داروی گیاهی برای خارش نیش حشرات

خواص دارویی و گیاهی

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

داروی گیاهی برای خارش نیش حشرات

فصول گرم سال، با تمام زیبایی و لطافتی که به همراه خود می‌آورند، یک عیب هم دارند و آن هم حضور پشه‌هاست! این موجودات کوچک می‌توانند با نیش خود، موجب آزار و حتی بیماری انسان‌ها شوند. پشه‌ها می‌توانند ناقل بیماری‌های کشنده‌ای مثل مالاریا باشند. با ما در این مقاله همراه شوید تا شما را با روش‌های درمان نیش پشه آشنا کنیم.

پشه‌ها با تغذیه از خون انسان و حیوانات، زنده می‌ماند. آنها با استفاده از اندام لوله‌مانند، نازک و تیزی که در دهان خود دارند، پوست انسان یا حیوانات را سوراخ می‌کنند و خون آنها را می‌مکند. پشه‌ها به‌قدری بزرگ هستند که می‌توان آنها را با چشم غیرمسلح دید. پشه‌های نر شاخک‌هایی پردار دارند که به آنها در تشخیص حضور پشه‌های ماده، کمک می‌کند. شاخک‌های پشه‌های ماده، به اندازه‌ی نرها پرپشت نیست. نرها معمولا حدود یک هفته عمر دارند و ماده‌ها می‌توانند تا چندین ماه هم زنده بمانند.

شاید پشه‌ها موجوداتی کوچک باشند و عمر کوتاهی داشته باشند، اما می‌توانند تأثیرات مخربی بر زندگی انسان بگذارند. از خارش منطقه‌ی گزیده شده گرفته تا انتقال بیماری‌ها، پشه‌ها می‌توانند اغلب آزاردهنده و گاهی مرگبار باشند.

ما اغلب گزیده شدن را هنگامی که اتفاق می‌افتد احساس نمی‌کنیم، چون سوراخ ایجاد شده بسیار کوچک است. اما بعد از این که تأثیر خود را گذاشت، می‌تواند بسیار آزاردهنده و آسیب‌زننده باشد.

از علائم گزش پشه می‌توان به خارش، تورم، کبودی و گاه عفونت پوستی اشاره کرد. همچنین در برخی از نقاط جهان، نیش پشه می‌تواند باعث بیماری‌های کشنده‌ای مانند مالاریا و تب استخوان‌شکن شود.

پشه‌ها در میان چمن‌ها و بوته‌‌هایی که در نزدیکی محل زندگی انسان‌ها هستند، زندگی می‌کنند. معمولا بهترین مکان برای جفت‌گیری پشه‌ها، در کنار آب‌های راکد است. پشه‌ها اغلب در مکان‌هایی همچون سنگاب‌های بلااستفاده (سنگاب‌های کم‌عمقی که برای آب‌تنی و نوشیدن پرندگان در باغچه قرار می‌دهند)، ناودان‌های مسدود، راه‌آب‌ها، استخرها، تالاب‌ها و مکان‌های دیگری که آب در آن راکد باشد، گردِ هم می‌آیند. ‍

این پشه‌های ماده هستند که انسان را نیش می‌زنند. با اینکه پشه‌های نر و ماده هر دو از آب و شهد گیاهان تغذیه می‌کنند، اما پشه‌های ماده برای تولیدمثل به خون نیز نیاز دارند. زمانی که آنها شما را نیش می‌زنند، باعث ایجاد برجستگی روی پوست و خارش آن ناحیه می‌شوند. آنها همچنین می‌توانند بیماری‌های مختلفی را بین حیوانات و انسان‌ها (و از یک انسان به انسان دیگر) منتقل کنند.

وقتی پشه‌ها ما را نیش می‌زنند، در حین مکیدن خون، بزاق خود را وارد بدن‌مان می‌کنند؛ این بزاق حاوی پروتئینی است که بسیاری از انسان‌ها به آن حساسیت دارند. بنابراین سیستم ایمنی بدن به آن واکنش نشان می‌دهد و باعث به‌وجود آمدن برجستگی‌های قرمز رنگ و خارش می‌شود.

پشه‌ها قربانیان خود را (از میان انسان‌ها) بر اساس بوی کربن دی‌اکسید و دیگر مواد شیمیایی موجود در عرق بدن انتخاب می‌کنند.

تقریبا بلافاصله بعد از پشه‌گزیدگی، آن ناحیه از پوست‌تان حالت برجسته پیدا می‌کند. در برخی موارد، ممکن است نقطه‌ی کوچکی را نیز وسط آن ببینید. این برجستگی خیلی زود متورم، قرمز و سخت می‌شود. پشه‌ها ممکن است هم‌زمان سایر نقاط بدن شما را نیز بگزند.

اگر سیستم ایمنی بدن شما دچار اختلال باشد، احتمال دارد بدن‌تان واکنش‌های شدیدتری نشان دهد، مثل کهیر، ورم‌های بزرگ یا قرمزی و تورم غدد لنفاوی. معمولا عوارض نیش پشه در کودکان از بزرگسالان است.

زمانی که پشه نیش خود را در پوست‌تان فرو می‌کند، ممکن است احساس سوزش داشته باشید. پس از آن آزاردهنده‌ترین عارضه، خارش پوست است.

در اکثر مواقع، واکنش بدن به نیش پشه بسیار خفیف است و ظرف چند روز از بین می‌رود. نیش پشه، در کودکان و افرادی که دچار نقصی در سیستم ایمنی بدن‌شان هستند، دردسرساز می‌شود. در موارد نادر، ممکن است که فرد واکنش آلرژیک شدیدتری را تجربه کند که باعث درد بدن، سردرد و تب می‌شود.

پشه‌ها می‌توانند ویروس‌ها، باکتری‌ها و انگل‌ها را از راه بزاق خود منتقل کنند. زمانی که پشه‌ها شما را نیش می‌زنند، می‌توانند پاتوژن‌ها (عوامل بیماری‌زا) را به بدن‌تان منتقل کنند و باعث بیماری‌های خطرناک و حتی کشنده شوند، مثلا پشه‌هایی وجود دارند که ناقل بیماری‌های مالاریا، ویروس نیل غربی، تب دنگی، تب زرد و چندین ویروس دیگر هستند که باعث بیماری آنسفالیت (التهاب مغز) می‌شوند.

بیماری مالاریا در آمریکا نادر است اما در سایر نقاط جهان شیوع بیشتری دارد. به گفته‌ی سازمان بهداشت جهانی، در سال ۲۰۱۵ بیش از ۲۰۰ میلیون مورد بیماری مالاریا گزارش شده است که در اکثر آنها، پشه‌ها عامل انتقال بیماری بوده‌اند. این امر سبب شده است تا پشه‌ها به عنوان یکی از مرگبارترین حیوانات شناخته شوند.

برخی بیماری‌ها نیز از طریق نیش پشه منتقل نمی‌شوند که از بین آنها می‌توان به بیماری ایدز و هپاتیت اشاره کرد.

شما نمی‌توانید کاملا از نیش پشه‌ها جلوگیری کنید اما این شانس را دارید که احتمال آن را کاهش دهید. همان‌طور که گفته شد، پشه‌ها در آب پرورش می‌یابند، پس تا جایی که امکان دارد، در نزدیکی آب‌های راکد سکونت نکنید. هر چیزی را که احتمال دارد آب در آن جمع شود و راکد بماند، خالی نگه دارید. آب حوض‌های کوچک را یک بار در هفته عوض کنید و زمانی که استخر کوچک کودکان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، آب آن را تخلیه نمایید.

همچنین باید چمن‌ها و گیاهان نزدیک منزل‌تان را کوتاه و مرتب نگه دارید. برای پنجره‌هایتان توری نصب کنید تا مانع از ورود پشه‌ها شود. اگر به جایی پر از درخت و چمن می‌روید، لباس‌های آستین‌بلند و شلوارهای بلند بپوشید و از مواد دافع حشرات استفاده کنید.

برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌هایی که توسط پشه‌ها منتقل می‌شوند، قبل از سفرهای خارجی مطمئن شوید که به‌روزترین واکسیناسیون را دریافت کرده‌اید. می‌توانید از پزشک خود بخواهید که برای پیشگیری از مالاریا یا بیماری‌های دیگر، داروهای خوراکی تجویز کند.

در حالت ایده‌آل، شما می‌‌توانید با پوشیدن لباس آستین‌بلند، شلوار بلند یا هر اقدام حفاظتی دیگر، از گزیده شدن توسط پشه‌ها جلوگیری کنید. اما اگر پشه‌ شما را نیش زد، درمان‌های طبیعی بسیاری وجود دارند که می‌توانند عوارض ذکر شده را تسکین دهند و منطقه‌ی آسیب‌دیده را درمان کنند. در ادامه‌، چند درمان خانگی را برای رفع عوارض ناشی از نیش پشه‌ها، ارائه می‌کنیم:

لیمو دارای خواص ضدالتهاب و بی‌حس‌کنندگی طبیعی است و مؤثرترین درمان‌ نیش پشه به حساب می‌آید. لیمو را به دو نیم تقسیم کنید و قسمت داخلی یکی از نیمه‌ها را روی محل گزیدگی، بمالید تا تسکین یابد. حتی می‌توانید پوست زرد لیمو را به پوست‌تان بمالید.

از آب‌لیمو در محل پشه‌گزیدگی استفاده کنید، چرا که به کاهش ابتلا به عفونت کمک می‌کند. یکی دیگر از راهکارهای درمان این است که به آب‌لیمو ریحان له‌شده اضافه کنید و این ترکیب را روی ناحیه‌ی آسیب‌‌دیده‌ی پوست قرار دهید.

پیاز و سیر به کاهش تورم و تسکین خارش ناشی از نیش پشه کمک می‌کنند. علاوه بر آن، بوی قوی آنها، حشرات و پشه‌ها را دفع می‌کند. پیاز یا سیر را خرد کنید و مستقیما روی ناحیه‌ی گزیدگی، قرار دهید. بگذارید چند دقیقه بماند و سپس آن را بشویید.

جوش شیرین می‌تواند خارش ناشی از نیش پشه را رفع کند. جوش شیرین قلیایی است و ‌Ph پوست را خنثی می‌کند و خارش را تسکین می‌دهد. یک قاشق چای‌خوری جوش شیرین را در یک لیوان آب حل کنید. پارچه‌ی تمیزی را به این محلول آغشته کنید و سپس آن را روی ناحیه‌ی گزیدگی بگذارید (به مدت ۱۰ الی ۲۰ دقیقه).

راه‌حل دیگری هم وجود دارد: با استفاده از عنبرسائل و جوش شیرین، خمیر درست کنید. مقداری از این خمیر را به مدت ۱۰ دقیقه روی پوستی که پشه نیش زده است، قرار دهید. سپس آن ناحیه را با آب ولرم بشویید.

داروی گیاهی برای خارش نیش حشرات

آلوئه‌ورا یک ضدعفونی‌کننده‌ی طبیعی و یکی از بهترین درمان‌ها برای نیش حشرات است. این گیاه، درد، تورم و خارش را کاهش می‌دهد و باعث افزایش سرعت بهبودی می‌گردد.

قسمت گوشتی برگ آلوئه‌ورا را برش دهید تا ژل آن خارج شود. اگر گیاه آلوئه‌ورا ندارید، می‌توانید از ژل آن استفاده کنید که در بسیاری از فروشگاه‌ها موجود است و می‌شود به راحتی تهیه کرد. آلوئه‌ورا را به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه در یخچال بگذارید تا خنک شود. سپس ژل را مستقیما روی محل گزیدگی بمالید.

نمک به علت داشتن خواص ضدعفونی‌کننده و ضدالتهاب خود، یکی دیگر از درمان‌های آسان برای جای نیش پشه است. محلولی متشکل از چند قطره آب و مقدار کمی نمک درست کنید و روی محل پشه‌گزیدگی قرار دهید. در روش‌ دیگر می‌توانید پودر سیر، نمک و آب (هر کدام به مقدار یکسان) را با یکدیگر ترکیب کنید و خمیر به‌دست آمده را روی محل گزیدگی قرار دهید. شاید به مدت چند ثانیه احساس سوزش کنید اما درد و خارش‌تان به سرعت تسکین می‌یابد. اگر نزدیک ساحل زندگی می‌کنید، در دریا شنا کنید تا با نمک طبیعی موجود در آب، پوست خود را شست‌وشو دهید.

دمای سرد گسترش مواد التهاب‌زا را در محل پشه‌گزیدگی، محدود می‌کند؛ همچنین یخ باعث می‌شود تا ناحیه‌ی گزیده شده بی‌حس شود و علائم مختلف آن فورا تسکین یابد. کیسه‌ی یخ را به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه در ناحیه‌ی گزیدگی قرار دهید. این کار باعث تسکین تورم و خارش می‌شود. اگر یخ در دسترس نبود، ناحیه‌ی آسیب‌دیده‌ی پوست را به مدت چند دقیقه زیر شیر آب سرد بگیرید. یا می‌توانید یک بطری آب سرد یا کیسه‌ای از سبزیجات منجمد را روی پوست خود قرار دهید.

الکل یک ضدعفونی‌کننده‌ی خانگی معمولی است که می‌توانید از آن برای تسکین سوزش ناشی از نیش پشه و کاهش احتمال ابتلا به عفونت استفاده کنید. مقداری پنبه را آغشته به الکل کنید و روی پوست بمالید. ابتدا ممکن است کمی سوزش ایجاد کند اما خیلی زود خارش و تورم از بین می‌رود. اگر الکل ندارید، می‌توانید از دهان‌شویه استفاده کنید، چون حاوی مقدار زیادی الکل است.

روغن درخت چای دارای خواص ضدعفونی‌کننده است که می‌تواند زخم‌هایی باکتریایی همچون آکنه و جای نیش پشه را بهبود بخشد. این ماده همچنین در کاهش تورم و خارش مؤثر است.

مقداری پنبه را به روغن درخت چای آغشته کنید و روی محل گزیدگی بمالید. اگر پوست‌تان حساس است، از این روش درمانی استفاده نکنید چون باعث تحریک پوست می‌شود. در این صورت می‌توانید از روغن‌های اسانس‌دار دیگری مثل روغن اسطوخودوس یا سدر استفاده کنید.

خمیردندان می‌تواند در کاهش خارش ناشی از گزش پشه مؤثر باشد. مقداری از خمیردندان را روی پوست بمالید.

برای اینکه سریع‌تر و بهتر نتیجه بگیرید، از خمیردندان با عصاره‌ی نعناع استفاده کنید، چون دارای خواص ضدالتهاب است. همچنین می‌توانید از خمیردندان‌هایی که حاوی جوش شیرین یا جوهر نعناع خشک هستند، استفاده کنید. بهتر است از خمیردندان‌های ژله‌ای استفاده نکنید.

آسپرین خاصیت ضدالتهاب بالایی دارد که می‌تواند در کنترل تورم ناشی از نیش پشه مؤثر باشد. یک عدد قرص آسپرین را بسابید تا کاملا پودر شود. چند قطره آب به آن اضافه کنید تا حالت خمیری به خود بگیرد. خمیر را روی محل گزیدگی قرار دهید و بگذارید چند ساعت بماند. سپس آن را با آب ولرم بشویید. همچنین می‌توانید محل گزیدگی را با آب مرطوب کنید، سپس قرص آسپرین را روی آن بمالید.

بسیاری از افراد، با درمان‌های خانگی ذکر شده در این مقاله، بهبود یافته‌اند. با این حال، اگر تورم و سوزش ادامه یافت، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

منبع: healthline top1homeremedies

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

15تومان

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

سلام صبح بخير دوست عزيز مقاله جالبي بود. بخصوص درمان آن.

ممنون از همراهیتون. امیدوارم کاربردی باشه براتون

خواص خوراکی ها

خواص بادرنجبویه؛ ۹ دلیل قانع‌کننده برای مصرف دمنوش بادرنجبویه

خواص سیر برای مو و طرز تهیه ماسک موی سیر برای تقویت مو

ژل رویال چیست؛ خواص آن برای لاغری، جوان ماندن و سلامتی

چطور در کمترین زمان بیشترین کار را انجام بدهیم؟

غلبه بر عادت به تعویق انداختن کارها در ۳ گام عملی و نتیجه‌بخش

۱۰ اشتباه مالی که صاحبان کسب‌وکار همچنان مرتکب می‌شوند

راهنمای سفر به فلورانس؛ ۲۰ جاذبه گردشگری شهر تاریخی ایتالیا

خواص زنیان؛ ۴۵ خاصیت این گیاه همه فن حریف

برترین فوتبالیست های جهان در طول تاریخ

زیباترین حیوانات دنیا و خصوصیات منحصربه‌فرد آن‌ها

عجیب ترین شغل های دنیا که شما را در سرگرمی و لذت غرق می‌کنند


راحت ترین کشورها برای مهاجرت کدام‌اند؟

بیشترین فالوور در اینستاگرام در سال ۲۰۱۸ به کدام سلبریتی‌ها اختصاص

حشراتی مانند پشه ، کک ، شپش و حشرات دیگر که از خون انسان تغذیه می‌کنند هنگام 

گزیدن مایع بزاقی خود را داخل پوست تزریق می‌کنند و برای تغذیه خود خون بدن را می‌مکند. 

 بنابراین داخل شدن مایع بزاقی در پوست ایجاد خارش در محل گزش و برجستگیهایی کوچک

 ایجاد می‌شود که ممکن است با خاراندن عفونت پیدا نماید.  

بعد از گزش حشرات چه باید کرد؟

داروی گیاهی برای خارش نیش حشرات

برای جلوگیری از عفونت ، باید محل گزیدگی را با ماده ضدعفونی یا با صابون شستشو داد.

برای رهایی از خارش محل گزیدگی ، خمیری از نشاسته و جوش شیرین تهیه نمایید و روی

 محل گزیدگی قرار دهید یا محلول طبی کالامین به محل گزیدگی بمالید.

 در صورتی که گزیدگی متعدد باشد پزشک معمولا داروی آنتی هیستامین تجویز می‌کند که اثر

 ضد خارش دارد. پدر و مادر می‌توانند قبل از خوابیدن کودک خود یک قاشق از شربت آنتی

 هیستامین به او بدهند. 

گزش حشرات خطرناک

گزش زنبورها (زنبورعسل ، زنبور قرمز و زنبور زرد) یا کنه و مورچه‌های سمی سبب می‌شود که

فرد در محل گزیدگی احساس درد ، سوزش و تیرکشیدگی کند و محل گزیدگی متورم گردد.

 گزیدن بعضی از سوسکها سبب پیدایش تاول و گزیدگی بعضی از عنکبوتها ایجاد خونریزی در

 محل گزیدگی نماید.

شدت خارش و ورم محل گزیدگی و مدت زمانی که طول می‌کشد تا بهبود یابد بستگی به

 عوامل زیر دارد: 

نوع و مقدار سمی که آن حشره هنگام گزش در داخل پوست تزریق کرده است.

محل گزیدگی سن فرد و حساسیت بدن (خصوصا کودکان) به سم آن حشره.

اگر محل گزیدگی در اطراف چشم ، گوش ، انگشتان پا و دست یا ناحیه تناسلی باشد، ورم

شدیدی در محل گزیدگی بوجود می‌آید. اگر محل گزیدگی دست و پا باشد، ورم هنگام شب

 زیادتر و صبح روز بعد کمتر خواهد شد.

 برعکس ورم محل گزیدگی اطراف چشم در شب کمتر ولی صبح روز بعد زیادتر خواهد بود. ولی

 نباید از پیدایش ورم محل گزیدگی و کم و زیادشدن آن نگران بود زیرا کم و زیاد شدن ورم دلیل

 بدتر شدن یا پیدایش خطرنیست.

اگر محل گزیدگی در ناحیه پوست سر باشد، غدد لنفاوی ناحیه پشت گوش و ناحیه پشت سر

و گردن بزرگ و متورم می‌گردد.

چون این غدد مستقیما روی استخوان سر قرار دارد و منبع چربی زیر جلد و اطراف غد کم

 می‌باشد. بنابراین موقعی که این غدد متورم می‌شود کاملا مشخص بوده و بزرگ جلوه خواهد

 کرد. بزرگ شدن و تورم این غدد بعد از گزیدن اهمیت ندارد. 

سن فرد ، از نظر واکنش پوست بعد از گزش اهمیت دارد. در دوران شیرخواری گزیدگی معمولا

 واکنش بوجود نخواهد آورد. بعد از شیرخواری واکنش پوستی در محل گزیدگی به صورت واکنش

 تاخیری خواهد بود. یعنی در محل گزیدگی برجستگی سفتی بوجود می‌آید که به تدریج پررنگ

 می‌شود و پوست محل گزش پوسته ریزی پیدا می‌کند.

در کودکان بزرگتر گزش حشره واکنش سریع و هم واکنش تاخیری بوجود خواهد آمد. در سن

 بلوغ واکنش حساسیت ناشی از گزیدگی به صورت واکنش سریع خواهد بود. یعنی بعد از

گزیدن در محل گزیدگی ورم قرمزی که حدود مشخصی دارد بوجود می‌آید و در وسط ورم و قرمزی

 ممکن است سوراخ محل گزش دیده شود. ولی سوراخ مزبور به تدریج محو می‌شود. 

بعد از نیش زدن حشرات چه باید کرد؟  

داروی گیاهی برای خارش نیش حشرات

با ناخنهای انگشتان یا با مو چین حشره را از محل گزش دور کنید.

اگر خود حشره یا کیسه سم حشره روی پوست وجود دارد، بدون آن که به حشره یا کیسه سم

 او فشار آورید و آن را له کنید، آن را از محل گزش دور کنید. زیرا اگر حشره له شود یا به کیسه

سم او فشار وارد شود مقدار بیشتری سم داخل پوست می‌رود.

برای کم کردن درد ، مقداری یخ روی محل گزیدگی قرار دهید یا اینکه پارچه تمیزی را با آب سرد

 مرطوب کرده و روی محل گزیدگی قرار دهید، درد مزبور پس از چند دقیقه کمتر خواهد شد.

برای جلوگیری از خارش ، گلوله پنبه را در محلولهای نرم کننده کالامین خیس کرده و روی محل

گزیدگی بگذارید.

اگر محل گزیدگی ورم و خارش شدید دارد. چون داروهای آنتی هیستامین خوراکی ورم و خارش

را کم می‌کند، می‌توان از آن استفاده کرد.

بعضی از مواقع هنگامی که سم حشرات با پوست بدن تماس پیدا می‌کند، در محل تماس تاول

 ایجاد می‌شود و کودک سوزش شدیدی در محل تاول احساس خواهد کرد. در چنین شرایطی

 مالیدن محلول آمونیاک به محل تاول سبب خنثی شدن مایع تاول و مالیدن پماد ، درد و

سوزش را کاهش خواهد داد.

واکنشهای حساسیت شدید بعد از گزش حشرات 

سم حشرات مخلوطی از مواد مختلف حساس کننده می‌باشد.

 بدن برخی افراد (خصوصا کودکان) نسبت به مواد مزبور که به هنگام گزش داخل بدن می‌شود،

 حساس می‌باشد و در نتیجه بعد از داخل شدن سم واکنش شدید عمومی در بدن کودک

 بوجود می‌آید که ممکن است به شکل کهیر در تمام سطح بدن ، ورم عمومی بدن ، بی‌حالی

 و سستی ، انقباض برونشها و حالت خس خس ، احساس گرفتگی ناحیه گلو و بالاخره ممکن

 است به صورت شوک ظاهر شود. 

اگر یکی از علائم فوق بعد از گزش در کودک ظاهر شد، پدر و مادر باید بلافاصله کودک را به

 اورژانس برسانند. در چنین مواردی چون واکنش حساسیت شدید در کودک بوجود آمده است.

اگر بار دیگر کودک بوسیله همان حشره گزیده شود، واکنش شدیدتر خواهد بود.

 در صورت شدید بودن علائم فرد را هرچه سریعتر باید به پزشک یا مرکز درمانی مجهز رساند . 

1- به روایت پیامبر اکرم، فشردن نمک بر محل گزش عقرب تا زمانی که نمک خیس شود، برای درمان آن مفید است.

2- ضماد پخته شده برگ و ریشه و تخم بارهنگ با نمک جهت جذب سمیت گزیدگی سگها و مار مفید است.(دایره المعارف طب اسلامی،ص377)

3- در گذشته آب پیاز را در علاج فردی که سگ هار او را گزیده و جهت دفع سم آن، مقدار سه تا چهار سیربه مدت سه روز پیاپی به بیمار می خوراندند..(دایره المعارف طب اسلامی،ص377)

4- مصرف آب ترب به مقدار چند سیر روزانه برای درمان گزیدگی سگها و دفع سم آنها مفید است..(دایره المعارف طب اسلامی،ص377)

 5- عقرب:

 ترکیب پنیرک صغیر(خبازی) آن با روغن زیتون برای سوختگی و عقرب‌گزیدگی مفید است.

 راههای جلوگیری از گزش پشه ها:

1- مالیدن روغن اسطخودوس یا اسانس لاوند به صورت و دستها (دافع حشرات موذی و پشه ها) و یا پاشیدن اسانس لاوند بر روی بالش هر شب، علاوه بر دفع پشه ها باعث تنظیم خواب رفع اضطراب و تپش قلب می شود.

2-اسپری تربانتین بر لباسها و اطراف محل خواب و یا مالیدن کمی از آن به محلهای باز بدن

3-مصرف قرص ویتامین ب( پشه ها از بوی بدن بعد از مصرف این قرص بدشان می آید)

4-خوردن یک فنجان عرق یا دم کرده بادرنجبویه شبانه  که علاوه بر خاصیت آرام بخشی و تقویت حافظه و قلب و اعصاب، باعث دفع حشرات موذی، ضد گزش زنبور و  بالاخص پشه ها می شود. همچنین از بادرنجبویه یه عنوان کشنده عقرب نیز در منابع طب سنتی یاد شده است.

5- مالیدن آبلیمو به مواضع باز بدن (باعث اسیدی شدن محلهای باز بدن می شود و این درحالیست که پشه ها به محیط قلیایی  علاقه بیشتری دارند)

6- دود کردن اسفند به صورت شبانه علاوه بر ضدعفونی کردن هوا و خنثی کننده آلودگی های هوا حتی در زمانهایی که آلودگی هوا در وضعیت هشدار دهنده است،خواب آور و تسکین دهنده اعصاب، دافع  حشرات نیز هست.

 درمانهای مفید برای درمان محل گزش پشه و پادزهر سموم حشرات:

1- انیسون: اگر مقداری انیسون را به تنهایی و یا  با عسل ترکیب کرده و در محل گزش حشرات بگذارید، پادزهر مناسبی برای دفع سموم حشرات محسوب می شود.

2- بابا آدم: ضماد برگ با با آدم علاوه بر درمان اگزما و بیماریهای پوستی، به عنوان پادزهری برای گزش مار و سایر حشرات گزنده شناخته شده است. اگر بدن خود را با روغن بابا آدم مالش دهید، مار شما را نخواهد گزید.

 

1- انواع کنه

شناخت بسیاری از حشرات برای ما انسان ها حائز اهمیت است . مانند عنکبوت سمی ، chiggers( نوعی حشره شبیه کنه ) ، زنبور و شپش . اگر شما برای تفریح به بیرون می روید باید مراقب حشرات باشید . آنها ممکن است در میان چمن ها و گیاهان باشند . حشرات همیشه ناقل بیماری نیستند  و نیش آنها مشکل جدی ایجاد نمی کند . اما در بعضی مواقع آن ها می توانند ناقل بیماری هایی از قبیل لایم (lyme) و تب خالدار منسوب به کوه های راکی باشند .

2- گزش ساس و کنه (tick)

 

وقتی یک کنه tick روی پوست قرار می گیرد ، اغلب به جای گرم مثل زیر بغل یا کشاله ران ، می چسبد و از خون تغذیه می کند . این حشره می تواند ناقل هر بیماری باشد . نیش کنه tick می تواند باعث ایجاد واکنش آلرژیک شود . اگر شما کنه دارید خیلی مهم است که آن را به طور کامل  از بین ببرید . برای جلوگیری از نیش کنه وقتی شما بیرون می روید بازوها ، پاها ، سرتان را بپوشانید و وقتی به نواحی پوشیده از درخت و چمن می روید مراقب کنه ها باشید .

 

3- بیماری لایم (Lyme)

در غرب ایالات متحده ، ساس پا بلند سیاه و ساس کوهی می توانند حامل باکتری بیماریLyme باشد . ساس هایی که به باکتری آلوده می شوند تا 36 ساعت پس از آلودگی می توانند ناقل بیماری باشند .  اولین نشانه عفونت به شکل ظهور جوش های دایره وار بر روی پوست است . علائم اولیه ممکن است شامل تب ، سردرد و خستگی باشد . اگر لایم درمان نشود ، ممکن است به سایر نقاط بدن از جمله عضلات ، مفاصل ، قلب و سیستم عصبی گسترش یابد . در اکثرموارد بیماری Lyme با آنتی بیوتیک به طور موفقیت آمیز قابل درمان است .

4- عنکبوت سیاه سمی

عنکبوت سیاه سمی ماده ، معمولاً در لابلای چوب ها و تنه های درختان زندگی می کند . این عنکبوت با پاهای بلند و سیاه براق با یک رنگ نارنجی، قرمز  یا زرد متمایز است . عنکبوت ها حدوداً به اندازه 2 اینچ هستند  ،  اما برخی از آنها کوچک ترند .

5- گزش عنکبوت سیاه سمی

گزش عنکبوت سیاه سمی ممکن است موجب تیر کشیدن ( درد) در اندام گزیده شده شود . اما می تواند بدون درد نیز باشد . از نشانه های گزش می توان به سرخی محل گزیدگی ،  حساس به لمس بودن  و یا  یک برآمدگی در محل اشاره کرد  . همچنین گرفتگی شدید عضلانی ، تهوع ، استفراغ ، افزایش فشارخون را نیز ممکن است به دنبال داشته باشد . فوراً باید مراقبت های پزشکی برای فرد گزیده شده انجام شود . پادزهر آن نیز موجود است . در صورت امکان برای شناسایی باید عنکبوت را با خود همراه داشته باشید .

6- عنکبوت قهوه ای منزوی می تواند کشنده باشد .

زیر شیروانی و پستو جاهایی هستند که شما می توانید عنکبوت قهوه ای منزوی را پیدا کنید .  این عنکبوت به رنگ های قهوه ای تیره و با پاهای تیره تر است  . زهر آنها به شدت سمی است  و می تواند باعث زخم و عفونت جدی شود .

7- گزش عنکبوت قهوه ای منزوی

گزش عنکبوت قهوه ای گرد ، اغلب دردناک نیست . ولی آن قسمت از پوست گزیده شده سفید و یک تاول قرمز ، مانند تیری که به هدف اصابت کند ایجاد و سپس دردناک می شود . این نیش می تواند کشنده باشد . فوراً مراقبت های پزشکی مورد نیاز است . اگر عنکبوت برای شناساسس آورده شود ، بهتر است .

8- شپش سر ، خارش

در داخل مو  ،  شما شپش را پیدا خواهید کرد . آنها در پشت گوش ها و گردن پنهان می شوند . اگر شما شپش دارید ، احتمالاً از طریق استفاده  ازکلاه یا برس یا وسایل مربوط به شخصی که شپش داشته است ، آلوده شده اید  . شپش ها باعث خارش می شوند . خارش می تواند منجر به عفونت شود و در موارد خیلی شدید ممکن است مو ، ریزش کند .

9- درمان شپش سر

برای از بین بردن شپش و تخم ها آن ( که nits  گفته می شود ) باید از لوسیون ، کرم و شامپوهایی که از داروخانه ها تهیه می کنید و یا دکترتان تجویز کرده ، استفاده کنید . شما باید لباس ها ، ملحفه ها و برس مو و را برای جلوگیری از گسترش شپش بشویید . همه اعضاء خانواده را مورد بررسی قرار دهید که اگر کسی شپش یا تخم آن را داشت ، درمان کنید .

1- کک ( فقط برای حیوانات خانگی )

کک ها کوچک هستند . حشرات چالاکی که از خون میزبان تغذیه می کنند . آنها نه تنها حیوانات خانگی بلکه انسان را نیز نیش می زندد .

11- گزش کک ها

بعضی از مردم به نیش کک بسیار حساس هستند که در آنها خارش ایجاد می کنند و این خارش می تواند منجر به زخم و عفونت شود . بهترین راه حل این است که کک هایی که روی بدن حیوانات خانگی و در خانه تان هستند ، از بین ببرید . حیوانات خود را به درون رختخواب نبرید . در محل هایی که فکر می کنید آلوده است ، از حشره کش استفاده کنید . برای از بین بردن کک هایی که در بدن حیوان خانگی شما هستند ، می توانید هر ماه یک بار از حشره کش استفاده کنید .

12-  زنبور عسل ، زنبور معمولی ، زنبور سرخ ، زنبور زرد 

وقتی یک زنبور عسل نیش می زند ، نیش خود را از دست داده و می میرد . اما یک زنبور معمولی ، زنبور سرخ ، زنبور زرد می توانند چندین بار نیش بزنند . زیرا قدرت نیش زدنشان از بین نمی رود . نیش این زنبورها در افرادی که به آنها حساسیت دارند می تواند واکنش های جدی ایجاد کند .

13- نیش زنبور های عسل ، زنبور معمولی ، زنبور سرخ و زنبور زرد

اگر واکنش حساسیتی نداشته باشید به سادگی می توانید نیش را در آورید . محل نیش زده شده را تمیز کنید و یخ بگذارید . از آنتی هیستامین های خوراکی برای جلوگیری از خارش و از ایبوپروفن و استامینوفن برای تسکین درد استفاده کنید . اگر شما واکنش شدید (anaphylactic) دارید ، دراز بکشید و با دقت نیش را در آورید . اگر شما Epi-hen  دارید از آن استفاده کنید . یک شریان بند در بالای محل نیش ببندید که جذب زهر نیش را کاهش دهد و فوراً به پزشک مراجعه کنید .

14- مورچه های آتش : اخ !

مورچه های آتش بسیار شبیه به مورچه های عادی هستند . آنها کپه های بزرگی را در دشت ها ایجاد کرده و زمانی که ناراحت شوند حالت تهاجمی پیدا می کنند . در طول حمله ، مورچه آتش ، آرواره خود را در پوست فرو می کند و خود را محکم روی پوست نگه داشته ، سپس از طریق شکمش نیش می زند . ممکن است دفعات زیادی سم را وارد بدن کند .

15- نیش مورچه آتش

نیش مورچه آتش معمولاً باعث می شود که پوست جمع شده و قرمز شود . مانند ضایعاتی که در اثر سوختگی و خارش ایجاد می شود . ممکن است ضایعاتی پر از چرک ( آبسه ) نیز به وجود آید . بسته های یخ و آنتی هستامین ها می توانند به کاهش درد و ناراحتی کمک کنند . تعداد زیاد گزش ها ممکن است کشنده باشد و موجب واکنش های آلرژیک در بدن شود . در این موراد لزوماً مراقبتهای پزشکی را انجام دهید  .

16- کنه chigger   ( خارش )

بر خلاف باور عموم ، کنه ها جزء حشرات نیستند . کنه های نوزاد ( لارو ) خانواده خاصی از کرم ها هستند که  Trombiculidoeگفته می شوند . این کنه ها در زمان نوزادی شان از  آدم تغذیه می کنند و در زمان بزرگسـالی گیاه خوار می شوند . گزش آنها بدون درد است ، اما ضایعات آن بسیار خارش دار است و این خارش 2 تا 3 روز بعد از گزش بروز می کند .

17- گزش کنه  

پس از چند روز متصل بودن به پوست ، از پوست جدا شده و یک تاول قرمز خارش دار به جای می گذارد . داروهایی هستند که می توانند به تسکین خارش کمک کنند . اگر پوست شما آلوده به نظر می رسد یا اینکه تاول در حال گسترش است ، حتماً به پزشک مراجعه کنید .

18- آفت های پنهان

وقتی کرم های ریز گال به پوست راه می یابند مشکلات بزرگ پوستی ایجاد می کنند . آنها از طریق تماس پوستی با افراد مبتلا یا با استفاده از حوله ، رختخواب و یا اشیاء دیگر می توانند منتقل شوند .

19- درمان گال

خارش شدید و زخم های روی پوست چند هفته بعد از اینکه کرم ها به پوست راه یافتند ، ظاهر می شوند . خارش خیلی شدید و معمولاً در شب بدتر می شود . به طور معمول محل خارش در اطراف انگشتان ، مچ دست ، آرنج ، باسن و یا اندام تناسلی دیده می شود . شما برای خلاص شدن از شر گال به لوسیون و قرص نیاز دارید و باید همه لباس ها ، ملحفه ها و حوله تان را با آب گرم بشوئید .

2- ساس

این حشرات کوچک تمایل دارند که رختخواب پنهان شوند . آنها اغلب در هتلها ، پناهگاهها ، مجتمع های آپارتمانی یافت می شوند و از طریق چمدان ها ، حیوانات خانگی و سایر لوازم به داخل خانه راه می یابند .

21- گزش ساس

محل گزش ساس معمولاً بر روی دست ها و شانه ها قرمز و همراه با خارش است . علاوه بر آزار و اذیتی که دارد ممکن است باعث عفونت در محل خارش شود . اگر شما واکنش آلرژیک پوستی دارید از کرم های دارای کورتیکواستروئید ها و آنتی هیستامین های خوراکی استفاده کنید و به پزشک مراجعه کنید  .

22- عقرب : مرگبار

همه عقرب ها سمی نیستند . اما آنهایی که سمی هستند ، می توانند مرگبار باشند . علائم گزش شامل درد ، تورم ، خارش ، استفراغ ، افزایش تعریق و مشکلات بینایی است و فوراً فرد مورد نظر باید تحت مراقبت های پزشکی قرار گیرد .

23- سگ مگس ها Deer flies) )

این مگس های گزنده در تالاب ها ، جنگل ها و سایر نقاط مرطوب زندگی می کنند . شستشو با الکل برای پیش گیری از عفونت ناشی از گزش این مگس ها موثر است . این مگس ها یک باکتری عفونی به  Tularemia  وارد بدن می کنند که نیازمند درمانهای پزشکی است . برای پیشگیری از نیش این حشرات ، پوشیدن لباس های مناسب و استفاده از مواد دفع کننده حشرات ، توصیه می شود .

24- پشه ، عصبانی کننده

پشه تنها آزار دهنده نیست . خارشی که از گزش پشه ایجاد می شود می تواند عفونت پوستی ایجاد کند . پشه ها همچنین می توانند ناقل بعضی از بیماریها باشند . برای محافظت خود در مقابل پشه ها از وسایل دفع حشرات استفاده کنید و تا زمانی که بیرون هستید ، خود را بپوشانید . به در و پنجره منزلتان توری نصب کنید و اگر در حیاط منزلتان آب راکد است آن را از بین ببرید .

25- مگس : کثیف ، پر مو !

مگس یک حشره خیلی کثیف است که بیش از یک میلیون باکتری با خود حمل می کند . مگس می تواند با آلوده کردن غذاها ، عفونت روده ای را گسترش دهد . برای کنترل مگس ها  ، غذاها و زباله ها را در ظروف دربسته قرار دهید و به در و پنجره منزلتان توری نصب کنید .

26- سوسک

آنها ، فقط زشت نیستند ، بلکه می توانند بیماری هایی مانند سالمونلا را منتقل کنند . وقتی سوسک ها می میرند ، لاشه آنها می تواند باعث ایجاد واکنش های آلرژیک و آسم شود . اگر شما در آب و هوای گرم زندگی می کنید ، خلاص شدن از شر سوسک ها می تواند مشکل باشد و باید از حشره کش ها استفاده کنید . آشپزخانه را تمیز نگه دارید و سوراخ و ترک های دیوار و کف منزل را تعمیر کنید .

همه ما اصولا تا الان چندین و چند بار مورد گزیدگی نیش حشرات متفاوت شده ایم و بعد برای از بین بردن جای نیش ها و رها شدن از شر خارش و سوزش آن به دنبال چاره بوده ایم. ما در این مقاله از درمان خانگی نیش حشرات نوشته ایم.

جای نیش زدگی حشراتی که معمولا در هوای گرم به مناطق مسکونی رجوع می کنند همیشه آزار دهنده و غیر قابل تحمل می باشد. ما برای درمان خانگی نیش حشرات راهکارهای موثری را در ادامه این مطلب ارائه داده ایم.

اگر دچار گزیدگی نیش حشرات شده اید برای درمان، راه حل های موثر این مقاله را امتحان کنید:

به جای استفاده از پماد و کرم و لوسیون های شیمیایی از این روش ها در درمان خانگی نیش حشرات استفاده کنید و نتیجه بگیرید. درضمن برای درمان نیش زنبور و درمان شپش سر به این مقالات بروید و از نکات مهم آن بهره ببرید.داروی گیاهی برای خارش نیش حشرات

منبع : آرگا



چه عواملی به زیبایی پوست شما صدمه می زنند


تجربه یک تور خوب، هم تفریح، هم خرید با تور استانبول آژانس مسافرتی زیما سفر پارس



جشنواره های پاییزی چین





کرم نرم کننده دست و صورت جوجوبا مای


نشانی شما منتشر نخواهد شد.





خارش ناشی از نیش حشرات به خصوص برای کودکان بسیار آزار دهنده است. بنابراین در این مطلب موضوع درمان خارش نیش کک با استفاده از روش های خانگی را مطرح کرده ایم که امیدواریم مورد توجه شما قرار گیرد.

گاهی خارش بعد از نیش حشرات به قدری غیر قابل تحمل می شود که فرد به دنبال راهی برای خلاصی از درد می باشد. در این بخش راهکار درمان خارش نیش کک را ارائه کرده ایم که می تواند تا حدودی مؤثر واقع شود.

کک ها، حشراتی کوچک، خون خوار و بدون بال هستند که حرکات جهشی دارند. آنها غذای خود را از پستانداران و پرندگان تامین می کنند بدین صورت که خون آنها را می مکند. مهمترین گونه کک ها، کک جوندگان، کک انسان ، کک سگ و کک گربه می باشد که گزش آنها با تحریک پوست، خونریزی و ناراحتی های شدید همراه است. کک هایی که انسانها را می گزند معمولا در اکثر نقاط جهان یافت می شوند.

داروی گیاهی برای خارش نیش حشرات

کمتر کسی را می توان پیدا کرد که تا کنون از نیش حشراتی مانند کک در امان مانده باشد؛ نیش حشرات به صورت برجستگی های کوچک و قرمز بر روی پوست نمایان می شود که می تواند باعث ایجاد خارش زیاد در محل گزیدگی شود. توجه داشته باشید خاراندن ناحیه گزیدگی نه تنها درد را تسکین نمی دهد بلکه گاهی احساس خارش بیشتری در فرد تصور می شود. پس بهتر است به جای خاراندن، به دنبال روش هایی برای درمان خانگی نیش حشرات باشیم.

کک ها معمولا از بدن حیوانات خانگی مانند سگ، گربه و وارد منازل می شوند و شما را نیش می زنند، بنابراین تا جایی که ممکن است از تماس مستقیم با آنها دوری کنید، گزش کک ها عمدتا در بخش های نرم بدن مانند زیر بغل، کمر، پشت، آرنج و زانو نمایان می شود که با توجه به واکنش ایمنی بدن، تورم، قرمزی و خارش پوست ناشی از نیش حشرات در افراد مختلف متفاوت می باشد.

داروهای زیادی وجود دارند که در درمان نیش کک می توان آنها را مورد استفاده قرار داد ولی پیشنهاد ما در این مقاله درمان خارش نیش کک با روش های خانگی می باشد که در ادامه شما را با مهمترین داروهای خانگی در این زمینه آشنا می کنیم.

سرکه سیب: اسید استیک موجود در سرکه سیب سطح PH پوست را متعادل نگه داشته و این امر موجب کاهش التهاب و خارش بدن می شود. کافی است مقداری سرکه سیب و آب را با هم مخلوط کرده تا رقیق شود سپس با استفاده از یک تکه پنبه، محلول را بر روی محل گزیدگی بمالید، بعد از چند دقیقه تاثیر آن را ملاحظه خواهید کرد.

آب لیمو: آبلیمو نیز به دلیل خاصیت اسیدی آن تاثیری شبیه سرکه سیب دارد بنابراین این ماده نیز سطح PH خون را در حد نرمال نگه داشته و باعث کاهش خارش پوست در محل گزیدگی می شود. جهت استفاده از آب لیمو آن را به طور مستقیم بر روی ناحیه ای که احساس خارش می کنید بمالید.

جوش شیرین: به دلیل خاصیت ضد التهابی که در جوش شیرین وجود دارد برای درمان نیش کک بسیار مؤثر می باشد، بنابراین برای درمان قرمزی و خارش پوست از جوش شیرین می توانید استفاده کنید همچنین از خواص ضد میکروبی جوش شیرین در پیشگیری از عفونت هایی که بر اثر خراش و آسیب به پوست که در اطراف گزیدگی ایجاد می شود مفید می باشد. برای این منظور مقداری جوش شیرین را با آب مخلوط کرده تا به صورت خمیر در آید و آن را در محل مورد نظر بمالید، بعد از ۱۵ دقیقه آن را با آب ولرم بشویید. لازم است این کار را ۲ تا ۳ بار در روز تکرار کنید تا زمانی که ظاهر لکه ها به طور کامل بهبود پیدا کند.

عسل: یکی از روش های دیگری که برای درمان خارش نیش کک کاربرد دارد استفاده از خواص دارویی عسل است. تاثیر شگفت انگیز عسل در کاهش خارش و کمک به ترمیم پوست آسیب دیده را نمی توان نادیده گرفت. در این مورد نیز شما می توانید عسل خام را به طور مستقیم به جای نیش بمالید. خواص ضد آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی که در عسل وجود دارد از عفونت های پوستی جلوگیری می کند.

چای کیسه ای سرد: چای حاوی تانن است که تحریک ناشی از نیش کک توسط آن تسکین می یابد. بنابراین کمپرس چای برای رفع خارش می تواند بسیار مفید باشد.

کمپرس سرد: کمپرس سرد روش ساده ای است که به عنوان درمان خارش نیش کک مورد استفاده قرار می گیرد. یخ باعث بی حس شدن عصبی می شود که به خاطر نیش کک تحریک شده است. چند قطعه یخ را درون حوله نازک بپیچید و سپس آن را به مدت ۲ الی ۳ دقیقه بر روی محل گزیدگی قرار دهید. این روش را چند بار در روز تکرار کنید تا نتیجه بگیرید.

استفاده از بعضی روغن های خاص در درمان نیش کک: روغن های مفیدی مانند روغن درخت چای، روغن بابونه، روغن گل همیشه بهار و اسانس روغنی اسطوخودوس خواص ضد التهابی و ضد میکروبی دارند و می توانند به طور طبیعی جای نیش کک را بهتر کنند. این روغن ها به عنوان درمان گیاهی خارش پوست مورد استفاده قرار می گیرند و آن را تسکین داده و خطر آلوده شدن جای نیش را کاهش می دهد. به این نکته توجه داشته باشید که این روغن ها بسیار قوی هستند بنابراین لازم است از یک روغن حامل برای رقیق کردن آن استفاده کنید.

با بهترین و موثرترین راهکارها برای درمان خارش نیش کک آشنا شدید، امیدواریم از این مطلب نهایت استفاده را برده باشید و برای درمان مشکلات پوستی ناشی از نیش کک از این راهکارها استفاده نمایید.

منبع : آرگا



چه عواملی به زیبایی پوست شما صدمه می زنند


تجربه یک تور خوب، هم تفریح، هم خرید با تور استانبول آژانس مسافرتی زیما سفر پارس



جشنواره های پاییزی چین





کرم نرم کننده دست و صورت جوجوبا مای


نشانی شما منتشر نخواهد شد.



داروی گیاهی برای خارش نیش حشرات



لیست مطالب :

آیا شما همیشه احساس خارش پوست دارید؟ خارش پوست یک مشکل رایجی است که بر روی اکثر افراد تأثیر می‌گذارد و به‌شدت آزاردهنده است و بر روی فعالیت‌های شما تأثیر می‌گذارد برای درمان خارش پوست با دکتر نیم همراه باشید.

خارش پوست علل مختلفی دارد مانند واکنش‌های آلرژیک، نیش حشرات، عفونت‌های پوستی، آب‌وهوای خشک، صابون‌ها، مواد شوینده و حتی برخی از داروها باشد.

خارش پوست می‌تواند منجر به جراحت و عفونت شود، در ادامه برای شما روش‌های گیاهی و خانگی برای درمان خارش پوست را خواهیم گفت.

لیمو از قدیم برای درمان خارش بدن مورداستفاده قرار می‌گیرد زیرا حاوی اسیدسیتریک و استیک است که خواص آنتی‌سپتیک، بی‌حس‌کننده، ضدالتهابی و عفونی کننده دارد.داروی گیاهی برای خارش نیش حشرات

توجه: کسانی که پوست حساس دارند از این درمان استفاده نکند.

جوش‌شیرین یکی از بهترین مواد خانگی برای درمان خارش پوست و مشکلات پوستی دیگر است زیرا دارای خواص ضدالتهابی است و می‌تواند به‌عنوان خنثی‌کننده اسیدفولیک عمل کند که به خستگی کمک می‌کند.

توجه: جوش‌شیرین را بر روی محلی که زخم شده است یا پوست شما باز است به‌هیچ‌عنوان قرار ندهید.

آب سرد می‌تواند خارش را فوری تسکین دهد و راه‌های زیادی برای استفاده از آب سرد برای درمان خارش پوست وجود دارد.

جو پرک شده به درمان خارش پوست بسیار کمک می‌کند زیرا دارای خواص ضدالتهابی و آرام‌بخش است.

سرکه سیب دارای خواص ضدعفونی‌کننده، ضد خارش، ضد قارچی و ضد باکتری دارد که به درمان خارش پوست کمک می‌کند.

ریحان یک گیاه مفید برای از درمان خارش پوست است زیرا حاوی مقادیر زیادی اژنوول (اسانس قوی بی‌حسی موضعی) است، علاوه بر این دارای ترکیبات کافور و تیمول است که سریعاً خارش پوست را متوقف می‌کند.

آویشن حاوی مقادیر قابل‌توجهی از تیمول است که دارای خواص بیهوشی و ضدالتهابی است. تیمول می‌تواند انتقال پیام عصبی را خنثی کند و همچنین التهاب ناشی از خارش را کاهش دهد.

روغن‌زیتون دارای ویتامین E و آنتی‌اکسیدان می‌باشد و سبب بهبودی و درمان خارش پوست می‌گردد. اگر روغن‌زیتون ندارید می‌توانید از روغن کرچک و یا روغن نارگیل نیز استفاده کنید.

آلوئه ورا حاوی خواص ضدالتهابی، ضد باکتری و ضد قارچی است و علاوه بر این دارای ویتامین E است که به حفظ رطوبت پوست کمک می‌کند و به‌نوبه خود به درمان خارش بدن نیز کمک می‌کند.

روغن نعناع حاوی خواص ضدالتهابی، ضدعفونی‌کننده، ضد درد و آرام‌بخش است که به درمان خارش پوست کمک می‌کند.

نظر

همیشه هنگامی که تابستون یا هر زمانی که به بیرون می روید برای تفریح، خود را برای نیش پیشه آماده می کنید. حال هنگامی که پشه نیش زد ما به شما آموزش می دهیم که چگونه خارش و ورم آن را کمتر کنید و در ادامه خواهیم گفت که چه جوری می شود کاری کرد که پشه ما را نیش نزند.

1به محض متوجه شدن گزیدگی، محل نیش را با آب و صابون بشویید. پس از آب و صابون، قدری الکل روی جای نیش بمالید. این کار به فروکش کردن حس خارش کمک کنید.

2یک لوسیون سنگ توتیا (کالامین) یا یک کرم هیدروکورتیزون (ضد خارش) روی محل نیش بمالید. هر دوی این درمان ها به کم شدن خارش کمک می کنند. لوسیون کالامین با وجود اکسید زینک و اکسید آهن به کار رفته در آن، اثر ضد خارش دارد. این دو ماده، برای اثرات ضد خارشی، در اقصی نقاط جهان استفاده می شوند. کرم هیدروکورتیزون شامل مقدار کمی (۱٪ از کل محلول) استیروئید است. استروئید نیز اثر ضد خارش داشته و در قسمت های مختلف جهان از آن استفاده می شود.داروی گیاهی برای خارش نیش حشرات

3کمی فندق وحشی یا ضدعرق روی محل نیش بمالید. فندق وحشی، گیاهی با خاصیت ضد خارش و ضد التهاب بوده و قبل از صادرات گسترده آن به عنوان منقبض کننده برای موارد زیادی توسط سرخپوستان امریکایی مورد استفاده قرار می گرفته است. همچنین ضدعرق برای کاهش خارش نیش زدگی پشه بسیار موثر است.

4محل نیش را در آب و نمک اپسوم فرو کنید. نمک اپسوم از سولفات و منیزیم تشکیل شده و برای درمان بسیاری از بیماریهای بهداشتی و آرامش ذهن پیشنهاد می شود. منیزیم به تنظیم فعالیت آنزیم های زیادی کمک کرده و نیز سطح سروتونین مغز را افزایش می دهد. راه های زیادی برای رهایی از نیش با استفاده از نمک اپسوم وجود دارد.

5اگر جای نیش پشه باعث ورم کردن شد می توانید از یکی از روش های زیر برای کاهش ورم استفاده کنید:

1از روغن های طبیعی استفاده کنید. روغن های طبیعی می توانند پوست را نرم کرده، التهاب را درمان کرده و حتی اندازه نیش را کاهش دهند. بدانید کدام روغن بر پوست شما (و نوع پوست) بیشترین تأثیر را دارد چرا که مثلاً روغن اسطوخودوس در درمان نیش پشه بسیار شگفت انگیز بوده اما زنبورهای عسل را جذب می کند.

2روغن درخت چای داروی پوستی فوق العاده ای است. نه تنها به درمان شوره سر، قارچ بین انگشتان و جوش کمک می کند بلکه همچنین اثر ضد التهابی و ضد خارش داشته و شامل ویژگی های ضد ویروسی است که عفونت را از بین می برد.

3مانند روغن درخت چای، روغن اسطوخودوس نیز به کاهش ورم، درمان التهاب و رفع احساس خارش ناشی از نیش پشه کمک می کند. روغن اسطوخودوس نیز مانند روغن درخت چای عفونت نیش پشه را از بین می برد. برخلاف روغن درخت چای، این روغن، زنبورهای عسل را جذب می کند.

4از پوست موز استفاده کنید. یک موز را پوست گرفته و پوست آن را برای بعداً نگه دارید ( می توانید موز را خورده و ذهن خود را از نیش پشه منحرف کنید! ). محل را ابتدا با ضد عفونی کننده دست، درمان کرده و سپس قسمت درونی پوست موز را به مدت ۵ تا ۶ دقیقه روی محل نیش نگه داشته و گاهی آن را روی پوست بمالید. پوست موز باید خارش را برطرف کرده و پوست را به سرعت خشک کند.

5از لاک برق ناخن استفاده کنید. مقداری لاک برق ناخن را روی جای نیش پشه گذاشته و اجازه دهید به مدت ۵ دقیقه خشک شود. لاک را جدا کرده و در صورت لزوم، دوباره بمالید.

6از سرکه سیب ارگانیک استفاده کنید. سرکه سیب به خاطر خاصیت اسیدی یکی از بهترین ضد خارش ها برای نیش پشه است. pH سرکه سیب قدری اسیدی بوده و به تعادل pH پوست قرمز دچار خارش کمک می کند. دو روش برای برطرف کردن خارش با استفاده از سرکه سیب وجود دارد:

1هر روز، ویتامین B1 بخورید. مطالعات نشان می دهند که این ویتامین احتمالاً بوی بدن شما را تغییر داده و جذابیت شما را برای پشه ها کمتر می کند.

2آب های راکد اطراف منزل حمع کنید تا پشه ها جایی برای تخم ریزی نداشته باشند. فاضلاب خود را بسته، آب دریاچه ذخیره یا حوضچه پرندگان را عوض کرده و منابع ذخیره آب را برعکس قرار دهید تا آب راکد در آنها جمع نشود. همچنین تایر خالی را در جاهای مختلف حیاط قرار ندهید.

3سوراخ های ایجاد شده در توری های در و پنجره را تعمیر کنید.

4از یک دافع حشرات استفاده کنید. دافع حشراتی دارای DEET، روغن لیمو- اکالیپتوس تهیه کنید. شمع های سنبل هندی تا حدی شما را از پشه ها ایمن نگه می دارد.

5هنگام بیرون رفتن بلوز آستین بلند، شلوار بلند و جوراب بپوشید. همچنین یک کلاه لبه دار یا یک کلاه لبه دار از جلو و عقب بپوشید.

1یک دافع حشرات محدود بسازید. برای تهیه یک دافع پشه محدود (شبیه به لامپ یا شمع) یک قوطی حلبی خالی را با درپوش، یک اسکاچ استفاده نشده و یک یا ترکیبی از روغن های اسطوخودوس، پونه، اکالیپتوس، سنبل هندی، نعناع یا علف لیمو را در یکجا جمع کنید.

2از یک اسپری حشرات با روغن زیتون و سرکه درست کنید. این دستور بسیار ساده و اولیه بوده و امکان گسترش و ترکیب را نیز دارد. این دستور به روغن اکالیپتوس نیاز داشته اما برای استفاده از هر نوع ترکیب روغن های بالا آزاد هستید.

3اسطوخودوس یا روغن اسطوخودوس را مستقیماً بر روی پوست بمالید. اسطوخودوس، یک دافع حشرات طبیعی بوده و حتی برای دور کردن حشرات سگ یا گربه تان مفید است. اندکی روغن اسطوخودوس را روی مچ های خود یا جاهایی که از لباس بیرون است، بمالید. در صورت لزوم، این کار را تکرار کنید.

4مستقیماً بر روی پوست خود سیر بمالید. این روش کمتر محبوب بود است و آن هم به دلیل بوی تند سیر می باشد اما در صورت نداشتن ماده ای دیگر در دست به جز سیر، از آن به عنوان دافع حشرات استفاده کنید. مالیدن تنها کمی سیر بر روی پوست، همه حشرات را فراری خواهد داد.

داروی گیاهی برای خارش نیش حشرات

۱- هنگام استفاده از لاک ناخن، از نبودن خراش روی پوست مطمئن شوید. در صورت وجود خراش، درد بسیار زیاد می شود و عفونت رخ خواهد داد.

۲- خاراندن یا خراشیدن محل نیش یک حشره تنها باعث خارش و افزایش طول دوره درمان خواهد شد.

۳- داروخانه ها، کرم یا ژل ضد خارش را به ویژه برای نیش حشرات سمی به فروش می رسانند.

۴- یک تکه یخ را در یک دستمال کاغذی قرار داده و روی محل نیش بگذارید. یخ، باعث خنک شدن پوست و کاهش احساس خارش می شود.

مطالب عالی و آموزنده

بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

سلام. فایل سیستمی رو نمیتونید انتقال بدید. ولی بقیه فایل ها

سلام.خسته نباشید.ببخشید من دوتا هارد روی کامپیوترم وصل

سلام شماره همکلاسیموازتوگروه واتس آپ دارم یکی دوبارباهاش چت

من عاشق کسی شده ام که قبلا عشقش بهش خیانت کرده و الان به هیچ

سعی کنین بدون احساس زندگی کنین هیچ کس ارزش نداره هیچکس خودتو

سلام. فایل سیستمی رو نمیتونید انتقال بدید. ولی بقیه فایل ها

سلام.خسته نباشید.ببخشید من دوتا هارد روی کامپیوترم وصل

سلام شماره همکلاسیموازتوگروه واتس آپ دارم یکی دوبارباهاش چت

من عاشق کسی شده ام که قبلا عشقش بهش خیانت کرده و الان به هیچ

سعی کنین بدون احساس زندگی کنین هیچ کس ارزش نداره هیچکس خودتو1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *