمان سردرد است. به کاهش التهاب رگه‌ای خوبی در سر و همچنین به کاهش درد کمک می‌کند.

دارو برای رفع سردرد شدید

همچنین تحریک‌کننده هضم در معده هست و به سرکوب حالت تهوع در طول میگرن هم کمک می‌کند.

روغن نعناع با رایحه نشاط‌آور خود به باز شدن رگه‌ای خونی مسدود که باعث سردرد می‌شوند کمک می‌کند همچنین باعث تنظیم جریان خون در بدن می‌شود.

اسطوخودوس نه‌تنها بوی خوبی دارد بلکه برای درمان سردرد شما هم بسیار عالی است.

ادویه‌ای معجزه‌آسا برای درمان سردرد شما. برای این کار پودر دارچین را با مقداری آب مخلوط‌کنید تا یک خمیر به دست آید سپس آن را روی پیشانی خود بمالید و پس از 3 دقیقه با آب ملایم شستشو دهید.

هم سیب و هم سرکه سیب می‌توانند سطح اسیدی و قلیایی بدن شمارا در تعادل نگه دارد و باعث درمان سردرد شما شوند.

از میخک می‌توان برای سهولت سردرد تنشی به‌عنوان یک خنک‌کننده و ضد درد استفاده کرد.

روغن رز ماری دارای خواص تسکین‌دهنده و ضدالتهابی است که به درمان سردرد شما کمک می‌کند.

یخ به کاهش التهاب کمک می‌کند همچنین به‌عنوان یک بی‌حس‌کننده عمل می‌کند.

.uac27d95ef25df319bbf19231a6fdda7 { padding:px margin: 3px auto padding-top:1em!important padding-bottom:1em!important width:1% display: block font-weight:bold background-color:#FFFFFF border:!important border-left:4px solid #FFFFFF!important box-shadow: 1px 2px rgba(, , , .17) -moz-box-shadow: 1px 2px rgba(, , , .17) -o-box-shadow: 1px 2px rgba(, , , .17) -webkit-box-shadow: 1px 2px rgba(, , , .17) text-decoration:none } .uac27d95ef25df319bbf19231a6fdda7:active, .uac27d95ef25df319bbf19231a6fdda7:hover { opacity: 1 transition: opacity 25ms webkit-transition: opacity 25ms text-decoration:none } .uac27d95ef25df319bbf19231a6fdda7 { transition: background-color 25ms webkit-transition: background-color 25ms opacity: .8 transition: opacity 25ms webkit-transition: opacity 25ms } .uac27d95ef25df319bbf19231a6fdda7 .ctaText { font-weight:bold color:#27AE6 text-decoration:none font-size: 16px } .uac27d95ef25df319bbf19231a6fdda7 .postTitle { color:#141414 text-decoration: underline!important font-size: 16px } .uac27d95ef25df319bbf19231a6fdda7:hover .postTitle { text-decoration: underline!important }در ادامه بخوانید :   درمان سرگیجه

از آن به‌عنوان شل کننده عضلانی و همچنین درمان برای سردردهای خفیف ناشی از ماهیچه‌ای استفاده می‌کنند علاوه بر آن دارای اثرات آرامش‌بخش و ضد درد است.

فشارخون در رگه‌ای پای ما از تمام قسمت‌ها بالاتر است برای کاهش فشار و کمک به درمان سردرد شما یک ظرف آب داغ مخلوط با پودر خردل درست کردن و پاهای خود را در آن به مدت نیم ساعت قرار بدهید و سپس با حوله خشک‌کنید.

فلفل دارای کپسایسین است که مصرف آن باعث مهار درد در بدن ما می‌شود و درد ما را به مقدار قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. از فلفل می‌توان برای درمان سردرد استفاده کرد.

بنوشید

به‌طور متوسط ما روزانه به‌اندازه کافی آب مصرف نمی‌کنیم همین مسئله به‌تنهایی می‌تواند دلیلی برای سردرد شما باشد، پس چند لیوان آب مصرف کنید تا خون شما رقیق‌تر شود و رگ های بسته شما باز شود.

.u3e7146654378f264c1d42d3e84a9db { padding:px margin: 3px auto padding-top:1em!important padding-bottom:1em!important width:1% display: block font-weight:bold background-color:#FFFFFF border:!important border-left:4px solid #FFFFFF!important box-shadow: 1px 2px rgba(, , , .17) -moz-box-shadow: 1px 2px rgba(, , , .17) -o-box-shadow: 1px 2px rgba(, , , .17) -webkit-box-shadow: 1px 2px rgba(, , , .17) text-decoration:none } .u3e7146654378f264c1d42d3e84a9db:active, .u3e7146654378f264c1d42d3e84a9db:hover { opacity: 1 transition: opacity 25ms webkit-transition: opacity 25ms text-decoration:none } .u3e7146654378f264c1d42d3e84a9db { transition: background-color 25ms webkit-transition: background-color 25ms opacity: .8 transition: opacity 25ms webkit-transition: opacity 25ms } .u3e7146654378f264c1d42d3e84a9db .ctaText { font-weight:bold color:#27AE6 text-decoration:none font-size: 16px } .u3e7146654378f264c1d42d3e84a9db .postTitle { color:#141414 text-decoration: underline!important font-size: 16px } .u3e7146654378f264c1d42d3e84a9db:hover .postTitle { text-decoration: underline!important }در ادامه بخوانید :   میگرن

نظر

سردرد (Headache) را احتمالاً همه‌ی ما تجربه کرده‌ایم، حتی برخی از افراد دچار سردردهای ملایم یا شدید پی در پی می‌شوند که یکی از نشانه‌های میگرن است. سردرد را با دارو می‌توان درمان کرد، اما روش‌های طبیعی نیز برای درمان سردرد وجود دارد. در ادامه چند روش برای درمان سریع و بدون عوارض سردرد بیان شده است. اگر دچار سردرد شدید، این مطلب را تا پایان مطالعه کنید.

بسیاری از سردردها خفیف هستند که نیاز به درمان ندارند اما برخی از سردردهای شدید ممکن است غیرقابل‌تحمل باشد و جریان زندگی را مختل کند.

قبل از اینکه بخواهید سردرد را درمان کنید، باید ببینید که سردرد شما از چه نوعی است. بیش از 15 نوع سردرد وجود دارد که شایع‌ترین‌شان عبارتند از:

«سردرد تنشی» شایع‌ترین نوع سردرد در میان نوجوانان و بزرگسالان است و با عناوین دیگری ازجمله «سردرد استرسی»، «سردرد مزمن روزانه» و «سردرد مزمن غیرپیش‌رونده» نیز شناخته می‌شود. این نوع سردرد معمولا درد مزمن با شدت خفیف تا متوسط ایجاد می‌کند و مقطعی است.

دارو برای رفع سردرد شدید

«سردرد خوشه‌ای» شدیدترین اما غیرشایع‌ترین نوع سردرد است که به‌شکل سوزش یا سوراخ‌شدن در پشت چشم‌ها احساس می‌شود. این نوع سردرد به‌صورت دوره‌های خوشه‌ای بروز می‌کند و طول مدت هر دوره از چند هفته تا چند ماه متغیر است. سردردهای خوشه‌ای شاید برای مدتی مثلا چند ماه یا حتی چند سال از بین‌ بروند و سپس مجددا بروز کنند.

وقتی سینوس‌ها ملتهب شوند، در ناحیه‌ی گونه‌ها، پیشانی و پل بینی درد ایجاد می‌کنند. سایر علائم سینوسی مانند آبریزش بینی، تب، احساس فشار در چشم و ورم صورت نیز ممکن است به‌صورت هم‌زمان بروز کنند.

«سردرد میگرنی» معمولا یک یا چندبار در ماه بروز می‌کند و هربار چند ساعت تا چند روز طول می‌کشد. میگرن معمولا با علائم دیگری نیز همراه است که عبارتند از: حساسیت به نور، صدا و بو؛ تهوع و استفراغ؛ بی اشتهایی؛ ناراحتی معده و دردهای شکمی. سردردهای میگرنی در کودکان با علائمی مانند رنگ‌پریدگی، سرگیجه، تاری دید، تب و ناراحتی معده همراه‌اند.

در ادامه، 1 روش خانگی برای درمان سردرد را ارائه می‌دهیم که واقعا مؤثر هستند. این درمان‌ها هم آسان هستند و هم ارزان؛ ضمنا لازم نیست نگران عوارض جانبی آنها هم باشید.

کمبود آب در بدن یکی از دلایل بروز سردرد است. افرادی که دچار کم‌آبی مزمن در بدن هستند، می‌توانند با نوشیدن آب، علائم سردرد را در عرض 3 دقیقه تا سه ساعت از بین ببرند. کمبود آب در بدن همچنین می‌تواند به ضعف تمرکز و کج‌خلقی منجر شود که علائم سردرد را بدتر می‌کند. برای جلوگیری از بروز این نوع سردردها باید آب کافی بنوشید و غذاهای غنی از آب بخورید.

روش مادربزرگ‌ها که برای رفع سر درد دستمالی را محکم به دور سر می‌بستند، چندان هم بی‌ارزش نیست. این عمل باعث کاهش جریان خود پوست سر و در نتیجه کاهش ضربان در سردردهای میگرنی می‌شود.

کمپرس چه از نوع گرم و چه از نوع سرد در درمان سردرد کاربرد دارد. معمولا مبتلایان به سردردهای تنشی کمپرس گرم و میگرنی‌ها کمپرس سرد را ترجیح می‌دهند. با این‌حال اگر سردرد تنشی یا میگرنی دارید، می‌توانید هردو کمپرس را امتحان کنید تا ببینید کدام‌یک به سردردتان جواب می‌دهد.

ورزش در حین سردرد به شرطی که خیلی شدید نباشد، به کاهش درد کمک می‌کند. با ورزش از شدت سردردهای تنشی کم کنید. ورزش‌های زیادی برای بالا بردن سطح فعالیت بدنی وجود دارد، اما یکی از ساده‌ترین ورزش‌ها همان پیاده‌روی یا افزایش تعداد گام‌های روزانه است.

نکته: از ورزش کردن هنگام سردردهای شدید بپرهیزید، چرا که موجب تشدید آن‌ها (به خصوص سردردهای میگرنی) می‌شود.

استراحت کردن یا نشستن در اتاق تاریک به رفع علائم میگرن کمک می‌کند. چشم‌هایتان را ببندید و روی رفع تنشی که در گردن، پشت و شانه‌ها‌ی‌تان احساس می‌کنید، متمرکز شوید.

برای درمان سردرد می‌توانید از برخی گیاهان که خواص دارویی دارند استفاده کنید.

زنجبیل که به‌عنوان اکسیری برای آرام کردن سردرد معروف است، یک درمان خانگی سردرد است که باعث تسکین فوری می‌شود. زنجبیل به کاهش التهاب رگ‌های خونی در سر کمک می‌کند و از این طریق درد را کاهش می‌دهد و ازآنجاکه باعث بهبود روند هضم (گوارش) می‌شود، به رفع حالت تهوع در هنگام میگرن نیز کمک می‌کند.

روغن نعناع فلفلی با رایحه نشاط‌آور خود به باز شدن رگه‌ای خونی مسدود که باعث سردرد می‌شوند کمک می‌کند همچنین باعث تنظیم جریان خون در بدن می‌شود.

اسطوخودوس نه‌تنها بوی خوبی دارد بلکه برای درمان سردرد شما هم بسیار عالی است.

ادویه‌ای معجزه‌آسا برای درمان سردرد است.

از آویشن برای درمان سردرد استفاده می‌شود.

سیب و هم سرکه سیب می‌توانند سطح اسیدی و قلیایی بدن شمارا در تعادل نگه دارد و باعث درمان سردرد شما شوند.

از میخک می‌توان برای سهولت سردرد تنشی به‌عنوان یک خنک‌کننده و ضد درد استفاده کرد.

روغن رز ماری دارای خواص تسکین‌دهنده و ضدالتهابی است که به درمان سردرد شما کمک می‌کند.

ریجان دارای خواص ضددرد است و برای درمان خانگی سردرد به‌کار می‌رود. از ریجان به‌عنوان شل کننده عضلانی و همچنین درمان برای سردردهای خفیف ناشی از ماهیچه‌ای استفاده می‌کنند.

فشارخون در رگه‌ای پای ما از تمام قسمت‌ها بالاتر است برای کاهش فشار و کمک به درمان سردرد شما یک ظرف آب داغ مخلوط با پودر خردل درست کردن و پاهای خود را در آن به مدت نیم ساعت قرار بدهید و سپس با حوله خشک‌کنید.

فلفل دارای کپسایسین است که مصرف آن باعث مهار درد در بدن ما می‌شود و درد ما را به مقدار قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. از فلفل می‌توان برای درمان سردرد استفاده کرد.

سیر به‌علت خواص خنک‌کننده و تسکین‌دهنده‌اش می‌تواند یک درمان خانگی سردرد باشد و برای تسکین سردردهای ضربه‌ای به‌کار رود.

سخن پایانی:

بسیاری از افراد از سردردهای مکرر رنج می‌برند؛ ‌به همین دلیل نیز پیدا کردن روش‌های طبیعی و مؤثر برای درمان انواع سردرد اهمیت زیادی دارد.

یوگا، ‌مکمل‌ها، روغن‌های ضروری و اصلاح رژیم غذایی از روش‌های طبیعی، ‌امن و مؤثر هستند که می‌توانند به کاهش علائم سردرد کمک کنند. البته گاهی‌اوقات روش‌های دارویی نیز ضرورت دارند، با این حال درمان‌های طبیعی و مؤثری برای جلوگیری از سردرد و درمان آن وجود دارد که بدون عوارض جانبی، سلامتی شما را تأمین می‌کند.

آیا مطلب ” سردرد؛ درمان سریع و بدون عوارض سردرد ” برای شما مفید بود ؟

آیا دچار خشکی پوست شده‌اید و کف پاهای‌تان ترک خورده است؟ نگران نباشد زیرا ترک پا یک مشکل []

کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب زوم لایف تنها با رعایت شرایط استفاده از مطالب، امکان‌پذیر است.

سعی در رعایت کپی رایت داشته باشیم ! زوم لایف

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *