داروسازی شفا ساری

خواص دارویی و گیاهی

 

 

داروسازی شفا ساری

شرکت گروه صنایع شفا فارمد، بعنوان یکی از شرکت های دانش بنیان در حوزه صنعت داروسازی کشور، در تلاش است با بهره گیری از دانش مجموعه ای از خبره ترین متخصصان، زمینه ساز خودکفایی کشور در تولید آنتی بیوتیک ها در دو شاخه اصلی ماکرولید و پنی سیلین جی بوده و گام هایی موثر در زمینه ارتقای سلامت کشور بردارد.

این شرکت از سال 1375  با  هدف  توليد سالانه  3 تن انواع آنتى بيوتيک های گروه ماکرولید در زمینی به مساحت 23 هکتار فعالیت خود را آغاز نمود. پس از آن در سال 1389 در راستای اجرای طرح های توسعه ای شرکت و در جهت پیش برد اهداف کشور در زمینه سلامت جامعه، پروژه عظیم تولید مولکول پایه پنی سیلین جی در شرکت گروه صنایع شفا فارمد در فاز تحقیقاتی و پس از آن در فازهای عملیاتی در دستور کار قرار گرفت.

نظر به اهمیت استراتژیک پروژه تولید ماده اولیه پنی سیلین جی بعنوان مولکول پایه برای تولید ده ها آنتی بیوتیک در داخل کشور و با توجه به اهمیت دفاعی، پزشکی و ملی آن تلاش های زیادی در طی دو دهه گذشته برای راه اندازی این پروژه عظیم صورت گرفته بود که هیچکدام از حرکت ها به مرحله اجرایی خود نرسید. اهمیت پنیسیلین جی در حدی می باشد که شورای عالی امنیت ملی ایران در سال 1386 گزارش جامعی در این خصوص تهیه نمود تا کلیه مقدمات برای تولید این ماده در کشور را فراهم گردد.

سرانجام با تلاش شبانه روزی متخصصین امر، در سال 1392  و همزمان با میلاد با سعادت حضرت علی بن موسی الرضا (ع)، اولین بچ صنعتی پنی سیلین جی در شرکت گروه صنایع شفا فارمد تولید و روانه بازار صنایع دارویی کشور گردید. 

این ماده حیاتی پایه اولیه سنتز آنتی بیوتیک های بتالاکتام است که از پر مصرف ترین گروه آنتی بیوتیک ها در جهان می باشد.

در این طرح ملی، تولید انبوه پنی سیلین جی با استفاده از آخرین دستاوردهای دانش زیست فناوری صنعتی با هدف خودکفایی کشور و بومی سازی دانش فنی مربوطه صورت پذیرفته است.

 

 

 کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شرکت گروه صنایع شفا فارمد می باشد

روابط عمومی شرکت گروه صنایع شفا فارمد

 

 

 

شرکت شفای ساری در سال ۱۳۷۱ تاسیس گردید و پس از طی مراحلی، در سال ۱۳۷۶ با مدیریت جدید اقدام به فعالیت نموده و عمده توان خویش را صرف تاسیس و راه­اندازی واحدهایی برای تولید اریترومایسین و سایر آنتی­بیوتیک­های خانواده ماکرولیدها کرده است.
شرکت شفای ساری در نخستین گام، با توجه به امکانات موجود برای آغاز تولید آنتی­بیوتیک­های این خانواده، اقدام به طراحی و نصب واحد تولیدی اریترومایسین-اتیل-سوکسینات(E.E.S) نموده است. این دارو تاکنون به­طور آماده وارد کشور شده و پس از فرمولاسیون به صورت قرص، کپسول و غیره وارد بازار می­گردید. واحد تولیدی اریترومایسین-اتیل-سوکسینات در شرکت شفای ساری مجموعه کاملی از تمامی تجهیزات است که باید در یک کارخانه تولید مواد اولیه دارویی موجود باشد. از جمله راکتورهای گلاس­لاین و استنلس­استیل، خشک­کن پیوسته، سیستم کامل بازیابی حلال و غیره که همگی بر اساس آخرین اصول GMP ساخته، نصب و راه­اندازی شده­اند.

تجهیزات این واحد تولیدی در بخش فنی و مهندسی شرکت، طراحی و ساخته شده­اند که در این بین ابتکارات جالب توجهی نیز در طراحی برخی از ماشین­آلات به چشم می­خورد. اساس تولید اریترومایسین-اتیل-سوکسینات از اریترومایسین بازی مبتنی بر واکنش­های شیمیایی است، که در مراحل بعد با متبلور کردن، رسوب دادن و فیلتراسیون به پایان می­رسد.

شرکت شفای ساری در دومین گام، اقدام به تاسیس واحد تولید اریترومایسین بازی به­روش تکنولوژی تخمیر (fermentation technology) خواهد نمود. گرچه تولید آنتی بیوتیک­ها از سال پیش در کشور آغاز گردیده است و میزان تولید آن در سالهای اخیر، تا حدی افزایش یافته ولی تمام این فعالیت­ها منحصر به مراحل انتهایی تولید دارو (finish product) می­باشد و اساساً تاکنون اقدام مهمی درخصوص تولید مواد اولیه آنتی­بیوتیک در کشور صورت نگرفته است. اجرای موفق پروژه­های مواد اولیه دارویی به­روش بیوتکنولوژی می­تواند مزایای متعددی داشته باشد که از آن جمله می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. دستیابی به تکنولوژی پیشرفته روز

۲. مرتفع کردن نیازهای داخلی و صرفه­جویی ارزی قابل توجه داروسازی شفا ساری

۳. تربیت نیروی انسانی متخصص در راستای انتقال تکنولوژی پیشرفته روز

۴. ایجاد اشتغال

۵. تسهیل و تسریع راه­اندازی fermentationبرای رشته­های دیگر دارویی و غذایی

همانگونه که ذکر شد، در زمینه تولید مواد اولیه دارویی در کشور به روش بیوتکنولوژی، قدم مهمی برداشته نشده است و کماکان بسیاری از داروها و از جمله آنتی­بیوتیک­ها نیز از شرکت­های خارجی خریداری می­شوند و پس از طی مراحلی وارد بازار مصرف می­گردند. تولید مواد اولیه دارویی در کشور ما، گام بسیار مهمی در جهت اصلاح تدریجی چنین ساختاری به­شمار می­رود. بسته به نوع فراوردهایی که تولید می­شود و با در نظر گرفتن بازارهای جهانی و منطقه­ای می­توان جهت صدور فراورده­ها نیز بره­ریزی نمود.

تکنولوژی تخمیر، صنعتی مبتنی بر تخصص­های مختلف است. از جمله ویژگی­های این صنعت تربیت نیروی انسانی متخصص در رشته­های مختلف از جمله بیوتکنولوژی، میکروبیولوژی، شیمی، مهندسی شیمی، ژنتیک، مهندسی مکانیک و الکترونیک است.

نیروی انسانی متخصص و آماده برای چنین پروژه­هایی قادر به انتقال تکنولوژی و بهینه­سازی شرایط تولید است. از طرفی صنعت تخمیر داروئی دارای قوانین و مقررات همه­جانبه و جامعی است که باید در تمام مراحل تولید و پس از آن مراعات شود و بسیاری از صنایع دیگر که متعاقب ورود این تکنولوژی به کشور راه­اندازی می­شود اجرای چنین قوانینی با این دقت را نیاز ندارند. به نظر می­رسد که با داشتن یک سیستم تولید بیوتکنولوژیک و تخمیر دارویی بتوان سیستم­های آسانتر و دارای ظرفیت کمتر راه­اندازی نمود. تاثیری که چنین امری در مسئله اشتغال دارد، بسیار قابل توجه است. مطابق یک برآورد، در صورت سیاست­گذاری و سرمایه­گذاری صحیح و فعال نمودن بخش خصوصی طی ده سال، صنعت بیوتکنولوژی قادر است۱۲۰ هزار فرصت شغلی ایجاد نماید که از این بین، ۱۰ هزار فرصت مربوط به افراد تحصیلکرده دانشگاهی است.

لازم به ذکر است که شرکت شفای ساری در تمامی مراحل مطالعاتی و راه­اندازی پروژه­های خود همواره از کارآمدترین متخصصان کشور در زمینه­های مختلف بهره برده است که از جمله دلایل توفیق شرکت تاکنون محسوب می­شود.

این واحد به­دلیل اهمیت کنترل محصول تولیدی اعم از شیمیایی یا بیوتکنولوژی در شرکت­های داروئی تأسیس می­شود. کیفیت محصول تولیدی به روند تولید مواد اولیه مصرفی بستگی تام دارد. برای واحد کنترل کیفی شرکت، مطابق استانداردهای معتبر جهانی، وسایل و تجهیزات مناسب آزمایشگاهی و کنترلی در نظر گرفته شده است. کنترل حین تولید نیز در همین واحد به انجام می­رسد تا کوچک­ترین ابهامات نیز رفع گردیده و در هر مورد مجوز لازم صادر شود. در این شرکت، آزمایشگاه­های شیمی (تجزیه دستگاهی) و میکروبیولوژی و کنترل آلودگی­های احتمالی وجود دارد.

اغلب آزمایش­های مربوط به تست مواد اولیه، محصول تولیدی و فراورده­های مورد استفاده، در آزمایشگاه مرکزی میکروبی و شیمیایی انجام می­گیرد.

طراحی، ساخت و بهره­برداری از پروژه­های تولید اریترومایسین بر اساس آخرین ضوابط استانداردهای روش بهینه تولید مواد اولیه داروییFDA انجام می­گیرد. در این راستا جدیدترین اصولGMP یا روش بهینه تولید مواد داروئی در طراحی، ساخت، نورپردازی، رنگ کردن فضاها، تهویه، فیلتراسیون هوا، گرمایش و سرمایش، بهداشت و نگهداری ساختمانها، تصفیه فاضلاب و غیره در نظر گرفته شده است.

بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *