خواص نوشیدن آب کرفس

کپی برداری ممنوع !

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا به هر نحو غیر مجاز می باشد.
هر گونه کپی برداری از محتوای سایت کوکا پیگرد قانونی دارد.
استفاده از مطالب سایت کوکا در سایت های خبر خوان و دارای آی فریم نیز اکیدا ممنوع است.

مطالب بخش سلامت و پزشکی سایت کوکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.

سرعت کاهش وزن در افرادی که حداقل یک بار در روز یک ساقه متوسط کرفس به عنوان میان‌وعده می‌خورند، از افرادی است که اصلاً کرفس مصرف نمی‌کنند.

با دارا بودن تنها 3 تا 4 کیلوکالری در هر فنجان، آب کرفس یک نوشیدنی انرژی‌زا و کمک‌کننده بزرگی در تامین یک رژیم غذایی سالم است. دلیل این میزان کم کالری در کرفس، محتوای بالای آب آن است. تقریباً 95 درصد کرفس از آب تشکیل شده است. تمام قسمت‌های کرفس خوراکی است. در طب سنتی کرفس به طور ویژه با اهداف درمانی و مخصوصاً برای تصفیه خون استفاده می‌شد. از طرفی آب کرفس یک دیورتیک قوی نیز هست و البته از مزایای آن می‌توان به قدرت کنترل‌کنندگی ویار بارداری و نیز کنترل اشتها اشاره کرد.

کالری‌ای که از جویدن و هضم و جذب کرفس خام و تازه به بدن می‌رسد همان میزانی است که مصرف آب کرفس به بدن می‌رساند. با مصرف کرفس بدن احساس سیری و پری می‌کند و فرد بدون پرخوری و مصرف غذای اضافی سیر می‌شود. مطالعات نشان داده‌اند که سرعت کاهش وزن در افرادی که حداقل یک بار در روز یک ساقه متوسط کرفس به عنوان میان‌وعده می‌خورند، از افرادی است که اصلاً کرفس مصرف نمی‌کنند. متخصصان تغذیه در خصوص این مساله توافق نظر دارند که مصرف کرفس به صورت روزانه باعث افزایش متابولیسم می‌شود و سوخت‌وساز به بهترین حد ممکن می‌گردد. افزایش متابولیسم به این معنی است که بدن شما کالری بیشتری می‌سوزاند و در نتیجه با افزایش مصرف انرژی از ذخایر چربی استفاده ‌شده و کاهش وزن تسهیل می‌گردد.

نوشیدن آب کرفس منجر به کاهش اشتها و کاهش ویار به مواد بدون ارزش غذایی و پرکالری می‌شود. در نتیجه توصیه می‌شود آب کرفس قبل از صرف غذای اصلی مصرف شود تا تأثیرات خود را بهتر بگذارد.خواص نوشیدن آب کرفس

کرفس دارای خصوصیات یک دیورتیک خوب است. دیورتیک بودن به این معنی است که باعث تخلیه بهتر و سریع‌تر آب از بدن می‌گردد. این اثر باعث تسریع سوخت و ساز و در نتیجه مصرف توده چربی بدن می‌گردد.

کرفس خام دارای مقادیر بالای کلسیم به فرم قابل‌استفاده برای بدن است. این کلسیم ارگانیک قادر است سیستم هورمونی بدن را تحریک کند. مثلاً با افزایش ترشح هورمون‌هایی نظیر تیروکسین باعث افزایش شکسته و مصرف شدن چربی‌های ذخیره شده در سلول‌ها می‌شود.

کرفس در خانواده‌ای از سبزیجات است که جعفری و رازیانه قرار دارند. اندازه آن گاهی به 4 سانتی متر می‌رسد. کرفس سفید در نواحی دور از نور خورشید و در سایه می‌روید و در نتیجه کلروفیل کمتری نسبت به کرفس‌های سبز دارد.

برگ‌های سبز و شاخه‌ها و نیز ریشه‌ی کرفس سرشار از ترکیباتی است که کرفس را به یک گیاه با خاصیت درمانی منحصربه‌فرد تبدیل کرده است. کرفس حاوی مقادیر مناسب و متعادلی از تمام مواد معدنی و ویتامین‌ها است. در واقع محتوای این ترکیبات به گونه‌ای است که برای یکدیگر تداخل جذب ایجاد نمی‌کنند. به علاوه کرفس حاوی مقادیر قابل‌توجهی از هورمون‌ها و چربی‌های ضروری نیز هست.

برگ‌های کرفس حاوی مقادیر بالایی از ویتامین A و ساقه‌های آن منبع خوبی از ویتامین‌های B1 ، B2 ،B6 و C، پتاسیم، اسیدفولیک، کلسیم، منیزیم، آهن، فسفر، سدیم و آمینواسیدهای ضروری است.

کرفس منبع غنی از سدیم است که البته این سدیم بسیار با سدیم غیر ارگانیک نمک متفاوت است. اگر سطح نمک در بدن تنظیم نباشد، دهیدراته شدن و بی‌آبی در بدن اتفاق می‌افتد. به همین خاطر است که می‌گوییم آب کرفس یک دیورتیک عالی است.

 

استفاده‌های درمانی کرفس برای بیماری‌ها اولین بار توسط یونانی‌ها مورد بررسی قرار گرفت. در قرون وسطی آب کرفس برای درمان بیماری‌هایی نظیر سنگ کلیه، یبوست، مشکلات قاعدگی و اختلالات کبد و کیسه صفرا مصرف می‌شد.

 

مواد معدنی موجود در کرفس به طور موثری تعادل اسیدیته خون را برقرار می‌کند.

 

کرفس به عنوان ماده‌ای شناخته‌شده که حداقل 8 آنتی‌کنسر یا ضد سرطان دارد. از جمله این مواد استینلیک اسید است که نشان داده شده رشد سلول‌های سرطانی را مهار می‌کند. فنولیک اسید که فعالیت پروستاگلاندین‌ها را مهار می‌کند و از طریق مهار تأثیر پروستاگلاندین‌ها بر رشد سلول‌های تومور یک ضد سرطان به حساب می‌آید و نیز کومارین که با ممانعت از عمل رادیکال‌های آزاد از تخریب سلول‌ها جلوگیری می‌کند، از دیگر ضد سرطان‌های موجود در آب کرفس‌اند.

مواد معدنی قلیایی طبیعی و نیز چربی‌های ضروری موجود در آب کرفس

تأثیرات آرامش‌دهنده قابل‌توجهی بر سیستم اعصاب فرد می‌گذارد. از این رو

کرفس و نیز آب کرفس برای درمان بی‌خوابی و آرامش شبانه مفید خواهد بود

مطالعات آزمایشگاهی نشان داده‌اند که butyl phthalide، ماده‌ای در کرفس است که می‌تواند کلسترول LDL که همان چربی بد است را کاهش دهد. بر اساس نتایج محققان دانشگاه شیکاگو، مصرف کرفس به میزان 2 ساقه در روز می‌تواند سطح کلسترول را 7 درجه کاهش دهد. کرفس همچنین با افزایش ترشح اسیدهای صفراوی به برداشت کلسترول از بدن و کاهش کلسترول کمک می‌کند.

 

کرفس به عنوان یک ملین طبیعی عمل می‌کند و از این رو در درمان یبوست تأثیرگذار است.

 

میزان بالای پتاسیم و سدیم موجود در آب کرفس با تحریک دفع ادرار دفع آب مواد زائد از بدن را تسهیل می‌کند.

 

کرفس با کمک به زدودن سموم از بدن به عملکرد طبیعی کلیه‌ها کمک می‌کند. کرفس همچنین در پیشگیری از التهاب کلیه و نیز تشکیل سنگ‌های کلیوی تأثیرگذار است.

 

مطالعات نشان داده‌اند که مصرف آب کرفس به میزان یک لیوان در روز به مدت یک هفته به طور معنی‌داری در کاهش فشارخون تأثیرگذار است. ترکیبی به phthalide در کرفس وجود دارد که با تأثیر بر عضلات اطراف شریان‌ها منجر به انبساط و گشادی عروق و در نتیجه کاهش فشارخون می‌شود. این ترکیب همچنین منجر به کاهش هورمون‌های محرک و منقبض کننده عروق می‌شود. جالب اینجاست که با تمام این تأثیرات، مصرف کرفس باعث کاهش فشارخون به کمتر از میزان نرمال نمی‌گردد.

 

مواد معدنی قلیایی طبیعی و نیز چربی‌های ضروری موجود در آب کرفس تأثیرات آرامش‌دهنده قابل‌توجهی بر سیستم اعصاب فرد می‌گذارد. از این رو کرفس و نیز آب کرفس برای درمان بی‌خوابی و آرامش شبانه مفید خواهد بود.

كرفس گیاهی است علفی، به ارتفاع 2 تا 6 سانتی متر كه ساقه‌ای منشعب دارد. برگ‌های آن شفابخش و ضخیم و گل‌های آن كوچك و به رنگ سفید یا سفید مایل به سبز است. قسمت مورد استفاده این سبزی قسمت‌های مختلف آن بویژه ریشه و برگ آن است. در بسیاری از مناطق ایران از جمله در سیستان، خوی و بندر عباس می‌روید.

جالب است بدانید كه فرانسوی‌ها یك ضرب‌المثل جالب به كرفس نسبت داده‌اند كه می‌گوید، اگر مردم خاصیت كرفس را می‌دانستند تمام مزارع را به كاشتن آن اختصاص می‌دادند.

کرفس سرشار از املاح و ویتامین

در گذشته پارسیان به كرفس،كرفش و كرسب نیز می‌گفته‌اند و اعراب آن را معرب كرده و كرفس یده‌اند. كرفس دارای انواع و اقسام گوناگونی است، اما در بین آنها دو نوع در تغذیه و بقیه در مداوا به كار می‌روند. در كرفس ویتامین‌های آ ‌- ب -‌ وث و املاح سدیم ‌ پتاسیم و فسفر نهفته است. عطر مطبوع، طعم گوارا و خواص انكارناپذیر كرفس، آن را از بین سبزی‌های دیگر ممتاز كرده است. مهم‌ترین نوع دارویی كرفس، كرفس آبی یا كرفس مرداب است كه به طور خودرو در كنار مرداب‌ها می‌روید. نوع دیگر آن كرفس عطری است كه به علت داشتن عطر زیاد به كرفس مشك معروف است.

روزی یك لیوان آب كرفس

برای این‌كه به روده‌های خسته و پیر كمك شود، توصیه می‌شود كه هر روز یك لیوان عصاره كرفس مصرف شود. از این طریق روده به روش طبیعی تخلیه می‌شود.( البته برگ‌ها را همیشه مصرف كنید)

دانشمندان بر این عقیده‌اند كه كرفس بهترین ماده غذایی است برای عفونت مجاری ادرار و اسید اوریك بالا از طریق تمیز‌كردن كلیه و مجاری ادرار محسوب می‌شود در واقع ترپین، ماده معطر كرفس است كه مانع ماندن سنگ كلیه در مجاری ادرار یا آلودگی میكروبی و درد می‌شود. بعلاوه كرفس عروق را باز می‌كند و برای تقویت قلب و ریه مفید است. كمپرس جوشانده كرفس برای دست و پای سرما زده و نیز برای درمان سایر زخم‌ها مفید است. جالب آن كه بذر كرفس در باز كردن گرفتگی‌های معده قوی‌تر از سایر قسمت‌های آن است. این بذر اشتها آور بوده و به هضم غذا كمك می‌كند.

کرفس و تقویت لثه‌ها

خواص نوشیدن آب کرفس

انواع كرفس به علت داشتن ویتامین «ث» لثه‌ها را محكم می‌كند و از خونریزی و رقت خون جلوگیری می‌كند. اشتها را زیاد می‌كند و برای مبتلایان به بیماری‌های رماتیسم، نقرس، درد مفاصل و تصلب شرایین، غذای مفیدی محسوب می‌شود و این دسته از بیماران هم می‌توانند آن را در غذای خود داخل كرده و هم می‌توانند آب آن را گرفته یك فنجان در روز میل كنند. كرفس تب بر، باد شكن و ضد نفخ است و كلیه‌ها و مثانه را زهكشی كرده و دشمن سنگ كلیه است.

این روزها کرفس در تمامی دنیا طرفداران زیادی دارد و در مناطق مختلفی کشت می شود. جدا از خورش کرفس برای بهره بردن از خواص گوناگون این سبزینه خوراکی، در ترکیب خوراکی های مختلف و سالادهای فصل از آن استفاده کنید.

پیشینیان ما از کرفس های وحشی بسیار استفاده می کردند اما اصل و نسبت این گیاه به حاشیه دریای مدیترانه برمی گردد. این روزها کرفس در تمامی دنیا طرفداران زیادی دارد و در مناطق مختلفی کشت می شود.

شما می توانید جدا از خورش کرفس برای بهره بردن از خواص گوناگون این سبزینه خوراکی، در ترکیب خوراکی های مختلف و سالادهای فصل از آن استفاده کنید.

سرشار از ویتامین ث

کرفس منبعی فوق العاده از ویتامین ث است. این ویتامین به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. مصرف سبزیجات و میوه های غنی از ویتامین ث می تواند علایم سرماخوردگی را کاهش دهد یا از شدت این بیماری بکاهد. بیش از 2 نتیجه تحقیقاتی معتبر نشان می دهد که ویتامین ث بهترین ویتامین برای جنگ با سرماخوردگی است و همینطور با تخریب ناشی از رادیکال های آزاد مقابله می کند.

رادیکال های آزاد می توانند با اکسیداسیون کلسترول احتمال بروز حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش دهند. بنابراین مصرف ویتامین ث در سلامت قلب و عروس تاثیرگذار است و شما را از بیماری های قلبی، سکته و سرطان دور نگه می دارد.

کاهش فشار خون

اگر نگران بالارفتن فشار خونتان هستید بهتر است بدانید که کرفس پتانسیل کاهش فشار خون را هم دارد و در طب سنتی چینی ها به عنوان داروی ضدفشار خون تجویز می شده است. تحقیقات اخیر دانشمندان هم این خاصیت را تایید می کند. در واقع کرفس ترکیبی را در خود جای داده که می تواند به آرامش ماهیچه های اطراف سرخرگ ها کمک کرده و به آنها اجازه می دهد کمی گشاد شوند. وقتی داخل سرخرگ ها فضای بیشتری وجود داشته باشد، خون می تواند با فشار کمتری به جریان درآید. این ترکیب موجود در کرفس سبب پایین آمدن سطح هورمون استرس هم می شود که استرس یکی از عوامل بالارفتن فشار خون است.

ضد سرطان

کرفس حداقل هشت ترکیب ضدسرطانی را در خودش جای داده است و از رشد تومورهای سرطانی پیشگیری می کند و می تواند تخریب ناشی از رادیکال های آزاد را به حداقل برساند.

تقویت کننده دستگاه گوارش

کرفس ترکیباتی دارد که به تقویت سیستم گوارشی کمک کرده و شما را از ابتلا به سرطان های روده و معده دور نگه می دارد.

پیشگیری از یبوست
کرفس به طور طبیعی ملین خوبی است و برای درمان یبوست داروی گیاهی موثری به شمار می رود. بنابراین به افراد مبتلا به یبوست توصیه می شود در این فصل بیش از هر چیز کرفس بخورند.

آرامش اعصاب
اگر مدام عصبی هستید و به قرص های آرامش بخش پناه می برید بهتر است کرفس را در بره غذایی تان بگنجانید.

کاهش وزن

اگر اضافه وزن دارید به جای رژیم های سفت و سخت در روز چندبار آب کرفس بخورید. بدین ترتیب اشتهای شما برای خوردن شیرینی جات و غذاهای چرب و سنگین کم می شود و به تدریج با مصرف غذای کمتر به وزن دلخواهتان می رسید.

خرید و بسته بندی کرفس ها

هنگام خرید کرفس ها آنهایی را انتخاب کنید که سفت و تردد به نظر می رسند و برگ هایشان به راحتی شکسته می شود. ساقه کرفس باید یکدست و فشرده باشد. به رنگ ساقه ها هم دقت کنید. کرفس تازه رنگش سبز کمرنگ است و آنهایی که سبز تیره یا لکه های قهوه ای دارند از مرز تازگی گذشته اند. برای اینکه از خریدتان مطمئن تر شوید لا به لای ساقه ها را به آرامی باز کنید تا اثری از لکه های سیاه و قهوه ای به چشم تان نخورد. برای نگهداری از کرفس ها به یک ظرف دربسته نیاز دارید تا ساقه ها را داخل آن قرار دهید یا اینکه می توانید یک کیسه پلاستیکی دورشان بپیچید و در یخچال بگذارید. یک راه دیگر هم هست. کرفس ها را در یک پارچه نمدار قرار دهید تا تازگی شان حفظ شود. یادتان باشد که برای استفاده از حداکثر مواد مغذی کرفس بهتر است آنها را ظرف یکی دو روز بعد از خرید مصرف کنید. اگر ساقه ها را خرد کرده و شسته اید باید بگذارید آب آنها کاملا خشک شود و بعد در یخچال بگذارید، در غیر این صورت خیلی زود با ساقه های فاسد و کم خاصیت رو به رو می شوید. کرفس ها در فریزر هم قابل نگهداری هستند تا در سایر فصول سال هم بتوانید خورش کرفس نوش جان کنید.

یک معجون مقوی

یک راه خیلی خوب برای استفاده از مزایای کرفس این است که آب آن را بگیرید و با آب هویج مخلوط کنید. این آبمیوه بسیار مقوی است و شما را حسابی سرحال می کند. به ویزه اگر ورزش می کنید بهتر است بعد از پایان فعالیت بدنی یک لیوان آب کرفس بخورید چون آب از دست رفته بدن شما را به سرعت احیا می کند و سرشار از مواد معدنی است. از ساقه ها و برگ های کرفس برای تهیه سوپ استفاده کنید یا آنها را به سالاد اضافه کنید. ضمن اینکه آب کرفس به تناسب اندام هم کمک می کند.

کرفس مورد علاقه بسیاری از افراد رژیمی است زیرا کالری کم ولی خواص درمانی زیادی دارد. آب كرفس سموم بدن را از بین می برد.

کرفس گیاهی علفی و با فیبر بسته بندی شده، برگ‌های آن شفابخش و ضخیم و گل‌های آن كوچك و به رنگ سفید یا سفید مایل به سبز است از ریشه و برگ آن استفاده می شود و دارای ویتامین های B1,B2,B6 و C می باشد. برگ‌های آن دارای ویتامین A فراوانی است و نیز مقادیر زیادی آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، اسیدفولیك، آهن، سدیم، كلسیم و اسید آمینه است. کرفس مورد علاقه بسیاری از افراد رژیمی است زیرا کالری کم ولی خواص درمانی زیادی دارد. آب كرفس سموم بدن را از بین می برد.

کرفس برای درمان درد مفاصل ( رماتیسم )، نقرس، هیستری، عصبانیت، سردرد، از دست دادن وزن به علت سوء تغذیه، از دست دادن اشتها و خستگی، برای ترویج آرامش و خواب، برای از بین بردن باکتری در دستگاه ادراری، به عنوان هضم کننده و تنظیم حرکات روده، برای کنترل گاز روده ( نفخ )، برای افزایش میل جنسی، کاهش جریان شیر پستان، برای تحریک غدد، درمان درد قاعدگی و تصفیه خون استفاده می شود.

مبارزه با سرطان
کرفس شامل حداقل هشت ترکیب ضد سرطان است که در پیشگیری از سرطان و به جلوگیری از گسترش آن کمک کند. یکی از این ترکیبات است acetylenics است که مطالعات نشان داده اند که سبب توقف رشد سلول های سرطان می شود همچنین حاوی اسیدهای phonolic که عمل پروستاگلاندین ها ( افزایش رشد سلول های سرطانی )  را مسدود می کند در نهایت، کرفس حاوی coumarins یک ماده مغذی گیاهی شناخته شده برای جلوگیری از آسیب رادیکال های آزاد و جلوگیری از ابتلا به سرطان روده بزرگ و معده است.
کاهش کلسترول
شواهدی نشان داده است که آب کرفس سطح کلسترول را کاهش می دهد. این به خاطر بوتیل فتالید که سطح کلسترول LDL را تا هفت درجه کاهش می دهد کرفس همچنین ترشح اسید صفراوی در بدن را افزایش می دهد.
کمک به هضم
در فیبر کرفس مواد مغذی وجود دارد این مواد مغذی به عنوان یک ملین طبیعی و آرامش بخش اعصاب و سبب اجابت مزاجی که با استفاده از ملین های مصنوعی بیش از حد آسیب دیده می شود. از آب كرفس به عنوان یك ملین طبیعی و ضد یبوست می‌توان استفاده كرد.
به عنوان یک دیورتیک عمل می کند
آب کرفس حاوی سدیم و پتاسیم که به تنظیم مایعات در بدن و تحریک تولید ادرار کمک می کند و بدن را از مایعات اضافی خلاص کرده و باعث کاهش وزن می شود.
مبارزه با تورم
کرفس نیز شامل polyacetylene  که به عنوان یکی از بهترین مدافعان در برابر التهاب است نوشیدن آب کرفس می تواند نشانه های مرتبط با ( برونشیت، روماتیسم مفصلی، نقرس آرتروز و آسم ) را تسکین دهد. کرفس نیز شامل لوتئولین است که یک ماده مغذی گیاهی قدرتمندی است که در التهاب مغز دخالت کرده وسبب مهار تولید TNF آلفا ( عامل تورم ) می شود. و همچنین سختی التهابات در بیماری‌هایی مانند آرتروز و آسم را کم می کند.
فشار خون پایین
پزشکان طب سنتی چینی به مدت طولانی برای کاهش فشار خون آب کرفس توصیه می کردند. تحقیقات نشان می دهد که نوشیدن آب کرفس هر روز یک راه عالی برای رساندن فشار خون به محدوده سالم است. کرفس نیز شامل phthalides که عضلات شریانی را شل و اجازه می دهد تا جریان خون به براحتی در بدن عبور کند و همچنین هورمون های استرس ( عامل انقباض عروق خونی ) را کاهش می دهد. تحقیقات نشان می‌دهد مصرف روزانه آب كرفس برای یك هفته، تاثیر زیادی روی پایین آوردن فشارخون دارد.
درمان بی خوابی
Insomniacs موجود در آن سبب آرامش سیستم عصبی و خواب کافی می شود آب کرفس حاوی مواد معدنی و روغن های ضروری است که یک اثر آرام بخش دارد و همچنین حاوی منیزیم است که برای ترویج خواب آرام شناخته شده است.
کاهش وزن
آب کرفس یک ماده ی غذایی کاهش وزن بزرگ است زیرا تقریبا هیچ کالری ندارد و همچنین از تمایل شدید به شیرینی جات جلوگیری می کند و شکم را پر نگه میدارد.
جلوگیری و از بین بردن سنگ
آب کرفس سبب دفع سموم بدن از طریق سیستم ادراری می شود و به حذف سنگ های صفرا و ادراری کمک می کند کسانی که مستعد ابتلا به سنگ هستند برای جلوگیری از مشکلات آینده می توانند آب کرفس را به بره غذایی روزانه خود اضافه کنند.
افزایش تمایلات جنسی
کرفس بدون تحریک میل غیرقابل کنترل، مانند خیلی از داروها سبب تقویت میل جنسی میشود.
آرامش سیستم عصبی
آب کرفس حاوی مواد معدنی قلیایی آلی است که برای آرام کردن سیستم عصبی موثر است لذا اگر شما از اضطراب و یا اختلالات مربوط به استرس رنج می برید این یک ماده غذایی بسیار عالی برای اضافه کردن به رژیم غذایی شما است که سبب ترویج آرامش، کیفیت خواب و تمرکز می شود.
کاهش علائم یائسگی
کرفس حاوی آنتول استروژن است و برای از بین بردن علائم یائسگی موثر است. و به کاهش گرگرفتگی کمک می کند و عوارض جانبی بسیاری از بره های هورمونی درمانی را ندارد در بسیاری از زنان درمان های هورمونی باعث شدن مشکلات آنها می شود لذا برای آن ها یک درمان طبیعی مانند آب کرفس مناسب است.
کاهش حساسیت و تب
کرفس یکی از غذاها برای کاهش تب یونجه و علائم آلرژی است. مخلوط کردن کرفس با هویج و زنجبیل یک مخلوط آب سبزیجات خوشمزه عالی برای درمان طبیعی آلرژی است.

هشدارهای ویژه و اخطار در مصرف آب کرفس
کرفس برای بسیاری از افراد، در مقادیر دارویی ایمن است.
در بارداری و شیردهی استفاده نشود.
کرفس می تواند در افراد حساس به برخی از گیاهان ( ادویه جات و ترشی جات دیگر مانند هویج وحشی، mugwort، توس و قاصدک ) سبب واکنش های آلرژیک شود. این است که سندرم کرفس، هویج، mugwort، ادویه یده شده است.
در صورتی که دارای مشکلات کلیوی هستید از کرفس در مقادیر دارویی استفاده نکنید. زیرا ممکن است کرفس سبب التهاب شود.
کرفس می تواند روی سیستم عصبی مرکزی تاثیر بگذارد و سرعت سیستم عصبی مرکزی را بیش از حد کاهش دهد .برخی نگرانی وجود دارد که کرفس ممکن است در بیهوشی و دیگر داروهای مورد استفاده در حین و بعد از عمل جراحی تاثیر بگذارد لذا استفاده از کرفس را حداقل 2 هفته قبل از عمل جراحی متوقف کنید.

در ادامه بخوانید:

 

 

برچسبآب کرفس آب کرفس و لاغری خواص آب کرفس مضرات آب کرفس کرفس

1397/11/12

1397/11/12

1397/9/17

بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3
 + 

  
یازده

.hide-if-no-js {
display: none !important
}




خانه

موبایل

 

 

خواص نوشیدن آب کرفس

 

 

كرفس گیاهی است علفی، به ارتفاع 2 تا 6 سانتی متر كه ساقه‌ای منشعب دارد. برگ‌های آن شفابخش و ضخیم و گل‌های آن كوچك و به رنگ سفید یا سفید مایل به سبز است. قسمت مورد استفاده این سبزی قسمت‌های مختلف آن بویژه ریشه و برگ آن است. در بسیاری از مناطق ایران از جمله در سیستان، خوی و بندر عباس می‌روید.

 

 

جالب است بدانید كه فرانسوی‌ها یك ضرب‌المثل جالب به كرفس نسبت داده‌اند كه می‌گوید، اگر مردم خاصیت كرفس را می‌دانستند تمام مزارع را به كاشتن آن اختصاص می‌دادند.

 

 

کرفس سرشار از املاح و ویتامین

 

 

 

 

در گذشته پارسیان به كرفس،كرفش و كرسب نیز می‌گفته‌اند و اعراب آن را معرب كرده و كرفس یده‌اند. كرفس دارای انواع و اقسام گوناگونی است، اما در بین آنها دو نوع در تغذیه و بقیه در مداوا به كار می‌روند. در كرفس ویتامین‌های آ ‌- ب -‌ وث و املاح سدیم ‌ پتاسیم و فسفر نهفته است. عطر مطبوع، طعم گوارا و خواص انكارناپذیر كرفس، آن را از بین سبزی‌های دیگر ممتاز كرده است. مهم‌ترین نوع دارویی كرفس، كرفس آبی یا كرفس مرداب است كه به طور خودرو در كنار مرداب‌ها می‌روید. نوع دیگر آن كرفس عطری است كه به علت داشتن عطر زیاد به كرفس مشك معروف است.

 

روزی یك لیوان آب كرفس

 

 

 

برای این‌كه به روده‌های خسته و پیر كمك شود، توصیه می‌شود كه هر روز یك لیوان عصاره كرفس مصرف شود. از این طریق روده به روش طبیعی تخلیه می‌شود.( البته برگ‌ها را همیشه مصرف كنید)

 

 

دانشمندان بر این عقیده‌اند كه كرفس بهترین ماده غذایی است برای عفونت مجاری ادرار و اسید اوریك بالا از طریق تمیز‌كردن كلیه و مجاری ادرار محسوب می‌شود در واقع ترپین، ماده معطر كرفس است كه مانع ماندن سنگ كلیه در مجاری ادرار یا آلودگی میكروبی و درد می‌شود. بعلاوه كرفس عروق را باز می‌كند و برای تقویت قلب و ریه مفید است. كمپرس جوشانده كرفس برای دست و پای سرما زده و نیز برای درمان سایر زخم‌ها مفید است. جالب آن كه بذر كرفس در باز كردن گرفتگی‌های معده قوی‌تر از سایر قسمت‌های آن است. این بذر اشتها آور بوده و به هضم غذا كمك می‌كند.

 

کرفس و تقویت لثه‌ها

 

 

انواع كرفس به علت داشتن ویتامین «ث» لثه‌ها را محكم می‌كند و از خونریزی و رقت خون جلوگیری می‌كند. اشتها را زیاد می‌كند و برای مبتلایان به بیماری‌های رماتیسم، نقرس، درد مفاصل و تصلب شرایین، غذای مفیدی محسوب می‌شود و این دسته از بیماران هم می‌توانند آن را در غذای خود داخل كرده و هم می‌توانند آب آن را گرفته یك فنجان در روز میل كنند. كرفس تب بر، باد شكن و ضد نفخ است و كلیه‌ها و مثانه را زهكشی كرده و دشمن سنگ كلیه است.

 

خواص نوشیدن آب کرفس

 

 


خوراکی های پرخاصیت

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .

خواص نوشیدن آب کرفس

آرایش

مدل مو

مدل لباس

 

 

 

اسم من ((کرفس )) است !
 ضد رماتیسم هستم و درد مفاصل را علاج مى کنم .
ضماد برگ و ریشه ام ، ورم را مى خواباند.
عروق را باز مى کنم و تقویت کننده ى بى مانندى براى قلب و ریه هستم .
براى رفع پیچش معده مرا توصیه کنید
اگر مردم خاصیت کرفس را مى دانستند تمام مزارع را به کاشتن آن اختصاص ‍ مى دادند.

ضرب المثل فرانسوى
اسم من کرفس است . در فارسى به من کرفش و کرسب مى گفتند و اعراب مرا معرب کرده کرفس یده اند. من داراى انواع و اقسام مى باشم اما در بین آنها دو نوع در تغذیه و بقیه در مداوا به کار مى روند. در من ویتامین هاى آ – ب و ث و املاح سدیم – پتاسیم – فسفر و آهک نهفته است – عطر مطبوع ، طعم گوارا و خواص انکارپذیر من ، مرا بین سبزیها ممتاز کرده است .
نوع خورشتى مرا همه مى شناسند و احتیاج به معرفى ندارد و نوع دیگر من که در تغذیه به کار مى آید، کرفس سنگ است که مانند کلم سنگ در جزو ریشه هاى خوراکى است و شباهت زیاد به آن دارد و اخیرا در ایران کاشته شده و گاهگاهى در سبزى فروشى ها دیده مى شود و با آن مى توان خورشت کرفس پلو درست کرد و نیز مى توان آن را در سالاد، ترشى و مخلوط شور به کار برد و از عطر مطبوع آن استفاده کرد. مهمترین نوع دوایى من کرفس آبى یا کرفس مردابى است که بطور خودرو در کنار مردابها مى روید. اعراب به آن ((کرفس الماء)) و ((قرة العین )) مى گویند. نوع دیگر من کرفس عطرى است که به علت داشتن عطر زیاد به کرفس مشک معروف است .

انواع ما به علت داشتن ویتامین ((ث )) لثه ها را محکم مى کنیم ، و از خونریزى و رقت خون جلوگیرى مى نماییم . اشتها را زیاد مى نماییم و براى مبتلایان به بیمارى هاى روماتیسم – نقرس – درد مفاصل و تصلب شرائین غذاى مفیدى هستیم و این دسته از بیماران هم مى توانند مرا در غذاى خود داخل کنند و هم مى توانند آب مرا گرفته یک فنجان در روز میل نمایند. من تب بر – بادشکن و ضد نفخ هستم و به داروهاى مسهل کمک مى نمایم . کلیه و مثانه را زهکشى و از سنگ پاک مى کنم و بعلاوه مجارى ادرار را ضد عفونى مى نمایم خوردن من جهت تنگى نفس – درد پهلو – سکسکه و زخم روده و درد شکم مفید است ، و لیزى معده را از بین مى برم . من گرفتگى جگر را باز مى کنم و براى حصبه و بیماریهاى روده مفید مى باشم ، مسکن دردهاى پشت – خاصره و عرق النساء هستم . ضماد برگ – ریشه و ساقه و برگ من ضد ورم مى باشد. مالیدن این ضماد به مدت یک دقیقه جرب و سایر امراض جلدى را درمان مى کند و با گوگرد و بوره جهت سیاهى پوست و لکه هاى پوستى مفید است . زیاده روى در خوردن من و جوشانده بذر و ریشه انواع دارویى من جهت زنان باردار و بچه شیر ده خوب نیست ، زیرا محرک شهوت بوده و عادت ماهانه آور و مسقط جنین است ، و چنانچه باعث سقط جنین نشود نوزاد آن ناقص الخلقه و یا کودن خواهد شد. اسانس یا بهتر بگویم ، جوهر من فرار و زود جذب است و همراه خود مواد مقید و مضر سایر داروها را حل کرده و به سرعت به یاخته ها مى رساند و به همین جهت است که خوردن من قبل از نیش عقرب و بعد از آن خطرناک بوده و علاج را مشکل مى کند. من عروق را باز مى کنم و مقوى قلب و ریه هستم . جوشانده ى برگ من گرفتگى صدا را باز مى کند و آواز را تصفیه مى نماید. کمپرس جوشانده ى من براى دست و پاى سرمازده و براى درمان اولسر و سایر زخم ها مفید است . بذر من در باز کردن گرفتگى هاى معده قوى تر از سایر قسمت هاى من است – این بذر اشتهاآور بوده به هضم غذا کمک مى کند و فضولات را از معده و رحم بیرون مى کند و جهت استسقاء مفید است . خوردن این بذر جهت شش چندان خوب نیست ، چون پنج گرم بذر کوبیده را در پارچه اى ریخته و آن را در نیم لیتر آب انگور آویزان نمایید، تا مواد مفید آن حل شود، این محلول جهت تقویت معده و رفع باد بسیار سودمند خواهد بود. مرباى ریشه و برگ من با عسل مسکن قى و مقوى معده است . ترشى من بازکننده و مقوى معده مى باشد، و اشتها را تحریک مى کند. جوشانده بذر و بیخ نوع کوهى من ، در باز کردن ادرار و عادت ماهانه اثر بیشترى دارد.

کرفس سنگ که به آن کرفس شلغمى و کرفس صخرى مى گویند، در کتب قدیم تحت ((فطرالسالیون )) ذکر شده قوى تر از کرفس خورشتى است . بادشکن و قاطع لیزى معده است . جهت درد پهلو و پیچش معده توصیه شده و در باز کردن ادرار و حیض قوى تر از انواع دیگر است .

زبان خوراکیها
غیاث الدین جزایری

خواص کرفس بسیار است چنانچه کرفس را سلطان سبزی ها می ند. در میان هزاران خواص کرفس می توان درمان انواع بیماری های داخلی و پوستی را به دست آورد . فواید برگ و آب کرفس برای تناسب اندام و زیبایی در سرتاسر جهان شناخته و مورد استفاده قرار می گیرد. در اینجا لیستی از خواص و فواید کرفس و آب کرفس برای درمان انواع بیماری ها و سلامت بدن را به شما معرفی می کنیم.

خوردن کرفس شما را از دردهای معده، فشار خون بالا، بوی بد دهان، یبوست، ناراحتی های اعصاب، عفونت مجاری ادراری، آرتروز، روماتیسم نجات می دهد.

پیشینیان کشورمان در گذشته به کرفس، اسامی دیگری نسبت می دادند و این گیاه به کرسب یا کرفش معروف بود اما با گذشت زمان این اسامی تغییر یافته و این روزها همگی آن را با کرفس می شناسیم. کرفس انواع متفاوتی مثل ریشه ای، برگی، دمبرگی، آبی و کرفس مشک دارد.

کرفس گیاهی از خانواده ی چتریان است و در سراسر جهان می روید. کرفس سرشار از ویتامین B6، منیزیم، کلسیم و فسفر است. ویتامین های A و K، پتاسیم، منگنز و فیبر غذایی از دیگر مواد مفید موجود در کرفس هستند.

کرفس چربی اشباع شده وکلسترول بسیار پایینی دارد. این گیاه را می توان تا هفت هفته در دمای تا 2 درجه ی سانتی گراد نگه داشت؛ گیاه در این شرایط خواص غذایی خود را حفظ می کند.

برگ کرفس حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین A  (بتاکاروتن) است در حالی که ساقه کرفس منبع ویتامین هایB6,B2,B1 ویتامین C و همچنین پتاسیم، اسید فولیک، کلسیم، منیزیوم، آهن، فسفر، سدیم و چند نوع از اسیدهای امینه ضروریست. هورمونهای گیاهی موجود در گیاه کرفس به همراه روغن های ضروری آن نه تنها طعم معطری به کرفس می دهند، بلکه در کنار بقیه املاح و ویتامین ها کرفس را به معجونی تبدیل می نمایند که در حقیقت می تواند داروی هردردی باشد.

کرفس حداقل هشت ترکیب ضد سرطانی را در خودش جای داده است و از رشد تومورهای سرطانی پیشگیری می کند و می تواند تخریب ناشی از رادیکال های آزاد را به حداقل برساند.

گیاه کرفس منبعی فوق العاده از ویتامین ث است. این ویتامین به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. مصرف سبزیجات و میوه های غنی از ویتامین ث می تواند علایم سرماخوردگی را کاهش دهد یا از شدت این بیماری بکاهد. بیش از 2 نتیجه تحقیقاتی معتبر نشان می دهد که ویتامین ث بهترین ویتامین برای جنگ با سرماخوردگی است و همینطور با تخریب ناشی از رادیکال های آزاد مقابله می کند.

کرفس به طور طبیعی ملین خوبی است و برای درمان یبوست داروی گیاهی موثری به شمار می رود. بنابراین به افراد مبتلا به یبوست توصیه می شود در این فصل بیش از هر چیز کرفس بخورند.

از جمله فواید کرفس و آب کرفس میتوان به کاهش وزن و لاغری اشاره کرد. اگر اضافه وزن دارید به جای رژیم های سفت و سخت در روز چندبار آب کرفس بخورید. بدین ترتیب اشتهای شما برای خوردن شیرینی جات و غذاهای چرب و سنگین کم می شود و به تدریج با مصرف غذای کمتر به وزن دلخواهتان می رسید.

  رادیکال های آزاد می توانند با اکسیداسیون کلسترول احتمال بروز حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش دهند. بنابراین مصرف ویتامین ث در سلامت قلب و عروق تاثیرگذار است و شما را از بیماری های قلبی، سکته و سرطان دور نگه می دارد. پس میتوانیم نتیجه بگیریم که یکی دیگر از خواص کرفس کاهش ابتلا به حمله قلبی و سکته مغزی ست.

یکی دیگر از خواص کرفس کاهش فشار خون است پس اگر نگران بالارفتن فشار خونتان هستید بهتر است بدانید که کرفس پتانسیل کاهش فشار خون را هم دارد و در طب سنتی چینی ها به عنوان داروی ضدفشار خون تجویز می شده است. تحقیقات اخیر دانشمندان هم این خاصیت کرفس را تایید می کند.

اگر مدام عصبی هستید و به قرص های آرامش بخش پناه می برید بهتر است کرفس را در بره غذایی تان بگنجانید.از دیگر خواص کرفس میتوان به آرامش بخش بودن آن اشاره کرد.

 در واقع کرفس ترکیبی را در خود جای داده که می تواند به آرامش ماهیچه های اطراف سرخرگ ها کمک کرده و به آنها اجازه می دهد کمی گشاد شوند. وقتی داخل سرخرگ ها فضای بیشتری وجود داشته باشد، خون می تواند با فشار کمتری به جریان درآید. این یکی از خواص کرفس است که سبب پایین آمدن سطح هورمون استرس هم می شود و استرس یکی از عوامل بالارفتن فشار خون است.

سلامت ، درمان بیماری ها ، مقالات پزشکی ، اطلاعات دارویی ، تغذیه ، رژیم درمانی1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *