داروی ضد اسپاسم عضلات شکم

داروی ضد اسپاسم عضلات شکم
داروی ضد اسپاسم عضلات شکم

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

حتما برای شما هم پیش آمده‌ است که عضلاتتان به‌صورت ناگهانی درد بگیرد. این درد معمولاً غیرقابل تحمل است و به نظر می‌رسد که برای رفع آن هیچ کاری از دستمان برنمی‌آید. ما می‌خواهیم راه حل‌های ساده‌ای را برای رفع این درد پیشنهاد بدهیم. با رعایت همین چند مورد ساده می‌توانید از اسپاسم عضلانی پیش‌گیری کنید.

داروی ضد اسپاسم عضلات شکم

اسپاسم عضلانی ممکن است است هر زمان از روز اتفاق بیفتد و دردی ناگهانی و غیرقابل تحمل ایجاد کند. اگر از این درد خسته شده‌اید و گرفتگی عضلات ناراحت‌تان می‌کند، وقت آن است که تغییراتی در رژیم غذایی، حالت نشستن و ایستادن، مصرف نوشیدنی و عادات ورزشی خود ایجاد کنید و چند درمان طبیعی را به‌کار گیرید.

گرفتگی عضلات دقیقا چیست؟ گرفتگی عضلات انقباض یک یا چند ماهیچه است. به بیان دیگر، هنگام گرفتگی پا، گردن یا کمر، ماهیچه‌ها بدون آنکه حتی تلاشی برای تکان دادن‌شان انجام بدهید، منقبض و سفت می‌شوند و برای مدتی در همین حالت باقی می‌مانند چون قادر به ریلکس و شل شدن مجدد نیستند.

گرفتگی و درد عضلات بیشتر در پاها (همسترینگ، ماهیچه‌های چهارسر، ساق پا و پایین مچ) و قسمت پایینی کمر اتفاق می‌افتد؛ اما ممکن است هرجای دیگری هم باشد: شکم، اطراف دنده، دست، زانو و … . ممکن است متوجه شده‌ باشید که ارتباطی بین این دردها و غذایی که خورده‌اید، الگوی خواب و برای خانم‌ها زمان عادت ماهیانه وجود دارد.

نمونه‌هایی از گرفتگی عضلات که احتمالاً تجربه کرده‌اید شامل دردهای قاعدگی، اسهال و درد پایین کمر است. یکی از موارد بسیار رایج گرفتگی عضلات درد شدید در ساق پاست که حتی ممکن است شما را از خواب بیدار کند. موارد دیگر ممکن است موقع ایستادن، از رختخواب بیرون آمدن یا بعد از ورزش کردن پیش بیاید.

هرچه سن بالاتر برود، احتمال گرفتگی عضلات بیش‌تر می‌شود. زیرا به تدریج توده‌ی ماهیچه‌ی بدن تحلیل می‌رود؛ در نتیجه به ماهیچه‌های باقی‌مانده فشار بیشتری وارد می‌شود.

در اثر افزایش سن، یا تحلیل بافت ماهیچه، تقریباً هر کسی گرفتگی عضلات را تجربه می‌کند. کسانی که بیشتر در معرض این عارضه قرار دارند عبارتند از: افرادی که رژیم غذایی بدی دارند (برخی مواد غذایی خاصیت شل‌کنندگی عضلات را دارند). افرادی که گردش خون پایین یا التهاب بالا دارند، و همچنین ورزشکاران و زنان در دوره‌ی پیش از قاعدگی.

کمبود پتاسیم و منیزیم می‌تواند باعث گرفتگی عضلات شود. اگر بدون اینکه مواد از دست‌رفته‌ی بدن را جایگزین کنید ورزش کنید، یا اگر زودتر از موعد قاعده شده‌اید و یا اگر فقط غذاهای آماده مصرف می‌کنید، ممکن است این دو ماده را که برای انقباض طبیعی ماهیچه‌ها نیاز است نداشته‌ باشید.

کمبود پتاسیم (هیپوکالمیا)، یعنی وقتی مقدار پتاسیم خون از حد نرمال کم‌تر شود، یکی از دلایل اصلی گرفتگی عضلات پا (شامل مواردی که نیمه‌شب هنگام خواب رخ می‌دهد)، فشار خون بالا و انرژی پایین است.

جدا از الکترولیت‌ها، تحقیقات نشان داده‌ است که کمبود ویتامین ب نیز باعث گرفتگی عضلات، به‌خصوص در پاها، می‌شود. تخم‌مرغ، گوشت قرمز، ماهی، دانه‌ها و سبزیجات همه در حالت طبیعی دارای ویتامین ب هستند.

فعالیت بدنی راهی عالی برای جلوگیری از گرفتگی عضلات است؛ زیرا افرادی که از نظر فیزیکی متناسب هستند معمولاً بافت ماهیچه‌ای بیشتر، انعطاف‌پذیری بالاتر و التهاب کمتری دارند. گرم‌کردن و سردکردن مناسب قبل از فعالیت ورزشی از کشیده‌شدن بیش‌ از حد ماهیچه‌ها جلوگیری می‌کند. قبل از ورزش درجا بزنید، حرکات ورزشی را تمرین کنید، ضربان قلب خود را بالا ببرید و حرکات دینامیکی انجام دهید که خون را به ماهیچه‌ها، تاندون‌ها، رباط‌ها و مفصل‌هایتان هدایت کند.

پس از ورزش‌کردن، ۱۰ تا ۱۵ دقیقه عضلات اصلی خود را بکشید و هر کدام را ۲۰ تا ۳۰ ثانیه نگه دارید. به‌خصوص عضلات آسیب‌پذیرتر مثل همسترینگ، عضلات چهارسر و زانو. همچنین می‌توانید در فعالیت‌های روزانه‌ی خود با رعایت حالت درست راه‌رفتن و فرم مناسب پاها و همچنین صاف نشستن (قوز نکردن) در پشت میز، ماهچه‌های خود را بهبود ببخشید.

اگر همواره دچار گرفتگی عضله‌ی ساق پا می‌شوید این تمرین را در موقع درد انجام دهید: بنشینید، پاهای خود را دراز کنید و انگشتان پا را به سمت داخل بکشید تا همسترینگ شما کشیده‌ شود. اگر این درد به قسمت پشت ران‌ها و عضلات چهارسر رسید، پای خود را به سمت بالا بکشید؛ به‌طوری‌که جلوی رانتان کشیده‌شود. باید حواستان باشد که از کشیدگی بیش از حد جلوگیری کنید.

کمبود آب می‌تواند باعث گرفتگی عضلات شود. برای جلوگیری از کمبود آب، در طول روز به اندازه‌ی کافی آب بنوشید. (۸ لیوان آب در روز معمولاً کافی است؛ مگر این‌که فعالیت زیادی داشته و خیلی درشت‌هیکل باشید). در هوای بسیار گرم، هنگام عرق کردن، و ورزش کردن باید آب بیشتری بنوشید. آب نوشیدن از گرفتگی عضلات بر اثر گرمازدگی، تشنگی شدید و عرق‌کردن جلوگیری می‌کند.

گرما باعث شل شدن ماهیچه‌ها می‌شود. سعی کنید عضلاتی که بیش‌تر دچار گرفتگی می‌شوند را به‌وسیله‌ی حوله گرم کنید. می‌توانید از کمپرس آب گرم و ماساژ هم‌زمان استفاده‌کنید و یا به سونا بروید.

همچنین می‌توانید از کیسه‌ی یخ در مکان‌هایی که درد دارند، چندین بار در روز استفاده کنید.

قوز کردن به مدت طولانی یا ورزش کردن و ایستادن با حالت اشتباه ممکن است خطر درد عضلات را بالا ببرد؛ مخصوصاً گرفتگی کمر و عضلات پا و گردن. قوز حالتی است که بر اثر انحنای ستون فقرات ایجاد می‌شود که ممکن است باعث گرفتگی عضلات کمر و درد کمر شود.

خم شدن باعث ضعیف‌شدن عضلات در طول زمان و آسیب‌دیدن عضلات کمر و در نهایت التهاب در قسمت بالایی کمر و شانه‌ها می‌شود. در این وضعیت به یک ماساژور یا متخصص فیزیوتراپی مراجعه کنید و یا حداقل اگر سر کار، برای مدت طولانی روی صندلی می‌نشینید، از یک صندلی تصحیح‌کننده‌ی حالت بدن مثل صندلی ارگونومیک استفاده‌ کنید.

همچنین می‌توانید با حرکات ورزشی مربوطه، حالت نشستن و ایستادن خود را اصلاح کنید.

نمک سولفات منیزیم به طور طبیعی غنی از منیزیم است که اگر به آب گرم اضافه ‌شود در پوست نفوذ می‌کند و به عضلات می‌رسد. نمک سولفات منیزیم راهی آسان برای جبران کمبود منیزیم است که استرس را کاهش می‌دهد؛ عضلات را شل و بدن را سم‌زدایی می‌کند. همچنین گرما باعث شل شدن ماهیچه‌ها و حتی کاهش اضطراب می‌شود که با گرفتگی گردن و کمر مرتبط هستند.

اگر در خانه وان ندارید، دوش آب را به سمت عضله‌ی خود بگیرید. بعد از یک دوش آب گرم، می‌توانید عضلات خود را با روغن‌های مسکن مثل روغن اسطوخودوس و نعنافلفلی ماساژ دهید.

برگرفته از: draxe.com

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

var head = document.getElementsByTagName(“head”)[0];
var script = document.createElement(“script”);
script.type = “text/javascript”;
script.async=1;
script.src = “https://s1.mediaad.org/serve/chetor.com/loader.js” ;
head.appendChild(script);

داروی ضد اسپاسم عضلات شکم

به نظرم خیلی مفیده. چون به شخصیت توی فیزیوتراپی کار می کنم و این دستورات برای بیمارامون پیشنهاد میریم.

با سلام و تشکر از مقاله
۱٫ Prevent Electrolyte Imbalances
۱- پیشگیری از عدم تعادل الکترولیت ها

سلام
سپاس از دقت نظر شما، اصلاح شد
و سپاس دوباره از اینکه با ما همراه هستید 🙂

سلامتی

قرص ضد استرس؛ معرفی داروهای ضد اضطراب و روش‌های جایگزین برای کاهش استرس

قرص اورژانسی چیست؛ روش مصرف و عوارض قرص اورژانسی ضد بارداری


۹ علت سوزش گلو و راه‌های درمان سوزش گلو

قرص لوراتادین چیست؛ موارد مصرف و عوارض لوراتادین

قرص رانیتیدین چیست؛ نحوه مصرف و عوارض رانیتیدین

آخرین مطالب

درمان خشکی بینی با ۵ روش مؤثر خانگی

خواص روغن گل مغربی و عوارض احتمالی آن برای سلامتی

علت نفخ معده؛ ۱۰ غذایی که موجب نفخ معده می‌شوند

انواع اعتماد به نفس؛ ۳ روش شکوفا کردن اعتماد به نفس

خواص آب برنج برای مو و پوست و نحوه استفاده از آن

ترین های جهان

بهترین کشورها برای راه اندازی کسب و کار در سال ۲۰۱۹


سالم ترین میوه های جهان را بشناسید

بهترین فیلم های ۲۰۱۷ که در ذهن شما ماندگار خواهند شد

زیباترین سواحل دنیا و جذابیت‌های فوق تصور آنها

محبوب‌ ترین نژاد گربه؛ ۱۰ گربه پرطرفدار در سراسر دنیا

کوچکترین کشورهای جهان که احتمالا هرگز نام آن‌ها را نشنیده‌اید

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز


اسپاسم یا گرفتگی عضلات، انقباض ناخواسته ماهیچه یا عضله است که معمولا دردناک می باشد و انواع مختلفی دارد. بعضی از این اسپاسم ها را می توان با مصرف دارو، رژیم غذایی یا ماساژ درمان کرد.




داروی ضد اسپاسم عضلات شکم



در حالت عادی، انقباض ارادی عضلات برای انجام کار یا تمرین ورزشی اتفاق می افتد. ولی انقباضی که طی اسپاسم رخ می دهد غیر ارادی است و مغز پیغام هایی را برای انقباض می فرستد که بدن نمی خواهد.

 

انقباض می تواند چند لحظه، چند دقیقه یا چند ساعت به طول بیانجامد. مشکلی معروف به “ران پای سوارکار” وجود دارد که در حقیقت انقباض ماهیچه ی پا است. مردم اغلب در واکنش به درد گرفتگی ران پا، دیگر ماهیچه ها را هم منقبض می کنند که متاسفانه باعث طولانی تر شدن اسپاسم می شود.

 

علل گرفتگی عضلات

* کشیدگی عضله در اثر حرکات ناگهانی بدن

 

* انجام تمرین شدید یا بیش از حد ورزشی. اغلب بعد از دوی ماراتن، ورزشکاران در اثر از دست دادن املاح بدن، دچار گرفتگی دردناک عضلات می شوند.

 

* آسیب عضلات در اثر نوع تروما و حادثه. دریافت پیغام های نادرست از مغز توسط ماهیچه های آسیب دیده باعث اسپاسم می شود.

 

* کم آبی بدن


* بیماری هایی مثل فلج مغزی، ام اس (MS) و سیروز کبدی


 

* آسیب اعصاب یا نخاع

 


* سوءتغذیه و کمبود املاح در بدن. از دست دادن کلسیم و منیزیم منجر به اسپاسم ماهیچه ای می شود. اگر گرفتگی متناوب باشد، فرد باید مکمل این املاح را تحت نظر پزشک مصرف کند.


 

* تهوع و استفراغ بیش از حد هم می تواند باعث اسپاسم ماهیچه ای شود.

 

* قرار گرفتن در معرض موادشیمیایی خاص مثل آفت کش ها و حشره کش ها و مسمومیت با سرب ممکن است سبب اسپاسم ماهیچه ای شود.

 

* آلودگی با سمومی مانند استریکنین می تواند عامل ایجاد اسپاسم عضله باشد.

 

* یکی از علل مهم بروز اسپاسم، کاهش اکسیژن است. در صورتی که اکسیژن محیطی که فرد در آن قرار گرفته کم باشد، ممکن است فرد دچار اسپاسم شود که در این حالت قرار گرفتن در یک محیط پر از اکسیژن و تنفس عمیق می تواند موثر باشد.

 

* خستگی جسمی شدید و ادامه فعالیت با وجود خستگی مفرط به عنوان علل انقباض عضلات است که در این حالت استراحت، نقش موثری در بهبود اسپاسم عضلات دارد.

 

* استفاده از داروهای ادرار آور (دیورتیک) و اسید نیکوتینیک دارویی می تواند موجب اسپاسم شود.

داروی ضد اسپاسم عضلات شکم

 

* بیماران دیالیزی و افرادی که الکل مصرف می کنند نیز در معرض اسپاسم ساق پا هستند.

 

* نوع دیگری از اسپاسم ماهیچه ای، گرفتگی عضلات شکم در اثر آنفلوآنزای معده و یا سندرم روده تحریک پذیر است.


* کودکانی که قولنج دارند هم از اسپاسم شکم رنج می برند که با گریه زیاد همراه است. این اسپاسم به خاطر واکنش نارس مغز به عمل گوارش است. به همین دلیل، قولنج بچه ها با افزایش سن بهبود می یابد.


 

* آنژین نوع دیگری از اسپاسم است و زمانی که قلب خون کافی نداشته باشد رخ می دهد و مربوط به تصلب شرایین یا سختی سرخرگ ها است. علل آنژین معمولا گرفتگی دردناک در ناحیه سینه، گاهی گردن و کتف ها و فک است. درمان این گرفتگی عموما با درمان علل بیماری قلبی و درمان طبی آنژین صورت می گیرد.

 

انواع اسپاسم

اسپاسم عضلات به دو نوع کلی و جزئی تقسیم می شود:

اسپاسم کلی، تمام عضلات را در برمی گیرد و شایع ترین علت آن کاهش آب بدن است که با نوشیدن آب و مایعات زیاد برطرف می شود.

اسپاسم جزیی، قسمتی از بدن مثل کمر یا گردن را درگیر می کند و فروان ترین علت آن، انجام حرکت ناگهانی در این قسمت ها است.

 

بیشترین نقاطی که دچار اسپاسم می شوند

کمر و گردن بیشتر از سایر نقاط بدن دچار گرفتگی عضلات می شوند.

 

اسپاسم کمر به علت حرکت ناگهانی عضلات کمر، انجام ورزش های سنگین و بد نشستن و ایستادن به مدت طولانی اتفاق می افتد. وجود برخی بیماری‌ها، کاهش املاح بدن، بارداری و عادت ماهانه در زنان از علل دیگر اسپاسم عضلات کمر هستند.

مهمترین اقدام برای بهبود گرفتگی عضلات کمر، استراحت و انجام تمرینات کششی پس از بهبودی نسبی است.

 

علل اسپاسم گردن نیز حرکات ناگهانی گردن و قرار گرفتن نامناسب سر روی بالش است که در این موارد استفاده از برخی داروهای ضد التهاب سبب کاهش درد می شود.

 

همچنین اسپاسم در عضلات ساق پا نیز اتفاق می افتد. این اسپاسم معمولا عضلات کوچک روی پا را گرفتار می کند، به طور مثال در شرایطی که زانو نیمه خمیده است و آن را ناگهان صاف می کنیم، انقباض در عضله ایجاد می شود.

بهبود گرفتگی عضلات

استفاده از داروهای ضد التهاب و در برخی از موارد برخی پمادها همانند پمادهای نعناع‌دار می تواند نقش بسزایی در کاهش درد ناشی از گرفتگی عضلات داشته باشد.

 

مالیدن پماد روی موضع سبب گرم شدن و انبساط عضلات و افزایش جریان خون می شود و اسپاسم را بهبود می بخشد.

استفاده از سرما و گرمای متناوب می تواند کمک زیادی به بهبود گرفتگی عضلات کند.

 

سرما موجب انقباض عضلات و گرما موجب گشادی بیش از حد عروق می شود، جریان خون را افزایش می دهد و گرفتگی عضلات را بهبود می بخشد. بنابراین استفاده از کیسه یخ و کیسه آب گرم می تواند در این زمینه نقش موثری داشته باشد.

 

ماساژ دادن نیز در صورتی که درست و اصولی انجام گیرد سبب افزایش فشار خون و انبساط عضلات می شود و در کاهش درد و بهبودی بسیار موثر است.

 

استراحت، ماساژ، کشش عضلات و تمرینات کششی می تواند درمان های مناسبی برای گرفتگی عضلات ساق پا باشند.

 

افرادی که به طور مکرر دچار اسپاسم عضلات پا می شوند، می توانند 10 تا 15 دقیقه مچ پای خود را در آب گرم قرار دهند تا درد کاهش یابد.

فرآوری: معصومه آیت اللهی

بخش سلامت تبیان



سلامت نیوز

سایت یادبگیر- میلاد خراسانیان

ایسنا

 

مطالب مرتبط:

با گرفتگی شانه چه‌ کنیم؟

گرفتگی عضلات پا در حاملگی

گرفتگی عضلات پا در خواب شب

© 2019 – gdtp.ru

Планирование беременности. Роды. Питание. Здоровье

داروی ضد اسپاسم عضلات شکم
داروی ضد اسپاسم عضلات شکم
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *