دارو برای تسکین درد قلب

خواص دارویی و گیاهی

نبض ما مرجع پزشکی و سلامت – دانستنیهای سلامت و مشاوره پزشکی

نبض ما – درد قلبی اغلب حین فعالیت فیزیکی ایجاد می شود و با استراحت کاهش می یابد. این درد ممکن است به فک تحتانی یا بالای شکم نیز انتشار پیدا کند. درد قلبی ممکن است بعد از غذاخوردن، در هوای سرد یا حین استرس های جسمی و روحی ایجاد یا تشدید شود. توجه داشته باشید اغب دردهای قلبی پس از استراحت بهتر و یا برطرف می شود و این نکته گاهی باعث نادیده گرفتن درد قلبی و عدم پیگیری به موقع می شود.

درد قلبی تیرکشنده، سوزشی یا انقباضی ممکن است منشا غیر قلبی داشته باشد اما توجه داشته باشید هر درد در ناحیه بین فک تحتانی تا بالای شکم که با فعالیت ایجاد یا بدتر شود، در یک فرد بالای ۴۰ سال حتما نیاز به بررسی دارد.

درد قلبی که معمولا یکی دو ثانیه طول کشیده و قلب یک لحظه تیر می کشد و بلافاصله تمام می ‌شود، معمولا حمله قلبی نیستند. حملات بیمار به طور مکرر بروز کرده و باعث می شود که بیمار برای بررسی نیمه‌های شب به اورژانس مراجعه کند.

اگر چنین دردی ناشی از تیر کشیدن یا سوزش قلب یک حد و مرز قابل پیش ‌بینی داشته باشد، به آن آنژین پایدار می‌ گویند و به بیان دیگر، آنژین پایدار به این معنا است که شما خودتان بدانید که وقتی میزان فعالیت روزانه‌ تان از یک حد مشخصی شود، به درد قفسه سینه مبتلا می ‌شوید و این درد ممکن است چند بار تکرار شود.

شخصی که به آنژین ناپایدار دچار می ‌شود، باید فورا در بخش اورژانس، مورد بررسی پزشکی قرار گیرد به خصوص اگر در خواب یا درحال استراحت به درد یا حمله قلبی دچار شود.

یکی از مواردی که باعث سردرگمی در تشخیص و تعیین تکلیف بیمارانی می شود که دچار تیر کشیدن قلب هستند، هم‌خوان نبودن مابین علائم و نشانه‌های بیمار با آنچه در نوار قلب یا آنژیوگرافی یا دیگر آزمایشات است.

درد قفسه سینه و تیر کشیدن قلب همراه با تنگی نفس، تعریق سرد و سرگیجه از نشانه‌های کمبود خون‌رسانی به قلب است.

مشکل زمانی است که بیمار برای بررسی به متخصص قلب برای تست ورزش یا آنژیوگرافی ارجاع می‌شود و نتیجه تست‌های وی منفی است.

بسیاری از بیماران قلبی دچار تنگی گذرا در عروق قلب می‌شود که می‌تواند ناشی از استرس و هیجان، فعالیت و علل دیگر باشد، اما به محض رفع عامل مولد، رگ قلبی به حال طبیعی برگشته و تمامی علایم بیمار رفع می‌شود. این بیماران گاهی دارای نوار قلبی کاملا طبیعی هستند.

درد قلبی در هنگام فعالیت، پس از غذا خوردن، در هنگام استرس های فیزیکی مثل گرما و سرمای شدید و استرس های روحی می شود. توصیه می شود از فعالیت های فیزیکی و ورزش های سنگین اجتناب کرده و یک فعالیت فیزیکی سبک ( مثل پیاده روی) و مرتب داشته باشید. پس از غذا خوردن استراحت کنید و از مصرف غذاهای سنگین و چرب پرهیز کرده و سعی کنید دفعات غذا خوردن خود را زیاد و حجم آن را کم کنید.

از فعالیت های فیزیکی سنگین مثل هل دادن و بلند کردن اشیا سنگین، بالا رفتن از سراشیبی و پله و ورزش های سنگین اجتناب کنید.

کشف و کنترل عوامل خطر، تشخیص زودهنگام، درمان به موقع، مصرف منظم و مرتب داروها و مراجعات دوره ای مرتب به پزشک معالج شش کلید موثر برای کاهش عوارض ناشی از ابتلا به بیماری های قلبی می باشد.

تقریبا بیش از ۹۰ درصد دردهای سینه در افراد کمتر از ۳۵ سال، دردی غیرقلبی است و ۱۰ درصد ناشی از مشکلات قلبی است. در این حالت بیشترین مورد غیرکرونری (عروق قلبی) است که ممکن است بیماری دریچه‌ای یا درد عضلات بین دنده ای مطرح باشد.

اکثر دردهای قلبی در افراد کمتر از ۳۵ سال، ارتباطی با گرفتگی رگ‌های قلبی ندارد، درد قفسه سینه و درد قلبی در این سنین ممکن است به علت بیماری مادرزادی قلبی یا پرولاپس (افتادگی) ساده دریچه قلب باشد.

قوی شدن عضلات سینه در پسرها و انجام ورزش‌هایی مانند وزنه برداری، بسکتبال و یا سایر ورزش‌های دستی و بدنسازی به شکل حرفه‌ای می‌تواند عامل ایجاد درد قفسه سینه باشد.

اغلب دردهای قفسه سینه در سنین ۱۰ تا ۱۵ سالگی، ناشی از رشد عضلانی مربوط به این سنین است که مسئله مهمی نیست.

درد در زنان جوان ۲۰ تا ۲۵ ساله، اغلب یه علت افتادگی ساده دریچه میترال قلب است، درد ایجاد شده ناشی از کشش این دریچه است، در بعضی موارد نیز درد به دوران بلوغ مربوط می شود و اهمیت چندانی ندارد. در صورتی که افراد کمتر از ۳۵ سال هر روز( به صورت متناوب) و یا مداوم و پیوسته احساس درد کنند، باید حتما به پزشک مراجعه کنند.

در سنین کمتر از ۳۵ سال پزشک متخصص با انجام یک معاینه ساده و نهایتا گرفتن یک نوار قلبی توضیحات کافی را به بیمار ارایه می دهد و نیازی به انجام سایر اقدامات تشخیصی وجود ندارد، ولی در سنین بالای ۳۵ سال باید موضوع جدی گرفته شود و پیگیری‌های لازم با صلاحید پزشک در اسرع وقت انجام شود.

برخی افراد به محض اینکه دست چپشان درد می‌گیرد، گمان می‌کنند که درد دست چپ و بیماری قلبی در ارتباط هستند.

هر چند که این هم یکی از دلایل درد دست چپ است، اما این درد، چه به صورت درد یک طرفه (که تنها یک دست را درگیر می‌کند) و چه به شکل درد دو طرفه (که هر دو دست را درگیر می‌کند) می‌تواند ناشی از عوامل دیگری نیز باشد.

همچنین در دست چپ می‌تواند یک عارضه حاد یا مزمن باشد. در برخی افراد، درد مقطعی است، و در برخی دیگر این درد پیشرونده و ناتوان کننده است. هر کسی ممکن است دچار درد دست چپ شود، با این حال این مشکل در بین زنانِ حدوداً چهل ساله شایع‌تر است.

این درد در برخی افراد ملایم و مبهم است، در حالیکه برخی دیگر از افراد نوع برق‌آسا و شدید آن را تجربه می‌کنند. درد می‌تواند هر بخشی از دست و یا کل آن را، از نوک انگشتان گرفته تا شانه، درگیر کند.

روش های تشخیص تاکی کاردی و انواع آن

درمان خانگی واریس پا و تخمدان

آیا تاکی کاردی خطرناک است؟

مراحل برداشتن رگ های واریسی در اتاق عمل

ممکن است شما چندین انتخاب برای درمان آنژین شما داشته باشید: آنژیوپلاستی و گذاشتن stent، داروها یا تغییرات سبک زندگی، مزایا و معایب هر درمانی را پیدا کنید. پزشک شما میگوید در قفسه سینه شما (آنژین) بر اثر انسداد در شریانهای قلبتان ایجاد شده و لازم است که مراقب این انسدادها باشید انتخاب های شما چیست؟

در طی آنژیوپلاستی پزشک شما از طریق یک لوله تو خالی که در شریان ران و یا مچ شما قرار داده شده است، یک بالن کوچک را وارد شریان باریک شده میکند. پزشک بالن را پر کرده تا شریان باز شود و ممکن است یک داربست (stent) کوچک فلزی را برای باز نگه داشتن شریان وارد کنند بعضی stentها آغشته به دارو نیستند و اصطلاحا عریان یده میشوند و برخی در سطح خود دارو دارند که بتدریج آزاد میشود (stentها آزاد کننده دارو).

آنژیوپلاستی و گذاشتن stent خطراتی دارد. این (خطرات) شامل خطر تنگی مجدد پس از کاشتن (گذاشتن) یک stent، خطر شکل گیری لخته خون در stent، همچنین خطراندک حمله قلبی، سکته یا خونریزی تهدید کننده زندگی در ضمن یا پس از آنژیوپلاستی است.

باید در نظر داشته باشید که حتی اگر یک stent گذاشته شده داشته باشید، احتمالاً برای بقیه زندگیتان نیازمند مصرف آسپرین خواهید بود. همچنین ممکن است نیازمند داروهای اضافی برای جلوگیری از تشکیل لخته خون باشید.

احتمالاً حداقل برای بک روز جهت کنترول علایم حیای در بیمارستان بستری خواهید بود ومعمولاً بعد از آنژیوپلاستی میتوانید به کار یا روال عادی خود برگردید.

بسیاری از پزشکان آنژیوپلاستی با گذاشتن stent را به عنوان انتخاب اول درمان آنژین برای شریانهای مسدود و آنژین پایدار مزمن توصیه میکنند. بعضی دلایلی که ممکن است (روش) یک انتخاب خوب درمانی در نظر گرفته شود این است که از جراحی قلب باز کم تهاجمتر است و معمولاً نتایج خوبی دارد.

اگر آنژین پایدار دارید، ممکن است فقط با داروها و تغییرات سبک زندگی آن را درمان کنید و ممکن است نیاز به آنژیوپلاستی با گذاشتن stent نداشته باشید. چندین دارو میتواند علائم آنژین را بهبود بخشد.

آسپرین شانس لخته شدن خون را کاهش میدهد و جریان خون در شریانهای باریک شده قلب را تسهیل میکند. جلوگیری از ایجاد لخته شدن خون ممکن است خطر حمله قلبی را کاهش دهد.

نیتراتها در درمان آنژین مزمن و ناپایدار استفاده میشوند. نیتراتها عروق خونیتان را شل و متسع میکند تا اجازه دهد خون بیشتری به سمت عضلاتتان جریان یابد.

از این داروها برای پیشگیری از درد قلبی پیش از فعالیت فیزیکی نیز استفاده میشود. رایجترین شکل مورد استفاده نیترات برای درمان آنژین، قرصهای زیر زبانی نیتروگلیسیرین است که استفاده میشود.

بخشی از همه درمان ها علیرغم اینکه شما چه درمان آنژینی را انتخاب میکنید، پزشکتان به شما توصیه خواهد کرد که تغییرات سبک زندگی سالم را ایجاد کنید.

چون بیماری قلبی اغلب دلیل اساسی اکثر شکلهای آنژین است، شما میتوانید با کار کردن بر کاهش فاکتورهای خطر بیماری قلب و ایجاد تغییرات سبک زندگی سالم آنژین را کاهش داده یا از آن جلوگیری کنید.

این فاکتورهای خطر ممکن است شامل: سیگار کشیدن باشد به شما توصیه میشود اگر سیگار میکشید آن را متوقف کنید (ترک کنید).

غذای سالم با مقدار محدود چربی اشباع، چربی ترانس و نمک بخورید. شامل انواعی از میوه ها و سبزیجات، همه حبوبات، گوشتهای بدون چربی و محصولات لبنی کم چرب در رژیم غذایی توصیه می شود.

اعداد کلسترولتان را بدانید و از پزشک بپرسید که آیا آنها را به حد توصیه شده بهینه کرده اید؟

درباره شروع یک بره ورزشی ایمن با پزشکتان صحبت کنید چون اغلب آنژین با فعالیت ادامه می یابد، پیاده روی آهسته و وقفه های استراحت میتواند برایتان مفید باشد.

اگر اضافه وزن دارید، درباره انتخابهای کاهش وزن با پزشکتان صحبت کنید.

گردآوری-نبض ما

درد قفسه سینه چه زمانی علامت حمله قلبی است

بیماران قلبی به این دلایل رانندگی نکنند

اکوی قلب فوتبالیست ها در ایفمارک +ویدئو

دست های همسرتان را در خواستگاری ببینید؟!

بررسی تازه‌های قلب با حضور متخصصین قلب ایران و جهان

عوارض و علل گذاشتن باطری قلب +ویدئو

دکتر سلام

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

۸ مکمل برای افزایش سطح تستوسترون

علل و درمان کمردرد در زنان

اکوکاردیوگرافی (اکوی قلبی) چیست؟

با انواع درد آشنا شوید

ویدیو های سلامت

کاشت مو به روش sut + فیلم کاشت مو

چگونه خاطرات بد را از ذهنمان پاک کنیم؟/ویدئو

پس از مرگ، برای بدن چه اتفاقی می افتد؟ + ویدیو

پزشکی را با چی عوض می کنی+ فیلم

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

مطالب پیشنهادی

بهترین بره رژیم لاغری برای کاهش وزن

عمل لابیاپلاستی برای این زنان ممنوع است!

لیزر موهای زائد چه عوارضی دارد؟

هزینه اصلاح طرح لبخند چقدر است ؟

گردشگری سلامت یا توریسم درمانی چیست؟

آنچه را که باید درباره کاربرد اسکن استخوان بدانید

هزینه آزمایش ایدز چقدر است؟

چه زمانی تست پاپ اسمیر انجام شود؟

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

کاشت مو به روش sut + فیلم کاشت مو

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

نبض ما، پایگاه اینترنتی نشاط و سلامتی و دارای مجوز فعالیت است که تیم تولید کننده محتوای آن از پزشکان متخصص، اعضای هیئت علمی و اساتید دانشگاه، خبرنگاران و مترجمین و مشاورین مجرب تشکیل شده است .

نبض ما با ارائه جدیدترین مطالب علمی و کاربردی و با هدف بالا بردن سطح آگاهی و اطلاعات عامه مردم در حوزه پزشکی با هدف ارتقای سطح فرهنگ سلامت عمومی و بهبود سبک زندگی فارسی زبانان، می کوشد تا در جهت تندرستی، زیبایی، تغذیه سالم، تناسب اندام، مسائل مربوط به بهداشت مردان و زنان و مادر و نوزاد، مشاوره پزشکی، روان درمانی، بهداشت جنسی و زناشویی و سایر اطلاعات مفید در رابطه با سلامتی ، مخاطب را با ارائه مطالب صحیح و بروز رسانی شده یاری و راهنمایی نماید. لذا مطالب ارائه شده در سایت به هیچ عنوان جایگزین پزشک و تشخیص و تجویز آن نیست.

آبا می دانید ترنس چیست ؟ آیا ترنس همان تراجنسی است؟ تا چه حد با ترنسکشوال (Transsexual)، آشنایی دارید؟ تفاوت بین ترنسکشوال را با همجنسگرایی می دانید یا شما هم فکر می کنید این دو مسئله، یکی هستند؟ جالب است بدانید که ترنس ها در چه شرایطی زندگی می کنند  و روحیات آنها چگونه است. در این مقاله از دکتر سلام می خواهیم به بررسی ترنس ، انواع آن ، درمان هورمونی آن و شرایط لازم برای انجام عمل جراحی تغییر جنسیت بپردازیم. اگر می

این زائده گوشتی نرم که بر روی اندام تناسلی ظاهر می شود، زگیل تناسلی خفیف دارد. یک عفونت منتقله از راه جنسی ( STI ) ناشی از ویروس پاپیلوم انسانی یا همان HPV می باشد که این روزها زیاد به گوش تان خورده است. زگیل تناسلی خفیف ممکن است باعث درد، ناراحتی و خارش شود. زگیل تناسلی خفیف چیست؟ زگیل های تناسلی به خصوص برای زنان بسیار خطرناک هستند چرا که برخی انواع اچ پی وی می توانند باعث ایجاد سرطان واژن و سرطان

در چند وقت اخیر در شبکه های اجتماعی اینفلوئنسرهای آرایشی و بهداشتی مژه هایی را تحت عنوان مژه مگنتی یا مژه مغناطیسی یا حتی مژه آهنربایی معرفی کرده اند. در این پست قصد داریم ببینیم که مژه های مگنتی که افرادی مثل صدف بیوتی یا هدی بیوتی به شدت این روزها در حال معرفی اونها هستن، دقیقا چی هستن و چه کاربردی دارند. مژه مگنتی (مژه مغناطیسی) چیست؟ یکی از مشکلات مژه های مصنوعی استفاده نسبتا دشوار و برخی عوارض اونهاست. مژه های برای

کچلی ریش نوعی بیماری قارچی پوست است که باعث ریزش قسمتی ار موهای صورت می شود.این عفونت به دو صورت عمیق و سطحی ممکن است رخ دهد،در این مقاله دکتر سلام شما را روش درمان گچلی ریش آشنا می کند.

با سلام واحترام و عرض خیر مقدم به شما همشهری عزیز و تشکر فراوان از اینکه به ما، پرسنل این مرکز، افتخار داده و خدمات این کلینیک را انتخاب کرده اید. هدف ما رضایتمندی تمام شهروندان مراجعه کننده به این مرکز می باشد. از آنجا که شما شایسته بهترین خدمات می باشید، بر آن شدیم تا خدمات ارتقا سلامت و پیشگیری از بیماری را ارائه دهیم. هدف اولیه در طب پیشگیری، ممانعت از بروز بیماری است. غربالگری عوامل خطر بروز بیماری ها و ارائه توصیه

آیا به دنبال فعالیت ها و سرگرمی هایی برای نوزاد 6 ماهه خود هستید؟ نوزاد 6 ماهه در سنی قرار دارد که دوست دارد والدین با او زیاد بازی کنند.

در مورد بی خوابی چقدر اطلاعات دارید؟ آیا می دانید افرادی که بره خواب منظم و مناسبی ندارند، همیشه احساس کم انرژی داشتن می کنند و احساس می

سوزش ادرار یا دیزوری، اصطلاحی برای تشخیص درد در هنگام دفع ادرار می باشد. با اینکه این حالت در زنان است، اما مردان و زنان در هر

آیا می دانید بهترین راهکار برای آب کردن شکم چیست؟ چگونه میتوان چاقی شکم را کاهش داد؟ داشتن بره غذایی با مواد بدون کالری، آخرین بره کاهش وزن

کالری ها، انرژی را که بدن شما در طول استراحت، فعالیت بدنی و هضم مصرف می کند، فراهم می کند. در حالی که هیچ شواهدی برای حمایت از

از جمله پرخطرترین و پرمسئله ترین دوران بارداری، سه ماهه سوم بارداری می باشد. اکثر زنان باردار در این دوران دچار درد و بی

بارداری از لحاظ فیزیکی و احساسی در شما تغییراتی را به وجود می آورد. برخی از این تغییرات خوشایند هستند و برخی دیگر نیستند.

آش اسفناج با گشنیز، برای سردردهایی كه ناشی از سوء هاضمه و اختلال دستگاه گوارشی است، مفید می باشد.

نوشیدن نوشابه ‌درهنگام تشنگی یک اشتباه برای جبران آب از دست رفته بدن است زیرا آسیب فراوانی به کلیه‌ها وارد می‌کند و به مرور از کار افتادگی کلیه‌ها می شود.

یک چرت 2 دقیقه ای برای بدن لازم است.
خواب کوتاه نیمروزی علاوه‌ بر کاهش استرس و افزایش شادابی در فرد، احتمال مرگ و میرناشی ازسکته قلبی را کاهش میدهد.

روزانه 3 دقیقه داخل وان حمام با محلول سرکه سیب و اب وارم بنشینید.
برای درمان مشکلات زنانه مفید است.

جالب است بدانید جنین در داخل رحم مادر نسبت به نور محیط واکنش دارد، همچنین مزه غذاها را نیز احساس می‌کند و همراه با مادر نگران می‌شود

بهترین ورزش برای شما کدام است؟ همان که آن را انجام خواهید داد. برای تحریک شدن و به مبارزه طلبیدن، چیزی جدید را امتحان

یکی از مهمترین و قدرتمندترین عضلات بدن،عضله های قسمت چهار سر ران هستند که نقش باز و بسته کردن زانو را نیز دارند،در این

Publisher – متخصص قلب و عروق

بسیاری از دردهای قفسه سینه که بر حسب تصور افراد،  به دلیل مشکلات قلبی اتفاق می افتند، درنتیجه ی مشکلات گوارشی از قبیل گاز و گرفتگی عضلات معده و همچنین اضطراب است. شناخت تفاوت میان دردهای خوش خیم و مشکلات جدی، کار چندان آسانی نیست.

در صورت مشاهده موارد زیر، فرد باید تحت مراقبت پزشکی قرار بگیرد:

در هنگام بروز دردهای قلبی، کارهای مختلفی را می توان برای تسکین آن در منزل انجام داد و باعث پیشگیری از بروز مجدد آن شد.

درمان های خانگی که در ادامه معرفی می‌شوند را تنها در صورتی می‌توان به کاربرد که، درد قفسه سینه توسط پزشک بررسی شده باشد و مشخص شده باشد که درد در نتیجه عوامل جدی مانند حملات قلبی نیست. علاوه بر این راه های درمانی ذیل برای افراد مبتلا به آنژین توصیه نمی‌شود و این افراد باید طبق دستورات پزشک عمل نمایند.

خوردن چند دانه بادام یا نوشیدن یک لیوان شیر بادام در صورتی که ریفلاکس اسید معده عامل دردهای سینه باشد، بسیار مؤثر است. در مورد این امر هیچ دلیل علمی وجود ندارد، ولی شواهد تجربی بسیاری برای نشان دادن تأثیر آن در تخفیف دردهای سینه وجود دارد.

نکته ای که همواره باید به خاطر داشت میزان چربی بالا بادام است، که خود می‌تواند موجب ریفلاکس اسید معده شود. از این رو در واقعی بادام باعث تشدید درد می‌شود.

علی رقم این موارد نیز برخی تحقیقات در این زمینه حاکی از آن است که مصرف بادام می‌تواند باعث پیشگیری از بیماری های قلبی شود. اگرچه مصرف بادام باعث توقف سریع درد نمی‌شود، اما می‌توان گفت که مصرف آن تأثیر بسزایی بر سلامت کلی قلب دارد.

یکی از دلایل اصلی دردهای قفسه سینه، گرفتگی عضلات این ناحیه است. دردهای قفسه سینه ناشی از گرفتگی عضلات، می‌تواند به دلیل ورزش، فعالیت و آسیب به این ناحیه باشد. سرد کردن این ناحیه توسط کیسه یخ در مورد هرکدام از موارد بالا، روشی بسیار مؤثر برای کاهش ورم و درد است.

نوشیدنی های داغ علاوه بر کمک به هضم غذا، می‌توانند باعث تخفیف دردهای ناشی از نفخ و ورم معده شوند.

افزودن جوش شیرین به آب گرم یا سرد یکی دیگر از راه های تخفیف درد قفسه سینه است. محلول قلیایی جوش شیرین باعث کاهش اسید معده می‌شود. از این رو در صورتی که درد ناشی از اسیدی بودن معده باشد، این محلول قلیایی بسیار مؤثر است.

بر اساس مطالعات انجام شده، علی رقم تأثیر مثبت جوش شیرین بر سوزش معده، این ماده برای سلامت کلی قلب بسیار مضر است.

سیر علاج دردهای قفسه سینه است. شما می‌توانید میخک و دو حبه سیر خرد شده را با یک لیوان شیر گرم مخلوط کرده و مصرف نمایید. تحقیقات نشان می دهند سیر در درمان بیماری های قلبی و کاهش رسوب در داخل عروق نقش موثری دارد.

برخی افراد ممکن است برای تسکین دردهای قفسه سینه، آسپرین مصرف می‌کنند. اما باید توجه داشت مصرف آسپرین تنها در مورد دردهای بسیار خفیف می‌تواند مؤثر باشد. همچنین بر اساس تحقیقات، مصرف مداوم آسپرین در دوز پایین می‌تواند مانع حملات قلبی شود.

زنجبیل به دلیل داشتن خواص ضد التهابی بسیار مفید است. علاوه بر این بر اساس تحقیقات، زنجبیل باعث تسکین ناراحتی های معده و جلوگیری از استفراغ می‌شود.

زردچوبه نیز همانند زنجبیل به دلیل داشتن خواص ضد التهابی باعث تسکین دردهای قفسه سینه می‌شود. نوشیدن یک فنجان شیر گرم به همراه یک قاشق چای‌خوری زردچوبه قبل از خواب موجب تخفیف درد در ناحیه قفسه سینه می‌شود.

مصرف مداوم ترکیب شیر و زردچوبه در دراز مدت باعث جلوگیری از بیماری های قلبی می‌گردد. علاوه بر این ادویه جات سبب کاهش میزان کلسترول بالا نیز می‌شوند.

مطلب مرتبط: برای کاهش کلسترول بالا چی بخوریم؟

دراز کشیدن در هنگام درد در قفسه سینه و بالا آوردن سر توسط بالش می‌تواند موجب تخفیف درد شود. بر خلاف این مورد، در صورتی که درد ناشی از ریفلاکس معده باشد، ایستادن باعث تسکین درد می‌گردد.

 

دکتر سعید یزدانخواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

پست قبلی

افتادگی دریچه میترال از علائم تا روش های درمانی آن

پست بعدی

اسپاسم عروق کرونری قلب (علائم، علل، تشخیص، درمان)

آیا درد بعد از استنت گذاری طبیعی است؟

فشار خون بالا در بارداری چگونه کنترل و درمان می شود؟

داروی سوتالول را بهتر بشناسید.

درمان آریتمی بطنی با آمیودارون

جدیدترین مقالات


بای پس قلب چگونه انجام می شود؟ [+ عوارض]


خطرات فیبریلاسیون دهلیزی


آیا درد بعد از استنت گذاری طبیعی است؟

ایا تنگی دریچه میترال خطرناک است ؟ [ + درمان ]

دکتر سعید یزدان خواه
بورد فوق تخصصی بیماری‌های قلب و عروق و فلوشیپ اینترونشنال کاردیولوژی از دانشگاه علوم پزشکی تهران

سلام، خوش آمدید

بازیابی گذرواژه

گذروازه شما به تان ارسال می شود




خانه

موبایل

 

 

 

گیاه درمانی در بیماری های قلبی – عروقی

از آغاز تمدن بشری، گیاهان نه تنها در طبخ غذاهای مورد استفاده ی انسان ها نقش مهمی داشته اند، بلکه در درمان های طبی هم همراه انسان بوده اند.

گیاه پزشکی و گیاه درمانی منشا پیدایش داروهای بسیاری از جمله داروی افدرین بوده است که از گیاه افدرا به دست آمده و یا داروی دیگوکسین که از گیاه Digitalis purpurea تولید شده است.

با پیشرفت های حاصل شده در امر پزشکی، طب سنتی و گیاه پزشکی جایگاه خود را از دست داده است، ولی در بسیاری از نقاط جهان هنوز اعتماد خاصی نسب به این گونه داروها وجود دارد.

متاسفانه به دلیل استفاده ی ناآگاهانه و خودسرانه ی برخی از مکمل های گیاهی و تداخل آن ها با بسیاری از داروها به ویژه داروهای قلبی – عروقی عوارض جبران ناپذیری هم ممکن است ایجاد شود، بنابراین در کنار تأثیرات مفید و مثبت آن ها باید از عوارض ناشی از تداخل آن ها با سایر داروها هم آگاه بود.

در جهان حدود 15 میلیون نفر در معرض خطر تداخل گیاهان دارویی و داروهای پزشکی می باشند و مصرف کنندگان این گونه داروها اطلاعات کمی در مورد تداخل داروهای گیاهی با سایر داروها و عوارض جانبی ناشی از آن ها دارند.

گیاهان بسیاری وجود دارند که دارای اثرات درمانی و پیشگیری کننده از بیماری های قلبی – عروقی هستند و بر بالا بودن چربی خون، فشار خون و نارسایی قلبی از طریق ایجاد اثرات آنتی اکسیدانی، ضد لخته ای، کاهش دهنده ی فشار خون و جلوگیری از سخت شدن عروق، تنظیم ضربان قلب و گشادکنندگی عروق تاثیرگذار هستند.

داده های به دست آمده از مطالعات اپیدمیولوژیک، نقش آنتی اکسیدان ها و فلاونوئیدهای موجود در گیاهان را در بهبود سلامت قلب و عروق به اثبات رسانده اند.

از طرفی گیاهان ممکن است تاثیرات منفی هم بر عملکرد قلب و عروق داشته باشند؛ از جمله ایجاد آریتمی، فشار خون و ایجاد اثرات مشابه جریانات عصبی سمپاتیک که باعث ایجاد تداخل در فعالیت قلب می شود.

برای مثال برخی از گیاهان دارویی با داروهای ضد انعقادی تداخل پیدا کرده و باعث افزایش اثر دارو و ایجاد احتمال خونریزی می گردند. داروی وارفارین یکی از داروهای مورد مصرف در بیماری های قلبی – عروقی است که تداخل آن با گیاهان اهمیت حیاتی برای بیمار دارد.

 

در زیر برخی از مکمل های گیاهی که با وارفارین تداخل دارند ذکر شده است:

زنجفیل: زنجفیل یا زنجبیل از تشکیل لخته در خون جلوگیری می نماید، لذا باید از مصرف آن خودداری شود.

سیر: ثابت شده است که سیر از تشکیل لخته در خون جلوگیری می کند و باعث افزایش رقت خون می گردد.

بیمارانی که وارفارین مصرف می نمایند، نباید از 1 حبه سیر در روز مصرف کنند، زیرا ممکن است باعث رقیق شدن بیش از حد خون و احتمال خونریزی گردد.

چای سبز: چای سبز باعث خنثی شدن اثر وارفارین می گردد، بنابراین افرادی که چای سبز و وارفارین مصرف می نمایند باید خون خود را مرتبا چک کنند تا اثر دارو کم نشده باشد.

خیار: پوست خیار حاوی ویتامین K می باشد. تا حد امکان خیار را بدون پوست مصرف نمایید.

گزنه: برگ های گیاه گزنه دارای ویتامین K می باشند و اثر وارفارین را کاهش می دهند، بنابراین از مصرف آن باید خودداری شود.

سویا: مصرف فرآورده های لوبیای سویا و شیر سویا باعث کاهش اثر ضد لخته ای وارفارین و افزایش احتمال بروز لخته می گردد. از مصرف فرآورده های حاوی سویا خودداری نمایید.

زردچوبه و پیاز: زردچوبه و پیاز هم دارای اثرات ضد لخته ای می باشند و مصرف زیاد آن ها باعث افزایش احتمال خونریزی می گردد. مصرف 1 عدد پیاز کوچک در روز منعی ندارد.

در مورد میوه ها هم دو مورد استثناء وجود دارد:

 

انبه و گریپ فروت.

گریپ فروت: در صورت مصرف مداوم آب گریپ فروت، اثر وارفارین زیاد شده و احتمال خونریزی را افزایش می دهد. در صورت مصرف وارفارین از مصرف گریپ فروت و آب گریپ فروت خودداری نمایید.

گریپ فروت در مختل شدن اثر داروهای دیگری هم نقش دارد و افرادی که از داروهای آنتی هیستامین، داروهای کاهش دهنده ی کلسترول و آرام بخش استفاده می نمایند، نیز باید از مصرف آن خودداری کنند.

انبه: مصرف فرآورده های انبه و آب و عصاره ی انبه باعث افزایش اثر ضد لخته ای وارفارین و احتمال خونریزی می گردد، بنابراین از مصرف آن خودداری نمایید.

 

منبع:تبیان

 


باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .

3 روز ago

 متولدین فروردین امروز روز رمانتیکی برایتان خواهد بود، از این رو از همیشه به ظاهرتان رسیدگی کنید زیرا بسیار مورد توجه اطرافیان تان، به خصوص شریک زندگی تان، قرار خواهید گرفت. اگر مجرد هستید، شانس پیدا کردن نیمه گمشده تان را خواهید داشت. اما سعی کنید در

4 روز ago

 متولدین فروردین امروز رویاها و خیال پردازی هایتان ایده جالبی برای شروع یک پروژه جدید به شما الهام می کنند. این پروژه ها ممکن است شروع یک ماجراجویی جدید برای

5 روز ago

 متولدین فروردین حال و هوای امروز برای شما چندان خوشایند نیست و همه به نظرتان بیش از حد خشک و جدی شده اند. به دنبال پیدا کردن دلیل این رفتار آنها در وجود خودتان نباشید، شما کاری انجام نداده اید که باعث ناراحتی آنها شده باشد و به احتمال زیاد این رفتار آنها از مسائل شخصی شان ریشه می

6 روز ago

 متولدین فروردین در تله ای گیر افتاده اید. اگر چه دوست دارید که به تنهایی این مشکل را حل کنید اما توصیه و نصیحت های دیگران می توانند راهنمای خوبی برایتان باشند. اگر چه ممکن است نیرویی شما را مدام به عقب هل دهد اما

7 روز ago

 متولدین فروردین شروع هایی تازه و فرصت هایی نوید بخش به طوری کاملا غیر منتظره سر راه شما قرار خواهند گرفت که

1 هفته ago

 متولدین فروردین یکی از اعضای خانواده تان ممکن است بخواهد برای مدتی نه چندان طولانی، از منزل دور باشد و یا به مسافرت برود. این موضوع ممکن است شما را مضطرب کند و

1 هفته ago

 متولدین فروردین امروز ممکن است به فکر بره ریزی برای رفتن به یک مسافرت باشید. شما چند ماه گذشته را به سختی کار کرده اید و بسیار خسته هستید. به نظر خودتان به استراحت کوتاهی نیاز دارید و

1 هفته ago

 متولدین فروردین امروز بیش از همیشه به جزییات اطراف تان اهمیت می دهید. این از یک جهاتی برایتان خوب است که به چیزهایی پی می برید که تا به حال دقت نکرده بودید. مدت زیادی ست که

2 هفته ago

 متولدین فروردین خوش گذرانی بیش از اندازه ممکن است منجر به سر درد و دل درد های طولانی مدت شود. برای تسکین این دردها ممکن است مجبور شوید کل روز را در خانه استراحت کرده و

2 هفته ago

 متولدین فروردین ممکن است افرادی باشند که بخواهند به شما ثابت کنند در مورد موضوعی اشتباه می کنید. به این فکر نکنید که چون با کسی در مورد موضوعی توافق نظر ندارید، از او سطح فکر پایین تری دارید و

2 هفته ago

 متولدین فروردین این روزها مشغله های فکری زیادی دارید. امروز که وقت تان کافی ست، ورزش و تحرک را فراموش نکنید، این کار استرس شما را از بین می برد. گاهی لازم است که

2 هفته ago

 متولدین فروردین اگر قصد تغییر منزل را دارید و یا از وسائل داخل خانه خسته شده اید و می خواهید آنها را عوض کنید، امروز فرصت مناسبی برای شروع این کار است. سلیقه و

2 هفته ago

 متولدین فروردین نشان دادن احساساتتان با هیجان زیاد، امروز ممکن است بر خلاف همیشه، مورد پسند عشقتان واقع نشود. به یاد داشته باشید که اگر می خواهید مورد احترام دیگران واقع شوید باید برخی مسائل را مخفی نگه دارید و

2 هفته ago

 متولدین فروردین امروز نگاهتان به اطراف تغییر می کند به طوری که دوست دارید کاری متفاوت تر از همیشه انجام دهید. فرصت خوبی ست تا با جسارت بالایی که

کلینیک تخصصی بهمن : شهرک قدس(غرب)، انتهای خیابان ایران زمین شمالی، بیمارستان بهمن، کلینیک آریتمی
(روزهای زوج)
تلفن : 88575837

درمواردی كه درد قلبی ناشی ازتنگی سرخرگهای قلبی ایجاد شده باشد و امكان اصلاح ‏تنگی توسط آنژیوپلاستی و یا عمل جراحی ‏‎(CABG)‎‏ وجود نداشته باشد و یا تا زمان ‏انجام این اعمال از این داروها استفاده می شود. گروه های دارویی كه در این زمینه ‏استفاده می شوند شامل موارد زیر است: ‏

‏1- مهاركننده های سمپاتیك: آتنولول، متوپرولول، پروپرانولول و كارودیلول از داروهای ‏این گروه (موجود در كشور) می باشند كه از طریق كاهش قدرت عضلانی و كاهش ‏ضربان قلب منجر به نیاز كمتر قلب به اكسیژن و در نتیجه كاهش درد قلبی می شوند. قطعاً ‏استفاده از این داروها می تواند منجر به ضعف و خستگی پذیری زود رس شود و گاهاً ‏كاهش شدید ضربان و بلوك قلبی بعنوان عارضه اصلی این داروها دیده می شود كه در ‏این موارد نیاز به كاهش میزان مصرف و یا قطع دارو می باشد. ‏‏2- مهاركننده های كانال كلسیم: وراپامیل و دیلتیازم  نیز باعث كاهش ضربان قلب و ‏قدرت قلب شده و تاحدی باعث گشادی عروق قلب می شوند. بنابراین نیاز به اكسیژن ‏توسط بافت قلب كاهش یافته و درد قلبی تسكین می یابد. در صورت افت فشارخون، ‏كاهش شدید ضربان قلب و یا علائم نارسایی قلبی امكان تجویز این داروها نمی باشد. ‏آمیلودیپین نیز از این گروه دارویی می باشد. ولی تأثیر زیادی بر ضربان و قدرت انقباض ‏قلب ندارد. با این حال اثر گشادكنندگی و چشمگیری برروی سرخرگ ها داشته و از این ‏طریق باعث بهبودی نسبی جریان خون از سرخرگهای تنگ شده و علائم بیمار كاهش می ‏یابد. ‏‏3- نیترات ها: نیتروگلیسیرین یكی از اصلی ترین داروهای ضد درد قلبی است. این دارو از ‏طریق كاهش بازگشت خون سیاهرگی به قلب ،میزان كار قلب را كاهش داده و ازطرفی ‏باعث گشادی سرخرگهای قلب وبهبود نسبی خونرسانی از طریق سرخرگهای تنگ می ‏شود و در كاهش علایم درد قلبی بسیار مفید است. البته ممكن است این دارو منجر به ‏كاهش فشار خون شده كه در این موارد باید میزان مصرف شده كاهش یابد و گاهاً ‏مصرف آن قطع شود. نیتراتهای موجود در داروخانه ها به صورت قرص نیتروكانتین ‏‎(sustac)‎‏ در میزان 6/2 و 4/6 میلی گرم (2 بار در روز)، ایزوسور باید( انواع 1 میلی ‏گرمی و 4 میلی گرمی آهسته رهش)، قرص زیر زبانی نیتروگلیسیرین( با جذب سریع ‏برای رفع فوری درد) و چسب های پوستی می باشد. ‏نكته: مصرف بیش از حد نیترات ها باعث ایجاد مقاومت و از بین رفتن اثر این داروها می ‏شود. بنابراین از میزان توصیه شده توسط پزشك نباید مصرف شوند. مصرف ‏داروهای تقویت كننده جنسی ‏‎(Sildenafil) در بیمارانی كه تحت درمان با نیترات می ‏باشند بعلت افت شدید فشار خون بسیار خطرناك بوده و حتماً باید به پزشك دررابطه با ‏مصرف احتمالی این دارو اطلاع داده شود. ‏در بیماران مبتلا به حمله های قلبی كه در بخش ویژه بستری می باشند از نیتروگلیسیرین ‏تزریقی به صورت وریدی استفاده می شود. در موارد مقاوم ممكن است نیاز به داروهای ‏مخدر از جمله مورفین باشد. ‏1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *