داروی گیاهی برای درد قوزک پا

خواص دارویی و گیاهی

درد پا یکی از شایع ترین بیماری ها در زندگی مردم در هر گروه سنی است که می تواند در هر نقطه از جمله انگشتان پا ، مچ و کف پا باشد ، با درمان پا درد با ما همراه باشید .

پا درد ممکن است به دلایل متعددی از قبیل : پیری ، پوشیدن کفش های ناراحت کننده ، پیاده روی بیش از حد ، ایستادن روی پای خود برای مدت طولانی ، کمبود مواد معدنی ، دیابت یا غیره باشد .

روش های خانگی معتددی برای مراقب و درمان پا درد وجود دارد که چند مورد آن را برای شما خواهیم گفت

 

 

داروی گیاهی برای درد قوزک پا

لیست مطالب :

درمان داغ و آب سرد می تواند در درمان درد پا موثر باشد . آب داغ سبب افزایش جرایان خون و آب سرد سبب کاهش التهاب می شود .

سرکه برای درمان های مختلف از جلمه درمان پا درد استفاده می شود و می تواند سبب کاهش التهاب و درد آن شود .

 

 

یخ درمانی یک راه خوب برای کاهش درد و تورم پا می باشد .

روغن گل میخ در درمان سر درد ، درد مفاصل ، قارچ ناخن و نیز درمان پا درد به دلیل افزایش گردش خون بسیار موثر است .

فلفل قرمز یک منبع عالی از کپسایسین است که می تواند در درمان درد پا ، فشار عضلانی و کمر درد به شما کمک کند .

دانه های خردل می تواند برای درمان پا درد استفاده شود زیرا آنها کمک می کنند که آب سمی از بین رود .

همچنین سبب افزایش گردش خون و کاهش التهاب و در نتیجه سبب رهایی از درد می شوند .

انجام حرکات کششی و نرمشی در صورتی که درد پای شما ناشی از گرفتگی عضلات و کشیدگی آنها باشد می تواند بسیار موثر واقع شود و سریع به پا درد شما بهبود بخشد .

مارچوبه یک روش خوب برای درمان پا درد می باشد زیرا به عنوان یک دیورتیک طبیعی عمل می کند و باعث می شود مایع اضافی از بدن شما خارج شده و سبب کاهش التهاب شود .

روغن های ضروری مانند روغن اوکالیپتوس ، روغن نعناع و روغن رزماری باعث کاهش خستگی ، درد و درد مفاصل می شود .

شما همچنین می توانید به یک متخصص ماساژ مراجعه کرده و از ماساژ درمانی برای درمان درد پا خود استفاده کنید

دفعه بعدی که از درد پا رنج می برید می توانید از هرکدام از روش های بالا دوباره استفاده کنید اگر درد شما بیش از حد و غیر قابل تحمل می باشد برای درمان پا درد خود لازم است حتما به یک پزشک مراجعه کنید

 

Comment

راه های سفت کردن پوست گردن چیست؟ آیا شل شدن پوست گردنتان باعث نگرانی شما شده است؟ آیا ناراحت هستید که به سرعت در حال پیر شدن می باشید و این فکر شما را در میان گروه همسالان خجالت زده کرده است؟ شل شدن پوست گردن، مشکلی است که همه ما با آن مواجه خواهیم شد، ولی آیا راهی وجود ندارد که از مشکل شل شدن پوست گردن خلاص شویم بدون آنکه پول زیادی برای درمان های پرهزینه بپردازیم؟ در این مقاله از بخش زیبایی

ویتامین D را امروزه همه مردم با سلامت استخوان می شناسند و هرجا که صحبت راشی تیسم بچه ها و پوکی استخوان سالمندان باشد کمبود ویتامین D به ذهن ها می رسد. ولی واقعیت اینست که تحقیقات جدید خیلی فراتر از این رفته و نقش ویتامین D در خیلی از جنبه های مختلف سلامت زندگی انسان کشف شده است. اکنون تاثیر ویتامین D در خیلی از بیماری ها مانند بیماری های خودایمنی (مثل ام اس، روماتیسم مفصلی، لوپوس)، دیابت، بیماری های قلب و عروق، فشار

رژیم اتکینز (Atkins) یک رژیم کم کربوهیدرات است که معمولا برای کاهش وزن توصیه می شود. طرفداران این رژیم ادعا می کنند که اگر به همان اندازه که پروتئین و چربی می خورید، به همان اندازه از غذاهای پرکربوهیدرات نیز دوری کنید، می توانید وزن خود را کاهش دهید. در 12 سال گذشته، بیش از 2 مطالعات نشان داده اند که رژیم های کم کربوهیدرات بدون نیاز به احتساب کالری مصرفی، برای کاهش وزن موثر هستند و می توانند منجر به بهبود های مختلفی در

آیا از جای جوش بر روی پوست خود ناراحت هستید؟ آیا به دنبال روش های موثری برای خلاص شدن از آنها هستید؟ شما همیشه رویای یک  پوست صاف و بدون جوش را می بینید. به همین دلیل انواع مختلف لوازم آرایشی و بهداشتی را خریداری می کنید. به جای استفاده از مواد شیمیایی مضر، از درمان های مختلفی که وجود دارد نیز می توانید استفاده کنید. این مقاله از بخش زیبایی دکتر سلام، 2 روش سریع  برای چگونگی از بین بردن جای جوش از صورت،

ممکن است هنگامی که می بینند که سگشان غذا نمی خورد، دچار ناراحتی شوید و برایتان سوال باشد چرا اشتهایی برای غذا خوردن ندارد؟ اولین چیزی که بعد از غذا نخوردن سگ به ذهنتان می رسد این است که احتمال دارد، مریض شده باشد یا از درد رنج ببرد، اما احتمال این موضوع بسیار کم است. در این مقاله از بخش حیوانات خانگی دکتر سلام به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت با ما همراه باشید. دلایل غذا نخوردن سگ معمولا، غذا نخوردن سگ به علت ریزه

داروی گیاهی برای درد قوزک پا

راه های سفت کردن پوست گردن چیست؟ آیا شل شدن پوست گردنتان باعث نگرانی شما شده است؟ آیا ناراحت هستید که به سرعت در حال پیر شدن می

بیماری های مرتبط با سن، معمولا حیواناتی را که به سن پیری رسیده اند، تحت تاثیر قرار می دهند. همستر که معمولا عمر کوتاهی دارند پس از یک

شاید شما هم دوست داشته باشید که مراقبت از همستر را یاد بگیرید تا بتوانید چند همستر در خانه تان، پرورش دهید. حفظ بهداشت و احساس امنیت برای

وضعیت سنتی بهترین حالت برای باردار شدن است زیرا بسیار راحت بوده و تماس دو بدن در آن بهتر است. دو طرف رودرروی هم هستند و تمام مدت

آیا می دانید تغذیه همستر باید به چه نحوی انجام شود؟ قسمت غذاهای همستر خانگی را باید غذاهایی با کیفیت خوب و همچنین غذاهای آماده ای که

احتمالا وحشتناک ترین کلمه ای که ممکن است مادران باردار با آن روبرو شوند، سقط جنین می باشد. این وضعیت تاسف انگیز و وحشتناک

از جمله پرخطرترین و پرمسئله ترین دوران بارداری، سه ماهه سوم بارداری می باشد. اکثر زنان باردار در این دوران دچار درد و بی

اثبات شده است که رژیم پالئو برای بهبود عدم تحمل گلوکز مفید است و به طور خاص، رژیم غذایی پالئو بیش از یک رژیم غذایی مدیترانه ای به منظور بهبود تحمل گلوکز در افراد مبتلا به بیماری های قلبی اثر بخش بوده است.

هر دو رژیم غذایی اتکینز و پالئو، افراد را به مصرف تمام غذاهای مغذی، از جمله گوشت تازه، ماهی، غذاهای دریایی، سبزیجات تازه، چربی های سالم و تشویق می کنند.

گزینه سالمی که برای مبتلایان به سرطان پروستات مناسب می باشد، خوردن گوجه فرنگی پخته است. گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدانی قوی به لیکوپن می باشد که زمانی که گوجه فرنگی پخته می شود، بدن به راحتی می تواند آن را جذب کند.

آلوئه ورا به علت خواص ضد باکتری و ضد التهابی، برای درمان زخم ها به طور طبیعی مفید است. همچنین باعث آبرسانی به پوست شده و چربی بیش از حد پوست را از بین می برد. علاوه بر این، یک نرم کننده طبیعی است که مرمت پوست آسیب دیده کمک می کند.

لیمو به عنوان یک سفید کننده طبیعی عمل می کند و لکه و زخم جوش را از بین می برد و باعث روشن شدن پوست می شود. لیمو دارای خواص اسیدی است که می تواند باعث از بین بردن باکتری های پوست شده و از چرب شدن بیش از حد پوست نیز جلوگیری می کند.

خمیر دندان نه تنها باعث تمیزی دندان های شما می شود بلکه جای جوش را نیز به سرعت از بین می برد. به یاد داشته باشید از خمیر دندان سفید به جای ژل خمیر دندان استفاده کنید. به این منظور، مقداری خمیر دندان سفید را قبل از خواب بر روی پوست آسیب دیده بگذارید و صبح صورت خود را با آب بشویید.

ویتامین C به درست شدن بافت آسیب دیده کمک می کند و پوست را در برابر مضرات نورخورشید محافظت می کند. مواد غذایی مانند فلفل دلمه ای، بروکلی، سبزیجات دارای برگ سبز تیره، آویشن، جعفری، ریحان، گشنیز، کلم فندقی و مرکبات مانند لیمو ترش، پرتقال، توت فرنگی، کیوی و آناناس منابع غنی از ویتامین C هستند.

امگا 3 برای درمان آکنه یا جوش بسیار مفید است. آنها دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند که برای کاهش التهاب و حفظ انعطاف پذیری پوست مناسب می باشند. غذاهایی که حاوی اسیدهای چرب هستند عبارتند از ماهی آزاد، شاه ماهی، ساردین، ماهی کولی، ماهی قزل آلا، ماهی تن و ماهی خال مخالی

ناخن های شما به مواد مغذی مناسبی برای بلند شدن و استحکام نیاز دارند. ویتامین C برای تولید کلاژن مورد نیاز است تا بدن  از آن برای رشد ناخن ها استفاده کند. از آنجا که بدن شما نمی تواند این ویتامین را تولید کند، از ویتامین ها یا مواد غذایی که حاوی این ویتامین هستند استفاده کنید تا با کمبود آن مواجه نشوید. برای جلوگیری از شکنندگی ناخن، از سبزیجات دارای برگ سبز، گوشت قرمز بدون چربی وآجیل ها مصرف کنید که شامل ویتامین های مهمی برای ناخن هستند.

همانطور که می دانیم، ناخن ها از پروتئینی به کراتین ساخته شده اند. برای رشد سریع تر ناخن می توانید پروتئین بیشتری را در رژیم غذایی تان بگنجانید.کمبود پروتئین منجر به بروز لکه های سفیدی بر روی ناخن ها می شود و آنها را ضعیف می کند. با خوردن گوشت گاو، تخم مرغ، گوشت بره، ماهی و مرغ  مقدار پروتئین دریافتی خود را افزایش دهید. سبزیجات سبز، اسفناج، دانه، آجیل و حبوبات دارای پروتئین هستند و برای گیاهخواران انتخاب خوبی است.

ورزش کگل به عنوان تمرین کف لگن شناخته می شود و شامل انقباض و استراحت مکرر عضلات کف لگنی است و گاهی اوقات به طور

فعالیت جسمی و ورزش در سنین کودکی و نوجوانی باعث رشد بهتر و تناسب اندام ایده آل برای کودک و نوجوان می شود،یکی از

نبض ما مرجع پزشکی و سلامت – دانستنیهای سلامت و مشاوره پزشکی

نبض ما– درد پا یک مشکل رایج در میان بزرگسالان است. با توجه به مطالعات انجام شده می توان گفت که تقریبا 19 درصد مردان و 25 درصد زنان درد پا را تجربه می کنند که اغلب توانایی آنها را محدود می کند. درمان پا درد در زنان بسیار مهم است،  چرا که از هر 1 زن، هفت نفر شرایطی مانند انحراف شست یا سایر تغییرات و مشکلات دردناک در ناحیه  پا را تجربه می کنند. درمان پا درد در زنان به علائم درد در نواحی مختلف بستگی دارد.

اولین گام در رفع درد پا مزمن و درمان درد پا در زنان این است که به دنبال علل و عوامل ایجاد کننده آن باشید. در این مرحله، اولین نکته می تواند مشکل رایج پا درد بعد از پیاده روی باشد. ناحیه پا، بخشی از اندام است که فشار حاصل از بدن را بر عهده دارد.

در بسیاری از مواقع ما به این عضو حساس کمتر توجه داشته و تنها زمانی که مشکل خاصی به وجود می آید، به دنبال رفع و درمان هستیم. به هر ترتیب، اولین موضوعی که باید در نظر بگیریم این است که ناحیه درد را شناسایی کنیم.

داروی گیاهی برای درد قوزک پا

به منظور تسکین درد و کاهش میزان تحریک پذیری آن در مرحله اول می توان پا را در یک وان آب سرد قراردهید. بعد از 5 دقیقه، از آب گرم استفاده کنید. این “هیدرو ماساژ به طور متناوب باعث  انعطاف پذیری و تحریک رگ های خونی در پای شما و افزایش گردش خون می شود.

به این ترتیب می توانید کمی از درد پا را تسکین دهید. همچنین شما می توانید از نوعی غلتک به خصوص برای ماساژ کف پاها  استفاده کنید. یکی از روش های موثر در کاهش درد پا این است که چند مداد را بر روی زمین قرار داده و سپس، با انگشتان پا آن ها را بردارید.

این تمرین کوچک کمک می کند تا درد پا  کمی آرام شود. همچنین می توانید به جای استفاده از آب گرم و سرد، از کمپرس آب یخ استفاده کنید.

با توجه به اینکه فعالیت های زنان در منزل معمولا حالت ایستاده است، این گونه موارد و تمرینات مشابه برای درمان پا درد در زنان در منزل موثر است. همچنین از راهکارهای موثر در  آرام کردن عضو تحت فشار محسوب می شود.

همانطور که اشاره شد، درد پا در زنان شایع تر از مردان بوده و این موضوع به سبب ساختار بدنی و عوامل متعدد دیگری است که  بر این افزایش این آمار در زنان موثر است.

به طور کلی، فعالیت بیش از حد در ناحیه پا یا آسیب دیدگی ممکن است باعث التهاب تاندون، رباط و همچنین استخوان  پای شما  شده و باعث درد پا می شود.

علاوه بر این، می توان گفت که یکی ازشایع ترین علل درد پا آرتریت است. عوامل مختلفی وجود دارد که باعث درد پا می شوند. آنها عبارتند از: شروع یائسگی، نشانه پوکی استخوان، واریس، دوره های قاعدگی.

در موارد کلی:

متاتارسالژی یا درد زیر پنجه

 به منظور بهبود درد در ناحیه پا، شما می توانید از درمان های گیاهی بهره برده و مانع از آسیب های احتمالی در آینده شوید.

جراحی انگشت چکشی پا و عوارض آن

آیا جراحی انگشت ماشه ای عوارض دارد؟

چطور بفهمیم که انگشت شست پیچ خورده است؟

چگونه با کمردرد بخوابیم؟

استفاده از روغن نعناع، اوکالیپتوس و رزماری می تواند در درمان درد پا در زنان موثر باشد. به این منظور، در یک کاسه آب گرم، دو قطره روغن نعناع را اوکالیپتوس و رزماری مخلوط کنید و 1 دقیقه پاهایتان را در آن قرار دهید. اگر این روغن ها را در اختیار ندارید می توانید از یک فنجان چای نعناع  استفاده و مصرف کنید.

روش بعدی  به این صورت است که پاهای خود را در آب گرم فرو برده و یک قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر تنتور آرنیکس به آب اضافه کنید. با استفاده از این داروی گیاهی، جریان خون بهبود یافته  و تقریبا بلافاصله باعث کاهش درد در ناحیه پا و درمان درد پا در زنان می شود.

روش بعد استفاده از روغن زیتون است. روغن زیتون، تقویت کننده گردش خون  است. به این منظور، یک قاشق روغن زیتون را با  3 قاشق غذاخوری (45 میلی لیتر) روغن کنجد مخلوط کرده و با استفاده از آن ناحیه پا را ماساژ دهید. دستورالعمل موثر دیگر در درمان پا درد در زنان شامل استفاده از 3 قطره روغن اسطوخودوس، و یک قاشق غذاخوری روغن کرچک است. روغن مروارید و روغن نخود فرنگی هم می تواند به صورت درمان گیاهی مورد استفاده قرار گیرد.

به منظور کاهش درد در ناحیه پا، پس از مراجعه به پزشک متخصص می توانید بر طبق داروهای تجویزی و روش درمان، روند بهبودی را طی کنید. دارو درمانی برای کاهش درد، تسکین التهاب، کاهش سرعت پوکی استخوان، تغییر مسیر بیماری التهابی یا جلوگیری از آسیب های مفصلی، به کار رفته و بخش مهمی از روند درمانی در بسیاری از مشکلات پا هستند.

انواع داروهایی که معمولا در درمان آرتریت و درمان پا درد در زنان استفاده می شود عبارتند از:

– داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs): برخی از آنها بدون نسخه پزشک در دسترس هستند، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی برای کمک به درد آرتریت و التهاب استفاده می شود. آنها برای تمام انواع آرتریت مورد استفاده قرار می گیرند و می توان در درمان پا درد در زنان موثر باشد.

کورتیکواستروئیدها (کورتون): این داروها، سرعت عمل بالایی در رفع درد داشته و ساختار و ترکیب آن مانند کورتیزون است که برای کنترل التهاب استفاده می شود. اگر التهاب ناشی از بیماری التهابی سیستمیک باشد، پزشک ممکن است کورتیکواستروئیدهای دهانی را تجویز کند. اگر التهاب به یک یا چند مفاصل محدود شود، پزشک ممکن است کورتیکواسترویید را به طور مستقیم به مفصل تزریق کند.

– داروهای ضد درد Analgesics: یکی از رایج ترین داروها برای بسیاری از انواع آرتریت داروهای ضد درد است. ممکن است این داروها برای از بین بردن درد و مشکلات پا و جراحی استفاده شوند. برخلاف NSAID ها که هر دو درد و التهاب را هدف قرار می دهند، ضد درد ها صرفا برای تسکین درد هستند. به همین دلیل، ممکن است برای افرادی که به علت آلرژی و مشکلات معده ، قادر به مصرف داروهای ضدالتهاب نباشند، تجویز نشود.

– داروهای موضعی: در صورتی که درد پا در بافتی نرم  ایجاد شده باشد، ممکن است از یک داروی مسکن به صورت پماد استفاده شود. در صورتی که شما قادر به مصرف داروهای خوراکی نبوده و یا اثر گذاری داروها برای از بین بردن درد یا کاهش آن به سطح قابل قبولی نرسند، شما می توانید از این داروهای موضعی استفاده کنید که به شکل پماد های موضعی در دسترس هستند و سریعترین روش در درمان پا درد در زنان است.

داروهای ضد روماتیسمی (DMARDs): داروهای ضد روماتیسمی اصلاح کننده هایی هستند که به آرامی به تغییر روند بیماری التهابی منجر می شوند. ممکن است داروهای ضد روماتیسمی مختلف در انواع بیماریهای آرتریت، از جمله آرتریت روماتوئید و لوپوس مفید باشد و می تواند بر روی مفاصل کوچک پا تاثیر بگذارد.

داروهای مقاربتی: برخی داروها ی مربوط به درد نقرس به منظور کاهش میزان اسیداوریک در خون استفاده می شود تا از حملات بعدی درد و التهاب مفصل جلوگیری شود.

نبض ما– مترجم: مهناز ضحاکی

منبع:

www.uptodate.com

سلام و عرض ادباحتمالا دچار مشکل سیاتیک و اعصاب کمری هستینلطفا به کلینیک درد مهرگان مراجعه فرمایید۰۲۱۲۲۸۷۳۹۹۴

داروی گیاهی برای درد قوزک پا

سلامباید توسط متخصص ارتوپدی معاینه بشنبا کلینیک درد مهرگان تماس بگیرین2122873994

آدرس شما منتشر نخواهد شد؛ همچنین لطفاً درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

جراحی انگشت چکشی پا و عوارض آن

چطور بفهمیم که انگشت شست پیچ خورده است؟

دکتر سلام

هشداری درباره تزریق بوتاکس +ویدئو

علل و درمان کمردرد در زنان

۱۰علامت افت فشار خون و راههای پیشگیری +ویدئو

هزینه آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی چقدر است؟ + فیلم آنژیوگرافی

درمان و علل کلیه سنگ ساز +ویدئو

ویدیو های سلامت

تزئین دستمال سفره با قاشق ، چنگال+ویدئو

علل و درمان انواع جوش صورت/ویدئو

دلیل رشد موهای زائد در خانم ها چیست؟+ویدئو

کاشت مو به روش sut + ویدئو

چگونه خاطرات بد را از ذهنمان پاک کنیم؟/ویدئو

مطالب پیشنهادی

بهترین بره رژیم لاغری برای کاهش وزن

عمل لابیاپلاستی برای این زنان ممنوع است!

مزایا و عوارض لیزر موهای زائد چیست؟

هزینه اصلاح طرح لبخند چقدر است ؟

گردشگری سلامت یا توریسم درمانی چیست؟

آنچه را که باید درباره کاربرد اسکن استخوان بدانید

هزینه آزمایش ایدز چقدر است؟

چه زمانی تست پاپ اسمیر انجام شود؟

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

کاشت مو به روش sut + ویدئو

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

نبض ما، پایگاه اینترنتی نشاط و سلامتی و دارای مجوز فعالیت است که تیم تولید کننده محتوای آن از پزشکان متخصص، اعضای هیئت علمی و اساتید دانشگاه، خبرنگاران و مترجمین و مشاورین مجرب تشکیل شده است .

نبض ما با ارائه جدیدترین مطالب علمی و کاربردی و با هدف بالا بردن سطح آگاهی و اطلاعات عامه مردم در حوزه پزشکی با هدف ارتقای سطح فرهنگ سلامت عمومی و بهبود سبک زندگی فارسی زبانان، می کوشد تا در جهت تندرستی، زیبایی، تغذیه سالم، تناسب اندام، مسائل مربوط به بهداشت مردان و زنان و مادر و نوزاد، مشاوره پزشکی، روان درمانی، بهداشت جنسی و زناشویی و سایر اطلاعات مفید در رابطه با سلامتی ، مخاطب را با ارائه مطالب صحیح و بروز رسانی شده یاری و راهنمایی نماید. لذا مطالب ارائه شده در سایت به هیچ عنوان جایگزین پزشک و تشخیص و تجویز آن نیست.


ما قوزک پا را مجبور به تحمل وزن بدن، طی کردن مسافت‌های طولانی و چرخیدن و خم شدن در هر جهت می‌کنیم. اما با فشار آمدن بیش از حد به قوزک – که مثلا هنگام ورزش کردن رخ می‌دهد – فریاد کمک آن بلند می‌شود.




داروی گیاهی برای درد قوزک پا



شایع‌ترین آسیب‌دیدگی‌ها ناشی از چرخاندن قوزک به ‌طرف بیرون پا است. این چرخیدگی می‌‌تواند فشار زیادی بر رباط‌های نگهدارنده قوزک وارد کرده و باعث پیچ‌‌خوردگی مچ‌ پا شود، یا ممکن است ماهیچه‌‌ای را پاره کرده یا استخوانی را بشکند.

هر کدام از این آسیب دیدگی‌ها می‌‌توانند ورم زیاد، تغییر رنگ و کاهش حرکت را همراه با درد شدید ایجاد کند.

 

چرخیدگی تنها آسیب‌رسان قوزک پا نیست. کار کشیدن بیش از حد از آن – مثل راه رفتن، ایستادن و بالا رفتن زیاد و نیز زیاد خم کردن قوزک – می‌تواند به التهاب تاندون هایی منجر شود که ماهیچه‌ها را به استخوان‌های قوزک و ساق وصل می‌کنند.

 

یکی از نواحی مستعد آسیب، تاندون آشیل است که از پاشنه پا تا پشت قوزک امتداد دارد. تاندون آشیل به ‌آسانی کشیدگی پیدا کرده یا پاره می‌شود، مخصوصاً اگر به اندازه کافی انعطاف‌پذیر نباشد.

 

کار کشیدن زیاد هم می‌تواند باعث التهاب کیسه زلالی (کیسه پر از مایعی در پشت پاشنه که مثل یک بالشتک محافظ است) گردد.

 

قوزک از راه‌های دیگری هم آزرده می‌شود. کفش گشاد یا تنگ ممکن است باعث درد قوزک در هنگام چرخاندن پا یا در اثر تماس با سطح سفت کفش شود. پوشیدن کفش ناسب برای کاری که انجام می‌دهید نیز فشار زیادی بر مفصل مچ پا وارد می‌کند.


چند بیماری نیز باعث درد قوزک می‌شوند. نقرس،که درد شدید ضربانی و التهاب مفصل در اثر رسوب بلورهای اسید اوریک است، اغلب قوزک را گرفتار می‌کند.


 

تیزی استخوان، قطعات جدا شده استخوان یا غضروف، التهاب شبه روماتیسمی مفاصل، و نقص گردش خون و آسیب عصب نیز دیگر آزاردهندگان قوزک پا هستند.

 

درمان درد قوزک پا

درد قوزک چیزی نیست که سرسری گرفته شود. اگر بعد از آسیب‌دیدگی درمان مناسب انجام نشود، یا در درمان تأخیر شود، ممکن است گرفتاری‌های مختلفی بروز کند. در اینجا پیشنهاد‌هایی برای تسکین درد ارائه می‌گردد.

اصول چهارگانه را رعایت کنید. استراحت، یخ گذاشتن، بستن و بالا گرفتن قوزک از اولین کارهای بعد از آسیب‌دیدگی قوزک و درد آن است.

 

استراحت لازم است، چون از تحریک قوزک آزرده ممانعت می‌کند. استراحت در بستر بهتر است، و اگر ناچار به حرکت هستید، از عصا یا چوب زیر بغل استفاده کنید. گذاشتن یخ بر روی آن، چند بار در روز و هر بار به‌مدت 15 دقیقه، با بی‌حس کردن انتها‌های اعصاب و انقباض مویرگ‌ها برای جلوگیری از خونریزی بیشتر، التهاب دردناک قوزک را کاهش می‌دهد.

 


قوزک را با باند کشسان یا با استفاده از پابند مخصوص بی‌حرکت کردن آن ثابت کنید. قوزک را با گذاشتن یک بالش در زیر آن بالا نگه دارید تا مایع جمع شده در آن تخلیه شود. اصول چهارگانه را به‌مدت سه تا پنج روز رعایت کنید.

 

از مسکن استفاده کنید. آسپیرین، ایبوپروفن، و استامینوفن می‌توانند درد قوزک آزرده را کاهش دهند.

 

پاشنه را بلند کنید. می‌توانید با گذاشتن یک بالشتک در داخل کفش یا بلند کردن پاشنه کفش، درد کشیدگی تاندون آشیل را کاهش دهید. یک تا یک و نیم سانتی‌متر کافی است. بالشتک را از داروخانه تهیه کنید.

 

پیشگیری از آسیب قوزک پا با پوشیدن درست کفش

اگر قوزک پایتان زیاد آسیب می‌بیند، باید در مورد کفش‌هایتان دقت زیاد به خرج دهید.

کفش مناسب بپوشید. همیشه کفش مناسب با کاری را که انجام می‌دهید بپوشید، مثلاً در ورزش، کفش مخصوص آن و در هر شغلی کفش مناسب آن شغل را به‌پا کنید.

کفی در کفش بگذارید. کف هر کفشی باید قوس متناسب با کف پا را داشته باشد تا از چرخیدگی پا به طرف داخل جلوگیری کند. این امر مخصوصاً در مورد اشخاصی که کف پای صاف دارند مهم است. کفش‌های خوب و دارای کیفیت بالا این قوس را دارند، در حالی که کف کفش‌های ارزان قیمت، صندل‌ها، و دمپایی‌ها صاف هستند. شما می‌توانید کفی مناسب پایتان را تهیه کره و در کفشتان بگذارید.

داروی گیاهی برای درد قوزک پا

زیر پا را نرم کنید. اگر تمام روز را سر پا هستید، با خریدن بالشتک‌های زیرپایی از داروخانه‌ها، فشار ناشی از راه رفتن بر روی سطح سفت را به آن منتقل کنید.

کفش‌های کهنه را کنار بگذارید. کفش‌ها به‌تدریجی نرمی و قوس کف خود را از دست می‌دهند. مردم کفش‌هایشان را به‌مدت دو یا سه سال به‌طور مداوم می‌پوشند که زمان زیادی برای عمر یک کفش است. نرمی و قوس کف هر کفشی، عمر شش تا هشت ماهه دارد.


درد قوزک پای ناشی از نقرس


اگر گرفتار نقرس هستید، خیلی کارها برای جلوگیری از درد قوزک می‌‌توانید انجام دهید.

بره غذایی خود را تغییر دهید. غذاهای پر از پورین مثل لبنیات، قلوه، جگر، ساردین و آجیل می‌توانند سطح اسید اوریک خون را بالا برده و باعث حمله نقرس شوند. خودداری از خوردن این مواد از حمله نقرس جلوگیری می‌کند. الکل نیز مضر است، چون تولید اسید اوریک را در بدن افزایش می‌دهد. نوشیدن آب زیاد مفید است، چون به دفع اسید اوریک از بدن کمک می‌کند.

وزن خود را کم کنید. داشتن اضافه وزن، فشار زیادی بر روی قوزک وارد می‌کند. وزن زیاد در افراد مبتلا به نقرس شایع است.

از مسکن‌های ضدالتهاب استفاده کنید. دردهای شدید نقرسی و التهاب مفصلی را می‌توان زیر نظر پزشک با داروهای خوراکی مثل ایندوسین، ناپروسین، و کولشیسین کنترل کرد. در موارد شدیدتر از تزریق داروهای استروئیدی مثل کورتیزون استفاده می‌شود.

 

چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟

– قوزک پا آسیب‌دیده است و به‌قدری درد می‌کند که هنوز بعد از 24 ساعت نمی‌توان روی آن تکیه کرد.

– درد ربطی به آسیب‌دیدن قوزک ندارد و بیش از چهار روز طول کشیده است.

– اگر بعد از آسیب‌دیدگی، علاوه بر درد، قوزک ورم دارد، یا کبود شده است، یا تب دارید، یا احساس می‌کنید قوزک حالت طبیعی ندارد، فورا به پزشک مراجعه کنید.

 

درد مزمن قوزک پا ممکن است بیش از یک رگ به رگ شدن باشد

رگ به رگ شدن قوزک پا یک آسیب شایع بعد از زمین خوردن است. تقریبا 4 درصد کسانی که از رگ به رگ شدن قوزک رنج می برند، درد مزمن قوزک را تجربه خواهند کرد، حتی بعد از درمان در آغاز آسیب دیدگی.

آسیب تاندون خارجی قوزک پا می تواند دلیل احتمالی برای درد مزمن باشد. در برخی موارد که این شرایط چشم پوشی شده یا معالجه نشده، درد را طولانی تر می کند.

تاندون خارجی، پشت بخش بیرونی استخوان قوزک قرار گرفته است (که به آن استخوان نازک نی گفته می شود).

تاندون ها به پا و قوزک کمک می کنند تا پابرجا باشند.

آسیب تاندون ها می تواند شامل ورم در اطراف تاندون باشد. در موارد، تاندون های خارجی واقعا پاره می شود، یا پشت استخوان نازک نی ورم می کند. این به علت رباط هاست که تاندون ها را با هم نگه می دارد یا کشیده و یا پاره می کند.


علائم آسیب تاندون خارجی


– درد قوزک که به معالجه پاسخ نمی دهد

– ورم اطراف لبه بیرونی قوزک

– درد در استخوان قوزک

– درد که از قوزک به تمام پا منتقل می شود.

 

تشخیص آسیب تاندون خارجی

یک تشخیص مناسب به منظور درمان درست آسیب های تاندون خارجی ضروری است و به تسکین درد کمک می کند.

برای شناسایی و تشخیص آسیب تاندون خارجی، استفاده از MRI یا فراصوت می تواند مفید باشد.

 

درمان آسیب تاندون خارجی

– استراحت، یخ و بالا نگه داشتن

– از کار باز داشتن قوزک با گچ گرفتن آن

– فیزیوتراپی

خیلی از آسیب های جدی تاندون خارجی مانند پارگی یا جداشدگی، نیاز به جراحی خواهد داشت.

 

اگر شما درد قوزک پا دارید و بهبود نمی یابد، آن را نادیده نگیرید. آن را با پزشکی که در زمینه آسیب های پا و قوزک تجربه دارد در میان بگذارید.

فرآوری: نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان



سایت پزشکان بدون مرز

سایت کنجکاو

9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *