دارو برای تقویت حافظه کوتاه مدت

خواص دارویی و گیاهی



باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

وارد اتاقی می‌شوید و فراموش می‌کنید برای چه آمده‌اید.دارو برای تقویت حافظه کوتاه مدت

نمی‌توانید مطلبی را که به تازگی خوانده‌اید به یاد بیاورید.

همسایه‌ی جدیدتان را ملاقات می‌کنید و سپس بلافاصله او را از یاد می‌برید.

اگر جملات بالا حس آشنایی برای شما دارند، ممکن است به درجه‌ای از اختلال در حافظه کوتاه مدت دچار شده باشید.

این نوع فراموشی نه تنها خجالت‌آور است، بلکه می‌تواند با اختلال در کارهای روزمره‌ای مثل آشپزی، رانندگی یا رد شدن از یک خیابان شلوغ، خطرناک هم باشد. به همین دلیل می‌خواهیم در این مقاله چند راه‌کار برای تقویت حافظه کوتاه مدت ارائه کنیم.

برای صحبت درباره‌ی چگونگی تقویت حافظه کوتاه مدت، اول از همه باید بدانیم که این نوع از حافظه چیست و چه تفاوتی با حافظه‌ی فعال یا بلندمدت دارد. البته باید توجه داشت که حتی برخی کارشناسان هم، در مورد تمام اصطلاحات و تعاریف با هم توافق نظر ندارند.

برای اینکه بدانیم اصلا حافظه کوتاه مدت چیست، در ابتدا باید ببینیم که این حافظه در کدام قسمت از فرآیند کاریِ سیستم حافظه‌ی انسان قرار می‌گیرد. روان‌شناسان معتقدند که انسان دارای سیستم حافظه‌ای با سه مرحله‌ی مجزا است: حسی، کوتاه‌مدت و بلندمدت. این سه مرحله در نمودار زیر نشان داده شده‌اند:

 

حافظه‌ی حسی، حافظه‌ای فرّار است که کمتر از نیم ثانیه ماندگاری دارد. این حافظه به شما امکان می‌دهد که یک تصویر، صدا یا سایر حس‌ها را به صورت تقریبا تصویری در خاطر حفظ کنید. این تصاویر فوق‌العاده فرّار، بلافاصله به حافظه کوتاه مدت منتقل می‌شوند.

حافظه کوتاه مدت به عنوان فیلتر و یک مخزن ذخیره‌ی کوتاه‌مدت عمل می‌کند. خاطرات حسی در این حافظه فیلتر شده، سپس یا فراموش می‌شوند و یا در حافظه‌ی بلند‌مدت قرار می‌گیرند.

حافظه‌ی بلندمدت جایی برای ثبت همیشگیِ اطلاعاتی است که ارزشمند تشخیص داده شده‌اند. برخلاف حافظه‌ی حسی و کوتاه‌مدت، حافظه‌ی بلندمدت قادر است مقادیر حدود اطلاعات را برای مدت حدود ذخیره کند.

مقایسه‌ی حافظه با کارکرد یک کامپیوتر، روش خوبی برای توضیح روش کار آن است:

حافظه کوتاه مدت شما مانند RAM عمل کرده و یک فضای کاری برای محاسبات سریع فراهم می‌کند.

حافظه‌ی بلندمدت شما مانند HARD کامپیوترتان است که داده‌ها به صورت دائمی در آن ذخیره می‌شوند.

در نظر داشته باشید که هیچ‌کس اطلاع دقیقی از چگونگی عملکرد مغز انسان ندارد و نظریه‌ی «سه مرحله‌ی حافظه» تنها فرآیندی را توصیف می‌کند که دانشمندان «گمان» می‌کنند روش کاریِ حافظه است. اما از آنجا که دانش ما درباره‌ی کارکرد مغز در سال‌های اخیر به صورت تصاعدی افزایش یافته‌ و هم‌چنان می‌شود، احتمالا در آینده این مدل هم تغییراتی خواهد داشت.

خُب، حالا که با یک تصویر کلی از حافظه کوتاه مدت آشنا شدید،‌ بیایید کمی عمیق‌تر آن را بررسی کنیم.

حافظه کوتاه مدت جایی است که مقادیر کمِ اطلاعات به صورت موقت، معمولا برای ۱۵ تا۳۰ ثانیه در آن ذخیره می‌شوند. تقریبا می‌توان آن را «صفحه‌ی چرک‌نویس» مغز دانست. حافظه کوتاه مدت بیش از آنکه جای مشخصی در مغز داشته باشد، بخشی از فرآیند ذهنی است. شما از این حافظه برای کارهایی مثل حفظ یک شماره‌ی تلفن تا زمانی که بتوانید آن را جایی یادداشت کنید یا در ذهن نگه‌داشتن جمله‌ای که مایلید در مکالمه به زبان بیاورید استفاده می‌کنید. اینها اطلاعاتی هستند که به سرعت ناپدید می‌شوند مگر اینکه اقدامی برای به خاطر سپردن آنها انجام دهید.

حافظه کوتاه مدت نقش فیلتر را هم بازی می‌کند. فیلتری که تصمیم می‌گیرد چه چیزی ارزش به خاطر سپردن را دارد و چه چیزی باید دور انداخته شود. معلوم است که انسان نمی‌خواهد تک‌ تک جزئیات اتفاقاتی که برایش افتاده‌ است را در خاطر نگه دارد. توانایی دور انداختن اطلاعات بی‌فایده، مغزتان را از غرق شدن در افکار محافظت می‌کند.

سال‌ها تصور می‌شد که ما تنها می‌توانیم حدود ۷ قطعه (یا مقدار اندکی) داده در حافظه کوتاه مدت خود نگه‌ داریم. اما پژوهش‌های جدید نشان داده‌اند که عدد واقعی ممکن است از این هم کمتر باشد. احتمال دارد که حافظه کوتاه مدت ما به طور طبیعی در یک زمان مشخص، تنها بتواند ۴ قطعه از اطلاعات را ذخیره کند.

گاهی افراد «از دست دادن حافظه کوتاه مدت» را یک مشکل موقتیِ حافظه می‌دانند. از دست دادن موقت حافظه که می‌تواند در اثر ضربه به سر اتفاق بیفتد در واقع «یادزُدودگی» یده می‌شود و با از دست دادن حافظه کوتاه مدت تفاوت دارد. یادزُدودگی در زندگی واقعی اتفاقی بسیار نادر است اگرچه در داستان‌ها و فیلم‌ها به وفور دیده می‌شود. از دست دادن حافظه کوتاه مدت هیچ‌گونه ارتباطی با مدت ادامه داشتن این اتفاق ندارد بلکه به این نکته بستگی خواهد داشت که کدام قسمت از فرآیند حافظه آسیب دیده است.

شاید شما به دنبال بهبود حافظه‌ی فعال خود باشید. اما «حافظه‌ی فعال» چیست و در کجای این نمودار قرار می‌گیرد؟ حتی متخصصین هم اغلب حافظه‌ی فعال را مترادف با حافظه کوتاه مدت تلقی می‌کنند. برای کسی که با کارکرد مغز سر و کار ندارد اساسا دانستن اینکه این دو یکی هستند، کافی است. مراحل لازم برای بهبود حافظه‌ی فعال، همان مراحلی خواهد بود که برای تقویت حافظه کوتاه مدت طی می‌شود. اما اگر می‌خواهید جزئیات دقیق‌تری بدانید، در اینجا بیان شده است:

حافظه‌ی فعال هم، مانند حافظه کوتاه مدت اطلاعات را به صورت موقت ذخیره می‌کند. اما در عین حال آنها را دسته‌بندی کرده و دست‌کاری می‌کند. حافظه کوتاه مدت زودتر شناخته شد در حالی که حافظه‌ی فعال در دهه‌ی ۱۹۶۰ معرفی و تحت تأثیر ظهور کامپیوتر و مقایسه آن با مغز انسان معرفی شد. امروزه اغلب روان‌شناسان معتقدند که نظریه‌ی حافظه‌ی فعال که از دست‌کاری فعالانه اطلاعات سخن می‌گوید، دقیق‌تر از نظریه‌ی حافظه کوتاه مدت است.

اختلال در حافظه کوتاه مدت می‌تواند آزاردهنده، ناراحت‌کننده و خجالت‌آور باشد و مسلما انسان می‌خواهد جلوی بدتر شدن آن را بگیرد. برای تقویت حافظه کوتاه مدت بیش از یک روش وجود دارد، اما اگر همه‌ی روش‌ها را با هم انجام دهید به بهترین نتیجه خواهید رسید.

در روش اول، توصیه‌هایی برای تقویت حافظه وجود دارد که به شما در حفظ اطلاعات جدید کمک می‌کنند.

چند کار را به طور همزمان انجام ندهید. مغز شما باید کاری را که قرار است به خاطر بسپارد، انتخاب کند. بنابراین، با کم کردن گزینه‌های انتخابی، اجازه ندهید کاری را که شما مایل به انجام آن هستید فیلتر کند.

از حواس‌پرتی اجتناب کنید. حافظه کوتاه مدت چیز شکننده‌ای است. اگر در مسیر رفتن به آشپزخانه موردی وجود داشته باشد که حواس‌ شما را پرت کند فراموش خواهید کرد چرا به آنجا رفته‌اید.

کاملا تمرکز کنید. از فکر کردن به کارهای فردا یا نگرانی در مورد اتفاقات دیروز اجتناب کنید. توانایی شما برای تمرکز بر وضعیت کنونی می‌تواند تا حد زیادی توانایی یادگیری و به خاطر سپردن اطلاعات جدید را بهبود دهد.

بلند بگویید. اگر نکته، یا شماره‌ای هست که می‌خواهید به خاطر بسپارید، آن را چندین بار با صدای بلند یا برای خودتان تکرار کنید. این حرکت ساده به شما کمک خواهد کرد آن را به خاطر بسپارید.

طعمه‌ی حافظه. آیا چیزی هست که برای کار باید یاد بگیرید؟ آیا موضوعی وجود دارد که همسرتان دوست دارد درباره‌ی آن با شما صحبت کند؟ اگر اینطور است، چند نکته‌ی پایه را درباره آن موضوع حفظ کنید. این کار مثل این است که در ذهن‌تان درباره‌ی آن موضوع «پی‌ریزی» کرده باشید. به این ترتیب امکان اینکه مغزتان خاطرات جدید را درباره‌ی آن موضوع به خود جذب کند، خواهد شد.

خرد کنید. اطلاعات را به تکه‌های کوچک‌تر و به یادماندنی‌تر تکه‌تکه کنید. ممکن است به خاطر سپردن شماره ۸۰۳۴۲۷۳۲۸۹ کار ساده‌ای نباشد، اما یادآوری ۳۲۹۸- ۴۲۷- ۸۰۳ آسان‌تر است. به همین دلیل است که شماره‌های ملی، کارت بانکی یا صندوق‌های پستی به تکه‌های کوچک‌تر شکسته شده‌اند.

بنویسید. عمل نوشتن نیازمند تمرکز است و باعث می‌شود راحت‌تر به خاطر بسپارید. در این مورد،‌ نوشتن دستی بهتر از تایپ در وسایل الکترونیکی عمل می‌کند. گویا، حداقل از نظر حافظه، «قلم برتر از صفحه‌کلید آمد پدید!»

قدم بزنید. قدم‌ زدن در طبیعت به بهبود حافظه کوتاه مدت کمک می‌کند. اگر نمی‌توانید بیرون بروید، حتی نگاه کردن به یک منظره طبیعی هم می‌تواند به شما کمک کند.دارو برای تقویت حافظه کوتاه مدت

قهوه بنوشید. کافئین تأثیر مثبتی بر حافظه کوتاه مدت و زمان واکنش آن دارد. اما نباید زیاده‌روی کنید، چون کافئین موجب افزایش سطح استرس نیز می‌شود.

روش دوم برای تقویت حافظه، خیلی هم سریع نتیجه نمی‌دهد. این روش، تغییر سبک زندگی با سلامت مغزی است. تا اینجا دو بار از مثال کامپیوتر استفاده کرده‌ایم، دیگر وقت آن است که به سراغ مثالی از یک اتومبیل برویم.

تصور کنید که هیچ‌وقت روغن موتور را عوض نکرده‌اید، هیچ تعمیراتی روی ماشین انجام نداده‌اید و همیشه باک‌ را با بنزین و گاز ارزان قیمت و معمولی پُر کرده‌اید. انتظار که ندارید این آهن‌پاره زیاد دوام بیاورد،‌ دارید؟!

ما آدم‌ها فکر می‌کنیم مغزمان جاودان است و به این ترتیب با بی‌توجهی، کاری می‌کنیم که در نهایت مغز بیچاره دست از کار بکشد یا دیگر به خوبی همیشه کار نکند. برای اینکه مغز سالمی داشته باشید می‌توانید کارهای زیادی انجام دهید که در اینجا فقط به چند مورد از آنها اشاره می‌کنیم:

آخرین عامل مهمی که می‌تواند ریشه‌ی از دست دادن حافظه باشد بیماری‌های نهفته هستند. برخی از شایع‌ترین مشکلاتی که می‌توانند به از دست دادن حافظه منجر شوند شامل اختلالات تیروئید، فشار خون بالا، درد مزمن عضلات (فیبرومیالژیا)، سرطان، افسردگی و دیابت است. اگر شک دارید که دچار بیماری نهفته‌ای هستید که در کاهش حافظه‌ی‌ شما نقش دارد با پزشک خود صحبت کنید. گاهی راه‌حل، به سادگیِ تغییر یکی از داروهایی که مصرف می‌کنید یا تحت نظر بودن یک بیماری قابل درمان است.

متأسفانه، گاهی داروهای درمانی می‌توانند باعث اختلال در حافظه شوند. در بسیاری از داروها از دست دادن حافظه به عنوان یکی از عوارض جانبی معرفی شده است. داروهای حاوی استاتین (که برای کاهش کلسترول مصرف می‌شوند) و قرص‌های خوا‌ب‌آور دو نمونه از بدترین این داروها هستند.

حافظه کوتاه مدت شما جهت فیلتر کردن و فراموشیِ اطلاعات بی‌اهمیت (که شامل اطلاعاتی است که در روز دریافت می‌کنید) طراحی شده است. بنابراین، اگر فراموش کرده‌اید که دیروز برای صبحانه چه خورده‌اید، احتمالا این اطلاعات هرگز به حافظه‌ی بلندمدت شما وارد نشده است. هر چه باشد، این مسئله آن‌قدرها هم مهم نیست. با این حال، اگر نتوانید چنین چیزی را به خاطر بیاورید احساس غیر عادی بودن به شما دست می‌دهد.

پس چگونه به شما بگوییم، مشکل حافظه‌تان چقدر جدی است؟ بزرگترین ترس مردم درباره‌ی از دست دادن حافظه کوتاه مدت از این جهت است که فکر می‌کنند در حال مبتلا شدن به آلزایمر هستند. اگرچه مواقع اینطور نیست، اما از دست دادن حافظه کوتاه مدت واقعا اولین نشانه از مراحل اولیه آلزایمر است.

اگر اختلال حافظه‌ی شما پیش‌درآمدی بر این بیماری باشد، معمولا از الگوی خاصی پیروی می‌کند. به طور کلی، فردی که در نخستین مراحل بیماری آلزایمر باشد جزئیات اتفاقات روز یا هفته گذشته را به خاطر نمی‌آورد، اما به روشنی جزئیات وقایعی را که در گذشته‌ی دور رخ داده‌اند به یاد دارد. از آنجایی که حافظه کوتاه مدت برای جذب اطلاعات جدید ضروری است، اختلال آن در نهایت توانایی فرد را در تعامل اجتماعی و انجام وظایف عادی مختل می‌کند.

اختلالات گاه‌به‌گاه و اندک حافظه، اغلب اوقات فقط آزاردهنده هستند. اما اگر کم‌حافظگی‌تان شما را ترسانده، موجب نگرانی دیگران شده و یا اگر پیش آمده که چیز بسیار مهمی را فراموش کنید، حتما لازم است که با جدیت به مسئله رسیدگی کنید.

برگرفته از: bebrainfit.com

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

مجموعه بهترین مقالات «چطور» برای داشتن حافظه‌ای قدرتمند و تقویت هوش و قدرت یادگیری

1تومان

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

خودم که مهندس صنایعم (و این خودش یک زندگیه کامله) اما به نوشتن هم علاقه دارم. این اولین باره که در این سطح مقالات تخصصی رو کار میکنم. امیدوارم که برای خواننده ها هم مفید باشه.

خیلی عالی و مفید بود.ضمناً اینچنین مقالاتی که سلیس نوشته می شوند برای همه سطوح سواد سودمند خواهند بود.
برای شما آرزوی موفقیت دارم.

سلام بسیار عالی بود مطالب مفیدی به من آموخت بخصوص زمانی که این مقاله را می خواندم شبکه آموزش سیما مطالب همراه با فیلم مستند از بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) پخش میکرد و من را بیاد چند بار از کودکی تا به حال که به زیارت رفتم انداخت ودر حافظه خود مرور میکردم از همه دست اندارکاران ای سایت خوب تشکر ویژه دارم من ۵۶ سال دارم از مطالب مفیدی که خوانم این مطلب بود موقع اذان است عصر پنجشنبه به مسجد جامع میروم تا شما را دعا کنم ارسنجان فارس ۹۵/۸/۲۰

احسنت به این زلالی و خلوص نیت ?

مقاله‌ی بسیار خوب و پر از اطلاعات کاربردی. کامل خوندم.
امیدوارم به فهرست پربازدیدترین‌های هفته برسه و چند هفته‌ای همون‌جا بمونه تا خیلی‌ها بخونن.

سلام. تشکر میکنم بسیار ?

تقویت حافظه

آیا استفاده ۱۰۰ درصد از مغز امکان‌پذیر است؟

۸ روش برای تقویت حافظه و یادگیری سریع‌تر

راه های تقویت حافظه برای درس خواندن؛ هرچه می‌خوانید را ملکه ذهن‌تان

برای تقویت حافظه چه بخوریم؛ خوراکی‌هایی که معجزه می‌کند

تقویت حافظه با ۱۱‍ روش عالی که هر دانش‌آموز و دانشجویی باید بداند

۵ کلید طراحی تبلیغات آنلاین اثربخش که شما را شگفت‌زده می‌کند

کتاب ۱۹۸۴؛ رمانی بی‌نظیر برای تمام دوران‌ها

افسردگی بعد از ترک سیگار؛ علائم و راه‌های مقابله با آن

مدل جامع مغزی هرمان؛ شما تخیلی فکر می‌کنید یا تحلیلی؟

بهترین کشورها برای راه اندازی کسب و کار در سال ۲۰۱۹

معروف ترین آشپزهای جهان که در حرفه‌ خود بهترین هستند


ارزان ترین کشورهای جهان برای مهاجرت

بهترین فیلم های عاشقانه جهان که شما را در فضایی رمانتیک غرق می‌کنند

زیباترین شهرهای جهان که هر گردشگری را شیفته خود می‌کنند


پردرآمدترین ورزشکاران جهان را بشناسید

بلندترین برج های جهان در کدام کشورها قرار دارند؟

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

استفاده از تکنیک های تقویت حافظه و مصرف خوراکی‌هایی که حافظه را قوی‌تر می‌کنند، ازجمله راه‌هایی هستند که به ما کمک می‌کنند از اختلالات حافظه به دور باشیم و به جنگ فراموشی برویم. از دست دادن حافظه کوتاه مدت به حالتی گفته می‌شود که فرد توانایی یادآوری اتفاقات اخیر را ندارد. در مواقع حافظه بلندمدت سالم می‌ماند. با آنکه اغلب افراد ضعف حافظه کوتاه مدت را به افزایش سن و زوال عقل ربط می‌دهند، عوامل دیگری نیز باعث ایجاد علائم ضعف حافظه می‌شوند، از این رو این بیماری درمان‌های مختلفی دارد. در این مقاله با علل ضعف حافظه کوتاه مدت و راهکارهایی برای داشتن حافظه قوی آشنا می‌شوید.دارو برای تقویت حافظه کوتاه مدت

افرادی که حافظه کوتاه مدت خود را از دست می‌دهند، ممکن است همچنان بتوانند ساز بنوازند،‌ آشنایان و حتی مدرسه‌‌شان را به خاطر داشته باشند، اما نمی‌توانند به یاد بیاورند پنج دقیقه پیش چه می‌کردند.

در برخی موارد آسیب مغز به‌کلی حافظه کوتاه مدت را از بین می‌برد. اغلب این افراد می‌گویند که در بازه‌ی خاصی از زمان «گیر‌ افتاده‌اند»، زیرا به‌سختی می‌توانند خاطره‌ی جدیدی بسازند.

حافظه کوتاه مدت که حافظه‌ی اصلی یا فعال هم یده می‌شود، حافظه‌ای است که در مدت ۳۰ ثانیه تا چند روز تولید می‌شود. از آنجایی‌ که حافظه کوتاه مدت باید در مدت زمان کمتری به خاطر آورده شود، توانایی مغز برای ذخیره‌ی این نوع حافظه محدودتر است.

حافظه کوتاه مدت و حافظه بلندمدت در نقاط متفاوتی از مغز ایجاد می‌شوند. حافظه کوتاه مدت در لوب پیشانی قشر مغز ایجاد می‌شود، درحالی‌که حافظه بلندمدت در هیپوکامپ ایجاد و برای ذخیره‌ی همیشگی، به قسمت‌هایی از مغز منتقل می‌شود که مربوط به زبان و ادراک هستند.

برای فعال نگه‌داشتن حافظه کوتاه مدت، فرایند یادگیری باید دائما تکرار شود و اگر اطلاعات فورا در مغز پردازش و تکرار نشوند، به‌سرعت از خاطر محو می‌شوند. اما در حافظه‌ بلندمدت اطلاعات به‌صورت دائمی ثبت می‌شوند و توانایی فرد برای به‌خاطرآوردن آنها به سرنخ‌های مختلف بستگی دارد.

جالب است بدانید که حافظه‌ کوتاه مدت و بلندمدت بسته به نوع اطلاعات، متفاوت عمل می‌کنند. برای نمونه، حافظه کوتاه مدت معمولا کیفیت‌های فیزیکی تجربه‌ مانند آنچه می‌بینیم، انجام‌ می‌دهیم، می‌چشیم، لمس‌ می‌کنیم و می‌شنویم را ذخیره می‌کند. ذخیره‌ی اطلاعات در حافظه بلندمدت بر اساس کدهای معنایی صورت می‌گیرد. کدهای معنایی شیوه‌ی خاصی از کدگذاری هستند که در آن «معنای» یک کلمه، عبارت، تصویر، یا اتفاق کدگذاری می‌شود نه «صوت» یا «تصویر» آن.

راحت‌ترین راه برای تشخیص ضعف در حافظه کوتاه مدت، «ناتوانی در به‌یادآوردن اتفاقات اخیر» است. بااین‌حال اگر دچار علائم زیر شُدید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

فراموش کردن افراد برای خیلی‌ها پیش می‌آید، بنابراین اگر فقط یکی دوبار افراد را فراموش کردید، نیازی نیست به پزشک مراجعه کنید. اما اگر به‌طور مرتب اسامی را فراموش می‌کنید و نشانه‌های بالا را هم دارید، بهتر است این موضوع را جدی‌تر بررسی کنید.

از دست دادن حافظه کوتاه مدت از عوارض اصلی زوال مغز یا آلزایمر و نوعی ضعف ذهنی است که با افزایش سن رخ می‌دهد. وقتی فردی بر اثر آلزایمر یا زوال عقل حافظه کوتاه مدتش را از دست می‌دهد، ممکن است به‌طور ناگهانی دچار کاهش حافظه یا توجه شود. افراد باید مراقب علائمی مانند کاهش تمرکز و تغییر شخصیت باشند. در ادامه، سایر علل ضعف حافظه کوتاه مدت را بررسی می‌کنیم.

مقدار بیش‌‌ازحدِ کورتیزول (هورمون استرس) به همراه آدرنالین ممکن است بر مهارت‌های شناختی همچون حافظه تأثیر منفی بگذارد و یکی از علل ضعف حافظه کوتاه مدت محسوب شود. افراد بسیاری با کمک روش‌های مدیریت استرس توانسته‌اند میزان استرس را در زندگی‌شان کاهش بدهند.

پرت شدن حواس می‌تواند یکی از علل ضعف حافظه کوتاه مدت باشد. از آنجایی که محرک‌های زیادی در اطراف‌مان وجود دارند و افراد زیادی سعی در جلب توجه‌مان دارند، حواس پرتی و فراموش کردن برخی چیزها (مانند قرار ملاقات) به‌سادگی اتفاق می‌افتد. همچنین اگر درباره‌ی مسئله‌ای خیلی نگران باشیم یا بیش‌ازحد به آن توجه کنیم، امکان فراموش کردن آن وجود دارد.

اگر میانسال یا مُسن هستید، ممکن است اخیرا متوجه شده باشید فراموشکارتر شده‌اید. پس از کامل شدن رشد، مغز دیگر سلول‌های مغزی جدیدی تولید نمی‌کند؛ یعنی به‌جای سلول‌هایی که می‌میرند، هیچ سلول‌ جدیدی جایگزین نمی‌شود و درنتیجه تعداد سلول‌های مغز کاهش می‌یابد. در این حالت فعال بودن و کار کشیدن از حافظه می‌تواند مفید باشد. سیگار کشیدن، رژیم غذایی ناسب و مصرف مشروبات الکلی از عوامل شناخته‌شده‌ای هستند که منجر به ضعف فکری در دوران پیری می‌شوند.

«سندرم کورساکوف»، نوعی زوال مغزی است که ممکن است بر اثر اعتیاد به الکل رخ بدهد. این بیماری ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد و در افراد معتاد به الکل شایع‌تر است.

در موارد حاد، آسیب مغزی ممکن است منجر به مشکلات حافظه شود. عفونت‌ها، تومور‌های مغزی یا ضربه دیدن سر می‌توانند ازجمله علل ضعف حافظه کوتاه مدت باشند.

مصرف برخی از درمان‌ها و داروها هم می‌تواند یکی از علل ضعف حافظه کوتاه مدت باشد. شیمی‌درمانی یکی از روش‌هایی است که ممکن است باعث ایجاد تغییراتی در مغز شود. اگر به‌تازگی استفاده از داروی خاصی را شروع کرده‌اید و متوجه کاهش تمرکز و افزایش فراموشکاری خود شده‌اید، به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.

از آنجایی که مغز عضو بسیار پیچیده‌ای است، شناسایی دقیق علل ضعف حافظه کوتاه مدت در افرادی که علائم ضعف حافظه را دارند، زمان می‌برد. هنگام آزمایش حافظه کوتاه مدت، پزشکان عموما سابقه‌ی پزشکی افراد را بررسی می‌کنند و سؤالات بسیاری می‌پرسند تا حافظه و حالت عمومی ذهنی مراجعان را بررسی کنند. پس از این بررسی، ممکن است نیاز به آزمایش خون باشد تا مشکلات دیگری همچون بیماری تیروئید یا کمبود ویتامین ب۱۲ بررسی شود.

بسته به نتایج آزمون اولیه حافظه کوتاه مدت، ممکن است پزشک معالج پیشنهاد تصویربرداری ام. آر. آی یا سی. تی. اسکن از سر را بدهد یا آنکه بخواهد برای بررسی فعالیت الکتریکی مغز، نوار مغز (EEG) بگیرد. در برخی موارد با روش آنژیوگرافی یا «رنگ‌نگاری مخ»، جریان خون در مغز بررسی می‌شود.

اگر ضعف حافظه کوتاه مدت بر اثر ضربه‌های شدید روحی باشد،‌ فرد به متخصصانی همچون فعالان اجتماعی یا روان‌شناسان معرفی می‌شود.

انسان‌ها عموما یکسان رفتار می‌کنند. وقتی چیزی برای‌مان ارزشمند است، برای به‌دست‌‌آوردنش بسیار تلاش می‌کنیم. مطمئنا همه می‌خواهند حافظه کوتاه مدت خود را حفظ کنند، اما این کار به تلاش نیاز دارد. انتخاب با خودمان است، می‌توانیم به مغز گرانبهایمان بی‌توجه باشیم یا آنکه روش‌های مربوط به تقویت حافظه کوتاه مدت را در دستور کارمان قرار بدهیم. افرادی که حافظه کوتاه مدت آنها دچار مشکل شده است نیز می‌توانند با کمک درمان‌ها و تمرین‌های مربوطه، حافظه‌ی خود را بهبود بدهند. در این قسمت تعدادی تمرین ساده برای حفظ و بهبود حافظه کوتاه مدت معرفی می‌شود.

می‌توانید کلمه، عبارت یا تصویری را به یک شیء مربوط کنید. برای نمونه «هفلش تا، پلنگ و شیش‌ تا» از ترفندهایی است که در مدرسه به ما می‌آموختند تا ضرب هفت در هشت را به خاطر بسپاریم.

چند شیء را روی میز بگذارید و تلاش کنید در مدت ۳۰ ثانیه آنها را به خاطر بسپارید، سپس اشیاء را از روی میز بردارید و در مدت ۳۰ ثانیه اشیائی را که به خاطر می‌آورید، بر روی تکه‌‌ای کاغذ بنویسید. همچنین می‌توانید جدول‌ حل کنید، سودوکو کار کنید یا آنکه مطالب عمومی بخوانید.

وسایل روزمره همچون سوئیچ خودرو را در مکان مشخصی بگذارید، همیشه کارها را با ترتیب یکسانی انجام بدهید، اطلاعات موردنظرتان را بنویسید، از زنگ هشدار برای یادآوری کارها استفاده کنید، دفتر یادداشتی تهیه و کارهای روزانه‌تان را در آن یادداشت کنید تا آنها را به یاد داشته باشید.

قطعه‌قطعه کردن یعنی اطلاعات را به قسمت‌های کوچک‌تری تقسیم کنید تا به‌یادآوردن‌شان ساده‌تر شود. مثالی خوب از این روش، یادآوری شماره تلفن است؛ معمولا شماره‌ها به‌صورت ۴۵-۳۷۴-۲۳۴ گفته می‌شود نه ۲۳۴۳۷۴۴۵، برای شماره‌های ضروری و کدپستی‌ هم می‌توان از این روش استفاده کرد.

انجام همزمان چند کار برای مغز ضرر دارد. هربار فقط یک کار انجام بدهید تا حواس‌تان پرت نشود.

به فردا و دیروز فکر نکنید. در زمان حال زندگی کنید و بر کاری که انجام می‌دهید، متمرکز شوید.

اگر اسامی و اطلاعات را با صدای بلند برای خودتان یا دیگران تکرار کنید، راحت‌تر آنها را به خاطر می‌آورید.

پیاده روی آرامش‌بخش و دیدن مناظر طبیعی می‌تواند باعث بهبود حافظه شود. تجربه‌ی افراد بسیاری که دچار نقص در حافظه کوتاه مدت شده‌اند، این موضوع را تأیید می‌کند.

زندگی سالم و مفید برای مغز، به معنی داشتن خواب راحت و خوب شبانه، حذف استرس و کربوهیدرات های ساده و همچنین وعده‌های غذایی متعادل است.

مدیتیشن منظم باعث کاهش استرس و بهبود خواب می‌شود و به مغز کمک می‌کند هربار بر روی یک چیز تمرکز کند.

وقتی برای بهبود عملکرد حافظه کوتاه مدت خود تلاش می‌کنید، ابتدا لازم است بدانید که علت ضعف حافظه کوتاه مدت شما چه بوده است؟ دانستن این موضوع کمک می‌کند تمرین مناسب خودتان را پیدا کنید.

از دست دادن حافظه کوتاه مدت در افرادی که تجربه‌های پُراسترسی همچون مرگ معشوق یا از دست دادن شغل را پشت سر گذاشته‌اند شایع است. اغلب اوقات این نوع کاهش حافظه سریع بهبود می‌یابد، اما در برخی موارد بیمار به درمان یا تمرین‌های مغزی نیاز دارد. اگر فکر می‌کنید کاهش حافظه شما یا نزدیکان‌تان به‌علت شرایط پزشکی است، به پزشک مراجعه کنید. در بسیاری از موارد راه‌حل آن تغییر داروهای مصرفی است. همچنین ممکن است کاهش حافظه بر اثر بیماری‌های قابل درمان باشد. توجه کنید مشکلات حافظه هرچه زودتر شناسایی شوند، احتمال جلوگیری از آسیب دائمی به حافظه است.

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39) دارو برای تقویت حافظه کوتاه مدت

مجموعه بهترین مقالات «چطور» برای داشتن حافظه‌ای قدرتمند و تقویت هوش و قدرت یادگیری

1تومان

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

سلام : مطالب بسیار عالی و جالب و کاربردی بود .باتشکر کاش می شد در کنار هرمورد مثال های ملموس تر ، بود و تجارب افراد در خصوص آورده می شد .

“بااین‌حال اگر دچار علائم زیر شُدید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.به چه دکتری باید مراجعی کم؟تقریبا این علائم رو دارم
لطفا به م ارسال کنین،ممنون میشم

سلام
در ابتدا بد نیست با یه پزشک عمومی مشورت کنید. در صورتی که لازم باشه، ایشون شما رو به متخصص مغز و اعصاب معرفی خواهند کرد.
با آرزوی سلامتی برای شما

This topic was perfect

تقویت حافظه

چند روش ساده برای تقویت حافظه کوتاه مدت

راه های تقویت حافظه برای درس خواندن؛ هرچه می‌خوانید را ملکه ذهن‌تان

۸ روش برای تقویت حافظه و یادگیری سریع‌تر

برای تقویت حافظه چه بخوریم؛ خوراکی‌هایی که معجزه می‌کند

تقویت حافظه با ۱۱‍ روش عالی که هر دانش‌آموز و دانشجویی باید بداند

۵ کلید طراحی تبلیغات آنلاین اثربخش که شما را شگفت‌زده می‌کند

کتاب ۱۹۸۴؛ رمانی بی‌نظیر برای تمام دوران‌ها

افسردگی بعد از ترک سیگار؛ علائم و راه‌های مقابله با آن

مدل جامع مغزی هرمان؛ شما تخیلی فکر می‌کنید یا تحلیلی؟

بهترین کشورها برای راه اندازی کسب و کار در سال ۲۰۱۹

عجیب ترین خانه های دنیا که شما را بهت‌زده می‌کنند

گران ترین تصادف های دنیا؛ ۱۰ خودروی لوکس که در چند لحظه از بین رفتند

زیباترین سواحل دنیا و جذابیت‌های فوق تصور آنها


پردرآمدترین ورزشکاران جهان را بشناسید

زیباترین شهرهای جهان که هر گردشگری را شیفته خود می‌کنند

به گزارش روز سه شنبه گروه علمی ایرنا از پایگاه اینترنتی وایرد (wired)، اکنون افرادی که حافظه خود را از دست داده اند با این کشف پزشکان مبنی بر اینکه متیلین بلو سبب تقویت بخش هایی از مغز می شود که مسئول ذخیره و پردازش حافظه است، یک گام به درمان نزدیک می شوند.براساس این تحقیق، مصرف فقط یک دوز متیلین بلو، سبب افزایش واکنشی بر اساس ام.آر.ای در مناطقی از مغز می شود که حافظه کوتاه مدت و توجه را کنترل می کند.ازمتیلین بلو برای درمان متهموگلوبینمی استفاده می شود؛ متهموگلوبینمی یک اختلال خونی است که در آن اکسیژن بطور موثری در بافت آزاد نمی شود.مطالعات بر روی حیوانات نشان داده اند که مصرف یک دوز متیلین بلو موجب تقویت حافظه زمینه ای طولانی مدت می شود.تیموتی دوانگ از دانشگاه تگزاس و نویسنده این مطالعه گفت: با وجود اینکه تاثیرات متیلین بلو بر تقویت حافظه دهه 197 در جوندگان مشخص شد، اما تغییران اساسی عصبی در مغز که مسئول تقویت حافظه هستند و تاثیرات متیلین بلو برحافظه کوتاه مدت و وظایف مرتبط با توجه مورد بررسی قرار نگرفته بود.وی افزود: گروه محققان ما در دانشگاه تگزاس تصمیم گرفتند که اولین مطالعه در رابطه با اثرات متیلین بلو بر روی انسان ها را انجام دهند.محققان این مطالعه را با بررسی 26 داوطلب سالم 22 و 62 ساله آغاز کردند؛ محققان این افراد را به دو گروه تقسیم کردند و به یک گروه یک دوز کم متیلین بلو و به گروه دیگر دارونما دادند.محققان سپس این افراد را یک ساعت بعد از مصرف این دارو تحت تصویربرداری ام.آر.آی کاربردی قرار دادند.نتایج این مطالعه نشان داد که متیلین بلو باعث افزایش واکنش منطقه ای از مغز شد که به قشر منزوی دو طرفه معروف است. این منطقه در قسمت عمیق مغز قرار دارد و با واکنش های احساسی در ارتباط است.علاوه بر این، متیلن بلو با افزایش 7 درصدی در پاسخ های صحیح در طول بازیابی حافظه در ارتباط بود.این یافته ها نشان می دهد که میتیلن بلو می تواند برخی شبکه های مغزی مرتبط با توجه مستمر و حافظه کوتاه مدت را تنظیم کند. به گفته محققان، این مطالعه قطعا پایه ای برای آزمایش های آتی متیلن بلو در سالخوردگی سالم، اختلال شناختی، زوال عقل و دیگر وضعیت هایی خواهد بود که ممکن است از تقویت حافظه حاصله از مصرف دارو منفعت ببرند.نتایج این مطالعه در مجله Radiology منتشر شده است.علمی**238**144

علمی آموزشی

متیلین بلو

مغز

ارتباط با سردبیر newsroom@irna.ir

دارو برای تقویت حافظه کوتاه مدت

تماس بی واسطه با مسئولین

بالای صفحه

خبر گزاری جمهوری اسلامی       پست الکترونیک : irna@irna.ir

© کلیه حقوق این سایت متعلق به خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *