داروی گیاهی برای درمان مگس پران چشم

خواص دارویی و گیاهی

پاسخ به سوالات پزشکی و جنسی شما ، در مجله دلگرم کلیک کنید




 


 

صفحه فوق یافت نشد

Page not found.

 

 بیماری های چشمی 

از دسته بیماری هایی است که طب سنتی اسلامی درباره درمان آن راه حل هایی را پیشنهاد داده است. یکی از این بیماری ها افتادکی چشم است که در این مطلب به توضیح آن می پردازیم. همچنین درمان عفونت چشم و یا شب کوری نیز با طب سنتی قابل درمان است. با ما همراه باشید.

۱- درمان افتادگی چشم و پف زیر آن (ناشی از افزایش بلغم در چشم است) :

الف) روغن مالی ملاج سر با روغن سیاه دانه یا استفاده از تاج نمکی (داخل

 کیسه پارچه ای نمک دریا ریخته شبها به مدت یکی دو ساعت روی سر

 می گذاریم.)

ب) ترک و یا کاهش جدی سردیها مخصوصا شبانگاه

ج ) ارده با شیره انگور هفته ای ۴ وعده صبحانه

 

۲- درمان عفونت چشم :

الف) شبی یک قطره عسل داخل چشم بچکانید.(۷ الی ۱۴ شب) 

ب ) بعد از دو هفته یک دوره ۷ الی ۱۴ شب شستشو با عرق رازیانه

ج ) ماساژ چشم

 

۳- درمان گل مژه :

شبی یک قطره عسل داخل چشم بچکانید.(۱ الی ۳ شب) 

 

۴- درمان شب کوری :(۴۰ الی ۱۲۰ روز)

الف) سوپ برگ یونجه یا سالاد آن هفته ۲ الی ۳ مرتبه

ب ) ضماد یونجه پخته شده روی چشم از شب تا صبح بماند.

 

۵- درمان تیک عصبی چشم :(۱۲۰ روز طول درمان است.)

الف) استشمام عطر شبانگاه

ب ) فسنجان بادام درختی ۲ الی ۳ وعده

ج ) ماساژ سر و کف پا

د) ترک و یا کاهش.

 جدی سردیها مخصوصا شبانگاه

ه) روغن مالی ملاج سر با روغن سیاه دانه

و ) شبی یک لیوان عرق بهارنارنج به همراه یک قاشق مرباخوری فرنجمشک

 و کمی عسل

 

۶- درمان آب مروارید :

الف) شستشوی چشم با عرق رازیانه (۴۰ شب)

ب) شبی یک قطره آب لیموی تازه داخل چشم (۴۰ شب)

ج ) بعداز آبلیمو ۴۰ شب شبی یک قطره عسل داخل چشم بچکانید.

د ) حجامت ماستوئید(پشت گوش)

ه ) دو هفته بعد حجامت ناحیه گیجگاهی

* با تکرار این روش درمان می شود.

 

۷- درمان قوز قرنیه :

الف) روغن مالی ملاج سر با روغن سیاه دانه یا کنجد 

ب)  شستشوی چشم با عرق رازیانه (۴۰ شب) 

ج) بادکش پشت گوش ۷ الی ۱۴ مرحله

* توجه : انجام بادکش فقط باید زیر نظر متخصص طب سنتی باشد.

 

۸- درمان کاهش دید چشم :

الف)  شستشوی چشم با عرق رازیانه هرشب مداوم

ب ) اگر دید بسیار کم شده حجامت ماستوئید

ج) دو هفته بعد حجامت ناحیه گیجگاهی

د ) خوراک بادام درختی روزی ۱۴ عدد

 

۹- درمان شوره مژه :

روغن مالی مژه با روغن بنفشه

 

۱۰- درمان ناخنک چشم :

الف) شستشوی چشم با عرق رازیانه

ب ) روغن مالی ملاج سر با روغن سیاه دانه

ج ) حجامت سر

د ) دو هفته بعد حجامت ناحیه گیجگاهی

* توجه : با تکرار حجامت ها و در بعضی موارد با تشخیص طبیب زالو اندازی

و حتی فصد ناحیه گیجگاهی درمان اتفاق خواهد افتاد.

 

۱۱- درمان سوزش و قرمزی و التهاب چشم :

از ترکیب (آبلیموی تازه + روغن بادام شیرین) شبی یک قطره داخل چشم . 

 

۱۲- درمان آب ریزش شدید چشم :

الف ) شبی یک قطره عسل داخل چشم بچکانید.(۷ الی ۱۴ شب)

ب ) ترک و یا کاهش سردیها (۴۰ شب)

 

۱۳- درمان مگس پران چشم :

الف) شستشوی چشم با عرق رازیانه

ب) حجامت سر 

ج ) دو هفته بعد حجامت ناحیه گیجگاهی 

 

۱۴- درمان گل مژه :

ترکیبی از گل ختمی , آویشن و اسپرزه را با شیر داغ یا آب جوش خمیر کرده

و روی پلک بگذارید و روی آن را بسته و نرم نگه دارید تا سر باز کند . و سپس

 با دم کرده آویشن شستشو شود . در یک جلسه حجامت ناحیه گیجگاهی یا

 فقط 2 عدد زالو کنار چشم یا زیر پلک بیاندازید.

۱۵-درمان آب سیاه :

الف) حجامت ماستوئید(پشت گوش)

ب) دو هفته بعد حجامت ناحیه گیجگاهی

ج) شستشوی چشم با عرق رازیانه

مگس پران چشم چیست؟

آیا هرگز برای تان پیش آمده است كه هنگام خیره شدن به یك تصویر صاف (مثلا یك كاغذ سفید یا آسمان آبی) متوجه ذرات كوچك غبار مانندی شوید كه جلوی چشم تان بالا و پایین می ‌روند و هرچه پلك می‌ زنید باز هم مثل یك سایه كوچك در جلوی چشم تان قرار دارند؟

این سایه ‌های مزاحم را اصطلاحا “مگس پران می ‌گویند. معمولا با حركت دادن چشم، مگس ‌پران هم حركت می ‌كند، اما چون جهت حركت آن در خلاف جهت حركت چشم می ‌باشد، نمی‌توان آن را با چشم تعقیب كرد.مگس ‌پران چیست؟

مگس ‌پران در حقیقت سایه كدورت ‌های موجود در مایع زجاجیه چشم است كه روی شبكیه می‌ افتد و به صورت یك سایه تیره دیده می ‌شود. این كدورت ‌ها ممكن است ناشی از چسبندگی و ضخیم شدن رشته ‌های زجاجیه، جمع شدن سلول ‌های التهابی در زجاجیه و یا خونریزی در داخل چشم باشد.

زجاجیه چیست؟

زجاجیه مایع ژله مانندی شبیه سفیده تخم مرغ خام است كه بخش اعظم داخل كره چشم (از پشت عدسی تا روی شبكیه) را پُر كرده است و به حفظ ساختمان كروی چشم كمك می ‌كند و شبكیه را در جای خودش نگه می ‌دارد. ساختمان زجاجیه از یك شبكه اسفنجی متشكل از رشته ‌های خیلی ظریف است كه مقادیر فراوان آب و مواد محلول را در خود جای می دهد و به آن حالت ژله ‌ای می بخشد. رشته ‌های موجود در زجاجیه در قسمت ‌های خارجی ‌تر زجاجیه متراكم ‌تر هستند و اتصالات نسبتا محكمی به لایه‌ های داخلی شبكیه دارند.چرا مگس‌پران ایجاد می‌ شود؟

مگس‌ پران عارضه بسیار شایعی است و با افزایش سن، شیوع آن افزایش می ‌یابد، طوری كه بیش از 6 تا 7 درصد افراد بالای 6 سال مگس ‌پران را تجربه كرده ‌اند.

رشته‌ های موجود در زجاجیه در بچه‌ ها و افراد جوان معمولا بسیار ظریف است و دیده نمی‌ شود، اما با بالا رفتن سن این رشته‌ ها ضخیم‌ تر می ‌شوند و در بعضی جاها به هم می‌ چسبند و باعث ایجاد كدورت می ‌شوند كه سایه این كدورت بر روی شبكیه به صورت مگس‌پران احساس می ‌شود.

به علاوه در بسیاری از افراد مسن، بخشی از رشته‌ های محیطی زجاجیه كه به شبكیه متصل هستند، از جای خود كنده می‌ شوند و به داخل بخش‌های مركزی زجاجیه می ‌افتند. این حالت كه آن را “جداشدگی خلفی زجاجیه می ‌ند، شایع ترین علت ایجاد مگس ‌پران است.

گاهی اوقات هم وجود التهاب داخل چشمی (یووئیت) سبب تجمع سلول ‌های التهابی در زجاجیه و ایجاد مگس‌ پران می ‌شود.

یك علت دیگر مگس ‌پران، وجود خونریزی در داخل زجاجیه است، مثلا در افراد مبتلا به دیابت ممكن است خونریزی های خفیف چشمی، ابتدا به صورت یك مگس‌ پران دیده شودآیا مگس‌پران خطرناك است؟

بسیاری از افراد مدت ها مگس ‌پران داشته اند و هیچ مشكل خاصی پیدا نكرده اند. مگس پرانی كه سال های سال وجود داشته و تغییر خاصی پیدا نكرده است، معمولا خطری ندارد، اما بروز مگس پران جدید می تواند ناشی از مشكلات جدی چشمی باشد.

البته همان طور كه گفته شد شایع ترین علت بروز مگس پران جدید، جداشدگی زجاجیه خلفی است كه به خودی خود خطری ندارد، اما گاهی اوقات در حین جدا شدن زجاجیه، بخشی از شبكیه نیز همراه با آن كنده می ‌شود و باعث ایجاد سوراخ یا پارگی در پرده شبكیه می ‌شود كه می تواند سبب جدا شدن پرده شبكیه و مشكلات شدید بینایی شود.

تشخیص علت ایجاد مگس‌پران بدون معاینه دقیق چشم پزشكی امكان ‌پذیر نیست، بنابراین لازم است تمام افرادی كه مگس ‌پران جدید پیدا كرده‌اند، حتما توسط چشم ‌پزشك معاینه شوند.دید در فرد مبتلا به مگس پران

برای انجام معاینه، ابتدا مردمك با استفاده از قطره‌ های مخصوص باز می ‌شود و سپس با استفاده از لنزها و وسایل مخصوص، زجاجیه و شبكیه معاینه می ‌شود. در صورتی كه در معاینه هیچ مشكلی به جز “جداشدگی زجاجیه خلفی وجود نداشته باشد و شبكیه سالم باشد، معمولا خطری وجود ندارد و درمان خاصی لازم نیست، اما در مواردی كه آسیبی به پرده شبكیه وارد شده باشد، یا خونریزی یا التهاب داخل چشمی وجود داشته باشد، باید درمان انجام شود.

گاهی با یك نوبت معاینه نمی ‌توان علت دقیق ایجاد مگس‌ پران را تشخیص داد. در این حالت معمولا لازم است معاینه در فواصل 2 تا 3 هفته یك بار تكرار شود تا مطمئن شویم علت خطرناكی وجود ندارد.

یك نكته مهم آن است كه مگس پران حتی در صورت همراهی با پارگی شبكیه، پس از چند هفته كوچك می شود، بنابراین در افرادی كه مگس پران جدید چشم داشته اند، حتی اگر خود به خود خوب شده باشند، لازم است معاینه كامل چشم انجام شود.آیا مگس‌پران قابل درمان است؟

همان طور كه قبلا هم گفته شد مگس ‌پران معمولا علت خطرناكی ندارد و نیازی به درمان نیست. در اكثر موارد پس از چند هفته تا چند ماه، مگس پران به تدریج كوچك می شود و فرد نیز عادت می كند كه آن را نادیده بگیرد.

اما در مواردی كه مگس پران با سوراخ یا پارگی پرده شبكیه همراه باشد، ممكن است نیاز به اقدامات درمانی مثل لیزر یا عمل جراحی برای جلوگیری از پارگی پرده شبكیه وجود داشته باشد.

مگس‌پران در چه افرادی شایع‌ تر است؟

افراد بالای 6 سال

افراد نزدیك بین

افرادی كه سابقه جراحی چشم (به خصوص جراحی آب مروارید) دارند.

افرادی كه سابقه التهاب داخلی چشم (یووئیت) دارند.

كلام آخر

همانطور كه گفته شد مگس ‌پران قدیمی كه سال‌ ها وجود داشته و تغییر خاصی پیدا نكرده است، معمولا بی‌خطر است، اما در موارد زیر لازم است حتما به چشم پزشك مراجعه كنید:

* مگس‌پرانی كه جدیدا ایجاد شده است (حتی اگر پس از چند هفته خود به خود برطرف شده باشد)

* مگس ‌پران قدیمی كه جدیدا بزرگ تر شده، یا تغییر دیگری پیدا كرده است.

* مگس ‌پران همراه با جرقه (حتی اگر پس از چند روز جرقه خود به خود برطرف شده باشد)

* مگس‌پران همراه با كم شدن یا تاری دید یا احساس وجود پرده در جلوی چشم (این علامت، بسیار مهم است و ممكن است ناشی از كنده شدن بخشی از شبكیه باشد كه به درمان فوری نیاز دارد) .

   عارضه ای شایع در شهرستان سبزوار به مگس پران

 

به دلیل گرمای شدید هوا و تابش اشعه های زیان آور خورشید به خصوص درروزهای گرم تابستان همشهریان سبزواری باید با رعایت نکات ایمنی  از آسیب های احتمالی به چشمهای خود جلوگیری کرده و حتی المقدور از عینک های افتابی استاندارد استفاده نمایند.

 

 

 

علائم مهم  عارضه ی مگس پران:

بعضی وقت ها مردم فكر می كنند، توهم دارند بخصوص وقتی سعی می كنی پشه ای را كه وجود خارجی ندارد از جلوی صورت خود كنار بزنند. 

 گلایه خیلی از بیمارانی که دچار مگس پران چشمی هستند این مشکل روحی و روانی می باشد. كه به امید درمان از این مطب به مطب چشم پزشك دیگر می روند .

به طور کلی اینگونه بیماران باید با این مشكل كنار بیایند و نگران نباشند چون در دیدشان اختلال ایجاد نمی كند و درمانی هم ندارد.

 

 

 چرا برخی افراد دچار مگس پران چشمی می شوند.

 

 علت ابتلا به مگس پران یا «فلوتر» دجار می شویم به این دلیل است که در چشم انسان مایعی به زجاجیه وجود دارد كه شفاف است و قوام و شكل خاصی دارد. با افزایش سن، قوام این مایع تغییر و حالت آبكی پیدا می كند و باعث می شود وقتی بیمار چشمش را حركت می دهد، اجسامی به صورت تار ، دسته مو، دایره ای كه  به دور خود می چرخد یا مگس یا پشه ای را حس كند كه از جلوی چشمانش رد می شود. این عارضه به غیر از افراد مسن، مبتلایان به بیماری های متابولیك مانند دیابت ، فشار خون و افرادی را كه چشمشان دچار آسیب شده است یا نزدیك بین هستند نیز درگیر  كند.

 معمولا شروع آن از دهه 4 و 5 زندگی به بعد اتفاق می افتد و ممكن است ارث نیز در آن دخیل باشد. و مخصوص  نژاد خاصی  هم نیست.

معمولا مگس پران چشمی تغییری در وضع بینایی فرد ایجاد نمی كند بنابراین برای درمان آن به هیچ اقدام خاصی نیاز نیست، ولی گاهی تغییر قوام مایع زجاجیه روی شبكیه اثر می گذارد و باعث ایجاد كشش در آن می شود. در این حالت بیمار مدام حس می كند نوری در چشمانش خاموش و روشن می شود كه اصطلاحا به آن فلاشینگ می گویند.

 این حالت نشان می دهد شبكیه تحت فشار است و بیمار حتما باید بررسی شود و بر حسب مشكل شبكیه برای درمان او اقداماتی مانند لیزر یا جراحی انجام شود.

مگس پران چشمی هیچ درمانی ندارد و تنها كاری كه بیمار باید انجام دهد مراجعه برای معاینه های دوره ای، پیگیری و سعی برای كنار آمدن با این مشكل است چون به مرور زمان احتمالبرطرف  شدن وجود دارد.

 

 

چرا دیابتی ها و فشار خونی ها در معرض خطرند؟

 

در این بیماران زمینه خونریزی خفیف چشمی زیاد است كه روی زجاجیه تاثیر می گذارد و باعث بروز مگس پران چشمی می شود و حتی ممكن است تغییراتی روی شبكیه آنها ایجاد كند.

حتی احتمال بروز مشكل جدا شدن زجاجیه از شبكیه در افراد دیابتی است. ضربه هم از طرفی به علت تغییر در بافت و زجاجیه چشم و از سوی دیگر به دلیل احتمال بروز خونریزی در چشم می تواند باعث بروز این مشكل شود. در افراد مسن هم همان طور كه اجزای بدنشان تحت تاثیر افزایش سن قرار می گیرد، چشمانشان با افزایش سن دچار تغییر می شود و ابتلای آنها به مگس پران چشم شایع است.

 

مشكل نزدیك بین ها هم راه حل ندارد

 

با توجه به اینکه فضای زجاجیه چشم نزدیك بین ها حجیم تر بوده و مایع زجاجیه چشمشان زودتر تغییر می كند، به همین دلیل افراد نزدیك بین دچار مگس پران هستند و ممكن است مشكل شان با گذشت زمان حادتر هم بشود.

امروزه برای اصلاح نزدیك بینی با لیزر، تغییراتی روی قرنیه انجام می شود، ولی مگس پران به علت بروز اشكال در قسمت زجاجیه بروز می كند، بنابراین حتی درمان نزدیك بینی هم نمی تواند موجب درمان مگس پران چشمی شود. علاوه بر این افزایش قطر ایجاد شده در كره چشم نزدیك بین ها قابل تغییر نیست.

 

مگس پران آزار دهنده

 

 

مگس پران چشمی به هر حال آزاردهنده است و این كه شخص مبتلا مدام حس كند چیزی از جلوی چشمش رد می شود، ممكن است او را كلافه كند.

 متاسفانه خیلی از بیماران نمی توانند مشكل خود را بپذیرند كه باعث می شود دچار مسائل روحی شوند، چون ناگهان می بینند چیزی از جلوی چشمشان رد می شود و بعضی افراد مدام احساس می كنند جلوی چشمانشان پشه رد می شود و با دست مدام سعی می كنند پشه را دور كنند ولی باید مثل خیلی از چیزهای دیگری كه در زندگی وجود دارد و مجبور هستیم با آن بسازیم، باید با این مشكل نیز کنار  آمده تا كم كم به آن عادت كنیم و برایمان عادی شود و كمتر آزارمان دهد.

 

 

خانم ها و آقایان به یك نسبت در معرض خطرند.

 

این عارضه هم در آقایان و هم در خانم ها به یك نسبت شایع است و دیده می شود، ولی از آنجا كه مردان در معرض ضربه و آسیب به چشم هستند، شیوع مگس پران به دلیل ضربه در آنها است. بیماری های زمینه ای مثل دیابت و فشارخون هم در هر دو جنس می تواند عامل ابتلا باشد چون هر دو جنس را گرفتار می كند.

 

مگس‌ها کی خطرناک می‌شوند؟

عارضه مگس‌پران و جرقه معمولا خطرناک نیستند و اگر سال‌های سال است آنها را می‌بینید ممکن است نیازی به درمان نداشته باشند اما در مواردی که جرقه به تازگی ایجاد شده باشد باید نگران باشید چرا که ممکن است شبکیه چشمتان پاره شده باشد، همچنین اگر مگس‌پران با سوراخ یا پارگی پرده شبکیه همراه باشد احتمال دارد نیاز به اقدامات درمانی مانند لیزر یا عمل جراحی برای جلوگیری از پارگی پرده شبکیه وجود داشته باشد.

همچنین درنظر داشته باشید که جرقه حتی اگر با پارگی شبکیه همراه باشد معمولا پس از چند روز تا چند هفته خود به خود از بین می‌رود؛ مگس‌پران هم حتی در صورت همراهی با پارگی شبکیه پس از چند هفته کوچک می‌شود. بنابراین در افرادی که جرقه یا مگس‌پران جدید ایجاد شده حتی اگر خود به خود خوب شده باشد لازم است معاینه کامل چشم انجام شود.

فراموش نکنید اگر مگس‌پران جدیدا ایجاد شده باشد یا پس از چند هفته خود به خود برطرف نشده باشد یا مگس‌پران قدیمی‌که به تازگی بزرگ‌تر شده یا تغییر دیگری پیدا کرده باشد یا همراه با جرقه یا همراه با کم شدن یا تاری دید یا احساس وجود پرده در جلوی چشم باشد که ناشی از کنده شدن بخشی از شبکیه است، حتما و به سرعت باید به چشم‌پزشک مراجعه کنید.

 

جداشدگی  یا پاره شدن سبکیه چشم

 این عارضه در همه سنین و هر دو جنس دیده می‌شود. جداشدگی شبکیه یک اورژانس است .جدا شدگی پرده شبکیه زمانی رخ می‌دهد که شبکیه از محل طبیعی خود کنده شود.

جدا شدگی پرده سبکیه یک اورژانس فوری

 

زمانی که پرده شبکیه جدا شود، عملکرد آن مختل شده و در نتیجه بینائی فرد تار می‌شود . جدا شدگی پرده شبکیه مشکل بسیار مهمی تلقی می‌شود زیرا در صورت عدم درمان، تقریبا در همه موارد منجر به کوری خواهد شد.

 

درخش بینی یا دیدن جرقه های نورانی در چشم

احساس درخشش نور همراه با جرقه های نورانی به علت تحریک شبکیهٔ چشم را درخش‌بینی یا (photopsia, photopsy) می‌گویند.

بیمار در غیاب منبع نوری، برای جزئی از ثانیه در میدان بینایی خود احساس وجود نور، نوار نورانی یا جرقه می‌کند، که علامت شایع ارتباط غیرطبیعی بین شبکیه و زجاجیه می‌باشد.

بیمار معمولاً می‌تواند به بخشی از میدان بینایی که جرقه‌های نورانی در آن دیده می‌شود، اشاره نماید. این نور فرضی نشانهٔ آگاهی مغز از کشش فیزیکی می‌باشد، که زجاجیهٔ غیرطبیعی بر قسمت حسی شبکیه وارد می‌نماید.

درخش‌بینی با جدا شدگی پسین زجاجیه میگرن با هاله، جداشدگی شبکیه، و انفارکتوس لوپ پس سری مرتبط است.

 

منشاء اصلی مگس پران چیست؟

براي اين كه بدانيد مگس‌پران دقيقا چه منشأيي دارد بايد ابتدا با زجاجيه چشم آشنا شويد.

زجاجيه مايعي ژله‌مانند شبيه به سفيده تخم مرغ است كه بخش اعظم داخل كره چشم را از پشت عدسي تا روي شبكيه پركرده است.

 زجاجيه داراي مقدار فراواني آب و مواد محلول است و به همين دليل حالت ژله‌اي دارد و داخلش با رشته‌هاي بسيار ظريفي پر شده است كه در قسمت‌هاي خارجي‌تر متراكم‌تر است و به لايه‌هاي داخلي شبكيه متصل شده‌اند.

پژوهش‌هاي پزشكان فوق تخصص چشم نشان مي‌دهد رشته‌هايي كه از آنها صحبت كرديم در كودكان و افراد جوان معمولا بسيار ظريف هستند و ديده نمي‌شوند اما با بالا رفتن سن، اين رشته‌ها ضخيم‌تر مي‌شوند و در برخي جاها به هم مي‌چسبند كه اين باعث ايجاد كدورت در زجاجيه مي‌شود كه سايه اين كدورت بر روي شبكيه باعث احساس دیدن اجسامی مثل مگس یا پشه یا عارضه مگس پران می شود.

همچنين در بسياري از افراد سالمند بخشي از رشته‌هاي محيطي زجاجيه كه به شبكيه متصل بوده‌اند، از جاي خود كنده مي‌شود و به داخل بخش‌هاي مركزي زجاجيه مي‌افتد. اين حالت كه آن را (جداشدگي خلفي زجاجيه) مي‌ند شايع‌ترين علت ايجاد مگس‌پران است. در برخي از موارد نيز وجود التهاب داخل چشمي‌(يووئيت) سبب تجمع سلول‌هاي التهابي در زجاجيه مي‌شود كه مگس‌پران را ايجاد مي‌كنند.علت ديگر مگس‌پران وجود خونريزي در داخل زجاجيه است، براي مثال ممكن است خونريزي خفيف چشمي ‌در افراد مبتلا به ديابت، ابتدا به صورت يك مگس‌پران ديده شود.

 

 

 

 

 

عناوین اصلی ومهم دیدنی های سبزوار

 

عنوان مورد علاقه خود را انتخاب کرده و روی آن کلیک فرمایید.

 

 

 

 

 

۱- آشنایی با گذشته و آثار تاریخی شهرستان سبزوار

 

۲-  امکان سنجی توسعه امامزاده شملق

 

۳-  نگاهی به ابنیه قدیمی در سبزوار

 

۴-  ترافیک روزافزون در هسته مرکزی سبزوار

 

۵-  وجود راه آهن نیاز امروز شهرستان سبزوار

 

۶-  حاشیه نشینی در اطراف کال عیدگاه سبزوار  

 

۷-  شهرستان داورزن در کنار سبزوار زیبا شکل گرفت

 

۸-  اهمیت مسیر سلامت در کاهش بیماری های قلبی عروقی

 

۹-  دیدنی های طبیعی سبزوار بزرگ

 

۱۰-  نقش عوامل محیطی بر شیوع سنگ کلیه در سبزوار

 

۱۱- مدلسازی عملکرد محصول کلزای پاييزه با استفاده از

روش رگرسيون چند متغيره در محيط GIS

 

۱۲-  اکوتوریسم و اهمیت آن در توسعه پایدار

 

۱۳- مصوبه شورای عالی شهرسازی ایران

 در خصوص طرح جامع سبزوار

 

۱۴- نگاهی به اقوام ساکن در سبزوار

 

۱۵- کمسیون ماده 5 ابزار قدرتمند شهرداری ها

در تغییر کاربری اراضی

 

۱۶- روند شهرنشینی در ایران و اثر آن بر مدیریت و توسعه

 

 ۱۷- زیره سبز و نقش ان در اقتصاد شهرستان سبزوار

 

 ۱۸- بررسی بیماری قند خون در شهرستان سبزوار

و راههای درمان آن

 

۱۹-  آشنایی و آموزش روش های کنترل بیماری دیابت

 

۲۰-  راهنمای تغذبه مناسب برای بیماران دیابتی

 

۲۱- دیابت ملیتوس

 

۲۲- نکات قابل توجه تزریق انسولین در بیماران دیابتی

 

 ۲۳- معرفی ذخیره گاه بکر و طبیعی خارتوران

 

۲۴- هدایت الکتریکی آب یا EC

 

۲۵-  آشنایی با شتر مرغ و پرورش آن در سبزوار

 

 ۲۶- عارضه ای شایع در شهرستان سبزوار به مگس پران

 

 ۲۷- مشکلات جمع آوری زباله در شهرستان سبزوار

 

۲۸- نگاهی به وضعیت طب سنتی و گیاهان دارویی

در شهرستان سبزوار

 

۲۹- فرستنده تلویزیونی پر قدرت سربداران افچنگ

 

 ۳۰-  خطرات ناشی از عمل لیزیک چشم در

        بهبود عیوب انکساری و مهمترین دلایل آن

 

 ۳۱- مشاهده اماکن تاریخی و ارزشمند شهرستان سبزوار

 

لطفا نظرات خود را بیان کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *