داروهای گیاهی ضد سنگ کلیه

خواص دارویی و گیاهی




یکی از دردناک‌ترین علت‌های مراجعه به بیمارستان‌ها سنگ کلیه است. دردی که امیدوارم شما آن را تجربه نکنید؛ ولی هر کس آن را تجربه کرده می‌داند که چه درد بدی است؛ یعنی مبتلایان همواره به دنبال راهی هستند که بتوانند از این مشکل خلاص شوند یا دست‌کم روش‌هایی غیر دارویی را جستجو می‌کنند که بتواند درد آن را تسکین دهد.

سنگ کلیه می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد از کم تحرکی و مصرف کم مایعات گرفته تا پرکاری تیروئید و پاراتیروئید، مصرف خودسرانه یا زیاد داروهای کلسیمی، مصرف زیاد پروتئین‌های حیوانی، نمک و

وقتی فردی یک بار سابقه ابتلا به سنگ کلیه را داشته باشد، احتمال این که بار دوم با این مشکل مواجه شود، 5 درصد است و به همین خاطر این افراد باید مراقب رژیم غذایی خود باشند و با نوشیدن مایعات زیاد مانع از بازگشت مجدد بیماری شوند.

درد سنگ کلیه نه تنها خیلی شدید است، بلکه بسیار هم ترسناک و نگران‌کننده است، چون به طور کاملا ناگهانی آغاز می‌شود. کسانی که نمی‌دانند به سنگ کلیه مبتلا هستند، وقتی درد آن‌ها شروع می‌شود به قدری شدید است که آن‌ها تصور می‌کنند در حال مرگ هستند. این سنگ‌ها بلورهای بسیار کوچکی به اندازه دانه‌های شن یا حتی کوچک‌تر هستند که در مجاری ادراری تشکیل می‌شوند و این درد شدید را ایجاد می‌کنند، اما بسیاری از این بلورها به خودی خود و حتی بدون درمان‌های پزشکی از بدن خارج می‌شوند.

* اولین توصیه‌ای که می‌توان برای پیشگیری و درمان سنگ کلیه داشت مصرف زیاد مایعات، به ویژه آب است. البته باید توجه داشت که آب، حاوی املاح زیاد نباشد؛ بنابراین مصرف آب جوشیده سرد شده یا آب‌های تصفیه‌شده مانند آب‌های معدنی موجود در بازار توصیه می‌شود.

همه‌ی ما از خواص میوه‌ی خرما زیاد شنیده‌ایم اما جالب است بدانید که مطالعات نشان داده است جوشانده هسته خرما برای دفع سنگ کلیه و بیماری‌های مثانه

مفید است


* افرادی که از سنگ کلیه به ویژه سنگ‌های اگزالاتی رنج می‌برند، بهتر است از مصرف ریواس، تره‌فرنگی، اسفناج، نوشابه‌ها، بادام‌زمینی، آجیل، شکلات، مواد کافئین دار، گوشت و پروتئین‌های حیوانی خودداری کنند و به جای آن هندوانه، خیار، شاهی، آلو، ترب، تربچه، گریپ‌فروت، کرفس، جعفری، نعناع، مارچوبه، مرزه و مواد غذایی مفید برای دفع سنگ‌های ادراری استفاده کنند.

* بررسی‌ها نشان داده‌اند که آب لیمو و آب پرتقال چون دارای سیترات هستند، از تشکیل سنگ جلوگیری می‌کنند. سیترات از تجمع کریستال‌ها برای تشکیل سنگ جلوگیری می‌کند. باید متذکر شد که آب مرکبات برای جلوگیری از تشکیل سنگ اگزالات کلسیمی و اسید اوریک مفید و در افرادی که دارای سنگ فسفات کلسیم هستند مضر است.

* قهوه و چای کم رنگ نیز از خطر تشکیل سنگ می‌کاهند، ولی باید در نظر داشت که آن‌ها حاوی اگزالات هستند بنابراین نباید زیاد مصرف شوند.

* افرادی که دارای سنگ اگزالات کلسیمی هستند باید از نوشیدن آب گریپ‌فروت و کوکاکولا (نوشابه سیاه) اجتناب کنند. اخیراً مصرف قره قاط برای جلوگیری از عفونت‌های ادراری مرسوم شده است و به صورت کپسول در داروخانه‌ها موجود است، ولی آن حاوی مقادیر زیاد اگزالات می‌باشد و ممکن است تشکیل سنگ اگزالات کلسیمی را تشدید کند.

* گل گاوزبان نوشیدنی مفیدی در پیشگیری سنگ‌های کلیوی است.


 

* دم کرده گیاه قاصدک به دلیل خاصیت مدر بودن آن تأثیر زیادی در دفع سنگ‌های ادراری دارد و به کسانی که زمینه تولید سنگ مجاری ادراری را دارند، توصیه می‌شود به صورت مداوم از دم کرده این گیاه استفاده کنند.

 

* کاکل ذرت نیز از مواد گیاهی مفید در دفع سنگ‌های کلیه است. به این منظور می‌توان پنج گرم از این ماده را به صورت دم کرده تهیه و روزی سه بار آن را میل کرد.

* خاکشیر نیز به دلیل خاصیت ادرارآور آن می‌تواند در رفع این مشکل مفید باشد. به کسانی که از مشکل سنگ‌های ادراری رنج می‌برند، توصیه می‌شود مخلوط خاکشیر، خارشتر و ترنجبین را صبح‌ها به صورت ناشتا با آب گرم میل کنند.

* گزنه نیز تأثیر غیرقابل‌انکاری در دفع سنگ کلیه و نیز کوچک کردن پروستات دارد.

* یک ترکیب گیاهی بسیار مفید در دفع سنگ‌های ادراری می‌تواند شامل این گیاهان باشد: مخلوط 4 گرم خارخاسک و دم گیلاس و 2 گرم آویشن، دم اسب، کاکل ذرت و افسنطین را باید دم و روزی دو تا سه بار میل کرد که تأثیر قابل‌ملاحظه‌ای در از بین بردن سنگ‌های کلیوی دارد.

* خار مریم، قره قاط، خرفه و چای سبز نیز به دلیل خاصیت ادرارآوری می‌توانند در دفع سنگ‌های کلیوی مفید باشند.

* کسانی که از سنگ کلیه رنج می‌برند می‌توانند هر روز آب ترب به ویژه ترب سیاه میل کنند و تأثیرات آن را ببینند.

* عرق خارشتر و خارخاسک نیز مفید است.

خاکشیر نیز به دلیل خاصیت ادرارآور آن می‌تواند در رفع این مشکل مفید باشد.

به کسانی که از مشکل سنگ‌های ادراری رنج می‌برند، توصیه می‌شود مخلوط خاکشیر، خارشتر و ترنجبین را صبح‌ها به صورت ناشتا با آب گرم میل کنند


* دم کرده مخلوط گیاه زبان گنجشک، برگ گیاه پنیرک و عسل نیز یک نوشیدنی مفید در کاهش درد سنگ کلیه است.

* ماساژ موضعی پهلو و زیر شکم نیز با روغن کرچک گرم می‌تواند در کاهش درد سنگ کلیه مفید باشد.

* ورزش‌هایی مانند طناب زدن و کوهنوردی را نیز فراموش نکنید.

* متخصصان علوم پزشکی در انگلیس توصیه می‌کنند که نوشیدن آب لیموی تازه به صورت روزانه روشی موثر برای پیشگیری از تشکیل این سنگ‌های دردناک است. مصرف آب لیموترش و افزودن آن به غذاها از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری و به حل شدن آن کمک می‌کند.

* همه‌ی ما از خواص میوه‌ی خرما زیاد شنیده‌ایم اما جالب است بدانید که مطالعات نشان داده است جوشانده هسته خرما برای دفع سنگ کلیه و بیماری‌های مثانه مفید است و جوشانده‌ی شکوفه‌ی آن نیز سرشار از خواص دارویی است مانند خاصیت ضدعفونی‌کنندگی و برای بینایی و شنوایی و درد مفاصل نیز بسیار مفید است.

فرآوری: مریم مرادیان نیری

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منابع:

جام جم آنلاین – دکتر امیر هومن کاظمی، متخصص طب سوزنی و گیاهان دارویی

ایسنا

هفت سیب – دکتر صفری نژاد، ارولوژیست

 

سنگ کلیه دارید؟ نوشیدن چای جوشیده ممنوع!

دفع سنگ کلیه با روش‌های طبیعی

رژیم غذایی در سنگ‌های کلیوی

آب برای کلیه‌ها مفید است

14 توصیه‌ی کلیوی

توصیه های مهم در سنگ کلیه

آب پرتقال از تشكیل سنگ كلیه پیشگیری می‌كند

رژیم غذایی در افراد مبتلا به سنگ‌های کلیه (1)

رژیم غذایی در افراد مبتلا به سنگ‌های کلیه (2)

تعریف مزاج چیست؟

مزاج شما چیست؟

بیماری های رایج مزاج ها

اصلاح مزاج

روغن خراطین

موهای زائد

تقویت مو

جوش

زیبا شوید

لاغری صورت

زخم معده

انواع عفونت

میگرن

عفونت ادراری

کم خونی

سینوزیت

لاغر شدن

لاغری بیش از حد

تقویت حافظه

اشتها

روغن زیتون

سیاهدانه

کتیرا

جینسینگ

زنجبیل

بابونه

نعنا

پولک

عرقیات و زندگی با کیفیت

عرقیات آرامش بخش

گلاب

زرشک

انار

زیره

سنگ کلیه یکی از سخت‌ترین و رنج‌آورترین بیماری‌های رایج بین افراد است. به طور مععمول خیلی‌ها را می‌شناسیم که حداقل یک بار در عمرشان دچار سنگ کلیه شده‌اند و بعضی هم هستند که به صورت مکرر دچار این وضعیت دشوار می‌شوند. اما خوب است بدانید گیاهان دارویی در این زمینه هم کم نگذاشته‌اند. تعداد زیادی از گیاهان دارویی برای جلوگیری از ایجاد سنگ کلیه و همچنین کمک به خرد شدن و دفع سنگ کلیه مفیدند.

 از جمله میوه‌ها و سبزیجاتی که برای خرد کردن و درمان سنگ کلیه مفیدند عبارتند از: پیاز، سیر، هویج، گوجه فرنگی، کرفس، هندوانه و خیار خر.

از دیگر خوراکی‌هایی که می‌توان به سادگی در منزل برای درمان سنگ کلیه تهیه کرد عبارتند از:

هندوانه: برای خرد کردن سنگ کلیه باید آب هندوانه را با سکنجبین نوشید.

خاک شیر: خوردن تخم خاکشیر نیز برای دفع سنگ کلیه توصیه می‌شود.

سیاهدانه: خوردن سیاهدانه با عسل نیز برای خرد کردن سنگ کلیه و مثانه مفید است.

گیاهان دارویی درمان کننده سنگ کلیه:

جعفری: خوردن دم‌کرده برگ جعفری برای سنگ کلیه مفید است. همچنین می‌توان برای درمان سنگ کلیه از ریشه جعفری استفاده کرد.

گل باقالا: گل باقالا هم مدر است و برای اخراج سنگ کلیه ۴۰ گرم گل باقالا را در هزار گرم آب جوش دم می‌کنند و می‌خورند.

سبوس برنج: همچنین خوردن سبوس برنج می‌تواند خطر ابتلا به سنگ کلیه از جنس کلسیم را کاهش دهد. میزان خوراک تجویز شده به این منظور دو بار در روز ده گرم از سبوس برنج است. البته کسانی که به هر دلیلی احتیاج به جذب بالای کلسیم دارند نباید در خوردن سبوس برنج افراط کنند.

کنجد: شیره کوبیده دانه کنجد با نبات برای درمان سنگ کلیه توصیه می‌شود.

جو دوسر: اگر ۲۰ گرم جو دوسر یا یولاف با پوسته خارجی‌اش را در یک لیتر آب بجوشانیم این جوشانده مدر است و در دفع سنگ کلیه و دردهای کلیه مفید می‌باشد.

انگور فرنگی: برای درمان سنگ کلیه می‌توان از دم‌کرده سرشاخه‌ها و برگ‌های گیاه انگور فرنگی سیاه نیز استفاده کرد.

هلو: خوردن جوشانده برگ‌های هلو هم برای بیماری‌های مجاری ادراری و سنگ کلیه و ورم مثانه مفید است.

حنا: برای استفاده از تاثیر مثبت گیاه حنا در درمان سنگ کلیه یا دو گرم برگ حنا یا ۵۰ گرم آب خیس کرده برگ‌های حنا را می‌توان مصرف کرد.

قلب: حب القلب یا دانه گیاه قلب نیز با سرکه برای دفع سنگ کلیه و مثانه کابرد دارد.

دند: برای دفع سنگ کلیه و مثانه می‌توان به میزان کم از مغز دند هم استفاده کرد.برای استفاده از مغز دند باید حتما پوست و غشای میانی آن گرفته شود و ۱۰ الی ۱۲ ساعت در آب لیمو ترش خیسانده شود. سپس در ترکیب با داروهای گیاهی دیگر از جمله کتیرا، برگ گل سرخ، نشاسته و زعفران مصرف شود. برای افراد بزرگ و قوی یک الی دو دانه از مغز دند و در مورد افراد ضعیف‌تر حداکثر نصف یک دانه توصیه می‌شود. مصرف دند بیش از حد مجاز و در فصول گرما جایز نیست.

عرعر: برای استفاده از خاصیت میوه عرعر دردفع سنگ کلیه باید در ۲ لیتر آب ۵۰ گرم جو سفید پوست کنده را به همراه حدود ۳۰ گرم میوه عرعر بریزیم و بجوشانیم. بعد جوشانده را با عسل مخلوط کنیم و نوش جان.

ترنجبین: اگر مدتی بر خوردن عرق گیاه ترنجبین مداومت شود برای دفع سنگ کلیه و مثانه مفید است.

مقل: گیاه مقل نیز مدر است و برای دفع سنگ کلیه و مثانه توصیه می شود البته برای جلوگیری از اثر منفی زیاده روی در خوردن مقل باید با زعفران خورده شود.

نارون: خوردن برگ‌های نارون نیز برای دفع سنگ مثانه توصیه می‌شود و ضد سنگ کلیه و ضد سم است. برگ‌های نارون را مثل اسفناج پخته و می‌خورند.

ملکه چمن: برای تهیه دم‌کرده گیاه ملکه چمن که برای ناراحتی‌های مجاری ادراری و سنگ کلیه مفید است باید سرشاخه‌های خشک گیاه یا گل‌های گیاه را به میزان ۵۰ گرم در هزار گرم آب جوش دم کنیم و روزی ۴ ۵ لیوان بخوریم .

خطمی: برای تهیه دم کرده ریشه خطمی باید ۱۰ گرم ریشه خطمی را گرفته و بعد از تمیز و خرد کردن ۱۰۰ گرم آب جوش روی آن بریزیم و بگذاریم انقدر بماند تا به درجه حرارت ۲۰ برسد. بعد با عسل مخلوط می‌کنیم و روزی سه فنجان نوش جان.

حلبوب: گیاه حلبوب هم در موارد ناراحتی‌های مجاری ادراری و سنگ کلیه توصیه می‌شود. برای تهیه دم‌کرده‌اش ۱۵۰ گرم گیاه تازه با ریشه را خوب تمیز می‌کنیم و در هزار گرم آب جوش دم می‌کنیم. بعد با عسل یا قند شیرین کرده و فنجان فنجان می‌خوریم. گیاه حلبوب برای اثر بخشی حتما باید به صورت تازه مصرف شود.

مرار بنفش: برای معالجه سنگ کلیه و مثانه گرد تخم مرار بنفش را در سرکه رقیق می‌ریزند و می‌خورند که اثر زیادی دارد.

چند گیاه دارویی دیگر که برای درمان سنگ کلیه مفیدند عبارتند از: اکلیل کوهی، علف چشمه، بهمن سرخ یا سفید، گل هوفاریقون، بومادران، ریشه پاپایا، میوه و دانه های خارخاسک، پوست ریشه تمشک، اسانس برگ پاپایا، دم اسب، گاوزبان، هفت بند مرغان و بابونه.

از همه مهم‌تر برای دوری از سنگ کلیه به اینکه چقدر آب می‌نوشید و آب با چه کیفیتی می‌نوشید دقت کنید.

سلامت باشید.

از بین بردن موهای زاید از دغدغه‌های افراد محسوب می‌شود. خیلی از ما این سوال را داریم که از چه روشی برای زدودن موهای زائد استفاده کنیم.

رژیم جدیدی گرفته‌ایم یا تازه شروع به ورزش کرده‌ایم اما اولین تاثیری که در ظاهرمان می‌بینیم لاغر شدن صورت است و زار و نزار به نظر‌رسیدن.

همه ما تا به حال، حداقل به یکی از انواع عفونت دچار شده‌ایم. از گلو درد، دندان درد و جوش های چرکی گرفته تا عفونت های پر دردسرتر مثل عفونت ادراری.

میگرن از آن کابوس‌های تمام نشدنی است که برخی مجبورند سالیان سال با آن دست و پنجه نرم کنند و ساعات زیادی زجر و عذاب را تحمل کنند

شاید شما هم جزو کسانی باشید که می‌خواهید روشی طبیعی برای تقویت موهای عزیزتان پیدا کنید.بعضی‌ها از همان بدو تولد موهای ضعیف و کم‌پشتی دارند.

بعضی از افراد همیشه با مشکل “جوش سرو کار دارند. بعضی هم وقتی جوش می‌زنند  می‌فهمند که قرار است به یک مهمانی حسابی دعوت شوند!

گیاهان دارویی و داروهای گیاهی برای پیشگیری و درمان زخم معده- مانند بسیاری از بیماری های مزمن دیگر- پیشنهادات قابل اطمینانی دارند.

سنگ کلیه یکی از سخت‌ترین بیماری‌های رایج بین افراد است. به طور مععمول خیلی‌ها را می‌شناسیم که حداقل یک بار دچار سنگ کلیه شده‌اند

درباره ما

ارتباط با ما

از بین بردن موهای زاید یکی از دغدغه‌های بسیاری از افراد محسوب می‌شود. خیلی از ما همیشه این سوال را در سر داریم که از چه روشی برای زدودن موهای زائد بدن استفاده کنیم که سخت، دردناک، پرهزینه و وقت‌گیر نباشد و در عین حال پوستمان را زیبا کند و بر سلامتی‌مان تاثیری مثبتی بگذارد.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به گروه بی بی عطار می باشد.

 شاید شما هم جزو کسانی باشید که می‌خواهید روشی کاربردی و طبیعی برای تقویت موهای عزیزتان پیدا کنید.بعضی‌ها از همان بدو تولد موهای ضعیف و کم‌پشتی دارند. بعضی هم تحت شرایط مختلف شاهد ریزش و ضعیف شدن موهای نازنینشان هستند.ممکن است حرص و جوش زیادی خورده باشید

سه نوع زیره داریم که شباهت‌ها و تفاوت‌هایی با هم دارند: زیره سیاه، زیره سبز، و زیره کوهی.زیره به طور کلی طبع گرم و خشک دارد به همین علت استفاده مداوم و زیادش برای افرادی که طبع گرم دارند مضر است و برای بهره‌مندی از منافع آن باید برای افراد گرم مزاج زیره را در سرکه بخیسانیم و بعد مصرف کنیم.

We’re not around right now. But you can send us an email and we’ll get back to you, asap.

نوشتن را شروع کنید و اینتر را بزنید

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *