داروی درمان زخم معده چیست

خواص دارویی و گیاهی

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

زخم معده عبارت است از یک زخمِ باز که در سطح داخلی معده و قسمت فوقانی روده‌ی کوچک ایجاد می‌شود. سوزش معده، یکی از شایع‌ترین علائم زخم معده است. در این مقاله به بررسی علائم زخم معده و نحوه‌ی تشخیص و درمان آن می‌پردازیم. با ما همراه باشید.داروی درمان زخم معده چیست

زخم معده شامل موارد زیر است:‌

رایج‌ترین علت زخم‌‌ معده عفونتی است که از طریق باکتری هلیکوباکتر پیلوری (H.pylori) ایجاد می‌شود. علت دیگر آن مصرف طولانی‌مدت آسپرین و مُسکن‌های دیگری نظیر ایبوپروفن (Advil ،Motrin و غیره) و ناپروکسن سدیم (Aleve ،Anaprox و غیره) است. استرس و خوردن غذاهای تند به زخم معده منجر نمی‌شوند ولی می‌توانند علائم بیماری را تشدید کنند.

همان‌طور که قبلا گفتیم رایج‌ترین علامت زخم معده سوزش معده است. اسید معده درد را بدتر می‌کند، همین‌طور معده‌ی خالی. با خوردن غذاهایی که اسید معده را کاهش می‌دهند یا با مصرف داروهای کاهش‌دهنده‌ی اسید معده، می‌توان درد ناشی از زخم معده را برطرف کرد، اما باید به یاد داشت که درد دوباره باز می‌گردد. این درد بین وعده‌های غذایی و شب‌ها شدت می‌گیرد.

تقریبا سه‌چهارم مبتلایان به زخم معده اصلا علائمی ندارند. در موادر نادر، علائم زخم معده شدید هستند، نظیر:

اگر علائم حاد بالا را مشاهده کردید حتما باید نزد پزشک بروید. هم‌چنین اگر داروهای بدون نسخه‌ی آنتی‌اسید و کاهنده‌ی اسید معده دردتان را برای مدتی تسکین دادند ولی درد دوباره بازگشت، حتما به پزشک مراجعه کنید.

زخم معده زمانی ایجاد می‌شود که اسید موجود در دستگاه گوارش، لایه‌ی درونی معده یا روده‌ی کوچک را از بین ببرد. اسید می‌تواند زخم باز دردناکی ایجاد کند که منجر به خون‌ریزی می‌شود.

دستگاه گوارش شما پوشیده از لایه‌ای مخاطی است که در حالت عادی از آن در برابر اسید محافظت می‌کند. اما اگر اسید معده افزایش یابد یا مخاط کاهش یابند، ممکن است به زخم معده دچار شوید. شایع‌ترین علل ایجاد زخم معده عبارت‌اند از:‌

این باکتری عمدتا در لایه‌ی مخاطی که بافت‌های معده و روده‌ی کوچک را پوشانده و از آنها محافظت می‌کند، یافت می‌شود. این باکتری مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند، اما می‌تواند موجب التهاب لایه‌ی درونی معده شود که درنهایت به زخم معده می‌انجامد.

دقیقا مشخص نیست که عفونت هلیکوباکتر پیلوری چگونه منتشر می‌شود. ممکن است از طریق تماس بدنی نزدیک مانند بوسیدن، از یک شخص به شخص دیگر منتقل می‌شود. این باکتری می‌تواند از طریق آب و غذا هم وارد بدن شود.

مصرف آسپرین و نیز داروهای مُسکن بدون نسخه یا تجویزی که داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDها) یده می‌شوند، می‌تواند لایه‌ی داخلی معده و روده‌ی کوچک را ملتهب کند و بسوزاند. این داروها شامل ایبوپروفین (Advil ،Motrin ib و غیره) و ناپروکسن سدیم (Aleve ،Anaprox و غیره) هستند. اما استامینوفن (Tylenol) جزء آن‌ها نیست.

زخم معده در سالمندانی شایع است که از داروهای مُسکن به‌طور مداوم استفاده می‌کنند. هم‌چنین افرادی که این داروها را به‌خاطر آرتروز مصرف می‌کنند در معرض ابتلا به زخم معده قرار دارند.

مصرف برخی داروهای دیگر همراه با NSAIDها نظیر استروئید، داروهای ضد انعقاد، آسپرین با دُز کم، داروهای ضد افسردگی (SSRIها)، آلندرونات (Fosamax) و ریسترونات (Actenol) می‌تواند خطر ابتلا به زخم معده را افزایش دهد.

علاوه بر مصرف برخی داروها نظیر آسپرین، در موارد زیر نیز خطر ابتلا به زخم معده افزایش می‌یابد:

این عوامل به‌تنهایی باعث ایجاد زخم معده نمی‌شوند اما می‌توانند زخم معده را شدیدتر کنند و درمان آن را دشوارتر سازند.

چنان‌چه زخم معده درمان نشود، موارد زیر اتفاق خواهد افتاد:‌

پزشک برای اینکه زخم معده را در شما تشخیص دهد، ابتدا سابقه‌ی پزشکی‌تان را بررسی و شما را معاینه می‌کند. در فرایند تشخیص زخم معده، ممکن است آزمایش‌های زیر را انجام دهید:

پزشک شما آزمایش‌هایی توصیه می‌کند تا مشخص شود این باکتری در بدن شما وجود دارد یا خیر. این کار با انجام آزمایش خون، مدفوع یا بازدم انجام می‌شود. آزمایش بازدم از همه دقیق‌تر است. آزمایش‌ خون معمولا دقیق نیست و در حالت عادی انجام نمی‌شود.

در آزمایش بازدم، شما غذا یا نوشیدنی حاوی کربن رادیواکتیو میل می‌کنید. باکتری H.pylori این مواد را در معده‌ی شما تجزیه می‌کند. سپس، داخل یک کیسه فوت می‌کنید و در کیسه را می‌بندند. اگر در بدن شما باکتری H.pylori وجود داشته باشد، در نمونه‌ی بازدم شما کربن رادیواکتیو به‌شکل مونواکسید کربن ظاهر خواهد شد.

اگر قبل از انجام آزمایش تشخیص باکتری، آنتی‌اسید مصرف کرده‌اید، حتما این مسئله را با پزشک خود در میان بگذارید. بسته به نوع آزمایش، شاید لازم باشد برای مدتی مصرف دارو را قطع کنید، چرا که آنتی‌اسیدها می‌توانند در نتیجه‌ی آزمایش اختلال ایجاد کنند و نتیجه‌ نادرست به‌دست آید.

گاهی پزشک قسمت فوقانی دستگاه گوارش شما را با یک وسیله معاینه کند. به این کار آندوسکوپی می‌گویند. در این روش پزشک یک لوله‌ی توخالی مجهز به یک ذره‌بین (آندوسکوپ) را از طریق گلو به مری، معده و روده‌ی کوچک می‌فرستد. در فرایند آندوسکوپی پزشک به دنبال زخم‌ها می‌گردد.

اگر پزشک در شما زخم معده تشخیص داد، از بافت معده‌تان نمونه‌برداری می‌شود تا در آزمایشگاه آن را بررسی کنند. در این روش هم‌چنین می‌توان تشخیص داد که باکتری H.pylori در لایه‌ی درونی معده وجود دارد یا خیر.

چنان‌چه سالمند باشید، علائم خون‌ریزی داشته باشید، به‌تازگی وزن کم کرده باشید یا در خوردن و بلع غذا مشکل داشته‌ باشید، پزشک شما احتمالا آندوسکوپی را توصیه خواهد کرد. اگر با آندوسکوپی در معده‌تان زخمی مشاهده شد، پس از درمان یک آندوسکوپی دیگر انجام می‌شود تا حتی در صورت بهبود علائم، از بهبود زخم معده کاملا اطمینان حاصل شود.

طی یک سری عکس‌برداری‌ از قسمت فوقانی دستگاه گوارش که گاه «بلع باریوم» نیز یده می‌شود، تصاویری از مری، معده و روده‌ی کوچک گرفته می‌‌شود. برای عکس‌برداری با اشعه‌ی ایکس، ابتدا مایعی سفید‌رنگ می‌نوشید که حاوی باریوم است. این مایع دستگاه گوارش شما را پر می‌کند و زخم معده را قابل رؤیت می‌کند.

درمان زخم معده بسته به علت آن متفاوت است. معمولا در طی درمان، اگر باکتری H.pylori وجود داشته باشد، باید آن را از بین برد و در صورت امکان مصرف آسپرین و مُسکن‌های مشابه آن را کاهش داد یا قطع کرد و با دارو‌های دیگر علائم زخم معده را بهبود بخشید.

داروهایی که برای زخم معده تجویز و مصرف می‌شوند عبارت‌اند از:

اگر باکتری H.pylori در دستگاه گوارش شما پیدا شود، پزشک ترکیبی از آنتی‌بیوتیک‌ها را برای از بین بردن آن توصیه خواهد کرد. این آنتی‌بیوتیک‌ها عبارت‌اند از: آموکسی‌سیلین (Amoxil)، کلاریترومایسین (Biaxin)، مترونیدازول (Flagyl)، تینیدازول (Tindamax)، تتراسیکلین (Tetracycline HCL) و لووفلوکساسین (Levaquin).

مدت زمان مصرف این آنتی‌بیوتیک‌ها برحسب محل زندگی شما و مقاومت بدن‌تان به آنتی‌بیوتیک متفاوت است. شما احتمالا به مدت دو هفته باید آنتی‌بیوتیک بخورید و داروهای دیگر را نیز مصرف کنید تا اسید معده‌تان کاهش یابد. داروهایی که با آنتی‌بیوتیک مصرف خواهید کرد، بازدارنده‌ی پروتون پمپ (proton pump inhibitor) و شاید Pepto-Bismol خواهند بود.

بازدارنده‌های پروتون پمپ (PPIها) با غیرفعال کردن قسمت‌هایی از سلول‌ که اسید تولید می‌کنند، اسید معده را کاهش می‌دهند. این داروها هم شامل داروهای بدون نسخه هستند هم داروهایی که تنها با نسخه‌ی پزشک تهیه می‌شوند. از میان این داروها می‌توان به این موارد اشاره کرد: اومپرازول (Prilosec)، لانسوپرازول (Prevacid)، رابپرازول (Aciphex)، اسومپرازول (Nexium) و پانتوپرازول (Protonix).

مصرف طولانی‌مدت بازدارنده‌های پروتون پمپ به‌خصوص با دُز زیاد، خطر شکستگی لگن، مچ و ستون فقرات را بالا می‌برد. از پزشک خود بپرسید که آیا مصرف مکمل‌های کلسیم می‌تواند این خطرها را کاهش دهد یا خیر.

داروهایی که تولید اسید را متوقف می‌کنند و مسدودکننده‌های هیستامین (H-2) نیز یده می‌شوند، میزان اسید معده‌ دستگاه گوارش شما را کاهش می‌دهند و بدین‌ترتیب زخم معده را بهبود می‌بخشند و روند درمان آن را سریع می‌کنند.داروی درمان زخم معده چیست

این داروها که هم بدون نسخه هم با نسخه قابل تهیه هستند، شامل رانیتیدین (Zantac)، فاموتیدین (Pepcid)، سیمتیدین (Tagamet HB) و نیزاتیدین (Axil AR) هستند.

پزشک شما ممکن است در رژیم دارویی‌تان داروهایی را برای خنثی کردن اسید معده بگنجاند. این داروها اسید معده را خنثی می‌کنند و سریعا می‌توانند درد معده را نیز برطرف کنند. بسته به مواد اصلی به کار رفته در این نوع دارو باید دانست اسهال یا یبوست از عوارض جانبی مصرف این داروهاست.

در برخی موارد پزشک ممکن است داروهایی‌ها تجویز کند که به محافظت از بافت‌ لایه‌ی داخلی معده و روده‌ی کوچک کمک کند.

از میان این داروها می‌توان به سوکرالفات (Cerafate) و میسوپروستل (Cytotec) اشاره کرد.

زخم معده‌ در بسیاری موارد به‌خوبی درمان می‌شود. اگر علائم آن شدید و حاد باشند یا بعد از درمان باز هم علائم به‌قوت خود باقی باشند، ممکن است پزشک آندوسکوپی مجدد تجویز کند تا سایر عللی را که موجب این علائم می‌شوند، پیدا کند.

زخم‌ معده‌هایی که خوب نمی‌شوند اغلب زخم‌های ارتجاعی یده می‌شوند. دلایل بسیاری برای عدم بهبود زخم معده وجود دارد، ازجمله:‌

در موارد نادر، زخم معده می‌تواند بر اثر موارد زیر به وجود آید:‌

درمان زخم معده معمولا علاوه بر مصرف آنتی‌بیوتیک‌های مختلف، مستلزم از بین بردن عواملی است که ممکن است در روند درمان تداخل کنند.

اگر بر اثر زخم معده دچار مشکلی حاد نظیر خون‌ریزی شدید یا پرفوراسیون (سوراخ‌شدگی معده) شدید، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید. هرچند امروزه به دلیل وجود داروهای مؤثر فراوان کمتر از گذشته به جراحی نیاز می‌شود.

داروهای بدون نسخه که حاوی کلسیم کربنات هستند (Tum، Rolaid) می‌توانند به درمان زخم معده کمک کنند، اما نباید آنها را به‌عنوان داروهای اصلی مصرف کنید. هم‌چنین شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه فلز روی (زینک) می‌تواند زخم معده را بهبود بخشد.

از گیاهان داروهایی که برای درمان زخم معده توصیه می‌شوند، می‌توان به زردچوبه، مصطکی، کلم و شیرین‌بیان اشاره کرد.

گرچه داروهای بدون نسخه و جایگزین می‌توانند مفید واقع شوند، شواهد دال بر اثربخشی آن‌ها اندک است. از این رو توصیه می‌شود از آنها به‌عنوان داروی اصلی درمان زخم معده استفاده نکنید.

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

9تومان

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

سلام
تشکر از مطلبی ک فراهم کردید.
باعث شد ک شناخت پیدا کنم و هر چه زودتر به دکتر مراجعه کنم.
فقط امیدوارم دیر نشده باشه
با آرزوی سلامتی برای تمامی انسانها

با سلام

مرسي مطالبتون به من خيلي کمک کرد

برای درمان من قرص اولتاپ را به شما پیشنهاد میکنم

با تشکر

دوست عزیز اولتاپ یا همون امپرازول خارجی(که در کرج تولید میشه!)یکی از موثرترین مهار کننده های اسید معدس.ولی توجه داشته باشین که درمان نمیکنه.کنترل میکنه.این دوتا رو باهم اشتباه نگیریم.برای درمان زخم معده چند نوع قرص به مدت معین باید مصرف بشه که یکیش اولتاپ هستش.موید باشید

با سلام ممنون مطالب ارزنده ای گذاشتین

خواص خوراکی ها

۵ چربی سوز طبیعی برای افزایش متابولیسم و ‌

خواص حنا؛ ۱۲ خاصیت درمانی گیاه هزار و یک خاصیت

خواص سیر برای مو و طرز تهیه ماسک موی سیر برای تقویت مو

موزه های تهران؛ سفر فرهنگی در دل پایتخت

مسیر یادگیری؛ ۴ مرحله‌ای که برای استادشدن در هر مهارتی طی می‌کنیم

زخم اثنی عشر؛ علائم،‌ دلایل،‌ راه‌های پیشگیری و درمان

کتاب صید قزل آلا در آمریکا؛ شاهکاری دیگر از نویسنده‌ٔ محبوب آمریکایی

انواع هوش‌ گاردنر؛ چرا نتایج تست هوش سنتی قابل اعتماد نیست؟

کوچکترین کشورهای جهان که احتمالا هرگز آن‌ها را نشنیده‌اید

بانمک ترین حیوانات دنیا که می‌توانند واقعا خطرناک باشند

بهترین فیلم های رازآلود جهان که ذهن شما را ساعت‌ها درگیر خود می‌کنند


ارزان ترین کشورهای جهان برای مهاجرت

زیباترین گلهای جهان که مبهوت زیبایی‌شان می‌شوید

بهترین انیمه های جهان که تمام گروه‌های سنی را به خود علاقه‌مند می‌کنند

نشان‌گذاری

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

زخم معده، نوعی بیماری است که سبب به وجود آمدن زخم در مفصل معده میشود. از آنجا که زخم های گوارشی میتوانند روی روده کوچک هم ایجاد شوند، ممکن است این زخم ها به همین عضو (روده کوچک) منتقل گردند.

بر اساس تحقیقات انجمن متخصصان معده و روده آمریکا، در جهان حدود 4 میلیون نفر به زخم معده دچار هستند. همچنین از هر 1 نفر، یک نفر به زخم معده دچار خواهد شد.

زخم معده در حالت عادی میتواند بسیار کم خطر باشد اما اگر توجهی به آن نشود، مشکلات جدی را ایجاد خواهد کرد. در ادامه درباره زخم معده بخوانید.

عناوین این مطلب:

زخم معده یا بیماری که به اصطلاح پزشکی اولسر پپتیک (Peptic ulcers) شناخته میشود، بیماری شایع در میان انسانها است که به جنسیت بستگی ندارد و میتواند موجب بروز آسیب های جدیتر شود. دلیل به وجود آمدن زخم معده در انسان را میتوان آسیب خوش خیم به مخاط و زیر مخاط دستگاه گوارشی دانست.داروی درمان زخم معده چیست

در گذشته زخم معده را مشکلی گوارشی در اثر ازدیاد اسید معده تلقی میکردند اما امروزه این بیماری دلیل علمی تر با عنوان رشد و تکثیر بی رویه باکتری های هلیکوباکتر پیلوری دارد.

از این رو درمان زخم معده توسط داروهای آنتی بیوتیک و ضد باکتری انجام میشود. شیوع زخم معده از فردی به فرد دیگر 6 تا 15 درصد است. البته اسید معده در افزایش فرسایش دیواره معده و افزایش رشد باکتریها بی تأثیر نیست.

زخم معده عنوان بیماری است که این روزها در میان مردم بسیار به گوش میرسد و نگرانی ها در مورد آن افزایش یافته است؛ اما آیا زخم معده میتواند همه گیر و شایع باشد یا سبک زندگی افراد است که تعیین میکند آیا احتمال بروز زخم معده وجود دارد یا نه؟ راه پیشگیری از زخم معده چه میتواند باشد؟ در ادامه بخوانید

زخم ایجاد شده در معده، بر اساس به محل آسیب مخاطی به انواع مختلفی تقسیم میشود که دارای سه نوع کلی است:

زخم گوارشی که دقیقاً دیواره معده را درگیر کرده و موجب ایجاد زخم و ناراحتی در خود معده میشود.

اگر باکتری ها فعالیت شدید در دهانه ورودی غذا به معده داشته باشند، موجب آسیب رسیدن به بافت دهانه معده یا مری خواهند شد که به زخم مری مشهور است.

زخم اثنی عشری بر خلاف زخم مری، در قسمت خروجی غذا از معده ایجاد می‌شود. اگر زخم در ورودی غذا به روده و اثنی عشر باشد به زخم دوازده شناخته میشود.

شایع ترین علت زخم معده، عفونت با هلیکو باکتر پیلوری و مصرف طولانی مدت برخی داروها مانند آسپرین و ناپروکسن سدیم است. زخم معده با علل زیر نیز میتواند رخ دهد:

شایع ترین علامت زخم معده را میتوان سوزش در نواحی بالای ناف تا زیر قفسه سینه و در شدت های مختلف دانست. در برخی موارد شدت این درد میتواند شما را از خواب نیز بیدار کند. البته در مواردی که زخم آنچنان بزرگ و حاد نباشد علائم خاصی مشاهده نمیشود؛ اما دلایل به وجود آمدن زخم معده چه میتواند باشد؟

تعدادی از علائم زخم معده، به معده مرتبط است. شدت این علائم به شدت زخم بستگی دارد. 1 علامت مهم و شایع زخم معده را در زیر می بینید:

زخم های معده درمان نشده و علائمی که به آنها بی توجهی شده است در طول زمان میتوانند منجر به عوارض شدیدتری شوند که در صورت مشاهده و وجود آنها می بایست به پزشکی که زودتر باید شما را ویزیت میکرد، مراجعه کنید:

سوراخ شدن معده به علت پیشرفت زخم معده و نابودی کامل سلول های جداره معده به وجود می آید و در اثر آن عفونت ایجاد میشود. نشانه اصلی زخم معده بروز درد ناگهانی در معده است.

زخم های معده در مواردی به شدت افزایش یافته و موجب بروز خونریزی داخلی در بیمار میشود. علائم ناشی از خونریزی داخلی میتواند سرگیجه، مدفوع تیره رنگ و کاهش غلظت خون باشد.

اسکار نوعی بافت سخت است که پس از هر گونه آسیب به پوست و اندام های مختلف تشکیل میشود و عمدتاً به همان صورت باقی میماند. این اسکار اگر در معده به وجود آید، موجب کاهش فضای دهانه و حجم معده میشود که مشکلات بلع به وجود می آورد. از نشانه های اسکار معده، استفراغ و کاهش وزن است.

هر سه عارضه، باید جدی تلقی شود و برای مواردی نیاز به جراحی وجود دارد. اگر علائمی که در ادامه مشاهده میکنید را تجربه کرده آید به پزشک خود حتماً اطلاع دهید:

تشخیص و درمان زخم معده، بستگی به شدت زخم معده شما دارد. پزشک شما با نگاه کردن به علائم و بررسی دارو های مصرفی شما، اولین مرحله از تشخیص را انجام میدهد. برای مثال از شما علائمتان و اینکه چه دارو های نسخه دار و بدون نسخه ای مصرف میکنید را میپرسد.

در ادامه نیز از روش های زیر برای تشخیص کامل بیماری استفاده میکنند:

شما یک مایع سفید باریم را میخورید. این مایع سبب شفاف سازی تصویر دستگاه گوارش شما در تشخیص میشود. سپس پزشک شما، به وسیله اشعه ها، معده و روده کوچک شما را مشاهده میکند.

یک لوله نازک از دهان به سمت معده و روده کوچک میفرستند که برای تشخیص زخم و التهاب های این اعضا به کار میرود.

قسمتی از معده یا روده را به عنوان نمونه بر میدارند تا در آزمایشگاه مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند.

برای جلوگیری از تمام بیماری های گوارشی از جمله زخم معده، باید رژیم غذایی خود را اصلاح کرد. رژیم غذایی با گوارش ارتباط مستقیم دارد. اما به صورت کلی 7 عامل پیشگیری از زخم معده در زیر آمده است:

برای جلوگیری از زخم معده، باید در رژیم غذایی خود، از میوه جات و سبزیجات تازه استفاده کنید. غذا های دارای فیبر بالا را بخورید و از مصرف فست فود ها خودداری کنید. از خوراکی های زیر برای تولید باکتری های سالم استفاده کنید:

بهترین سند مضر بودن این ماده برای بدن ، آیه شریفه قرآن در سوره بقره است که میفرماید:

يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِما إِثْمٌ كَبِيرٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ وَ إِثْمُهُما أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِما : از تو درباره شراب و الکل سوال می‌کنند بگو گناه و ضرر زیادی در آن است ولی سود هایی هم برای انسان دارد. اما ضرر آن از سودی که می‌رساند است.

این آیه به درستی بیان می‌کند که مصرف الکل باعث بروز انواع بیماری ها از جمله زخم معده میشود.

چای داغ و جوشیده، قهوه و نسکافه را اصلا ننوشید. همچنین از مصرف نوشیدنی های گاز دار مانند نوشابه ها به شدت خودداری کنید. اینها قاتل معده شما هستند!

سعی کنید در روز 8 لیوان آب را بنوشید. این آب سبب میشود که اسید معده تان متعادل شده و از بروز زخم معده پیشگیری می‌کند.

گرسنگی بیش از حد و خالی بودن معده، میتواند زمینه ساز زخم معده شود. سعی کنید تحت هیچ شرایطی گرسنه نمانید.

از مصرف ادویه های تند و سنگین مانند: زنجبیل، میخک و خردل به شدت پرهیز کنید و غذاهای خود را تند نکنید.

از وارد ساختن هر گونه استرس و مشغله ذهنی به خود، دوری کنید. این نوع مشغله ها و استرس ها، میتوانند آسیب های جبران ناپذیری بر بدن شما داشته باشند.

زخم معده بر اساس انواع مختلفی که دارد میتواند درمان های گوناگونی داشته باشد. اگر تست های بالینی در بدن شما، نشانه هایی از غلظت زیاد باکتری پیلوری داشته باشد پزشک برای شما درمان کنترل رشد باکتری را تجویز خواهد کرد. در این درمان به شما ترکیبی دارویی به مدت بیش از دو هفته داده میشود که می بایست آن را به صورت مداوم مصرف کنید.

داروها شامل آنتی بیوتیک برای کنترل رشد و نوعی کاهش دهنده اسید معده است. مصرف این داروها ممکن است عوارض مختلفی از خود بروز دهد که از جمله آن‌ها اسهال و ناراحتی معده ناشی از مصرف آنتی بیوتیک است. اگر این علائم با گذر زمان بهبود نیافت و شما مشکلات حادتری تجربه کردید، می بایست آن را به پزشک گزارش کنید.داروی درمان زخم معده چیست

اگر نشانه هایی از رشد باکتری در بدن و معده شما وجود نداشته باشد، پزشک درمان کاهش اسید معده را پیش خواهد گرفت. در این روش با استفاده از درمان دارویی میزان اسید معده شما کنترل میشود تا از پیشرفت زخم در نواحی مختلف جلوگیری شود. طول مدت درمان میتواند تا هشت هفته نیز طول بکشد.

در این درمان از داروهایی به مانند راینیتیدین یا فاموتیدین استفاده میشود که اسید و درد معده را فروکش میکنند. البته این داروها در ایران به صورت نسخه ای فروخته میشود و شما برای تهیه آنها نیاز به دستور پزشک دارید.

همچنین ممکن است پزشک به شما محلولی برای پوشاندن دیواره معده برای جلوگیری از اسیدی شدن آن نیز تجویز کند.

هشدار:

در این مطلب سعی کردیم توضیحات کاملی درباره زخم معده در اختیار شما قرار دهیم، اما نباید این مطلب را جایگزین دستور پزشک قرار دهید.

آیا مطلب ” زخم معده چیست؟ (معرفی، علائم، علل، پیشگیری) ” برای شما مفید بود ؟

ممنونم، خیلی بهم کمک کرد. امیدوارم که هیچکس به زخم معده مبتلا نشه.

آیا دچار خشکی پوست شده‌اید و کف پاهای‌تان ترک خورده است؟ نگران نباشد زیرا ترک پا یک مشکل []

کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب زوم لایف تنها با رعایت شرایط استفاده از مطالب، امکان‌پذیر است.

سعی در رعایت کپی رایت داشته باشیم ! زوم لایف



باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .

لیست مطالب :

زخم معده ، نوعی بیماری است که سبب به وجود آمدن زخم در مفصل معده میشود. از آنجا که زخم های گوارشی میتوانند روی روده کوچک هم ایجاد شوند، ممکن است این زخم ها به همین عضو(روده کوچک) منتقل گردند.

زخم معده زمانی رخ می‌دهد که لایه ضخیم مخاط که کارش محافظت از آب گوارشی است، ضعیف شود. همچنین وقتی رخ می‌دهد که اسید معده زیادی از سوی معده ترشح گردد. در این صورت اسید معده، سبب زخم شدن بافت معده خواهد شد.

بر اساس تحقیقات انجمن متخصصان معده و روده آمریکا، در جهان حدود 4 میلیون نفر به زخم معده دچار هستند. همچنین از هر 1 نفر ، یک نفر به زخم معده دچار خواهد شد.

زخم معده در حالت عادی می‌تواند بسیار کم خطر باشد اما اگر توجهی به آن نشود، مشکلات جدی را ایجاد خواهد کرد. این مقاله از دکترنیم به شما کمک می‌کند تا خطرات زخم معده را در اوایل بیماری دفع کنید.داروی درمان زخم معده چیست

شایع ترین علت زخم معده، عفونت با هلیکو باکتر پیلوری و مصرف طولانی مدت برخی دارو ها مانند آسپرین و ناپروکسن سدیم است. زخم معده با علل زیر نیز میتواند رخ دهد:

این‌ها شایع ترین عللی بود که از انجمن متخصصان روده و معده آمریکا منتشر شده است. این انجمن، از متخصصان نخبه ای بر خوردار است!

تعدادی از علائم زخم معده ، به معده مرتبط است. شدت این علائم به شدت زخم بستگی دارد. 1 علامت مهم و شایع زخم معده را در زیر می‌بینید:

اگرچه انواع زخم ها، خودشان را درمان میکنند اما نباید علائم هشدار دهنده آنها را نادیده گرفت. در غیر اینصورت، میتوانند منجر به مشکلات سلامتی و انواع عوارض شوند. از جمله :

مصرف دارو های ضد التهاب غیر استروئیدی یا NSAID ها میتواند منجر به بروز زخم های بدون هشدار مخصوصا در افراد مسن و کسانی که سابقه زخم معده دارند، شود.

تشخیص و درمان ، بستگی به شدت زخم معده شما دارد. پزشک شما با نگاه کردن به علائم و بررسی دارو های مصرفی شما، اولین مرحله از تشخیص را انجام میدهد. برای مثال از شما علائمتان و اینکه چه دارو های نسخه دار و بدون نسخه ای مصرف میکنید را می‌پرسد.

در ادامه نیز از روش های زیر برای تشخیص کامل بیماری استفاده می‌کنند:

شما یک مایع سفید باریم را می‌خورید. این مایع سبب شفاف سازی تصویر دستگاه گوارش شما در تشخیص می‌شود. سپس پزشک شما، به وسیله اشعه ها، معده و روده کوچک شما را مشاهده می‌کند.

یک لوله نازک از دهان به سمت معده و روده کوچک میفرستند که برای تشخیص زخم و التهاب های این اعضا به کار می‌رود.

قسمتی از معده یا روده را به عنوان نمونه بر می‌دارند تا در آزمایشگاه مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند.

برای جلوگیری از تمام بیماری های گوارشی از جمله زخم معده، باید رژیم غذایی خود را اصلاح کرد. رژیم غذایی با گوارش ارتباط مستقیم دارد. اما به صورت کلی 7 عامل پیشگیری از زخم معده در زیر آمده است:

برای جلوگیری از زخم معده، باید در رژیم غذایی خود، از میوه جات و سبزیجات تازه استفاده کنید. غذا های دارای فیبر بالا را بخورید و از مصرف فست فود ها خودداری کنید. از خوراکی های زیر برای تولید باکتری های سالم استفاده کنید:

بهترین سند مضر بودن این ماده برای بدن ، آیه شریفه قرآن در سوره بقره است که می‌فرماید:

يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِما إِثْمٌ كَبِيرٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ وَ إِثْمُهُما أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِما : از تو درباره شراب و الکل سوال می‌کنند بگو گناه و ضرر زیادی در آن است ولی سود هایی هم برای انسان دارد. اما ضرر آن از سودی که می‌رساند است.

این آیه به درستی بیان می‌کند که مصرف الکل باعث بروز انواع بیماری ها از جمله زخم معده می‌شود.

چای داغ و جوشیده ، قهوه و نسکافه را اصلا ننوشید. همچنین از مصرف نوشیدنی های گاز دار مانند نوشابه ها به شدت خودداری کنید. اینها قاتل معده شما هستند!

سعی کنید در روز 8 لیوان آب را بنوشید. این آب سبب میشود که اسید معده تان متعادل شده و از بروز زخم معده پیشگیری می‌کند.

گرسنگی بیش از حد و خالی بودن معده، میتواند زمینه ساز زخم معده شود. سعی کنید تحت هیچ شرایطی گرسنه نمانید.

از مصرف ادویه های تند و سنگین مانند: زنجبیل ، میخک و خردل به شدت پرهیز کنید و غذاهای خود را تند نکنید.

از وارد ساختن هر گونه استرس و مشغله ذهنی به خود ، دوری کنید. این نوع مشغله ها و استرس ها، می‌توانند آسیب های جبران ناپذیری بر بدن شما داشته باشند.

نظر

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *