دارو برای بلند شدن قد کودک

خواص دارویی و گیاهی




خانه

موبایل

هورمون رشد از غده اي در مغز به هيپوفير پيشين ترشح مي شود

 

 عوامل موثر بر رشد کودکان شامل نژاد، عوامل هورموني،تغذيه،عوامل جسمي و رواني هستند. از ميان اين عوامل ، هورمون ها اهميت ويژه اي دارند. هورمون هاي موثر در رشد، گوناگون هستند: هورمون تيروئيد ،هورمون رشد ، هورمون هاي استروژن ، آندروژن.

اين روزها شايعه شده که قد ايرانيان رو به کاهش گذاشته. اين گفته، هر پدر و مادري را به صرافت مي اندازد که مراقب مسائل رشدي فرزند خود باشد و هرگونه عامل ناخواسته و تاثيرگذار که جلوي رشد کودکش را مي گيرد از بين ببرد. در عين حال هميشه پدر و مادرها مي خواهند فرزندانشان قد بلندتري داشته باشند چرا که فکر مي کنند قد بلند نشانه سلامت است ودر ورزش و همين طور زمينه هاي مختلف زندگي به موفقيت بيشتر منجر خواهد شد.براي همين سراغ چند متخصص رفتيم تا ببينيم بچه ها براي داشتن قد مناسب نياز به چه مراقبت هايي دارند.توصيه به مادران شير مادر کامل ترين و مهم ترين منبع غذاي کودک در 6 ماه اول است. بعد از  6  ماه مي توانيد به او غذاي مکمل هم بدهيد. تا 3 سالگي کودکتان سعي کنيد 6-5 وعده در روز به او غذا بدهيد و در غذاي او از شير مادر، ميوه ،سبزي هاي زرد ،نارنجي، سبز کدو حلوايي و طالبي ،خرما ،آلو، زردآلو و استفاده کنيد.اگر کودکتان به بيماري مبتلا شد،بايد براي جبران رشد به تعويق افتاده اش يک وعده اضافي به او غذا بدهيد.سعي کنيد به کودکتان ابراز علاقه و عشق کنيد ،زيرا بهبود عاطفي عاملي موثر بر رشد جسمي و ذهني است.هورمون تيروئيد هورمون تيروئيد تاثيرات خود بر رشد را از دوران جنيني شروع کرده و تا 3 سالگي ادامه ميدهد به دليل اين که اين هورمون نمي تواند از جفت عبور کند، اگر در مراحل جنيني اختلالي در توليد اين هورمون به وجود آيد نوزاد از بدو تولد دچار کم کاري تيروئيدي و در نتيجه عقب ماندگي رشد جسمي و مغزي خواهد شد.امروزه يکي از آزمايش هاي مهم بدو تولد اندازه گيري هورمون تيروئيد است.هورمون رشد (GH) هورمون رشد از غده اي در مغز به هيپوفير پيشين ترشح مي شود. اين هورمون باعث رشد بيشتر و تقويت استخوان ها خواهد شد و مهم ترين عامل افزايش قد، در دوران رشدي هر فرد است.اگرچه ميزان توليد هورمون رشد در بدن کاملا به مغز وابسته است اما مي توان با روش هايي توليد اين هورمون را در مغز افزايش داد.براي افزايش ترشح هورمون رشد،سعي کنيد کودک تان خواب کافي در طول شبانه روز داشته باشد وعده هاي غذايي کم حجم و متعددتري به فرزندتان بدهيد.زيرا خوردن غذاهايي که داراي قند بالا هستند سبب ترشح انسولين بيشتر شده در نتيجه اين قند تبديل به چربي شده واضافه وزن کودک تان را سبب خواهد شد و در نهايت توليد هورمون رشد در بدن کودک متوقف خواهد شد.

 هورمون رشد باعث رشد بيشتر استخوان ها و تقويت آنها میشود

 

 استانداردهاي طبيعي براي قد کودکان 95 درصد نوزادان کامل قدي بين  55-45 سانتي متر دارند که دريک سال اول زندگي  3-25 سانتي متر افزايش قدي خواهند داشت.در سال دوم ميزان رشد بدن کاهش يافته و حدود 4 سانتي متر در سال است. در سنين قبل از مدرسه هر سال افزايش قد ثابت است و  8-6 سانتي متر در سال است. يعني کودک 3 ساله قدي حدود 91 سانتي متر و کودک 4 ساله قدي حدود 11 سانتي متر خواهد داشت. از  4 سالگي تا شروع سنين بلوغ رشد قدي کودک  7-5 سانتي متر است. در نوجواني رشد قد بسته به جنسيت کودک تغيير مي کند. متوسط افزايش قد در دختران  12-8 ساله 8 سانتي متر و در پسران  14  ساله  1  سانتي متر در سال است. اين تغييرات ابتدا با طويل شدن اندام ها شروع شده و با افزايش طول قطر تنه همراه است. لازم به ذکر است رشد طولي عمومي بين  22-17 سالگي با بسته شدن صفحات رشدي و يکنواخت شدن استخوان ها پايان مي يابد.دليل اختلالات رشدي از ديگر اختلالات رشد ، انحراف استخوان ها از زوايه هاي طبيعي مثل انحراف زانوها است که بايد به طورجدي تحت درمان قرار گيرد. عوامل موثر براين بيماري وراثت ،تغذيه ناسب ،عدم ورود کلسيم کافي به بدن و کمبود ويتامين هايي مانند ويتامين D در سنين رشد است که براي جبران آنها مي توان از لبنيات و آفتاب کافي بهره برد.بيخود مرا نکشيد رشد قدي تابع عوامل مختلفي است که وراثت مهم ترين آنهاست. اگر در بررسي هاي عوامل موثر بر رشد ، ساير عوامل به غير از وراثت ،درحال طبيعي قرار داشته باشند، بايد از دست کاري بي مورد مثل داروهاي هورموني خودداري کرد. به خصوص که گاهي افزايش هورمون رشد در دوران بلوغ باعث افزايش قدي بيش از حد معمول مي شود.کوتاهي قد به خاطر مشکل تغذيه کوتاهي قد در کشورهاي درحال توسعه به دليل کمبودهاي تغذيه اي به نسبت ديگر کشورها بيشتر مشاهده مي شود.عوامل مختلفي روي قد تاثير مي گذارند از جمله قد ،نژاد و سلامت کلي اجتماع. در سال هاي بعد از پيروزي انقلاب اسلامي سوء تغذيه و کوتاهي قد نسبت به سال هاي ابتدايي انقلاب بهبود قابل توجهي يافته اما هنوز در شرايط مطلوب قرار نگرفته. هر پدر و مادري بايد بداند که فرزندش از لحاظ تغذيه اي ،سلامت و رشد و نمو در چه شرايطي قرار دارد. به والدين توصيه مي شود از مراکز بهداشتي درماني منحني رشدي فرزند خود را بخواهند. البته در کمال تاسف بايد متذکر شد اين مراکز مانند سابق قد و وزن بچه ها را به طور مرتب و دقيق اندازه نمي گيرند که نقش نظارت وزارت بهداشت بر کار اين گونه مراکز بايد پررنگ تر شود. همچنين مراکز بهداشتي بايد به مادران آموزش دهند که براي رسيدن به قد و وزن متناسب کودک، چه ترفندهاي تغذيه اي و بهداشتي را پياده کنند.تعادل در تغذيه کودک بسيار مهم است و از روي همين منحني ها است که مي توان کمبودهاي تغذيه اي کودک را شناخت و اقدامات مکمل را به منظور بهبود تغذيه او انجام داد.  

 یکی از علل کوتاهی قد در کودکان کمبود های تغذیه ای است

 بچه ام چند وجبي باشد سالم است؟ 1-وزنوزن يک نوزاد طبيعي و به موقع دنيا آمده بين (3/5-2/5) کيلوگرم است. شما مي توانيد وزن کودک خود را با فرمول هاي زير مقايسه کنيد و دريابيد که کودکتان رشد طبيعي دارد يا خير.2(سن شيرخوار به ماه +9) 12 ماهگي -3 ماهگي8+(2×سن کودک به سال)6 سالگي -2 سالگي2/(5-(7×سن کودک به سال))6 سالگي -12 سالگي

2-قدقد نوزاد سالم به موقع دنيا آمده حدود (5) سانتي متر است .نوزاد به مرور تا يک سالگي (25) سانتي متر افزايش قد خواهد داشت .براي مقايسه قد کودک خود با استانداردهاي سلامت مي توانيد از فرمول زير کمک بگيريد:77+(6×سال)اندازه طبيعي کودک (2 تا12) سال

 

3-دورسردورسر يک نوزاد سالم وبه موقع دنيا آمده حدود (35) سانتي متر است .سپس در سه ماهه اول (6)سانتي متر در سه ماهه دوم (3)سانتي متر و در (6) ماهه دوم (3)سانتي متر به دور سر او اضافه خواهد شد.

بد نيست بدانيد ابعاد کودک دائما در حال رشد است. بنابراين با داشتن اين اطلاعات مختصر مي توان ارزيابي دقيقي از وضعيت سلامت کودک خود داشت. توصيه مي کنيم شما والدين در اولين سال تولد هر ماه فرزندتان را توزين کنيد و به محض اين که احساس کرديد رشد فرزندتان کند شده يا لاغري محسوس را در کودک خود ديديد، حتما به پزشک مراجعه کنيد و توصيه هاي بهداشتي و پزشکي او را مو به مو اجرا کنيد .لازم به يادآوري است که سرعت رشد وزني به مراتب سريع تر از سرعت رشد قد و دور سر است .علاوه بر عوامل فوق الذکر رشد کودک به شدت تحت تاثير عوامل محيطي يعني شرايط اقتصادي، موقعيت جغرافيايي ،نژاد، وضعيت فرهنگي و بهداشتي خانواده مهم است. يعني اگر شما دوقلوهاي همسان داشته باشيد هريک را در شرايط محيطي مختلف بزرگ کنيد ،رشد جسماني و رواني آنها متفاوت است.منحني رشد مخصوص کودک خود را بکشيد هدف اصلي از به کاربردن منحني هاي رشد پي بردن به روند رشد کودک است که وزن کودک خود شاخص بسيار گويايي از سوءتغذيه کودک است.مطابقه با استانداردهاي جهاني کودک زير  3 سال بايد هر  2  ماه افزايش وزن نداشته باشد، رشد کودک دچار اختلال شده ،توصيه مي کنيم کودک زير يک سال را هر ماه،کودک  2-1 سال را هر  2  ماه و کودک  3-2  ساله را هر سه ماه وزن کنيد.«روي» عنصرمسئول سوخت و سازي بدن به طور کلي مقدار روي موجود در بدن  2/5 -1/5  گرم است که بخش قابل توجهي از اين مقدار در بافت عضلاني، استخوان ها و کبد تجمع يافته و مقداري از آن هم در مو، ناخن و پوست است.د رکشور ما کمبود روي شايع است و ديده شده کودکاني که کوتاهي قد تغذيه اي داشته اند با مکمل روي رشد بهتري کرده اند.

منابع روي: به طور کلي منابع غذايي که حاوي پروتئين هستند منبع خوبي از روي هم هستند.جگر و انواع گوشت قرمز، گوشت سفيد هم روي دارد اما نه به اندازه گوشت قرمز، تخم مرغ، لوبيا، عدس ،غلات سبوس دار، لبنيات، مغزهاي گردو، بادام ،فندق و سعي کنيد بيشتر از منابع حيواني استفاده کنيد زيرا جذب روي از منابع حيواني به مراتب ساده تر از منابع گياهي است .شير مادر هم شامل مقادير قابل توجهي روي است که قابليت جذب بالايي هم دارد.رشد با افزايش طو ل استخوان افرادي که مراقبت کودک را برعهده دارند بايد آشنايي دقيقي با الگوهاي رشد طبيعي داشته باشند تا هرگونه انحراف از اين الگوها را به سرعت شناسايي و تحت کنترل قرار دهند. دراين رابطه منحني هاي رشدي که روي کارت هاي بهداشتي مراکز بهداشت رسم مي شوند کمک چشمگيري به والدين کودک مي کنند. رشد طولي کودکان از طريق افزايش طول استخوان هاست که به وسيله صفحات رشد استخواني صورت مي گيرد. عملکرد اين صفحات رشد،تحت تاثير تغذيه و هورمون هاي متعددي از جمله هورمون رشد، هورمون جنسي، هورمون تيروئيد و انسولين است.علاوه بر اين هورمون هاي متعدد،آسيب هاي موضعي مثل شکستگي ها، عفونت هاي استخواني ، ضربه هاي کوچک و مداوم هم مي تواند تاثيرات به سزايي بر رشد استخوان ها داشته باشد.

منبع: shahrzadpress.com


برای داشتن بچه های سالم تر بخوانید

تور ویژه مشهد // قیمت مناسب

شماره موبایلتان را خودتان بگذارید 912sara

خانه ایی مدرن و شیک داشته باشید

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .

نحوه پختن گوشت بسیار مهم است و هیچ چیز لذت بخش تر از آن نیست که تکه ای خوش طعم از استیکی را بخوریم که به خوبی پخته شده است.

اکثر ما تصور می کنیم که در پخت گوشت حرفه ای هستیم و به خوبی با ترفندهای آن آشنا هستیم. اما در این مطلب خانومانه می خواهیم به اشتباهاتی اشاره کنیم که در زمان پختن گوشت اکثر ما مرتکب می شویم. با ما در این مطلب همراه باشید.

 

 

۱- سرخ کردن در ماهیتابه سرد

چه از ظرف تفلون استفاده کنیم چه از ظروف قدیمی، باید ماهیتابه یا قابلمه را ابتدا به خوبی گرم کنیم و بعد گوشت را در آن بگذاریم تا سرخ شود وگرنه گوشت به آن می چسبد. از طرف دیگر، هر چه ماهیتابه گرم تر باشد، گوشت سرخ شده خوش رنگ تر می شود.

در ضمن کارشناسان آشپزی معتقدند که بهتر است گوشت را در ظروف سنتی سرخ کرد نه ظروف تفلون.

 

۲- سریع جابجا کردن گوشت 

 

 

زمانی که گوشت از جمله گوشت قرمز یا گوشت مرغ را در ماهیتابه می گذارید تا گریل شود، باید حتماً آن ها را جا به جا کنید تا نسوزند و به ظرف نچسبند.

اما در واقعیت این موضوع اشتباه است. بهتر است بگذارید گوشت به آرامی برای خود سرخ شود. تا زمانی که یک طرف کاملاً گریل نشده و بافت های ماهیچه نپخته اند، نباید آن را جابجا کرد. اگر گوشت به خوبی سرخ شود، زمان جابجا کردن به ظرف نمی چسبد. سپس می توان آن را جابجا کرد؛ اما نباید این کار با سرعت انجام شود تا گوشت از هم جدا نشود.

اما اگر می خواهید که گوشت را فقط سرخ کنید و یا بخارپز کنید و گریل نکنید، باید هر چند دقیقه یک بار آن را برگردانید و جابجا کنید.

 

۳- زود نمک زدن به گوشت

 نمک گوشت را خشک می کند و آب مفید آن را در زمان پخت می گیرد. در نتیجه فقط باید زمانی که گوشت کاملاً پخت و خورشت آماده شد و خواستید آن را سر میز ببرید به آن نمک بزنید.

این ترفند به خصوص در زمان پخت کوفته یا همبرگر بسیار مهم است. اگر زود به گوشت همبرگر یا کوفته نمک بزنید، گوشت خشک، سفت و بی مزه می شود.

 

۴- طولانی پختن گوشت

معمولاً ما از این که طولانی مدت غذا را می پزیم افتخار می کنیم و آن را یک هنر می دانیم اما در مورد گوشت باید گفت که این کار اشتباه است.

برای سرخ کردن، کبابی کردن و یا پخت گوشت به صورت گریل نیازی نیست که مدت طولانی و با دمای بالا پخت و پز انجام شود. دمای بالا و پخت طولانی مدت گوشت، باعث سفت شدن و بی طعم شدن آن می شود.

– گوشت مرغ در دمای ۷۴ درجه سانتی گراد می پزد.

– گوشت گاو در دمای ۵۷ تا ۶۰ درجه سانتی گراد قابل مصرف است.

اما برای این قاعده مستثنی وجود دارد: بعضی قسمت های گوشت گاو باید روی شعله کم و ملایم پخته شوند زیرا بافت سفت تری دارند و باید نرم شوند.

 

۵- برش در جهت بافت گوشت

مطمئناً میان گوشتی که باعث خسته شدن و درد گرفتن جمجمه می شود با گوشتی که نرم و خوش خوراک است تفاوت وجود دارد.

گوشت گاو دارای بافت ماهیچه ای است که این بافت ها جهت دار می باشند. اگر گوشت را در جهت این بافت برش بزنید سفت و غیر قابل خوردن می شود اما اگر در جهت عکس بافت ببرید، نرم و دلپذیر می شود.

 

۶- معتدل نکردن دمای گوشت

 

 

اگر گوشت را خیلی سرد مستقیماً داخل قابلمه قرار دهید تا بپزد کار کاملاً اشتباهی کرده اید زیرا این کار باعث سخت تر پخته شدن گوشت می شود. اگر گوشت را سرد بپزید، پخت آن توازن خواهد بود یعنی اطراف آن می سوزد و وسط آن می پزد.

بهتر است گوشت را از فریزر بیرون بیاورید و بگذارید ۱۵ تا ۳۰ دقیقه قبل از پخت در دمای محیط بماند. هر چه مقدار گوشت باشد، مدت بیرون ماندن آن باید طول بکشد.

 

۷- سریع سرو کردن گوشت

حتما بعد از پخت باید بگذارید گوشت چند دقیقه بماند و سپس آن را سرو کنید. گوشت سینه مرغ ۵ دقیقه، گوشت استیک ۱۰ دقیقه، کباب مرغ یا بره ۱۰ دقیقه و تکه های بزرگ تر گوشت ۲۰ دقیقه بعد از پخت باید بمانند تا جا بیفتند و سپس آماده میل کردن می شوند.

 

۸- قرار دادن حجم زیادی از گوشت در قابلمه در یک زمان

 

 

گوشت هنگام پخت بخار بیرون می دهد. اگر فاصله گوشت ها با هم در قابلمه به اندازه کافی نباشد، بخار محبوس می شود و گوشت بجای گریل شدن یا سرخ شدن، بخار پز می شود. بهتر است فضای بزرگتری را برای گریل یا سرخ کردن گوشت در نظر بگیرید یا از دو قابلمه برای گریل کردن مقدار زیادی گوشت استفاده کنید.

 بهره مندی از یک سبک زندگی مناسب و تغذیه متعادل علاوه بر این دوران‌ها در نوجوانی و جوانی و تمامی دوران‌های زندگی جهت رشد و بالندگی و جان و توان مقابله با تقابلات محیطی و افزایش امید به زندگی طولانی در تمامی برهه‌های زندگی لازم می‌باشد

در این مقاله سعی نموده‌ایم بطور اجمالی، تلفیقی از موضوعات بیان شده و نظرات قابل قبول اکثریت متخصصان و پژوهشگران داشته باشیم.با هم مهمترین رهنمودها جهت افزایش قد را مرور می‌نماییم.

بیشترین رهنمودها به نقش غیر قابل تردید یک بره تغذیه متناسب و متعادل و متنوع که دربردارنده تمامی درشت و ریز مغذی‌های مورد نیاز در هزار روز اول زندگی (27 روز دوران حاملگی و سال‌های اول در ایام رویانی و جنینی و نوزادی و کودکی). در حقیقت در هزار روز اول، برای تمام عمر بره ریزی بنیادی صورت می‌پذیرد.البته بهره مندی از یک سبک زندگی مناسب و تغذیه متعادل علاوه بر این دوران‌ها در نوجوانی و جوانی و تمامی دوران‌های زندگی جهت رشد و بالندگی و جان و توان مقابله با تقابلات محیطی و افزایش امید به زندگی طولانی در تمامی برهه‌های زندگی لازم می‌باشد زیرا که کلیه سنگ بنای ساختاری – هدایتی و تأمین انرژی را برای فعالیت‌های ارگان‌های حیات بخش غیرارادی و ارادی و رشد و ترمیم را درقالب تأمین پروتئین و انواع اسیدآمینه‌های ضروری و غیر ضروری، ویتامین‌های محلول در آب و چربی- مواد معدنی ساختاری و حمایتی و کربوهیدرات‌ها (تک، دو و چند قندی) و اسیدهای چرب (دارای یک و چند باند مضاعف اشباع نشده را در حد متعادل در هر برهه‌ای از سنین مختلف را تأمین می‌نماید.البته مایعات و آب سالم و گوارا، میان وعده‌های بین روز و عصرانه و قبل از خواب و گنجانیدن چهارگروه اصلی در جیره روزانه (نان و غلات و سبزیجات و میوه‌های گوناگون در هر فصلی از سال و شیر ولبنیات و گوشت‌های قرمز و سفید (ماکیان و آبزیان) و یا جایگزین نمودن آنها از طریق تلفیق حبوبات و غلات و تخم مرغ و انواع دانه‌ها و مغزهای روغنی در حدنیاز در هر برهه‌ای از روند زندگی از اهم واجبات می‌باشد.

یکی از عوامل مهم تاثیرگذار، ترشح کافی هورمون رشد است که چند ساعتی بعد از خواب عمیق رخ می‌دهد.کودکان و نوجوانان و جوانان حتی میانسالان و سالمندانی که طالب رشد و بالندگی و ترمیم و بازسازی و سم زدایی و پویایی جسم و فکر و اندیشه خود می‌باشند باید از شب بیداری و روز خوابی‌ها پرهیز نمایند.هیچ عاملی جایگزین یک خواب راحت و عمیق زود هنگام بعد از غروب آفتاب نمی‌گردد.

 از جمله مهم‌ترین فاکتورهای زندگی و ادامه حیات با نشاط و سالم، تنفس عمیق و صحیح و تأمین اکسیژن کافی بدون آلودگی می‌باشد.باید سعی شود که در هر دم و بازدم (در هوای آزاد که عاری از ریزگردها و گازهای سمی بوده) علاوه بر استفاده از ظرفیت کامل ریه‌ها با تنفس عمیق، تنفس شکمی را نیز با کشیدن دیافراگم بداخل شکم و افزایش حجم هواگیری ریه‌ها، اکسیژن کافی را به تک تک سلول‌ها هدایت و گاز کربنیک آنها را گرفته با بازدم کامل به بیرون از بدن هدایت نمود.

 گرچه هرنوع فعالیت و ورزش‌های مختلف برای توانمند ساختن عضلات و ارگان‌ها بسیار مفید و تأثیر گذار می‌باشد، اغلب پژوهشگران عرصه سلامتی به ورزش‌های کششی بهای بیشتری می‌دهند.بکارگیری ورزش‌های کششی و پرشی سبک بدنی در دوران رشد تأثیر زیادی در افزایش قد دارند و موجبات افزایش طولی ستون مهره‌ها و استخوان‌های بلند را فراهم و به افزایش ترشح هورمون رشد نیز کمک می‌نمایند. شنا یکی از ورزش‌های تاثیرگذار بر سرعت بخشیدن به روند افزایش رشد قدی تلقی می‌شود البته اگر به‌مدت معین و بدفعات در طول هفته از سال‌های کودکی آغاز و ادامه داده شود.فرم‌های مختلف شنا بهترین وسیله بکارگیری تمامی عضلات بدن و تقویت آن‌ها می‌باشد و فعالیت‌های ورزشی خارج از آب بر استحکام و تراکم استخوان‌های تشکیل دهنده اسکلت می‌انجامد. انجام فعالیت‌های ورزشی متناسب با سن وسال و وضعیت فیزیولوژیکی و تناسب وزن و قد بطور مرتب و منظم که منجر به خستگی و بی حوصلگی و گرسنگی نگردد، نه تنها موجبات نشاط و سرزندگی را فراهم می‌سازند بلکه به تولید و ترشح هورمون رشد نیز منجر می‌گردد.مخصوصاً به کودکان و نوجوانان و جوانان در هر سن و جنس باید عادت داد از انواع ورزش‌های کششی و پرشی مثل بدمینتون – پینگ پونگ – بسکتبال – والیبال – شنا – پیاده روی – دوچرخه سواری – حرکات موزون و حرکات یوگا چه بصورت کشش‌های روزانه و چه بصورت عادت، متمرکز شده و از مزایای آن برخوردار شوند.

پرورش و تقویت اعتماد بنفس یکی از مهم‌ترین فاکتورهای مؤثر در هر زمینه‌ای می‌باشد.افرادی که همه چیز دارند ولی فاقد اعتمادبنفس و خودباوری هستند در عرصه زندگی حتی در دستیابی کامل به زمینه‌های ژنتیکی و موروثی خود از آغاز زندگی موفق نخواهند شد.از این رو در پرورش خودباوری و تقویت اعتماد بنفس غنچه‌های زندگی‌مان سعی کافی و کوشش وافی باید به‌عمل آوریم.

 از آغاز تغذیه تکمیلی و تمام دوران کودکی و نوجوانی سبک زندگی و منش غذاخوردن را به کودکان آموزش باید داد.عدم تعجیل در غذاخوردن، جویدن کامل غذاها و عادت به قبول و میل کردن سبزیجات خام و پخته و میوه‌های رنگارنگ و متنوع و دوری ازمصرف هله هوله و نوشابه‌های رنگارنگ در دستیابی به ظرفیت‌های کامل به ارث رسیده تأثیر گذار خواهد بود.

یکی از وظایف آب، افزایش میزان سوخت و ساز یا متابولیسم بدن می‌باشد. نوشیدن آب بموقع و بجا در طول شبانه روز امکان هضم و جذب بدن را افزایش می‌دهد.مواد مغذی محلول در آب، میلیاردها سلول‌های تشکیل دهنده و سازنده بافت‌های تخصصی و ارگان‌های ساخته شده از بافت‌ها را حمل و تحویل می‌دهد و مواد غیر ضروری و سموم انتقال داده شده در طی فرایند شکستن مولکول‌های دریافتی را جمع آوری و از طریق مجاری دفعی بصورت (عرق و بخارات تنفسی و ) به بیرون می راند و دمای بدن را در تمام فصول سال تنظیم و ثابت نگه می‌دارد.از این رو علاوه بر استفاده از تغذیه متناسب و متعادل، نوشیدن آب کافی چه بصورت خالص چه بصورت ترکیبات منابع غذایی مصرفی همواره مدنظر قرار داده بشود.

بدانید : تاثیر تغذیه بر رشد کودک

بدانید : صفحه رشد تا چه زمانی باز است؟

بدانید : كمبود این ویتامین از رشد قدی كودكان می‌كاهد!!

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ seemorgh.com/healthمنبع : zendegionline.ir

(اجباری)

آدرس پست الکترونیکی (اجباری است اما نمایش داده نمی‌شود)

مرا برای دیدگاه‌های بعدی به یاد بسپار

تصویر امنیتی جدید

All Rights Reserved – © 218 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *