دارورسانی هدفمند نانوذرات

خواص دارویی و گیاهی

از ۱۳۹۷/۱۰/۰۸ تا ۱۳۹۷/۱۰/۱۴

نانو

nano

پيشوندي به معناي يک بيليونم يا (،،،1/1). در متون فناوري‌نانو، معمولا براي مشخص کردن يک واحد اندازه‌گيري برابر با 1 به توان منفي 9 متر استفاده مي‌شود.

دارورسانی هدفمند نانوذرات

پیشرفته 1


حورا نکو



اسماعیل میرزایی


نانوذرات مغناطیسی در دارورسانی هدفمند (3)

منابـــع و مراجــــع

2. Torcilin, V. P. Nanoparticulates as drug carriers. (Imperial CollegePress, 26)

6. Chomoucka, J. et al. Magnetic nanoparticles and targeted drug delivering. Pharmacological Research 62, (21)

7. Dobson, J. Magnetic nanoparticles for drug delivery. willy (11 MAY 26)

© ۱۳۹۳

کلیه حقوق این سایت متعلق به ستاد توسعه فناوری نانو می باشد و هر گونه استفاده از مطالب آن بدون ذکر منبع ممنوع است.

از ۱۳۹۷/۱۰/۰۸ تا ۱۳۹۷/۱۰/۱۴

نانو

nano

پيشوندي به معناي يک بيليونم يا (،،،1/1). در متون فناوري‌نانو، معمولا براي مشخص کردن يک واحد اندازه‌گيري برابر با 1 به توان منفي 9 متر استفاده مي‌شود.

دارورسانی هدفمند نانوذرات

پیشرفته 1


حورا نکو



اسماعیل میرزایی


نانوذرات مغناطیسی در دارورسانی هدفمند (1)

توضیحات : ذرات مغناطیسی مواد فاز جامد پاسخ دهنده به مغناطیس هستند که می توانند به شکل نانوذره منفرد یا تجمعی از ذرات میکرو و نانو باشند. مولکول های مغناطیسی ماکرومولکول های پیچیده ای هستند که در شرایط معینی دارای اسپین بزرگ و آنیزوتروپی محوری قابل توجه می باشند و از خود گشتاور مغناطیسی نشان می دهند.


نمایش توضیحات فیلم

منابـــع و مراجــــع

4. Torcilin, V. P. Nanoparticulates as drug carriers. (Imperial CollegePress, 26

سایت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو


حسین صادقی

با سلام و عرض خسته نباشیدمی خواستم درباره ویژگی های نسل های مختلف دندریمر بهم اطلاعات بدین.تشکر

© ۱۳۹۳

کلیه حقوق این سایت متعلق به ستاد توسعه فناوری نانو می باشد و هر گونه استفاده از مطالب آن بدون ذکر منبع ممنوع است.

از ۱۳۹۷/۱۰/۰۸ تا ۱۳۹۷/۱۰/۱۴

نانو

nano

پيشوندي به معناي يک بيليونم يا (،،،1/1). در متون فناوري‌نانو، معمولا براي مشخص کردن يک واحد اندازه‌گيري برابر با 1 به توان منفي 9 متر استفاده مي‌شود.

دارورسانی هدفمند نانوذرات

پیشرفته 1


حورا نکو



اسماعیل میرزایی


نانوذرات مغناطیسی در دارورسانی هدفمند (2)

منابـــع و مراجــــع

2. Dobson, J. Magnetic nanoparticles for drug delivery. willy (11 MAY 26)

[5] Torcilin, V. P. Nanoparticulates as drug carriers. (Imperial CollegePress, 26)


هیوا شریفی

خیلی خوب بودممنون

© ۱۳۹۳

کلیه حقوق این سایت متعلق به ستاد توسعه فناوری نانو می باشد و هر گونه استفاده از مطالب آن بدون ذکر منبع ممنوع است.

نشان‌گذاری

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است



دارو رسانی هدفمند شامل نمونه سازی فعال و غیر‌فعال است. در هدفمند سازی فعال عامل درمانی یا حامل به بافت یا سلول مشخصی متصل می شود ولی در هدفمند سازی غیر فعال عامل دارویی همراه حامل به صورت غیر‌فعال به سلول و بافت هدف می رسد.
نانوذرات هوشمند
گروهی از پژوهشگران علوم با همکاری هنرجویان دانشکده هنر Syracuse، نانوذارت هوشمندی را برای بهبود دارورسانی به اندام ها طراحی کرده اند. این پژوهشگران از یک پلیمر حساس به دما برای تنظیم تعاملات در سیستم مونتاژ واسطه DNAو سیستم کدگذاری شده انتقال دارو DNA استفاده کرده اند. یافته های آنها چگونگی خود مونتاژی نانو مواد را به وسایل عملیاتی و چگونگی حمل داروهای ضد سرطانی از جمله «دوکسوروبیسین» به بدن را بهبود می بخشد.
حوزه ای از علم نانو که به گستره ای از زمینه ها از جمله اوپتیک، حس شیمیایی و انتقال دارو و درمان مرتبط می شود «نانوذرات خود مونتاژ» دارد. در طول خود مونتاژی، مواد شیمیایی به رابط نانوذره متصل شده و واکنش را پیش می برند. در نتیجه ذرات به شکل جامد یک زنجیره یا خوشه کوچک مولکول مانند شکل می گیرند.پژوهشگران دریافته اند که چگونه از ارتباطات DNAبرای خلق آرایه ای از ساختارها استفاده کنند. این واکنش‌ها سریع و با ثبات هستند اما می توانند مشکل زا هم باشند. آنها به این مشکل نیز پرداخته و یک ماشه حرارتی به شکل یک پلیمر هوشمند که ساختار آن را در سطح نانویی تغییر می دهد، طراحی کردند. یک پلیمر هوشمند یک مولکول بزرگ است که از واحدهای اتمی زیادی ساخته شده است و ساختار را وقتی که در معرض محرک خارجی مانند نور، اسید یا دما قرار می گیرد تغییر می دهد.این نانوذرات جدید نسبت به شیوه های پیشین، شش برابر برای سلول های سرطانی سمی است. آن چه که در مورد این راهبرد جدید است این است که رابط های نانوذرات پویا هستند و قابلیت تنظیم دوباره دارند. چنین تنظیم دوباره‌ای می‌تواند به متامواد و مواد جامد هوشمندی منجر شود که

به محرک‌های محیطی واکنش نشان دهند. «ماتیو می» استادیار شیمی و سرپرست این طرح علمی، نتایج این تحقیقات را در نشریه ACS Nano منتشر کرده است.
باکتری های مغناطیسی
پژوهشگران موسسه پلی تکنیک کانادا اعلام کردند با استفاده از نوع جدیدی از باکتری های شناگر مغناطیسی می‌توان ذرات دارویی را به سلول های بدن انسان منتقل کرد و تأثیر درمان های دارویی را با این شیوه افزایش داد. آنها موفق شدند باکتری های جدیدی را با خاصیت مغناطیسی به داخل جریان خونی موش ها وارد کنند، این موفقیت می تواند دانشمندان را یک قدم به دستیابی به سیستم های ناقل دارو و استفاده از آنها در جریان خون انسان نزدیک‌تر کند.
دانشمندان کانادایی با ایجاد این ماشین های میکروسکوپی از مولکول های زنده به موفقیت بزرگی دست یافته اند، زیرا این ماشین ها قادر به تولید انرژی حرکتی خود خواهند بود. سیستم های حرکتی یا شناگر هنگامی که در ابعاد کوچک تولید می شوند توانایی حرکتی خود را از دست می دهند زیرا فشار موجود در جریان های خونی فشار زیادی را به این سیستم ها وارد کرده و توانایی حرکت را از آنها سلب می کنند. پژوهشگران موسسه پلی تکنیک کانادا معتقدند این ناتوانی در سیستم های حرکتی را می توان با استفاده از باکتری هایی که با داشتن توانایی شنا کردن تکامل یافته اند جبران کرد.این باکتری MC-1 دارد و قادر است با سرعتی ۱۰ برابر گونه های دیگر شنا کند. همچنین این باکتری می تواند با استفاده از مژک های چرخشی در عرض یک ثانیه ۲۰ میکرومتر را طی کند. به همین دلیل در صورتی که بتوان مواد دارویی را با MC-1 همراه کرد می توان به تأثیر داروها روی نسوج بیمار بدن انسان افزود. جدا از سرعت بالا، این باکتری از خصوصیت منحصر به فرد دیگری برخوردار است که استفاده از آن را به منظور انتقال دارو مؤثرتر خواهد کرد. این باکتری از زنجیره هایی از نانو ذرات مغناطیسی تشکیل شده است که به باکتری اجازه می دهد در میان میدان مغناطیسی شنا کند. در این صورت با استفاده از میدان مغناطیسی کنترل شده می توان هدایت MC-1را به دست گرفت و آن را به سوی هر هدفی راهنمایی کرد. آزمایش‌ها نشان می دهند که این باکتری ها برای موجودات زنده خطرناک نخواهند بود. به منظور اثبات این حقیقت دانشمندان بالغ بر ۵۰ میکرولیتر از محلولی را که از ۵۰ میلیون MC-1تشکیل شده بود به جریان خونی موش آزمایشگاهی تزریق کرده و هیچ اثر منفی مشاهده نکردند. باکتری MC-1به صورت طبیعی پس از گذشتن ۴۰ دقیقه در جریان خون از بین خواهد رفت و بقایای آنها نیز به تدریج توسط سیستم ایمنی بدن از بدن زدوده خواهد شد.
نانودریچه ها
دانشمندان نانودریچه هایی ساخته اند که با برخورداری از قابلیتی نظیر واکنش نشان دادن به pHخون اجازه انتشار داروهای مورد نظر در بدن را می دهند.این نانو دریچه به گونه طراحی و ساخته شده است که در واکنش به pHخون باز می شود و به گفته ابداع کنندگان آن، می تواند به عنوان سیستم اولیه و مبنا در انتقال و انتشار داروهای مورد نظر در بدن عمل کند.پژوهشگران می توانند با پر کردن ریزگوهای سیلیکایی منفذدار با داروهای مورد نظر و قرار دادن این نانو دریچه ها در آنها از تغییرات pHخون برای کنترل انتشار داروها در بدن استفاده کنند.این فن آوری نوین با همکاری گروهی از پژوهشگران دانشگاه های «نورت وسترن» و «کالیفرنیا» طراحی و ساخته شده اند.
میکروروبات ها
تیم پژوهشی دانشگاه چین در هنگ کنگ میکروروباتی به اندازه یک سلول انسانی ساخته که می‌تواند حجم قابل توجهی از دارو را به نقاطی از بدن که دچار مشکل شده برساند و به عنوان یک درمان غیرتهاجمی جایگزین برخی عمل های جراحی در مغز و چشم شود.این دستگاه شبیه یک قفس ۱۰۰ میکرون طول و ۴۰ میکرون عرض دارد و به قدری کوچک است که می توان آن را بدون بر جای گذاشتن یک زخم به بدن تزریق کرد. از سوی دیگر هدایت آن با یک میدان الکترومغناطیسی به صورت وایرلس وجود دارد. این میکروروبات جدید می‌تواند به دقت و به طور مستقیم دارو را به یک قسمت خاص بدن منتقل کرده و گزینه ای برای درمان غیر تهاجمی بیماری‌های مغزی و چشمی چون سکته و تباهی لکه زرد باشد. پژوهشگران می گویند اگر بتوانیم هزاران میکروربات را برای انتقال دارو به بدن انسان در قسمت نخاع وارد کنیم و آنها را به سمت مناطق مورد نظر در مغز هدایت کنیم، می توانیم سکته را بدون انجام عمل جراحی درمان کنیم.
امواج اولتراسوند
مهندسان دانشگاه فن آوری ماساچوست (MIT) شیوه ای برای استفاده از امواج اولتراسوند به منظور انتقال غیرتهاجمی دارو یا واکسیناسیون بدون سوزن ابداع کرده‌اند.
امواج اولتراسوند امواج صوتی با فرکانس های بالاتر از حد شنوایی انسان هستند و می توانند نفوذ پذیری پوست را با سایش اندک لایه بالایی پوست افزایش دهند، این تأثیر موقت و بدون درد است. این شیوه می تواند برای انتقال برخی داروهای موضعی مانند استروئیدها و کورتیزول، داروهای سیستمیک و پروتئین هایی مانند انسولین و همچنین آنتی ژن ها برای واکسیناسیون استفاده شود.

code

نسخه مناسب چاپ

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *