داروهای گیاهی برای کاهش گرگرفتگی یائسگی

خواص دارویی و گیاهی



باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .




خانه

موبایل

راه‌های مقابله با گرگرفتگی زنانهگر گرفتگی، مشکل شایع در زنانی است که به سن یائسگی نزدیک می‌شوند و علت آن هم ایجاد تغییرات هورمونی در بدن است. افت شدید میزان استروژن، گرگرفتگی را افزایش می‌دهد. در این باره در اطلاعات بیشتری کسب کنید.

بدن برای خنک نگه داشتن خود، حرارت را خارج می کند و هنگامی که میزان استروژن افت می کند، مغز به ویژه هیپوتالاموس دچار سردرگمی می شود. این قسمت از مغز، وظیفه حفظ دمای بدن را به عهده دارد. بنابراین با افت میزان استروژن، هیپوتالاموس پیغام دریافت می کند که دمای بدن در حال افزایش است. در این شرایط هیپوتالاموس تلاش می کند دمای بدن را پایین بیاورد و فرد دچار علایم مشابه تب می شود. شدت گر گرفتگی به طور مستقیم با سرعت تغییر شرایط بدن مرتبط است. به نقل از سایت «نیوزویک»، گر گرفتگی هر چند دقیقه، به مدت ۳۰ ثانیه فرد را در موقعیت طلوب قرار می دهد.

داروهای گیاهی برای کاهش گرگرفتگی یائسگی

علایم آن شامل قرمز شدن صورت و عرق کردن است. برخی خانم ها نیمه شب در خواب دچار گر گرفتگی می شوند. تقریباً ۹۵ درصد زنانی که در شروع یائسگی هستند، این حالت را تجربه می کنند.گر گرفتگی یک بیماری نیست بلکه یک اختلال است؛ در واقع با از کنترل خارج شدن هورمون ها در بدن، این اختلال موقت در بدن ایجاد می شود. گرگرفتگی را می توان با درمان «HRT» (درمان جایگزین هورمونی) یا دارو برطرف کرد اما دستکاری هورمون ها بدون عوارض نیست و می تواند مشکلات جدیدی ایجاد کند. در این مطلب چند راهکار درمانی برای به حداقل رساندن و کاهش تکرر گر گرفتگی ارائه شده است.

 

کاهش وزنزنانی که اضافه وزن دارند، با موارد شدیدتر گر گرفتگی مواجه می شوند. برخی نیز دچار تکرر ادرار می شوند که علایم یائسگی را بدتر می کند. بنابراین اولین کاری که باید کرد اتخاذ بره غذایی سالم و کاهش وزن است. شاید تعجب کنید اما با پایین آمدن وزن، میزان تکرار گر گرفتگی نیز کاهش پیدا می کند. نتایج بررسی ها نشان می دهد، با هر ۵ کیلوگرم کاهش وزن، شدت گر گرفتگی تا ۳۳ درصد کاهش می یابد.

مصرف نکردن قرص های لاغریاگرچه کاهش وزن، علایم گر گرفتگی را کاهش می دهد اما این امر با مصرف قرص های لاغری میسر نمی شود. در واقع این قرص ها میزان هورمون های متعدد از جمله استروژن و پروژسترون را در بدن تغییر می دهد در نتیجه علایم گر گرفتگی با شدت بیشتری بروز می کند.

با استرس مقابله کنیداسترس در هر سنی علت اصلی ایجاد اختلال است. استرس مزمن در میزان استروژن و پروژسترون بدن اختلال به وجود می آورد. زنانی که نزدیک به سن یائسگی هستند نباید دچار استرس شوند. با تمرین کردن تنفس های عمیق و مدیتیشن، می توان بهتر با استرس مقابله کرد. این دو روش مانع از استرس ذهنی می شود و در نتیجه از اختلال هورمونی، پیشگیری می کند.

فیتواستروژن به بره غذایی افزوده شودفیتواستروژن یعنی استروژن گیاهی. مصرف متعادل مواد غذایی غنی از فیتواستروژن می تواند میزان استروژن را به میزان مناسب برگرداند. شیرین بیان و یونجه از منابع غنی این نوع استروژن گیاهی است.

خواب شب خوبی داشته باشیدداشتن خواب خوب برای فعالیت های درونی بدن لازم است. خواب مناسب یکی از بهترین درمان های طبیعی برای رفع گرگرفتگی است. سعی کنید روزی ۸ساعت خواب شبانه داشته باشید.

یوگااین ورزش برای سلامت کلی بدن و انعطاف پذیری آن مفید است. یوگا، باعث کاهش وزن می شود. یوگا همانند مدیتیشن از درون و با ایجاد تعادل هورمونی تأثیرگذار است. انجام این ورزش، تکرر گرگرفتگی را کاهش می دهد.

غذاهای دریایی را به بره غذایی خود اضافه کنیداسیدچرب امگا۳، در مقابله با گرگرفتگی موثر است. مصرف غذاهای غنی از امگا۳ می تواند در رفع علایم گر گرفتگی تأثیر زیادی داشته باشد. مصرف ماهی تن و ساردین راه مناسب تأمین امگا۳ بدن است. کافی است هفته ای ۲ یا ۳ وعده ماهی مصرف کنید.

از مصرف قهوه بپرهیزیدقهوه طبیعت گرم دارد. با مصرف آن دمای بدن بالا می رود و علایم گر گرفتگی بدتر می شود. بدن برای رفع افزایش ناگهانی دما، دچار گر گرفتگی می شود. در صورت امکان بکلی مصرف قهوه را کنار بگذارید یا میزان مصرفی را کم کنید.

ادویه گرمازاستادویه به ویژه فلفل همانند قهوه روی دمای بدن تأثیر می گذارد.

خنک بمانیددوش آب گرم، باعث بالا رفتن دمای بدن و گر گرفتگی می شود. با قرار گرفتن زیر دوش داغ، تمام بدن زیر دمای بالا قرار می گیرد و فرد دچار گر گرفتگی شدید می شود. بنابراین بهتر است دوش آب ولرم بگیرید.

لباس از جنس کتان استفاده کنیداین نوع پارچه ها به طور حیرت انگیزی بدن را خنک نگه می دارد و دمای بدن را حفظ می کند. در حالی که لباس هایی از جنس الیاف صنعتی از جمله پلاستیک و مانع تعریق می شود و دمای بدن را افزایش می دهد.

طب سنتی مفید استطب سنتی راهی موثر در درمان گر گرفتگی است. از طریق روش های طب سنتی، هورمون به خوبی تنظیم می شود و این امر شدت و تکرر گر گرفتگی را کاهش می دهد.

از رفتن به سونا بپرهیزیدسونا گرم و پر از بخار است. بدن داغ می شود و دچار گر گرفتگی می شوید.

غذا را گرم مصرف نکنیدهمه ما دوست داریم غذا گرم سرو شود اما خوردن غذاهای سرد در پیشگیری از گر گرفتگی بسیار موثر است. پس بگذارید غذا روی میز خنک شود سپس بخورید.

 

دراز بکشیددر زمان بروز این علایم، دچار اضطراب نشوید و دراز بکشید یا این که روی صندلی بنشینید و سر خود را به عقب خم کنید. با استراحت این علایم از بین می رود.منبع : خراسان


آنچه بانوان باید بدانند

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .


 

 

URL: http://journal.skums.ac.ir/article-1-662-fa.html

در این مقاله با روش های دارویی و خانگی برای درمان گر گرفتگی در زمان یائسگی آشنا خواهید شد.

اگر گرگرفتگی مشکلی برایتان ایجاد نمی کند، نیازی به درمان پزشکی ندارید. در خانم ها، این حالت به تدریج طی چند سال از بین می رود.

هورمون درمانی

هورمون های استروژن و پروژسترون برای کاهش گرگرفتگی به کار می روند. خانم هایی که رحم خود را درآورده اند فقط می توانند هورمون استروژن دریافت کنند، ولی اگر رحم دارید بایستی هورمون پروژسترون را به همراه استروژن دریافت کنید تا از سرطان آندومتر (دیواره داخلی رحم) جلوگیری کنید. اگردچار لخته شدن خون یا سرطان سینه هستید، نباید از استروژن درمانی استفاده کنید.

داروهای ضدافسردگی

داروهای گیاهی برای کاهش گرگرفتگی یائسگی

دوز کم برخی داروهای ضدافسردگی مانند فلوکستین و پاروکستین می توانند گرگرفتگی را کم کنند.
این داروها در درمان گرگرفتگی شدید، به اندازه هورمون درمانی موثر نیستند، اما برای خانم هایی مفیدند که نمی توانند از هورمون ها استفاده کنند.
عوارض احتمالی این داروها عبارتند از : حالت تهوع، سرگیجه، افزایش وزن، خشکی دهان و اختلال جنسی.

سایر داروها

سایر داروهایی که باعث کاهش گرگرفتگی در برخی خانم ها می شوند، عبارتند از:

– گاباپنتین: یک نوع داروی ضدتشنج است که در کاهش گرگرفتگی موثر است. عوارض آن عبارتند از: خواب آلودگی، سرگیجه و سردرد.

– کلونیدین: برای درمان فشار خون بالا به کار می رود و کمی گرگرفتگی را کاهش می دهد. عوارض آن عبارتند از: سرگیجه، خواب آلودگی، خشکی دهان و یبوست.
برخی مطالعات نشان می دهد که طب سوزنی، میزان تکرار و شدت گرگرفتگی را کم می کند

درمان های خانگی

اگر مشکل گرگرفتگی شما کم باشد، می توانید با تغییر سبک زندگی آن را کنترل کنید.

1- خودتان را خنک نگه دارید.

افزایش دمای بدن حتی به مقدار کم، مشکل گرگرفتگی را تحریک می کند.
در هوای سرد به جای یک لباس ضخیم، چند تا لباس معمولی بپوشید تا هر وقت گرم تان شد، بتوانید یکی از آنها را درآورید.
موقعی که هوای اتاق گرم است، پنجره را باز کنید و یا از پنکه، کولر یا فن کوئل استفاده کنید.
اگر امکانش را دارید، دمای هوای اتاق را کم کنید، مثلا در زمستان، شعله بخاری گازی را کم کنید یا شیر رادیاتور شوفاژ اتاق را ببندید.
اگر احساس گرگرفتگی کردید، کم کم یک نوشیدنی خنک بنوشید.

2- به آنچه می خورید و می نوشید، دقت داشته باشید.

غذای داغ و تند، نوشیدنی های کافئین دار و الکل حالت گرگرفتگی را تحریک می کنند. لذا عوامل تحریک کننده مشکل خود را بشناسید و از آنها دوری کنید.

3- آرام باشید.

استفاده از روش های آرامش بخش و کاهش دهنده استرس مانند تنفس آرام و عمیق، گرگرفتگی ملایم را در برخی زنان کم می کند.
حتی اگر این روش ها نتوانند گرگرفتگی را تسکین دهند، فواید دیگری دارند مانند بهبود اختلالات خواب که در دوران یائسگی ممکن است بروز کنند.

4- سیگار نکشید.

کشیدن سیگار باعث افزایش گرگرفتگی می شود. اگر سیگار نکشید، خطر گرگرفتگی و سایر بیماری های جدی مانند بیماری های قلبی، سکته مغزی و سرطان ها کم می شود.

5- وزن اضافی خود را کم کنید.

اگر چاق هستید، کاهش وزن می تواند گرگرفتگی شما را کاهش دهد.

روش های طب مکمل یا جایگزین

بسیاری از خانم ها به استفاده از روش های طب مکمل تمایل دارند، مانند روش های ذهنی و جسمی، و مکمل های غذایی که به کاهش گرگرفتگی کمک می کنند.

روش های ذهنی و جسمی

1- روش های آرامبخش: روش هایی مانند تای چی و یوگا به بهبود گرگرفتگی کمک می کنند.

2- طب سوزنی: برخی مطالعات نشان می دهد که طب سوزنی، میزان تکرار و شدت گرگرفتگی را کم می کند.

3- هیپنوتیسم: تحقیقات مقدماتی نشان می دهد روش هیپنوتیزم، میزان بروز گرگرفتگی روزانه را در زنان مبتلا به سرطان سینه به طور موفقیت آمیزی کاهش می دهد.

مطالعه دیگری، تاثیر هیپنوتیسم در تسکین گرگرفتگی در زنان یائسه را نشان می دهد. البته تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

مکمل های غذایی

افراد فکر می کنند مواد طبیعی مانند گیاهان دارویی، ضرری برای بدن ندارند، اما بایستی بدانید که تمامی مکل های غذایی از جمله گیاهان دارویی نیز در صورت مصرف خودسرانه می توانند مضر باشند و با داروهایی که پزشک برای درمان سایر بیماری های شما تجویز کرده است، تداخل کنند، لذا همیشه قبل از مصرف هر نوع مکملی با پزشک مشورت کنید.

برخی از مکمل های غذایی ای که معمولا برای کاهش علائم یائسگی استفاده می شوند، عبارتند از:

1- استروژن های گیاهی: زنان کشورهای آسیایی که به طور منظم از سویا استفاده می کنند، کمتر از زنان سایر کشورهای دنیا دچار گرگرفتگی و بقیه علائم یائسگی می شوند. شاید یک دلیل آن، به علت وجود مواد شبیه استروژن (فیتواستروژن) در سویا و سایر گیاهان باشد.

2- جینسینگ : این گیاه دارویی در کاهش علائم روحی و بی خوابی در زنان یائسه مفید است، ولی به نظر نمی رسد تاثیری در کاهش گرگرفتگی داشته باشد./ تبیان

روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال حافظ

کپی برداری ممنوع !

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.
هر گونه کپی برداری از محتوای سایت کوکا پیگرد قانونی دارد.

محل لینک سایت شما

مطالب بخش سلامت و پزشکی سایت کوکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *