داروی گیاهی برای آلرژی چشمی

خواص دارویی و گیاهی

لیست مطالب :

اشک نقش مهمی در حفظ سلامت چشم شما با روان کاری و شستشو کردن ذرات خارجی دارد، اما تشکیل بیش‌ازحد اشک سبب ایجاد مشکلی به آبریزش چشم می‌شود. برای درمان آبریزش چشم با دکتر نیم همراه باشید.

آبریزش چشم می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد و حتی توانایی شمارا برای دید مناسب کاهش دهد.

هنگامی‌که آبریزش چشم دارید باعث می‌شود که چشم‌ها یک دید لیوانی داشته باشند و سبب می‌شود که چشم‌ها اشک بیشتری برای رفع مشکل تولید کنند.

آبریزش چشم می‌تواند در هر سنی رخ دهد، اما در نوزادان و کودکان زیر 2 سال و بزرگ‌سالان بالا 6 سال رایج است.داروی گیاهی برای آلرژی چشمی

علت‌های آبریزش چشم می‌تواند سوزش یا التهاب سطح چشم باشد. برای مثال زمانی که چشم‌های شما خشک می‌شود بدن برای حل مشکل مقدار بسیار زیادی اشک تولید می‌کند.

بعضی از علل شایع دیگر آبریزش چشم عبارت‌اند از آلرژی و بلفاریت می‌باشد.

گاهی اوقات، تولید بیش از اشک زمانی است که ذره خارجی وارد چشم می‌شود. همچنین آسیب‌های چشم، سوختگی‌ها، مواد شیمیایی، سینوزیت مزمن، اختلالات تیروئید و قرار گرفتن در معرض گردوغبار نیز می‌تواند باعث آبریزش چشم شود.

همچنین داروهای خاصی نظیر شیمی‌درمانی، اپی نفرین و برخی از قطره‌های چشم می‌تواند سبب این مشکل شود.

آبریزش چشم می‌تواند باعث تحریک، خارش شدید و یا احساس سوزش در چشم شود.

آبریزش چشم به مدت طولانی اگر درمان نشود سبب افزایش فشارخون چشم و منجر به درد می‌شود.

برای درمان آبریزش چشم مهم است ابتدا علت آن را بیابید. در اکثر موارد می‌توان با روش‌های درمان گیاهی آبریزش چشم و خانگیان را درمان کرد.

احتیاط: اگر پس از استفاده از روش‌های زیر، پس از یک هفته همچنان آبریزش چشم داشتید حتماً با پزشک مشورت کنید.

اگر شما به دلیل قرار گرفتن در معرض گردوغبار، گرمای خورشید، گرده و یا هرگونه مواد شیمیایی دچار آبریزش چشم شده‌اید، با شستشوی مکرر با آب سرد می‌توان برای درمان آبریزش چشم استفاده نمود.

توجه: درعین‌حال، از مالیدن چشم‌های خود جلوگیری کنید، زیرا آن را بدتر می‌کند.

شیر مادر یک غذای کامل برای نوزادان است و همچنین می‌تواند به مبارزه با عفونت چشم به‌خصوص در نوزادان کمک کند.

شیر مادر شامل بسیاری از آنتی‌بادی‌ها به‌ویژه ایمونوگلوبولین E است که برای مبارزه و درمان واکنش‌های آلرژی مفید است.

قطره‌های حاوی شیر مادر می‌تواند برای درمان آبریزش چشم نوزاداستفاده شود.

روغن کرچک یکی از روش‌های درمان گیاهی آبریزش چشم است. روغن کرچک سبب کاهش تبخیر اشک در چشم‌های خشک می‌شود. همچنین خواص ضدالتهابی آن می‌تواند به درمان قرمزی و تورم چشم کمک کند.

برای این درمان، فقط روغن کرچک خالص، آلی و هگزانی را استفاده کنید.

آب گل رز یک روش برای درمان گیاهی آبریزش چشم است. همچنین برای انواع مشکلات چشم نیز استفاده می‌شود.

آب گل رز دارای خواص ضدعفونی‌کننده قوی است که می‌تواند از انواع مختلف عفونت‌های چشم جلوگیری و درمان کند.

برای درمان آبریزش چشم و علل مختلف آن ازجمله التهاب پلک، چشم‌های خشک، کمپرس گرم بسیار مؤثر است.

گرما سبب افزاش گردن خون در منطقه و تحریک چشم و تسکین علائم آن می‌شود.

کمپرس سرد نیز مانند کمپرس گرم می‌تواند برای درمان آبریزش چشم مورداستفاده قرار گیرد.

دمای سرد سبب سفت شدن پوست اطراف چشم و آرام شدن رگ‌های خونی می‌شود. این به‌نوبه خود می‌تواند از ایجاد اشک بیش‌ازحد و علائم مرتبط آن را کاهش دهد.

بابونه یکی دیگر از روش‌های درمان گیاهی آبریزش چشم و عفونت‌هایی است که سبب این مشکل شده‌اند.

این گیاه دارای خواص ضد میکروبی و ضدالتهابی است و انتشار هیستامین را مهار می‌کند و سبب جلوگیری از واکنش‌های آلرژیک می‌شود که ممکن است سبب خارش و عفونت در چشم شود.

مصرف غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا 3 می‌تواند برای درمان آبریزش چشم و جلوگیری از خشکی چشم‌ها که یکی از علل شایع آبریزش چشم است کمک کند.

خشکی چشم ممکن است به دلیل عدم وجود اسیدهای چرب در رژیم غذایی به‌خصوص اسیدهای چرب امگا 3 باشد. همچنین این اسیدهای چرب جز مهم مولکول‌های چربی هستند که چشم شمارا سالم نگه می‌دارند.

اسیدهای چرب امگا 3 نقش مثبتی در سندرم خشک چشم وهمچنین برخی از شرایط پزشکی مانند بلفاریت و بیماری غدد میبومیا دارند.

سرکه سیب یکی از بهترین درمان‌های قرمزی چشم که یکی از علل اصلی آبریزش چشم است. خواص ضد میکروبی آن به مبارزه با عفونت‌های باکتریایی کمک می‌کند.

نظر

راه های درمان و بهبود آلرژی های چشمی شامل موارد زیر است:

1- پرهیز از عامل حساسیت زا: در مواردی که بتوان ماده مسئول ایجاد آلرژی را شناسایی کرد، بهترین و مؤثرترین درمان پرهیز از تماس با این ماده است.

2- پاک سازی و بهبود محیط زندگی: تمیز نگه داشتن خانه به منظور به حداقل رساندن گرد و غبار، پرهیز از نگه داری حیوانات خانگی، حفظ رطوبت مناسب در هوا، خنک کردن هوای منزل و استفاده از صافی های جذب کننده غبار می تواند به کنترل علائم آلرژی کمک کند.

3- پرهیز از خاراندن چشم ها

داروی گیاهی برای آلرژی چشمی

4- استفاده از کمپرس سرد: کمپرس سرد باعث کم شدن تحریک چشم ها و احساس خارش می شود و معمولا اثر تسکین دهنده دارد.

5- آلرژی درمانی: در مواردی خاص، ممکن است بتوان با روش هایی مثل تلقیح ماده آلرژی زا و افزایش تدریجی مقدار آن، واکنش دستگاه ایمنی بدن به یک ماده خاص را تغییر داد و مانع بروز علائم آلرژی در فرد مبتلا گردید. البته این روش پرهزینه و وقت گیر است و در بسیاری موارد امکان پذیر نمی باشد.

6- استفاده از داروهای مناسب:

الف-قطره اشک مصنوعی

قطره اشک مصنوعی گرچه اثر مستقیمی در درمان آلرژی ندارد، اما استفاده از آن باعث رقیق شدن مواد آلرژی زا تجمع یافته در چشم می شود. به علاوه تا حدی از چسبیدن مواد آلرژی زا به سطح ملتحمه جلوگیری می کند و عملکرد دفاعی لایه اشک را بهبود می بخشد. استفاده از این قطره ها به عنوان درمان کمکی به خصوص در افرادی که علاوه بر آلرژی، زمینه خشکی چشم دارند، گاه اثرات درمانی شگفت آوری دارد.

ب-قطره های آنتی هیستامین و دکونژستانت(ضد احتقان)

قطره های آنتی هیستامین، اثر هیستامین در ملتحمه را خنثی می کنند و باعث کاهش خارش چشم ها می شوند، اما روی تورم و قرمزی اثر چندانی ندارند. قطره های آنتی هیستامین دو مزیت عمده نسبت به اشکال خوراکی آنتی هیستامین دارند: اولا این قطره ها سریع تر از قرص و شربت اثر می کنند. ثانیا مصرف دارو به صورت قطره کمتر از مصرف خوراکی باعث ایجاد خشکی چشم می شود.

قطره های دکونژستانت قرمزی چشم را کم می کنند و در نتیجه ظاهر فرد بهبود پیدا می کند، اما این قطره ها اثری روی خارش ندارند. این داروها باعث تنگ شدن رگ های ملتحمه می شوند و در نتیجه قرمزی چشم کم می شود. البته در صورت مصرف طولانی مدت، خود این قطره ها می توانند باعث تحریک و قرمزی چشم شوند. به علاوه پس از چند روز مصرف مداوم، چشم اصطلاحا به این قطره ها عادت می کند و قطره بی اثر می شود و حتی ممکن است در اثر عدم مصرف قطره چشم شدیدا قرمز شود. بنابراین به هیچ وجه نباید این قطره ها را بیش از یکی دو هفته به صورت متوالی استفاده کرد. مصرف قطره های دکونژستانت در افراد مبتلا به آب سیاه(گلوکوم) ممکن است خطرناک باشد. بنابراین این افراد هرگز نباید به صورت خودسرانه این قطره ها را مصرف کنند.

در برخی از فراورده های دارویی مثل قطره نفازولین + آنتازولین ماده آنتی هیستامین و دکونژستانت با هم بکار رفته است. مصرف این قطره ها می تواند ظرف چند دقیقه قرمزی و خارش چشم را کنترل کند و معمولا این اثر تا 4-3 ساعت قابل توجه است. بنابراین در درمان علائم حاد آلرژی می توان از این قطره ها استفاده کرد و مصرف کوتاه مدت آن ها معمولا عارضه مهمی(غیر ازسوزش چشم در موقع استفاده از قطره) ندارد. اما همان طور که گفته شد مصرف دراز مدت آن ها چندان مفید نیست و ممکن است باعث بروز عوارضی شود.

ج-قطره های پایدار کننده ماست سل ها

از آنجا که این داروها نسبتا بدون عارضه هستند می توان مصرف آن ها را برای یک دوره طولانی (مثلاً چند ماه) ادامه داد بدون این که مشکل خاصی ایجاد شود. البته باید توجه داشت که شروع اثر این داروها نسبتا کند است و برای آغاز بهبودی با مصرف این داروها معمولا چند روز زمان لازم است. از داروهای این گروه می توان به کرومولین سدیم اشاره کرد. البته در حال حاضر داروهای قوی تر و مؤثرتری نیز از این دسته در دسترس است.

د-قطره های ضد التهاب غیر استروئیدی

ه-قطره های ضد التهاب استروئیدی

و- آنتی هیستامین های خوراکی

مصرف آنتی هیستامین خوراکی معمولا در درمان آلرژی چشمی چندان مؤثر نیست، اما در مورادی که آب ریزش از بینی یا حساسیت پوستی(بویژه درماتیت آتوپیک) به همراه حساسیت چشمی وجود دارد، مصرف آنتی هیستامین خوراکی می تواند به کنترل این علائم کمک کند.

چند نکته مهم:

به یاد داشته باشید که آلرژی یک زمینه مزمن است و ممکن است مکررا عود کند.

آلرژی ها آزار دهنده اند، اما اغلب خطرناک نیستند.

در موراد آلرژی های شدید چشمی و یا آلرژی های طولانی مدت، حتما به چشم پزشک مراجعه کنید.

درمان آلرژی های حاد با استفاده از قطره های آنتی هیستامین- دکونژستانت چشمی در یک دوره کوتاه به بهبود علائم کمک می کند.

در آلرژی های مزمن، بهترین دارو برای استفاده دراز مدت، قطره های پایدار کننده ماست سل ها(mast cells) است.

قطره های استروئیدی حتما باید در یک دوره کوتاه و تحت نظر چشم پزشک مصرف شوند. از مصرف خودسرانه این داروها (بتامتازون- دگزامتازون- پردنیزولون) جدا پرهیز کنید.

قطره های خنک معمولا خارش چشم را تسکین می دهند. قطره های چشمی را در یخچال نگهداری کنید.

*مطالب مرتبط:

آلرژى هاى فصلى

آلرژى در بهار

انواع بیماری آلرژی ( حساسیت )

چه عواملی باعث آلرژی می شوند

با حساسیت آشنا شویم

19 راه برای مقابله با آلرژی

باورهای غلط درباره چشم(قسمت اول) و (قسمت دوم)

داروی گیاهی برای آلرژی چشمی




خانه

موبایل

با شروع فصل بهار درصد زیادی از مردم دچار آلرژی فصلی می شوند

 

داروی گیاهی برای آلرژی چشمی

در طب سنتی ایران، امکان بروز آلرژی در افرادی که مزاج گرم دارند یا مزاج آنها در اثر بیماری و یا تغذیه نادرست مزاج کل بدن و یا به طور اختصاصی مزاج مغز آنها به سمت گرمی رفته باشد، وجود دارد که با راهکارهایی می توان آن را در مان کرد. با ما همراه باشیدعلائم و علل آلرژیبا شروع فصل بهار درصد زیادی از مردم دچار آلرژی فصلی با علائم اشک ریزش، آبریزش بینی، خارش گلو و خارش‌های پوستی می‌شوند. یکی از علل بروز علائم، گرده‌افشانی گل‌ها و گیاهان در این فصل است.در کتب طب سنتی ایرانی این علائم با علائم بیماری نزله گرم مشابهت داشته و درمان‌های مختلفی برای پیشگیری و کاهش علائم آن توصیه شده است.علت اصلی زکام و یا نزله گرم، ضعف مغز و ریزش فضولات و مواد زائد مغز به سمت بینی است. البته در بعضی موارد، ماده این بیماری به پوست هم نفوذ کرده و موجب خارش پوستی می‌شود.

درمان آلرژی با طب سنتی* یکی از درمان‌های اصلی و مؤثر در درمان این بیماری، کاهش میزان غذاست. در فصل بهار باید از پرخوری اجتناب شود و بیماران مستعد از مصرف گوشت‌های سخت هضم و غذاهای چرب تا حد امکان پرهیز کنند و تحمل گرسنگی و تشنگی و کم خوابیدن را داشته باشد تا ماده این بیماری از بدن دفع شود و در صورت نیاز به مصرف گوشت، گوشت بلدرچین و کبک را در بره غذایی خود بگنجاند. * علاوه بر این، باید از مصرف سبزیجات مانند تره، پیاز، شاهی و سیر و تنقلاتی مانند گردو و مصرف پنیر جدا پرهیز شود.* مصرف غذاهای شور و ترش و میوه های آبکی از عوامل تشدید کننده این بیماری هستند. * چه خوب است که در این فصل بدن را به تنقیه و روزه‌داری عادت دهیم و از آش‌های ساده با طعم متمایل به ترشی مثل آش آلو و آش سرکه و آش انار به صورت هفتگی حداقل دو تا سه وعده استفاده شود. * ضمن اینکه، مصرف کاهو و شربت سکنجبین که از سنت‌های پیشینیان است در این ایام می‌تواند به رفع خشکی و خارش‌های شدید پوستی کمک کند.* یکی دیگر از توصیه‌های غذایی که بیماران باید رعایت کنند، عدم مصرف ادویه‌جات تند در این ایام بوده و بهتر است کسانی که دچار خارش مزمن پوست هستند، غذاهایی حاوی کدو و اسفناج را مصرف کنند.* بیماران باید از خوابیدن در روز و در معرض باد سرد قرار گرفتن پرهیز کنند و تا حد امکان سر خود را با پوشش مناسب بپوشانند. حتی بهتر است در این ایام هنگام خواب سر نسبت به بدن در موقعیت بالاتری قرار بگیرد تا مواد به راحتی از مسیرهای خروجی دفع شده و در سر نمانند.* معمولاً با شروع آلرژی، در ابتدا میزان آبریزش زیاد است. در حد امکان با مصرف داروهای مختلف نباید مانع خروج ماده شد بلکه پیشنهاد می‌شد به کمک بخور با گیاهانی مانند بابونه رطوبت‌ها را رقیق کرده و به دفع ماده کمک شود. * همچنین بهتر است در ابتدای آغاز حساسیت و آلرژی که علائم عطسه و آبریزش بینی وجود دارد، استحمام صورت نگیرد و کسانی هم که زیاد دچار این بیماری می‌شوند توجه خاصی به تقویت معده و مغز داشته باشند.

معمولاً با شروع آلرژی، در ابتدا میزان آبریزش زیاد است

اگر آلرژی با خارش همراه بود* در مواردی که بیماری با خارش پوستی همراه است، مصرف غذاهایی از جمله سوپ جو، خاکشیر با سکنجبین می‌تواند در کاهش خارش بدن کمک‌کننده باشد. 

سکنجبین* علاوه بر این، استفاده از گلاب به صورت موضعی خارش را کاهش می‌دهد با این حال نباید از این مسئله غافل بود که استفاده از آب سرد برای کاهش خارش، موجب طولانی شدن بیماری می‌شود. 

  طب سنتی و درمان حساسیت هابنا بر نظر متخصصان طب سنتی “گرم مزاجی” سبب بروز واکنش های حساسیتی می‌شود و حجامت به درمان انواع آن کمک می کند.جنبهٔ بیش‌تر آلرژی که برای عموم مردم شناخته شده است، آلرژی فصلی است که در فصل بهار به دلیل معلق بودن گرده‌ها و آلرژی ها در هوا و ورود آن ها به دستگاه تنفسی و یا تماس پوستی با گل‌ها و درختان ایجاد می‌شود که به آن آلرژی فصلی یا آلرژی بهاره گویند اما بر خلاف تصور عموم؛ آلرژی فصلی در تمام فصول سال ممکن است به وجود آید.در طب سنتی ایران یا همان طب مکمل، امکان بروز آلرژی در افرادی که مزاج گرم دارند یا مزاج آنها در اثر بیماری و یا تغذیه نادرست مزاج کل بدن و یا به طور اختصاصی مزاج مغز آنها به سمت گرمی رفته باشد، وجود دارد. برخی مواد غذایی موجب گرمی مزاج می‌شوند که مهم‌ترین آنها ادویه‌های تند که بوی شدید و مزهٔ تندی دارند و برخی مواد غذایی مثل گوجه فرنگی، بادمجان که هم در طب مکمل و هم در طب مدرن آلرژی زا بودن آن‌ها ذکر شده است، می باشد.

درمان گیاهی آلرژی در طب سنتیدر طب سنتی فردی که واکنش‌های آلرژیک در او بروز کرده است، ابتدا با شناسایی مزاج فرد و بر اساس آن با اصلاح مزاج و یا اگر فرد دارای سوء مزاج شده باشد با اصلاح سبک زندگی و عادت‌های غذایی با مواد غذایی متناسب با مزاج فرد و بررسی فعالیت‌های بدنی و حتی نحوه استحمام فرد شروع به درمان آلرژی می‌گردد.پس از شناسایی مزاج و سبک زندگی فرد مبتلا به آلرژی، نوبت به استفاده از داروهای گیاهی و در قدم آخر پاکسازی و حجامت در درمان آلرژی خواهد بود.در درمان آلرژی و یا حتی زمانی که فرد واکنش های آلرژیک را خود مشاهده نمود، می‌توان از گیاهان با طبع خشک به صورت شربت، عرق و یا دم کرده استفاده کرد. به طور مثال استفاده از شربت‌های خاکشیر و نارنج، آب زرشک، آبغوره، شربت آب لیمو، و دم کرده کاسنی و یا عرق آن توصیه می‌گردد. پس از این مرحله‌ها و درمان با گیاهان در صورت نیاز حجامت آلرژی انجام می‌گیرد.در مورد مصرف گیاهان دارویی جهت تعریق، نوع گیاه متناسب با مزاج فرد و مقدار دلخواه مصرف آن مراجعه به افراد متخصص الزامی است؛ زیرا استفاده خودسرانه گیاهان دارویی بر خلاف تعرفه عموم مردم که داروهای گیاهی ضرری ندارد دارای عوارض و تداخلات شدید می‌باشند.منبع:tebyan.net


باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *