داروهای طبع سرد

خواص دارویی و گیاهی

نشان‌گذاری

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است
[[رده:نمادهای
نوشتار]]

دکتر کلان – محصولات سلامتی

 

داروهای طبع سرد

کتاب

سردی و گرمی

مؤلف : دکتر فرض الله قلی زاده کلان

 

 

 

 

 

گرمی و سردی ، همان جریان پ هاش (PH) می باشد . حکمای طب قدیم ، با شناخت دقیقی که از انسان و سایر موجودات داشتند ، برای هر موجودی طبعی قائل بودند . جریان سرد ، همان پ هاش (PH) پائین یا اسیدی می باشد و جریان گرمی ، همان قلیایی .

یک اسید ، ماده ای است که دهنده ی هیدروژن باشد .

یک باز ، ماده ای می باشد که گیرنده ی هیدروژن باشد .

فعالیت یون هیدروژن را با پ هاش (PH) نشان می دهند .

منظور از تنظیم اسیدی و بازی ، تنظیم یون هیدروژن در مایعات بدن می باشد .

اختلال در دفع گاز کربونیک و اختلال در دفع یا تهیه ی هیدروژن ، باعث اختلال در تعادل اسیدی یا بازی خون می گردد . بر این اساس ، کسانی که دارای پ هاش (PH) پائین هستند ، دارای طبع سرد بوده و کسانی که دارای پ هاش (PH) بالا هستند ، دارای طبع گرم می باشند .

سردی و گرمی در طب چینی نیز همان جریان ین و یانگ می باشد .

این تقسیم بندی از طبع و مزاج ، کامل ترین تقسیم بندی از بین تقسیم بندی های موجود در دنیا می باشد و کاملا با فیزیولوژی بدن سازگاری دارد که حکمای گذشته آن را کشف کرده اند و روز به روز جایگاه آن در جهان مستحکم تر می شود .

این تقسیم بندی حتی از تقسیم بندی طب ایورودا هندی که یکی از طب های قوی و قدیمی در جهان محسوب شده و قدمتی پنج هزار ساله دارد و در وجود انسان سه مزاج یا سه طبیعت (دوشا)ی اصلی تعریف کرده به های :

واتا (بادوفضا) ، پیتا (آتش وآب) ، کافا (خاک وآب) کاملتر می باشد .

 

آناکسماندر ، امپدوکلس ، بقراط و از متاخرین جالینوس ، ابن سینا و جرجانی به چهار عنصر آب ، آتش ، هوا و خاک و چهار خاصیت این مواد یعنی : سردی ، گرمی ، خشکی و تری معتقد بودند ، و به وجود چهار مایع اصلی در بدن انسانها و حیوانات قائل بودند که آنها عبارتند از :

صفرا ، خون ، بلغم و سودا .

دانشمندان قدیم ، دخالت این چهار مایع را در کلیه ی حالات بدنی ، اعم از تغییرات فیزیوژیک ، پیدایش بیماریها و بهبود حال بیماران موثر دانسته و می گفتند :

هر گاه این چهار مایع به نسبت طبیعی و متعادل با یکدیگر در بدن وجود داشته باشد ، بدن سالم است ، ولی اگر یکی از آنها به علت تغذیه ناقص ، بدی تغذیه ، تنفس هوای آلوده ، شدت گرما یا سرمای هوا و یا مصرف داروهای شیمیایی باشد که در آنصورت ، آنچه از بدن دفع می گردد ، افزایش پیدا نموده و یا بالعکس سموم در بدن تجمع کرده و مواد مختلفی به وجود می آید که طعم آن تلخ ، شور ، شیرین ، ترش ، یا بی طعم می باشد و بر حسب کم و بیشی مقدار یا کیفیت آنها کم یا بیش زیان آور می گردند .

هر چه در طبیعت وجود دارند ، دارای طبع و مزاجی می باشند .

اگر ما بعد از مصرف بعضی غذاها ، میوه ها ، سبزی ها و غیره احساس ایجاد گرمی در بدن بکنیم ، بدون احساس تشنگی که می گوییم طبع آنها گرم و تر یا خون ساز است ،

از خوردن بعضی دیکر ، احساس گرمی شدید و تشنگی می کنیم که به آنها گرم و خشک یا صفرا زا می گوییم ،

از خوردن بعضی دیگر حرارت و تشنگی بدنمان کمتر میشود که به آنها سرد و تر یا بلغم زا می گوییم و از مصرف بعضی غذاهای دیگر ، از گرمای بدن کاسته ، ولی رفع تشنگی نمی کنند ، به این گروه سرد و خشک یا سودازا می گوییم .

مصرف مداوم غذاهای گرم و تر ، باعث افزایش گرمی بدن ، افزایش خون ، تقویت سیستم ایمنی بدن و تقویت عمومی بدن خواهد شد و طبع دم یا خون را ایجاد می کند .

مصرف مداوم غذاهای گرم و خشک ، باعث افزایش صفرا در بدن می شود .

مصرف مداوم غذاهای سرد و تر ، باعث افزایش بلغم در بدن می شود . و آخر اینکه مصرف غذاهای سرد و خشک ، باعث افزایش سودا می شود .

هر شیء و موجودی دارای مزاج و طبعی می باشد .

با شناخت طبع و مزاج غذاها ، گیاهان ، میوه ها ، سبزیجات و غیره ، بهتر می توانیم نسبت به طبع و مزاجمان ، غذا ، میوه ، سبزی ، گیاه ، یا حتی ظرف و ظروفی را انتخاب کنیم که سازگار با طبع و مزاجمان باشد ، و در صورت غلبه یک خلط خاص ، مقابل آن را استفاده کنیم تا غلبه ی آن بر طرف شود .

همه ی بیماریها نیز دارای مزاجی می باشند ، با شناخت مزاج غذاها و بیماریها ، بهتر می توانیم بیماریها را مداوا کرده و بدن را به طرف سلامتی سوق دهیم .

به هم خوردن تعادل اسیدها و بازها در اثر : نوع غذا ، مشکلات دستگاه جهاز هاضمه ، استرس ، اضطراب ، مصرف دارو های شیمیایی وهوای سرد یا گرم به هم می ریزد . هوای سرد ، خون را اسیدی می کند و هوای گرم ، باز یا قلیا را می آفریند .

هنگامی که ما بیمار میشویم ، به طور تقریبی دائم بدن ما اسید زیادتر دارد . به عبارت دیگر ، اسیدوز شده و درجه های گوناگونی از اسید را سبب می گردد .

داروهای طبع سرد

علایم اسید اضافی ، به صورت جمع شدن مایع در بدن یا پایین رفتن فشار خون ، بدخوابی و پریشانی ، عفونت های مفاصل ، بوی ترشیدگی در مدفوع ، اشکال در فرو دادن غذا و کند شدن دندانها ، خود را نشان می دهد .

موارد گفته شده در بالا ، به دلیل کار آمد نبودن جگر ، کلیه ها و هورمون غدد فوق کلیه یا در اثر غذای ناجور و ناسب ، بی موقع یا دیر غذا خوردن ، چاقی یا نداشتن مواد درست در بدن نیز می تواند ایجاد گردد .

بدن ما در حال کار ، تنفس ، ضربان قلب ، به کار گیری ماهیچه ها ، ورزش و نرمش ، تنش ، عصبانیت ، نا آرامی و ترس نیز دایم اسید ساخته و وارد خون می کند .

هر نوع مواد اسید دهنده ای که ما می خوریم ، با کمک مواد بازدار به ویژه مواد حاوی کلیوم (پتاسیم) در بدن باید خنثی شود و گر نه در استخوان ها ، مفصل ها و رگهای خونی انبار می گردد .

غذا با شکر زیاد و نوشیدنی شکر دار و برگرها میزان اسید بدن را افزایش داده و در دراز مدت کلسیم استخوان اسکلت بدن را نابود می کنند .

می دانیم که سرما نابود کننده ی بسیاری چیزهاست . با شروع فصل سرما ، بسیاری از حیوانات و درختان به خواب زمستانی فرو میروند ، رویش گیاهان متوقف می شود و بسیاری موارد دیگر .

در بدن ما نیز به همین صورت اگر سرمای داخل بدن ما شود ، یعنی غذاهایی مصرف کنیم که پ هاش (PH) بدن پائین بیاید و طبع رو به سردی گذارد ، جذب آهن ، مس ، کلسیم ، منیزیم ، کروم و وانیدیم در بدن به شدت پائین می آید .

میزان میکروبهای مفید روده ها بسیار کمتر می شود که این میکروبها ، نقش مهم و موثری در ساخت ویتامینهای گروه ب B و ویتامین کا K ، بسیاری از آنزیم ها و حرکات طبیعی دودی روده ها داشته و میزان میکروبهای مضر روده ها افزایش پیدا خواهند کرد .

با پائین آمدن پ هاش (PH) خون ، میزان ساختن هورمون سروتونین یا هورمون شادابی و یا هورمون روز و فعالیت و همچنین هورمون ملاتونین و یا هورمون خواب وآرامش و شب به هم می خورد که سر آغاز افسردگی ، اضطراب ، استرس ، تنش ، و بسیاری بیماریهای عصبی دیگر میباشد .

پائین آمدن پ هاش (PH) بدن همچنین باعث افزایش ترشح هورمون آدرنالین می شود که ترشح بیش از حد این هورمون ، دوباره باعث افزایش اضطراب و سایر تنش های روانی می شود .

افزایش ترشح بیش از حد این هورمون همچنین باعث می شود قند هایی که به صورت گلیکوژنز در کبد ذخیره می شوند ، آزاد شده و وارد خون می شوند و پانکراس انسولین بیشتری ترشح کرده و وارد خون می کند ، تا آن قندهای اضافی در خون را به مصرف برساند .

برای مصرف قند در بدن ، بخصوص در مغز ، نیاز به ویتامین های گروه B و C ، کروم ، منیزیم ، زینک ، وانیدیم و اسید آمینه ی تریپتوفان می باشد ، که معمولا در پ هاش (PH) پائین اینها خوب جذب نمی شوند ، در نتیجه این قند ها به صورت چربی دور شکم ، باسن و رانها ذخیره می کردد و باعث چاقی موضعی می کردند و همچنین پایه گذار بسیاری مشکلات دیگر از جمله دیابت می گردد .

 

ندانستن این مسائل ، باعث بیماریهای بسیار زیادی می گردد که تجویز انواع کورتونها ، مسکن ها و آرامش بخش ها در صورت مراجعه به پزشکی آلوپاتیک خواهد شد ، که آن داروها ، خود سر منشاء بسیاری بیماریهای دیگر در آینده خواهند بود .

بنابراین تنها راه درمان و نجات ، استفاده از روش تغذیه صحیح و مصرف غذاهای ارگانیک ، و در صورت نیاز مصرف مکمل های غذایی واقعی و صد در صد طبیعی می باشد .

سردی و گرمی هم یک نوع رفتار می باشند و هر نوع رفتاری در موجودات زنده در اثر ترشحات سیستم غدد درونریز اتفاق می افتد .

به طور کلی : غذاهای گرمی ، پ هاش بالایی داشته و غذاهایی با پ هاش بالا میزان متابولیسم بازال را از طریق ترشح هورمونهای تیروکسین ، اکسی توسین ، تستسترون ، سروتونین و غیره بالا برده و بدین طریق میزان سوخت و ساز را بالا برده و فرد پر انرژی و قوی می گردد .

اما غذاهایی که پ هاش پایین دارند ، از طریق پایین آوردن میزان متابولیسم بازال ، به خاطر عدم ترشح به اندازه هورمونهای ذکر شده در بالا ، طبع بدن سرد شده و بدن کم انرژی می گردد .

 

 

 

 

یکی از عوامل ایجاد بیماریها افزایش سودا در بدن است .

امروزه متأسفانه بنا به دلایلی که عرض خواهیم کرد ، این ماده در بدن بیش از حد افزایش یافته و بیماری هایی مختلفی را ایجاد می نماید .

سودا ، ماده ای است سنگین در بدن و خون , که به اندازه , مورد نیاز بدن است . عواملی وجود دارند که باعث می گردند هم بیش از اندازه در بدن تولید گردد و هم سودای طبیعی تبدیل به سودای غیر طبیعی شود . مثلاً :

استراحت بیش از حد و بی تحرکی باعث می شود همین سودای طبیعی ، ناطبیعی شود .

همچنین اگر به هر دلیل حرارت خون از حد گردد ، می سوزد و رطوبت کم می شود و خون تبدیل به سودا می شود .

همچنین اگر صفرا بیش از اندازه شود نیز باعث سوختن اخلاط شده و ایجاد سودا می کند .

خیلی از افراد ذکر می کنند که با اینکه مواد غذایی سرد و خشک مثل : گوشت گاو و عدس و سرکه و . نمی خورند , باز هم دچار غلبه خلط سودا هستند و سؤالی که مطرح می کنند این است که این سودا از کجا غالب شده است .

به دو مورد از این عوامل اشاره میکنیم :

فردی که مدتی است گوشه نشین شده است و بی تحرک ، علی رغم اینکه مواد غذایی سودا زا نخورد ، خود این بی تحرکی در بدن خون را غلیظ و خشک میکند و گردش خون در بدن کند می گردد و سودا تولید می شود .

مورد دوم که عرض شد ، حرارت زیادی ایجاد شده در بدن است .

در نظر بگیرید شخصی را که عادت به مصرف فلفل و ادویه نداشته است و به یکباره هر روز به مقدار زیادی فلفل و دارچین در غذا استفاده می کند . خود این حرارت تولیدی از ادویه در بدن ، خون را می سوزاند و سودا تولید می کند .

پس می بینید ایجاد سودا در بدن فقط با خوردن مواد غذایی سرد و خشک ایجاد نمی شود ، بلکه عواملی دیگر نیز در ایجاد آن دخیل است .

 

نبض خودتون رو بگیرید ، اگر ارتفاع داشت و به راحتی قابل لمس بود ، یعنی گرم مزاج هستید ، اما اگر اینطور نبود !!! آنقدر گرمی بخورید تا نبضتان گرم شود .

انسانها ، بخصوص خانم ها وقتی سرد مزاج میشوند ، به شدت بدبین و بدگو و تندخو و افسرده میشوند . تنها راه درمانش هم خوردن گرمی است .

مصرف گرمیجات بخصوص در مواقع بیماری ، ضعف ، ورزشهای سنگین ، رابطه جنسی ،جراحی ، علی الخصوص خانم ها بعد از زایمان گرمیجاتی چون : خرما ، انجیر ، قهوه دکتر کلان و کاچی استفاده کنند ، به روند درمان سرعت بخشیده ، ضعف و بی حالی را از بین برده و در خانم ها افسردگی پس از زایمان به کل از بین می رود . خانم ها به طور معمول مزاجشون سرد هست و بر اثر زایمان ضعیفتر و سردتر میشوند ؛ در بیمارستان هم که متاسفانه بهشون ماکارانی ، گوشت گاو ، مرغ و ماهی می دهند و به همین جهت اکثراً دچار افسردگی بعد زایمان  و چاقی های موضعی می شوند .

غذا های سردی بخش ، معمولا به غذاهایی گفته می شود که پس از مصرف آنها علایمی  مانند : سستی  بدن  ، کندی  حرکات  ، سستی مفاصل  ، سنگینی  پلک ها ، سستی  زبان  ، خمیازه  ، خواب  آلودگی  و کم  حوصلگی ایجاد  می  گردد .

کبد بزرگترین پالایشگاه بدن و به طور طبیعی دارای مزاج گرم و تر است ، سرد شدن کبد که در اثر عوامل مختلف از جمله تغذیه نادرست ایجاد می گردد ، می تواند توانایی کبد را برای تحلیل و متابولیزه کردن چربی ها کم کند و یا موجب انباشتگی چربی در بافت کبد و پیدایش کبد چرب و در نتیجه پیدایش بیماریهای مختلف گردد .

مصرف میوه بعد از غذا ، صرف ترشی ها ، آب یخ ، تند غذا خوردن ، مصرف مایعات وسط غذا ، عدم تحرک ، پرخوری ، خوراکی های سرد و غیره موجب سرد شدن کبد از حالت نرمالش میشود .

کسانی که به طور مادرزادی دارای مزاج سرد هستند و یا به علت تغذیه نا متناسب سردی بر آنها غلبه کرده ، باید در مصرف خوراکی های سردی بخش احتیاط بیشتری داشته باشند ، زیرا روی آنها اثر بیشتری دارد .

مصرف سرکه ، آبغوره ، سایر ترشی های خانگی و خوراکی های سرد نظیر : ماست ، دوغ ترش ، خیار ، کدو و غیره همچنین نوشیدن مایعات سرد به تدریج موجب سرد شدن بدن و خصوصاً کبد می گردد .

با سرد شدن کبد ، مقدار تولید صفرا کم و غلیظ تر می گردد که به دنبال آن مقدار ترشح صفرا نیز کاهش پیدا می کند . این صفرای غلیظ ، به کندی در مجاری صفراوی حرکت می کند و به دنبال آن ، انسداد نسبی در این مجاری رخ می دهد که در این مرحله در سونوگرافی کیسه صفرا ممکن است لجن صفراوی دیده شود که خود مقدمه ایجاد سنگهای صفراوی می باشد .

انسداد مسیر ریزش صفرا به روده ، از عواملی می باشد که موجب هضم ناقص چربی ها می شود ، و هضم ناقص چربی ها به چرب شدن کبد منجر می  گردد .

 

یبوست ناشی از کاهش تولید و ترشح صفرا ، از علل مهم در پیدایش کبد چرب می باشد . به خاطر همین ترشح کمتر صفرا ، محیط روده ها سرد شده و افراد دچار یبوست نیز می گردند و افرادی که دچار یبوست می گردند ، کبد آنان چربی بیشتری به خود می گیرد .

چون سرد مزاجها ، صفرای کمی نسبت به گرم مزاج ها به روده هاشون ریخته میشود ، به همان جهت دچار یبوست می گردند و همین یبوست سر منشأ بسیاری از بیماریها می گردد .

در هنگام یبوست ، میلیاردها میکروبی که در روده ها زندگی می کنند ، چون موجود زنده هستند ، در نتیجه تغذیه کرده و فضولاتی از خود بیرون (داخل روده ها) می ریزند ، زمانی که فرد دچار یبوست شده باشد ، آن فضولات که باید دفع می شدند ، در روده ها مانده و جذب کبد شده و علاوه بر چرب کردن کبد ، کارایی کبد را به شدت کم می کنند و مقدمات بیماریهای مختلف را فراهم می گردانند .

زمانی که از گرمی و سردی صحبت می کنیم و می گوییم فلان چیز سرده یا گرمه ، این گرمی و سردی درجه بندی دارد .

مثلا می گوییم لبنیات سرده ، درجه سردی ماست هست یا شیر و یا دوغ ، همه جای بحث دارند ،

یا می گوییم شیر سرده ، درجه سردیش با کم چرب یا پر چرب بودن ، پاستوریزه شده یا نشده ، مربوط به گاو یا گوسفند ، شتر و یا بز ، همه اش با هم فرق دارند ،

علاوه بر نوع حیوان ، رنگ حیوان نیز در درجه گرمی و سردی لبنیاتش تاثیر دارد .

‎بنابراین زمانی که از سردی و گرمی صحبت می شود ، درجه سردی و گرمی مواد با هم دیگر متفاوت هست ؛

بنابراین مواردی که در پایین اشاره می شود ، به صورت کلی می باشند که در ادامه مزاج خوراکی ها نیز آورده شده است :

‎مثلا : خیار سرد است ، ولی دم خیار کمی تلخ است و به همان جهت کمی گرمی دارد .

‎کدوی حنظل خیلی تلخ است و درجه گرمی آن نیز است .

‎نبات شیرین تر و گرم تر از شکر طبیعی است .

‎یک نفر با مزاج معتدل ، سردی بخورد سردی اش می شود .

‎یک نفر گرم مزاج ، سردی بخورد آرامش پیدا میکند .

‎گوشت ها اثراتشان معمولا از روی بدن مزاجشان مشخص میشود ؛ مثلا :

‎هرکس به تناسب مزاجش باید گرمی یا سردی بخورد ‎و هر کس در تابستان خنکی زیاد مصرف کرده و در زمستان گرمی باید مصرف نماید .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

‎هر دوی این غذاها ، بسیار سرد هستند و به مرور زمان در صورت مصرف زیاد ، غلظت خون ایجاد کرده و مقدار زیادی اخلاط نابجا و مضر بلغم و سودا در بدن تولید می کنند . ماهی ، مرغ ، برنج ، زرشک ، باقلا ، روغن نباتی همگی سرد و بلغم زا هستند . حال اگر همراه این غذاها ، سالاد ، ماست یا ترشیجات هم مصرف گردد ، مشکل چند برابر خواهد شد . در صورت مصرف چنین غذاهایی ، حتماً بایستی ادویه ها و مواد غذایی گرم مثل : فلفل سیاه ، زنجبیل ، آویشن ، سیاه دانه ، عسل ، کنجد و خرما مصرف نمایید .

 

‎مصرف همزمان ماست و غذاهای گوشتی ، یکی از ممنوعات است . طبق گفته حکما ، مصرف همزمان ماست با غذاهای گوشتی ، علاوه بر اینکه تولید بلغم می کند ، موجب فساد گوشت در معده و در برخی موارد بروز لک و پیس می شود .

 

حذف سبزی از سفره و جایگزینی سالاد اشتباه بزرگ دیگر است ، زیرا اکثر سبزیجات گرم هستند و سالادها سرد ؛

‎طبع اغلب سبزی ها گرم است و به هضم غذا بسیار کمک می کنند . سبزی ها سرشار از مواد معدنی و ویتامین هستند ؛ همچنین به علت دارا بودن فیبر ، مانع یبوست می شوند . اما سالاد بر خلاف سبزی ، طبع سردی دارد و هضم غذا را (برخلاف تصور مردم) مختل می کند و به خاطر طبع سردش یبوست ایجاد می کند .

 

‎عدس غذایی سودا زاست و مصرف زیاد آن موجب بروز و افزایش غلظت خون می شود . اما متاسفانه امروزه شاهد آن هستیم که به علت تبلیغات زیاد در رابطه با خون ساز بودن عدس ، مردم سایر حبوبات را کنار گذاشته و عدس را بیش از سایر حبوبات مصرف می کنند . در طب سنتی بر مصرف نخود بسیار تاکید شده است . نخود دارای خاصیت سم زدایی ، افزایش توان جنسی ، افزایش حافظه ، تقویت قلب ، خون سازی ، استخوان سازی ، جلوگیری از سفید شدن موها و ده ها خاصیت دیگر ذکر شده است .

 

‎مصرف پنیر و سایر لبنیات به تنهایی بسیار مضر می باشد و بلغم زاست . خوردن پنیر و سایر لبنیات به تنهایی در هر وعده غذایی بخصوص در وعده صبحانه ، فرد را دچار رخوت ، سستی و بی حالی و کندی در یادگیری و کاهش تمرکز ذهن می گرداند . بهترین زمان مصرف پنیر ، وعده شام و به همراه مصلاحات آن (گردو ، زیره ، سیاه دانه ، خرما ، سبزیجات و آویشن) می باشد .

 

‎حذف سرکه ، یکی از اشتباهاتی است که توسط گروهی کم آگاه دامن زده شده است ، تحت اینکه که سرکه برای اعصاب مضر و سبب زخم معده می شود .

‎طبق تحقیقات ، سرکه طبیعی در کاهش کلسترول ، چربی و قند خون ، نقش به سزایی دارد . همچنین سرکه سبب گشاد شدن عروق و بهتر شدن جریان خون می شود ؛ به هضم غذا کمک کرده و صفرا بُر است ؛ ضد عفونی کننده و موجب از بین رفتن رسوبات و املاح مضر است .

‎البته باید دانست که طبیعت سرکه سرد است و افراد بلغمی و سوداوی باید در مصرف آن دقت نمایند .

‎و حتاً از سرکه دست ساز استفاده شود نه کارخانه ای .

بهترین زمان برای مصرف سرکه ، بعد از غذا می باشد ، بخصوص غذاهای سنگین و پرچرب .

 

‎چنین شیوه غذا خوردن ، موجب به هم خوردن تنظیم ‎گوارش شده و بسیار مضر است . زمانی که چند ماده غذایی متنوع را در یک وعده میل می کنید ، آنزیم های هاضمه دچار سردرگمی و اختلال شده و هضم غذا ناقص خواهد شد . زیرا مواد غذایی متفاوت ، زمان هضم متفاوتی با یکدیگر دارند . در نتیجه از ترکیب این مواد ، اخلاط فاسد در بدن تولید می گردد .

 

‎از نظر طب سنتی ، وعده غذایی ظهر ، مضر بوده و بلغم و سودا را در بدن زیاد می کند و سبب غلظت خون می گردد . ترک وعده ناهار موجب تقویت سیستم ایمنی بدن ، تناسب اندام ، حفظ تعادل مزاج و رفع بیماری ها می شود .

‎البته این مطلب زمانی می تواند خیلی قوت داشته باشد که افراد صبحانه را مفصل میل کرده و شام را بین ساعت ٥ تا ٧ عصر میل کنند و در هنگام ظهر میوه ، سبزی و آجیل میل کنند .

 

‎آجیل برای کاهش چربی ، غلظت خون ، سلامت قلب ، سلامت کبد و افزایش کارکرد مغز بی نهایت مفید و لازم است . مصرف روزانه یک مشت آجیل ، بین 5 تا 15 سال به طول عمر انسان می افزاید . مصرف حداقل 7 عدد بادام قبل از خواب (البته به شرطی که به صورت تازه از پوست در آید) در جهت پاکسازی کبد و تقویت استخوان ها ، رشد قدی اطفال و افزایش ضریب هوشی و حافظه توصیه شده است .

‎بهترین نوع آجیل ، 4 مغز ( گردو ، بادام ، فندق و پسته است) که 4 برابر گوشت انرژی دارد و تمام 2 نوع پروتئین مورد نیاز بدن را تامین می کند . توصیه می شود 4 مغز را هفته ای یک بار درست کرده ، به صورت پودر در آورده و در یک ظرف در بسته نگهداری نمایید . 4 مغز به عنوان یک غذای بسیار عالی برای کودکان در حال رشد می باشد .

‎افراد صفراوی بایستی در مصرف آجیل احتیاط کرده و زیاده روی نکنند .

‎باور غلط و مصطلح دیگر مضر بودن ادویه جات برای کبد است . تنها مورد احتیاط ادویه ، افراد صفراوی می باشند . ‎مصرف ادویه موجب فعال شدن کبد و کارکرد منظم دستگاه گوارش خواهد شد . به طوری کلی ، ادویه جات باعث تعدیل بلغم اضافی معده و رطوبت های نابه جای دستگاه گوارش می شود .

توصیه می شود انواع گوشتها ، بخصوص گوشتهای سرد مثل مرغ و گاو را داخل انواع ادویه ها از جمله، زنجبیل و انواع فلفل ها پخته و میل شود .

 

‎مصرف میوه با غذا ، سوء هاضمه و اخلاط فاسد تولید کرده و موجب سوء حاضمه می گردد .

 

مصرف آب و سایر مایعات در وعده غذایی ، هضم غذا را دچار مشکل می گرداند و باعث چاقی و مشکلات گوارشی متعدد می شود . توصیه می گردد از ده دقیقه قبل از غذا خوردن تا یک ساعت بعد ، از مایعات استفاده نشود و یک ساعت بعد غذا از نوشیدنی های گرم استفاده گردد .

 

خواب کافی برای سلامت و کارکرد مناسب همه موجودات از جمله انسان ها یک ضرورت می باشد . داشتن عادات غذایی صحیح و توجه به زمان خوابیدن و استراحت ، برای حفظ سلامت بدن مهم است تا بدن بتواند مواد مغذی را جذب و مواد زائد را دفع کند .

بدن ما ، دارای ساعت بیولوژیک می باشد ، اگر به ساعت بیولوژیک بدنمان توجه کنیم ، در سلامت زندگی خواهیم کرد ، ولی اگر به آن توجه نکنیم ، مشکلات جسمی و روحی اذیتمان خواهد کرد .

خوابیدن به موقع ، و با توجه به ساعت بیولوژیک بدنمان ، باعث می گردد در طول روز شاداب و سرحال باشیم .

برای سالم زیستن ، باید خواب راحت ، آرام و به موقعی داشته باشیم . عدم توجه به زمان خواب و ساعت بیولوژیک بدن ، سلامت روحی و جسمی ما را به خطر می اندازد . از تحقیقات و بررسی ها در مورد زمان خواب و استراحت ، چنین استنباق شده که :

ـ ساعت ۹ تا ۱۱ شب :

زمانی است برای از بین بردن مواد سمی و غیر ضروری که این عملیات توسط آنتی اکسیدانها انجام می شود . در این ساعت بهتر است بدن در حال آرامش باشد . در غیر این صورت اثر منفی بر روی سلامتی خود گذاشته اید .

ـ ساعت ۱۱ تا ۱ شب :

عملیات از بین بردن مواد سمی در کبد ادامه دارد و شما باید در خواب عمیق باشید .

ـ ساعت ۱ تا ۳ نیمه شب :

عملیات سم زدایی در کیسه صفرا ، در طی یک خواب عمیق به طور مناسب انجام می شود .

ـ ساعت ۳ تا ۵ صبح :

عملیات از بین بردن مواد سمی در ریه اتفاق می افتد . بعضی مواقع دیده شده که افراد در این زمان ، سرفه شدید یا عطسه می کنند .

– ساعت ۵ تا ۷ صبح :

این عملیات در روده بزرگ صورت می گیرد ، لذا می توانید آن را دفع کنید .

– ساعت ۷ تا ۹ صبح :

جذب مواد مغذی صورت می گیرد ، پس بهتر است صبحانه بخورید . افرادی که بیمار می باشند ، بهتر است صبحانه را در ساعت ۶:۳۰ میل کنند .

 

کسانی که می خواهند تناسب اندام داشته باشند ، بهترین ساعت صرف صبحانه برای آن ها ، ساعت ۷:۳۰ می باشد و کسانی که اصلاً صبحانه نمی خورند ، بهتر است عادت خود را تغییر دهند و در ساعت ۹ تا ۱۰ صبح صبحانه بخورند .

دیر خوابیدن و دیر بلند شدن از خواب ، باعث می شود مواد سمی از بدن دفع نشوند .

از نصفه های شب تا ساعت ۴ صبح ، مغز استخوان عملیات خون سازی را انجام می دهد .

خواب صبح ، سردی به بدن می دهد و خواب شب و خواب کوتاه ظهر ، گرمی می دهد .

چون مزاج خواب سرد است ، حالا این فعل سرد در زمان سردی (اول صبح اتفاق بیافتد) سردی رو مضاعف میکند . این خواب روی مغز عمل میکند و مغز جزء اندام های سرد انسان است . پس سردی مغز افزایش پیدا میکند و این خواب موجب فراموشی و افسرده خویی می شود و بلغم در بدن جمع شده و فرد چاق می گردد .

مغز با کار کردن مرتب ، گرم می شود ، و بایستی با خواب متعادل ، آن را خنک نگه داشت . خواب اگر بیش از حد باشد ، مغز را سردتر می کند و کار کردنش دچار مشکل می شود ، ولی اگر در حد متعادل باشد ، به کارایی آن کمک می کند ، و کم خوابی نیز دوباره کارایی آن را به هم می ریزد و گرمایش را زیاد می کند .

ظهر ، معمولا هوا گرم است و کسانی که از اول صبح بیدارند و از مغز خود کار کشیدند و مغزشان با کارکرد گرم شده و همچنین گرمی ظهر تعادل مغز رو بالا می برد و اینجا باید یک سردی آرام به مغز داد ، یک سردی آرام بخش و بهترین سردی خواب است که همون خواب ظهرانه و در اصطلاح بعضی ها خواب قیلوله می گویند .

این خواب ظهرانه ، موتور گرم مغز را خنک می کنه و کارایی آن را به شدت بالا می برد .

همین طور مصرف غذا های سردی ، مثل خواب صبحگاهی ، سردی مغز را زیاد می کند و همین مصرف سردیجات و سرد کردن مغز ، خواب را زیاد کرده ، فراموشی و بسیاری مشکلات دیگر را ایجاد می نماید .

غذاهای گرمی بخش ، سوخت مغز می باشند و کارایی آن را بالا نگه می دارند .

صبح طبعش سرد است ، و مغز نیز طبعش سرد است ، اگر در صبح هنگام غذا های سردی بخش مثل : شیر ، ماست ، پنیر ، گوجه ، خیار ، هندونه ، برنج ، مرغ و یا غیره میل شود ، فعالیت مغز دچار مشکل شده و کارایی آن به شدت پایین می آید و حاصلی جز رخوت ، سستی ، بی حالی ، کم حوصله گی ، فراموشی ، خواب آلودگی و عصبی بودن نخواهد داشت ، ولی اگر شما در صبح هنگام ارده شیره ، عسل ، تخم مرغ ، خرما ، کشمش ، آجیل و غیره میل فرمایید ، کارایی مغزتان به شدت افزایش پیدا خواهد کرد و شما سر حال ، قبراق ، سرزنده و خوش برخورد خواهید شد .

کم خوابی ، یک علامتی می باشد که فرد به طور مستمر به خواب نمی رود .

به عبارتی دیگر ، مشکل در به خواب رفتن ، بیدار شدن مکرر در خلال شب همراه با ناتوانی یا اشکال در به خواب رفتن مجدد ، بیدار شدن خیلی زود در صبح و خوابی که باعث تجدید قوا نشود را کم خوابی گویند .

بی خوابی یا کم خوابی ، در واقع خود بیماری به حساب نمی آید ، بلکه جزء علایم بیماری محسوب می شود .  کم خوابی معمولاً ناشی از اضطراب و تنش هیجانی است .

از دیگر علل کم خوابی ، می توان احساس عدم امنیت ، ترس از تنهایی ، افسردگی و مصرف کافئین را برد .

کم خوابی در بین زنان 1،4 برابر مردان رایج است . بهترین راه برای درمان آن ، تحریک دستگاه عصبی مرکزی است .

همه این علایم که منجر به کم خوابی می شود ، بر می گردد به عدم تعادل املاح و ویتامینهای بدن از جمله کمبود ویتامینهای گروه B ، منیزیم و اسید آمینه تریب توفان که مواد پیش ساز هورمون سروتونین یا هورمون روز می باشد که کمبود آن باعث می شود که فرد در طول روز افسرده ، مضطرب و بی حال و رمق شده و این هورمون که شب هنگام تبدیل به هورمون ملاتونین یا هورمون خواب و آرامش می گردد .

 

پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که کم خوابی شبانه ، علاوه بر به هم ریختن حال و هوا و مزاج آدمی ، موجب افزایش سودا و بلغم در بدن شده ، چاقی و لاغری بیش از حد ریخت ظاهری بدن را نا همگون می گردند .

 

این افراد حتماً بایستی در طول روز حداقل دو ساشه از قهوه معجون گیاهی دکتر کلان را در طول روز مصرف کرده و یک عدد موز میل کنند و مواد غذایی سر شار از ویتامینهای گروه B و منیزیم میل کنند از جمله انواع جوانه ها .

استفاده شبانه از چای به ، دم نوش اسطوخدوس ، افشره اسطوخدوس ، گل گاو زبان ، یوگا نیدرا ، تا چی ، چی گنگ و مدیتیشین به خواب عمیق بسیار کمک قابل توجهی می کند .

برای خواب عمیق توصیه می گردد حتماً شام را حداقل چهار ساعت قبل از خواب میل کرده و در صورت ممکن یک ساعت پیاده روی کنید .

 

متاسفانه اکثر مردم با این تفکر که زیبایی پوست و صورت را باید بواسطه مصرف دارو , جراحی ، بوتاکس , کرم و بدست بیاورند ، راه را اشتباه رفته و از نظر هزینه متضرر شده و بعد هم دچار سرگردانی میشوند .

اصول اولیه در بحث پوست مو و زیبایی ، رعایت اصول تغذیه و اعتدال مزاج است .

پوست و مو آیینه تمام نمای مزاج بدن و هضم های چهارگانه صفرا ، سودا ، بلغم و خون می باشند . یقینا رعایت نکردن تغذیه سالم و اختلال در هر یک از هضمها , موجب کاهش زیبایی پوست میشود .

مثلاً : بد هضمی معده ، به همراه عملکرد ناسب کبد موجب جوشهای مختلف میشود .

افزایش مصرف گرمیجات نیز موجب ایجاد جوش در پوست میشود .

افزایش مصرف مواد غلیظ و سوداوی موجب تیره شدن پوست میشود .

افزایش مصرف خوراکیهای خشک موجب خشکی و چروک پوست میشود .

افزایش مصرف خوراکیهای گرم وخشک موجب غلبه صفرا ومتمایل شدن رنگ پوست بسمت زردی میشود .

تداوم مصرف سردی و خشکی موجب ایجاد لکه های قهوه ای میگردد .

افزایش مصرف خوراکیهای سرد و تر , موجب افتادگی پوست صورت و بیحال و بی رمق و بی جذبه شدن پوست صورت میگردد .

مصرف بیش از حد خوراکیهای گرم , موجب باز شدن بیش از حد منافذ پوستی بالاخص در صورت میشود و

پس در همه موارد ارجحیت با اعتدال مزاج است و رعایت اصول تغذیه صحیح می باشد .

مصرف قند و شکر سفید و سایر شیرینهای مصنوعی ، روغن مایع ، جامد و سرخ کردنی و سایر غذاهای مضر تاثیر ناسبی بر پوست دارند و آنرا دچار پیری زودرس میکنند .

 

مصرف صابون و شامپوهای طبیعی ، مواظبت از گوارش ، مصرف غذاهای فیبر دار ، خاکشیر با آب گرم و بدون شیرینی و مصرف آب جوشیده به علت لطافت و پاکسازی کردن پوست از گزینه های مناسب , جهت حفظ سلامت و زیبایی پوست است .

یبوست , با بستن و تقلیل راه خروج مواد و گازهای سمی از بدن , عوامل مهم تهدید کننده سلامت پوست و مو بشمار میروند .

پرخوری و کم خوری , یعنی افراط و تفریط در مصرف خوراک , موجب پیری و پژمردگی پوست و زیبایی بدن است .

کم خوابی و پر خوابی در هر دو صورت با بهم ریختن نظم اخلاط بدن , موجب از بین رفتن زیبایی پوست و چهره میشود .

دوری کردن از استرس , اضطراب , خشم و اثرات بسیار مطلوبی در این امر دارند .

مصرف گیاهان دارویی ، داروها و کرم های زیبایی طبیعی ، زمانی می توانند مفید واقع شوند که تغذیه ای درست و مطابق با طبع و مزاجمان داشته باشیم و هیچ وقت نمی توانند جای گزین تغذیه مناسب

شوند .

مزاج رفتارها

 

رفتارهای افراد دارای مزاج هستند . هر کدام از رفتارهای افراد ، نشانگر سردی یا گرمی می توانند باشند ، برخی رفتارها گرمی بخش جسم و روح شوند و بعضی ها سردی بخش ، برای مثال :

صداقت ، امانت داری ، تواضع ، مهرورزی ، یکدلی ، عفو و بخشش ، شجاعت ، همکاری ، دیدار دوستان ، پُر حرفی ، صله ی رحم ، شادی ، حرف های امید بخش و آشتی از رفتارهای گرم هستند و به انسان انرژی می بخشند .

رفتارهایی مثل: دشمنی ، دروغ ، تکبر ، کینه ، خیانت ، حرص و طمع ، سخن چینی ، کم حرفی ، غیبت ، بدگویی ، حسادت ، ریاکاری ، گوشه گیری ، قهر و دوری از جمعیت از رفتارهای سرد هستند و انسان را دچار ضعف و بی حالی و افسردگی می کنند .

افرادی که در یادگیری مسائل و نکات درسی ، دقت کمتری دارند و حس می کنند توانایی آن ها در درک مطالب در مقایسه با بقیه کمتر است یا صبر و حوصله ی آن ها در انجام بره هایشان زیاد است و سر فرصت به کارهایشان می پردازند در گروه افراد سرد مزاج قرار می گیرند .

همچنین افرادی که هنگام انتخاب دچار تردید می شوند و سریع تصمیم نمی گیرند ، در گروه افراد سرد مزاج قرار می گیرند .

افرادی که هر لحظه یک حس دارند و نظرات و احساس شان هر لحظه تغییر می کند در گروه افراد سرد مزاج قرار دارند .

 

رنگ زبان ، نشان دهنده بیماری در اعضای بدن انسان است .

برای ارزیابی زبان ، مخاط آن را در نظر می گیریم ، رنگ سفید مخاط بیانگر مزاج سرد و خلط غالب بلغم ، زردی آن صفرا و سرخی نشان دهنده دم (خون) است . با رنگ سیاه خلط غالب سودا است .

از روی رنگ زبان می توان به وجود اختلالات بدن پی برد . اگر زبان درشت و سرخ باشد ، این از وجود ورم در معده ، کبد و یا سر حکایت می کند . در صورت سفید و متورم بودن سردی معده و کبد را نشان می دهد .

هنگامی که انسان دچار تب می شود سطح مخاط زبان سفید ، گرچه جرم (توده بافتی) زبان گرم است . اگر سطح مخاط زبان سفید و متورم بوده در این صورت باردار یده می شود .

چنانچه زبان سفید باشد می توان آن را از نشانه های یبوست دانست .

چنانچه روی زبان ترک وجود داشته باشد ، نشانه یبوستهای شدیدی می باشد که منجر به ورم کولون شده است .

 

ظروف غذا نقش مهم و موثری در سلامتی ما دارند که متاسفانه امروزه کمتر به آن توجه می شود . ظروف غذا علاوه بر اینکه بر طعم غذا تاثیر می گذارند ، در کیفیت غذا نیز تاثیر گذار هستند و همچنین می توانند سردی یا گرمی غذا را افزایش دهند .

ما بخواهیم یا نخواهیم ، در حین پخت غذا ، یون های آن ظرف به داخل غذا نفوذ پیدا می کند . اگر این ظرف از فلزات مفید ساخته شده باشند ، اثرات بسیار مفیدی برای بدن خواهند داشت و اگر از فلزات سنگین و مضر بوده باشند ، اثرات مخربی برای بدن خواهند داشت .

مثلا : در ساخت ظروف تفلون از فلزی به کادمیوم استفاده شده است که در هنگام حرارت یون های این فلز وارد غذا می گردد . کادمیوم از فلزات سنگین می باشد که بدن را بسیار مسموم می گرداند . علاوه بر یون های مضر این ظروف ، پوشش آنها می باشد .

پوشش تفلونی این ظروف از دو لایه ی آستری و رویه تشکیل شده است که رویه ی آن نچسب بوده و به دلیل دارا بودن مواد پلیمری که نوعی پلاستیک هستند ، در مقابل حرارت های بسیار بالا به طور محسوس سوخته و گازهای سمی ایجاد می نماید ، حتی اگر تفلون خدشه دار نشده باشد ، وقتی این ظروف داغ می شوند ، غذا را سمی می کنند ، ولی به دلیل درصد پایین این سموم در کوتاه مدت عارضه های بروز نکرده ، ولی اثرات سوء آن در دراز مدت با مشکلاتی چون : سرطان ، کوتاهی قد ، ضایعات پوستی ، مشکلات گوارشی ، مسمومیت های غذایی و غیره خود نمایی می کند .

علاوه بر این ، پخت و پز در این ظروف ، سردی غذا افزون می گردد ، هر چند غذایی مثل گوشت گوسفند در این ظروف پخته گردد ، طبع آن سردتر می شود . استفاده از ظروف تفلون بازسازی شده هم موجب ایجاد مسمومیت غذایی در مصرف کننده گان می گردد .

همچنین تفلون در اثر حرارت تجزیه شده و گازی که در اثر تجزیه از آن متصاعد می شود ، برای محیط زیست زیان آور بوده و پرنده گانی که در معرض این گاز قرار می گیرند ، دچار عدم تعادل ، دشواری در تنفس ، ضعف و تشنج می شوند .

 

مثال دیگر برای ظروف مضر ، می توان به ظروف آلومینومی اشاره کرد . پخت پز و نگهداری غذا و جوشاندن آب در ظروف آلومنیومی مشکلات مختلفی از جمله انواع سرطانها ، آلزایمر ، زخم معده ، کولیت ، خشکی دهان ، تغیر رنگ زبان ، کم خونی ، اختلال در سیستم عصبی ، مسمومیت کلیه ، کبد و التهاب مفاصل ایجاد می نماید .

موادی که دارای پ هاش پائین و یا اسیدی دارند ، مثل ماست ، دوغ ، مرکبات و غذاهای شور باعث حل شدن آلومنیوم در خود می شوند و دون دون شدن آلومنیوم در اثر استفاده از این مواد به همین مسئله بر می گردد .

 

استفاده از ظروف یکبار مصرف ، ملامین و ماکرویو نیز صدمات جبران ناپذیری به بدن وارد می نماید . ظروف یکبار مصرف پلی استایرن و بسیاری از ظروف یکبار مصرف کاغذی موجود در بازار که یک لایه ی پلاستیکی در رویه ی داخلی وجود دارند ، موجب از بین رفتن املاح ، ویتامینها ، فیتونوترینها و بسیاری از پروتئینهای موجود در غذا می شوند .

این مواد به تدریج وارد بدن شده و به آرامی بیماریهای مختلف از جمله : خستگی زود هنگام ، عصبیت ، بی خوابی ، کم شدن پلاکت ها و هموگلوبین ، غیر عادی شدن کروموزوم ها ، شیوع انواع سرطان ها و غیره می گردد .

اشعه ی ماکرویو ، امواج رادیویی با فرکانس بالا (245ام اچ زد) هستند که در مسیر مستقیم حرکت می کنند . غذا ، انرژی اشعه های ماکروفر را به خود جذب کرده ، سپس مولکولهای آب موجود در غذا به سرعت به حرکت در می آیند که این حرکت ، گرما تولید می کند و باعث پخت غذا می شود . استفاده از غذاهای ماکرویو شده ، باعث کاهش حافظه ، اختلال در تولید هورمونهای مردانه و زنانه و اختلال در سیستم دفاعی بدن می شود .

بر خورد این اشعه با بدن ، باعث پاره شدن رشته های دی ان ای (DNA) بدن شده و باعث به دنیا آمدن نوزادان ناقص الخلقه می شود . و بنا بر تحقیقات انجام گرفته ، تمام ماکرویو های موجود در بازار نشتی امواج دارند .

 

استفاده از ظروف مسی ، برنجی ، چودنی ، پریکس ، شیشه ای ، چینی و سفالی بهترین می باشد .

همان طور که قبلا عرض کردیم در هنگام پخت و پز ، یون های ظروف وارد غذا می شوند و پخت و پز در ظروف مسی ، برنجی و چودنی این امکان را ایجاد می نماید که نیاز بدن به مس ، روی و آهن تأمین شود . در این صورت چون این فلزات به صورت یون وارد بدن می شوند ، بدن به اندازه ی نیاز از آنها بر داشت کرده و اضافه ی آن به راحتی از طریق رودها دفع می گردد .

امروزه بسیاری از بیماریها به کمبود این مواد در بدن بر می گردد . مثلا همین روی یا زینگ یکی از آنتی اکسیدانهای بدن می باشد که نقش مهمی در مقابله با بیماریهای مختلف از جمله سرطان ، بیماریهای قلبی و عروقی و مشکلات مغزی دارد . کمبود این ماده ی حیاتی مشکلات و بیماریهای مختلف از جمله کند ذهنی ایجاد می نماید .

روی که از طریق غذا به بدن وارد میشود ، جواب گوی نیازهای بدن ما نبوده و بهترین منبع تأمین روی بدن ، استفاده از ظروف برنجی می باشد . ظروف برنجی ترکیب مس و روی می باشند .

ظروف مسی نیز ، علاوه بر اینکه گرما را به خوبی هدایت میکنند ، خواص ضد میکروبی نیز دارند . یونهای مس از طریق تخریب دی ان ای (DNA) باکتریها آنها را از بین برده و از تولید به مثل آنها جلوگیری به عمل می آورد . ظروف مسی همچنین بسیاری از باکتریهای بیمارستانی از جمله میکروب ام ار اس (MRS) را از بین میبرد .

محققان دریافته اند عنصر مس نقش کلیدی در متابولیسم چربی دارد .

طبق یافته محققان دانشگاه کالیفرنیا ، عنصر مس برای تجزیه سلول های چربی ضروری است ، از اینرو می تواند به تولید انرژی کمک کند . به گفته کریس چانگ ، سرپرست تیم تحقیق ، «عنصر مس به عنوان یک رگلاتور عمل می کند . هر چقدر مس باشد ، تجزیه چربی ها خواهد بود . »

 

معروف است که پزشکان به کسانی که از درد مفاصل رنج می برند ، داشتن یک دست بند مسی را توصیه می کنند و دلیل این امر را هم کمبود یون های مس در خون ذکر می کنند که با تماس دست بندهای مسی با پوست بخشی از این کمبود جبران شده و از درد مفاصل کاسته می شود .

از سوی دیگر محققین ، یکی از علت های بروز بیماری آلزیمر را رسوب یون های آلومینیوم در مغز عنوان می کنند .

تا چند دهه پیش ، مردم کشور ما رسم داشتند برای پخت غذا مخصوصاً خورشت و آش از قابلمه های مسی استفاده می کردند و یک کفگیر آهنی داشتند به حسوم که موقع پخت غذا دائم درون آن قرار می گرفت

بدن ما (مخصوصاً مغز) برای سلامت و نشاط و کنترل اسیدلاکتیک و کورتیزول به ٦ میلیارد یون مس نیاز دارد و به همین نسبت یون آهن .

کمبود یون مس باعث می شود شما دائم احساس رخوت و خواب آلودگی و کسالت کنید و مدام دهن دره کنید .

برای سلامتی خود از ظروف آلومنیوم دوری جسته و در ظروف مسی آب قلع داده شده ، ظروف چدنی ، سنگی و برنجی استفاده نمایید .

ظروف مسی اگر با قلع نیز سفید شوند ، علاوه بر اینکه میزان یونهای مس را متعادل می نماید ، نقش مهمی نیز در جلوگیری از سرطان دارد .

مسی که از طریق غذاهای مختلف وارد بدن می شود به هیچ عنوان جواب گوی نیازهای بدن نبوده و بهترین و سالمترین راه تأمین مس بدن ، استفاده از ظروف مسی می باشد . استفاده مس به این روش ، چون به صورت یون می باشد ، هیچ گونه مشکلاتی برای بدن ایجاد نمی نماید .

آنچه که در بعضی کتابها خوانده می شود که مصرف بیش از حد مس مشکلاتی برای بدن ایجاد می نماید ، ما هم قبول داریم ، ولی این زمانی می باشد که مس به صورت مولکول و یا مصنوعی باشد .

استفاده از ظروف مسی ، یونهای مس به بدن وارد می نماید و چون داخل ظروف مسی با یک لایه ی قلع پوشش داده می شود (البته بایستی دقت شود که با قلع سفید شود نه با سرب که بسیار خطرناک نیز می باشد) هیچ مشکلی برای بدن ایجاد نمی نماید .

امروزه مشخص شده که 145 نوع بیماری در اثر کمبود مس ایجاد می گردد از جمله آنوریزم ، سفیدی موی بدن ، گشادی عروق ، افتادگی گونه ها ، سینه ها و شکم که اکثراً روی به جراحی برای ترمیم آنها می آورند ، بسیاری از کمر دردها ، نوعی از کم خونی و پلاسیدگی بدن به کمبود مس مربوط می باشد .

محققان دریافته اند : عنصر مس نقش کلیدی در متابولیسم چربی دارد .

طبق یافته محققان دانشگاه کالیفرنیا ، عنصر مس برای تجزیه سلول های چربی ضروری است ، از اینرو می تواند به تولید انرژی کمک کند . به گفته این محققان ، «عنصر مس به عنوان یک رگلاتور عمل می کند . هر چقدر مس باشد ، تجزیه چربی ها خواهد بود . »

این عنصر مغذی در غذاهای نظیر صدف خوراکی ، سبزیجات پر برگ سبز ، قارچ ، دانه ها ، مغزیجات آجیلی و حبوبات به وفور یافت می شود .

بهتر از همه اینها استفاده از ظروف مسی می باشد . چون در استفاده از ظروف مسی ، مس به صورت یون وارد بدن می شود ، به همین جهت اضافی آن هم می تواند به راحتی از بدن دفع شود .

استفاده از ظروف چدنی نیز برای بدن بسیار مفید بوده و از کم خونی های ناشی از کمبود آهن جلوگیری به عمل می آورد و طبع غذا را گرم تر می گرداند .

قرصها و قطره های آهن مشکلات مختلفی برای بدن از جمله کبد ایجاد می نماید . همه یک ضرر آشکار قطره های آهن را روی دندان کودکان به راحتی می بینند . به قطع ضرر آن قطره ها روی کبد و سایر اعضای بدن بسیار وحشتناک تر از دندانها می باشد ، ولی چون با چشم قابل رویت نیست ، همه از روی آن به راحتی می گذرند .

استفاده از ظروف چدنی و یا استفاده از یک تکه آهن کوره رفته و چکش خورده داخل ظرف غذا ، کمبود آهن بدن را به راحتی و بدون ضرر جبران کرده و اضافه ی آن به راحتی از بدن دفع شده و علاوه بر جبران آهن مورد نیاز بدن به آسانی و ارزانی ، ما را از عوارض وحشتناک قرصها ، آمپولها ، قطره ها و شربت های شیمیایی آهن نجات می دهد .

آهن یکی از ترکیبات حیاتی و ضروری هموگلوبین است که اکسیژن را از طریق خون به تمام قسمت های بدن می رساند و در بسیاری از عملکردهای متابولیسمی بدن نیز نقش حیاتی و مهمی ایفا می کند . کمبود آهن باعث کم خونی و کاهش میزان هموگلوبین خون می شود . آهن برای شکل دهی هموگلوبین عامل قرمز رنگ خون حیاتی است .

آهن موجود در هموگلوبین با اکسیژن ترکیب و به خون منتقل می شود و از طریق خون به همه ارگان ها و بافتهای بدن می رسد ، بدن دارای ۳‎/۵ تا ۴‎/۵ گرم آهن است که ۲‎/۳ گرم آن در هموگلوبین وجود دارد . بقیه آهن در کبد و مغز استخوان و طحال ذخیره می شود .

باید توجه داشت ، کمبود آهن باعث کم خونی شده و به اتمام رسیدن ذخیره آهن در بدن باعث متوقف شدن ترکیب هموگلوبین در بدن می شود . از علائم کم خونی می توان به خستگی ، کم توانی و کم طاقتی ، تنگی نفس ، سردرد ، بیخوابی ، کاهش اشتها و رنگ پریدگی اشاره کرد . همه این علائم مربوط به کاهش اکسیژن در بافت ها و ارگان ها است . آهن علاوه بر این ها نقش مهمی در سیستم دفاعی بدن ایفا می کند .

افرادی که میزان آهن بدنشان کم است مقاومت کمتری در مقابل ابتلا به عفونت ها دارند . حتی کاهش آهن باعث ایجاد نقص در عملکرد مغز و در نوزادان باعث کاهش توانایی یادگیری و مشکلات رفتاری می شود .

دو نوع آهن وجود دارد : آهن هِم و آهن غیر هِم . آهن هِم آهنی است که بدنمان بسیار سریع تر جذبش می کند و تنها در گوشت قرمز ، بوقلمون و ماهی موجود است . آهن غیرهِم ، آهنی است که در منابع گیاهی مانند : عدس ، لوبیا ، نخود سبز ، غلات سبوس دارو نان غنی شده ، سبزیجات برگ تیره ، میوه های خشک شده ، آجیل و مغزها و تخم مرغ وجود دارد که جذب آن آرام و تدریجی می باشد .

آهن خون اکثراً در بافت های حیوانی موجود است ، در حالی که آهن غذاهای گیاهی به عنوان آهن بدون خون شناخته می شود . اندام ها ، آهن بدون خون را کمتر از آهن خون جذب می کنند . آهن حدود ۱ تا ۱۰ درصد از غذاهای گیاهی و ۱۰ تا ۲۰ درصد از غذاهای حیوانی جذب بدن می شود .

میزان جذب آهن تحت تأثیر عوامل دیگر نیز قرار دارد ، مثلاً ترکیباتی مثل فسفات ، اکسالات و فیتات موجود در غذاهای گیاهی مانع جذب آهن می شوند . فیبر نیز مانع جذب آهن می شود . ویتامین C ، شکر و آمینواسیدها میزان جذب آهن بدون خون را افزایش می دهند . غذاهای غنی از ویتامین C شامل مرکبات ، فلفل سبز ، سبزیجات برگدار سبز تازه نیز میزان جذب آهن را افزایش می دهند .

از بهترین منابع گیاهی غنی از آهن می توان به تمام غلات و حبوبات ، سبزیجات برگدار سبز ، عدس ، لپه ، لوبیا چیتی و میوه های خشک اشاره کرد .

آهن و مس باید به اندازه باشند تا بتواند هموگلوبین تشکیل شود و ویتامین سی خاصیت آهن را زیاد می کند به همین دلیل در طب سنتی ایرانی توصیه می گردد غذا را در ظروف مسی آب قلع داده شده بپزند و یک قاشق کوره رفته و چکش خورده ب حسوم داخل آن گذاشته شود تا افراد دچار کم خونی نشوند و اگر مس و آهن  به صورت یون وارد بدن بشوند ، اگر احیاناً زیاد در بدن باشند ، به راحتی از بدن دفع می شوند و مثل مولکولهای آهن و مس در بدن مشکل ایجاد نمی نمایند .

استفاده از ظروف استیل نیز چون سرب از خود آزاد می کند ، به هیچ عنوان توصیه نمی شود .

ما برای سلامتی شما و اعضای خانواده ی شما توصیه می کنیم برای پخت و پز از ظروف برنجی ، مسی آب قلع داده شده ، چدنی استفاده نمایید ، همچنین برای پخت غذاهای آبکی از ظروف سنگی ، پریکس و سفالی نیز می توانید استفاده نمایید .

و همچنین برای نگهداری غذا ، روغن ، عسل و غیره می توانید از ظروف شیشه ای ، پریکس ، سفالی و چینی استفاده نمایید .

 

درباره سرای سلامت

مشاوره توسط متخصصین مجرب جهت بهبود کیفیت سلامت جسم و روح شما هدف غایی گروه سرای سلامت می باشد .

هدف ما با عرضه محصولات سالم و ارگانیک ، کمک به محیط زیست ، توسعه سلامتی در جامعه و تولید دانش در این زمینه می باشد .

ما ، فرزندان ما و آیندگان ما به محیط زیست سالم نیازمندیم ، با ما همراه و همگام باشید برای سالم سازی خود ، فرزندانمان و محیط زیستمان .

 

شما با خرید محصولات ما نه تنها به ما و تولیدکنندگان محصولات سلامتی کمک می کنید ، بلکه خرید از ما یعنی :

کمک به سلامت خویش و خانواده ؛

کمک به محیط زیست زیبایمان ؛

کمک به توسعه سلامتی در جامعه ؛

کمک به افزایش دانش سلامتی در جامعه ؛

با ما همراه و همگام باشید برای ساختن جامعه ای بدون آلودگی ، بدون مواد شیمیایی خطر ناک و بدون داروهای شیمیایی مهلک .

ما همراهی شما را پاس می داریم و به شما کمک خواهیم کرد تا همواره سلامت و شاداب زندگی کنید.

این تیم با سرپرستی و همکاری جناب آقای دکتر فرض الله قلی زاده کلان ، پزشک متخصص تغذیه و درمان های طبیعی فعالیت می کند .

با آرزوی بهترینها برای شما

 

پست قبلی

رويال ژلي دكتر كلان

پست بعدی

چگونه فواید گوشت را زیاد كرده و از مضراتش بكاهیم؟

آشنایی با ویتامین ها و علت بیماریها




خانه

موبایل

 

گیاهان دارویی مؤثر در سردمزاجی

 

داروهای طبع سرد

در حدیثی از امام صادق علیه‌السّلام آمده است: «ناشتا کشمش خوردن باعث روییدن گوشت و محکمی استخوان و نازکی پوست و تقویت نیروی جنسی می‌شود.» همچنین می‌فرمایند: «خربزه بخورید؛ چرا که در آن، ده ویژگی است: پیه زمین است؛ نه دردی در آن هست و نه فسادی؛ خوراک است؛ آب است؛ میوه است؛ سبزی خوش است؛ شست‌وشو دهنده است؛ خورش است؛ توان جنسی را می‌افزاید؛ مثانه را می‌شوید؛ و ادرارآور است.»

 

داروهای گیاهی مفید برای درمن سرد مزاجی

سنجد یکی از گیاهان دارویی که می تواند به پیشگیری و درمان یکی از رایج ترین اختلالات زندگی زناشویی غلبه کند،  مصرف دمنوش تهیه شده از سنجد یا جوشانده سنجد در درمان برخی از اختلال های جنسی به ویژه در زنان موثر است. اثرگذاری سنجد بر درمان اختلال جنسی زنان و حتی اضطرابی که آنها ممکن است حین رابطه زناشویی تجربه کنند تا حدی است که تحقیقات زیادی در این باره انجام شده و تاثیر  گل گیاه سنجد و میوه آن و میزان اثرگذاری سنجد را بررسی کرده اند و کپسول هایی به صورت صنعتی در داروخانه های برخی از کشورهای اروپایی به مردم عرضه می شود.

 

ریوند چینی زن های جوان زیادی وجود دارند که بعد از ازدواج به دلیل تجربه  درد حین زناشویی به مرور دچار ترس ها و استرس هایی می شوند که این حالت های روحی- روانی مشکلاتی را برای آنها فراهم می کند و روابط زناشویی زن و شوهر را تحت تاثیر قرار می دهد. مشکلاتی که ممکن است در صورت عدم درمان در کوتاه مدت موجب بروز مشکلات و اختلاف هایی میان زن و شوهر شود. گیاه و ریشه ریوند چینی  و نوشیدن دمنوش تهیه شده از آن تاثیر زیادی در کاهش درد به ویژه دردهایی دارد که ممکن است زنان در ناحیه لگن تجربه کنند. البته نباید فراموش کرد زنانی که به تازگی فرزند آنها متولد شده و مراحل شیردهی به نوزاد را تجربه می کنند نباید از این گیاه یا مشتقات آن استفاده کنند.

 

گیاهان وسبزیجات مفید برای درمان سرد مزاجیچغندر، شاهی، فلفل سبز، پیاز، ترب، کشمش و تمشک استفاده کنید. نوشیدن شیره نارگیل و آب انگور نیز از جمله خوراکی هایی است که می تواند به تقویت توانایی جسمی زنان کمک کند. عسل طبیعی و خالص را حتما به وعده صبحانه خود اضافه کنید و فراموش نکنید که خوردن حب هایی که از ترکیب خرما، گردو و دارچین تهیه شده در این زمینه می تواند بسیار موثر باشد. برای تهیه این حب به 6خرما و 3 مغز گردو و کمی دارچین احتیاج دارید. هسته خرما را جدا کرده و مغز گردو و خرما را بکوبید تا نرم شود. دارچین را به آن اضافه کنید و حب هایی تهیه کنید و هر روز 4 تا 5 حب بخورید. این حب ها را روزانه تهیه و مصرف کنید. 

برخی از مفردات مؤثر برای تقویت غریزه جنسی و درمان سردمزاجیبذرها: بذر شلغم، بذر کلم، بذر گیاه گزنه، بذر لوبیا گرگی، بذر ترتیزک آبی، بذر هویج، بذر مارچوبه، بذر ترب، بذر یونجه، بذر خربزه، بذر کرفس، بذر شنبلیله، بذر کتان، بذر شاهی.حبوبات: نخود، لوبیا، باقلا و دانه های نفاخ و دارای غذائیت زیاد.میوه‌ها: نارگیل، انگور شیرین، مویز، کشمش، انجیر، انار شیرین، گلابی، خربزه شیرین، خرما. برای افراد گرم مزاج هندوانه، خیار و شفتالو مفید است.سبزیجات: پیاز، شاهی، نعناع، مارچوبه، هویج، تره، شلغم، ترب، کلم، کرفس، خارخاسکمغزها: بادام، گردو، پسته، فندق.ادویه‌ها: زعفران، کنجد، عسل، شکر سرخ، سیر، شقاقل و مربای شقاقل، جوز هندی، خولنجان، زرمباد، سورنجان، زنجبیل، مربای زنجبیل، دارچین، فلفل، داروفلفل، آقرقرها، بوزیدان، سیاهدانه، کندر، جینسینگ، تودری سرخ و سفید، انیسون، قسط شیرین، زنیان، مربای آمله، انقوزه، بهمن سرخ و سفید، دانه‌های داخل میوه کاج، فلفل سفید، فلفل سیاه، فلفل دراز، هل بوا.داروهای فوق را می‌توان به طور جداگانه یا چند عدد از آن‌ها را انتخاب کرده و به صورت کفلمه یا با نبات یا با عسل مخلوط کرده و هر روز میل شود.  

زعفران، کنجد، عسل، شکر سرخ، سیر،زنجبیل و برای درمان سرد مزاجی مفید هستند

 

  سایر نکاتبرای گرم مزاجان هندوانه، خیار، شفتالو، کاهو، کدو، خرفه مفید است.پیه هندوانه ابوجهل برای سردمزاجان و خشک مزاجان در هر حالتی خوب است و توان جنسی شان را تقویت می کند.شربت مویز کاملاً شیرین و پرمایه، شربت هر مویزی که باشد مفید است.دانه انیسون را با ریشه شیرین‌بیان دم کرده و آب صاف‌کرده آن نوشیده شود.اگر مغز به دانه را بدون پوست خوب جویده و خورده شود در گرم‌مزاج‌ها برای تقویت نیروی جنسی مفید است.خوردن دانه خردل قهوه ای با عسل.خورد دانه خردل سفید با شیر و شکر.خوردن زنجبیل با خولنجان و پسته.خوردن دانه کنجد با بذر کتان.خوردن مخلوط تخم شوید و بادیان رومی به یک اندازه.5 تا 1 گرم پیاز را روزی دو مرتبه همراه با غذا میل کنید.پیاز خوردن /5 – 1 گرم زعفران با غذا.خوردن 2 – 5 گرم کرفس خام با غذا.خوردن 1 تا 2 گرم تخم تره با شیر به مدت چند روز متوالی.خوردن 1 تا 2 گرم موسیر همراه غذا.2 تا 5 گرم پوست دارچین را کوبیده. سپس در یک لیوان آب جوش ریخته و مدت نیم ساعت بماند تا دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و روزی سه بار، هر بار یک فنجان میل شود.2 تا 4 گرم گیاه مارچوبه را کوبیده. سپس در یک لیوان آب جوش ریخته و مدت نیم ساعت بماند تا دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و روزی سه بار، هر بار یک فنجان میل شود.3 گرم مغز فندق را کوبیده با عسل مخلوط کرده و خورده شود.نخود را در آب تازه آن خیسانده تا پرورده شود سپس خورده شود.بهمن سرخ و سفید را به مقدار مساوی ساییده و هر روز مقدار ده گرم از آن را با شربت سیب مخلوط کرده و خورده شود. برای تقویت نیروی جنسی و زیاد کردن اسپرم بسیار مفید است و شهوت مردان را تا حد بی‌قراری زیاد می‌کند.مغز به دانه بدون پوست را خوب جویده و خورده شود به خصوص برای گرم مزاجان مفید است.5 گرم جینسینگ، 1 گرم خولنجان، 5 گرم زنجفیل را آسیاب کرده روزی 2 گرم دم‌کرده با عسل شیرین نموده میل شود.

احتیاطاستعمال گلاب، بوییدن گل سرخ، بوییدن شکوفه بادام شیرین در زنان، مداومت در خوردن ترشی‌ها و سردی‌ها و رطوبت زاها مگر در گرم مزاجان، خوراکی های بادشکن مانند زیره سبز و سیاه، اسفند، مرزنجوش، خوراکی‌های خشک کننده مانند شاهدانه، ارزن، عدس و چیزهای سرد و خشک مانند نیلوفر، کافور، گشنیز، اسفرزه، ترشیجات مخصوصاً چیزهای ترش و قابض مثل سماق، ریواس، سیب ترش، به ترش و نارنج از عوامل ضعیف کننده نیروی جنسی به شمار می روند. بوییدن اسانس گل سنجد اصلاً به مردان توصیه نمی شود چرا که موجب کاهش توانایی جسمی آن‌ها می‌گردد.

 

گردآوری:بخش سلامت بیتوته

 

منبع:

tebyan.net

 

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .

مکمل های ضد پیری چه هستند؟ از ابتدای تاریخ، افراد به دنبال روش هایی برای بازگرداندن جوانی و روند آهسته پیر شدن هستند. با اینکه هنوز درباره منبع و سرچشمه جوانی تحقیق و تفحص می شود، ولی قرص ها، داروها، سرم ها و دیگر مکمل های ضد پیری ، در سراسر بازار متعهد شده اند که زمان را به عقب برگردانند و شما را جوان نگه دارند. متأسفانه، بسیاری از این محصولات، قیمت های گزافی دارند و به سبب تنوع زیادی که دارند، تعیین اینکه

گاز گرفتن گونه ، فشردن محکم دندان ها بر روی قسمت داخلی گونه است. اغلب اوقات هنگام خواب اتفاق می افتد و این گاز گرفتن فراتر از یک عادت بد است. گاز گرفتن گونه می‌ تواند نشانه استرس یا اضطراب بیش از حد باشد. زمانی که جویدن و یا گاز گرفتن در یک دوره طولانی انجام می‌ شود، باعث آسیب به دهان و منجر به زخم و جراحت می ‌شود. این عمل تکرار شونده ممکن است نشانه ‌ای از اضطراب باشد که به عنوان رفتار

شما ممکن است درباره بتاکاروتن، لیکوپن، زاکسانتیین، لوتئین و کانتاگزانتین، مطالبی را شنیده باشید، اما آیا درباره استاگزانتین هم چیزی شنیده اید؟ استاگزانتین به عنوان یکی از قوی ترین کاروتنوئیدها و آنتی اکسیدان ها در طبیعت است که از جنبه های بسیاری برای سلامت مفید است، از کاهش چین و چروک گرفته تا بهبود و افزایش سرعت کارهای روزمره شما. این رنگدانه قدرتمند به انواع خاصی از غذاهای دریایی، رنگ قرمز_ نارنجی می دهد و سلامت بینایی وسلامت مغز و قلب را ارتقاء می بخشد

طب فشاری نوعی روش درمانی جایگزین است که از روش چین باستان پیروی می کند. هدف آن، کاهش بیماری های مختلف با تلاش بر اصلاح و بهبود گردش خون و نیروی زندگی در بدن انسان می باشد. در این مقاله از بخش پزشکی و زنان و زایمان دکتر سلام، به بررسی طب فشاری می پردازیم. این روش، مشکلات باروری در زنان و مردان را بهبود می بخشد. ناباروری امروزه به دلیل شیوه زندگی ناسالم و استرس زا افزایش یافته است. اگر چه مداخلات پزشکی مختلف

چشمان به هم چسبیده یا پر آب، یک وضعیت عادی در کودکان است که در ۲۰ درصد از همه کودکان مشاهده می ‌شود. خوشبختانه این وضعیت بدون ‌ضرر است و به خودی خود برطرف می ‌شود. این به شما بستگی دارد که از تمیزی و سالم بودن چشمان کودک خود مطمئن باشید. با این حال، در برخی موارد، علائم مربوط به چشم ‌های پرآب ممکن است نشان دهنده عوارض جدی باشند که باید توسط پزشک متخصص اطفال مورد بررسی قرار بگیرد. این مقاله از بخش

داروهای طبع سرد

کورتاژ دلهره آور است. هیچ راهی برای جایگزینی نوزاد از دست رفته وجود ندارد و مهم نیست که این اتفاق در چه مرحله ای از بارداری افتاده است.

در مورد رویای شفاف چه می دانید؟ شاید پیش خودتان فکر کنید آیا من هم رویای شفاف داشته ام؟ اصلا رویای شفاف چیست؟ آیا تا به حال اتفاق

مکمل های ضد پیری چه هستند؟ از ابتدای تاریخ، افراد به دنبال روش هایی برای بازگرداندن جوانی و روند آهسته پیر شدن هستند. با اینکه هنوز درباره منبع

در مورد گیاه شنگ چه می دانید؟ آیا می دانید با مصرف این گیاه، از چه بیماری هایی میتوان پیشگیری کرد و کدام یک از آنها را میتوان

برای بسیاری از افراد، گیاه دارواش چیزی جز کریسمس را به ذهن نمی آورد. اما علاوه بر این که به عنوان تزئینات جشن تعطیلات مورد استفاده قرار می

سرکه سیب برای خشک کردن زگیل ها و کشتن ویروس ها مفید است. خواص ضد میکروبی قوی دارد که در از بین بردن زگیل های تناسلی موثر است. اسید استیک موجود در سرکه سیب می تواند برخی از ویروس ها و باکتری ها را از بین ببرد.

روغن بابونه رومی یک ضد التهاب معروف است که هم برای انسان و هم برای سگ در صورت داشتن مشکلات پوستی مشابه مانند سوزش، سوختگی، جراحات، زخم یا اگزما بسیار عالی می باشد. این یک روغن بسیار ملایم است که به آرام کردن استرس سگ نیز کمک می کند.

روغن اسطوخودوس یک درمان مهم  موضعی برای مشکلات پوستی سگ مانند آلرژی و سوختگی است. این روغن  یک انتخاب رایج در بین روغن های ضروری  برای زخم ها و خارش پوست سگ می باشد.

برای درمان افسردگی و بد اخلاقی، صبح یک عدد موز بخورید. این میوه سروتونین مغز را افزایش داده و خوش اخلاقی را برایتان به ارمغان می آورد.

برای افزایش سوخت و ساز بدن، ناشتا آب بنوشید. نوشیدن آب لیمو ناشتا، باعث چربی سوزی می شود و میل کردن آب هویج ناشتا، کبد چرب را درمان می کند. همچنین خوردن آب سیب ناشتا، باعث درمان جوش و آکنه می شود.

جوشانده شنبیله می تواند خارش پوست سر را درمان کند. برای این منظور کمی شنبیله را در آب در حال جوش ریخته و پس از 15 دقیقه آن را صاف کنید و موهای خود را با این مایع بشویید. شما همچنین شاهد خوش حالتی موهای خود خواهید بود.

اثبات شده است که رژیم پالئو برای بهبود عدم تحمل گلوکز مفید است و به طور خاص، رژیم غذایی پالئو بیش از یک رژیم غذایی مدیترانه ای به منظور بهبود تحمل گلوکز در افراد مبتلا به بیماری های قلبی اثر بخش بوده است.

هر دو رژیم غذایی اتکینز و پالئو، افراد را به مصرف تمام غذاهای مغذی، از جمله گوشت تازه، ماهی، غذاهای دریایی، سبزیجات تازه، چربی های سالم و تشویق می کنند.

گزینه سالمی که برای مبتلایان به سرطان پروستات مناسب می باشد، خوردن گوجه فرنگی پخته است. گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدانی قوی به لیکوپن می باشد که زمانی که گوجه فرنگی پخته می شود، بدن به راحتی می تواند آن را جذب کند.

آلوئه ورا به علت خواص ضد باکتری و ضد التهابی، برای درمان زخم ها به طور طبیعی مفید است. همچنین باعث آبرسانی به پوست شده و چربی بیش از حد پوست را از بین می برد. علاوه بر این، یک نرم کننده طبیعی است که مرمت پوست آسیب دیده کمک می کند.

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *