دارویی گیاهی برای فراموشی گرفتن

خواص دارویی و گیاهی

در مورد قرص دمیترون چه می دانید؟ آیا شما آن را با اندانسترون می شناسید؟ از عوارض این دارو با خبر هستید؟ آیا می دانید که این دارو حتما باید با تجویز پزشک و زیر نظر ایشان مصرف گردد؟ چون می تواند عوارض شدید و خطرناکی مثل سندروم سروتونین ایجاد کند. برای کاهش عوارض آن باید بهترین دوز مصرف نسبت به سن و شرایط بیماری شما تجویز گردد. در این بخش از داروهای دکتر سلام در مورد علل مصرف، تداخلات دارویی، عوارض، نحوه مصرف این

دوران بارداری یکی از مهمترین بخش های زندگی زناشویی است. در این عرصه از زندگی، زنان باردار دچار تغییراتی در جسم و روان خود می شوند که با داشتن آگاهی و دانش در مورد دوره بارداری هفته به هفته می توانند این دوران را با موفقیت پشت سر بگذارند. اینکه بدانید در هر هفته جنین شما چه تغییراتی کرده و به چه مواد غذایی احتیاج دارد، می تواند بسیار هیجان برانگیز و کمک کننده باشد. دکتر سلام برای راهنمایی شما عزیزان، کلاس آمادگی بارداری

آبا می دانید ترنس چیست ؟ آیا ترنس همان تراجنسی است؟ تا چه حد با ترنسکشوال (Transsexual)، آشنایی دارید؟ تفاوت بین ترنسکشوال را با همجنسگرایی می دانید یا شما هم فکر می کنید این دو مسئله، یکی هستند؟ جالب است بدانید که ترنس ها در چه شرایطی زندگی می کنند  و روحیات آنها چگونه است. در این مقاله از دکتر سلام می خواهیم به بررسی ترنس ، انواع آن ، درمان هورمونی آن و شرایط لازم برای انجام عمل جراحی تغییر جنسیت بپردازیم. اگر می

این زائده گوشتی نرم که بر روی اندام تناسلی ظاهر می شود، زگیل تناسلی خفیف دارد. یک عفونت منتقله از راه جنسی ( STI ) ناشی از ویروس پاپیلوم انسانی یا همان HPV می باشد که این روزها زیاد به گوش تان خورده است. زگیل تناسلی خفیف ممکن است باعث درد، ناراحتی و خارش شود. زگیل تناسلی خفیف چیست؟ زگیل های تناسلی به خصوص برای زنان بسیار خطرناک هستند چرا که برخی انواع اچ پی وی می توانند باعث ایجاد سرطان واژن و سرطان

در چند وقت اخیر در شبکه های اجتماعی اینفلوئنسرهای آرایشی و بهداشتی مژه هایی را تحت عنوان مژه مگنتی یا مژه مغناطیسی یا حتی مژه آهنربایی معرفی کرده اند. در این پست قصد داریم ببینیم که مژه های مگنتی که افرادی مثل صدف بیوتی یا هدی بیوتی به شدت این روزها در حال معرفی اونها هستن، دقیقا چی هستن و چه کاربردی دارند. مژه مگنتی (مژه مغناطیسی) چیست؟ یکی از مشکلات مژه های مصنوعی استفاده نسبتا دشوار و برخی عوارض اونهاست. مژه های برای

امروزه مصرف داروهای گیاهی و استفاده از گیاهان دارویی طرفداران زیادی در سراسر جهان دارد.با وجود اینکه به نظر می رسد این گیاهان بی ضرر هستند ولی در

آیا شما از آن دسته افرادی هستید که مبتلا به درد پشت هستند؟ آیا به دنبال بهترین راه برای جلوگیری و از بین بردن این مشکل می گردید؟

در کیک ها، شیرینی ها، کوکی ها، شکلات ها و غیره میتوان از گردو استفاده کرد. بنابراین راه های زیادی برای مصرف آنها وجود دارد. فواید گردو بر

روز پنج‌شنبه 11 مرداد گردهمایی بنیاد (Tooth friendly توث فرندلی) سوئیس، یکی از معتبرترین بنیادهای بین المللی سنجش سلامت محصولات خوراکی مرتبط با بهداشت دهان و دندان، برگزار

داشتن معده درد عصبی در برخی افراد می تواند یک اتفاق معمولی باشد. با این حال بنا به گفته پزشکان و علوم پزشکی، این یک وضعیت قابل تشخیص

بارداری یکی از سخت ترین دوران در زندگی هر مادری به شمار می آید. در این زمان مادر علاوه بر اینکه می بایست مراقب

در دوران بارداری بدون تجویز پزشک متخصص زنان نباید هیچ دارویی مصرف شود. برخی بانوان باردار به مصرف فرآورده های دارویی گیاهی برای رفع

آش اسفناج با گشنیز، برای سردردهایی كه ناشی از سوء هاضمه و اختلال دستگاه گوارشی است، مفید می باشد.

نوشیدن نوشابه ‌درهنگام تشنگی یک اشتباه برای جبران آب از دست رفته بدن است زیرا آسیب فراوانی به کلیه‌ها وارد می‌کند و به مرور از کار افتادگی کلیه‌ها می شود.

یک چرت 2 دقیقه ای برای بدن لازم است.
خواب کوتاه نیمروزی علاوه‌ بر کاهش استرس و افزایش شادابی در فرد، احتمال مرگ و میرناشی ازسکته قلبی را کاهش میدهد.

روزانه 3 دقیقه داخل وان حمام با محلول سرکه سیب و اب وارم بنشینید.
برای درمان مشکلات زنانه مفید است.

جالب است بدانید جنین در داخل رحم مادر نسبت به نور محیط واکنش دارد، همچنین مزه غذاها را نیز احساس می‌کند و همراه با مادر نگران می‌شود

یکی از مهمترین و قدرتمندترین عضلات بدن،عضله های قسمت چهار سر ران هستند که نقش باز و بسته کردن زانو را نیز دارند،در این

مفصل ها محل اتصال دو استخوان به یکدیگر هستند. مفصل زانو یکی از مهم ترین مفصل ها در بدن به شمار می آید. به



سه شنبه

ویژه ها:

ترکیبات گیاه جینکو یکی از شناخته شده ترین داروها برای درمان اختلالات فراموشی، آلزایمر و کاهش قدرت حافظه است. از جمله گیاهان دارویی دیگری که می تواند برای کمک به درمان اختلالات فراموشی تجویز شود می توان به بادرنجبویه، مریم گلی، شیرین بیان و ماگنولیا اشاره کرد.

نویسنده: دکتر امیرهومن کاظمی، متخصص طب سوزنی و گیاهان دارویی

دکتر امیرهومن کاظمی

روزه جام جم، شماره ۳۵۴۳ به تاریخ ۶/۸/۹۱، صفحه ۱۶ (سلامت)

اختلالات تمرکز و کاهش قدرت حافظه یکی از پیامدهای زندگی شلوغ و پراسترس دنیای پر برخورد صنعتی و مدرن امروز است.

فراموشی و کاهش حافظه در هر سنی ممکن است بروز کند. البته این مشکل در افراد مسن بسیار شایع تر است. یکی از جدی ترین بیماری های فراموشی، دمانس مغزی و آلزایمر است که در افراد مسن اتفاق می افتد و مهم ترین علامت آن کاهش قدرت حافظه است. بعضی روش های طب مکمل می تواند از بیماری فراموشی جلوگیری کند یا جلوی پیشرفت آن را بگیرد.

ترکیبات گیاه جینکو یکی از شناخته شده ترین داروها برای درمان اختلالات فراموشی، آلزایمر و کاهش قدرت حافظه است. جینکو یک گیاه مهم در طب چینی است که دارای خواص آنتی اکسیدانی است و سال هاست که ترکیبات آن در سراسر دنیا برای کمک به تقویت حافظه و فعال کردن مغز به کار می رود. از جمله گیاهان دارویی دیگری که می تواند برای کمک به درمان اختلالات فراموشی تجویز شود می توان به بادرنجبویه، مریم گلی، شیرین بیان و ماگنولیا اشاره کرد.

رژیم غذایی غنی از سبزیجات تازه و میوه و مصرف مواد آنتی اکسیدان و ویتامین ها می تواند در جلوگیری از آلزایمر مفید باشد. مطالعات انجام شده ترکیباتی چون اسـیدهای چرب امگا ـ ۳، کلسیم و ویتامین E را در جلوگیری از فراموشی و تقویت حافظه موثر می داند.

تحقیقات نشان می دهد طب سوزنی یکی از مهم ترین روش های طب مکمل است که می تواند با مکانیسم های مختلف باعث تقویت حافظه، کمک به درمان اختلالات فراموشی و آلزایمر شود. از سایر روش های طب مکمل که می تواند به درمان اختلالات فراموشی کمک کند می توان به رایحه درمانی، آروماتراپی (استفاده از بعضی روغن ها و انجام ماساژ) و موسیقی درمانی اشاره کرد.

تایی چی نیز یکی از ورزش های طب مکمل است که می تواند به آرامش و افزایش تمرکز افراد کمک کند. دریافت ترکیبات استروژن در زنان پس از سن یائسگی نیز می تواند در جلوگیری از بیماری فراموشی موثر باشد.

از دیگر مواردی که برای جلوگیری از اختلالات فراموشی یا کمک به درمان آلزایمر توصیه می شود، می توان به کاهش استرس و زندگی آرام، ورزش، فعال نگاه داشتن مغز از طریق مطالعه و یادگیری دائم، دوری از آلودگی هوا بویژه سرب، استراحت و خواب کافی اشاره کرد.


اگر مطالب دیگری دارید به اشترک بگزارید

در ابتدای رمان «و کوه طنین انداخت« از خالد حسینی، داستان در داستان کوتاهی روایت می‌شود:

خانواده بسیار فقیری در یک روستا زندگی می‌کنند، پدرخانواده پسر کوچکی دارد که او را بسیار دوست دارد، پسر بازیگوش است و حتی خوابگردی می‌کند، طوری که مجبور می‌شوند زنگوله‌ای به گردنش ببندند تا اگر شب ناخودآگاه، پسرک خانه را ترک کند، متوجه شوند.

اما شبی غولی نابکار به ده می‌آید، او دم در خانه می‌آید و یکی از پسرهای خانواده را طلب می‌کند، پدر قادر به انتخاب نیست، اما اگر انتخاب نکند، غول همه پسرها را می‌برد، پس به ناچار قرعه می‌کشد و قرعه به پسر کوچکش می‌افتد.

مرد با دلی پردرد، پسر کوچکش را تحویل می‌دهد و غول پسرکش را می‌برد، اما بعد از حادثه مرد در هم می‌ریزد و دیگر نمی‌تواند با این غم کنار بیاید، تا اینکه ماه‌ها بعد به جستجوی خانه غول به کوه‌ها و ارتفاعات می‌رود، با غول مواجه می‌شود و قصد پیکاری نابرابر را با او می‌گیرد.

غول از شجاعت مرد، خوشش می‌آید، اما از او می‌خواهد که قبل از پیکار، بیاید و ببیند که سرنوشت پسرش چه بوده است:

مرد در کمال تعجب می‌بیند که پسرش در منزلی بسیار خرم، در کمال تندرستی، زندگی بسیار عالی‌ای دارد. اینجاست که تردید می‌کند و با خودش می‌گوید که آیا زندگی کنونی پسرش، بهتری از زندگی مفلوکانه‌ای نبوده است که او برایش مهیا کرده بود؟

پس تصمیم می‌گیرد، خانه غول را ترک کند، اما غول قبل از اینکه مرد برود، دلش می‌سوزد و جرعه‌ای از یک نوشیدنی را به او تعارف می‌کند، این نوشیدنی جایزه مرد است، چیزی که این نوشیدنی برای پیرمرد داشت، نعمت فراموشی بود!

مرد به خانه برمی‌گردد و پسر کوچکش را فراموش می‌کند، این طوری دیگر بابت از دست از دادن پسرش در باقی زندگی زجر نکشید!

اما آیا در مقام عمل هم ما نوشیدنی‌ها یا قرص‌های جادویی داریم که بتوانند یک خاطره ناگوار را برای همیشه از ذهنمان پاک کنند؟!

در اوایل دهه ۱۹۷۰ میلادی، جفری میشل، یک آتش‌نشان در بالتیمور آمریکا بود، روزی او شاهد یک تصادف وحشتناک بود، یک خودرو با یک کامیون حاوی لوله‌های فلزی تصادف کرده بود، مسافر خودرو یک عروس بود که از مراسم ازدواجش برمی‌گشت، یکی از لوله‌های از پنجره خودرو عبور کرده بود و سینه عروس را شکافته بود، همه جا غرق در خون بود.

میشل نمی‌توانست این صحنه وحشتناک را فراموش کند، تا اینکه ماه‌ها بعد او آنچه را دیده بود، برای برادرش تعریف کرد، عجیب بود که با شرح ماجرا، تنش و عذاب روحی که او دچارش شده بود خاتمه یافته بود.

یک دهه بعد در سال ۱۹۸۳، او مقاله‌ای در ژورنال خدمات پزشکی اورژانس به چاپ رساند، کل ماجرا را توضیح داد و یک دستورالعمل هفت‌مرحله‌ای را پیشنهاد کرد که آن را تخفیف تنش ناشی از حوادث شدید یا CSID نهاد. ایده کلی این دستورالعمل این بود که بعد از حوادث تنش‌زا، افراد باید تشویق شوند که هر چه زودتر احساساتشان را بیرون بریزند و شرح بدهند، تا منجر به اختلالات روانی از جمله اختلال تنش بعد از حادثه یا PTSD نشود.

CSID محبوب شد و وزارت دفاع آمریکا، اورژانس‌ها و صلیب سرخ از آن بهره گرفتند، هر سال ۳۰ هزار نفر این تکنیک را آموزش می‌دیدند و بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر هم دو هزار نفر که CSID را آموزش دیده بودند، راهی نیویورک شدند.

اما واقعیت این بود که CSID در مقام عمل به ندرت کمک می‌کند و اغلب هم اوضاع را بدتر می‌کند! به همین دلیل روانپزشکان دستور قطع استفاده از شیوه CSID را صادر کردند.

میشل اشتباه کرده بوده، چون شناختی از نحوه کارکرد حافظه نداشت.

یکی از اشتباهات رایج در مورد حافظه این است که تصور می‌کنیم، حافظه مثل یک نوار ویدئو می‌ماند و یک چیز ثابت است، در صورتی که حافظه ما چیزی پویا و در حال تغییر است. ما هر بار که چیزی را به یاد می‌آوریم، ماهیت حافظه‌مان را تغییر می‌دهیم و با معلومات و احاساسات کنونی‌مان ترکیب می‌کنیم.

درست به همین علت است که به‌یادآوری زودهنگام یک حادثه تنش‌زا، ترس‌ها و تنش‌های ما را می‌تواند تثبیت کند.

حافظه چیست؟ حافظه یک سری اتصالات و مدارهای و مسیرهای نورونی است، برای تشکیل و تسهیل عبور جریان از این مدارها، باید ژن‌هایی فعال شوند و پروتئین‌هایی ساخته شوند. این پروتئین‌ها در قالب گیرنده‌هایی در دندریت‌ یا میانجی‌های عصبی شیمیایی و یا کانال‌های یونی نمود پیدا می‌کنند.

در هنگام به‌یادآوری چه چیز رخ می‌دهد؟

در دهه ۱۹۹۰، یک دانشمند جوان علوم اعصاب به کریم نادر، پژوهش جالبی در این مورد انجام داد، او نخست این سؤال را مطرح کرد که آیا در هنگام به‌یادآوری هم نیاز هست که در مغز پروتئین‌های اضافه تولید شوند؟ آیا ما اگر در هنگام فرایند به یادآوردن یک خاطره، تولید پروتئین در مغز را مهار کنیم، می‌توانیم روند به یادآوری را مختل کنیم؟

استاد نادر -ژورف لدوکس- با این امر موافق نبود، او تصور می‌کرد که حتی با مهار تولید پروتئین، خود مدار نورونی که حافظه در آن نقش بسته، دگرگون نمی‌شود و بنابراین حافظه پابرجا می‌ماند.

نادر در آزمایش بسیار جالبی چند موش انتخاب کرد و چندین بار همراه پخش یک صدای بلند به آنها شوک الکتریکی دردآور وارد کرد، به این ترتیب آنها شرطی شدند و هر زمان صدا برای آنها پخش می‌شد، موش‌ها مضطرب می‌شدند.

در مرحله بعد او حین پخش صدا، با استفاده از یک ماده شیمیایی تولید پروتئین را در موش‌های سرکوب کرد، در کمال تعجب او دید، دیگر موش‌ها با پخش صدا نمی‌ترسند.

چرا چنین چیزی رخ داده بود؟

روند حافظه، فقط شامل به خاطر سپردن و یه یادآوردن ساده یک چیز نیست، بلکه هر بار که چیزی را به‌یاد می‌آوریم، خاطره را دوباره می‌سازیم و شکل می‌دهیم و بنابراین اگر حین به‌یادآوری، پروتئینی در مغز ساخته نشود، حافظه اولیه هم تغییر می‌کند.

نادر متعجب شده بود، او نمی‌توانست بپذیرد که پیش او او فرد دیگری پژوهش مشابهی انجام نداده باشد، به همین خاطر با جستجو در تحقیقات قبلی، متوجه شد که ۴۴ سال پیش از او دانشمندی به دونالد لوییس، کار مشابهی انجام داده است، این دانشمند به شیوه مشابهی موش‌ها را شرطی می‌کرد ولی برای پاک کردن حافظه، حین پخش صدای بلند، موش‌ها را شوک‌درمانی می‌کرد.

آن تحقیق مهجور مانده بود و کسی به آن اعتنا نکرده بود، تحقیق نادر هم ممکن بود با همین سرنوشت مواجه شود، اما در سال ۲۰۰۵، اوضاع تغییر کرد و نادر موافقانی پیدا کرد، آنها قبول کردند که در جین به یاد آوردن، مغز ما نیاز به تولید پروتئین‌هایی دارد.

پیشتر اشاره کردم که به یاد آوردن، مثل عقب زدن یک نوار ویدئویی و تماشای دوباره آن نیست. در این مورد پژوهش جالبی بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر به سرپرستی روانپزشکانی به ‌های ویلیام هیرست و الیزابت فلپس انجام شد، آنها با چند پرسشه خاطرات صدها نفر از مردم عادی را ثبت کردند.

یک سال بعد با پرسش دوباره از همان مردم و مطابقت دادن آن با توصیفات اولیه آنها، معلوم شد که ۳۷ درصد مردم جزئیات ماجرا را تغییر داده بودند، ۳ سال بعد ۵۰ درصد مردم، با جزئیات متفاوتی حادثه را تعریف می‌کردند، حتی بعضی‌ها مکانی را که حین سقوط برج‌های تجارت جهانی در آن بودند، را عوض کرده بودند!

درست به همین خاطر است که توصیه می‌شود در جریان پرونده‌های قضایی، بیش از حد روی شهادت‌های مبتنی بر حافظه دیداری، تکیه نشود!

وقتی ما یک حادثه بد را تجربه می‌کنیم، این حادثه از دو طریق به خاطر سپرده می‌شود:

۱- خود خاطره در بخش‌های دیداری یا شنوایی کورتکس ذخیره می‌شود.

۲- احساسات ما در حین تجربه حادثه

بخش احساسی حافظه، در آمیگدال ذخیره می‌شود. درست به همین خاطر است که در بیمارانی که آمیگدال آسیب دیده باشد، بیمار توانایی هراسیدن را از دست می‌دهد!

ما با به یاد آوردن هر خاطره، آن را دوباره شکل می‌دهیم، اگر شرایطی را که تحت آن یک خاطره به یادآورده می‌شود، بتوانیم کنترل کنیم، می‌توانیم روی محتوای حافظه هم تأثیر بگذاریم.

روان‌درمانگرها، بدون آگاهی از مکانیسم حافظه و شکل‌دهی دوباره حافظه، در حرفه‌شان از همین مطلب استفاده می‌کنند. آنها از مردن می‌خواهند که در یک محیط آرام و اطمینان‌بخش خاطراتشان را بنویسند یا تعریف کنند، پس طبیعی است که خاطره‌شان به شکل بهتری بازنویسی می‌شود.

در سال ۲۰۱۰، تحقیقی روی بیماران مبتلا به اختلال تنش بعد از حادثه یا PTSD انجام شد، زمانی که بیماران تجاراب دردناکشان را تعریف می‌کردند به آنها اکستازی داده می‌شد، چون اکستازی باعث ایجاد احساسات خوب در یک فرد می‌شود، همزمانی به‌یادآوری خاطرات بد و القای حس و حال خوب، باعث شد که ۸۳ درصد بیماران از این شیوه درمانی سود ببرند و بهتر بشوند.

در سال ۲۰۰۸، الین برونت در دانشگاه مک‌گیل، ۱۹ بیمار مبتلا به PTSD شدید به دنبال تجاوز یا تصادفات را انتخاب کرد، او این بیماران را به دو دسته تقسیم کرد، در یک گروه پیش از درخواست تعریف کردن حادثه، پروپرانولول به بیماران داده شد و در گروه دوم دارونما تجویز شد.

یک هفته بعد ارزیابی‌ها مشخص کردند که که گروهی که پروپرانولول دریافت کرده بودند، حافظه احساسی‌شان بهتر شده و شدت بیماری‌شان کمتر شده است.

شاید شما تعجب کنید که پروپرانولول در این مورد چه نقشی دارد، چون تصور می‌کنید که این دارو برای کاهش تپش قلب استفاده می‌شود. باید بگویم که پروپرانولول مهارگر نوراپی‌نفرین هم است، نور‌اپی نفرین برانگیزاننده اضطراب است، پس به یادآوردن یک حادثه دردناک با سطح اضطراب کمتر ناشی از این دارو، باعث شکل‌دهی بهتر حافظه بیماران مبتلا به PTSD می‌شد.

اما ما باید تنها به پروپرانولول تکیه کنیم؟ آیا می‌توانیم داروهای قوی‌تری تولید کنیم که به صورت اختصاصی‌تر عمل کنند؟

در دهه ۱۹۸۰، تاد ساکتور -یک نورولوژیست دانشگاه کلمبیا- روی پروتئین کیناز C کار می‌کرد، این ماده آنزیمی مهم در کانال‌های یون کلیسیم است و کانال کلسیم در تنظیم پتانسیل‌های الکتریکی طولانی‌مدت در نورون‌ها بسیار مهم است.

این دانشمند با ۱۰ سال تحقیق، شکلی از پروتئین کیناز C را پیدا کرد به PKMzeta ، این شکل از آنزیم در سیناپس‌ها، یعنی محل اتصال نورون‌ها، تظاهر زیادی دارد.

نادر و بقیه، حافظه را با موادی پاک می‌کردند که از تولید «همه» پروتئین‌ها جلوگیری می‌کرد، ولی ساکتور نخستین فردی بود که یک پروتئین خاص را مغز هدف قرار داده بود.

او باید ماده‌ای پیدا می‌کرد که مهارگر PKMzeta باشد، ساکتور این ماده را که به اختصار ZIP یده می‌شود، پیدا کرد و در موش‌ها آزمایش موفقی با استفاده از این مهارگر انجام داد.

در آینده ما خواهیم توانست مهارگرهایی درست کنیم که به صورت اختصاصی روی یک ناحیه خاص مغز عمل کنند، توجه داشته باشیم که تنها کاربرد «پاک کردن حافظه»، درمان بیماری PTSD‌ نیست، بلکه در درمان دردهای مزمن، اختلال وسواسی جبری یا اعتیاد هم می‌شود از این داروها استفاده کرد، در همه این موارد خاطراتی وجود دارند که ما قدرت از یادبردن آنها را نداریم.

منبع

سلام، ممنون از “پروندهی امروز
دارویی هم به GHBA یا gamma-Hydroxybutyric acid هست که قبل از r a p e استفاده میشه تا فرد چیزی رو به خاطر نیاره!

میشه توضیح بدید واقعا ممنون میشم لازم دارم خیلی

دکتر پست های پرونده امروز فوق العاده زیبا بود . یه دونه از این پست ها به ۱۰ تا پست مربوط به شایعات گجت ها میارزه . دقیقا به همین خاطره که یک پزشک رو دنبال میکنم
خواستم یه خسته نباشید گفته باشم

یاد شعری از Alexander Pope میافتم (که الهام بخش فیلم Eternal Sunshine of the Spotless Mind با بازی جیم کری و کیت وینسلت) بود.

How happy is the blameless vestal’s lot
The world forgetting, by the world forgot
Eternal sunshine of the spotless mind
Each pray’r accepted, and each wish resign’d

عالیییی!

تشکر

خیلی جالب و آموزنده بود
کاش توی این پرونده از تاثیر هیپنوتیزم در حذف یا تقویت یک حافظه خاص هم مطلب مینوشتید.

از متن بسیار جالب شما سپاس گزارم

خیلی استفاده کردم. ممنون! لطفا باز هم در این مورد بنویسید با جزییات بیشتر

من ۱۷سالمه ،تو سن ۱۵سالگی خیلی اتفاقاواسم افتاده.ی سال زندگیم جهنم بوده !.از اون وقت به بعدعصبی شدم سه ساله اون خاطره نحس باهامه ولکنم نیس.حتی بعضی وقتافکرم تاخودکشی میره.اگه اعتقادم به اون دنیانبود تاالان نفس نمیکشیدم.میخوام ازشره این خاطره نحس راحت شم.میخوام حافظمو پاک کنم.امانمیدونم چ غلطی کنم.

سلام . من میخوام بخشی از خاطراتم که بسیار آزارم میدن و زندگیمو تحت الشعاع قراردادن و سلامت روانی به مخاطره انداختن رو پاک کنم . میخواستم بدونم این درمان در ایران هم وجود داره . ممنون میشم کمکم کنید.

سوالی برایم پیش آمده.
اگه ما از یک خاطره ای رنج می بریم و دائم درتلاش برای پاک کردن اون هستیم.ولی
وجود برخی افراد در کنارمون باعث می شود که باز هم به یاد بیاوریم که چرا به اینجا رسیدیم.
البته من به شخصه چیزی رو فهمیدم که باعث شد وضع روحیم خیلی بهتر بشه..
باخودم فکر کردم :من یک واحد کامل ام.انسان های دیگه نمی تونن با کارهای اعصاب خورد کن خودشون منو تغییر بدن مگر اینکه من خودم بخوام این تغییرو بپذیرم..

سلام در مورد پسرم میخواستم سوال کنم چطور میشود بعضی از خاطرات بدی که در گذشته براش اتفاق افتاده از بین برد و دوباره یه جوان شاد وخوشحال باشه خواهش میکنم کمک کنید الان دو سالی هست از خونه بیرون نمیرود فقط چند وقت یکبار بره بیرون یه ام بخوره یا برود آریشگاه

سلام یه سوال خیلی ضروری دارم که سرنوشتم به این سوال بنده وخیلی ذهنمو مشغول کرده
من یه دختر ۲۰ساله دارم که براثراستفاده یه نوع دارویی که نمیدونم اسمش چیه حافظه کوتاه مدت و بلند مدتشو ازدست داده وهیچ خاطره ای ازگذشته به یادنداره پزشکان میگن احتمالا یا دارو مخرب خیلی قوی بوده ویا یه نوع دارو گیاهیی ناشناخته بوده شمامیتونید اسم این نوع دارو روبگید که آیا حافظه اش برمیگرده
ردحال حاضرم چیزی تو حافظه اش نمیمونه

منم زندگیم تحت تاثیر افکار مزاحمی که شامل اضطراب وسواسی فکرهای منفی ترس اینکه هیچوقت خوب نشم قرار گرفته دیگه تحمل این افکار رو ندارم دوس دارم از شرش خلاص شم اگه امکانش هست منو راهنمایی کنید ممنون

سلام خسته نباشین ببخشین ی سری مشکلات بین دوستم وزدش پیش اومده دوستم میخواس بدونه داروی هس که بشه اتفاقات بدبین خود وزدشو ازفکرزدش پاک کنه؟

یه نفر اسم این دارو رو بگه بهم برای یکی از دوستان میخوام..
و یه چیز دیگه بدون تجویز پزشک هم میشه گرفت؟

سپاس از مطالب خوبتون

سلام زهرا هستم بیست ساله خیلی حاطره بد دااارم میخام ی دارویی معرفی کنین ک حافظم پاک شه کلاااا بدون تجویز،پزشکم داده شه

سلام وقت بخیر من۳۰ سال سن دارم و ۱۳ سال با کسی رابطه داشتم عمرم و تلف کرد بهم همه جور خیانت کرده چیکار کنم تا برای همیشه فراموشش کنم شدید احساس درد دارم ناامید از اسغفرالله وجود خدا شدم لطفا بهم کمک کنید

برو پیش روانپزشک براش تعریف کن ..امتحان کن این راهو
به روانشناسم سر بزن

آدرس خود را وارد کنید و در مرحله بعد یادتان نرود که حتما تأیید کنید:




آرایش

مدل مو

مدل لباس

اخبار

سبزی خردکن

 

سلامت نیوز: مطالعات محققان دانشگاه منهتن آمریکا نشان می دهد که یکی از داروهای درمان بیماری ALS، قادر به درمان فراموشی است.به گزارش ایرنا و به نقل از رویترز، به مرور زمان و با گذشت سن، برخی از نورون های مغز تحلیل می روند و این امر منجر به فراموشی می شود. تحقیقات نشان می دهد که یکی از داروهای درمان بیماری عصبی ALS به ریلوزول، از این تغییرات نورونی جلوگیری می کند.مراحل اولیه این تحقیقات در موش آزامایشگاهی موفقیت آمیز بوده است و محققان بر این باورند که توسعه این روش در انسان نیز موثر است.در ادامه این تحقیقات آمده است که ریلوزول نقش مهمی در درمان بیماری های زوال شناختی دارد.تغییرات سیناپسی مربوط به افزایش سن باعث کاهش قدرت سیناپسی و انعطاف پذیری سیناپس می شود که داروی ریلوزول با افزایش قدرت سیناپسی و انعطاف پذیری آن از بروز فراموشی جلوگیری می کند و باعث تقویت حافظه می شود.بیماری ALS یک بیماری پیشرونده عصبی است که به تدریج عملکرد تمام عضلات بدن را مختل کرده و ضعف عضلانی بیمار تا جایی پیش می رود که منجر به فلج کامل بیمار می شود.نتایج این تحقیقات در نشریه Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.

اختلالات تمرکز و کاهش قدرت حافظه یکی از پیامدهای زندگی شلوغ و پراسترس دنیای پر برخورد صنعتی و مدرن امروز است.

فراموشی و کاهش حافظه در هر سنی ممکن است بروز کند. البته این مشکل در افراد مسن بسیار شایع تر است. یکی از جدی ترین بیماری های فراموشی، دمانس مغزی و آلزایمر است که در افراد مسن اتفاق می افتد و مهم ترین علامت آن کاهش قدرت حافظه است. بعضی روش های طب مکمل می تواند از بیماری فراموشی جلوگیری کند یا جلوی پیشرفت آن را بگیرد.

ترکیبات گیاه جینکو یکی از شناخته شده ترین داروها برای درمان اختلالات فراموشی، آلزایمر و کاهش قدرت حافظه است. جینکو یک گیاه مهم در طب چینی است که دارای خواص آنتی اکسیدانی است و سال هاست که ترکیبات آن در سراسر دنیا برای کمک به تقویت حافظه و فعال کردن مغز به کار می رود. از جمله گیاهان دارویی دیگری که می تواند برای کمک به درمان اختلالات فراموشی تجویز شود می توان به بادرنجبویه، مریم گلی، شیرین بیان و ماگنولیا اشاره کرد.

رژیم غذایی غنی از سبزیجات تازه و میوه و مصرف مواد آنتی اکسیدان و ویتامین ها می تواند در جلوگیری از آلزایمر مفید باشد. مطالعات انجام شده ترکیباتی چون اسـیدهای چرب امگا ـ ۳، کلسیم و ویتامین E را در جلوگیری از فراموشی و تقویت حافظه موثر می داند.

تحقیقات نشان می دهد طب سوزنی یکی از مهم ترین روش های طب مکمل است که می تواند با مکانیسم های مختلف باعث تقویت حافظه، کمک به درمان اختلالات فراموشی و آلزایمر شود. از سایر روش های طب مکمل که می تواند به درمان اختلالات فراموشی کمک کند می توان به رایحه درمانی، آروماتراپی (استفاده از بعضی روغن ها و انجام ماساژ) و موسیقی درمانی اشاره کرد.

تایی چی نیز یکی از ورزش های طب مکمل است که می تواند به آرامش و افزایش تمرکز افراد کمک کند. دریافت ترکیبات استروژن در زنان پس از سن یائسگی نیز می تواند در جلوگیری از بیماری فراموشی موثر باشد.

از دیگر مواردی که برای جلوگیری از اختلالات فراموشی یا کمک به درمان آلزایمر توصیه می شود، می توان به کاهش استرس و زندگی آرام، ورزش، فعال نگاه داشتن مغز از طریق مطالعه و یادگیری دائم، دوری از آلودگی هوا بویژه سرب، استراحت و خواب کافی اشاره کرد.

دکتر امیرهومن کاظمی

سلامت ، درمان بیماری ها ، مقالات پزشکی ، اطلاعات دارویی ، تغذیه ، رژیم درمانی

شفقنا زندگی -گاهی افراد از بدو تولد دچار اختلال حواس مادرزادی هستند ولی گاه عواملی مانند مصرف داروها پس از مدتی آنها را دچار اختلال حواس می کند.

به گزارش شفقنا به نقل از آکا ایران برخی داروها روی عملکرد سیستم عصبی تاثیر می گذارند و یکی از عوارض آنها مختل شدن و ایجاد اشکال در حواس و حافظه است. بعضی بیماری ها هم می توانند با اثر بر سیستم عصبی مرکزی این عارضه را به دنبال داشته باشند و باعث شوند هوشیاری فرد تحت تاثیر قرار بگیرد:

آنتی هیستامین ها: این داروها از رایج ترین داروهایی هستند که به سرعت روی قوای شناختی و هوشیاری تاثیر می گذارند و اختلال حواس ایجاد می کنند ولی این اثر حداکثر تا ۸ ساعت پس از مصرف آنها از بین می رود و بعد از این مدت، همه چیز به حالت عادی برمی گردد .

ضدافسردگی ها: این داروها به مرور زمان سیستم عصبی را مختل می کنند و باعث اختلال حواس می شوند. حتی ممکن است پزشک هم متوجه نشود یا به این توجه نکند که این اختلال ناشی از مصرف دارو است و آن را به عوارض بیماری ربط دهد بنابراین با گذشت زمان، اثر دارو حواس را مختل تر خواهد کرد که در این صورت درمان آن گاه طولانی و گاه مکن می شود. داروهای ضدافسردگی، ضد فشارخون، مدر و از داروهایی هستند که می توانند عملکرد سیستم عصبی را کند و به مرور فرد را دچار اختلال حواس کنند.

البته این اثر در همه افراد یکسان نیست و ممکن است در فردی این عارضه به وجود بیاید و در دیگری دیده نشود و حتی شدت آن متفاوت باشد.

داروهای هورمونی: این داروها هم مثل داروهای جلوگیری از بارداری می توانند غیرمستقیم روی عملکرد سیستم اعصاب مرکزی اثر بگذارند و حواس مصرف کننده را مختل کنند.

داروهای گیاهی: داروهای گیاهی و گیاهان دارویی هم می توانند باعث چنین اختلالی شوند مثلا زعفران یا سیر عملکرد کلی انسان را کند می کنند و در صورت مصرف بیش از حد یا طولانی مدت باعث اختلال حواس می شوند. شاه دانه و گلبرگ و سرشاخه های آن هم مخصوصا در صورت مصرف زیاد بلافاصله فرد را دچار اختلال حواس جدی و شدید می کنند.

اولین کسی که متوجه ایجاد اشکال در حواس و قوه ادراکش می شود، خود فرد است ولی با مشاهده چنین علایمی نباید سرخود مصرف دارو را قطع کرد و لازم است حتما به پزشک مراجعه شود زیرا گاهی با تغییر دوز یا تعویض دارو مشکل برطرف خواهد شد.9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *