داروهای گیاهی برای دل درد کودکان

خواص دارویی و گیاهی



باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .

همچنین حرکت برای حیات بشر ضروری است و به همان نسبت استراحت و سکون نیز برای تجدید انرژی لازم است. تعادل خواب و بیداری در حفظ سلامت و درمان بیماری‌ها اهمیت دارد. اما پرسش مهم این است که چه گیاهانی برای درمان درد شكم موثر است؟

• نعناع: بهترین گیاهی كه در میان عامه شهرت دارد، گیاه نعناع است كه در 2 نوع گیاهی و عرق در میان مردم كاربرد دارد و مصرف عرق نعناع اثربخشی بیشتری نسبت به دم‌كرده گیاه دارد، اما باید به این نكته اساسی هنگام مصرف این گیاه توجه داشت كه مصرف بیش از اندازه این گیاه باعث گشادشدن محل اتصال مری به معده می‌شود بنابراین بیمارانی كه از ریفلاكس معده رنج می‌برند، در میزان مصرف این گیاه باید دقت كافی داشته باشند.

• زیره سبز، سیاه، زنیان و انسیون: استفاده از زیره سبز، سیاه، زنیان و گیاه انسیون در كاهش نفخ شكم بسیار موثر است و باید پس از صرف غذا از آنها استفاده شود. می‌توان حدود نیم‌گرم زیره سیاه با مقداری نبات ساییده شده را پس از صرف غذا میل كرد.

• آویشن و دارچین: در صورتی كه پس از صرف غذا، معده شما درد می?گیرد بهتر است نصف قاشق غذاخوری آویشن را با مقداری آب بجوشانید و پس از آنكه جوشانده را از صافی عبور دادید، دم‌كرده آن را نیم‌ساعت پس از غذا میل كنید. همچنین می‌توان نصف قاشق‌غذاخوری دارچین را نیز دم و میل کنید.

• دقت در خوردن مایعات: هیچ زمانی همراه با غذا نوشیدنی میل نشود. همچنین باید نیم ساعت قبل و بعد از غذا نیز از خوردن مایعات اجتناب كرد تا كمتر با مشكل گوارش روبرو شویم.

داروهای گیاهی برای دل درد کودکان

• استفاده از رژیم غذایی مناسب: افرادی كه دستگاه گوارش آنها بسیار حساس است، باید برای خود بره غذایی مناسبی داشته باشند. تصور عامه بر این است كه مصرف حبوبات نقش بسیاری در درد معده و نفخ آن دارد اما باید گفت كه استفاده از غذاهایی كه به صورت خمیر تهیه می‌شود نیز برای آنها مضر خواهد بود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

دل درد کودکان یکی از دلایل رایج مراجعه‌ی والدین برای مراجعه به پزشک است. ارزیابی شدت دل درد و علت‌های آن ممکن است هم برای والدین و هم برای پزشکان چالش‌برانگیز باشد. زمینه‌ساز دل درد کودکان ممکن است دلایل ساده و بی‌اهمیت یا مشکلات حاد باشد. خوشبختانه در موارد، دل درد کودکان خیلی سریع بهبود پیدا می‌کند. داشتن اطلاعات مناسب، تصمیم گیری و اقدام به‌موقع در بهبود کودک تعیین‌کننده خواهد بود. در این مقاله شما را با دلایل و نشانه‌های دل درد کودکان، تشحیص و درمان خانگی آن آشنا خواهیم کرد.

داروهای گیاهی برای دل درد کودکان

معمولا والدین یا مراقبان کودک، متوجه دل درد کودکان می‌شوند. نوزادان یا کودکان نوپا معمولا با گریه، نشان دادن درد در چهره یا به خود پیچیدن ناراحتی‌شان را نشان می‌دهند. اغلب بچه‌های کوچک می‌توانند خیلی سریع راجع به مشکل‌شان با شما صحبت کنند. برخی از نوجوانان تمایلی به گفت‌وگو درباره‌ی دردشان ندارند و شما به تلاش بیشتری نیاز دارید تا توضیح شفافی از وضعیت آنها دریافت کنید. درباره‌ی این وضعیت‌ها سؤال کنید:

بروز دل درد در کودکان دلایل متعددی دارد که عملکرد ارگان‌های مختلف را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و هریک به آزمایش‌های خاصی برای تشخیص نیازمند است. پزشک با پرسیدن سابقه و معاینه‌ی کودک به اطلاعات لازم دست پیدا می‌کند. اگر پزشک متوجه خون در راست‌روده شود، آزمایش‌های بیشتری درخواست می‌کند.

احتمالا با نمونه‌گیری خون و شمارش کامل سلول‌های خونی (CBC)، تست عملکرد کبد، کشت خون (blood cultures)، سطح آمیلاز (آنزیم‌هایی از گروه گلیکوزید هیدرولاز که باعث تجزیه زنجیره‌های کربوهیدرات‌ها مانند نشاسته می‌شوند) و لیپاز (آنزیمی که نقش تبدیل تری‌گلیسرید به گلیسرول و اسید چرب را ایفا می‌کند) یا وجود سرب در خون را بررسی می‌کنند. ممکن است نمونه‌گیری از ادرار نیز برای نتایج دقیق‌تر نیاز باشد.

در برخی موارد به نمونه‌ی مدفوع نیز برای تشخیص وجود خون، باکتری یا انگل نیاز است.

شاید برای ارزیابی بهتر شکم به تصویربرداری (X-rays یا عکس‌برداری‌های مشابه) نیاز باشد. سایر آزمایش‌ها شامل این موارد است:

بسته به شرایط کودک، ممکن است به آزمایش‌های خاصی نیاز باشد که می‌توان به تنقیه یا بلع باریوم (barium enema؛ فرایندی که در آن ازطریق مقعد و روده‌ی بزرگ مایعی حاوی باریوم را وارد می‌کنند تا عکس‌برداری ایکس-ری انجام بدهند)، فشار مقعد (anal manometry) یا آزمایش‌های لگنی اشاره کرد. پزشکان متخصص در زمینه‌ی گوارش (gastroenterologist)، جراح کودکان یا جراحان عمومی می‌توانند در این زمینه به بیمار کمک کنند.

در موارد، دل درد کودکان با روش‌های خانگی درمان‌پذیر است. کودک باید به‌اندازه‌ی کافی استراحت کند و از مصرف مواد غذایی جامد، آسپرین، آنتی بیوتیک‌ها (به‌جز مواردی که پزشک تجویز کرده) و داروهای گیاهی خودداری کند و برای جلوگیری از کم آبی بدن، به‌اندازه‌ی کافی مایعات بنوشد. در مواردی که کودک تب خفیف دارد، استامینوفن برای او تجویز می‌شود. اگر تب کودک شدید باشد و اسهال یا تهوع او بیش از ۲۴ ساعت طول بکشد، حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

والدین یا مراقبان کودک باید وضعیت کودک را تحت‌نظر داشته باشند و درصورت نیاز، در زمان مناسب با پزشک متخصص تماس بگیرند. کودک را به‌خصوص زمانی که روبه‌بهبودی است زیرنظر داشته باشید. ممکن است فرزند نوجوان‌تان دوست نداشته باشد مراقبش باشید، اما این وظیفه‌ی شماست که از او مراقبت کنید.

درمان برای هر کودک بر اساس سابقه، معاینه‌ی پزشک و نتایج آزمایش‌ها متفاوت خواهد بود. درمان می‌تواند به سادگیِ استراحت در منزل، مصرف مایعات و رعایت تغذیه، ساده باشد. در موارد جدی، بستری شدن در بیمارستان و انجام عمل جراحی دور از انتظار نیست.

پیش‌آگاهی درباره‌ی دل درد کودکان، به‌اندازه‌ی دلایل ایجاد دل درد متفاوت و گسترده است. در کل، دل دردی که سریع تشخیص داده و درمان شود، یک پیش‌آگاهی خوب خواهد بود. باوجوداین، دل دردی که شناسایی و درمان نشود ممکن است مشکلات جدی به‌وجود بیاورد. درنتیجه، از ابتدایی‌ترین مراحل تشخیص دل دردِ کودک، بهتر است والدین یا مراقبان کودک در کنار تیم پزشکی باشند تا مطمئن شوند که درمان و مراقبت‌های لازم را برای کودک دریافت می‌کنند.

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

تربیت کودک را باید بیست سال پیش از تولدش آغاز كرد

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(“”)[]
.(“”)
.type “text/”
.
.src “”

همکاری من به عنوان مترجم با سایت «چطور» در نتیجه‌ی علاقه‌ به زبان انگلیسی و اطلاعات عمومی شکل گرفته است.
امیدوارم شما هم از خواندن این مطالب استفاده کافی رو ببرید.

سلامت و تربیت کودک

علت یبوست کودکان؛ علائم، پیشگیری و درمان خانگی آن

علت اسهال نوزاد؛ پیشگیری و ۵ روش‌ درمان آن

آزمایش غربالگری چیست و چگونه انجام می‌شود؟

بازی فکری کودکان؛ ۱۴ بازی برای تقویت ذهن و خلاقیت کودک

داروهای گیاهی برای دل درد کودکان

علت عرق سوز شدن؛ پیشگیری و ۱۲ روش درمان خانگی آن

مزایای اجاره آنلاین ویلا و تفاوت آن با اجاره آفلاین

مثلث سخنوری؛ تأثیرگذاری بر مخاطب با کمک فلسفه‌های یونان باستان

رازهای زیبایی؛ کتابی مفید برای آموزش زیروبم زیبایی پوست

متقاعد کردن دیگران با استفاده از سلسله‌‌مراتب انگیزشی مونرو

چطور برای برقراری ارتباط بره ریزی کنیم؟


سالم ترین میوه های جهان را بشناسید

قهرمانان شطرنج جهان؛ با ۱۰ نابغه شطرنج دنیا آشنا شوید


ثروتمندترین کشورهای جهان کدام‌اند؟


شادترین کشورهای جهان در سال ۲۰۱۸

خاص ترین سواحل دنیا که زیبایی آن‌ها شما را خیره می‌کند

کوچکترین کشورهای جهان که احتمالا هرگز آن‌ها را نشنیده‌اید



داروهای گیاهی برای دل درد کودکان

آرایش

مدل مو

مدل لباس

اخبار

سبزی خردکن

کودک – بیماری کودک – شکم درد کودکانکودک  من از درد شکم شکایت دارد. چطور می‌توانم علت این بیماری را بفهمم؟تشخیص دقیق علت شکم‌درد کودک می‌تواند فریب‌دهنده باشد حتی اگر توان سخن گفتن و توضیح درباره دردش را هم داشته باشد. تنها تمرکز بر یافتن محل درد کافی نیست بلکه تشخیص وجود ( یا نبود) دیگر علایم نیز بسیار مهم است.اگر بلافاصله پس از صرف شام و دسر از شکم‌درد شکایت کند ولی نشانه‌ی دیگری وجود نداشته باشد

 ممکن است علت این بیماری تنها پرخوری باشد.ولی اگر بی‌قرار است و علاوه بر درد شکم استفراغ یا اسهال نیز دارد می‌توان اطمینان داشت که علتی جدی‌تر درمیان است.

علت مشکلات شکمی در کودکان خردسال چیست ؟

شرایط زیر شایع‌ترین علل شکم‌درد در کودکان هستند گرچه علل محتمل دیگری نیز وجود دارند. اگر کودک شما ناگهان بیمار شود دردی در شکمش داشته باشد که به سادگی از بین نمی‌رود یا حتی بدتر هم می‌شود و نگران وی هستید با دکترش تماس بگیرید. همیشه در مواقع خطر بهتر است موضوع را جدی بگیریم.

1. ورم معده و روده یا ” آنفلوآنزای شکمی”

آیا کودکتان علاوه بر درد‌های شکمی اسهال و استفراغ هم دارد  اگر چنین است ممکن است مبتلا به ورم معده و روده باشد که پس از عفونت‌های حاد تنفسی یکی از بیماری های شایع محسوب می شود.ورم معده و روده همچنین می‌تواند در اثر ابتلا به باکتری‌های جدی‌تر همچون سالمونلا- شیگلا- استافیلوکوکوس- کمپلوباکتر یا اشرشیاکولی نیز ایجاد شود. موارد دیگری هم به خاطر ابتلا به انگل‌هایی چون جیاردیا به‌وجود می‌آیند. نشانه‌های آشکار در کودک شما می‌تواند بسته به علت بیماری ملایم یا حاد باشند و ممکن است برای تنها چند ساعت یا چند روز ادامه یابند.از آنجا که عامل این بیماری معمولا یک ویروس است نمی‌توان آن را با آنتی‌بیوتیک معالجه کرد. ولی این بدین معنی نیست که بنشینید و منتظر طی شدن دوره‌ی بیماری شوید. اگر ورم معده و روده موجب استفراغ یا اسهال و تب و کم‌اشتهایی در کودک شما شده است ممکن است به سرعت آب بدن او از دست برود لذا مهم است که مطمئن شویم کودک  ما در طول مبارزه با بیماری مقادیر زیادی از مایعات بنوشد.به دنبال نشانه‌های از دست رفتن آب بدن بگردید و اگر احساس می‌کنید کودک‌تان در حال از دست دادن آب بدنش است با دکتر تماس بگیرید. اگر با علایم جدی از دست دادن آب بدن در او مواجه شدید سریعا او را به اورژانس برسانید.هر چه زودتر رژیم غذایی طبیعی را به کودک‌تان بازگردانید و فقط از غذاهای چرب پرهیز کنید.در مورد معالجه‌ی این بیماری‌ها بدانید :اسهالاستفراغاز دست دادن آب بدن

2. آلرژی به شیر یا عدم‌تحمل لاکتوز

اگر کودک  شما به شیر آلرژی داردسیستم ایمنی بدن او به پروتئین‌های موجود در شیر واکنش نشان می‌دهد. آلرژی به شیر مرتباً در نوزادان و کودکان رخ می‌دهد. علایم این بیماری استفراغ- اسهال- شکم‌درد و جوش است. در موارد حاد آلرژی به شیرکودک ممکن است با واکنشی خطرناک موسوم به شوک آنافیلاکسی مواجه شود.عدم تحمل لاکتوز زمانی رخ می‌دهد که بدن آنزیم لازم برای تجزیه و هضم لاکتوز قند اصلی موجود در شیر را تولید نکند. علایم این بیماری- اسهال- حالت تهوع- درد شکمی- نفخ و گاز معده است. عدم تحمل لاکتوز در نوزادان رایج نیست و معمولاً در اواخر نوزادی یا در ده سال نخست زندگی ظهور می‌کند.برای ردگیری علت بیماری پزشک ممکن است پیشنهاد کند که برای چند روز همه‌ نوع لبنیات (شیر- پنیر- بستنی- پودینگ و غیره) را از کودک خود دور کنید و سپس به آرامی مجددا آنها را در رژیم غذایی‌اش قرار دهید. اگر مشکلات شکم کودک شما مجددا آغاز شود مقصر اصلی را یافته اید.برای کودکانی که به شیر آلرژی دارند شیر سویا راه‌حل مناسبی خواهد بود ولی نه برای همه‌کس: 5 تا 1 درصد از کودکانی که به شیر آلرژی دارند به شیر سویا هم حساسند. در این صورت باید با دکتر کودک خود یا یک متخصص تغذیه در مورد اینکه چطور از رسیدن کلسیم کافی به بدن کودک از طریق غذاهای دیگر مطمئن شوید مشورت کنید.اگر کودک‌تان نمی‌تواند لاکتوز را تحمل کند راه‌حل آسان‌تر خواهد بود. وی می‌تواند تا زمانی که شکلی ترکیبی از لاکتاز را دریافت می‌کند به مصرف لبنیات ادامه دهد. همچنین می‌توانید شیر بدون لاکتوز برایش بخرید.اطلاعات بیشتری در مورد نحوه‌ی تشخیص و درمان آلرژی‌ها و حساسیت‌های غذایی بدست آورید.

3. یبوست و تغییر در رژیم غذایی

شایع‌ترین مشکل شکمی در کودکان کم‌سن و سال ـ که در حال افزودن غذاهای و بیشتری به رژیم غذایی خود هستند- یبوست است. یبوست به معنای این است که فرد به مدت دو یا سه روز قادر به دفع نباشد و پس از آن نیز تکه‌های کوچک سفتی از مدفوع را دفع کند.اگر کودک شما مبتلا به این بیماری است خونسردی خود را حفظ کنید. پس از چند هفته سیستم گوارش وی با تغییرات ایجاد شده در رژیم غذایی تنظیم خواهد شد و وی دوباره آغاز به دفع عادی خواهد کرد.شما می‌توانید با نوشاندن مایعات کافی در طول روز به تسریع این پروسه کمک کنید. و در روزهایی که به نظر می‌آید دچار یبوست شده است به او غذاهایی بدهید که مدفوع روان‌تری تولید می‌کنند ( مثل زردآلو- گلابی- آلو و نخود فرنگی) و آن دسته از غذاها را که مدفوع سفت‌تری ایجاد می‌کنند کنار بگذارید ( مثل موز- سیب و پوره‌ی سیب -هویج- برنج و کدو).علاوه براین‌ها ورزش نیز می‌تواند به حرکت روده‌ها کمک کند پس کودک خود را تشویق به تحرک کنید.

4. بیماری مجاری بالایی تنفس

باور کنید یا نه سرما‌خوردگی یا آنفلوآنزای معمولی می‌تواند باعث ایجاد شکم‌درد در کودک گردد. دلیل این امر این است که مقدار زیادی از مخاط ایجاد شده در اثر بیماری مربوط به مجاری بالای تنفسی به گلو راه می‌یابد. وقتی این مخاط بلعیده شود می‌تواند موجب سوزش معده‌ی کودک شود.برخی از کودکان برای دفع این مخاط از سیستم‌شان استفراغ می‌کنند. شکل خوشی ندارد ولی معمولاً مؤثر واقع می‌شود و درد از بین می‌رود.برخی اوقات یک بیماری تنفسی جدی‌تر نیز می‌تواند به درد شکم در کودک بیانجامد. اگر کودک‌ شما گلودرد-تب و سردرد هم داشته باشد ممکن است به گلودرد میکروبی مبتلا شده باشد. اگر فکر می‌کنید که شکم‌درد کودک‌تان به گلودرد میکروبی مربوط است پزشک را سریعاً مطلع سازید. این بیماری توسط باکتری‌ استرپتوکوک ایجاد می‌شود و نیازمند معالجه‌ با آنتی‌بیوتیک است.

5. انسداد روده

اگر حال کود‌ک‌تان خوب به نظر می‌رسد و لحظه‌ای بعد ناگهان از درد به خود می‌پیچد دست روی دست نگذارید به خصوص اگر این علایم رفته رفته شدید‌تر و سریع‌تر تکرار شوند و کود‌ک‌تان در حال استفراغ باشد.این علایم ممکن است نشانه‌ی ابتلا به اینتوساسپشن (دخول بخشى از روده در بخش دیگر) باشند انسدادی که معمولا برای کودکان 5 ماه تا 2 سال رخ می‌دهد. این بیماری شیوع زیادی ندارد ولی می‌تواند خطرناک باشد لذا سریعاً با دکتر کودک‌تان تماس بگیرید؛ اگر نتوانستید با پزشک تماس بگیرید او را سریع‌تر به اورژانس برسانید زیرا که ممکن است به جراحی نیاز داشته باشد.

6. آپاندیسیت

علایم شناخته‌ی آپاندیسیت درد شکم (مخصوصاً در قسمت راستِ پایین شکم) تب و استفراغ هستند. اگر کودک شما استامینوفن بچه خورده است و تب وی کاهش نیافته دردش رفته رفته بدتر می‌شود و نمی‌تواند چیزی را در معده‌ی خود نگه دارد حتی آب را ممکن است آپاندیسیت داشته باشد. وی را به نزد پزشک ببرید یا به اورژانس برسانید.

7. گاز معده

شما به عنوان یک بزرگسال می‌دانید که چقدر گاز معده اذیت می‌کند. برای کودکان نیز گاز معده دردآور است؛ و ممکن است همان عامل درد مزمن شکمی باشد که دکتر نمی‌تواند کشفش کند.وقتی کودک‌تان از گاز رنج می‌برد باید بفهمید به تازگی چه خورده است . یکی از دلایل احتمالا آب‌میوه‌ی زیاد استریا؛ بسیاری از آب‌میوه‌ها – همچون آب سیب و آب گیلاس حاوی سوربیتول هستند که شکلی هضم‌ناشدنی از قند هاست.AAP پیشنهاد می‌کند که کودکان خردسال بیش از حدوداً 2/1 تا 4/3 لیوان آب‌میوه در روز ننوشند. نوشیدن آبمیوه‌ی زیاد علاوه بر ایجاد ناراحتی معدی باعث می‌شود از دیگر غذا‌های مغذی کمتر مصرف شود و همچنین موجب خرابی دندان‌ها نیز می‌شود.منبع:ninisiteویرایش و تلخیص:آکاایران

داروهای گیاهی برای دل درد کودکان

سایت کودک ، بارداری ، زایمان ، تربیت کودک ، بیماری های کودک ، نی نی1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *