داروی گیاهی یبوست در بارداری

خواص دارویی و گیاهی

خواجه شمس الدین محمد حافظ شیرازی که با “حافظ شهرت دارد شاعر ایرانی است که آثار او یکی از ارجح ترین متون ادبیات فارسی به شمار می رود و دیوان اشعار او تقریبا در خانه هر فارسی زبانی یافت می شود و فال حافظ یکی از مشهورترین فال های مورد علاقه ایرانیان است .

زندگی و شعرهای او تاکنون بارها سوژه تحلیل گران در سراسر دنیا بوده و بیش از هر نویسنده دیگری در نوشتار فارسی زبانان پس از قرن چهاردهم تاثیر گذاشته است. همچنین باید گفت تاثیر اشعار حافظ تنها برای ایرانی ها و یا فارسی زبانان نبوده بلکه آثار او بسیاری از افراد برجسته تاریخ را نیز تحت تاثیر قرار داده است.داروی گیاهی یبوست در بارداری

از جمله گوته شاعر و نویسنده معروف آلمانی اثریبه “دیوان غربی شرقی دارد که مجموعه ای از اشعار او به سبک و سیاق فارسی و تاثیر پذیرفته از اشعار حافظ است. و یا در نمونه ای دیگر نویسنده، فیلسوف، شاعر و آهنگ ساز آلمانی فریدریش نیچه بارها در نوشته هایش از حافظ برده است. جان پاین شاعر و مترجم انگلیسی و مترجم دیوان حافظ، از این شاعر به عنوان یکی از سه تن شاعران بزرگ دنیا یاد کرده و از او در کنار حافظ، دانته و ویلیام شکسپیر بزرگ ترین شاعران دنیا هستند.

با وجود تاثیر زیادی که حافظ در زندگی و فرهنگ ایرانی ها داشته ولی جزئیات محدودی از زندگی او به خصوص اوایل عمرش در دست است و اطلاعات موجود برگرفته از حکایات مختلف است. حافظ در شیراز و در حدود سال های ۷۲۰ تا ۷۲۹ قمری به دنیا آمده، ظاهرا مادرش اهل شهر کازرون بوده و پدرش بهاءالدین محمد داشته و در طول دوره سلطنت اتابکان در فارس، از اصفهان به شیراز مهاجرت می کند.

در برخی متون آمده حافظ شیرازی در دوران کودکی پدرش را از دست می دهد و برادران بزرگتر او و مادرش را رها می کنند و وی برای امرار معاش در نانوایی مشغول به کار می شود ولی از آنجا که علاقه زیادی به کسب دانش داشته، در کنار آن به تحصیل علم مشغول می شود. همچنین معروف است که وی از همان کودکی قرآن را با چهارده روایت متفاوت حفظ کرد و از این رو ملقب به “حافظ شد که بعدها آن را به عنوان تخلص خود انتخاب نمود.

حافظ در دوران حیاتش حمایت چندین حکام وقت را داشت. او به دربار شاه شیخ ابواسحاق راه یافت (گفته می شود وقتی حافظ در سنین نوجوانی بود، این شاه بر مسند قدرت نشست) و در دوره شاه مبارزالدین محمد از شاهان آل مظفر نیز حضور داشته که احتمالا به شغل دیوانی می پرداخته و منبع در آمد او از شغل دیوانی بوده است. ولی شکوفایی آثار او در زمان ۲۷ سال فرمانروایی شاه جلال الدین (شجاع شاه) بود.

برخلاف تاریخ تولد او که چندان دقیق نیست، ولی زمان فوت او را بسیاری از مورخان متفق القول سال ۷۹۲ قمری می دانند. یکی از حکایات نقل شده و قابل توجه در این زمان که بی ربط به دیوان فال حافظ (که در خطوط بعدی به آن می پردازیم) نیست، مربوط به خاکسپاری حافظ است. گفته می شود از آنجا که حافظ در اشعار خود به وفور از نوشیدن می و شراب خواری سخن رانده، در زمان فوت او در بین بسیاری جدال پیش آمد که آیا حافظ به راستی مسلمان بوده و یا آیا باید وی را طبق رسوم مسلمانان به خاک بسپارند. از این رو تصمیم بر این شد که تفالی به دیوان حافظ زده ( فال حافظ ) و از خود وی چاره جویی کنند. ولی با آمدن بیت زیر همه آنها مجبور به سکوت شده و دست از جدال برداشتند:

قدم دریغ مدار از جنازهٔ حافظ که گرچه غرق گناه است، می‌رود به بهشت تفاوت اشعار حافظ با دیگر شاعران صاحب

با مطالعه اشعاری از شاعران بسیار ی نظیر انوری، نظامی، مولوی، سعدی و دیگر کسانی که به خوبی برای علمای شرقی آشنا هستند، می توان مشاهده کرد که هریک به شیوه خود پیامی برای بشریت دارند. ولی اگر با تدبر بیشتری به این اشعار توجه کنیم، نقطه اساسی پیام همه آنها این است که بزرگترین گنج و دارایی انسان، همانا روح و روان باطنی نهفته در اوست که با وجود یک جرقه الهی حقیقی در آن، می تواند بر همه عناصر متخاصم و ناخوشایند طبیعت فائق آید. در حالی که ایمان در روح انسان می تواند به شیوه های مختلف بزرگ و برجسته در قالب نظم و نثر یا هنر و ساختار توصیف شود ولی ایمان تنها یک عقیده مذهبی یا عرفانی نیست بلکه یک ارتباط همه جانبه با این حقیقت است که هر انسانی منشاء وجود است.

و بعد حافظ می آید، شاعری که می توان گفت بزرگترین خواننده روح انسان است. در او تمام تلاش ها، غم و اندوه ها، پیروزی و شادی ها، امیدها و ناامیدی های تک تک انسان ها نمایان گر می شود. در اشعار حافظ ارتباط مستقیم و بی درنگ با جهان بیرونی و یا به بیان دیگر، واقعیت بی نهایت جهان ماده و آینه روح ابدی را می بینیم، وجود مطلقی که در آن ماده و روح یکی بوده ولی هر دو دارای جنبه ها و حالت های بی نهایتی هستند.

بی دلیل نیست که “دیوان اشعار او در سراسر شرق، تبدیل به کتاب بزرگ فال نما در سراسر دنیا و نه فقط ایران شده تا حدی که بسیاری او را “لسان الغیب می ند، بدین معنی که گویی از ضمیر غیب آگاه است. گرچه خود حافظ خلاف این نظر را داشته و هیچکس را آگاه ازغیب نمی داند، چراکه در یکی از ابیاتش می خوانیم:

ز سر غیب کس آگاه نیست قصه مخوان کدام محرم دل ره در این حرم دارد

شاید بتوان گفت حافظ بزرگ ترین شاعر عرفانی ایران باشد، شاعری که بینش معنوی و الهام بخش فوق العاده ای دارد. با وجود آنکه نزدیک به شش قرن از حیات حافظ و شعرهایش می گذرد، هنوز هم غزل های او در زندگی مردم تاثیرگزار است.

بسیاری از ایرانی ها رسم دارند هر زمان به مشکل و یا گره ای در کارشان برخورد می کند و یا حتی یک سوال کلی در ذهن خود دارند، آن سوال را در ذهن خود نیت کرده و سپس از غزل های حافظ شیرازی راهنمایی می خواهند و یا حتی با خواندن اشعار او، نسبت به آن موضوع آرامش خاطر بیشتری دست پیدا می کنند.

اکثر اوقات نیز حافظ به روش مبهم و مرموز خود از طریق غزل هایش، سوال کننده را وا می دارد تا به آینه درون خود نگاه کند و با منعکس شدن آینه درون در غزل حافظ، آن شخص به یک جواب، راهنمایی و یا مسیر الهام بخش دست پیدا می کند.

در فال حافظ ، رسم است که اولین خطی که چشم خواننده به آن می افتد، جواب مستقیمی به سوال اوست و باقی غزل به نوعی روشن کننده آن موضوع است.

(c) 26-218 persianv.com All Rights Reserved

© باز نشر مطالب اختصاصی سایت فقط با ذکر منبع و لینک مطلب در سایت persianv.com مجاز میباشد .

یبوست، از جمله مشکلاتی است که مادران باردار به دلیل تغییرات ناشی از هورمون پروژسترون با آن مواجه می‌شوند. یبوست به عنوان یک امر طبیعی می‌تواند،‌ از همان روزهای اول بارداری آغاز شود و تا زمان تولد نوزاد ادامه یابد.

بنابراین به مادران باردار یا زنانی که در حال مطالعه درباره دوران بارداری هستند، توصیه می‌شود، با مطالعه رهنمودهای دکتر نیلا طبسی، متخصص زنان و زایمان، اطلاعات خود را درباره راهکارهای مواجهه با این مسأله در دوران بارداری افزایش دهند و با اجرای این توصیه‌ها دوران بارداری را با کمترین مشکلات سپری کنند.


دلایل بروز یبوست
نیازی به نگرانی و استرس نیست. یبوست دوران بارداری، یک بیماری نیست، بلکه یک امر طبیعی است که بر اثر کاهش حرکت روده بزرگ ایجاد می‌شود. این شرایط،‌ باعث جذب مواد مغذی می‌شود که این موضوع با وجود مفید بودن برای نوزاد، مادر را دچار مشکل می‌کند. تغییرات هورمونی، مصرف مکمل‌های آهن، شیوه تغذیه، کم‌کاری تیروئید، بی‌تحرکی و ورزش نکردن، کم آبی و ابتلای مادر به سندروم روده تحریک‌پذیر، ازعوامل موثر در بروز یبوست دوران بارداری است. شدت یبوست با وضعیت قبل از دوران بارداری مادر مرتبط است. اگر مادری قبل از این دوران هم با مشکل یبوست یا سایر مشکلات زمینه‌ای مواجه بوده، تغییرات هورمونی در دوران بارداری مشکلات دفع را تشدید می‌کند و می‌تواند باعث بروز مشکلاتی همچون هموروئید، بواسیر، شقاق و ایجاد زخم در انتهای مجرای گوارشی شود.

عوارض یبوست
یبوست دوران بارداری مشکلی برای جنین به وجود نمی‌آورد، اما باعث ایجاد درد در مادر می‌شود. دفع نشدن محتویات روده باعث می‌شود، حرکات موجی روده دائما به خروجی مجرا فشار وارد کند و باعث ایجاد درد شدید در مادر شود. مواقعی که یبوست بسیار شدید است و تمهیدات اولیه باعث کاهش مشکل نمی‌شود، متخصصان مادر باردار را به جراح عمومی ارجاع می‌دهند تا درمان مخصوص دریافت کنند.داروی گیاهی یبوست در بارداری

مکمل آهن یبوست می آورد!
یکی از عوارض مصرف مکمل‌های آهن، ایجاد یبوست است. این مشکل حتی برای مصرف‌کنندگان عادی نیز وجود دارد. وجود این مشکل باعث تولید داروهایی با ملح آهن پایین شده است. این مکمل‌ها با وجود آن که نسبت به نوع ساده آن گران‌تر هستند، اما مصرف آن به دلیل کاهش مشکلات مربوط به یبوست به مادران توصیه می‌شود.

زمان شروع یبوست
تغییر عادت‌های دفعی و یبوست بلافاصله بعد از شروع بارداری حتی از همان زمان که آزمایش‌های بارداری مثبت می‌شود، می‌تواند شروع شود، چون این مساله به تغییرات هورمونی وابسته است.
یبوست در اوایل بارداری به خاطر رشد جنین، حالت تهوع، نفخ و مشکلات معده و روده است. مادر به دلایل مذکور از مصرف برخی مواد امتناع می‌کند تا کمتر دچار حالت تهوع شود. برای همین، اوایل دوره بارداری اذیت‌کننده است. بعد از گذشت ماه‌های اولیه و بهبود سیستم تغذیه، مشکل یبوست نیز بهتر می‌شود.

فیبردرمانی بهترین روش درمان
اولین توصیه واقدام متخصصان برای رفع مشکل یبوست، تغییر سیستم تغذیه فرد است. در این دوران، میل مادران به مصرف برخی خوراکی‌های کم حجم اما پرکالری، همچون شیرینی و برنج افزایش می‌یابد. این موضوع، یکی از عوامل تشدید یبوست است. بر این اساس، افزایش میزان مصرف میوه و سبزی در دستور غذایی مادران قرار می‌گیرد تا دفع براحتی و به شکل عادی اتفاق بیفتد.

روغن بادام شیرین مصرف کنید
در دوران بارداری مصرف ملین‌ها نباید خودسرانه و طولانی مدت باشد، چرا که می‌تواند خطرناک باشد و باعث عوارضی مانند کاهش آب بدن، به هم خوردن توازن مواد معدنی ونمک بدن شود. یکی از ملین‌های خیلی خوب که بدن اغلب افراد با مصرف آن سازگار است، مصرف بادام و روغن بادام شیرین است.مصرف این روغن در رفع یبوست بارداری بسیار مفید است. متخصصان مصرف آن را نیم ساعت بعد از غذا، هر هشت ساعت یک قاشق غذاخوری توصیه می‌کنند. همچنین مصرف شربت یا عصاره انجیر در کاهش مشکل یبوست موثر است.

محدودیت در مصرف مسهل‌ها
در مواقعی کنار اصلاح سبک تغذیه، مصرف مسهل‌ها و ملین‌ها نیز ضرورت پیدا می‌کند.خوشبختانه تاکنون مصرف این مواد، مشکلی برای مادر و جنین به وجود نیاورده، اما همیشه اجازه مصرف مواد ملین به خانم‌های باردار داده نمی‌شود.به همین دلیل، متخصصان توصیه می‌کنند، مصرف هرگونه مسهل و ملین اعم از گیاهی یا دارویی تحت نظر و طبق تجویز آنان انجام گیرد.

پیشنهاد غذایی برای یبوست در دوران بارداری
خوردن انواع آش و سوپ رقیق شده با مرغ همراه سبزیجات و صیفی‌جات در درمان یبوست بسیار موثر است. توصیه می‌شود، مادران باردار غذای خود را کم حجم با تعداد وعده‌های متعدد مصرف کنند.

مصرف سبوس کشمش و شیربادام برای مادرانی که معده آنها قادر به هضم لاکتوز نیست یا مصرف شیر را دوست ندارند، بسیار مفید است و مانع بروز یبوست می‌شود. مادران باردار باید از مصرف غذاهای فرآوری شده مانند پاستا، پیتزا، نان و دونات امتناع کنند.

ورزش را جدی بگیرید
تحرک داشتن مادر در دوران بارداری، یکی از توصیه‌های بسیار مهم است. درست است که تغییرات هورمونی باعث کاهش انرژی مادر برای تحرک می‌شود، اما با توجه به عوارض متعدد بی‌تحرکی برای مادر باردار توصیه می‌شود، این مقوله را جدی بگیرند. مادران توجه داشته باشند، تمام حرکات ورزشی که در این دوران انجام می‌دهند، باید متناسب با وضعیت جسمی آنان و زیرنظر پزشک باشد و هنگام پیاده‌روی و حرکات ورزشی به مصرف آب نیز توجه کنند.


لطفاً درباره این مطلب نظر بدهید

تمامي حقوق مادي و معنوي سايت براي ني ني نما محفوظ مي باشد و استفاده از مطالب فقط بادرج و لينک سايت مجاز است.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

یبوست با سه نشانه‌ی کلی یعنی حرکات ناسب روده، درد در ناحیه‌ی شکم و دفع سخت مدفوع همراه است. بسیاری از خانم‌ها در زمان بارداری علائم یبوست را تجربه می‌کنند. تغییرات هورمونی، فشار رحم و کاهش میزان آهن قبل از زایمان می‌تواند از عوامل اصلی یبوست در بارداری باشد. در این مقاله با علل و روش‌های درمان یبوست در بارداری آشنا می‌شوید. با «چطور» همراه باشید.داروی گیاهی یبوست در بارداری

افزایش هورمون پروژسترون در دوران بارداری سبب شل شدن عضلات بدن و به‌ویژه عضلات روده‌ می‌شود. حرکت کُند روده سبب می‌شود تا فرایند هضم آهسته صورت بگیرد؛ این اتفاق می‌تواند سبب یبوست شود.

براساس پژوهشی که در یکی از مجلات اسکاندیناوی منتشر شده است، یبوست در بارداری بسیار متداول است و تقریبا سه‌چهارم زنان باردار، یبوست یا سایر مسائل مربوط به روده را تجربه می‌کنند.

برای کاهش یبوست، روش‌ها و مجموعه‌ی کاملی از داروها وجود دارند، اما بارداری سبب محدود شدن راه‌‌حل‌ها خواهد شد.

رژیم غذایی پُرفیبر به درمان یبوست در بارداری کمک می‌کند. همچنین فیبر، آنتی اکسیدان ها و ویتامین های مورد نیاز زنان باردار را تأمین می‌کند. زنان باردار باید روزانه ۲۵ تا ۳۰ گرم فیبر مصرف کنند تا سلامتی آنها حفظ شود.

برای تأمین این میزان فیبر، می‌توانید با مقداری تمشک، سیب، موز، انجیر و توت‌فرنگی، سالاد میوه‌ی تازه درست کنید یا مقداری ذرت شیرین، کلم بروکلی و هویج را کباب کنید و یک غذای لذیذ برای خود تهیه کنید.

تأمین رطوبت بدن در دوران بارداری بسیار مهم است و تقریبا در زمان بارداری باید دوبرابر آب دریافت کنید. زنان باردار باید روزانه ۱۲ لیوان آب بنوشند. این کار کمک می‌کند تا روده نرم بماند و غذا به‌راحتی درون دستگاه گوارش حرکت کند.

سعی کنید وعده‌های غذایی روزانه خود را به ۵ یا ۶ وعده‌ی کوچک در طول روز تقسیم کنید. این کار به کاهش یبوست کمک می‌کند و سبب می‌شود تا معده بدون کارِ زیاد، بتواند غذا را هضم کند و غذا به‌راحتی از روده و کلون عبور کند. وعده‌های غذایی پُرحجم معده را پُر می‌کند و دستگاه گوارش به‌سختی می‌تواند روند هضم غذای مصرفی را انجام دهد.

فواید ورزش را دست‌کم نگیرید. انجام حرکات منظم ورزشی می‌تواند به کاهش یبوست کمک کند. ورزش، روده‌ی شما را تحریک می‌کند. زنان باردار باید هفته‌ای سه بار و هر بار به‌مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه ورزش کنند.

گزینه‌های ورزشی حدود است. به‌عنوان مثال می‌توانید در مسیرهای موردعلاقه‌ی خود پیاده روی کنید، شنا کردن را در بره خود بگنجانید یا در یک بعدازظهرِ آرام حرکات یوگا مخصوص بارداری را انجام دهید.

درباره‌ی اینکه چه ورزشی برای شما و فرزندتان مناسب است، با پزشک خود مشورت کنید.

درصورتی‌که روش‌های طبیعی مؤثر نباشد، در بعضی مواقع پزشک برای کمک به رفع یبوست در خانم‌های باردار، برای مدت زمان کوتاهی مسهل (نرم‌کننده‌) مدفوع مانند کولاک (Colace) تجویز می‌کند (مصرف طولانی‌مدت این داروها می‌تواند سبب کمبود آب و تغییر تعادل الکترولیت بدن شود).

نرم‌کننده‌ی مدفوع به نرم شدن روده کمک می‌کند، بنابراین دفع راحت‌تر می‌شود. مصرف این مواد به‌خصوص در خانم‌هایی که به‌دلیل مصرف مکمل های غذایی آهن دچار یبوست می‌شوند، بسیار مفید است؛ معمولا پزشک این مُسهِل‌ها را به همراه قرص آهن تجویز می‌کند.

نرم‌کننده‌ی مدفوع نوعی دارو است. بنابراین بهتر است قبل از مصرف، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

ازینکه مطالب به روز و کاربردی رو در سایت میذارید خیلی ممنونم

سپاس فراوان از شما

تشکر از مطالب مفیدتون

از لطف شما کمال تشکر را دارم

مطالبی که میذارید خیلی مفیدن ممنونم

از لطف شما ممنونم دوست عزیز

هورمون استروژن چیست؛ فواید، موارد استفاده و عوارض جانبی آن
داروی گیاهی یبوست در بارداری

آزمایش غربالگری چیست و چگونه انجام می‌شود؟

هورمون پرولاکتین و علائم بالا بودن آن در زنان و مردان

علائم زایمان؛ ۹ نشانه که آمدن بچه نزدیک است

قرص اورژانسی چیست؛ روش مصرف و عوارض قرص اورژانسی ضد بارداری


چطور درآمد دلاری داشته باشیم؟

مدل تچان چیست و چگونه باعث افزایش بهره وری می‌شود؟

درمان دیسک کمر و روش‌های کنترل درد ناشی از پارگی دیسک

۴ فرمول تولید محتوا برای تاثیر گذاری و جذب مخاطب

راهنمای بره‌ریزی برای مدیریت استرس هنگام سخنرانی

عجیب ترین میوه های دنیا چه خواصی دارند؟


گران‌ترین ساعت‌های مچی و جیبی دنیا

موفق‌ترین زنان کارآفرین جهان را بشناسید

بهترین فیلم های تاریخ سینما که حداقل یک بار باید ببینید

زیباترین سواحل دنیا و جذابیت‌های فوق تصور آنها




خانه

موبایل

 

غذایی که مدتی می‌ماند و خوراکی‌هایی که در آن مواد نگه‌دارنده زده باشند، یبوست را تشدید نموده و معده را ضعیف می‌کند.داروی گیاهی یبوست در بارداری

 

گیاهان دارویی

* ابتدا غذا به وسیله دندان‌ها باید خوب جویده شود و با بزاق دهان خوب مخلوط شود. خوب جویدن و نرم نمودن، اولین گام برای هضم بهتر مواد غذایی در بدن می‌باشد.

 

* دوم باید غذا در محیط آرام و به دور از استرس خورده شود و در معده مواد غذایی با شیره معده خوب مخلوط شود. شیره معده ماده‌ای به پپسین ترشح نموده و پروتئین‌های درشت مواد غذایی به مواد ساده‌تری تبدیل می‌شود، این کوچک شدن و نرم شدن از یبوست جلوگیری می‌کند.

 

در اینجا دستگاه کبدی، ماده صفرا را وارد جهاز هاضمه نموده و در حل کردن مواد چربی مۆثر است. معده در تنظیم غذا، نقش مخزن ذخیره را داراست و تأثیر شیره یا اسید معده در هضم غذا بسیار است.

 

* یبوست ممکن است بر اثر کمبود تراوش‌های کبدی و لوزالمعده و روده نیز باشد. برای رفع این عامل، غذاهای سلولزدار مثل آرد سبوس‌دار و سبزی‌های تازه مفید است.

 

* ساعات خوردن غذا و منظم خوردن نیز در رفع یبوست مۆثر است.

 

* پرخوری و رتب خوردن و پر نمودن معده بسیار زیان آور است. استراحت دادن به معده و نخوردن به مدت کوتاه، باعث می‌شود که دستگاه گوارش استراحت نموده و کار خود را خوب انجام دهد.

 

* سبزیجات و داروهای گیاهی علاوه بر فعال نمودن معده، در هضم غذا بسیار مفید است.

 

* غذاهای پرچرب و شیرینی‌ها و موادی مثل سوسیس و کالباس در هضم غذا مشکل ایجاد می‌کنند.

 

* غذایی که مدتی می‌ماند و خوراکی‌هایی که در آن مواد نگه‌دارنده زده باشند، یبوست را تشدید نموده و معده را ضعیف می‌کند.

 

 

برای رفع یبوست

1- خوردن یک لیوان خاکشیر صبح ناشتا

 

2- مخلوط یک فنجان آب کرفس با آب هویج

 

3- مخلوط یک قاشق غذاخوری پودر گل سرخ و یک فنجان ماست بدون چربی

 

4- خوردن شش عدد زیتون همراه با غذا

 

5- مخلوط عرق کاسنی همراه با عسل روزی یک استکان صبح ناشتا

 

6- هر روز همراه با غذا سبزی شوید، جعفری، کاهو، گشنیز مصرف شود.

 

داروی گیاهی یبوست در بارداری

7- صبحانه کامل خورده شود.

 

8- شب غذای سبک میل شود.

 

 

آلوئه ورا برای رفع یبوست

مشخصات ظاهری این گیاه، درختچه با برگ‌های ضخیم گوشتی است. در داخل این برگ‌ها مایع ژل‌های ذخیره شده و در مناطق گرم و شرجی رشد می‌کند.

 

خواص درمانی این گیاه: آلوئه ورا بهبود دهنده آرتروز، تقویت کننده معده و اثنی‌عشر و روده، برطرف کننده یبوست و سرشار از ویتامین A، B1، B2، B6، B12، C و E می‌باشد. ضد استرس و ضعف اعصاب معده می‌باشد، تقویت کننده سیستم دفاعی بدن بوده و تنظیم کننده هضم غذا و دفع مواد زائد را از روده بسیار آسان می‌کند.

 

آب درون برگ گیاه را روزی یک فنجان قبل از غذا هر روز میل کنید.

 

گشنیز و رفع یبوست

این گیاه علفی در تمام مناطق ایران رشد می‌کند. ساقه گیاه کوتاه و نازک و برگ‌های آن بسیار لطیف می‌باشد. تقویت کننده معده و ضد باکتری معده و روده می‌باشد. برای جلوگیری از یبوست روزی 2 گرم سبزی گشنیز را خُرد کرده و میل کنید. برای رفع یبوست روزی یک استکان آب گشنیز صبح ناشتا یا شب موقع خواب با یک قاشق روغن زیتون مصرف شود.

 

 

بادرنجبویه و رفع یبوست

این گیاه از خانواده نعناع می‌باشد و عطر مخصوص به خود دارد. در مناطق خراسان رشد می‌کند.

 

برگ‌های آن پنج‌های بریده و ریز می‌باشد. مانند گشنیز است با این تفاوت که برگ‌های آن پهن‌تر و بریدگی در آن است.

 

دارای ویتامین‌های A، B و C و تقویت کننده معده و روده می‌باشد و صفرا را از بین می‌برد.

 

1 گرم برگ بادرنجبویه را در یک لیوان بجوشانید و با یک قاشق پودر گل سرخ و یک قاشق روغن زیتون یک شربت غلیظ درست کرده و روزی یک استکان میل کنید. یبوست را از بین می‌برد و تقویت کننده دستگاه گوارش می‌باشد.

 

کاهو و رفع یبوست

شکل ظاهری آن دارای برگ‌های پهن و ساقه کوتاه و دارای گل‌های صورتی می‌باشد.

 

خواص مهم آن: سرشار از ویتامین‌های K، B و P همراه با مواد معدنی، ید، کلسیم، منیزیم و مواد قندی، سلولز، کمی نشاسته، کلروفیل، آهن، پتاسیم، فسفر و گوگرد می‌باشد.

 

کاهو تقویت کننده معده و روده و ضد یبوست است. بهتر است کاهو همراه با روغن زیتون مصرف شود. البته برگ‌های تیره خاصیت بیشتری دارد. کاهو همراه با آب لیمو تازه و روغن زیتون مفید است.

 

 

منبع:tebyan.net


باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *