داروی موثر برای وسواس فکری

خواص دارویی و گیاهی


URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1647-fa.html

بالابودن میزان شیوع بیماری وسواس فکری – عملی در ایارن، و مطرح بودن دارودرمانی به عنوان نخستین اقدام درمانی، نگارنده را بر آن داشت تا پژوهشی را در ارتباط با اثرات درمانی، کارایی و عوارض سه دارو: کلومیپرامین ، فلوگزتین و ترانیل سیپرومین،‌در درمان بیماری وسواس فکری – عملی به مورد اجرا بگذاریم. در این پژوهش 15 نفر (با میانگین سنی 8/29 سال) از بیماران مراجعه کننده به مطب مبتلا به اختلال یاد شده درمدت سه سال (137 تا 1373) در تهران مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که فلوگزتین در اغلب بیماران، موثرتر از کلومیپرامین و ترانیل سیپرومین است. این تاثیر با سرعت اثر بیشتر، عوارض جانبی کمتر، زمان کوتاهتر بهبودی و اثر مساوی بر روی افکار و اعمال وسواسی همراه بود. پس از داروی یادشده، کلومیپرامین قرارداشت. ترانیل سیپرومین اثرات ناچیزی را در کنترل بیماری وسواس و اجبار نشان داد.

داروی موثر برای وسواس فکری

مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران
تهران، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی ایران

تلفن دانشگاه : 216656899

تلفن ناشر : 218636497 – 218637228
: http://ijpcp.iums.ac.ir
: ijpcp@iums.ac.ir

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران می باشد.

طراحی و بره نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 218 All Rights Reserved | Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology

رفتار درمانی بیماری وسواس از موثرترین روشهای درمانی است که حتی گفته میشود اثر درمانی آن بیش از دارو درمانی است اما شرط لازم برای اثر بخشی آن آگاهی بیمار از منطق این روش است. هر چه این آگاهی افزایش یابد همکاری وی با درمان و تکنیک هایی که در روند رفتار درمانی بکار میرود و شانس موفقیت افزایش خواهد یافت.

تحقیقات نشان داده اند که اثر دارو درمانی در وسواس حدود ۶۰% و رفتار درمانی حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد است. برای کسب اثرات درمانی بهتر توصیه نخست این است که برای درمان از هر دو روش درمانی یعنی مصرف توام داروی ضد وسواس و رفتار درمانی استفاده شود که در این صورت طبیعتا نتایج درمانی بهتری بدست خواهد آمد. نتایج بهتر نه فقط به علت توام شدن دو روش درمانی است بلکه درمان رفتاری در شروع خود و آغاز تمرین های رفتاری با اضطراب کم و بیشی همراه است که مصرف دارو آن را تخفیف داده و انجام تمریناتی که از سوی درمانگر داده میشود راحتتر صورت میگیرد.

 

رفتار درمانی و دارو درمانی چگونه باعث بهتر شدن بیماری میشوند؟

در بیماران مبتلا به وسواس فعالیت برخی از قسمت های مغز تغییر میکند از جمله کار کرد هسته دم دار مغز که در قسمت قاعدف آن قرار دارد افزایش مییابد که این در عکس برداری های انجام گرفته نشان داده شده که در این نواحی میزان مصرف قند و اکسیژن میشود. تحقیقات نشان داده اند که هر دو روش درمانی پس از حدود ۲ تا ۳ ماه که از آغاز درمان سپری شد، فعالیت همین قسمت ها از مغز متعادل شده و همزمان با آن علایم بیماری کاهش یافته و بیمار قدرت و تسلط بیشتری بر کنترل رفتارهای وسواسی خود بدست میاورد.داروی موثر برای وسواس فکری

بسیاری از بیماران پس از بروز اثرات درمانی اظهار میدارند که دکتر اراده من افزایش یافته، حالا بهتر میتوانم رفتار هایم را کنترل کنم، دیگه کمتر حرص و جوش میخورم و از این قبیل نکات. تمام این اظهارات حاکی از این هستند که بر خلاف برداشت بسیاری از افراد که فکر میکنند اگر بیماری بخواهد میتواند رفتار وسواسی خود را کنترل کند و نیازی به درمان ندارد، این است که اکثر بیماران میخواهند که رفتار خود را کنترل کنند ولی به علت کاهش توانایی “خود کنترلی به علت اختلال در فعالیت کارکرد برخی از قسمت های مغز این اراده تحقق نمی یابد.

رفتار درمانی موثر تر و اثرات درمانی آن پایاتر است و به عبارتی عود بیماری دیرتر رخ میدهد چرا که در این روش درمانی، بیمار روش و تکنیکی فرا میگیرد که قادر است با اراده خود رفتار خود را تحت کنترل در آورد. در روش دارو درمانی نیز همزمان با مصرف دارو، ماده ای به سرتونین (serotonin) در مغز و هسته مغزی که از آن برده شد افزایش مییابد و همان تغییرات ناشی از رفتار درمانی در مغز حاصل میگردد. به این ترتیب این دو روش درمانی از راههای مختلف به یک هدف و تغییر مشترک در مغز و بهبودی بیماری دست مییابند از این رو استفاده از هر دو روش برای بیمار موثر تر و مفید تر است. داروهایی که برای درمان بیماری وسواس استفاده میکنند متنوع بوده که از آن میان میتوان به فلاکستین، فلووکسامین (لِووکس)، سرترالین (زولفت، آسنترا)، سیتالوپرام اشاره نمود.

در بسیاری از موارد علاوه بر بیماری وسواس، اختلالات همراه دیگری نیز وجود دارند که در این صورت لازم است از دو یا سه نوع دارو برای درمان استفاده نمود. شایعترین اختلالات همراه عبارتند از: تیک، افسردگی، اضطراب و اختلال منش (شخصیت).

برای دانلود درمان وسواس،دارو درمانی و رفتار درمانی کلیک کنید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی زنجان می باشد.

طراحی و بره نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 218 All Rights Reserved | ZUMS Journal

آدرس موردنظر یافت نشد


بازگشت به صفحه اصلی

نشان‌گذاری

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است
[[رده:نمادهای
نوشتار]]

This site uses cookies: Find out more

Due to us moving to a new website the page you requested is either undergoing maintenance or is no longer available.

Please use the search box above to find where the page may have moved to or back to our home page.

© 218 Royal College of Psychiatrists

Registered charity No. 228636

 

نسخه قابل چاپ

تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی، نرسیده به پل بزرگراه شهید همت، خیابان شهید قموشی، خیابان بهار، نبش کوچه چهارم، پلاک 1

کدپستی: 1461965381

تلفن و 442651 (9821+)

کارگاه های آموزشی

داروی موثر برای وسواس فکری

اخبار

JCR

خبرگزاری سیناپرس

پیوندهای مرتبط

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *