داروهای سه ماهه سوم بارداری

در سه‌ماهه سوم (از 28 هفتگی تا انتهای بارداری)، شما باید از 28 تا 36 هفتگی هر دوهفته یکبار برای چک آپ بروید و بعد از آن هفته‌ای یکبار تا زمان زایمان. همین‌طور که شما و پزشکتان با هم آشنا می‌شوید و زمان زایمانتان نزدیک می‌شود، احتمال تست فیزیکی و بارداری هست، و همچنین صحبت هایی درباره زایمان.

درادامه لیستی از کارهایی که پزشکتان انجام می‌دهد آمده است:

مثل قبل، با این سؤال شروع می‌شود که در چه حالی هستید. سوال های بعدی در رابطه با پرسش های شما در ملاقات قبلی خواهد بود و آزمایش‌هایی که در این فاصله داشته‌اید، و از شما سؤال می‌شود که سردرد یا پف و یا درد و مسئله‌ای دارید یا خیر؟

چه از شما سؤال شد یا نه، هر نگرانی دارید با پزشک خود در میان بگذارید، حتی اگر علائم جدید به نظر معمولی وساده باشند، دمدمی بودن و یا درد خود را به او بگویید و بخاطر اینکه احساس می­کنید پزشکتان خیلی کاردارد، ساکت نمانید: پزشک شما ممکن است در روز چندین بیمار را ببیند، اما هنوز بارداری شما مهم­ترین مرحله زندگی شماست.داروهای سه ماهه سوم بارداری

پزشک از شما سؤال خواهد کرد که جنین چقدر حرکت دارد، درصورتی که حرکات او از معمول کمتر بود به او اطلاع دهید. او به شما خواهد گفت که به حرکات جنین توجه کنید و یا حتی در ساعات معینی از روز حرکات او را بشمارید.

مطابق سه‌ماهه دوم، شما وزن می‌شوید و آزمایش خون می‌دهید؛ و ممکن است یک تست ادراری برای علائم پره اکلامپسی، عفونت‌های دستگاه ادراری و مشکلات دیگر از شما به عمل آید؛ و آرنج‌ها و دست‌ها و زانو و صورتتان برای هرگونه پفی چک می‌شود، که می‌تواند علامت پره اکلامپسی باشد.

او ضربان قلب جنین و شکم شما را چک خواهد کرد تا اندازه جنین را تخمین بزند. و همین‌طور از شرمگاه تا بلندی استخوان شما را اندازه می‌گیرد (که ب قله رحم شما است) که با مقایسه اندازه‌گیری‌های قبلی و رشد جنین از طبیعی بودن همه‌چیز اطمینان حاصل نمایید. اگر بزرگ‌تر و یا کوچک‌تر باشد از شما یک سونوگرافی برای سلامت و اندازه رحم گرفته خواهد شد.

پزشک شما از طریقه قرار گرفتن سر جنین که پایین است یا بالا خبر خواهد داد. در 36 هفتگی یا بیشتر، اگر از زاویه سر جنین مطمئن نباشد، دستور یک سونوگرافی خواهد داد. او ممکن است با روشی به حرکت دادن سر از بیرون، سعی نماید که سر جنین را برگرداند.

شما در هر ویزیت، معاینه لگنی نخواهید داشت، حتی در سه‌ماهه سوم. مگر اینکه نگرانی خاصی وجود داشته باشد، مثل زایمان زودرس و یا محل قرار گرفتن سر کودک (در صورتی که زمان زایمان نزدیک است وسرکودک برنگشته است)

اما اگر تاریخ زایمان گذشته باشد پزشک برای نرم شدن، نازک شدن و یا باز شدن رحم معاینه لگنی خواهد کرد که زمان زایمان را مشخص کند؛ و اگر جنین پایین آمده و در حال آماده شدن برای تولد باشد با یک تست واژنال معلوم می‌شود. اگر پزشکتان تست واژنال انجام نمی‌دهد و خودتان می‌خواهید از زمان دقیق اطلاع یابید می‌توانید درخواست این تست را بدهید، ولی بعد از تست ممکن است لکه بینی داشته باشید.

اگر RH شما منفی و RH پدر جنین مثبت باشد (و اگر از این بابت مطلع نباشید) از شما یک تست خون گرفته می‌شود تا متوجه شوند که بدنتان آنتی‌بادی، برای احتمال RH مثبت جنین تولید می‌کند یا خیر. (این تست غربالگری آنتی‌بادی و در زمان نزدیک به پایان یک‌ماهه دوم که آزمایش خون دیابت می‌دهید انجام می‌شود.)

یک تزریق ایمنی گلوبولین در 28 هفتگی، بدن شما را از تولید آنتی‌بادی در سه‌ماهه آخر بازمی‌دارد. تزریق آنتی‌بادی زمانی که آزمایش تولید، آن را نشان دهد بی‌فایده خواهد بود، اگر وجود آنتی‌بادی در آزمایش دیده شود جنین برای بقیه زمان بارداری تحت نظر خواهد بود که مسئله‌ای پیش نیاید.

اگر قبلاً این آزمایش را نداده باشید پزشک شما همزمان با آزمایش RH، تزریق را در ویزیت 28 هفتگی انجام خواهد داد. (اگر آزمایش، وجود آنتی‌بادی را نشان دهد، تزریق بی‌فایده است اما ضرری هم نخواهد داشت.)

بین هفته 35 و 37 تکه‌برداری از رحم و واژنال شما برای تست استرپتوکوک B که نوعی عفونت معمول است خواهد کرد. اگر مثبت بود، تا زمان زایمان به شما آنتی‌بیوتیک داده خواهد شد که بیماری به جنین منتقل نکنید؛ که خودبه‌خود شما هم اگر یک استرپتوک B داشته‌اید مورد درمان قرار می‌گیرید.

لیستی از سایر آزمایش‌هایی که ممکن است در سه‌ماهه سوم نیاز باشد:

(سیاه‌سرفه) حتی اگر قبلاً واکسینه شده باشید، مرکز کنترل بیماری آمریکا پیشنهاد می‌کند که یک تقویت‌کننده بین 27 و 36 هفتگی تزریق شود.

 

اگر تابه‌حال به شما مشاوره ای داده نشده باشد، در اوایل این دوره پزشک شما حتما درباره­‌ی زایمان زودرس و پره اکلامپسی و بررسی دیگر علائم هشداردهنده (مثل خونریزی واژنال و یا کاهش حرکات جنین) که باید بلافاصله با او تماس بگیرید و درباره چیزهای طبیعی که از این به بعد باید انتظار داشته باشید صحبت خواهد کرد و به شما درباره هرگونه نگرانی که دارد اطلاع خواهد داد. همچنین می توانید با پزشک درباره زایمان در آب و مزایا و معایب آن صحبت کنید.

شما زمانِ تقریبی زایمان را می‌دانید و پزشکتان، علائمی که زودتر باید به او اطلاع دهید را با شما مطرح می‌کند.

 

الآن زمان حل فصل هرگونه نگرانی که درباره زمان زایمان و چگونگی آن است می باشد.

سؤالات متداول عبارت‌اند از

آیا شما در طول زمان زایمان حضور دارید؟

آیا شما و پرستاران حضور مداوم دارید و یا مراقبت از بسیاری از بیماران را در یک‌زمان انجام می‌دهید؟

اگر در نیمه‌شب کیسه آب پاره شود چه اتفاقی می‌افتد؟

بعضی از این سؤالات در کلاس‌های آمادگی برای زایمان پاسخ داده می‌شوند اما خجالت نکشید و نگرانی‌های خود را با پزشک در میان بگذارید. آماده کردن یک بره برای تولد به شما کمک می‌کند تنظیمات خود را مشخص نمایید.

 

چون ممکن از بعد از زایمان آماده هیچ‌گونه تصمیم‌گیری نداشته باشید، الآن زمان آن است که تصمیم بگیرید که آیا میل دارید نوزاد پسر را ختنه کنند یا نه، می‌خواهید به نوزاد شیر بدهید یا خیر و اینکه برای جلوگیری بعد از زایمان چه تصمیماتی دارید (اگرچه همیشه می‌توانید از حالا به بعد نظر خود را تغییر دهید). و اگر تابه‌حال برای نوزاد پزشکی پیدا نکرده‌اید حالا زمانش رسیده. پزشک شما هم می‌تواند کمکتان کرده و اسمِ چند دکترِ خوب را به شما بدهد.

در همین رابطه: رابطه جنسی پس از زایمان 

در آخر پزشک شما برای هرگونه افسردگی بارداری شما را معاینه خواهد کرد؛ اما خجالت نکشید و اگر هرگونه احساس افسردگی یا اضطراب دارید، حتما آن را با او در میان بگذارید. او شما را به کسی که می‌تواند کمک کند معرفی خواهد کرد. و او ممکن است درباره کسانی که در بعد از زایمان به شما کمک می‌کنند سؤال کرده و علائم افسردگی بعد از زایمان را (PPD) برایِتان یادآوری نماید.دانستن علائم طبیعی ناراحتی معمول و افسردگی واقعی کمک خوبی خواهد بود. اگر فکر می‌کنید که افسردگی یا اضطراب خواهید داشت، بسیار مهم است که بلافاصله کمک بخواهید.

این هم: کانال راهنمای بارداری در تلگرام

همچنین : نی نی کده در اینستاگرام

سوالات خود را نیز در بخش نظرات همین مقاله بپرسید تا توسط کارشناسان مامایی نی‌نی‌کده پاسخ داده شود.

با سلام من هفته ۳۸هستم چند روز دیگه میرم تو ۳۹از ظهر تا الان لباس زیرم خیس میشه ی اب بی رنگ و گرم اندازه ی قاشق ازم خارج میشه ایا احتمال سوراخی کیسه اب هست تو خدا جواب بدیدد من چیکار کنم خیلی نگرانم؟؟؟؟

سلام بهتره به پزشک خودتان مراجعه نمایید تا بررسی شوید نگران نباشید چون داخل ۳۸ هفته می باشید اگر هم پزشکتان ختم حاملگی دهد برای بچه شما مشکلی پیش نمیاید ودر ۳۸ هفتگی دیگر جنین نارس نیست

باسلام و خسته نباشید
من هفته ۳۰ بارداریم و موهام خیلی سفید داره. میتونم رنگ یا هایلایت کنم؟ رنگ ابرو چطور؟

بهتر است از انجام کارهای غیر ضروری در بارداری پرهیز شود

سلام من در هفته 29بارداری,هستم در سه ماگی سرکلاژ کردم
وقتی دراز میکشم یا این پهلو به اون پهلو میشم یه درد ازداخل واژن احساس میکنم تیر میکشه خیلی نگرانم خواهشا جواب بدید

با بزرگ شدن جنین و افزایش سایز رحم این دردها طبیعی است بهتر است استراحت کافی داشته باشیدداروهای سه ماهه سوم بارداری

با سلام ، خدا قوت
ممنون از مطالب خوبتون
بنده شش سال پیش تصادف کردم و از ناحیه لگن دچار کوفتگی شدید و الانم تبدیل شده به دیسک
زایمان اولم طبیعی بود ولی تا دم مرگ رفتم بخاطر درد لگن
الان باردارم و هفته ۳۶ بارداری هستم
اصلا نمیتونم پیاده روی کنم بخاطر لگنم،روی تخت بادی میشینم و میخوابم چون رو زمین نمیتونم
بنظر شما با این احوال میتونم زایمان طبیعی بکنم؟
تحت نظر هیچ دکتری نیستم
خواهشا راهنماییم کنید.
جزاک الله خیرا
بنظر شما میتونم زایمان طبیعی بکنم؟

باید به پزشک مراجعه نمایید تا از طریق معاینه لگن شما برای انجام زایمان ارزیابی شود

من 26 ساله هستم. قدم 168 سانتیمتر است و وزن پیش از بارداری ام 54 کیلوگرم بوده و اکنون 67 کیلوگرم هستم. اولین روز آخرین قاعدگی من در تاریخ 2 des 216 بوده. اکنون در هفته 38 بارداری هستم.
داروهای مصرفی ندارم
بارداری های قبلی و نوع زایمان و سقط های قبلی: یک دختر 3 ساله و شش ماه دارم سقط نداشتم شکر
سوال من این است هفته قبل که رفتم سنوگرافی گفت هفته 38 است در حالیکه نظر به تاریخ اخرین مریضی باید خفته 36 میبود کدام یک درست تر است لطفا خواب دهید.

در این جور مواقع که سن بارداری با سونوگرافی انجام شده اختلاف دارد پزشک زنان از روی ارتفاع رحم سن دقیق بارداری را به دست می آورد به این شکل که از روی شکم ارتفاع رحم با متر اندازه گیری میشود وسن دقیق بارداری به دست می آید با توجه به تاریخ آخرین پریودی شما احتمال اینکه شما ۳۶ هفته باشید خیلی است

سلام خسته نباشبد من هفته ی ۳۴حاملگی هستم دیروز رفتم سونو تو برگه ی جواب نوشته حلقه ی کاملی از بند ناف دور گردن جنین دیده میشود اما فشاری روجنین نداره و جریان خون طبیعی هستش میخواستم بدونم این موضوع تا چه اندازه خطرناکه و من باید چیکار کنم؟

سلام . پاسخ را در کانال تلگرام دادیم. در این لینک

سلام من هفته ٣٧هستم از ديشب استخاناي كنار الت تناسلي درد ميكنه نميتونم پامو بردارم الان يكم بهتر شده ولي بازم درد ميكنه شب نتونستم بخوابم از چي ميتونه باشه در ضمن قرص ايزوپرين هم ميخورم

به علت بزرگ شدن رحم و فشار آن به روده ها با خوردن غذاها و یا میوه های نفاخ و تجمع گاز در روده خانمهای باردار دچار درد می شوند به شکلی که حتی در بعضی موارد قادر به راه رفتن نیستند و دلیل آن فشاری است که روده ها به رحم و دستگاه تناسلی وارد می کنند وبه این شکل علائم خود را نشان می دهد می توانید از عرق نعناء ویا قرص نعناء استفاده کنید

با سلام و خسته نباشید در سونوی ۱۲ هفته طول سرویکسم ۳۸ بود و استراحت مطلق بودم شیاف هم استفاده میکردم در سونوی ۱۸ هفته طولش شده بود ۳۴ ممکنه کمتر بشه چرا با استراحت و شیاف باز کم شده الان هفته ۲۱ هستم همش استرسشو دارم.

سلام عزیزم جای نگرانی نیست ،طول سرویکس شما در محدوده طبیعی هستش . فقط استراحت مطلق و شیاف طبق دستور پزشکتان استفاده کنید و استرس را از خود دور کنید که عامل مهمی است

سلام خسته نباشید.من به گفته دکترم 39هفتم تموم شده ووارد 4 هفته شدم!!!ددردشدید داشتم طوی که منظم بود انقباض هام هر 4دقیقه میگرفت ول میکرد رفتم بیمارستان برام ان اس تی انجام دادن و تو 25دقیقه 5تا انقباض داشتم ولی خوب بازم بستریم نکردم گفتن اگه شد بیاازیه هفته قبل ک معاینه شده بودم دکترم گفته بود که دهانه رحمم 1 سانت بازه!!!امروز صبح که رفتم سرویس بهداشتی وقتی خودمو خشک کردم بادستمال یه ترشح سفت وغلیظ مثل ژله ازم اومداین ترشح دلیلش چی میتونه باشه؟؟؟بعداینکه ترشح ازم اومد کمردردپریودی گرفتم نیم ساعت بعد دیگه آروم شداین ترشح نشونه چیه؟؟من ترشح زیاد دارم ولی این یکی کلا فرق میکرد با ترشحات قبلیم خیلی سفت بود وحالت ژله داشتممنون میشم زودتر جوابمو بدین

اگر ترشحات شما ادامه دار بود میتواند بعلت پارگی کیسه اب دور بچه باشد،حتما به پزشک متخصص خود مراجعه کنید

سلام من هشت ماهه باردارم ومیل جنسیم خیلی زیاد شده از ماه سوم هم تا الان اصلا رابطه جنسی نداشتم به خاطر نگرانی خودم وهمسرم وگرنه دکترم منعی نکرد اما الان میل جنسیم خیلی زیاده اما خیلی میترسم بچه اسیب ببینه اگه همسرم با نوازش ودستش منو ارضا کنه البته بدون دخول خطری برای بچه داره؟؟

اگر جفت شما سر راهی نباشد هیچ مشکلی از نظر نزدیکی ندارید، با خیالت راحت نزدیکی کنید حتی دخول هم هیچ آسیبی به بچه نمیرساند ، بچه در رحم است و نزدیکی در واژن اتفاق می افتد که این دو کاملا از هم جدا شده اند، بچه هیچ آسیبی نمیبیند.

سلام من هفته 29 بارداری هستم واکسن سیاه سرفه رو تا حالا پزشکم نگفته آیا لازم هست حتما تزریق بشه ضمنا پزشک من گفته که دو بار به فاصله یک ماه باید واکسن کزاز بزنم نظر شما چیه

سلام واکسن سیاه سرفه که برای سن زیر 7سال تزریق میشود و برای شما اصلا مجاز نیست،همان دوگانه که شامل کزاز و دیفتری است برایتان کفایت میکند و حتما هردوبار تزریق را انجام دهید

سلام از اینکه پاسخ سوالات ما رو میدید خیلی ممنونم
من قرار سزارین بشم و هفته 31 هستم چه کارهایی میتونم انجام بدم تا جنینم دراین هفته های پایانی بارداریم وزن گیری خوبی داشته باشه

سلام،از مواد پروتئینی و قندی مصرف کنید و میتوانید مکمل هم در کنار غذای اصلی استفاده کنید

سلام من هفته 32 بارداریم هستم سوالم اینه که چکار کنم که در این مدت باقی مانده از بارداری جنینم رشد خوبی داشته باشه لطفا پاسخم رو بدید ممنونم

همین که رژیم غذایی متعادل و از همه گروه های غذایی استفاده کنید کافیه،و نیاز به مکمل غذایی نیست،فقط پروتئین و مواد قندی به اندازه کافی استفاده شود

سلام ببخشید که انقدر مزاحم شما میشم ممنونم از پاسخگوییتون پزشک من گفته بود واکسن کزاز رو دو بار به فاصله یک ماه بزنم ولی مرکز بهداشت اینکار رو انجام نمیده و میگه قانونش همون یکبار هست و تا به حال این مورد رو نداشتیم . آیا پزشک درست میگه یا مرکز بهداشت . چیکار کنم

واکسن کزاز معمولا یکبار در بارداری زده میشود،و قانون کلی در فاصله هر ده سال باید تزریق شود،شاید پزشک شما چیز دیگری مد نظرشون بوده است،با خودشان مطرح کنید

سلام خسته نباشید من در هفته ۳۲ بارداری هستم هیچگونه مشکلی هم خداروشکر ندارم میخواستم بدونم ارضا شدن بدون دخول برای من ک در هفته ۳۲ هستم و تا اخر بارداری ضرری دارد؟

خیر. اگر مشکل یا بیماری خاصی نداشته باشید ، مشکلی ندارد.

سلام.وقت بخیر.من هفته ۳۲بارداری هستم.سنم ۳۸سال و بطور طبیعی باردارشدم.مایع آمتیوتیکم زیاده و حدود ۲۲هستش.چطور میتونم کمش کنم.و اینکه قند ناشتا ۹۷هست.آیا با این اندازه مایع آمنیوتیک امکان زایمان طبیعی هست؟راهکار کم کردنش چیه.ممنون ازتون

حجم مایع آمنیون تا 25 جا داره و هنوز زیاد نیست و این افزایش مختصر احتمالا بعلت بالا بودن قندخون شماست! هیچ راهکاری برای کاهش وجود ندارد مگر اینکه بی نهایت افزایش داشته باشد که پزشک درمان میکند.

سلام من 27 سالمه و تو هفته 25 بارداری هستم تو آزمایش تحمل گلوکز ، میزان قند خونم بعداز 1 ساعت 174 بوده میخوام بدونم آیا دچار دیابت بارداری حاد شدم و بدلیل دسترس نبودنم به دکتر میتونم تا 4 روز دیگه برم و این مورد برای خودم وجنینم زیان داره .ممنون میشم راهنماییم کنید خیلی نگرانم .

سلام، عزیزم قند یک ساعته شما بالا بوده و باید حتما در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید چون برای نوازد خطرناک است

سلام خسته
نوری هستم.الان35هفته و3روزمه.دوهفته پیش ک سونو دادم مایع آمنیوتیکم23سانت بوددکترم ک بیش ازحدنرماله برام قرص ایندومتاسین نوشت..ولی چون گفتن این داروجزو گروه dاست است مصرف نکردم ترسیدم برابچم مشکلی پیش بیاد..آیابه نظر شما کار اشتباهی کردم.؟؟؟آیا ممکنه خودبه خود این مایع نرمال بشه؟؟؟

عزیزم چون شما هفته 35 هستید، احتمال ناهنجار شدن جنین وجود ندارد چون تمام ارگان ها تشکیل شده است و این دارو در سه ماهه اول ممکن است مشکل ساز باشد! شما باید این قرص را مصرف کنید چون امکان برطرف شدن خود به خود وجود ندارد!

سلام من هفته ۳۶ بارداریم که لکه قهوه ای تیره دیدم رفتم بیکاریتان هم نوار قلب هم سونو خوب بود ولی باز این لکه های قهوه ای باز تو نرشحات عفونی مانند قبلیم دیده میشه باید چکار کنن

با سلام و خسته نباشین
۳۲ساله هستم. بارداری اولمه. وزن شروع بارداری ۴۴.۵ و الان ۵۵کیلو هستم. تا الان مشکل خاصی نداشتم سونو برای وزن جنین رفتم طبق پریودیم ۲۸ هفته و پنچ روز بودم . وزن جنین ۱/۶۰۰ گرم بود و دور سر مطابق ۳۲هفته دور شکم مطابق ۳۰ هفته و طول ران مطابق ۲۹ هفته..با توجه به اینکه دیابت بارداری ندارم چرا وزن جنین زیاد است و این همه اختلاف بین اعضای بدن وجود دارد. خیلی نگرانم لطفا راهنمایی کنین

عزیزم میتونه بعلت مشکلات سوء تغذیه و یا فشار خون در بارداری باشد، به هرحال حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کنید

سلام. 37 سال دارم و الان هفته 31 بارداری هستم. بین هفته های 24 تا 26 بارداری در چند کنسرت موسیقی با صدای خیلی بلند شرکت کردم. اون موقع اصلابنظرم نرسید. ولی الان تو نگرانی و استرس وحشتناکی افتادم که نکنه به شنوایی جنین آسیبی رسیده باشه. شما می تونین در این زمینه راهنماییم کنین؟؟

عزیزم مشکلی بوجود نمیاد چون از هفته 27 به بعد معمولا شنوایی کودک تحریک میشه و بهتره از این به بعد مراقب باشید و جای نگرانی نیست

چگونه اتاقی هماهنگ با سن کودک خود طراحی کنیم

انواع هنرهای مختلف برای پرورش خلاقیت کودکان

کودکان می توانند از دو سالگی دو زبان را یاد بگیرند

یک جشن تولد متفاوت از آنچه تا کنون برای کودک خود گرفته اید

استفاده شما از این سایت به منزله پذیرش قوانین نینی کده است
: مطالب این سایت تنها جنبه اطلاع رسانی دارند و توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.
تماس با نی نی کده

© کلیه حقوق این سایت متعلق به سایت نی نی کده میباشد . کپی طرح سایت جرم محسوب شده و پیگیری قضایی خواهد داشت. کپی برداری از مقالات جهت استفاده تجاری، بدون هماهنگی با مدیران سایت ممنوع بوده و دزدی محتوای معنوی تلقی می گردد.

کپی بخشی از مطالب سایت (و نه کل مطلب) جهت رفرنس دادن، فقط با قراردادن لینک مستقیم به سایت نی نی کده مجاز است. طراحی توسط ماکرومدیا



متاسفانه محتوای مورد در خواست شما در دانشه فرزند موجود نیست، البته ممکن
است آدرس محتوای درخواستی تغییر کرده باشد. لطفاً در مطالب دانشه جستجو کنید.

رجوع به صفحه نخست دانشه

9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *