داروی کلونازپام برای چیست

خواص دارویی و گیاهی

₳ ​
฿ ​
₵ ​¢ ​₡ ​₢ ​
$ ​₫ ​₯ ​
₠ ​€ ​
ƒ ​₣ ​
₲ ​
₴ ​
₭ ​
₺ ​
ℳ ​₥ ​
₦ ​
₧ ​₱ ​₰ ​£ ​
៛ ​₽ ​₹ ₨ ​
₪ ​
৳ ​₸ ​₮ ​
₩ ​
¥


با دلگرم همراه باشید تا در مورد قرص کلونازپام و عوارض آن بدانید.


در مورد قرص لوتیراستام چه میدانید؟




قرص کلونازپام دارویی است که برای جلوگیری از تشنج مورد استفاده قرار می گیرد. در حقیقت قرص کلونازپام یکی از داروهای ضد تشنج و ضد صرع می باشد. این دارو به گروهی از داروها به بنزودیازپین ها تعلق دارد.

همچنین این دارو در برخی موارد در درمان بیماری هایی نظیر حملات پانیک و ترس نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

یکی از داروها که دارای ویژگی های ضد تشنج یا ضد سرع می باشد قرص کلونازپام است. قبل از مصرف هر گونه دارویی بهتر است اطلاعاتی کامل و جامع در رابطه با داروی مورد نظر بدست آورید و آن را بر اساس تجویز پزشک یا راهنمای روی جعبه آن استفاده کنید.

در طول مصرف این قرص از آنجا که ممکن است افکاری مثل خودکشی به ذهن شما خطور کند بهتر است به طور مداوم تحت بررسی پزشک قرار گیرید. در ادامه مهمترین اطلاعات در مورد داروی کلونازپام را بررسی خواهیم کرد.


در مورد قرص لوتیراستام چه میدانید؟







قرص کلونازپام را توسط دهان و طبق تجویز پزشک روزانه دو تا سه بار مصرف کنید. میزان دوز مصرفی آن به شرایط پزشکی، سن و واکنش به دارو بستگی دارد. برای کودکان دوز مصرفی معمولا به وزن آن ها بستگی دارد. افراد بزرگسال معمولا مصرف این دارو را با دوز پایین شروع می کنند تا خطر عوارض جانبی آن کاسته شود. دوز خود را افزایش ندهید، به طور معمول و به مدت مشخصی که پزشک تجویز کرده است از آن استفاده کنید.

این دارو را به طور منظم استفاده کنید تا مزایای آن را بدست آورید. برای اینکه یادتان بماند هر روز ساعت مشخصی آن را بخورید. مصرف این دارو را بدون مشورت با پزشک متوقف نکنید زیرا در صورت قطع ناگهانی ممکن است برخی شرایط بدتر شود.

دوز مصرفی شما ممکن است به تدریج کاهش یابد. پزشک شما ممکن است برای مدتی دوز مصرفی شما را افزایش دهد تا از کسب نتایج بهتر از این دارو مطمئن شود. این قرص را بهتر است یک دفعه و به همراه یک لیوان آب مصرف کنید. این دارو باید برای مدت کوتاهی مورد استفاده قرار گیرد هرگز بیش از نه هفته از این دارو بدون تجویز پزشک استفاده نکنید.

اگر استفاده از یک دوز را فراموش کردید به محض اینکه یادتان آمد آن را مصرف کنید اما اگر به زمان بعدی مصرف دارو نزدیک هستید از مصرف دوز فراموش شده چشم پوشی کنید برای جبران دوز از دست رفته از داروی اضافی استفاده نکنید. اما اگر بیش از دوز معمول از آن استفاده کردید با مرکز فوریت های پزشکی تماس بگیرید. استفاده زیاد از آن می تواند کشنده باشد و علایم آن می تواند خواب آلودگی، گیجی، ضعف عضلانی و غش باشد.




احتیاط و نکات مهم در استفاده از قرص کلونازپام


اگر مبتلا به ناراحتی های کبدی هستید یا به کلونازپام یا دیگر بنزودیازپین حساسیت دارید، مثل آلپروزولام، کلرودیازپوکسید، کلورازپتا، دیازپام، لورازپام، اوکسازپام نباید از این قرص استنفاده کنید. کلونازپام ممکن است برای نوزاد متولد نشده خطراتی به همراه داشته باشد، و همچنین ممکن است اختلالات تنفسی و تغذیه ای را در نوزاد تازه متولد شده ایجاد نماید.

اما تشنج در طول حاملگی برای مادر یا جنین ممکن است خطراتی داشته باشد. در طول حاملگی بدون تجویز پزشک از قرص کلونازپام استفاده نکنید و یا استفاده از آن را قطع ننمایید. در هنگام استفاده از این قرص ممکن است فکر خودکشی به سر شما بزند. دکتر شما باید وضعیتتان را در ملاقات های منظم بررسی کند. تمام قرار ملاقات ها را به موقع بروید.






در صورت مشاهده علایم مثل بدتر شدن یا علایم جدید مثل: تغییرات رفتار و خلق و خو، افسردگی، اضطراب، آشفتگی، تحریک پذیری، خشم، پرخاشگری، بی قراری، فعالیت های زیاد بدنی یا ذهنی، یا تفکراتی مثل خودکشی یا آسیب رساندن به خود با پزشک خود تماس بگیرید.

قبل از مصرف این قرص اگر اختلالات کلیوی یا کبدی، گلوکوم، مشکلات تنفسی، یا سابقه افسردگی، افکار خودکشی، آسم، نفخ، اختلال مزمن انسداد ریه یا اعتیاد به داروها و الکل دارید پزشک خود را در جریان قرار دهید. اگر در حال مصرف قرص کلونازپام می باشید الکل ننوشید. این دارو تاثیرات الکل را افزایش می دهد. این دارو ممکن است برخی عادت ها را ایجاد نماید بنابراین تنها باید توسط فردی استفاده شود که برای او تجویز شده است.

داروی کلونازپام را در مکانی امن جاییکه دیگران به آن دسترسی ندارند، در دمای اتاق دور از رطوبت، گرما و نور نگاه دارید.




قرص کلونازپام نیز مانند هر داروی گیاهی و صنعتی دیگر می تواند عوارضی به همراه داشته باشد. شایعترین عوارضی که ممکن است به دنبال مصرف این دارو بروز یابند عبارتند از:



توجه داشته باشید که هر فردی که از این دارو استفاده می کند به این عوارض دچار نمی شود. همچنین معمولا این علایم خود به خود بهبود می یابد. با این وجود در صورتی که این علایم برای شما بسیار آزاردهنده هستند یا این علایم در شما تداوم یافت بایستی پزشک خود را از موضوع باخبر سازید.

توجه داشته باشید که پزشک شما قرص کلونازپام را با قضاوت بر اینکه شما از مصرف آن سود بیشتری را نسبت به عوارض آن می برید برای شما تجویز نموده است. با این وجود اگر احساس می کنید که این شما واکنش مناسبی به این دارو نمی دهید موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

حساسیت دارویی شدید به قرص کلونازپام بسیار نادر است. با این وجود در ضورت هرگونه واکنش آلرژیک به این دارو بایستی بی درنگ به یک مرکز درمانی مجهز مراجعه نمایید. واکنش پوستی، خارش بدن، تورم لب ها و صورت و تنگی نفس برخی از علایم آلرژیک می باشند.





تداخلات دارویی و بر هم کنش میان آن ها می تواند اثربخشی داروی شما را افزایش یا کاهش دهد.تصور کنید که شما دارویی مصرف می کنید که اثربخشی قرص کلونازپام را افزایش می دهد. افزایش اثر آن می تواند شما را مستعد بروز عوارض آن نماید.

بنابراین پزشک شما بایستی مقدار کمتری از این دارو را برای شما تجویز نماید تا بتواند از افزایش احتمال عوارض این دارو بکاهد. عکس این موضوع نیز صادق است. بدین معنا که اگر داروی دیگری اثر قرص کلونازپام را کاهش می دهد پزشک شما باید میزان دوز دارو را افزایش دهد. بنابراین به تمامی بیماران توصیه می گردد تا قبل از مصرف این دارو سایر داروهای خود را به پزشک خود نشان دهند تا وی بتواند صحیح ترین تصمیم را در درمان آنها اتخاذ نماید.

در صورتی که شما از داروهایی استفاده می کنید که موجب خواب آلودگی شما می گردد حتما آن ها را به پزشک خود اطلاع دهید. برخی از این داروها عبارتند از:










پاسخ به درمان

کاهش میزان صرع با توجه به نسبت آن در جدولى که در اختیار بیمار است.


وضعیت روانی

خلق، حواس، رفتار، افزایش خواب‌آلودگی، تغییرات رفتاری، در صورت بروز تغییر در وضعیت روانى مریض به پزشک اطلاع دهید.


مشکلات چشمی

قبل، حین و بعد از درمان با این دارو معاینات چشمى ضرورى است (شامل slitlamp، فوندوسکوپى و تونومترى است).


واکنش آلرژیک

راش‌هاى قرمز برجسته، که در صورت بروز این علائم، مصرف دارو را متوقف کنید.


دیسکرازی‌هاى خونی


تب، گلودرد، راش، زردی.


مسمومیت

دپرسیون مغز استخوان، تهوع، استفراغ، اتاکسی، دوبینی، بی‌خوابی، اغتشاش شعور، تعریق، کرامپ


عضلانی


کاهش رفلکس‌ها، اغماء، کلاپس قلبى عروقی.



آموزش به بیمار و خانواده






احتياط در مورد مصرف کلونازپام



در مورد قرص لوتیراستام چه میدانید؟




گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم


مرجان امینی




برای مطرح کردن سوالات پزشکی خود ، اینجا کلیک کنید

 

کلونازپام
کلونازپام دارویی از دسته ی بنزودیازپین ها است که در درمان انواع صرع و تشنج در کودکان و بزرگسالان تجویز می شود.
در صورتی که مبتلا به صرع باشید، حتما تاکنون بیهوشی یا ازحال رفتن ناگهانی و یا تشنج را تجربه نموده اید.
تشنج يك حمله ي عصبي ناشي از اختلال در فعاليت الكتريكي مغز است.سديم والپروات با كاهش فعاليت هاي الكتريكي غيرطبيعي مغز حملات تشنجي را كنترل مي نمايد.
عارضه ی تشنج با توجه به اینکه سلول های کدام قسمت از مغز دچار اختلال الکتریکی شده باشد، انواع مختلفی دارد.
علائمی که در مدت تشنج رخ می دهد، می تواند برروی ماهیچه ها، حواس، خلق و خو، احساسات ،تمرکز، هوشیاری و یا ترکیبی از آنها تآثیرگذار باشد.به همین دلیل در درمان بیماری صرع در درجه ی اول پیشگیری و کاهش تعداد دفعات حملات تشنج هدف اصلی می باشد.
کلونازپام با کنترل علائم تشنج، فعالیت الکتریکی سلول های مغز را کنترل می کند و از وقوع تشنج پیشگیری می نماید.این دارو همچنین با شل کردن عضلات منقبض شده در زمان تشنج، کمک به کاهش شدت تشنج نیز می کند.پیش از مصرف کلونازپام
-در صورت بارداری، مشکل تنفسی، اختلال کبدی یا کلیوی یا سابقه ی بیماری های اعصاب و روان مانند افسردگی، وسواس و سایر بیماری ها و اختلالات پزشک خود را مطلع نمایید.
-در صورت سابقه ی هرگونه حساسیت دارویی به پزشک خود اطلاع دهید.
-از آنجا که این دارو می تواند در عملکرد داروهای دیگر در بدن اختلال ایجاد کند لازم است پیش از شروع مصرف لیستی از کلیه ی داروهای مصرفی خود در اختیار پزشک یا داروسازتان قرار دهید.
– مصرف الکل همراه با این دارو عوارض خطرناکی در پی دارد لذا در صورت مصرف اخیر الکل یا فرآورده های الکلی حتما به پزشک خود اطلاع دهید.نحوه ی مصرف کلونازپام
-این دارو بصورت قرص خوراکی ۱ و ۲ میلی گرم موجود می باشد.
-قطع این دارو به صورت ناگهانی و بدون نظر پزشک ،می تواند عوارض ناسبی از جمله بروز حمله ي تشنجي برای بیمار در برداشته باشد لذا قطع اين دارو بايدبصورت تدريجي و تحت نظر پزشك انجام شود.
-ممکن است پزشک شما درمان را با مقدار داروی کم شروع کند و پس از عادت کردن بدن،مقدار داروی شمارا افزایش دهد تا احتمال بروز عوارض ناشی از دارو کمتر شود.
-اگر کلونازپام به صورت یک نوبت در روز تجویز شود بهترین زمان مصرف آن شب ها پیش از خواب می باشد.اما برخی پزشکان ترجیح می دهند دارو را در مقدار کمتر اما در دو تا سه نوبت در روز تجویز کنند لذا. حتماً دارو را دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف نمایید.
-این دارو با غذا تداخل خاصی ندارد و می توان آن را قبل یا بعد از غذا مصرف کرد.
-در صورت فراموش كردن مصرف يك نوبت دارو بلافاصله پس از يادآوري مصرف كنيد مگر آنكه زمان ياد آوري به نوبت مصرف بعدي دارو نزديك باشد.در اين شرايط نوبت فراموش شده را مصرف نكنيد و نوبت بعدي را در زمان خودش مصرف كنيد اما به هيچ وجه مقدار مصرف دارو را دوبرابر نكنيد.
-در ابتداي شروع درمان بيماري صرع با کلونازپام ممكن است تعداد يا نوع حملات تشنج كمي تغيير كند اما نگران نباشيد زيرا به مرور اين مشكل برطرف مي شود.لذا احتياطات لازم را رعايت كنيد و با پزشك خود در تماس باشيد.
-مصرف این داروخواب آلودگی و گیجی مختصری ایجاد می کند. لذا از رانندگی و فعالیت هایی که نیاز به تمرکز بیشتری دارند تا زمانی که اثر دارو برطرف نشده است، خودداری نمایید.
-در ابتدای درمان با این دارو ممکن است افکار ناراحت کننده ی شما از گذشته شوند اما نگران نباشید. باید بدانید که این افکار ناشی از مصرف این دارو و شروع اثر بخشی آن می باشند و به مرور زمان برطرف می شوند.
بهتر است در این موارد افکار خودرا با نزدیکان و یا مشاور و پزشک خود درمیان بگذارید و آگاهانه نسبت به برطرف کردن آنها اقدام نمایید .
-رانندگی برای بیماران مبتلا به صرع مناسب نمی باشد اما در صورتی که در مدت یک سال تشنجی رخ نداده باشد، می توان با نظر پزشک و با احتیاط ، مجددا شروع به رانندگی نمود. با این حال در صورتی که رانندگی می کنید باید حواستان به زمان مصرف داروها و خواب آلودگی ناشی از آنها باشد.
-مصرف کلونازپام در طولانی مدت ممکن است موجب ایجاد تحمل نسبت به این دارو در بدن شما شود. در این حالت دارو به اندازه ی قبل اثرگذار نخواهد بود. لذا در صورتی که احساس کردید اثر این دارو کم شده است و علائمتان بطور کامل تحت کنترل نیست حتما با پزشک خود صحبت کنید.
-مصرف طولانی مدت بنزودیازپین ها که کلونازپام یکی از آنهاست، ایجاد وابستگی در بدن می کند لذا مصرف این داروها و همچنین قطع آنها باید اصولی و کنترل شده و تحت نظر پزشک باشد.
-به دليل عوارض ناشي از اين دارو براي جنين ،درصورتي كه قصد بارداري يا شك به بارداري داريد حتما پزشك خود را جهت تغيير دارو مطلع سازيد و در زمان مصرف اين دارو از روش مناسب جهت پيشگيري از بارداري استفاده نماييد.

عوارض شایع کلونازپام 
-احساس خواب آلودگی، ضعف و گیجی از عوارض شایع این دارو می باشد.
-احساس عدم تمرکز، حرکات غیرطبیعی چشم ها و فراموشکاری نیز می تواند با مصرف این دارو بروز کند که می توانید در مورد آنها با پزشک خود مشورت نمایید.
-در کودکان افزایش ترشح بزاق ممکن است سبب سرفه یا احساس ناخوشایند شود.در صورت بروز این عارضه پزشک خود را مطلع نمایید.

Reference 1Reference 2
 

قرص کلونازپام Clonazepam یکی از داروهایی است که برای کنترل تشنج تجویز ی شود. این دارو علاوه بر مزیت هایی که دارد، عوارضی را نیز به همراه دارد.

تجاری : کلونوپین Klonopin عمومی : کلونازپام Clonazepamکلونازپام برای پیشگیری و کنترل تشنج استفاده می شود. این دارو به عنوان داروی ضد تشنج یا ضد صرع شناخته می شود. به علاوه کلونازپام برای درمان حملات هراس تجویز می شود. این دارو با آرام کردن مغز و عصب ها تاثیر می گذارد. کلونازپام به گروهی از داروها به بنزودیازپین ها benzodiazepine تعلق دارد.

قبل از شروع مصرف دارو راهنمای مصرف را با دقت مطالعه کنید و در هر مورد سوالی داشتید حتما از پزشک بپرسید. کلونازپام خوراکی است و باید درست طبق دستور پزشک مصرف شود، معمولا 2 تا 3 بار در روز. میزان مصرف دارو براساس شرایط پزشکی، سن و سال و واکنش بدن به درمان متفاوت خواهد بود. برای کودکان نیز میزان مصرف دارو براساس وزن خواهد بود. سالمندان معمولا با میزان کمتری مصرف دارو را شروع می کنند تا خطر بروز عوارض جانبی کاهش پیدا کند. میزان مصرف خود را افزایش ندهید، تعداد وعده های مصرفی را افزایش ندهید و یا دارو را از مدت توصیه شده مصرف نکنید. کلونازپام را به طور مرتب مصرف کنید تا بیشترین منفعت را از آن دریافت کنید. برای اینکه مصرف دارو را فراموش نکنید، هر روز در یک زمان خاص دارو را مصرف کنید. مصرف دارو را بدون مشورت با پزشک متوقف نکنید. قطع ناگهانی مصرف کلونازپام باعث می شود برخی شرایط بدتر شوند. برای توقف مصرف دارو لازم است میزان مصرف به تدریج کاهش پیدا کرده و مصرف دارو متوقف شود. داروی کلونازپام ممکن است باعث بروز واکنش های ترک شود، به ویژه اگر به طور منظم و برای مدت طولانی یا به میزان زیاد مصرف شده باشد. در این موارد اگر مصرف دارو را به طور ناگهانی متوقف کنید، علائم ترک دارو (مانند تشنج، تغییرات خلقی و روحی، لرز، گرفتگی معده یا گرفتگی عضلات) بروز می کنند. برای پیشگیری از علائم ترک، پزشک میزان مصرف را به تدریج کاهش خواهد داد. برای جزئیات با پزشک مشورت کنید و هر گونه نشانه ای را به پزشک اطلاع دهید. زمانی که دارو برای مدت طولانی مصرف می شود، ممکن است اثر بخشی خوبی نداشته باشد. اگر اثربخشی دارو کم شده حتما به پزشک اطلاع دهید. گرچه کلونازپام به درمان بسیاری از بیمارها کمک می کند، اما گاهی ممکن است باعث اعتیاد شود. اگر دچار اعتیاد به مواد مخدر باشید (سوء مصرف مواد مخدر یا الکل) خطر بروز این اعتیاد خواهد شد. دارو را درست طبق دستور پزشک مصرف کنید تا خطر بروز اعتیاد کاهش پیدا کند. برای جزئیات با پزشک مشورت کنید. اگر دچار انواع مختلف اختلالات تشنج باشید، زمان شروع مصرف کلونازپام ممکن است تشنج های شما بدتر شوند. در صورت بروز این مشکل حتما به پزشک اطلاع دهید. ممکن است لازم شود پزشک میزان مصرف دیگر داروهایتان را تغییر دهد تا تشنج ها را کنترل کند. در صورتی که شرایط تداوم پیدا کرده یا بدتر شدند، به پزشک اطلاع دهید.

برخی عوارض مربوط به کلونازپام عبارتند از :

در صورتی که هر یک از این عوارض تداوم پیدا کرده یا بدتر شدند، بلافاصله به پزشک اطلاع دهید. به یاد داشته باشید که پزشک با علم به اینکه مزیت های کلونازپام برای شما از خطرات و عوارض آن است، این دارو را تجویز کرده است. بسیاری از افراد بدون هیچ عارضه جانبی کلونازپام مصرف می کنند.تعداد کمی از افرادی که بنا به دلایلی داروهای ضد تشنج مصرف می کنند (دلایل و شرایطی مانند صرع، اختلال دو قطبی یا درد)، ممکن است دچار افسردگی شوند، به خودکشی فکر کنند یا اقدام به خودکشی کنند و یا سایر مشکلات روحی و روانی را تجربه کنند. در صورت مشاهده هر گونه تغییر ناگهانی یا غیر عادی در خلق و خو، افکار یا رفتار فرد مصرف کننده از کلونازپام به پزشک اطلاع دهید، تغییراتی مانند گیجی، مشکل در حافظه، علائم افسردگی، فکر یا اقدام به خودکشی، آسیب رساندن به خود.

در صورت مشاهده هر یک از این عوارض نادر اما جدی کلونازپام بلافاصله به پزشک اطلاع دهید:

برخی عوارض خیلی جدی کلونازپام عبارتند از تنفس آهسته یا سطحی که در صورت بروز آن بلافاصله به پزشک اطلاع دهید.واکنش حساسیتی به کلونازپام به ندرت بروز می کند، اما به هرحال در صورت مشاهده علائم واکنش حساسیتی بلافاصله به پزشک اطلاع دهید، علائم واکنش حساسیتی به کلونازپام عبارتند از: جوش های پوستی، خارش یا التهاب (به ویژه در صورت، زبان و گلو)، خواب آلودگی شدید و مشکل تنفسی.موارد اشاره شده لیست کامل عوارض جانبی کلونازپام نیستند. در صورت مشاهده هر گونه عارضه جانبی دیگر که در اینجا به آنها اشاره نشده، بلافاصله به پزشک اطلاع دهید.

قبل از شروع مصرف کلونازپام اگر به این دارو یا هر داروی بنزودیازپین دیگر (مانند دیازپام و لورازپام) یا هر داروی دیگری حساسیت دارید، حتما به پزشک اطلاع دهید. کلونازپام ممکن است حاوی ترکیبات غیر فعالی است که ممکن است باعث بروز واکنش های حساسیتی یا مشکلات دیگر شود. برای جزئیات با پزشک مشورت کنید. قبل از شروع مصرف کلونازپام سوابق پزشکی خود را در اختیار پزشک معالج قرار دهید، به ویژه اگر دچار هر یک مشکلات و بیماری های زیر بوده اید:

کلونازپام ممکن است باعث خواب آلودگی یا سرگیجه شود. الکل یا ماری جوانا خواب آلودگی و سرگیجه را بدتر می کنند. از رانندگی یا انجام هر کاری که نیاز به هوشیاری دارد، اجتناب کنید تا اینکه هوشیاری کامل را به دست آورید.قبل از انجام هر گونه جراحی به پزشک یا دندانپزشک خود اطلاع دهید که در حال مصرف چه داروهایی هستید (داروهای با نسخه یا بدون نسخه).

در مورد کودکان تاثیرات جسمی، روحی و رفتاری دارو شخص هستند و ممکن است تا سال ها بعد از مصرف دارو مشاهده نشوند. بنابراین در مورد خطرات و مزیت های درمان با کلونازپام با پزشک مشورت کنید.

سالمندان ممکن است نسبت به عوارض کلونازپام حساسیت بیشتری داشته باشند، به ویژه خواب آلودگی و گیجی. این عوارض خطر افتادن فرد را افزایش می دهد.

در دوران بارداری کلونازپام تنها در صورت نیاز باید مصرف شود. این دارو ممکن است به نوزاد متولد نشده آسیب بزند. از آنجایی که تشنج درمان نشده شرایط خیلی جدی است که ممکن است هم به نوزاد و هم به مادر آسیب بزند، مصرف دارو را بدون مشورت با پزشک متوقف نکنید.اگر قصد باردار شدن دارید یا در زمان مصرف این دارو باردار شده یا فکر می کنید که باردار شده اید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید و در مورد مزیت ها و خطرات مصرف کلونازپام در دوران بارداری با پزشک مشورت کنید.

کلونازپام وارد شیر مادر شده و می تواند تاثیرات ناخوشایندی بر روی مادر و نوزاد داشته باشد. قبل از شیردهی به نوزاد در مورد مصرف قرص کلونازپام با پزشک مشورت کنید. هشدارمصرف کلونازپام با داروهای مخدر (مانند کدوئین و هیدروکودون) خطر بروز عوارض جانبی خیلی جدی را افزایش می دهد و حتی ممکن است باعث مرگ شود. برای کاهش خطر بروز این مشکل پزشک توصیه خواهد کرد کمترین میزان موثر کلونازپام را در کوتاه ترین دوره ممکن مصرف کنید. در صورت بروز هر یک از این عوارض خیلی جدی بلافاصله به پزشک اطلاع دهید:

تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ seemorgh.com/healthاختصاصی سیمرغ

(اجباری)

آدرس پست الکترونیکی (اجباری است اما نمایش داده نمی‌شود)

مرا برای دیدگاه‌های بعدی به یاد بسپار

تصویر امنیتی جدید

All Rights Reserved – © 218 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.


در داروها
۱۷ آذر ۱۳۹۶

زندگی‌های مدرن امروزی خالی از تنش و اضطراب نیست. گاهی افراد برای رسیدن به یک آرامش روحی و جسمی به داروها متوسل می‌شوند. یکی از داروهایی که در این زمینه برای بیماران تجویز می‌شود قرص کلونازپام است. با هم نگاهی به موارد مصرف و عوارض این دارو می‌اندازیم.

کلونازپام (Clonazepam) دارویی از گروه بنزودیازپین‌ها است که برای پیشگیری و درمان تشنج، حمله هراس و بی‌قراری حرکتی تجویز می‌شود. این دارو عمدتا برای مقابله با برخی از انواع تشنج، بخصوص در انواع خاصی از صرع و نیز برای مقابله با شوک‌های ناشی از ترس کاربرد دارد. اندازه‌گیری‌ها نشان می‌دهد که این دارو کیفیت زندگی و بهره‌وری کار افرادی را که از شوک‌های ناشی از ترس رنج می‌برند، بهبود می‌بخشد. از کلونازپام همچنین به عنوان یک داروی ضدافسردگی هم استفاده می‌شود. این دارو به خوبی از دستگاه گوارشی جذب و دفع آن از طریق ادرار صورت می‌گیرد.

توجه داشته باشید که هر فردی که از این دارو استفاده می‌کند به عوارضی که در جدول بالا ذکر شد دچار نمی‌شود. همچنین معمولا این علایم خود به خود بهبود می‌یابد. با این وجود در صورتی که این علایم برای شما بسیار آزاردهنده هستند یا این علایم در شما تداوم یافت بایستی پزشک خود را از موضوع باخبر سازید.

حساسیت دارویی شدید به کلونازپام بسیار نادر است. با این وجود در ضورت هرگونه واکنش آلرژیک به این دارو بایستی بی‌درنگ به یک مرکز درمانی مجهز مراجعه نمایید. واکنش پوستی، خارش بدن، تورم لب‌ها و صورت و تنگی نفس برخی از علایم آلرژیک می‌باشند.

قرص کلونازپام را توسط دهان و طبق تجویز پزشک روزانه دو تا سه بار مصرف کنید. میزان دوز مصرفی آن به شرایط پزشکی، سن و واکنش به دارو بستگی دارد. برای کودکان دوز مصرفی معمولا به وزن آن ها بستگی دارد. افراد بزرگسال معمولا مصرف این دارو را با دوز پایین شروع می کنند تا خطر عوارض جانبی آن کاسته شود. دوز خود را افزایش ندهید، به طور معمول و به مدت مشخصی که پزشک تجویز کرده است از آن استفاده کنید. این قرص را بهتر است یک دفعه و به همراه یک لیوان آب مصرف کنید.

این دارو طبق نظر پزشک برای بزرگسالان ۱ تا ۴ نوبت در روز مصرف می‌شود و مقدار مصرف آن برای شروع ۱٫۵ میلی‌گرم در روز بوده كه به تدریج ۴ تا ۸ ملی‌گرم در روز افزایش می‌یابد. حداکثر دوز مصرفی این دارو ۲۰ میلی‌گرم می‌باشد.

همچنین بخوانید :

۲ شهریور ۱۳۹۷

۲۱ مرداد ۱۳۹۷

۷ مرداد ۱۳۹۷

۲ مرداد ۱۳۹۷

۳۱ تیر ۱۳۹۷

۲۸ تیر ۱۳۹۷

آدرس شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

*

وب سایت

اطلاعات دارویی شربت دی سیکلومین شربت دی سیکلومین چطور مورد استفاده قرار میگیرد؟ عوارض شربت دی

یکی از انواع قرص ها که در درمان و کنترل صرع و تشنج مورد استفاده قرار می گیرد قرص کلونازپام است. زنان حامله یا شیرده نباید از این قرص استفاده کنند زیرا ممکن است خطراتی برای نوزاد آن ها داشته باشید. در ادامه اطلاعات دارویی این کلونازپام را بررسی می نماییم.

قرص کلونازپام در گروه داروهایی به بنزودیازپین قرار دارد. مواد شیمیایی موجود در آن ممکن است بر ذهن تاثیر بگذارد و ناراحتی هایی همانند اضطراب و عدم تعادل را ایجاد نماید. برای درمان اختلالات تشنج و هراس مورد استفاده قرار می گیرد. در این مطلب به طور کامل اطلاعات جامع در مورد این قرص و عوارض جانبی آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد. تا پایان مطلب همراه ما باشید.

یکی از داروها که دارای ویژگی های ضد تشنج یا ضد سرع می باشد قرص کلونازپام است. قبل از مصرف هر گونه دارویی بهتر است اطلاعاتی کامل و جامع در رابطه با داروی مورد نظر بدست آورید و آن را بر اساس تجویز پزشک یا راهنمای روی جعبه آن استفاده کنید. در طول مصرف این قرص از آنجا که ممکن است افکاری مثل خودکشی به ذهن شما خطور کند بهتر است به طور مداوم تحت بررسی پزشک قرار گیرید. در ادامه مهمترین اطلاعات در مورد داروی کلونازپام را بررسی خواهیم کرد.

 

کلونازپام برای پیشگیری و کنترل تشنج مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو همچنین به عنوان یک داروی ضد تشنج یا ضد سرع مشهور می باشد. همچنین برای درمان حملات هراس کاربرد دارد. این دارو باعث آرام شدن ذهن و اعصاب شما می گردد و به گروهی از داروها به بنزودیازپین تعلق دارد.

قرص کلونازپام را توسط دهان و طبق تجویز پزشک روزانه دو تا سه بار مصرف کنید. میزان دوز مصرفی آن به شرایط پزشکی، سن و واکنش به دارو بستگی دارد. برای کودکان دوز مصرفی معمولا به وزن آن ها بستگی دارد. افراد بزرگسال معمولا مصرف این دارو را با دوز پایین شروع می کنند تا خطر عوارض جانبی آن کاسته شود. دوز خود را افزایش ندهید، به طور معمول و به مدت مشخصی که پزشک تجویز کرده است از آن استفاده کنید. این دارو را به طور منظم استفاده کنید تا مزایای آن را بدست آورید. برای اینکه یادتان بماند هر روز ساعت مشخصی آن را بخورید. مصرف این دارو را بدون مشورت با پزشک متوقف نکنید زیرا در صورت قطع ناگهانی ممکن است برخی شرایط بدتر شود. دوز مصرفی شما ممکن است به تدریج کاهش یابد. پزشک شما ممکن است برای مدتی دوز مصرفی شما را افزایش دهد تا از کسب نتایج بهتر از این دارو مطمئن شود. این قرص را بهتر است یک دفعه و به همراه یک لیوان آب مصرف کنید. این دارو باید برای مدت کوتاهی مورد استفاده قرار گیرد هرگز بیش از نه هفته از این دارو بدون تجویز پزشک استفاده نکنید. اگر استفاده از یک دوز را فراموش کردید به محض اینکه یادتان آمد آن را مصرف کنید اما اگر به زمان بعدی مصرف دارو نزدیک هستید از مصرف دوز فراموش شده چشم پوشی کنید برای جبران دوز از دست رفته از داروی اضافی استفاده نکنید. اما اگر بیش از دوز معمول از آن استفاده کردید با مرکز فوریت های پزشکی تماس بگیرید. استفاده زیاد از آن می تواند کشنده باشد و علایم آن می تواند خواب آلودگی، گیجی، ضعف عضلانی و غش باشد.

اگر مبتلا به ناراحتی های کبدی هستید یا به کلونازپام یا دیگر بنزودیازپین حساسیت دارید، مثل آلپروزولام، کلرودیازپوکسید، کلورازپتا، دیازپام، لورازپام، اوکسازپام نباید از این قرص استنفاده کنید. کلونازپام ممکن است برای نوزاد متولد نشده خطراتی به همراه داشته باشد، و همچنین ممکن است اختلالات تنفسی و تغذیه ای را در نوزاد تازه متولد شده ایجاد نماید. اما تشنج در طول حاملگی برای مادر یا جنین ممکن است خطراتی داشته باشد. در طول حاملگی بدون تجویز پزشک از قرص کلونازپام استفاده نکنید و یا استفاده از آن را قطع ننمایید. در هنگام استفاده از این قرص ممکن است فکر خودکشی به سر شما بزند. دکتر شما باید وضعیتتان را در ملاقات های منظم بررسی کند. تمام قرار ملاقات ها را به موقع بروید.

در صورت مشاهده علایم مثل بدتر شدن یا علایم جدید مثل: تغییرات رفتار و خلق و خو، افسردگی، اضطراب، آشفتگی، تحریک پذیری، خشم، پرخاشگری، بی قراری، فعالیت های زیاد بدنی یا ذهنی، یا تفکراتی مثل خودکشی یا آسیب رساندن به خود با پزشک خود تماس بگیرید. قبل از مصرف این قرص اگر اختلالات کلیوی یا کبدی، گلوکوم، مشکلات تنفسی، یا سابقه افسردگی، افکار خودکشی، آسم، نفخ، اختلال مزمن انسداد ریه یا اعتیاد به داروها و الکل دارید پزشک خود را در جریان قرار دهید. اگر در حال مصرف قرص کلونازپام می باشید الکل ننوشید. این دارو تاثیرات الکل را افزایش می دهد. این دارو ممکن است برخی عادت ها را ایجاد نماید بنابراین تنها باید توسط فردی استفاده شود که برای او تجویز شده است. داروی کلونازپام را در مکانی امن جاییکه دیگران به آن دسترسی ندارند، در دمای اتاق دور از رطوبت، گرما و نور نگاه دارید.

یبوست، مشکلات تنفسی، ورم کردن صورت، لب ها یا زبان، تغییرات رفتاری یا خلق و خو، افسردگی، عصبانیت، گیجی، توهم، افکار یا رفتار غیر عادی، رفتارهای غیر معمول پر خطر بدون ترس از خطر، ضعف یا تنگی نفس، حرکات چشمی غیر معمول، تپش قلب یا لرزش قفسه سینه، ادرار مشکل یا دردناک یا ادرار کمتر از حد معمول، پوست رنگ پریده، کبودی، خونریزی، تشنج بدتر، خواب آلودگی، سرگیجه، اختلال در فکر و حافظه، احساس خستگی، ضعف ماهیچه، عدم تعادل و هماهنگی، خشکی دهان، لثه درد، لکنت زبان، گرفتگی بینی، از دست دادن اشتها، حالت تهوع، اسهال، یبوست، تاری دید، سردرد، مشکلات خواب، بثورات پوستی، تغییرات وزن از جمله عوارض جانبی قرص کلونازپام هستند.

منبع : آرگا


اگر می خواهید عمل زیبایی انجام دهید، بخوانید!



غار نیاح ساراواک مالزی



چطور با جراحی ترمیمی زیباتر شویم؟



چگونه از شر اختلالات خواب رهایی یابیم؟



هیچوقت این جملات را به زبان نیاورید!



با بالون معده لاغر می شویم یا نه؟

نشانی شما منتشر نخواهد شد.


دکتر ابوالفضل زارعی، جراح پلاستیک و زیبایی بینی، صورت، پلک


بالون معده با دکتر فرزاد فرامرزی – فوق تخصص گوارش, کبد و آندوسکوپی


دکتر علی کربلایی خانی – جراح پلاستیک و فوق تخصص جراحی ترمیمی


دکتر ابوالفضل احیایی – درمان اختلالات خواب و ترک سیگار با جدیدترین روش

کلونازپام چیست خواص مصرف کلونازپام موارد مصرف کلونازپام قرص جایگزین کلونازپام کلونازپام (Clonazepam) دارویی از گروه بنزودیازپین‌ها است که برای پیشگیری و درمان تشنج، حمله هراس و بی‌قراری حرکتی تجویز می‌شود. این دارو عمدتا برای مقابله با برخی از انواع تشنج، بخصوص در انواع خاصی از صرع و نیز برای مقابله با شوک‌های ناشی از ترس کاربرد دارد.


 


 


 

کلونازپام و اندازه‌گیری‌های این دارو نشان می‌دهد که کیفیت زندگی و بهره‌وری کار افرادی را که از شوک‌های ناشی از ترس رنج می‌برند، بهبود می‌بخشد. از کلونازپام همچنین به عنوان یک داروی ضدافسردگی هم استفاده می‌شود. این دارو به خوبی از دستگاه گوارشی جذب و دفع آن از طریق ادرار صورت می‌گیرد.


 

مواد شیمیایی موجود در این قرص ممکن است بر ذهن تاثیر بگذارد و ناراحتی هایی همانند اضطراب و عدم تعادل را ایجاد نماید. یکی از داروها که دارای ویژگی های ضد تشنج یا ضد سرع می باشد قرص کلونازپام است. قبل از مصرف هر گونه دارویی بهتر است اطلاعاتی کامل و جامع در رابطه با داروی مورد نظر بدست آورید و آن را بر اساس تجویز پزشک یا راهنمای روی جعبه آن استفاده کنید. در طول مصرف این قرص از آنجا که ممکن است افکاری مثل خودکشی به ذهن شما خطور کند بهتر است به طور مداوم تحت بررسی پزشک قرار گیرید.


 


 

تداخلات دارویی درباره قرص کلونازپام چیست؟ (clonazepam dosage)


 

تداخلات دارویی و بر هم کنش میان آن ها می تواند اثربخشی داروی شما را افزایش یا کاهش دهد.تصور کنید که شما دارویی مصرف می کنید که اثربخشی قرص کلونازپام را افزایش می دهد. افزایش اثر آن می تواند شما را مستعد بروز عوارض آن نماید. بنابراین پزشک شما بایستی مقدار کمتری از این دارو را برای شما تجویز نماید تا بتواند از افزایش احتمال عوارض این دارو بکاهد. عکس این موضوع نیز صادق است. بدین معنا که اگر داروی دیگری اثر قرص کلونازپام را کاهش می دهد پزشک شما باید میزان دوز دارو را افزایش دهد. بنابراین به تمامی بیماران توصیه می گردد تا قبل از مصرف این دارو سایر داروهای خود را به پزشک خود نشان دهند تا وی بتواند صحیح ترین تصمیم را در درمان آنها اتخاذ نماید.


 


 

در صورتی که شما از داروهایی استفاده می کنید که موجب خواب آلودگی شما می گردد حتما آن ها را به پزشک خود اطلاع دهید. برخی از این داروها عبارتند از:

مصرف الکل
آنتی هیستامین ها
ستریزین
دیفن هیدرامین
داروهای خواب آور
آلپرازولام
دیازپام
لورازپام
زولپیدم
شل کننده های عضلانی
نارکوتیک ها و مخدرها
کدئین
مورفین


 


 


 

قرص کلونازپام را توسط دهان و طبق تجویز پزشک روزانه دو تا سه بار مصرف کنید. میزان دوز مصرفی آن به شرایط پزشکی، سن و واکنش به دارو بستگی دارد. برای کودکان دوز مصرفی معمولا به وزن آن ها بستگی دارد. افراد بزرگسال معمولا مصرف این دارو را با دوز پایین شروع می کنند تا خطر عوارض جانبی آن کاسته شود. دوز خود را افزایش ندهید، به طور معمول و به مدت مشخصی که پزشک تجویز کرده است از آن استفاده کنید. این دارو را به طور منظم استفاده کنید تا مزایای آن را بدست آورید. برای اینکه یادتان بماند هر روز ساعت مشخصی آن را بخورید. مصرف این دارو را بدون مشورت با پزشک متوقف نکنید زیرا در صورت قطع ناگهانی ممکن است برخی شرایط بدتر شود. دوز مصرفی شما ممکن است به تدریج کاهش یابد.


 

پزشک شما ممکن است برای مدتی دوز مصرفی شما را افزایش دهد تا از کسب نتایج بهتر از این دارو مطمئن شود. این قرص را بهتر است یک دفعه و به همراه یک لیوان آب مصرف کنید. این دارو باید برای مدت کوتاهی مورد استفاده قرار گیرد هرگز بیش از نه هفته از این دارو بدون تجویز پزشک استفاده نکنید. اگر استفاده از یک دوز را فراموش کردید به محض اینکه یادتان آمد آن را مصرف کنید اما اگر به زمان بعدی مصرف دارو نزدیک هستید از مصرف دوز فراموش شده چشم پوشی کنید برای جبران دوز از دست رفته از داروی اضافی استفاده نکنید. اما اگر بیش از دوز معمول از آن استفاده کردید با مرکز فوریت های پزشکی تماس بگیرید. استفاده زیاد از آن می تواند کشنده باشد و علایم آن می تواند خواب آلودگی، گیجی، ضعف عضلانی و غش باشد.


 


 


عوارض جانبی قرص کلونازپام


 

اعصاب مرکزی: خواب آلودگی، آتاکسی، اختلالات رفتاری (بخصوص در کودکان )، اختلال در تکلم ، لرزش، کانفوزیون، سردرد. 

قلبی ـ عروقی: ترومبوفلبیت، اختلال ریتم قلب (مرگ گزارش شده است)، تپش قلب. 


پوست: بثورات پوستی. 

چشم، حلق و بینی: افزایش ترشح بزاق، دوبینی، نیستاگموس، حرکات غیرطبیعی چشم ، آبریزش بینی. 

دستگاه گوارش: یبوست، گاستریت، تغییر در اشتها، تهوع، تشنگی غیرطبیعی، زخم لثه ها. 

ادراری- تناسلی: سوزش ادرار، بی اختیاری ادرار به هنگام خواب ، شب ادراری و احتباس ادرار. 


خون: لکوپنی، ترومبوسیتوپنی، ائوزینوفیلی. 


متابولیک: کاهش کلسیم خون. 


تنفسی: ضعف تنفسی، احتقان ریوی، تنگی نفس. 

توجه: در صورت بروز علائم حساسیت مفرط یا نتایج غیرطبیعی آزمونهای هماتولوژیک و عملکرد کبد، باید مصرف دارو قطع شود. 


مسمومیت و درمان 

تظاهرات بالینی: آتاکسی، کانفوزیون، اغما، کاهش رفلکس ها و کاهش فشار خون. 


 


 

عوارض جانبی قرص کلونازپام , موارد منع مصرف قرص کلونازپام , نحوه مصرف داروی کلونازپام

عوارض جانبی قرص کلونازپام , موارد منع مصرف قرص کلونازپام , نحوه مصرف داروی کلونازپام

عوارض جانبی قرص کلونازپام , موارد منع مصرف قرص کلونازپام , نحوه مصرف داروی کلونازپام

عوارض جانبی قرص کلونازپام , موارد منع مصرف قرص کلونازپام , نحوه مصرف داروی کلونازپام

عوارض جانبی قرص کلونازپام , موارد منع مصرف قرص کلونازپام , نحوه مصرف داروی کلونازپام


 

کلیه حقوق مادی و معنوی برای روزگار محفوظ است. هرگونه کپی از مطالب یا قسمتی از یک مطلب بدون ذكر منبع و لینک فعال به همان مطلب در روزگار پیگرد قانونی دارد 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *