داروی گیاهی برای افسردگی دوقطبی

خواص دارویی و گیاهی

با دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای درمان افسردگی و شیدایی آشنا شوید.

اختلال دو قطبی یک ناراحتی با شیوع زیاد است وافراد زیادی را در تمام دنیا از جمله ایران رنج میدهد.دسته­‌ای از بیماری­‌های روانپزشکی به اختلالات «خُلقی» شناخته می­‌شوند که ­‌آشناترین آنها اختلال افسردگی است. در واقع علامت بیمارگونه اصلی افراد مبتلا به این اختلالات، علامت مربوط به «خُلق یا روحیه» دانسته شده است.

اختلال افسردگی انواع گوناگونی دارد که هر یک دارای ویژگی­‌هایی منحصر به خود است. این اختلال به شکل «دوره­‌هایی» از علایمی چون بی­‌حوصلگی، بی­‌انگیزگی، غم‌زدگی، خستگی، کاهش امید به آینده، احساس پوچ بودن و عدم تمایل به زندگی یا حتی زنده بودن تظاهر می­‌کند. گاهی نیز به شکل «دوره­‌ای» نیست و به صورت درازمدت و حتی تا سا‌ل‌ها به طول می­‌انجامد.

گروهی از افرادی که دچار افسردگی می‌­شوند ممکن است در طول زندگی خود دوره یا دوره‌­هایی از آشفتگی خُلق تجربه کنند که به کلی متفاوت از دوره­‌های افسردگی است.به این دوره­‌ها شیدایی (mania) یا نیمه‌شیدایی (hypomania) می­‌گویند و مورد زیر نمونه­‌ای از آن است:

آقای الف ۲۸ ساله، متأهل، دیپلمه و کارمند است. او سه سال پیش، پس از یک مشکل مالی جدی دچار افسردگی شدید شد و با درمان دارویی بهبود یافت. یک سال پیش نیز دوباره و این بار به دنبال بروز بیماری سرطان در پسر عمویش مبتلا به افسردگی شد و این بار نیز به پزشک مراجعه کرد و با پنج هفته مصرف داروی ضد افسردگی بهبودی کامل یافت.

آقای الف از دو هفته پیش اغلب سر کار نمی­‌رود و تغییراتی در رفتارش مشاهده می­‌شود: «شب‌ها حداکثر دو ساعت می­‌خوابد در حالی که اصلاً در طول روز خسته یا خواب­‌آلوده نیست. همه می­‌گویند بیش از حد حرف می­‌زند و گاهی شوخی­‌هایی می­‌کند که پیش از این از او سرنزده بود. گاه و بی­‌گاه شروع به تعریف و تمجید از توانایی­‌ها و قابلیت­‌های زیاد خودش می­‌کند و در این مورد به داستان­‌سرایی می­‌پردازد. گاهی نیز برخلاف منش همیشگی، بسیار عصبانی می­‌شود و با تندخویی با دیگران صحبت می­‌کند.»

در نمونه بالا، روایتی از آقای الف را می­‌بینید که پس از دو دوره افسردگی و درمان موفق، دچار دوره­ای از آشفتگی «خُلق» شده که «شیدایی» دارد. در چنین دوره­‌هایی خُلقِ فرد اغلب در حد بسیار بالا (احساس شادی­ و نشاط تناسب یا غیرمعمول) است و یا به شکل تحریک­‌پذیر (عصبانیت یا واکنش­‌های پرخاشگرانه مستمر به شکلی تناسب یا غیرمعمول) تظاهر می­‌کند.

به جز آن، فرد مبتلا ممکن است هر یک از ویژگی­‌های پرحرف شدن، پُرکارشدن، خستگی­‌ناپذیر شدن، مغرورتر شدن، خود بزرگ­‌بینی، پرانرژی شدن، نیاز نداشتن به خواب و زیاد شدن تمایل جنسی را نشان دهد. در این دوره­‌ها فرد خصوصیاتی پیدا می­‌کند که در حالت معمول در او مشاهده نشده و برای اطرافیان تازگی دارد. به دوره­‌هایی که شکل خفیف­‌تری دارد، «نیمه­‌شیدایی» می­‌گویند.

بیمار لباس‌هایی با رنگ روشن می‌پوشد و با شدت یافتن بیماری ظاهرش رتب می‌شود. بیماران مانیک دچار پُرفعالیتی اند که منجر به خستگی جسمی می‌شود. همچنین به آسانی کارها را ناتمام رها می‌کنند و کار جدیدی را شروع می‌کنند و به اصطلاح حواس‌پرت اند.خواب غالباً کاهش و اشتها افزایش می‌یابد و میل جنسی بالایی وجود دارد. بیمار حراف شده زیاد و سریع صحبت می‌کند که نشان دهنده سرعت بالای تفکر است که فشار کلام یده می‌شود.

حرکت سریع و پرش‌های چشمان و دائماً گم کردن موضوعات و رشته سخن، نیز گویای همین امور است. با شدید شدن بیماری، پَرِش افکار پدید می‌آید. بسیاری از بیماران ولخرج می‌شوند. بیماران هیجان زده و ممکن است تحریک پذیر باشند؛ و گاهی اشتها نیز کاهش پیدا می‌کند.

افکار خودبزرگ‌بینی شایع است؛ مثلاً ممکن است خود را رهبر، پیامبری مذهبی، منتخبی خاص یا اندیشمندی جهت راهنمایی مسئولان کشور بداند. گاهی دچار هذیان گزند و آسیب می‌شود و فکر می‌کند دیگران به دلیل اهمیتش قصد توطئه علیه او را دارند. هذیان‌ها اغلب با گذشت زمان تغییر می‌کنند. توهم هم در موارد شدید ایجاد می‌شود که با خلق هماهنگ است و در طول زمان دچار تغییر می‌شود.بینش همواره مختل است و بیمار دلیلی برای جلوگیری از افکار خودبزرگ بینی یا محدود کردن ولخرجی خود نمی‌بیند. او به ندرت خود را بیمار می‌داند و نیازی به درمان احساس نمی‌کند.

افرادی که دچار دوره یا دوره­‌هایی از شیدایی یا نیمه­‌شیدایی شده‌­اند، در ارزیابی روانپزشک ممکن است تشخیص «اختلال دوقطبی» (Bipolar) بگیرند. در واقع، روانپزشک پس از ارزیابی دلایل دیگر بروز علایم شیدایی (مانند برخی از بیماری­‌های غدد درون­‌ریز یا مغزی و مصرف مواد یا برخی از داروها) و اطمینان از این که چنین دلایلی عامل بروز تغییر رفتار فرد نیست، تشخیص اختلال دوقطبی را مطرح می­‌کند.

آسیبی که این بیماری در زندگی انسان بر پیکرۀ جسمی واجتماعی و فرهنگی -روانی او وارد میکند بسیار شدیدتر از بیماریهای جسمی دیگر است.اختلال دو قطبی در مراحل مختلف عوارض مختلفی در بر دارد:

درمحله افسردگی این اختلال بی انگیزگی و بی علاقگی وخلق تنگ باعث میشود که فرد اشتغال و.خود را از دست بدهد و بسیار از زندگی وهمقطارانش عقب بیفتد. گاهی شدت افسردگی به حدیست که حتی باعث اقدام به خودکشی میشود.

در مرحله شیدائی رفتارهای معطوف به هدف فرد افزایش می یابد، از جمله اینکه میل جنسی او افزایش یافته و همراه با کاهش قدرت قضاوتی که در این شرایط بر او مستولی میشود، باعث بی بندو باری و بوجود آمدن رفتارهای دور از شاَََُن از وی میشود ، که خیلی وقتها آبروی وی را زیر سوال می برد.ولخری ودست ودلبازی های وی باعث از دست دادن اموال و.میشود.

بیخوابی ، عصبانیت، پرخاشگری، پرحرفی، بی مبالاتیها، واقدامات ناگهانی ضربات شدیدی برسلامت شخص وارد میکند.

علل واقعی و اصلی این بیماری هنوز به طور کامل مشخص نشده اند، اما ریشه های خانوادگی برای آن تعریف شده است.به نظر می رسد عوامل محیطی و فیزیولوژیکی نیز در گسترش این اختلال نقش داشته باشند.عوامل محیطی به عنوان “شروع کننده” در نظر گرفته می شوند. این شروع کننده ها می توانند علائم اولیه ی مانیا و افسردگی را آغاز کنند و یا علائم موجود را بدتر کنند. با این حال خیلی از موارد اختلال دوقطبی هم بدون وجود شروع کننده، آغاز می شوند.

لذا درمان قاطع اختلال دو قطبی ضروریست.

اختلال دو قطبی یک بیماری درازمدت است لذا درمانی طولانی مدت را میطلبد.اختلال دو قطبی میتواند بسیار نوساندار باشد(از افسردگی به شیدائی یا برعکس) بنابراین ممکن است مرتبا نوع درمان عوض شود.گاهی درمان ضد افسردگی وگاهی ضد شیدائی.انچه در ای درمان ثابت میماند درمان تثبیت کنندۀ خلق است.

1- استرس : زندگی پر استرس می تواند شروع کننده اختلال دوقطبی در افرادی باشد که قابلیت ژنتیکی آن را دارند. این رویدادهای استرس زا می تواند تغییرات ناگهانی خوب و یا بد در زندگی باشند، مثل ازدواج کردن، رفتن به دانشگاه، از دست دادن یکی از نزدیکان، اخراج شدن از محل کار، تصادف و یا هر واقعه دیگری.

2- اعتیاد : اگرچه اعتیاد به مواد مخدر به عنوان شروع کننده اصلی اختلال دوقطبی در نظر گرفته نمی شود، ولی این وضعیت می تواند باعث شروع حملات جنون گردد و یا تشدیدکننده علائم اولیه اختلال دو قطبی باشد. مخدرهایی نظیر کوکائین، قرص اکس و داروهای آمفتامین می توانند شروع کننده جنون و دیوانگی باشند. در حالی که مصرف الکل و بعضی داروها می تواند از عوامل بسیار مهم در شروع افسردگی باشد.

3- داروها : برخی درمان های خاص مخصوصا مصرف داروهای ضد افسردگی، می تواند شروع کننده شیدایی باشد. از سایر داروهایی که چنین تاثیری را دارند داروهای بدون نسخه، داروهای کاهش دهنده اشتها، کافئین، کورتون داروهای درمان کننده بیماری های غده تیروئید هستند.

4- فصل ها : تغییرات خلق و خو در اختلال دوقطبی و نیز افسردگی، از تغییرات فصل ها تاثیر می پذیرند، مثلا حملات جنون و شیدایی در طول فصل تابستان شایع تر است و حملات افسردگی در طول فصول پاییز، زمستان.

چه درمانی برای اختلال دوقطبی در دسترس است؟

بی­‌تردید درمان اصلی این بیماری، به کمک داروها انجام می­‌شود. درمان غیر دارویی به شکل روان­‌درمانی نیز در موارد خاصی مؤثر است، ولی نمی­‌توان آن را جایگزین درمان دارویی نمود و تنها به عنوان مکملی برای افزایش اثربخشی داروها به کار می­‌رود.

از آن جا که اختلال دوقطبی بسیار عودکننده است و عدم درمان دارویی تبعات طلوب و گاه ناگواری در زندگی فرد دارد، لازم است که مصرف دارو یا داروها به مدت طولانی و در مواردی برای همیشه ادامه یابد. در واقع، حتی پس از برطرف شدن کامل علایم بیماری و رسیدن به عملکرد شغلی، تحصیلی یا اجتماعی مطلوب، باز هم در موارد لازم است که مصرف دارو برای تداوم بهبودی و ثبات کارکرد فرد ادامه پیدا کند.

داروهایی که برای درمان این بیماری به کار می­‌رود انواع مختلفی دارد. برخی از آنها مانند لیتیوم، والپروات، لاموتریژین و کاربامازپین به داروهای «تثبیت­‌کننده خُلق» مشهورند. داروهای دوم تا چهارم فوق، در دسته داروهای ضد تشنج نیز قرار می­‌گیرند که البته این کاربرد آنها ارتباطی با اثربخشی­‌شان در درمان اختلال دوقطبی ندارد. از سایر داروهایی که قابل تجویز در درمان این بیماری است، می­‌توان به کوئتیاپین، الانزاپین، ریسپریدون و آریپیپرازول اشاره کرد.

داروهای دیگری نیز برای تجویز وجود دارد، اما آن­چه یادآوری آن در اینجا مهم است، توضیحی در مورد جایگاه مصرف داروهای ضد افسردگی – از قبیل فلوکستین، سرترالین، فلووکسامین، سیتالوپرام، ونلافاکسین و دولوکستین – در درمان اختلال دوقطبی است. این داروها در درمان اختلالی به افسردگی اساسی مؤثرند، اما در تجویزشان برای افراد افسرده­‌ای که مبتلا به اختلال دوقطبی هستند (یعنی فرد افسرده­‌ای که در گذشته دوره‌­ای از شیدایی یا نیمه­‌شیدایی را گذرانده است) باید احتیاط شود.

روانپزشک می­‌تواند آنها را در موارد خاصی در همراهی با سایر داروهای درمان کننده اختلال دوقطبی (که برخی از آنها در بالا برده شد) تجویز کند، اما مصرف خودسرانه داروهای ضدافسردگی ممکن است به وخامت سلامت روان فرد بیانجامد. در این افراد، گاهی مصرف داروی ضد افسردگی به بروز دوره جدیدی از نیمه­‌شیدایی یا شیدایی منتهی می­‌شود. ایمی­پرامین، آمی‌تریپتیلین، نورتریپتیلین و دزیپرامین، برخی از داروهای ضد افسردگی­‌اند که در مظان اتهام ایجاد عود دوره شیدایی در فرد مبتلا به اختلالات دوقطبی قرار گرفته‌اند.

داروی دیگری که مصرف خودسرانه و نابه‌­جای آن اکنون در اقشاری از جامعه دیده می­‌شود و ممکن است برای فرد دچار اختلال دوقطبی مضر و مایه عود دوره خُلقی شیدایی یا نیمه‌­شیدایی شود، مِتیل­‌فِنیدِیت (یا ریتالین) است. کاربرد پزشکی این دارو عمدتاً در درمان «اختلال بیش فعالی و نقص توجه» (ADHD) است؛ هم­چنین، به ندرت در درمان اختلال افسردگی اساسی مقاوم به درمان­‌های مرسوم ممکن است توسط روانپزشک در دوره کوتاهی تجویز شود.

بر خلاف درمان اختلال بیش فعالی و نقص توجه، که مصرف این دارو ممکن است به مدت طولانی ادامه یابد، در درمان افسردگی مقاوم به درمان سعی روانپزشک بر آن است که آن را در کوتاه­ترین دوره ممکن تجویز کند. به هر حال، مصرف آن در اختلال دوقطبی، حتی در دوره­‌های افسردگی مورد پذیرش نیست و می‌­تواند به وخیم شدن سیر بیماری منجر شود.

شرحی از علایم افسردگی

کم­‌خوابی یکی از مشکلاتی است که ممکن است در دوره‌­های افسردگی یا شیدایی دیده شود و نیاز به مداخله درمانی دارد. از سویی خود بی­‌خوابی شبانه می­‌تواند عاملی برای بروز یک دوره جدید نیمه­‌شیدایی یا شیدایی باشد و بنابراین خود فرد نیز باید از بیدار نگهداشتن خود در شب پرهیز کند. بی­‌خوابی ممکن است به کمک داروها درمان شود، ولی گاه این مشکل به طول می­‌انجامد و به جز با رعایت دستورات بهداشت خواب، تغییری نمی­‌کند.

به عبارت دیگر، فرد لازم است که فعالیت جسمانی کافی در طول روز و در صورت امکان ورزش مرتب (مثلاً دست­‌کم سه روز در هفته و هر بار حداقل ۲۰ دقیقه) داشته باشد، از خواب روزانه بپرهیزد، شبها قهوه نخورد، مکان خوابیدن خود را تغییر ندهد، هر صبح در ساعت مشخصی بیدار شود (فارغ از آن که شب در چه ساعتی به خواب رفته)، پیش از خوابیدن تلویزیون تماشا نکند و غذای سنگین نخورد، به جز برای خوابیدن مدتی طولانی را در بستر نگذراند، و اگر به خواب نمی­‌رود تقلای زیادی نکند (مکان خواب را ترک کند و چند دقیقه به فعالیتی مشغول شود).

فرد مبتلا با توجه به نوساناتی که در خلق و رفتارش طی دوره­‌های عود رخ می‌­دهد ممکن است به مصرف مواد مخدر یا سایر مواد (از جمله الکل) روی آورد. برخی نیز با مصرف مواد در حقیقت به تنظیم روحیه یا خلق خود می­‌پردازند. بدیهی است که با این رفتار به تدریج دچار وابستگی به مواد می­‌شوند و درمان خود را پیچیده و پیچیده­‌تر می­‌کنند.

مواردی از بروز شیدایی نیز با قطع ناگهانی مصرف موادی چون تریاک گزارش شده است که می­‌تواند نشان دهنده اهمیت ترک اصولی مصرف مواد – و نه ترک اجباری و ناگهانی در کمپ­‌های ترک اعتیاد – باشد. به هر حال، پرهیز از مصرف مواد، اصلی از اصول درمان اختلال دوقطبی است. شگفت­‌انگیز است که هنوز گاه و بی­گاه کسانی را می­‌بینیم که به عزیزشان توصیه می­‌کنند داروهای اعصاب را قطع کند و با مصرف تریاک که به قول خودشان علاج هر دردی است به مداوا بپردازد!

شدید شدن افسردگی ابتدا با بی­‌میلی به تفریح، کار و فعالیت، و سپس با بی­‌میلی به هر آن­چه مربوط به زندگی و زنده­‌بودن است و در نهایت با تمایل به مرگ یا حتی گرایش به خاتمه دادن به زندگی خود همراه می­‌شود. به همین شکل، در اختلال دوقطبی که افسردگی تظاهر معمول و غالب آن است، تمایل به خودکشی ممکن است به­‌ویژه در دوره‌­های افسردگی بروز کند. درمان اختلال دوقطبی می­‌تواند با کنترل این دوره‌­ها به برطرف شدن افکار خودکشی و بازگشت فرد به زندگی عادی بیانجامد و از این راه در واقع طول عمر فرد را زیاد کند.

اعضای خانواده و دوستان فرد مبتلا نیز با برخورد آگاهانه و ارتباط صمیمانه با او می­‌توانند هم او را به ادامه ارتباط درمانی تشویق کنند و هم در صورت بروز گرایش به خودکشی، به موقع وارد عمل شده و از فرد متخصص کمک بگیرند. مشارکت دادن خود شخص مبتلا به اختلال دوقطبی در فرآیند درمان و حتی گاهی در تصمیم‌­گیری­‌های درمانی، به ارتقای سطح همکاری او می‌انجامد و افراد نزدیک بیمار نیز می­‌توانند با هوشیاری وضعیت او را در نظر داشته باشند تا در صورت بروز اولین و خفیف­‌ترین نشانه­‌های عود دوره­‌های افسردگی یا شیدایی به پزشک اطلاع دهند تا به کمک او از عود کامل جلوگیری شود.

لیتیوم از جمله داروهایی است که در برقراری ثبات خلق و خوی فرد و جلوگیری از نوسانات روانی بسیار موثر است و مدت زیادی است که مورد استفاده قرار می گیرد. در طول درمان انجام آزمایش خون دوره ای مورد نیاز است،

عوارض جانبی شایع آن عبارتند از:

بی قراری، خشکی دهان و مشکلات دستگاه گوارش است.

این داروها نیز در ایجاد ثبات رفتار و خلق و خوی بکار رفته و شامل والپروئیک اسید (Depakene، Stavzor)، دی والپروئکس (Depakote) و لاموتریژین (Lamictal) هستند. داروی اسناپین (Saphris) نیز در درمان ترکیب دوره های مختلف این اختلال مفید است. بسته به نوع دارویی که استفاده می کنید، عوارض جانبی آن می تواند متفاوت باشد.

عوارض جانبی شایع عبارتند از:

افزایش وزن، سرگیجه و خواب آلودگی. همچنین به ندرت، برخی از داروهای ضد تشنج می توانند باعث بروز مشکلات جدی تر مانند بثورات پوستی، اختلالات خونی یا مشکلات کبدی شوند.

مانند آریپیپرازول (Abilify) الانزاپین (Zyprexa)، ریسپریدون (Risperdal) و کوئتیاپین (Seroquel)، می توانند به افرادی که داروهای ضد تشنج در آنها بی تاثیر است کمک کند. تنها آنتی سایکوتیکی که در حال حاضر توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) برای درمان اختلال دو قطبی موردتایید قرار گرفته کواتیاپین است. با این حال، پزشکان هنوز هم سایر داروها را برای درمان اختلال دوقطبی تجویز می کنند.

عوارض جانبی این دسته از داروها:

می تواند شامل افزایش وزن، خواب آلودگی، لرزش، تاری دید و افزایش ضربان قلب باشد. در میان این عوارض افزایش وزن در کودکان مورد اهمیت است..

بسته به علائم شما، پزشک می تواند داروی ضد افسردگی به شما تجویز کند. در برخی از افراد مبتلا به اختلال دو قطبی، داروهای ضد افسردگی می تواند منجر به حملات مانیا شود، اما در صورت استفاده طولانی مدت و منظم می تواند با تثبیت خلق و خوی و نوسانات رفتاری فرد همراه باشد.

شایع ترین عوارض جانبی داروی:

ضد افسردگی،کاهش میل جنسی است .

این دارو ترکیبی از داروی ضد افسردگی ( فلوکستین ) و داروی آنتی سایکوتیک ( اولانزاپین ) است. این دارو به عنوان داروی درمان افسردگی و تثبیت کننده خلق و خوی و رفتار بکار می رود و توسط FDA برای درمان اختلالات دو قطبی تایید شده است.

عوارض جانبی می تواند:

شامل افزایش وزن، خواب آلودگی و افزایش اشتها باشد. این دارو همچنین ممکن است باعث ایجاد مشکلات جنسی مشابه در کسانی که از داروهای ضد افسردگی استفاده می کنند شود.

این دسته از داروهای ضد اضطراب به بهبود خواب و کاهش اضطراب فرد کمک می کند. مانند کلونازپام (Klonopin)، لورازپام (آتیوان)، دیازپام (والیوم)، کلرودیازپوکساید (لیبریوم) و آلپرازولام (Niravam، Xanax). بنزودیازپین ها به طور کلی برای تسکین اضطراب و به صورت کوتاه مدت استفاده می شود.

عوارض جانبی آن ها نیز می تواند:

شامل خواب آلودگی، کاهش قدرت هماهنگی عضلات و مشکل در ایجاد تعادل و حافظه باشد.

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

برای مطرح کردن سوالات پزشکی خود ، اینجا کلیک کنید

 


Posted By: زرین
213/11/22

با سلام و احترام
سوالی از خدمتتون داشتم خانم دکتر
من دختری هستم ۲۴ ساله و اختلال دوقطبی دارم. تا الان حاضر نشدم از درمان های دارویی استفاده کنم و درمان های شناختی کمک گرفتم. می خواستم ازتون سوال کنم که با توجه به اینکه من زیاد علاقه ای به استفاده از دارو های ضد دوقطبی ندارم، و می خوام که از طریق خام گیاه خواری درمان بشم، آیا رژیم گیاه خواری خاصی برای درمان بیماران دوقطبی وجود داره یا اینکه همین وعده های غذایی که تو سایت تون درج فرمودید (برای استفاده همه) مناسب هستش؟
و سوال دیگه هم اینکه من چون تا بحال گیاه خواری رو امتحان نکردم، فکر می کنم که در اوائل کار به تنوع زیاد تو این غذا ها نیاز دارم. می خواستم ازتون سوال کنم که اگر امکانش هست منبعی (کتاب، سایت، ) رو معرفی بفرمائید که انواع رژیم های صحیح گیاه خواری رو داخلش نوشته باشه. چون احساس می کنم رژیم های سرخودی نباید زیاد مفید واقع بشن.

پیشاپیش
.
.
.
پاسخ:
.
.

رژیم غذایی خاص شما گیاهخواری صحیح با مصرف فراوان سبزیها و میوه ها بصورت خام است. در ضمن برای شما ضروری است که حتما و حتما مصرف آب سبزی ها را همه روزه به میزان حداقل چهار تا شش لیوان در دستور کار روزمره قرار بدید. این موضوع به خاطر این است که به بدنتون مواد مورد نیاز کامل و کافی از جمله انواع ویتامینها ٬ مواد معدنی ٬ مواد آنتی اکسیدان رو برسونید. سبزیهایی که باید استفاده کنید آب هویج و کرفس روزی سه لیوان ٬ آب سبزیهای سبز از قبیل کاهو ٬ کلم ٬ برگ ترب و شلغم ٬ بروکلی ٬ خیار ٬ اسفناج ٬کرفس ٬ جعفری ٬ چغند ر و یک عدد سیب میباشد. اینها هم روزی سه لیوان ورزش و پیاده روی هم در بوجود آوردن اعتدال عصبی نقش مثبت و مهمی بازی میکند. خواب و استراحت در هر فرصت و موقعیتی . در ضمن توصیه میکنم از مکملهای ب کمپلکس ٬ ویتامین ث ٬ آمپول یا قرص ب ۱۲ ٬ سلنیوم ٬ هر روزه حداقل به مدت شش تا دوازده ماه استفاده کنید. دانه ی کتان را بکوبید و در شیشه ای در یخچال نگهداری کنید. هر روز یک قاشق غذاخوری به سالاد خود اضافه کنید. کوبیده ی تخم کتان تا دو هفته در یخچال تازه میماند . پس از آن هر چه مانده دور بریزید و دانه ی جدید را کوبیده و مصرف کنید مصرف روزانه ی گردوی خام که چند ساعتی در آب سالم خیس خورده باشد چند عدد هر روزه توصیه میشود آب کرفس و جعفری و گشنیز نشاط آور است. زعفران اثر شادی بخش دارد. اثر شادی بخش زعفران از داروی سرترالین در درمان افسردگی بالاتر است . نه تنها مصرف خوراکی آن بلکه استنشاق بوی زعفران هم همان تاثیر را دارد آب کاهو آرام بخش و خواب آور است و در دوران بی خوابی مانیک میتونه به کار بیاد مطمئن باشید که تیرویید شما فعالیت نرمال داشته باشد. با پزشک مطرح کنید برای آزمایش خون در این زمینه

بهتون تبریک میگم که در مقابل مصرف دارو مقاومت کرده و تصمیم به درمان طبیعی خود دارید. درود بر شما. اینگونه داروها عوارض جانبی بسیار دارند

توصیه ی آخرم این است که کتابهای دکتر هافر را مطالعه بفرمایید. ایشون پزشکی هستند که درمان بیماریهای روانی از طریق ویتامین ها با دوزهای بسیار بالا را توصیه میکنند . منیع انگلیسی : گوگل کنید : Orthomolecular medicine

کتاب دکتر هافر : Orthomolecular Treatment fo Schizophrenia A. Hoffer, M.D., Ph.D.,

آرزوی سلامتی و شادمانی شما را دارم

به کدامیک از روشهای درمانی زیر اعتماد دارید؟

View Results

برای عضویت در خبره خود را در کادر زیر وارد کنید:

عضویت غیرفعال سازی عضویت

در این مقاله  ۱۰ درمان گیاهی اختلال دوقطبی آورده شده است.

اختلال دوقطبی، همچنین به عنوان بیماری مانیا یا دیوانگی دوره ای، یا افسردگی، یک بیماری روحی است که در آن یک فرد نوسانات روانی تکراری را تجربه می کند.

در زیر، درمان گیاهی اختلال دو قطبی داده می شود.

برای تشخیص درست و درمان اختلال دوقطبی، مانیا یا مانیا با پزشک مشورت کنید.

از داروهای خانگی فقط به عنوان درمان های کمکی استفاده کنید.

در یک دوره کوتاه، می توان نوسانات بسیار خلقی را تجربه کرد.

نوسانات روحی تکراری می تواند برای افراد مبتلا به یک فرد بیمار بسیار ترسناک باشد.

علت دقیق اختلال دوقطبی، مانیا هنوز معلوم نیست.

برخی از علل و عوامل خطر احتمالی این اختلال:

وقتی علل اختلال دوقطبی تشخیص داده شود، فرد نیاز به درمان طولانی مدت و طولانی دارد.

به طور کلی، داروها توسط پزشکان تجویز می شود، اما کسانی که در درمان طبیعی علاقه مند هستند می توانند از داروهای گیاهی استفاده کنند.

برای مشاوره با یک متخصص داروساز یا متخصص گیاه پزشکی مشورت کنید.

در اینجا ده درمان گیاهی برای اختلال دوقطبی وجود دارد.

این ماده غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ است و می تواند برای درمان اختلال دو قطبی استفاده شود.

محتوای ان برای تولید هورمون ها و سلامت بافت های عصبی ضروری است.

روغن ماهی عملکرد مغز را بهبود می بخشد و افسردگی را از بین می برد.

بنابراین از یک مکمل روغن ماهی استفاده کنید.

برای تعیین دوز مناسب، با پزشک خود مشورت کنید.

شما همچنین می توانید به طور منظم ماهی های چرب مانند ماهی تن ماهی، ماهی قزل آلا، شاه ماهی و ماهی قزل آلا که دارای اسیدهای چرب امگا ۳ است، استفاده کنید.

یکی دیگر از گیاهان مفید برای درمان اختلال دوقطبی در کودکان و بزرگسالان این است که به عنوان یک محرک ملایم و آرام بخش عمل می کند و به افزایش حافظه و کاهش استرس کمک می کند.

چند قاشق چای خوری عصاره از یک برگ ناز باتلاقی چند هفته در روز بخورید.

راه دیگر این است که روغن را با سرخ کردن برگهای آن در روغن حیوانی بخورید.

از مکمل های دیگر برای درمان شیدایی افسردگی استفاده کنید.

برای تعیین دوز مناسب، با پزشک خود مشورت کنید.

ماساژ پوست سر نیز برای شیدایی افسردگی مفید است.

بهمن بری به عنوان یک تقویت کننده عصبی برای رفع علائم اختلال دوقطبی عمل می کند.

مطالعه ۲۰۱۳ توسط دانشگاه پیتزبورگ نشان داد که حسی، یک عنصر در بهمن بری، می تواند توابع شناختی متمایز را در افراد مبتلا به اختلال متناوب بیماران مبتلا به بیماری بگذارد، زیرا می توانند به بهبود شنوائی، سرعت پاسخ اجتماعی و شناخت اجتماعی کمک کنند.

برای مانیا دو قطبی، یک عصاره ۵۰۰ میلی گرم از برگ ریشه و میوه چند هفته در روز استفاده کنید.

ریشه والرین برای خواص آرام بخش آن قوی شناخته شده است و می تواند سیستم عصبی را ارام کند.

این اغلب به عنوان یک جایگزین برای اضطراب، مشکلات خواب و اختلالات خلقی استفاده می شود.

والرین احساس آرامش را افزایش می دهد و تنش عصبی، استرس و اضطراب، بی حسی و تغییرات خفیف تا متوسط ​​را کاهش می دهد.

این گیاه به راحتی در گیاهان در ریشه های خشک شده، کیسه های چای، کپسول و عصاره ها یافت می شود.

گل های پرانرژی دارای خواص آرام بخش است که می تواند اضطراب و تحریک پذیری را در طی اختلالات دو قطبی در طول حملات خواب کاهش دهد.

همچنین در درمان بیخوابی کمک می کند.

گرچه این گیاه عوارض جانبی ندارد، اما ممکن است باعث ناراحتی معده شود.

با این حال، توصیه می شود قبل از مصرف آن با پزشک خود مشورت کنید.

یک قاشق چای خوری از این گیاه را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید تا یک اختلال دوقطبی بدون دارو شیمیایی و ریشه کدو تنبل درمان شود.

اجازه دهید تا ۱۰ تا ۱۵ دقیقه باقی بماند.

سپس آنرا درست کنید و آن را چند بار در روز بگیرید.

منیزیم مانند لیتیوم عمل می کند اما خطرات بهداشتی کمتری دارد.

این عمل به عنوان تعادل روحیه و علائم مانیا را کاهش می دهد.

این نیز باعث می شود خواب بهتر است.

در واقع، کمبود منیزیم اغلب باعث بی خوابی و اضطراب می شود.

سطح منیزیم در بدن به طور طبیعی در طول استرس و کار سخت ناپدید می شود.

برای درمان اختلال دوقطبی از مکمل های منیزیم استفاده کنید.

شما همچنین می توانید از مواد غذایی حاوی منیزیم در رژیم غذایی خود برای کمک به درمان اختلال دوقطبی استفاده کنید.

مواد غذایی مانند اسفناج، برگ چغندر، بذر کدو تنبل، دانه های آفتابگردان، بادام هند، لوبیا سویا و لوبیا.

ویتامین B می تواند برای افراد مبتلا به اختلال دوقطبی سودمند باشد.

ویتامین B1، تیامین یده می شود، گردش خون در مغز و بدن را بهبود می بخشد.

ویتامین b6 که پیریدوکسین یده می شود، به تحریک پذیری مقاوم است.

ویتامین B9، که اسید فولیک دارد، برای حفظ عملکرد مناسب مغز و سنتز مواد شیمیایی مغزی حیاتی است.

ویتامین B12، کابالامین یده می شود، برای تولید برخی از عصبی ها مورد نیاز است و کمبود آن با علائم مزمن، خارش، بی خوابی، افسردگی و خستگی همراه است.

از آنجا که ویتامین های گروه B همکاری می کنند، بهتر است از مکمل های B-Complex که دارای ویتامین های B مناسب هستند استفاده کنید.

شما همچنین می توانید غذاهای غنی از ویتامین های گروه B را برای درمان اختلال شخصیت مرزی دوقطبی درمان کنید.

غذاهایی مانند شیر، تخم مرغ، لوبیا، دانه غلات، سبزیجات برگ سبز و سویا.

مخمر اب جو یکی از آنتی اکسیدان های گیاهی است و در درمان افسردگی خفیف تا متوسط ​​کمک می کند.

همچنین بر مواد شیمیایی مغز تاثیر می گذارد.

با این حال، کسانی که مبتلا به اختلال دوقطبی هستند باید این ماده را پس از مشاوره با پزشک خود و این را تایید کنند، زیرا این می تواند اختلال دوقطبی را تحریک کند.

علاوه بر این، ممکن است در بسیاری از داروهای تجویزی دخالت کند.

درمان گیاهی اختلال دوقطبی

لیپوساکشن همچنین می تواند به درمان اختلال دوقطبی در کودکان و بزرگسالان کمک کند زیرا آن را به عنوان ضد افسردگی عمل می کند.

همچنین به نظر می رسد بر تولید هورمون ها اثر می گذارد.

کسانی که از افسردگی یائسگی رنج می برند می توانند به طور منظم چای بنوشید.

برای کمک به درمان افسردگی، یک قاشق چای خوری آب لیمو خشک را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید.

اجازه ده تا ۱۰ دقیقه بماند سپس آن را صاف کنید و آن را بنوشید.

درمان ماساژ موجب کاهش و کاهش اضطراب، استرس و افسردگی می شود.

بنابراین در درمان افسردگی در شید کمک می کند.

همچنین بر روی هورمون ها و نوروترانسمیترها اثر می گذارد.

ماساژ بدن خود را به طور منظم و به آرامی با استفاده از تکنیک های ماساژ سنتی انجام دهید.

بهتر است ماساژ بدن خود را به درمانگر ماساژ حرفه ای بسپارید.

شما همچنین می توانید از طب سوزنی یا درمان های مشابه که توسط متخصص به منظور ایجاد آرامش و امداد رسانی استفاده می شود کمک بگیرید.

ماساژ درمانی برای بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی توصیه نمی شود.

مهم این است که قبل از انجام این درمانهای مانیکور با پزشک خود مشورت کنید و حتی با گیاهخواری صحبت کنید زیرا ممکن است در بعضی از داروها دخالت کند یا در بعضی موارد برای افراد خاص مناسب نباشد.

منبع : kodakonojavan.com

مشاوره-ازدواج

بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایت “مشاورانه” به صورت 24 ساعته در زمینه های مشاوره روانشناسی خانواده تلفنی و حضوری در خدمت شماست ۰۲۱۲۲۲۴۷۱۰۰ برترین روانشناسان ایران در کنار شما هستند

وقتی‌که دچار افسردگی می‌شوید، ممکن است در انجام بسیاری از فعالیت‌ها، احساس غم و ناامیدی و از دست دادن علایق یا لذت‌ها با شما همراه باشد و در زمانی دیگر که خلق‌وخویتان در جهتی دیگر تغییر کرد، ممکن است احساس سرخوشی و پرانرژی بودن به شما دست دهد. تغییرات خلقی ممکن است تنها چند بار در سال و یا اغلب و به‌صورت چند بار در روز اتفاق بیفتد. در برخی موارد نیز، اختلال دوقطبی به‌طور همزمان با نشانه‌های افسردگی و مانیا همراه است. علائم و شدت آن به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای از فردی به فرد دیگر متفاوت است و در بسیاری از موارد، فرد ممکن است برای مدت طولانی هیچ علامتی از خود نشان ندهد.

اگرچه اختلال دوقطبی یک بیماری طولانی‌مدت و مخرب است، شما می‌توانید این بیماری را به کمک یک بره درمانی منظم و با استفاده از داروها و روان‌درمانی کنترل نمایید. علت اختلال دوقطبی مشخص نیست اما محققین معتقدند که مشابه تقریباً همه بیماری‌ها، ناشی از کنش متقابل ژن‌ها و محیط است. منظور از محیط، محیط فیزیکی (مثل غذا، آلاینده‌ها و غیره)، به‌علاوه عوامل روانی، اجتماعی و فرهنگی است. هیچ تست آزمایشگاهی برای تشخیص این بیماری وجود ندارد و علائم آن می‌تواند با سایر اختلالات روانی همپوشانی داشته باشد. به همین دلیل، این اختلال ممکن است تشخیص داده نشود و تحت درمان قرار نگیرد.

رژیم غذایی خاصی برای این نوع اختلال وجود ندارد. با این وجود، مهم است که انتخاب‌های غذایی درست داشته باشید تا بتوانید وزن متعادل و مناسبی داشته و آن را حفظ نمایید. این انتخاب‌ها عبارت‌اند از:

غنی‌ترین منبع اسیدهای چرب امگا 3، ماهی‌ها به‌ویژه ماهی‌های آب سرد مانند سالمون، ماکرل و هرینگ هستند. تحقیقات نشان داده است که هرچه مصرف ماهی در جمعیتی باشد، میزان بروز افسردگی در آن جمعیت کمتر است. برآورد انواع بیماری‌های مرتبط با مصرف مقادیر پایین اسیدهای چرب امگا 3 در یک مطالعه نشان داد که اختلال دوقطبی بیماری است که بیشترین ارتباط را با کمبود اسیدهای چرب امگا 3 دارد. علاوه بر ماهی، مغزها و دانه‌های روغنی مثل گردو، تخم کدوتنبل، تخم کتان، و روغن کلزا نیز حاوی آلفا لینولنیک اسید هستند که در بدن تبدیل به اسیدچرب امگا 3 (ایکوزا پنتانوئیک اسید) می‌شوند. افراد گیاهخوار می‌توانند برای تأمین اسیدهای چرب امگا 3، به‌جای ماهی، از این مواد غذایی گیاهی استفاده نمایند.

ارتباط مستقیمی بین خلق‌وخو با تعادل قند خون وجود دارد. خلق‌وخوی انسان تحت تأثیر چگونگی عملکرد سیستم عصبی مرکزی (یا مغز) است. غذای اصلی سلول‌های مغز، گلوکز است و مغز در شرایط عادی تمام انرژی لازم برای فعالیت‌های روزانه خود را از قند خون تأمین می‌کند. بنابراین هر چه قندخون شما نوسان داشته باشد، خلق‌وخوی شما هم در نوسان خواهد بود.

برای حفظ وزن مناسب، میزان دریافت کالری خود را کنترل نمایید و به‌طور منظم ورزش کنید. برخی مطالعات نشان داده‌اند که افراد مبتلا به اختلال دوقطبی در معرض خطر بالاتر برای ابتلا به اضافه‌وزن یا چاقی هستند.

توت‌ها: انواع توت شامل زغال‌اخته، تمشک، و توت‌فرنگی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین C هستند. مطالعات نشان داده است که ویتامین C به تنظیم سطح کورتیزول و جلوگیری از افزایش آن کمک می‌کند. کورتیزول یک هورمون استرس است که از غده آدرنال ترشح می‌شود. در صورت افسردگی و اضطراب، سطح کورتیزول در بدنتان افزایش می‌یابد که موجب فعال شدن پاسخ استرس، افزایش ضربان قلب و فشارخون، و سرکوب سیستم ایمنی می‌گردد. اثرات بلندمدت سطح بالای کورتیزول شامل افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی، افسردگی و بروز مشکلات در خواب است.

غلات کامل: غلات کامل برای قلب شما مفیدند، اما همچنین می‌توانند اثر آرام‌بخش بر خلق‌وخوی شما داشته باشند. مصرف کربوهیدرات‌های پیچیده مثل برنج قهوه‌ای، نان گندم کامل و غیره می‌تواند تولید سروتونین در مغز را تحریک نماید. بسیاری از تحقیقات نشان داده‌اند که کمبود سروتونین بر خلق‌وخو تأثیر داشته و منجر به بروز افسردگی و اضطراب می‌گردد.

لبنیات: شیر و سایر فرآورده‌های لبنی مثل ماست و پنیر، منابع خوب ریبوفلاوین هستند. دریافت مقادیر کافی این ویتامین، سیستم‌های سنتز و ترشح پروتئین را تحت کنترل نگه می‌دارد. در صورت کمبود ریبوفلاوین، این سیستم دچار اختلال شده، در نتیجه واکنش‌های استرس‌زا رخ خواهد داد.

سیب، پرتقال، موز: این میوه‌ها حاوی فیبر و مقادیر بالایی ویتامین C هستند و می‌توانند موجب بهبود عملکرد سیستم ایمنی شوند. همچنین، موز حاوی اسیدآمینه تریپتوفان است که می‌تواند در بدن به هورمون سروتونین تبدیل شود. این هورمون باعث احساس آرامش و نشاط می‌گردد.

چای گیاهی: انواع مختلف چای‌های آرام‌بخش در بازار موجودند که می‌توانند باعث کاهش اضطراب و نگرانی شوند. بابونه قرن‌هاست که به‌عنوان یک درمان سنتی برای ناراحتی معده، اضطراب و بی‌خوابی استفاده می‌شود. افزودن مقدار کمی شیر به چای بابونه می‌تواند اثرات آرام‌بخشی آن را تقویت نماید.

شکلات تیره: شکلات تیره همانند انواع توت، سطح کورتیزول (هورمون استرس)، به‌علاوه هورمون‌های اپی نفرین و نوراپی نفرین را که موجب بروز احساس اضطراب و عصبانیت در شما می‌شوند، کاهش می‌دهد. علاوه بر این، شکلات تیره مغزتان را تحریک می‌کند که موادی به اپوئیدها را تولید کند. این مواد به شما کمک می‌کنند که احساس بهتری داشته باشید.

دریافت منیزیم را افزایش دهید

منیزیم ماده معدنی است که باعث حفظ فعالیت طبیعی ماهیچه‌ها و اعصاب، ضربان منظم قلب، تقویت سیستم ایمنی بدن و استحکام استخوان‌ها می‌شود. برخی از علائم کمبود منیزیم عبارت‌اند از: گرفتگی عضله‌ها، ضعف عضلانی، ریتم نظم ضربان قلب، پرفشاری خون، اختلالات عصبی، افسردگی، بی‌خوابی، کاهش اشتها، یبوست، بیش فعالی، و تشنج.

به دلیل مشابهت شیمیایی منیزیم به لیتیوم (لیتیوم رایج‌ترین داروی مورد استفاده برای تثبیت خلق‌وخو است)، این ماده معدنی در اختلال دوقطبی بسیار موردتوجه است. شواهدی وجود دارد دال بر اینکه لیتیوم ممکن است به مکان‌هایی در داخل سلول متصل شود که احتمالاً مکان اتصال منیزیم است. منیزیم می‌تواند از ورود مقادیر زیاد کلسیم به داخل سلول‌ها ممانعت به عمل آورد (به عبارتی، بلوکه کننده طبیعی کانال کلسیم است) و از این طریق به کاهش برخی از علائم بیماری‌ها کمک نماید. علاوه بر این، نقش منیزیم به‌عنوان یک حمایت‌کننده از خواب خوب نیز در اینجا بسیار مهم است. زیرا بسیاری از افراد مبتلا به اختلال دوقطبی، به میزان زیادی در مرحله شیدایی این بیماری با کم‌خوابی و بی‌نظمی در الگوی خواب مواجه می‌شوند. مواد غذایی غنی از منیزیم شامل: غلات کامل، حبوبات و به‌ویژه سبزی‌های برگ سبز تیره هستند. تخم کدوتنبل و ماهی سالمون نیز حاوی منیزیم هستند. شما باید روزانه 4 میلی‌گرم منیزیم دریافت کنید. در صورتی که دارای علائم کمبود منیزیم هستید، بهتر است از مکمل این ماده معدنی استفاده نمایید.

اساس یک رژیم غذایی سالم فقط این نیست که بدانیم چه چیزی باید بخوریم، بلکه دانستن چیزهایی که نباید مصرف کرد، نیز مهم است. تحقیقات اخیر نشان داده‌اند که غذاهای خاص مثل کافئین و شکر، به‌طورکلی می‌توانند مدیریت اختلال دوقطبی را با مشکل مواجه سازند. در صورت حذف غذاهای تشدیدکننده اختلال دوقطبی، شما قادر خواهید بود که نوسانات خلقی خود را کنترل نموده و دوره‌های شیدایی این بیماری را کاهش دهید. به‌علاوه، می‌توانید سلامت قلب خود را نیز بهبود بخشید. این نکته بسیار مهم است چون خطر بروز بیماری‌های قلبی ـ عروقی در افراد مبتلا به اختلال دوقطبی در مقایسه با همتایان آن‌ها است. علت این امر ممکن است این باشد که افراد مبتلا به اختلال دوقطبی:کمتر احتمال دارد که حداقل سه واحد در روز میوه و سبزی مصرف کنند،احتمال دارد که فقط یک وعده در روز دریافت کنند،کمتر احتمال دارد که غذاهای سالم بپزند و یا بخرند.علاوه بر این، اثرات جانبی داروهای مصرفی، ورزش ناکافی، استعمال دخانیات، و عدم دسترسی به مراقبت‌های لازم از جمله سایر دلایل احتمالی بالاتر بودن خطر بروز بیماری‌های قلبی ـ عروقی در مبتلایان به اختلال دوقطبی می‌باشد.نکته: کافئین، قندهای ساده، نمک و چربی‌های اشباع و ترانس اختلال دوقطبی را تشدید می‌کنند.

منبع: دنیای تغذیه

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *