دارویی برای قطع خونریزی قاعدگی

خواص دارویی و گیاهی

خونریزی های سنگین یا طولانی مدت در دوران پریود که “ازدیاد خون در قاعدگی یده می شود، برای هر زنی که دارای چرخه قاعدگی است می تواند اتفاق بیفتد. خونریزی های سنگین می تواند زندگی روزمره تان را تحت تاثیر قرار دهد که شامل فعالیت های جسمی و یا سلامت احساسی تان در زندگی اجتماعی است. همچنین می تواند مشکلات سلامتی جدی مانند کمبود و فقر آهن را نیز موجب شود. به منظور جلوگیری و متوقف کردن خونریزی های سنگین پریودی به صورت طبیعی، می توانید از درمان های خانگی و تغییر در رژیم غذایتان کمک بگیرید.

۱- از گیاهان به منظور کاهش جریان خون استفاده کنید

خیلی از گیاهان خواص قابضو جمع کنندگی دارند و از زمان های دور برای کنترل خونریزی های بیش از حد رحمی استفاده می شده اند. گیاهان هم چنین می توانند تعادل هورمون ها را برقرار ساخته و ازدیاد خون در قاعدگی را کنترل کنند.

۲- چای لیدی منتل (نوعی گیاه) بنوشید

لیدی منتل (lady,s mantle) گیاهی است که اغلب برای موارد قاعدگی استفاده می شود. آن را به صورت چای برای کاهش جریان خون های شدید در پریودی استفاده کنید.

این چای همچنین به alchemilla vulgaris ویا گیاه بانان یده می شود.

۳- برای تسکین سریع می توانید از “کیسه چوپان استفاده کنید

گیاه چوپان گیاهی است که می توان جریان خون را کم کند. از آن برای کاهش جریان خون قاعدگی استفاده کنید.

این گیاه همچنین به capsella bursa یده می شود.

۴- از chasteberry برای متعادل ساختن هورمون های خود استفاده کنید

چاستبری گیاهی است که ترکیباتی از پروژسترون تولید می کند. از این گیاه برای کمک به متعادل کردن هورمون های خود و کم کردن خونریزی های سنگین استفاده کنید.

۵- مخلوطی از دارچین بخورید

دارچینی که در آشپزی و یا پخت و پز استفاده می کنید نیز به عنوان ادویه ای که به کم شدن خونریزی های سنگین کمک می کند شناخته شده است می توانید دارچین بیشتری به غذای خود اضافه کرده و یا به صورت تنها، استفاده کنید تا رحم را آرام کرده و از خونریزی های سنگین جلوگیری کند.

۶- از برگ های تمشک قرمز برای آرام ساختن ماهیچه های رحم خود استفاده کنید

مانند دارچین، برگ های تمشک نیز دارای مواد شیمیایی است که به آرامش ماهیچه های رحمی کمک می کند. برگ های تمشک را داخل آب داغ ریخته و مانند چای برای کاهش خونریزی های شدید استفاده کنید.

۷- به دنبال کوهاش سیاه و یا سابینا باشید

این درمان های خانگی ممکن است به آرام کردن نشانه های خونریزی رحم کمک کنند. مطالعات نشان می دهند که کوهاش سیاه می تواند سطوح استروژن و پروژسترون را تنظیم کند. گیاه سابینا نیز ممکن است شدت خونریزی های رحمی و مدت آن را کاهش دهد.

۸- از یک کیسه یخ برای کاهش خونریزی استفاده کنید

قرار دادن کیسه یخ روی ناحیه شکمی تان ممکن است سبب کاهش خونریزی شود. همچنین ممکن است درد و ورم را کاهش دهد.

۹- مسکن های NSAID استفاده کنید

از مسکن های فروش آزاد NSAID (داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی) زمانی که خونریزی های خیلی سنگین دارید استفاده کنید. این داروها ممکن است که خونریزی را کاهش ندهند اما درد را تسکین می دهند.

۱- رژیم غذایی متعادل و سالم داشته باشید

شما می بایستی مطمئن باشید که عناصر و مواد غذایی سالم برای حفظ سلامتی تان می خورید. با داشتن رژیم غذایی سالم و غنی از عناصر غذایی لازم می توانید مطمئن باشید که چرخه قاعدگی تان منظم است، که این از خونریزی های سنگین جلوگیری می کند.

۲- برای کاهش دردهای قاعدگی ویتامین B مصرف کنید

لوبیای سبز دارای مقادیر بالای فیبر و غنی از ویتامین B است که از دردهای شکمی جلوگیری می کند.

ویتامین B ترکیبی ضروری برای تغییر و تحول استروژن اضافی در کبد است.

۳- غذاهای غنی از آهن را با ویتامین ث همراه کنید تا قدرت لخته شدن خون را افزایش دهید

آهن نقش مهمی را در شکل گیری سلول های قرمز خون بازی می کند و کمبود آهن ممکن است منجر به کم خونی شود. که می تواند علت خونریزی های سنگین باشد. آهن و ویتامین ث با یکدیگر همکاری داشته به طوری که ویتامین ث برای جذب موثر آهن ضروری است. ترکیب غذاهایی شامل این دو (آهن و ویتامین ث) به خونریزی های رحمی کمک می کند.

۴- مصرف منیزیم را برای کاهش استروژن افزایش دهید

منیزیم، ماده معدنی حیاتی برای متعادل ساختن هورمون های زنانه مانند پروژسترون و استروژن است. افزایش مصرف منیزیم، به تعادل در سطوح هورمون ها کمک و خونریزی های شدید را کاهش می دهد.

۵- مکمل های آهن بخورید

اگر از کم خونی رنج می برید می توانید مکمل های آهن را امتحان کنید. این مکمل ها نه تنها کم خونی شما را بهبود می بخشند بلکه سبب کاهش جریان خون قاعدگی نیز می شوند.

۶– طب سوزنی و نوع دیگر این طب که با فشار دست صورت می گیرد مورد توجه قرار دهید

برخی مطالعات نشان می دهند که این دو طب یا آزاد کردن مواد شیمیایی در ماهیچه ها و مغز، چرخه قاعدگی را کنترل می کنند. جلساتی را برای خود زمانبندی کنید تا با کمک شخصی که در این طب دارای گواهی معتبر است به تسکین خونریزی ها بپردازید.

۱- خونریزی های رحمی را درمان کنید، زمانی که زندگی روزانه تان را تحت تاثیر قرار داده اند

خونریزی های سنگین و طولانی مدت می تواند بیش از یک پریودی ساده زندگی تان را به هم بریزد. اگر پریودی شما، انجامکارهای روزمره تان را برایتان دشوار می سازد، درمان برای توقف و یا کاهش خونریزی های سنگین می تواند گزینه خوبی برای شما باشد.

۲- می توانید از درمان های گیاهی، زمانی که حامله و یا شیرده هستید استفاده کنید

اگر به تازگی خونریزی شدیدی داشته اید نمی بایستی بابت حامله بودن نگران باشید. خیلی از این محلول های گیاهی تعادل هورمونی را به هم می زنند و می تواند تاثیر منفی روی حاملگی داشته و یا به جنین آسیب بزنند.مصرف این مکمل های گیاهی قبل از قاعدگی می تواند در صورتی که حامله باشید شما را در معرض خطر قرار دهد. همینطور مصرف این گیاهان در صورتی که در زمان شیردهی به سر می برید، کودکانتان را نیز می تواند در معرض خطر قرار دهد.

۳- درمان های گیاهی را پس از تحقیقات کامل بکار ببرید

“طبیعی ضرورتا به معنای ایمن و بی خطر نیست. با آن که مکمل ها و درمان های گیاهی برای قطع خونریزی عموما برای اغلب زنان بی خطر هستند، بهتر است که قبل از مصرف هر گیاهی خودتان تحقیقاتی را به عمل آورید چرا که برخی از آن ها ممکن است وضعیت های پزشکی وخیمی را بوجود آورند.

به یاد داشته باشید خیلی از محصول های گیاهی به طور گسترده مورد تحقیق قرار گرفته اند. با اینکه ممکن است برای زنان از این درمان ها به خوبی منفعت ببرند، نمونه های علمی شواهدی وجود دارد که حاکی از موثر نبودن این درمان ها و یا عوارض جانبی آن ها و خطرهای استفاده از آن هاست.

۴- قبل استفاده از درمان های طبیعی با پزشکتان مشورت کنید

اغلب درمان هایی طبیعی برای زنانی که از جلوگیری های قاعدگی سنگین رنج می برند، ایمن و بی خطر هستند، با این حال پزشکتان می تواند توصیه کند که کدام نوع درمان برای حالت ویژه شما بهتر است و کدامیک ممکن است باعث بروز مشکلات گردد.

۵- از درمان های طبیعی در صورتی که برایتان موثر بوده استفاده کنید

درمان های طبیعی به خیلی از زنان که از خونریزی های قاعدگی رنج می برده اند کمک کرده است. اگر به کار بردن این درمان ها شما را تاکنون در معرض خطر قرار نداده است و برایتان تاثیر زیادی داشته می توانید در مواردی از آن ها استفاده کنید، با این وجود توصیه می شود گاه و بیگاه با پزشکتان مشورت کنید.

رسانه دکتر سلامت

نظر شما در مورد این مطلب چیست ؟

آدرس


Current ye@r *


Leave this field empty

جراحی پیکر تراشی بدن شامل تکنیک های مختلفی می باشد که با استفاده از آن متخصص جراح پلاستیک می تواند

نفخ و باد گلو شرایط آزار دهنده ای هستند. باد گلو یا آروغ زدن امری طبیعی و شایع است. باد

عمل زیبایی گوش یا اتوپلاستی، روشی برای تغییر شکل، موقعیت یا اندازه گوش می باشد. جراحی زیبایی گوش یا اتوپلاستی

ما اغلب باید عادات و شیوه زندگی خود را ارزیابی کنیم و تغییراتی را که می تواند سلامت بدن ما

مقدمه: منوراژي به خونريزي قاعدگي بيش از 8 سي سي در هر سيکل اطلاق مي گردد %5 بيماران زير 4 سال سن دارند و به طور تخميني %3 زنان منورايرا تجربه مي کنند و %2 مبتلايان منورازي آنمي دارند داروهاي ضد التهاب غيراستروئيدي مثل مفيک اسيد به خصوص در مواردي که جلوگيري از بارداري مورد نياز نيست و به علت لزوم مصرف تنها در زمان قاعدگي بر ديگر داروها برتري دارند. ويتاگنوس داروي گياهي که با عمومي گياه زنان مشهور است قدمت مصرف 2 ساله دارد ويتاگنوس توليد هورمون لوتئينيزان را افزايش مي دهد و در درمان نازايي، سندرم قبل قاعدگي، ديسمنوره، منورازي، امنوره، فيبروکيستيک سينه، اکنه هيپرپرولاکتينمي بکار مي رود بعلت عوارض مصرف طولاني مدت ضد التهابها اين مطالعه با هدف بررسي اثر درمتني ويتاگنوس انجام شد.روش کار: اين مطالعه کارآزمايي باليني در زنان مبتلا به منوراژي در سال 83-1382 در بيمارستان فاطميه شهرستان همدان انجام شده است. 9 نفر از بيماران که منوراژي آن به علات اختلال عملکرد رحمي بوده است مورد مطالعه قرار گرفتند. بيماران به طور تصادفي به دو گروه 45 نفري مورد و شاهد تقسيم شدند. مقدار خونريزي بيماران توسط جدول هيگام تعيين گرديد. سپس بررسي هموگلوبين انجام شد. بيماران گروه مورد تحت درمان با مفيک اسيد و گروه شاهد تحت درمان با ويتاگنوس به مدت 4 ماه قرار گرفتند و بيماراني که هموگلوبين 9-13gr/dl و علايم آنمي داشتند از هر دو گروه تحت درمان با 2 ميلي گرم آهن خوراکي روزانه به مدت 3 ماه قرار گرفتند. پس از طي دوره درمان، مجددا مقدار خونريزي قاعدگي بيمار توسط جدول هيگام بررسي شد و هموگلوبين بيمار مورد آزمايش قرار گرفت. مشخصات فردي، نتايج آزمايشگاهي و درمان در پرسشه جمع آوري گرديد. اطلاعات جمع آوري شده با استفاده از آمار توصيفي و جداول توزيع فراواني پردازش شد.نتايج: توزيع سني بين دو گروه اختلاف آماري نداشت. مفيک اسيد و ويتاگنوس هر دو در بيماران مبتلا به منوراژي باعث کاهش قابل ملاحظه خونريزي قاعدگي شدند که در مقايسه با يکديگر تفاوت معني دار آماري نداشتند. مفيک اسيد و ويتاگنوس هر دو در بيماران مبتلا به منوراژي باعث افزايش قابل ملاحظه هموگلوبين شدند که در مقايسه با يکديگر تفاوت معني دار آماري نداشتند ولي مفيک اسيد در مقايسه با ويتاگنوس از عوارض بيشتري برخوردار بود که از لحاظ آماري تفاوت مشاهده شده معني دار بود (P&lt.5).

 

نسخه قابل چاپ

تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی، نرسیده به پل بزرگراه شهید همت، خیابان شهید قموشی، خیابان بهار، نبش کوچه چهارم، پلاک 1

کدپستی: 1461965381

تلفن و 442651 (9821+)

کارگاه های آموزشی

اخبار

JCR

پیوندهای مرتبط




خانه

موبایل

آیا طولانی شدن دوران قاعدگی نگران کننده است؟دوران قاعدگی طولانی، اگرچه برای هر کسی آزاردهنده است، در برخی از زنان ، می تواند  نشانه  یک مشکل جدی باشد.برای برخی زنان زمان در دوران قاعدگی به کندی می گذرد. بویژه اگر دوره قاعدگی آنها طولانی باشد. مدت زمان طبیعی خونریزی قاعدگی  از 3 تا 7 روز است. قاعدگی طولانی یا منوراژی به خونریزی بیش از یک هفته گفته می شود. بسته به شرایط، قاعدگی طولانی می تواند ناشی از مصرف هورمون های ضدبارداری یا وجود یک مشکل جدی ، باشد.

 

طول یک دوره قاعدگی زنان بزرگسال به طور متوسط از 21 روز تا 35 روز است.  دختران جوان تازه بالغ شده، یا زنانی که به یائسگی نزدیک می شوند ، ممکن است قاعدگی های منظمی نداشته باشند و طول این دوره یا کمتر از میزان نرمال ، یا با خون ریزی شدید تر یا خفیف تر همراه  باشد.معمولا این بی نظمی به دلیل تغییر در سطح هورمون ها ، بویژه هورمون استروژن رخ می دهد. استروژن به تشکیل لایه داخلی رحم که اندومتریوم دارد،  کمک می کند. این غشاء رحمی، یا محلی برای تخمک بارور شده خواهد شد یا اینکه در زمان خون ریزی قاعدگی آن فرو ریخته و خارج می شود. در زمان دوره های قاعدگی نظم و آزاردهنده ، این تغییرات هورمونی شایع بوده و به ندرت نشانه ای از وجود یک مشکل جدی اند.

دلایل دوران طولانی خونریزی قاعدگیممکن است شما از پزشک خود بشنوید که وقتی با خون ریزی قاعدگی خیلی زیاد یا طولانی روبرو هستیم در شرایط بدنی خاصی قرار دارید. منوراژی به معنای دوره قاعدگی سنگین و طولانی مدت است. پلی منوره، به خون ریزی نظم در طول 21 روز یا کمتر اشاره دارد. این شرایط غیر عادی بعد از اینکه علل دیگری  مانند بارداری، رد شوند، مورد توجه قرار می گیرند.

خونریزی غیرعادی رحمی،  (DBU)اختلال در عملکرد رحم نیز یک علت دیگر قاعدگی طولانی است. این اختلال می تواند در هر زمانی از دوران باروری زنان، رخ دهد. ولی در سنین بالای 4 سال رخ می دهد. این بیماری  نشان دهنده یک اختلال هورمونی است که استحکام لایه داخلی رحم را تحت تاثیر قرار می دهد و این منجر به بی نظمی، شدت خونریزی قاعدگی  یا طولانی شدن آن  می شود.

پزشکان این  مسئله را  به کمک هورمون ها درمان می کنند، استروژن، پروژسترون، یا ترکیبی از دو هورمون زنانه در قرص های ضد بارداری وجود دارند ،همچنان که از بارداری جلوگیری می کنند، می توانند به تولید منظم هورمون ها کمک کنند و در استحکام لایه داخلی رحم ، تاثیر گذار باشند. قرص های ضدبارداری حتی می توانند در درمان این بیماری در زنان، در اوایل شروع یائسگی آنها،  موثر باشند.

بعضی قرص های کنترل بارداری که ساختار هورمونی دارند، می توانند بر نوسانات، طول دوره و شدت دوره قاعدگی اثر بگذارند. همینطور، تغییر نوع قرص ضد بارداری که مصرف می کنید، می تواند بر خونریزی قاعدگی اثر گذارد.  بهرحال،  شما هرگز نباید خوسردانه، از قرص های ضدبارداری حتی جهت درمان دوره قاعدگی طولانی خود، برپایه حرف دیگران ، استفاده کنید. هر زنی دوره قاعدگی متفاوتی دارد و مصرف دارو ها، می تواند بر دوره قاعدگی تاثیر داشته باشد. بنابراین همیشه با مشورت پزشک خود، اقدام کنید.

شرایط اساسی که منجر به خونریزی طولانی قاعدگی می شوند:اولین قدم در تشخیص علت خونریزی قاعدگی طولانی شما،مراجعه به متخصص زنان یا  پزشک متخصص سلامتی، است. پزشک بعد از انجام آزمایش ها، به تشخیص بیماری شما می پردازد.بسته به سن شما، پزشک توسط آزمایش خون، وضعیت بارداری، سطح هورمون ها و کارآیی تیروئید را بررسی می کند. سایر آزمایش های تشخیصی ممکن است شامل تست پاپااسمیر، بیوپسی آندومتر و سونوگرافی  باشد.

عواملی که می توانند باعث خونریزی قاعدگی غیر طبیعی شوند:- فیبروم های رحمی، رشد غیر سرطانی دیواره رحم- هایپرپلازی آندومتر، آندومتر ضخیم- اختلال خون ریزی مانند بیماری فون ویلبرراند  (هموفیلی)- مشکل لخته شدن خون- مشکلات تیروئید- مشکلات غدد- عفونت- کیست های تخمدان- پولیپ رحم- سرطانمشکلات مربوط به تخمک گذاری هم می تواند بر طولانی شدن دوره، اثر بگذارد.

درمان های خونریزی قاعدگی طولانیدر کنار درمان با روش ضدبارداری، درمان های خون ریزی غیر عادی عبارت اند از:- دارو درمانی- هیستروکتومی، عمل جراحی برداشتن رحم- برداشتن آندومتر، عمل جراحی برداشتن یا سوزاندن پوشش رحمشیوه درمان مناسب ، به علل بیماری شما و همینطور شرایط شخصی شما مثل اینکه بخواهید در آینده باردار شوید، یا نه، بستگی دارد. بعضی روش های درمانی مانند هیستروکتومی، سبب ناباروری می شوند.

خونریزی قاعدگی طولانی ممکن است تنها برای بعضی زنان آزاردهنده باشد یا اینکه نشانه ای از یک بیماری باشد.

منبع : ir-med.com


آنچه بانوان باید بدانند

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *