داروی قد بلند شدن

خواص دارویی و گیاهی




خانه

موبایل

آخرین فرصت شما برای قد‌بلند شدن

«هروقت می‌خواهم به مهمانی بروم، قصه همین است! یا یک جفت کفش با پاشنه‌های خیلی بلند می‌پوشم که از اول تا آخر مهمانی نمی‌توانم قدم از قدم بردارم و آخرش هم با کمردرد و پادرد راهی خانه می‌شوم! یا موهایم را به شدت می‌کشم و بالای سرم می‌بندم تا شاید قدم بلندتر از چیزی که هست، به نظر بیاید!

خلاصه از هر ترفندی استفاده می‌کنم تا قدم کوتاه‌تر از بقیه خانم‌های فامیل نباشد! دست به دامن هر قرص و دارویی هم شده‌ام؛ از قرص‌های استخوان‌ساز که در شبکه‌های مختلف ماهواره تبلیغ می‌کنند تا هر پودر و قرصی که عطاری‌ها برای بلند شدن قد پیشنهاد می‌کنند! البته مدتی هم بسکتبال بازی کردم و مدام از میله بارفیکس آویزان می‌شدم که هیچ‌کدام فایده نداشت! بعضی وقت‌ها فکر می‌کنم شاید تنها راه بلندتر شدن قدم جراحی باشد اما می‌ترسم! دوست دارم با روش‌های کم‌خطر چند سانتی‌متری به قدم اضافه کنم؛ یعنی می‌شود؟!»

علت را ریشه‌یابی کنیدتاکی می‌شود امید داشت؟افزایش قد جزئی از فرایند رشد است که تحت تاثیر عوامل وراثت و محیط رخ می‌دهد اما مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده قد افراد مسائل ژنتیک است. میانگین قد والدین به علاوه عدد 5/6 در پسران و منهای عدد 5/6 در دختران، به عنوان قد مورد انتظار برای افراد محسوب می‌شود. در واقع تا زمانی که صفحات رشد استخوانی باز باشند- یعنی حدود 5 سال پس از بلوغ- می‌توان انتظار داشت که طول قد افزایش پیدا کند و بعد از آن دیگر با هیچ دارو یا غذایی نمی‌شود طول قد را افزایش داد.

اما عوامل محیطی متعددی تا قبل از بسته شدن صفحات رشد، این ویژگی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مهم‌ترین عامل محیطی تاثیرگذار روی قد افراد مسئله نوع و میزان تغذیه است. پیروی از یک رژیم متنوع و متعادل که نیازمندی‌های بدن کودکان و نوجوانان را نسبت به مواد اولیه در طول زمان رشد فراهم کند، شرط لازم برای دستیابی به حداکثر استعداد ژنتیک برای افزایش طول استخوان‌هاست.

کلسیم عنصر اصلی در ترکیب استخوان بوده و بدون حضور مقدار مناسب آن در رژیم غذایی، رسیدن به ظرفیت وراثت طول استخوانی میسر نیست. لبنیات و کلم و مرکبات از منابع اصلی و توصیه شده این عنصر هستند.

خوراکی‌های مفید میل کنیداستخوان‌سازها را بشناسیدپروتئین از اجزای اصلی مورد نیاز برای رشد است که باید در رژیم غذایی کودکان و نوجوانان گنجانده شود که البته نوع حیوانی پروتئین ارجحیت دارد؛ گوشت و تخم‌مرغ منبع اصلی تامین پروتئین حیوانی است.

کلسیم عنصر اصلی در ترکیب استخوان بوده و بدون حضور مقدار مناسب آن در رژیم غذایی، رسیدن به ظرفیت وراثت طول استخوانی میسر نیست. همچنین لبنیات و کلم و مرکبات از منابع اصلی و توصیه شده این عنصر هستند.  البته برای ترشح هورمون‌های موثر در رشد و ساخت بستر استخوانی و در کنار آن عضلات، بدن به ویتامین‌ها و عناصر دیگری مانند روی، منیزیم، آهن و فلوئور نیاز دارد که رعایت یک الگوی صحیح تغذیه‌ای، اساسی‌ترین عامل در رشد طولی استخوان‌هاست.

همان‌قدر که خواب خوب و مناسب بر رشد مناسب جسم و قد تاثیرگذار است، خواب نظم، شب‌بیداری و خوابیدن تا دیروقت روز با ایجاد اختلال در روند ترشح هورمون رشد می‌تواند مانع از رشد واقعی قد در نوجوانان شود.

استراحت  خوب است یا تحرک؟هم ورزش کنید و هم بخوابید!اگر اهل ورزش هستید و دوست دارید حرکات ورزشی متناسب با افزایش قد انجام دهید، خوب است بدانید انجام حرکات ورزشی و کششی مثل یوگا، بارفیکس و امثال آنها هم می‌تواند تا حدودی به رشد استخوانی کمک کند.  البته رعایت ریتم مناسب خواب هم یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر رشد طولی استخوان‌هاست، زیرا خواب مناسب باعث ترشح منظم هورمون رشد شده و کودکان بیشترین بهره را از آن می‌برند. در مقابل، همان‌قدر که خواب خوب و مناسب بر رشد مناسب جسم و قد تاثیرگذار است، خواب نظم، شب‌بیداری و خوابیدن تا دیروقت روز با ایجاد اختلال در روند ترشح هورمون رشد می‌تواند مانع از رشد واقعی قد در نوجوانان شود؛ به این ترتیب نوجوانی که شرایط ژنتیک لازم برای قدبلند شدن را داراست، ممکن است با شب‌بیداری و ساعات نظم خواب، فرصت قدبلند شدن را از دست بدهد.البته نباید تاثیر برخی بیماری‌ها را بر مختل شدن روند رشد قد افراد نادیده گرفت؛ برخی بیماری‌ها مانند نارسایی كلیه، اختلالات روده‌ای كه جذب مواد غذایی را كاهش می‌دهد یا ابتلا به دیابت و كم‌كاری تیروئید در دوران کودکی، موجب اختلال در رشد قدی می‌شود که تشخیص و درمان این بیماری‌ها در حوزه متخصصان غدد درون‌ریز و متابولیسم قرار دارد و هیچ نوع خود درمانی در این موارد جایز نیست.

باورهای رایج درباره کوتاهی قدآیا کافئین و سیگار باعث کوتاهی قد می‌شود؟بعضی‌ها تصور می‌کنند مصرف کافئین مانع از رشد قد می‌شود اما مطالعات پژوهشگران این ادعا را رد می‌کند. مصرف مداوم کافئین تنها می‌تواند بر کیفیت و نظم خواب تاثیر بگذارد؛ کودکان و افراد میانسال به 9 تا 1 ساعت خواب خوب شبانه نیاز دارند و مصرف بیش از حد کافئین مانع از این مقدار خواب می‌شود. محققان در مورد تاثیر سیگار بر BMI بدن هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده‌اند اما تحقیقاتی که در دانشگاه کلمبیا انجام شده، نشان داده بچه‌هایی که در سنین پایین سیگار کشیده یا در معرض دود سیگار قرار گرفته‌اند، نسبت به بچه‌های غیرسیگاری یا بچه‌هایی که والدین غیرسیگاری دارند، قدشان کوتاه‌تر است.

همچنین ثابت شده مصرف دخانیات و الكل توسط مادران در دوران بارداری میتواند بر رشد قدی كودكان تاثیر منفی داشته باشد.

ژنتیک، مهم‌تر از همه استبا وجود همه مواردی که گفته شد، نباید فراموش کرد که وراثت اصلی‌ترین عامل تعیین میزان قد افراد است. در واقع متخصصان برای قد افراد، محدوده‌ای را در نظر می‌گیرند که رعایت نکات تغذیه‌ای و ورزشی تنها می‌تواند آنها را از حداقل این محدوده دور و به حداکثر آن نزدیک کند، بنابراین نمی‌توان با مصرف لبنیات و باعث افزایش رشد قد شد. خیلی از افراد تصور می‌کنند هر چه مواد مورد نیاز برای رشد را در اختیار فرزندان‌شان قرار دهند، شرایط بلندتر شدن قد آنها را فراهم می‌کنند و با همین هدف لبنیات، گوشت و میوه بیشتری در اختیار آنان می‌گذارند، غافل از اینکه مصرف بیش از حد این مواد، نه تنها افزایش قد را در پی نخواهد داشت، بلکه باعث چاقی آنها می‌شوند که این چاقی، وضعیت ترشح هورمونی‌شان را تحت تاثیر قرار داده و افزایش قدشان را مختل می‌کند.به یاد داشته باشید که اضافه وزن و چاقی یکی از موانع رشد قدی محسوب شده و درمان آن نیز جز با رعایت رژیم غذایی مناسب حاصل نخواهد شد.

داروهای ماهواره‌ای را باور کنیم؟!داروها و روش‌های موجود در بازار که با هدف افزایش قد و عمدتا از راه‌های غیرقانونی مثل شبکه‌های ماهواره‌ای یا عطاری‌های غیرمجاز عرضه می‌شوند، هیچ تاثیری در افزایش قد افراد ندارند. عمده این داروها ترکیبات مولتی‌ویتامینی است که با برندهای مختلف در داروخانه‌ها موجود بوده و در صورت رعایت یک الگوی صحیح غذایی، بدن نیازی به مصرف آنها ندارد.

برخی دیگر از این داروها و همچنین وسایلی مانند انواع کفش‌ها و چیزی جز فریبکاری نیست و نه‌تنها افزایش قدی در پی ندارند، بلکه در برخی موارد ممکن است سلامت فرد را به خطر بیندازند.

نکته آخر اینکه یادتان باشد همیشه برای تعیین میزان قد مورد انتظار و نحوه دستیابی به آن، از پزشک خود برای طراحی یک بره غذایی صحیح و الگوی فعالیت بدنی مناسب کمک بخواهید و هرگز دارویی را بدون تجویز پزشک مصرف نکنید.منبع:مجله سیب سبز


بخوانید تا سالم بمانید

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .

راه های افزایش قد در سن 2 سالگی

راه های افزایش قد در 17 سالگی

بلند شدن قد در بزرگسالان

بلند شدن قد بعد از بلوغ

برای بلند شدن قد چه بخوریم

حرکات ورزشی افزایش قد

راه های افزایش قد در سن 18 سالگی

افزایش قد در یک هفته 1 سانت

بلند قد بودن همیشه رابطه مستقیم با جذابیت دارد. در حقیقت یکی از شاخصه‌های اصلی جذابیت در زنان و مردان داشتن قد بلند است. بلند قدی یک خصوصیت ژنتیکی است. اگر والدین کوتاه قدی دارید، نباید انتظار داشته باشید که قدتان بلند باشد. از طرفی، ژنتیک به طور مطلق در میزان قد موثر نبوده و عوامل محیطی نیز در این زمینه نقش مهمی‌ایفا می‌کنند.

معمولا فرآیند رشد با سپری کردن دوران نوجوانی به اتمام می‌رسد. اگر این دوره طلایی را گذرانده ولی همچنان رویای داشتن قد بلند را دارید، ناامید نباشید.

داشتن رژیم غذایی متعادل توصیه تمام کارشناسان است. گیاهان نیز در این رژیم نقشی اساسی را ایفا می‌کنند؛ زیرا هم سلامتی عمومی‌بدن را افزایش می‌دهند و هم عملکرد آن را  بهبود می‌بخشند.

گیاه خواری همچنین تاثیر قابل ملاحظه ای در ترشح هورمون‌های خاص در بدن دارد. آیا می‌دانستید اگر میزان قابل توجهی از رژیم غذایی خود را به گیاه خواری اختصاص دهید، قدتان رشد خواهد کرد؟ پس بهتر است برای آن که قدتان بلد شود، متن زیر را به دقت مطالعه کنید:

آن چه در ادامه خواهید خواند معرفی گونه‌های مختلف گیاهانی است که اگر دوران بلوغ و نوجوانی را سال‌ها است طی کرده‌اید، می‌توانند به صورت طبیعی به افزایش قد شما کمک کنند.

 

 

ریواس گیاهی خودرو است و از زیرساقه ‌های ضخیم و کوتاه به وجود می‌آید. در امریکا گیاه ریواس را یک نوع میوه می‌دانند که هم به عنوان غذای اصلی، هم به عنوان دسر از آن استفاده می‌شود. گیاه ریواس نه تنها باعث ترشح هورمون‌های رشد در بدن شده و به افزایش قد کمک می‌کند، بلکه تاثیر به سزایی نیز در افزایش سیستم دفاعی بدن در برابر بیماری دیابت دارد.

کولارد سبز گونه‌ای از کلم‌ است که عمدتاً در کشورهای امریکا، برزیل و پرتغال کشت می‌شود. کولارد سبز سرشار از مواد غذایی همچون ویتامین C، ویتامین K، انواع فیبر و برخی مواد ضد سرطان است. مصرف این گیاه مغذی در افزایش رشد تاثیر مستقیم دارد.

 

اسفناج از دسته گیاهان سبز رنگ است که غالباً در مناطق جنوب غربی آسیا یافت می‌شود. اسفناج گیاهی مغذی و سرشار از کلسیم، ویتامین، آهن و فیبر است. این عناصر در عملکرد مناسب بدن و همچنین افزایش طول قد نقش موثری را ایفا می‌کنند.

هرچند شلغم، گیاهی مختص مناطق گرمسیر است، اما امروزه می‌توان در سراسر جهان این گیاه را به دست آورد. ویتامین، فیبر، پروتئین، چربی و کلسترول، مجموع مواد و عناصری هستند که در این گیاه مفید وجود دارند. مصرف شلغم باعث ترشح منظم هورمون رشد در بدن شده و طول قد را افزایش می‌دهد.

 

بامیه در نقاط مختلف ‌های دیگری همچون «بیندی» و «انگشتی» دارد. این گیاه با خاصیت ملین خود بسیار مغذی بوده و عناصر متعددی مانند انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی، کربوهیدرات، آب و فیبر را در خود جای داده است. این عناصر مغذی باعث افزایش هورمون رشد، پس از نوجوانی، شده که در نتیجه، افزایش طول قد را به همراه دارد.

 

وجود انواع ویتامین‌ها، پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها، اسید فولیک  و فیبر در لوبیا، آن را در زمره گیاهان مغذی قرار داده است. مصرف منظم لوبیا، به دلیل داشتن پروتئین زیاد، منجر به تحریک هورمون‌های رشد شده و به افزایش طول قد کمک می‌کند.

بروکلی گیاهی خوراکی و از خانوداه کلم‌ها است. عناصر موجود در کلم بروکلی را ویتامین C، انواع مختلف فیبرها، مواد ضد سرطان و آهن تشکیل می‌دهد. بروکلی را می‌توان بدون تردید در ردیف مواد غذایی سالمی‌قرار داد که نقش مهمی‌در تنظیم عمکلرد بدن داشته و باعث تحریک هورمون‌های رشد شده که در نهایت به افزایش طول قد می‌انجامد.

 

این دانه سبز دایره‌ای شکل که در ردیف گیاهان قرار دارد مغذی و عامل مهمی‌در رشد افراد است. عناصر نخود فرنگی را پروتئین، ویتامین، انواع فیبر و مواد معدنی تشکیل می‌دهد.

 

کلم بروکسل نیز از خانوداه کلم‌ها است. علاوه بر ویتامین، مواد معدنی، پروتئین، آهن، فیبر و ۸۲۳۰، این گیاه حاوی مواد ضد سرطان نیز می‌‌باشد. همه این مواد در کنار هم ترشح هورمون‌های رشد را افزایش داده و آن‌ها را دوباره به کار می‌اندازند.

بوک چوی یک نوع کلم چینی است که سرشار از فیبر، کربوهیدارت، ویتامین و ۸۲۳۰ بوده و همانند سایر گیاهانی که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد هورمون‌های رشد را تحریک کرده و عاملی برای افزایش طول قد می‌باشد.

 

در این مقاله سعی شد تا گیاهانی که برای بلندی قد مفید هستند به صورت خلاصه معرفی شوند. با این حال کوتاه قدی جرم نیست! البته می‌توان این خاصیت ژنتیکی را تغییر داد. اگر می‌خواهید قد بلند شوید باید تلاش کنید و دستورالعمل‌های پیشنهادی را به کار ببرید. یک بره غذایی سالم برای خود طراحی کنید که گیاهان معرفی شده در آن باشد. همواره با یک متخصص حرفه‌ای نیز در ارتباط باشید تا سرانجام به آن چه می‌خواهید برسید. ولی در این مسیر باید واقع گرا بوده و محدودیت‌های خود را نیز در نظر بگیرید.

 

اگر می‌خواهید از آخرین و محبوب‌ترین مقالات ما در خود مطلع شوید، همین الان خود را در کادر زیر وارد کنید:

نشانی شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

حساب کاربری ندارید؟

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع فیلم آموزشی و مقالات آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

افراد کوتاه‌قد، از قد خود ناراضی هستند چون بلندقد بودن به دلایل زیادی می‌تواند مطلوبیت ایجاد کند. حتی اگر دلیل خاصی برای افزایش قد خود نداشته باشید،‌ باز هم بلندقد بودن مزایای زیادی برای‌تان خواهد داشت: اعتماد به نفس شما را بالا می‌برد، از شر کفش پاشنه‌بلند خلاص‌تان می‌کند و یا خیلی ساده، دیگر لازم نیست برای رسیدن دست‌تان به کابینت بالایی روی یک چهارپایه‌ی لق بایستید.

خب حالا اگر ژن‌های شما تصمیم گرفته باشند کوتاه باشند باید چه کنید؟ این همان چیزی است که قرار است در این مقاله درباره‌اش صحبت کنیم.

تنها درصد اندکی از آدم‌های کوتاه‌قد می‌توانند قد بکشند. پژوهش‌ها هم نشان می‌دهند که رشد قدِ افراد در اواسط دهه‌ی سوم زندگی متوقف می‌شود. بنابراین اگر کاملا بالغ نشده‌اید یعنی که هنوز ممکن است بتوانید قد بکشید. میزان قد کشیدن شما به عوامل زیادی بستگی دارد که در ادامه توضیح خواهیم داد.

قد شما بیش از هر چیز تابعی از عوامل ژنتیکی است. اما اگر والدین شما هر دو قدی کوتاه یا متوسط داشته باشند شما لزوما سرنوشت مشابهی نخواهید داشت. قد، خصوصیتی چندژنی است. یعنی گروهی از ژن‌ها روی آن اثر دارند. اگر در خاندان شما افراد بلندقدی وجود داشته باشند این شانس وجود دارد که ژن بلندی قد به شما هم رسیده باشد.

تعیین سقف قد شما امکان‌پذیر نیست. اما با استفاده از فرمول ساده‌ی زیر می‌توانید پتانسیل قد خود را حساب کنید:

قد مورد انتظار (مجموع قد پدر و مادر شما + ۱۳ اگر پسر هستید یا – ۱۳ اگر دختر هستید) / ۲

عددی که به دست می‌آورید،‌ به اضافه و منهای ۵ سانتی‌متر،‌ قد مورد انتظار شماست. در نظر داشته باشید که اگرچه این یک تخمین کلی است باز هم باید خیلی به قدی که در نهایت به آن می‌رسید نزدیک باشد.

عوامل غیرژنتیکی دیگری هم می‌توانند روی قد مورد انتظار شما اثر بگذارند. تعیین‌کننده‌ی این فاکتورها محیطی است که فرد در آن رشد می‌کند. بلندی قد با رشد در ارتباط است. بنابراین،‌ عواملی که مخل رشد باشند همان تأثیر را بر قد خواهند داشت.

برخی از این عوامل غیرژنتیکی عبارتند از:

با اینکه بسیاری از عوامل موثر بر قد از کنترل شما خارج هستند، چندین کار هست که می‌توانید برای رسیدن به نهایت قد خود انجام دهید. با در نظر گرفتن این نکته، بهترین روش‌ها برای افزایش قد طبیعی در ادامه ذکر می‌شوند.

ناگفته پیداست که خواب خوب و کافی یکی از عوامل مهم برای رشد سالم است. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که نوجوانان در حال رشد حداقل به ۸ ساعت خواب شبانه نیاز دارند (۱۱ ساعت خواب برای بهبود رشد سلامت بسیار موثرتر است).

خواب مناسب اهمیت زیادی دارد چون بدن در هنگام خواب رشد کرده و بافت نو تولید می‌کند. مغز ما به خصوص زمانی که در حالت امواج آهسته و چرخه‌های عمیق خواب هستیم هورمون رشد انسانی (HGH) ترشح می‌کند. به این ترتیب،‌ خواب ناکافی تولید HGH را کاهش داده و مانع رشد شما تا حداکثر قد مورد انتظارتان خواهد شد.

خوشبختانه،‌ برای داشتن خواب مناسب چندین کار می‌توانید انجام بدهید. اول از همه، زمان‌تان را به خوبی مدیریت کنید تا بعد از یک روز کاریِ شلوغ زمان کافی برای استراحت داشته باشید. دوم،‌ محیط مناسبی برای خواب خود ایجاد کنید تا بتوانید خوب بخوابید. عواملی را که باعث اختلال در خواب می‌شوند،‌ مانند نور یا سروصدای زیاد، از بین ببرید. به علاوه، پیش از رفتن به بستر از نوشیدن نوشیدنی‌های حاوی کافئین بپرهیزید چون زمان ارزشمند خواب شما را از بین خواهند برد. در عوض،‌ پیش از رفتن به بستر می‌توانید چای بابونه بنوشید چون خواب را بهبود می‌دهد. حمام گرم پیش از خواب هم می‌تواند کیفیت خواب شما را تا حد زیادی بهتر کند.

تغذیه‌ی مناسب برای رشد کافی کاملا ضروری است چرا که کمک می‌کند اطمینان حاصل کنید همه‌ی مواد غذایی لازم برای رشد کامل به بدن شما می‌رسد. کلید تغذیه‌ی سالم متعهد بودن به رژیم غذایی متعادل و اجتناب از غذاهای ناسالم است. برای اینکه به حداکثر قد بالقوه‌ی خود برسید موارد زیر را در تغذیه‌ی خود رعایت کنید.

ویتامین D کافی

ویتامین D برای رشد سلامت استخوان‌ها ضروری است،‌ به خصوص در مورد کودکان. ویتامین D را می‌توان از غذاهایی مانند ماهی، قارچ و لبنیات، تخم‌مرغ، یونجه و توفو یا قرار گرفتن در معرض نور مناسب خورشید به دست آورد.

کلسیم کافی

کلسیم دریافتی هم بسیار اهمیت دارد چرا که استخوان‌ها برای رشد و شکل‌گیری به این ماده نیاز مبرمی دارند. منابع غنی کلسیم عبارتند از پنیر،‌ دانه‌های سویا،‌ ماهی ساردین، سبزیجات و لبنیات.

روی

روی دریافتی خود را با استفاده از غذاهایی مانند حبوبات، مارچوبه، تخم‌مرغ، شکلات و صدف افزایش دهید تا رشد سلامت شما بهبود یابد. مصرف روی به خصوص در کودکان اهمیت دارد چرا که کمبود روی باعث توقف رشد می‌شود.

سایر مواد غذایی مهم

به جز موارد ذکرشده‌ی فوق،‌ از سایر مواد غذایی هم غافل نشوید چرا که آنها هم به رشد مناسب کمک می‌کنند. برای انرژی بخشیدن به سلول‌ها به کربوهیدارت‌ها احتیاج دارید. مصرف پروتئین کافی هم لازم است تا بدن‌تان آجر کافی برای بالا بردن ساختمان قامت شما داشته باشد. اگر به هر دلیلی قادر نیستید مواد غذایی لازم برای رشد خود را از طریق غذا دریافت کنید می‌توانید به سراغ مواد دارویی مکمل بروید.

زمانبندی غذایی خوب

قانون کلی این است که باید سه وعده‌ی غذایی متعادل در طول روز مصرف کنید. خوردن میان‌وعده‌های سالم بین این وعده‌های غذایی هم متابولیسم بدن شما را فعال نگه داشته و رشد سالم شما را بهبود می‌دهد.

ورزش منظم یا انجام ورزش مورد علاقه‌تان یکی از بهترین روش‌ها برای قدبلند شدن است. بچه‌ها و نوجوانان همیشه تشویق می‌شوند که از نظر فیزیکی فعال باشند چرا که این کار باعث بهبود رشد می‌شود. حتی اگر از ۱۸ سال دارید تا زمانی که در میانه‌ی دهه سوم زندگی (تقریبا تا ۲۵ سالگی) هستید می‌توانید با ورزش کردن چند سانتی‌متری به قد خود اضافه کنید.

دلیل علمی اینکه فعالیت فیزیکی به رشد کمک می‌کند ساده است: هرچه بدن فعال‌تر باشد مواد غذایی بیشتری جذب می‌کند. افزایش دریافتی مواد غذایی هم به معنای رشد است. به علاوه، ورزش منظم به تحریک هورمون‌های رشد هم کمک می‌کند.

ورزش منظم اگر همراه با رژیم غذایی متعادل و خواب کافی باشد به بلندتر شدن قد شما کمک می‌کند. برخی از بهترین ورزش‌هایی که می‌توانند به افزایش قد کمک کنند عبارتند از:

شنا یکی از بهترین ورزش‌هایی است که می‌تواند به بلندتر شدن قد شما کمک کند. شنا باعث کشیدگی ماهیچه‌ها می‌شود و اگر آن را از سن کودکی انجام دهید در رسیدن شما به قد مناسب کمک شایانی خواهد کرد. البته برای اثرگذاری،‌ باید حداقل ۲ ساعت در روز و ۴ تا ۵ روز در هفته شنا کنید.

آویزان شدن از یک میله افقی با بازوهای کشیده روشی موثر در افزایش قد است. برای استفاده از این روش ۱۰ ثانیه در وضعیت یکسان آویزان بمانید و بعد چندین مرتبه این حرکت را تکرار کنید.

روش بهتر هم آن است که پاهایتان را جمع کنید و چند ثانیه در حالتی موازی با زمین نگه‌ دارید. اگر بخواهید این ورزش اثر مثبتی روی قد شما داشته باشد باید این نرمش را چندین بار در هفته انجام دهید.

رساندن نوک انگشت‌های دست به انگشت‌های پا یکی از چندین نرمش کششی است که می‌توانید برای افزایش قد انجام دهید. وقتی برای رساندن دست‌ها به پاها خم می‌شوید ستون فقرات شما کشیده می‌شود. این نرمش را هم در حالت نشسته و هم ایستاده می‌توان انجام داد. به علاوه، روشی عالی برای گرم کردن بدن پیش از نرمش‌های شدیدتر است.

برای انجام این نرمش به سادگی صاف بایستید و دست‌هایتان را تا آنجا که ممکن است به طرف بالا بکشید.

خم شدن به عقب هم می‌تواند کشش ایجاد شده را افزایش بدهد. به علاوه،‌ در این حالت خواهید توانست کشش را در پایین کمرتان احساس کنید. ترکیب این روش با روش رساندن انگشت‌های دست به انگشت‌های پا هم یک نرمش کششی برای تمام بدن است. بهترین حالت این است که هر حرکت را به مدت ۴ تا ۷ ثانیه انجام دهید و بعد به سراغ حرکت بعدی بروید. کل چرخه را چندین بار تکرار کنید.

طناب بازی فقط یک بازی کودکانه نیست بلکه ورزشی عالی برای افزایش قد هم به شمار می‌رود. در هنگام انجام این بازی بدن‌تان به حالت صاف قرار گرفته و کمر و ستون فقراتتان کشیده می‌شود. خم شدن دائم روی زانوها هم باعث می‌شود که ماهیچه‌های ساق پا به صورت عمودی کشیده شوند. این حرکات فیزیکی در کنار هم توده‌ی استخوانی را در قسمت پایینی پا افزایش می‌دهد که آن هم به نوبه‌ی خود چند سانتی‌متری برایتان افزایش قد می‌آورد.

افراد زیادی عادت دارند موقع نشستن پشت کامپیوتر یا وقتی از گجت‌هایی مثل گوشی تلفن استفاده می‌کنند بد بنشینند. این عادت در طول زمان باعث خم شدن ستون فقرات می‌شود. این حالت خمیدگی روی قد شما اثر گذاشته و باعث می‌شود کوتاه‌تر از چیزی که واقعا هستید به نظر برسید. از طرف دیگر، حالت خوب بدن سر را هم در راستای گردن قرار می‌دهد. این هم چند سانتی‌متری به شما اضافه خواهد کرد چون قد واقعی‌تان دیده خواهد شد.

اگر حالت بدنی بدی دارید ناراحت نباشید. نرمش‌های کششی زیادی وجود دارند که می‌توانند آسیبی که عادت‌های بد هنگام نشستن به ستون فقرات شما وارد کرده‌اند را جبران کنند. اینکه چه نرمش‌هایی برای شما ایده‌آل هستند به میزان تحدب (برآمدگی) غیرعادی ستون فقرات شما بستگی دارد. برای جلوگیری از آسیب به ستون فقرات خود سعی کنید از همان ابتدا به صاف نگه‌داشتن بدن‌تان عادت کنید. ایجاد چنین عادتی زمان‌بر است و روش‌های زیادی برای گنجاندن آن در کارهای روزمره‌تان وجود دارد.

برای شروع،‌ موقع راه‌رفتن همیشه شانه‌ها را عقب و چانه را بالا نگه دارید. اگر از کامپیوتر یا گجت‌های دستی مثل تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند زیاد استفاده می‌کنید سعی کنید مدت استفاده‌تان را کم کنید. یا اگر مجبور به استفاده طولانی‌مدت از این وسایل هستید به طور مکرر زنگ تفریح برای خود در نظر بگیرید. خستگی زیاد از حد باعث می‌شود در حالت‌های بدی بنشینید که به گردن یا ستون فقرات‌تان فشار می‌آورد. به علاوه باید ارگونومی مناسب استفاده از این ابزارها را یاد بگیرید. با این حال،‌ بهترین حالت‌های بدنی هم کمکی به رشد شما نمی‌کنند بلکه فقط شما را بلندقدتر نشان می‌دهند.

سیستم ایمنی بدن نقشی کلیدی در تعیین قد شما ایفا می‌کند. اگر سیستم ایمنی شما قوی باشد، بیمار‌ی‌ها نمی‌توانند به سادگی روند رشد بدن‌تان را کند کنند. توان مبارزه با بیماری‌ها به خصوص در نوجوانی و زمانی که در سن رشد هستید اهمیت دارد. درست است که بعضی بیماری‌ها در دوران کودکی یا بلوغ می‌توانند رشد شما را متوقف کنند اما خبر خوب این است که می‌توانید به سادگی و با خوردن غذاهای سالم سیستم ایمنی خودتان را تقویت کنید. به جای خوردن غذاهای فراوری شده سعی کنید رژیم غذایی‌تان سرشار از دانه‌ها،‌ لبنیات کم‌چرب،‌ پروتئین،‌ میوه و سبزیجات باشد.

مرکبات (پرتقال،‌ لیمو و ) سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. این مواد با اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد مبارزه کرده و بدن شما را از بیماری‌ها دور نگه می‌دارند. غذاهایی مانند ماهی،‌ روغن کبد ماهی و مغزها هم منابعی غنی از اسید‌های چرب امگا۳ هستند که به تقویت سیستم ایمنی بدن شهره‌اند.

بشکه بشکه آب نوشیدن شما را غول پیکر نخواهد کرد اما بدن‌تان برای اینکه به حداکثر رشد بالقوه‌ی خود برسد باید آب کافی داشته باشد. وقتی بحث افزایش قد در میان است معمولا کسی به نوشیدن آب فکر نمی‌کند. اما آب هضم غذا را راحت‌تر می‌کند، مواد سمی را از بدن خارج می‌کند و متابولیسم شما را بهبود می‌دهد و به این ترتیب، تأثیر مستقیمی بر قد شما خواهد داشت.

برای اینکه در حالت بهینه‌ی سلامتی خود باشید باید روزانه حداقل ۸ لیوان آب بنوشید. روش خوب دیگر برای اینکه آب کافی به بدن‌تان برسد استفاده از میوه‌های پرآبی مثل هندوانه و خیار است.

الکل و مواد مخدر دو مورد از رایج‌ترین عوامل مانع رشد هستند که باید به هر قیمتی از آنها اجتناب کنید چرا که مخل رشد عادی شما خواهند بود. تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف استروئیدها در سنین پایین هم می‌تواند رشد را متوقف کند. بنابراین اگر نوجوان هستید باید از این مواد هم دوری کنید. اینها صفحه‌ی رشد شما را بسته و به این ترتیب رشد استخوانی را متوقف می‌کنند. در حقیقت،‌ به شهادت تحقیقات، حتی کودکان و نوجوانانی که از داروهای ضد آسم استفاده می‌کنند (این داروها حاوی مقادیر بسیار اندکی از بودزونید هستند که نوعی استروئید به شمار می‌رود) هم معمولا ۲ سانتی‌متر کمتر از همتایان سالم خود قد می‌کشند.

به جز استروئید،‌ مواد مخدر و الکل، کافئین هم می‌تواند،‌ به خصوص در کودکان، مخل رشد باشد. البته این دخالت مستقیم نیست بلکه کافئین مانع خواب عمیق می‌شود. از آنجایی که کودکان و نوجوانان برای رشد مناسب به ۸ تا ۱۱ ساعت خواب نیاز دارند، مصرف بیش از اندازه‌ی کافئین می‌تواند باعث خواب ناسب و به نوبه‌ی خود کوتاهی قد شود.

حتما هنگام جستجو در اینترنت درباره افزایش قد به بعضی مکمل‌های غذایی برخورده‌اید که گفته می‌شود معجزه می‌کنند. در موارد این مکمل‌ها صرفا ترکیبی از مواد معدنی، ویتامین‌ها و سایر مواد غذایی هستند که رشد بدن شما را بهبود می‌دهند. بنابراین،‌ قبل از اینکه بررسی کاملی در مورد محتویات این مکمل‌ها انجام بدهید به سرعت سراغ‌شان نروید. بعضی از این مکمل‌ها ممکن است عوارض جانبی شدید داشته و یا اصلا اثری نداشته باشند. بهترین حالت این است که مکمل غذایی حاوی ۱۰۰٪ مواد طبیعی باشد.

اگر خواهر و برادرهای‌تان در سن شما حسابی رشد کرده‌اند اما به نظر می‌رسد شما قرار نیست از اینکه هستید بلندتر شوید، شاید بد نباشد به یک پزشک مراجعه کنید. مشکلاتی که باعث نقص در رشد انسان شوند زیاد رایج نیستند اما وجود دارند. یک متخصص سلامت به شما کمک می‌کند با این مشکلات برخورد کرده و شانس‌تان را برای رشد تا حداکثر رشد بالقوه‌ی خود بالا ببرید.

برخی مشکلات در دوران کودکی (مانند نرمی استخوان) می‌توانند باعث شوند رشد شما در سنین پایین متوقف شود. به این ترتیب حتی در زمان بلوغ کامل هم به حداکثر قد بالقوه‌ی خود نمی‌رسید. پزشک به شما کمک خواهد کرد تا با انتخاب سبک زندگی سالم تا آنجا که امکان دارد به سقف بالقوه‌ی رشد خود نزدیک شوید.

جراحیِ بلند کردن طول پا هم یکی از روش‌های مدرنی است که بسیاری از افراد با امید به افزایش قد به سراغ آن می‌روند. اصل روند عمل به این صورت است که استخوان‌های درشت‌نی و نازک‌نی (استخوان‌های ساق پا) شکسته شده و یک میله‌ی تلسکوپی (میله‌ای که طول آن قابل تنظیم است) در میان آنها قرار داده می‌شود. این میله خارج از پا قرار گرفته و باید چندین بار در طول روز تنظیم شود. با هر بار تنظیم، فاصله دو سر استخوان‌ها کمی از هم شده و امید می‌رود که بافت جدید شکاف به وجود آمده را پر کند. این میله استخوان‌ها را روزانه ۱ میلی‌متر از هم دور می‌کند. کل روند ممکن است ۶ ماه طول بکشد و بعد هم ۳ تا ۶ ماه فیزیوتراپی سنگین لازم است.

این نوع عمل جراحی،‌ اگر موفقیت‌آمیز باشد،‌ تنها در حدود ۷ سانتی‌متر به قد فرد اضافه خواهد کرد. عددی که می‌تواند برای یک انسان کوتاه قد مطلوبیت زیادی داشته باشد. اما در نظر داشته باشید که این گزینه را باید به عنوان آخرین راه‌حل به کار ببرید چون می‌تواند بسیار گرانقیمت و دردناک بوده و به مشکلاتی منجر شود.

موارد فوق برترین روش‌های افزایش قد و رشد هستند. به خاطر داشته باشید که بهترین روش استفاده از راه‌حل‌های طبیعی است که در این مقاله به آنها اشاره شده است.

بیایید یک بار دیگر روش‌های طلایی افزایش قد را باهم مرور کنیم.

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

آنچه برای رسیدن به اندام دلخواه‌تان باید بدانید

21تومان

119تومان

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
.asynctrue
‘/rg_woebegone/s/1/rg.complete.js’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

خودم که مهندس صنایعم (و این خودش یک زندگیه کامله) اما به نوشتن هم علاقه دارم. این اولین باره که در این سطح مقالات تخصصی رو کار میکنم. امیدوارم که برای خواننده ها هم مفید باشه.

ممنون از مطلب مفیدتون

مطالب خوبی بود امیدواریم بتوانیم برای فرزندانمان بکار گیریم.

خیلی باحالی

باحالی از خودتونه :-دی

مرسی

تناسب اندام

اسلیو معده چیست؛ نحوه انجام، مزایا، عوارض احتمالی و مراقبت‌‌های لازم آن

۹ حرکت یوگا که کمک می‌کند صبح‌ها هوشیار شوید

آمپول لاغری ویکتوزا؛ نحوه مصرف و خطرات احتمالی آن

عوارض عمل بینی یا رینوپلاستی چیست؛ بایدها و نبایدهای جراحی بینی

روش شناسی سیستم های نرم (SSM)؛ ابزاری برای ساده‌سازی مسئله

کتاب سال بلوا؛ نمایش مظلومیت زن در عاشقانه‌ای از عباس معروفی

تقویت هوش نوزاد با ۶ راهکار هوشمندانه

چارچوب ‌Cynefin؛ چگونه می‌توانید جلوی تصمیمات اشتباه را بگیرید؟

بهترین کشور برای مهاجرت در سال ۲۰۱۸ کدام است؟


ارزان ترین کشورهای جهان برای مهاجرت

کوچکترین کشورهای جهان که احتمالا هرگز آن‌ها را نشنیده‌اید


پرفروش ترین خودروهای جهان در سال ۲۰۱۷

۱۰ عبارتی که بهتر است هرگز در گوگل جستجو نکنید

‌نویسی در چطوربه منزله‌ی پذیرفتن
شرایط و مقررات
می‌باشد.

آیا می دانستید که بسیاری از نشانه های قابل مشاهده پیری را می توان به کاهش میزان حجم ربط داد، در حالی که بافت چهره تحليل مي رود و خطوط در اطراف بینی، دهان و گونه ها ظاهر مي شوند. پرکننده های پوستی می توانند اين حجم كم را جبران كنند و باعث بهتر شدن چين هاي پوستي و حجم دار شدن لب ها و ايجاد ظاهري جوانتر شوند. پرکننده های پوستی تزریقی چیست؟ پرکننده های پوستی مواد ژل مانندی هستند که در زیر پوست

سخن گفتن در مورد حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی بسیار جذاب است، اما اگر این حمایت‌ها در حد صحبت باشد به نظر شما فایده‌ای دارد؟! مقام معظم رهبری بار‌ها برای حمایت از حرکت علمی در کشور تاکید کرده اند، دولتمردان هم حرف‌های امیدوار کننده‌ای زده اند، اما متاسفانه در عمل و در برخی دستگاه‌ها این حمایت بسیار کمرنگ است و بسیار افسوس که گاهی مشاهده می‌کنیم که برخی دستگاه‌ها چونان سنگ اندازی میکنند انگار که از لغزیدن و زمین خورد شما لذت

آبا می دانید ترنس چیست ؟ آیا ترنس همان تراجنسی است؟ تا چه حد با ترنسکشوال (Transsexual)، آشنایی دارید؟ تفاوت بین ترنسکشوال را با همجنسگرایی می دانید یا شما هم فکر می کنید این دو مسئله، یکی هستند؟ جالب است بدانید که ترنس ها در چه شرایطی زندگی می کنند  و روحیات آنها چگونه است. در این مقاله از دکتر سلام می خواهیم به بررسی ترنس ، انواع آن ، درمان هورمونی آن و شرایط لازم برای انجام عمل جراحی تغییر جنسیت بپردازیم. اگر می

این زائده گوشتی نرم که بر روی اندام تناسلی ظاهر می شود، زگیل تناسلی خفیف دارد. یک عفونت منتقله از راه جنسی ( STI ) ناشی از ویروس پاپیلوم انسانی یا همان HPV می باشد که این روزها زیاد به گوش تان خورده است. زگیل تناسلی خفیف ممکن است باعث درد، ناراحتی و خارش شود. زگیل تناسلی خفیف چیست؟ زگیل های تناسلی به خصوص برای زنان بسیار خطرناک هستند چرا که برخی انواع اچ پی وی می توانند باعث ایجاد سرطان واژن و سرطان

در چند وقت اخیر در شبکه های اجتماعی اینفلوئنسرهای آرایشی و بهداشتی مژه هایی را تحت عنوان مژه مگنتی یا مژه مغناطیسی یا حتی مژه آهنربایی معرفی کرده اند. در این پست قصد داریم ببینیم که مژه های مگنتی که افرادی مثل صدف بیوتی یا هدی بیوتی به شدت این روزها در حال معرفی اونها هستن، دقیقا چی هستن و چه کاربردی دارند. مژه مگنتی (مژه مغناطیسی) چیست؟ یکی از مشکلات مژه های مصنوعی استفاده نسبتا دشوار و برخی عوارض اونهاست. مژه های برای

از جمله پرخطرترین و پرمسئله ترین دوران بارداری، سه ماهه سوم بارداری می باشد. اکثر زنان باردار در این دوران دچار درد و بی خوابی شده و به

  ژل های پر کننده صورت مانند کلاژن و اسید هیالورونیک می باشند. از تزریق ژل برای برای جوانسازی پوست نواحی مختلف بدن استفاده می شوند. همچنین این ژل

آیا می دانید علت بوجود امدن درد معده در نوزادان چیست؟ چه عواملی باعث بروز این درد می شود؟ آیا با علائم آن آشنا هستید و می دانید

آیا شما از رفتارهای بی ادبانه کودک خود در مسیر رشد اجتماعی او رنج می برید؟ آیا به نظر می آید که کودک نوپای شما به طور مداوم

در مورد خواب های روشن چه می دانید؟ خواب روشن چیست؟ آیا در مورد، خواب روشن چیزی شنیده اید؟ چه عواملی باعث می شوند که شما خواب های

دوران بارداری یکی از مهمترین بخش های زندگی زناشویی است. در این عرصه از زندگی، زنان باردار دچار تغییراتی در جسم و روان خود

یکی از شایع ترین علائمی که اکثر زنان در سه ماهه اول دوران بارداری، تجربه می کنند، کسالت و بی حالی صبحگاهی است. تهوع

آش اسفناج با گشنیز، برای سردردهایی كه ناشی از سوء هاضمه و اختلال دستگاه گوارشی است، مفید می باشد.

نوشیدن نوشابه ‌درهنگام تشنگی یک اشتباه برای جبران آب از دست رفته بدن است زیرا آسیب فراوانی به کلیه‌ها وارد می‌کند و به مرور از کار افتادگی کلیه‌ها می شود.

یک چرت 2 دقیقه ای برای بدن لازم است.
خواب کوتاه نیمروزی علاوه‌ بر کاهش استرس و افزایش شادابی در فرد، احتمال مرگ و میرناشی ازسکته قلبی را کاهش میدهد.

روزانه 3 دقیقه داخل وان حمام با محلول سرکه سیب و اب وارم بنشینید.
برای درمان مشکلات زنانه مفید است.

جالب است بدانید جنین در داخل رحم مادر نسبت به نور محیط واکنش دارد، همچنین مزه غذاها را نیز احساس می‌کند و همراه با مادر نگران می‌شود

یکی از مهمترین و قدرتمندترین عضلات بدن،عضله های قسمت چهار سر ران هستند که نقش باز و بسته کردن زانو را نیز دارند،در این

مفصل ها محل اتصال دو استخوان به یکدیگر هستند. مفصل زانو یکی از مهم ترین مفصل ها در بدن به شمار می آید. به

9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *